julij / avgust 2005 Revija Slovenskih `eleznic Nova smer Poslovodstvo podpira enoten koncern z vsemi dejavnostmi Nova smer Poplave povzro~ile veliko {kodo Nova smer Po~itni{ke zmogljivosti Slovenskih `eleznic Med kladivom in nakovalom Potni{ki promet Anketa o kakovosti Kakovost potni{kega prometa se izbolj{uje Tovorni promet Dobova {engenska meja za tovorni promet Jesen bo pestra Dopustni{ki poletni ~as je za nami. Letos nam ni postregel z veliko son~nimi dnevi. Konec avgusta pa nam je prinesel {e dva nesre~na dogodka, ki sta nam povzro~ila precej nev{e~nosti. Najprej je `elez- ni{ki promet na {tevilnih progah precej oviralo mo~no de`evje, ki je med 20. in 21. avgustom zajelo dobr{en del Slovenije. Le nenehni borbi na{ih kolegov z naraslimi vodotoki in plazovi se lahko zahva- limo, da je promet takoj ko je bilo to mogo~e, spet stekel. Res pa je, da bi na{e proge tak{no ujmo, ki je bila sicer res izjemna, lahko bolje prenesle. Toda to je (spet) vpra{anje premajhnih vlaganj v cestno in `elezni{ko infrastrukturo, ki za dr`avo pomeni priro~en na~in var~evanja, ob izjemnih razmerah pa se poka`ejo omejitve tak{nega razmi{ljanja. Drugi dogodek, ki sem ga omenjal v uvodu, pa je bilo seveda iztirjenje tovorne kompozicije v La{kem 29. avgusta. Kot ka`e, je do njega pri{lo zaradi tehni~ne napake na osi enega od vagonov. Zaradi iztirjenja 15 od 22 vagonov je bilo po{kodovanih okrog 150 metrov desnega tira in okrog 450 metrov levega tira, dvotirna proga med Zidanim Mostom in La{kim pa je bila kar nekaj ~asa zaprta. Zaradi obeh dogodkov je nastala ogromna {koda – samo na infrastrukturi jo je za skoraj milijardo tolarjev, k tej {tevilki pa bo treba pri{teti {e {kodo na iztirjenih vagonih. ^e so nam zadnji dnevi avgusta prinesli zlasti nepredvidene te`a- ve, pa bo z vrnitvijo poslancev v dr`avni zbor na prvem mestu na{a organiziranost. Poslanci in poslanke bodo namre~ odlo~ali o spremembi `elezni{ke zakonodaje – konkretno Zakona o `elez- ni{kem prometu. Tem spremembam se bodo verjetno pridru`ile {e spremembe Sklepa o ustanovitvi Javne agencije za `elezni{ki promet. ^e bosta oba dokumenta spremenjena v skladu s pred- logi ministrstva, se nam obeta {e ena reorganizacija. Namesto holdinga s tremi lo~enimi dru`bami, ki {e do danes niso za`ivele, je predvideno ponovno enotno podjetje, ki v sebi zdru`uje vse temeljne dejavnosti. Dr`ava naj bi obdr`ala ve~inski lastni{ki dele` Slovenskih `eleznic, te pa ve~inski dele` v odvisnih dru`bah. Druga pomembna novost pa je predlagani prenos upravljanja javne `elezni{ke infrastrukture z `elezni{ke agencije neposredno na na{e podjetje. Tak{na razdelitev odgovornosti med agencijo in S@ bo gotovo prispevala k bolj{em delu na infrastrukturnem podro~ju, ki se je v zadnjih letih tudi zaradi neusklajenosti med agencijo kot upravljalcem in `eleznicami kot le poobla{~enim upravljalcem ote- palo s {tevilnimi te`avami. Nova smer Glavna novica zadnjih desetih dni avgusta so bila prav gotovo neurja, ki so ohromila dobr{en del Slovenije. Tudi `elezni{kemu omre`ju niso prizana{ala. 3 4 8 9 11 13 Novo progo izdajajo Slovenske `eleznice, Slu`ba za organizacij- sko komuniciranje • Ljubljana, Kolodvorska 11, telefon (01) 29 141 94, telefaks: 29 148 09, e-po{ta: marko.tancar@slo-zelez- nice.si • odgovorni urednik: Marko Tancar • lektoriranje: Darinka Lempl • tajni{tvo uredni{tva: Mateja Urbanc • avtorji fotografij: Antonio @ivkovi~, Ana Tu{ar, Marko Zupanc, Marjan Kozmus, Dario Cortese, Marko Tancar, Izidor Gruden, Milan Cilen{ek, Drago Ogrizek, arhiv DB, arhiv S@, arhiv Luke Koper. • tisk: Flaksy d.o.o. • Nova proga izide desetkrat na leto v 12.500 izvodih • naslovniki jo prejemajo brezpla~no • fotografij in rokopisov ne vra~amo. Bralci in dopisniki, ne pozabite! Prihodnja {tevilka Nove proge izide 6. oktobra. Prispevke zanjo lahko na naslov uredni{tva po{ljete najpozneje do 19. septembra. 1 Uvodnik Mar ko Tan car, od go vor ni ured nik Nove pro ge Revija Slovenskih `eleznic julij / avgust 2005 Nova smer Prav letos mineva deset let, odkar je uprav- ljanje po~itni{kih enot v svoje roke prevzelo @elezni{ko invalidsko podjetje. Letos je v njih letovalo okrog 1.200 dru`in. Potni{ki promet S storitvijo Bankredit smo, za zdaj samo v ljubljanskem Info centru, potnicam in potni- kom ponudili nakup abonentskih vozovnic na obroke. Potni{ki promet Leto{nja anketa o zadovoljstvu uporabnikov na{ih storitev je pokazala, da se po njiho- vem mnenju kakovost potni{kega prometa izbolj{uje. Tovorni promet V Dobovi se kon~uje gradnja nove postajne zgradbe. V njej bodo prostor dobili tudi delavci tovornega prometa. Intervju Direktor @elezni{kega gradbenega podjetja je spregovoril o te`avah, s katerimi se spo- pada @GP, in o delu, ki ga opravljajo. Nova smer2 Poslovodstvo podpira enoten koncern z vsemi dejavnostmi Ministrstvo za promet je 21. junija poslovodstvu na{ega pod- jetja poslalo interno delovno gra- divo z imenom Preoblikovanje Slovenskih `eleznic. V njem so zdru`ene predlagane spre- membe in dopolnitve Zakona o `elezni{kem prometu ter Sklep o spremembah sklepa o ustano- vitvi Javne agencije za `elezni{ki promet (JA@P). Do gradiva se je sredi julija poslovodstvo `e opredelilo, obravnavano pa je bilo tudi na 15. seji ekonomsko socialnega sveta. Pomembna novost tega gradiva je druga~na razporeditev pristoj- nosti med JA@P in Slovenskimi `eleznicami, konkretno pre- nos upravljanja javne `elezni- {ke infrastrukture nazaj na na{e podjetje in ukinitev statusa poobla{~enega upravljavca. Druga velika novost pa je pred- log druga~ne organiziranosti na{ega podjetja. Omenjeno gradivo Ministrstva za pro- met predvideva tudi mo`nost reorganizacije sedanje dru`be v dru`bo z omejeno odgo- vornostjo Slovenske `elezni- ce d.o.o., ki bi opravljala vse temeljne dejavnosti (potni{ki in tovorni promet, vzdr`evanje infrastrukture), koncernsko pa bi bila povezana z odvisnimi dru`bami, ki opravljajo dopol- nilne dejavnosti. Poslovodstvo je gradivo natan~- no preu~ilo. Sprejelo je sklep, da se v celoti strinja s pripravljenimi spremembami in dopolnitvami Zakona o `elezni{kem prometu ter Sklepa o spremembah skle- pa o ustanovitvi Javne agencije za `elezni{ki promet, zlasti s prenosom funkcije upravljavca javne `elezni{ke infrastrukture na Holding S@. Poslovodstvo je sprejelo stali{~e, da je ustrezna podlaga za spre- jem u~inkovitih in racionalnih re{itev glede preoblikovanja Holdinga S@ predlog o holdin{- ko organizirani `eleznici z obvla- dujo~o dru`bo Slovenske `elez- nice, d.o.o., ki opravlja temeljne dejavnosti – gradnjo in vzdr`e- vanje `elezni{ke infrastrukture, vodenje `elezni{kega prometa, prevoz potnikov in blaga po javni `elezni{ki infrastrukturi, vleko vlakov in tehni~no vagon- sko dejavnosti in z odvisnimi dru`bami, ki izvajajo dopolnilne dejavnosti. Poslovodstvo pa je predlagalo {e nekaj sprememb in dopolnitev: - Med temeljne dejavnosti, ki jih bo opravljal Holding S@, se uvr- sti tudi vleka vlakov in tehni~no vagonska dejavnost. - Holding S@ lahko ustanovi odvisne dru`be samo za oprav- ljanje dopolnilnih, ne pa tudi temeljnih dejavnosti. - Biti mora dolo~eno, da bo Holding S@, ki bo opravljal vse temeljne dejavnosti, tudi zagoto- vil ustrezno notranjo organizira- nost z lo~enim ra~unovodstvom za vzdr`evanje javne `elezni{ke infrastrukture in vodenje prome- ta ter prevoz potnikov v notra- njem prometu. - Glede na to, da s predlaganim preoblikovanjem Holding S@ ne bo ve~ izpolnjeval pogojev za holding, ki jih opredeljuje Zakon o gospodarskih dru`bah, se firma Holding Slovenske `elezni- ce, d.o.o. spremeni v Slovenske `eleznice, d.o.o., holdin{ka dejavnost pa se ~rta pri na{te- vanju dejavnosti Holdinga S@. S tem se nova organiziranost poi- menuje kot koncernska oblika. - Obseg privatizacije se omeji tako, da Republika Slovenija ostane ve~inski lastnik Slovenskih `eleznic, te pa ve~inski lastnik tistih odvisnih dru`b, ki oprav- ljajo dopolnilne dejavnosti, ki so bistvene za delovanje poslov- nega sistema slovenskih `elez- ni{kih dru`b. Pri dolo~itvi teh dru`b bi uporabili merilo vi{ine prihodkov v zadnjih treh letih pri poslovanju z dru`bami, ki sestavljajo poslovni sistem slo- venskih `elezni{kih dru`b. Poslovodstvo je svoje opredelit- ve 15. julija poslalo Ministrstvu za promet. Svoja stali{~a pa so poslovodniki predstavili tudi konec julija na 15. seji ekonom- sko socialnega sveta (ESS). V razpravi se je pokazalo, da ESS ne bo mogel zavzeti skupnega stali{~a, saj sta dva ~lana ESS s strani delojemalcev naspro- tovala predlogu, da vsi prisotni ~lani v celoti podpirajo oprede- litev poslovodstva S@ glede gra- diva Preoblikovanje Slovenskih `eleznic. Predloge poslovodstva je podprla ve~ina ~lanov ESS. Generalni direktor dr. Jo`e Jurkovi~ je o razpravi na seji ESS `e obvestil Ministrstvo za promet in ga pozval, da upo- {teva predloge poslovodstva, ki jih podpira tudi velika ve~ina zaposlenih. Revija Slovenskih `eleznic julij / avgust 2005 Nova smer 3 Poplave povzro~ile veliko {kodo Glavna novica zadnjih desetih dni avgusta so bile prav gotovo neurja, ki so ohromila dobr{en del Slovenije. Tudi `elezni{ke- mu omre`ju niso prizana{ala. Med 20. in 21. avgustom so namre~ mo~no de`evje in s tem povezani plazovi povzro~ili veli- ko {kode. Najte`ji je bil polo`aj na dvotir- ni progi med Zidanim Mostom in Dobovo. [tevilni plazovi so zasuli progo ter {tevilne postaje. Zalit je bil izvoz postaje Kr{ko, poplavljena je bila celotna postaja Brestanica, kjer je blato na vagonih seglo do pol metra nad zgornjim robom tira. Med Brestanico in Blanco je bilo ve~ udorov naplavin, voda pa je do vrha tira segla tudi na posta- jali{~u Blanca. Tudi na odseku Sevnica-Breg so plazovi na ve~ mestih zasuli jarke in progo. Zaradi obilnih padavin sta bila od 21. avgusta od 1.30 do 15.00 zaprta oba tira med posta- jama Breg in Sevnica ter med postajama Blanca in Brestanica. Ob 15.00 je bil odprt levi tir in promet je med Zidanim Mostom ter Dobovo stekel po enem tiru. V ponedeljek, 22. avgusta, je bil ob 18.10 odprt tudi desni tir, tako da je promet, sicer po~asneje, spet za~el potekati po obeh tirih. Tudi progi med Zidanim Mostom in La{kim povodenj ni prizana- {ala, saj je hudourni{ki nanos poplavil 70 metrov proge. Na progi Maribor-Prevalje-dr`avna meja so hudourniki zasuli kar 3.000 kvadratnih metrov povr{- ine na postaji Ruta, hudourniki pa so zasuli tudi skupaj 520 metrov proge na odseku Ru{e- Ruta. Zaradi popolne zapore med Zidanim Mostom in Dobovo niso vozili {tirje pari lokalnih potni{kih vlakov. Po obvozni poti prek mejnega prehoda Sredi{~e – ^akovec je bilo s Hrva{ke v Slovenijo prepeljanih sedem, v obratni smeri pa pet mednarod- nih potni{kih vlakov, ki so zato zamujali za {tiri do pet ur. Med popolno zaporo so na obmo~- ju Slovenskih `eleznic ~akali {e trije pari mednarodnih tovornih vlakov, ki so odpeljali naprej po odprtju levega tira s pribli`no 800–1.000 do minutno zamu- do. Na drugih progah neurje ni povzro~ilo ve~jih zastojev ter zapor tirov. Prve ocene stro{kov ka`ejo, da bo za odpravo posledic neurja treba nameniti zajetno vsoto. Ocenjeni stro{ki na progi Zidani Most-Dobova zna{ajo 650 mili- jonov tolarjev, stro{ki na progi Zidani Most-[entilj-dr`avna meja dobrih 21 milijonov tolar- jev, na progi Maribor-Prevalje- dr`avna meja pa {e okrog 85 milijonov. K temu je treba pri- {teti {e stro{ke ~i{~enja in pre- izku{anja progovnih SV in TK naprav, ki jih je zalila voda. Skupaj stro{ki dosegajo skoraj 765 milijonov tolarjev. Ekipam po`rtvovalnih vzdr`e- valcev, ki so, vremenski ujmi navkljub, nenehno de`urali na terenu, gre zahvala, da je pro- met na ogro`enih odsekih lahko stekel `e po tako kratkem ~asu. @al pa tudi njihovo delo ne more skriti dejstva, da so vodotoki in cestni odvodni sistemi ob progi slabo vzdr`evani, prepusti pa pogosto premajhni. Tu pa bo morala svoje povedati predvsem dr`ava. Tako so se na{i kolegi borili z ujmo na odseku Ru{e-Ruta. Nova smer4 Po~itniške zmogljivosti SŽ Med kladivom in nakovalom Po~itni{ke zmogljivosti, kakor uradno pravimo po~itni{kim stanovanjem, garsonjeram ter hi{am, ki so v lasti na{ega pod- jetja, dobro pozna marsikate- ri `elezni~ar. Ponujajo namre~ mo`nost pre`ivljanja dopusta v lepih krajih v Sloveniji ter na hrva{ki obali, ki je bistveno cenej{e od cen, ki jih postavlja trg. Tega se o~itno zavedamo tudi `elezni~arji in `elezni~arke. V leto{nji sezoni nas je kar okrog 1.200 svoj dopust pre`ivelo prav v slu`benih po~itni{kih enotah. @al pa se {e vedno zdi, da stanje prenekatere enote {e ne dosega standardov, ki bi si jih, pa ~eprav za precej ni`jo ceno od tr`ne, `eleli v desetih dneh, ki jih pre- `ivimo na dopustu. Prav letos mineva deset let, odkar je upravljanje po~itni{kih enot v svoje roke prevzelo @elezni{ko invalidsko podjetje. »Ko smo enote prevzeli v upravljanje, je bilo veliko po~itni{kih enot v zelo slabem stanju,« pove Monika Collauti, ki je v nekak{na @IP-ova »mama« po~itni{kih zmogljivo- sti in skorajda na pamet pozna stanje na terenu. @e leta 1995 je bilo treba opraviti veliko dela, saj se po letu 1989 v enote ni ve~ vlagalo. Naselje v savudrijski Ba{aniji je bilo zaprto in enote zaradi vlage popolnoma nepri- merne za bivanje. Zato je bilo vanj treba vlo`iti veliko dela in sredstev. Ponovno so bili uspo- sobljeni tudi dom na Kor~uli, v Novem Vinodolskem in v Selcah. V Sloveniji je bila adaptirana hi{a na Voglu, obnovljeni apart- maji v Kaninski vasi in Bovcu, v Bohinju pa so bile name{~ene nove postelje. Poleg tega je bilo treba vse enote na hrva{kem prebeliti, generalno o~istiti ter nadomestiti manjkajo~i inventar. Kot pravijo na @IP-u, so vsa ta dela opravili samo s prihodki od letovanj, saj obljubljenih dodat- nih sredstev ni bilo na spregled. Deset let pozneje @IP upravlja 34 po~itni{kih enot Slovenskih `eleznic v Sloveniji in 181 enot na Hrva{kem. »Odkar skrbimo za po~itni{ke zmogljivosti, smo `e prenovili veliko ve~ino enot v Sloveniji,« pravi Collautijeva. »Pri dolo~anju vrstnega reda smo upo{tevali tudi njihovo zasede- nost, nekatere enote pa je `elez- nica zaradi nezanimanja prodala kot slu`bena stanovanja.« Na Hrva{kem je stanje slab{e, saj je enot veliko, ve~jih vlaganj vanje pa `e dolgo prakti~no ni bilo. Na leto se od najemnin, ki jih pla~- ujemo letovalci, nabere do 100 milijonov tolarjev. Na prvi pogled je to precej denarja, toda glede na {tevilo enot se dele` denarja, ki se vra~a v njihovo obnovo, kar hitro porazgubi zaradi nujnih sprotnih del. »Samo v naselju na Cresu je 55 enot, v katerih je `e skoraj 30 let stara oprema, ki se je ne da ve~ vzdr`evati,« pouda- Notranjost ene od obnovljenih enot v Bašanji. Revija Slovenskih `eleznic julij / avgust 2005 Nova smer 5 Evropski teden mobilnosti 16. do 22. septembra Evropski dan brez avtomobila je bil prvi~ organiziran v Franciji leta 1998. Zaradi njegovega uspeha se je razvil v ves teden poudarjanja za okolje prijaznih na~inov transporta in omejevanja prometa z osebnimi avtomobili. Letos bo teden mobilnosti potekal od 16. do 22. septembra. Podobno kot v prej{njih letih se mu pridru`ujemo tudi na Slovenskih `eleznicah. V ~asu Evropskega tedna mobilnosti bodo lahko dru`ine tudi brez dru`inske izkaznice uveljavile 40 odstotkov popusta za potnike, starej{e od 12 let, in brezpla~ni prevoz za otroke, stare do 12 let. V sodelovanju z @elezni{kim inva- lidskim podjetjem pa bomo omogo~ili brezpla~no izposojo koles na postajah Koper, Maribor, Nova Gorica, Diva~a, Bohinjska Bistrica, Podbrdo in Most na So~i. Kolo si bodo lahko brezpla~no lahko izposodili vsi potniki z `elezni{ko vozovnico. Na dan brez avtomobila, 22. septembra, pa bomo ponudili tudi 50 odstotkov popusta za prevoz spremljanih koles na naslednjih vlakih: - IC 502 / 503 Pohorje na relaciji Maribor-Koper-Maribor - EC 52 / 53 Goldoni na relaciji Se`ana-Dobova-Se`ana - IC 246 / 247 Citadella na relaciji Ljubljana-Hodo{-Ljubljana Marino Fakin ri Collautijeva. Namesto da bi se lotili celovitega obnavljanja posameznih enot, je treba spro- ti odpravljati najhuj{e pomanj- kljivosti v {tevilnih enotah. »To je drago, saj je denarja premalo in smo slej ko prej omejeni na krpanje najve~jih napak.« Najve~ denarja se vlaga v strnjena nase- lja in enote, ki so najbolj zase- dene. Stanovanja v blokih, za katere je najmanj zanimanja, se vzdr`ujejo le minimalno. Kljub omenjenim te`avam z vzdr`evanjem pa zanimanje zaposlenih za letovanje ne usiha. Vsako leto brez letovanja v ̀ elez- ni{kih enotah ostane po 300 do 400, v~asih tudi po 500 dru`in. Na prvo delitev leto{nje sezo- ne je prispelo 1.229 prijav, od katerih jih je bilo nere{enih 268. V drugi delitvi, ki zaradi hitrosti poteka kar po telefonu, je bilo odobrenih {e 247 novih prijav. Kar okrog tri ~etrtine dopusta `eljnih zaposlenih se prijavi za letovanje v terminu med 20. juli- jem in 10. avgustom. V ~asu od 1. julija do 20. avgusta so zato po navadi vse enote polno zase- dene. Po 20. avgustu pa se zase- denost drasti~no zmanj{a in je odvisna predvsem od vremena. V za~etku septembra se enote na morju prakti~no izpraznijo, zato je v posezoni mo`en tudi dogovor za poljubno dolgo leto- vanje. »Prav zaradi tako neena- komernega {tevila prijav smo letos uvedli posebej visoke cene v najbolj zasedenem terminu,« razlaga Collautijeva. S tem so sku{ali prijave bolj enakomerno porazdeliti na vse poletje. Po koncu sezone se za~ne ana- liza stanja. @elezni{ko invalidsko podjetje konec vsake sezone, po navadi novembra, pripravi pre- gled stanja enot in na~rt njiho- vega vzdr`evanja, ki ga seveda potrdijo Slovenske `eleznice kot njihov lastnik. Hkrati pa tudi re{ujejo prito`be letovalcev. Teh se vsako leto nabere okrog deset. Ve~inoma se nana{ajo na (ne)~- isto~o. Prito`be obravnava tudi odbor za letovanja, v katerim so predstavniki sveta delavcev, centra za nepremi~nine in @IP-a. [e posebno zapletene prito`be, pri katerih ni mo~ najti re{itve, pa na koncu priromajo {e do sveta delavcev, ki odlo~i o njiho- vi upravi~enosti. Svet delavcev tudi sprejme poro~ilo odbora za letovanje o kon~ani sezoni in daje soglasje na oblikovanje cen za vsako sezono. Nova smer6 Likovni in literarni nate~aj S@ U~enci O[ Petrov~e na vlaku Otroci se u~ijo vsak dan, vsako uro, vsak trenutek svojega `iv- ljenja. In kar se nau~ijo kot otroci, to tudi uporabljajo v poznej{ih letih. Ko gledamo raztrgane in umazane sede`e, po~e~kana stekla in potrga- ne kljuke, najve~krat krivimo najstnike, ki ne vedo, kam bi s svojo energijo. Lahko pa pomislimo tudi na to, da bi bilo mogo~e le nekoliko dru- ga~e, ~e bi mladim potnikom nekako pribli`ali `eleznico ozi- roma vlake. Slovenske `elez- nice so na tem podro~ju na dobri poti, saj likovni in literar- ni nate~aj, ki ga prirejajo vsako leto, zagotovo tudi pozitivno vpliva na otrokov odnos do `eleznic. Leto{nji nagrajenci nate~aja so u~enci 2. a in 2. b razre- da devetletke osnovne {ole iz Petrov~ pri @alcu. Za nagrado so u~enci dobili vo`njo z vla- kom kamor koli po Sloveniji. Izbral i so popotovanje v Maribor, kjer so obiskali akva- rij, sprehodili pa so se tudi do Treh ribnikov, kjer so hranili labode in se igrali na igralih. Na koncu so si lakoto pote{ili v mariborskem McDonatsu in se utrujeni, a zadovoljni odpravili domov. Otroci so se peljali z novim vla- kom Desiro Siemens. U~iteljici Sonja Rebernik, Darja Glu{i~ in vzgojiteljici Alenka Podbre`nik ter Metoda Mo~nik pravijo, da se ve~ina otrok s tak{nim vlakom {e ni peljala. Vo`nja z vlakom je bila zanje izjemno zanimiva in je naredila nanje globok vtis, pravijo. Udobni sede`i, klimatske naprave, velika okna, vse na gumbe, napovedovanje postaj, zaslon z uro in imenom postaje, vse to so otroci z veseljem opazo- vali. Navdu{ilo jih je tudi to, da se iz potni{ke kabine vidi k strojevodji in marsikateri otrok je po tem potovanju napisal ali dejal: »Ko bom velik, bom strojevodja.« Svoje navdu{enje so otroci pozneje v {oli izra`ali na razli~ne na~ine. Pisali so spise, risali podobe s poto- vanja, izdelali pa so tudi vlak – {katle, oblepljene z alumini- jasto folijo. U~iteljice in vzgojiteljice so zelo pohvalile Slovenske `eleznice in tudi dodale, da bi bilo lahko tak{nih in podobnih akcij {e ve~. »Otrok ne ve, kaj je to javna dobrina in kako naj se obna{a do nje, dokler mu tega ne poka`emo,« pravi vzgojite- ljica Alenka. Na O[ Petrov~e zelo pogosto tudi na lastno pobudo pripravljajo izlete z vlakom. »S tem namre~ na privla~en na~in vzgajamo pri- hodnje sprevodnike, strojevod- je, vlakovne odpravnike in ne nazadnje tudi zadovoljne in lepo vzgojene potnike prihod- nosti.« Zanimiv zgled tudi za star{e, ki lahko svojim otrokom priredijo zanimiv izlet, ki ga ne bodo pozabili. Vlaki namre~ vozijo vsak dan ... Marko Zupanc 8 Potniški promet Ana Tu{ar Potniški promet Marino Fakin Bankredit Vozovnice tudi na obroke Polletne in letne vozovnice v notranjem prometu lahko potniki od 22. avgusta kupijo na 3 do 24 obrokov s storitvijo Bankredit. Kreditno pogodbo uredimo na `elezni{ki postaji Ljubljana, v Info centru. Za~etek novega {olskega leta pomeni veliko izdatkov za dru- `ine in terja skrben premislek, kako {olarjem omogo~iti vse, kar potrebujejo. Poslovna enota potni{ki promet se je zato julija povezala z Novo Ljubljansko banko in dogovorila za uvedbo storitve Bankredit pred za~et- kom novega {olskega leta. S storitvijo Bankredit omogo- ~amo strankam hitro skleni- tev kreditne pogodbe v Info centru, ne da bi se bilo treba napotiti v banko, in nekoli- ko la`jo odlo~itev za nakup polletne ali letne vozovnice. Za zdaj je nakup vozovnic na obroke mogo~ v Info centru na `elezni{ki postaji Ljubljana, na~rtujemo pa {iritev tak{ne prodaje tudi v PIC Maribor oziroma v Info center Maribor (v ustanavljanju), PIC Celje in PIC Koper. Polletne in letne vozovnice na obroke lahko kupijo slovenski dr`avljani s stalnim bivali{~em v Sloveniji, ki so stari najmanj 18 let in ob izteku kredita njihova starost ne presega 75 let ter so stranke katere koli slovenske banke ali hranilnice ter imetniki ustrezne Maestro pla~ilne kartice. Za sklenitev kreditne pogodbe stranka potrebuje le osebno izkaznico ali potni list, dav~no {tevilko ter ustrezno Maestro pla~il- no kartico. Stranka mora biti zaposlena, upokojenec, zaseb- nik ali kmet. V praksi sklenitev kreditnega posredni{tva poteka po varni povezavi v spletni aplikaciji BanKredit. Prodajalec najprej informativno izra~una ceno vozovnice in dolo~i mo`ni zne- sek kreditiranja, ki lahko zna{a do najve~ 90 odstotkov cene vozovnice. Ko se stranka odlo~i za obro~ni nakup, prodajalec preveri mo`nost odobritve kre- dita z vnosom dolo~enih poda- tkov o kreditojemalcu (EM[O, {tevilka ra~una kreditojemalca, dav~na {tevilka). Na koncu z aplikacijo natisnemo dva izvo- da kreditne pogodbe in po potrebi tudi dva izvoda naloga za odpla~evanje s trajnim nalo- gom v datoteki vrste pdf. Te stranka podpi{e in po pla~ilu 10 odstotkov cene ter stro- {kov kredita na terminalu POS tudi takoj prejme abonentsko vozovnico. Novi na~in nakupa vozovnic pa ni omejen le na potnike, ki imajo osebni ra~un pri NLB. Stranke drugih bank kredit odpla~ajo s trajnim nalo- gom iz osebnega ra~una pri svoji banki. Dodatne informacije na spletu Pla~ilne kartice, ki omogo~ajo pridobitev BanKredita: http://www.zbs-giz.si/slo/Bankredit/SeznamDA.htm Pla~ilne kartic, ki ne omogo~ajo pridobitve BanKredita http://www.zbs-giz.si/slo/Bankredit/SeznamNE.htm Informativni izra~un http://www.nlb.si/cgi-bin/nlbweb.exe?doc=7413 Po vozovnico z moneto Od 15. julija je v Ljubljani (PIC in Info center), Mariboru in v Kopru mo`en nakup vozovnic tudi z mobilnim telefonom – s storitvijo Moneta. Gre za sistem mobilnega pla~evanja, ki je ~edalje bolj raz{ir- jen po vsej Sloveniji –v trgovinah, restavracijah, v taksi slu`bah, v razli~nih salonih in {e marsikje drugje. Uporabljajo ga lahko vsi Mobitelovi ali Debitelovi naro~niki in stranke nove KBM banke (tako imenovana ban~na Moneta). Moneta je preprost, varen in pre- gleden na~in pla~evanja, pri kate- rem namesto gotovine ali pla- ~ilnih kartic uporabljamo mobilni telefon. Sistem je precej podoben pla~evanju s pla~ilnimi ali kre- ditnimi karticami in nadome{~a pla~evanje z gotovino. Pla~evanje z Moneto je enostavno. Prodajno osebje v terminal odtipka ceno vozovnice in potniku izro~i termi- nal. Uporabnik ban~ne Monete vtipka pin kodo Monete, med- tem ko uporabniki Monete kot Mobitelove storitve z mobilnim telefonom pokli~e 180 in polo`i telefon na terminal. Ve~ informa- cij o na~inu pla~evanja, s katerim je na{ potni{ki promet naredil {e en korak k prepotrebnem uve- ljavljanju sodobnih tehnologij, je objavljenih na spletni strani www.moneta.si. 9 Revija Slovenskih `eleznic julij / avgust 2005 Potniški promet Izidor Gruden Potniški promet Marjetka Urši~ Anketa o kakovosti Kakovost potni{kega prometa se izbolj{uje V zadnjem letu so na kakovost storitev na{ega potni{kega pro- meta vplivale {tevilne novosti in izbolj{anja. Naj omenimo le neka- tere: odprtje tako imenovanega Info centra na `elezni{ki postaji Ljubljana, prenovljena, uporab- nikom prijaznej{a spletna stran Slovenskih `eleznic, nadgradnja iskalnika voznega reda na splet- ni strani z iskanjem po datumu in z izra~unom cen, postavitev infomata in podobno. Prav tako smo posodobili tudi redna izob- ra`evanja vlakospremnega osebja, spremenjena pa je tudi vsebina, ki zajema poleg komercialnih tem, aktualnostih in teko~e problema- tike tudi videz in urejenost, komu- niciranje s potniki in u~ne ure tuje- ga jezika. V prihodnje bomo na~in in vsebine rednega izobra`evanja {e dopolnjevali. Eden izmed pomembnej{ih pro- jektov v potni{kem prometu, ki {e poteka, je posodobitev odprave potnikov z odpravo ro~ne prodaje vozovnic in nakupom mobilnih ter stacionarnih terminalov. Trenutno se pripravlja razpisna dokumen- tacija. Vse te dejavnosti vplivajo na dvig ugleda potni{kega pro- meta in ve~jo kakovost storitev. Ta dva dejavnika vsako leto merimo z anketiranjem na{ih potnic in potnikov, ki elemente kakovosti storitev ocenjujejo s {tevilkami od ena do pet. Rezultati leto{nje ankete so poka- zali, da se je kakovost storitev potni{kega prometa v primerjavi s preteklimi leti izbolj{ala. Povpre~na ocena zna{a 3,40 in je najvi{ja v obdobju od leta 1998 naprej. To prikazuje tudi dele` dobrih, prav dobrih in odli~nih ocen, ki letos zna{a dobrih 80 odstotkov. Od vseh elementov kakovosti je osebje {e vedno najbolje ocenje- 10 Potniški promet Mirjana Vanovac Z vlakom na evropsko prvenstvo v ko{arki Med 16. in 25. septembrom bo Srbija in ^rna gora gostila `e 34. evrop- sko prvenstvo v ko{arki. Na EP bo tekmovala tudi slovenska reprezen- tanca, svoje tekme – vsaj tiste v predtekmovanju – bo igrala v Beogradu, in sicer 16. septembra ob 17.30 proti BIH, 17. septembra ob 20.30 proti Gr~iji in 18. septembra ob 17.30 proti Franciji. Ker so zveze med Ljubljano in Beogradom zares dobre, vas vabimo, da se na evropsko prvenstvo in ogled tekem odpravite z vlakom. Med Ljubljano in Beogradom vsak dan vozijo {tirje pari vlakov: Ljubljana–Beograd • odhod Ljubljana ob 6.15, prihod Beograd ob 15.25 – MV 297/419 • odhod Ljubljana ob 8.35, prihod Beograd ob 17.01 – MV 415 • odhod Ljubljana ob 14.08, prihod Beograd ob 22.44 – IC 211 • odhod Ljubljana ob 21.05, prihod Beograd ob 6.37 – MV 411 Beograd–Ljubljana • odhod Beograd ob 6.20, prihod Ljubljana ob 15.39 – IC 210 • odhod Beograd ob 11.00, prihod Ljubljana ob 20.31 – MV 414 • odhod Beograd ob 13.35, prihod Ljubljana ob 23.28 – MV 418/296 • odhod Beograd ob 22.15, prihod Ljubljana ob 8.32 – MV 410 Da pa denarnica ne bi prehudo trpela in bi v njej ostalo tudi kaj denarja za dru`enje s prijatelji, smo v sodelovanju s srbskimi in hrva{kimi ̀ elezni- cami pripravili {e posebej zni`ane cene vozovnic CityStar International. Vozovnice CityStar International se izdajajo za povratna potovanja za posamezne potnike ter za skupinska potovanja, vendar za najve~ pet oseb. Vozovnica je primerna tudi za potovanje ve~ kakor petih oseb, saj v tem primeru lahko kupite ve~ vozovnic. Potovanja so mogo~a vse dni v navedenem terminu (to je od 15. do 26. septembra) – brez ~asovnih omejitev. Vozovnice se bodo izdajale tudi za 1. razred. Cene vozovnic CityStar International S@ - J@ Ljubljana–Beograd–Ljubljana, 2. razred* Vrsta ponudbe Cena v tolarjih CityStar International (1 odrasla oseba) 13.253 CityStar International (2 odrasli osebi) oziroma na osebo 19.880 9.940 CityStar International (3 odrasle osebe) oziroma na osebo 26.506 8.835 CityStar International (4 odrasle osebe) oziroma na osebo 33.133 8.283 CityStar International (5 odraslih oseb) oziroma na osebo 39.759 7.952 * zni`ane cene vozovnic City Star International S@ – J@ veljajo od 15. do 26. septem- bra 2005. Dopla~ilo za le`alnik/spalnik Ljubljana-Beograd (po `elji) Cena v tolarjih/ osebo/no~ •Le`alnik ({est postelj v oddelku) 2.505 •Touriste (tri postelje v oddelku) 3.006 •Double (dve postelji v oddelku) 3.758 ni element kakovosti. Povpre~na ocena se je v primerjavi s pre- teklim letom povi{ala, in zna{a 3,95. Z vi{jimi ocenami sta bili ocenjeni tako urejenost kot ustre- `ljivost osebja. Osebje na vlakih ICS je po mnenju potnikov najbolj urejeno in ustre`ljivo. Povpre~na ocena voznega reda se z leti zvi{u- je in zna{a letos 3,16. Z najbolj{i- mi ocenami je ocenjen vozni red mednarodnih vlakov, z najslab{imi pa vozni red lokalnih vlakov in vlakov v medmestnem prometu. Glede na to, da so po rezultatih iz anket preteklih let elementi kako- vosti postaj ocenjeni najslab{e, je letos treba poudariti, da so se po mnenju potnikov videz in ~isto~a postaj ter storitve na postajah izbolj{ali. Povpre~na ocena ele- mentov kakovosti postaj zna{a 3,10. Poslab{ali so se elementi kakovosti vlaka, in sicer sta slab- {e ocenjena to~nost in hitrost vla- kov. Hitrost je ocenjena najsla- b{e od vseh elementov kakovosti vlaka. Potniki menijo, da vlaki ICS zamujajo bolj kakor pretekla leta, saj je opaziti precej{nje zni`anje povpre~ne ocene to~nosti vlaka ICS, medtem ko so se videz in ure- jenost vlakov ter udobje na vlaku izbolj{ali. Eden izmed bistvenih razlogov za nastanek zamud je v gradbenih dejavnostih (po~asne vo`nje in zapore tirov). Zavedamo se, da je treba posebno pozornost nameniti elementom kakovosti, ki so ocenjeni najslab{e ali pa so se v primerjavi s pretek- limi leti poslab{ali, zato si bomo {e naprej prizadevali za izbolj{a- nje dela v celotnem sistemu Slovenskih `eleznic. Da smo na pravi poti, prav gotovo dokazujejo vi{ja povpre~na ocena v anke- ti, ve~je {tevilo pohval in manj{e {tevilo prito`b v prvem polletju tega leta. 11 Revija Slovenskih `eleznic julij / avgust 2005 Tovorni promet Marjan Kozmus Dobova {engenska meja za tovorni promet Z vstopom Slovenije v Evropsko unijo so se spremenili tudi postopki na na{ih mejah. Postaja Dobova naj bi postala vstop- na to~ka za nadzor blaga po `eleznici na evropski jugovzhod- ni meji. Zato se tudi v PE tovorni promet pospe{eno pripravljamo na tako imenovani {engenski re`im. Neposredno koordinaci- jo tovrstnih dejavnosti je pre- vzela Sekcija za tovorni promet Celje, ki tehni~no, tehnolo{ko in kadrovsko vodi nadzor nad postajo Dobova. V drugi polovici leta 2006 bo Slovenijo obiskala komisija Evropske unije in preverila, ali so izpolnjeni vsi pogoji za nad- zor blaga ob vstopu v EU. Na izpolnjevanje vseh predpisov se v tovornem prometu pripravljamo v sodelovanju s policijo, carino, in{pekcijskimi organi. Na{ cilj je ustvariti mo`nosti za nemoten nadzorovan pretok blaga. @e 1. maja 2004, ko je Slovenija postala ~lanica Evropske unije, smo takoj za~eli temeljitej{i nad- zor nad izvozom in uvozom blaga v EU in iz nje. Da bi se delovne razmere izbolj{ale, se je v za~etku leta 2005 za~ela grad- nja nove postajne stavbe, v kateri bodo imela prostore vse slu`be, ki so potrebne za mejna opravila. Trenutno so delavci tovornega prometa v za~asni stavbi nepo- sredno ob progi, kjer poteka ves nadzor nad pretokom blaga s Hrva{kimi `eleznicami. Gradnja nove stavbe se kon~uje in selitev je predvidena za konec septem- bra. V novi stavbi bodo zagotov- ljene bolj{e delovne razmere ter neposredno sodelovanje z drugi- mi slu`bami, ki bodo sodelovale pri nadzoru blaga. V tovornem prometu na posta- ji Dobova opravljamo naloge, kakr{ne je treba opravljati na tako pomembni mejni postaji. Skrbimo za prevzem in predajo vagonov in blaga hrva{kim `elez- nicam, prijavljanje in{pekcijskim slu`bam (fitosanitarni, veteri- narski in{pekciji), sodelujemo s policijo pri pregledu vagonov, prijavljamo carini in po potre- bi sodelujemo tudi s {pediterji. V tej stavbi so trenutno name{~eni delavci tovornega prometa v Dobovi. Tovorni promet Poleg tega pregledujemo teh- ni~no brezhibnost vagonov, jih odstavljamo, popravljamo tovor, skrbimo za varovanje potnikov, menjavo lokomotiv, dostavo vagonov v Centralne delavnice Dobova ter dostavo in odvoz vagonov s postaj Bre`ice, Kr{ko in Brestanica. Za izpolnjevanje tako raznoli- kih nalog so na postaji zapo- sleni in neposredno odgovorni transportni komercialisti, popisni vlakovodje, premikalno osebje, transportni skladi{~niki, trans- portni delavci - varovanje potni- kov, pomo~nik OE in vodja OE. Posredni nadzor pa opravljata DE Zidani Most in Sekcija za tovorni promet Celje v sodelovanju s PE tovorni promet. Trenutno je na postaji Dobova tako zaposle- nih 78 delavcev, ki neprekinjeno delajo v turnusu. Delo oziroma pretok blaga se pove~ujeta, prav tako so ~edalje ve~je zahteve za nadzor blaga. Zato si morajo zaposleni nenehno pridobivati dodatno znanje. Zlasti je stalno in sprotno izobra`evanje bistve- no ob sleherni spremembi pred- pisov. Evidentiranje, spremljanje in nad- zor blaga potekata z informacij- skim sistemom ISS@P, ki omogo~a neposredni nadzor in vpogled v blago in vagone, ki vstopajo in izstopajo v Evropsko unijo. Na postaji Dobova je treba pri pre- vzemu od Hrva{kih `eleznic v celoti popisati vlak in ga vnesti v ISS@P. [ele tedaj so podatki o vrsti blaga in o vagonih dostop- ni prevozniku – Slovenskim `eleznicam – in uporabnikom, za katere je blago namenjeno. Ob dodatni posodobiti in ob uskladitvi standardov za prenos podatkov bo mogo~e spremlja- nje na celotnem obmo~ju EU. Za tak{en na~in spremljanja imajo delavci v tovornem prometu na postaji Dobova poseben pomen, kajti podatki o blagu in vagonih morajo biti vneseni popolnoma natan~no. [engenski re`im na postaji Dobova pomeni nekak{en filter za vse vrste blaga, ki se pre- va`a po `eleznici in ki je name- njeno prejemnikom v Evropi. Nova postajna stavba v Dobovi bo predvidoma odprta konec septembra. Sem D. J. iz Trbovelj (polno ime je znano uredni{tvu). Z mamo se pogosto voziva z vlakom, in to `e precej let, najve~krat od Trbovelj do Ljubljane in nazaj. Pa tudi kam drugam se rada pelje- va. Moram re~i, da se silno rada voziva z vlakom, prav u`ivava v tem. Vsekakor pa k najinemu dobremu po~utju precej prispe- vajo prijazni, ustre`ljivi uslu`ben- ci. Zato bi rad prav te {e posebej pohvalil. @e vrsto let se spopadam z res- nimi te`avami z vidom. Imam pribli`no en odstotek ostanka vida, zato me po navadi spremlja mama. Pa tudi ona je pred ~asom padla, in zato jo v~asih boli noga. Razumeli boste, da nama je tak{- na ali druga~na pomo~ vselej dobrodo{la. In va{i delavci nama jo zares vselej prijazno ponudijo. Gospa na blagajni, ~istilka na strani{~u, prometnik na peronu, strojevodja s {irokim nasmehom in {e bi lahko na{teval. Posebej pa moram omeniti in pohvaliti tiste va{e uslu`benke in uslu`bence, ki pregledujejo vozovnice na vlaku. Prijazen pozdrav, kratek, vedno zanimiv pogovor, roka, ponujena v pomo~. To nama veliko pomeni. Zame in za mamo je pozitiven odnos do `ivljenja edina prav stvar! Sem sodijo tudi pristni med~love{ki odnosi, polni razumevanja ter pozornosti. Po mojem prepri~anju smo ljudje enkrat dobro, drugi~ slab{e raz- polo`eni, imamo torej bolj{e ter slab{e dneve. To velja seveda tudi za va{e delavce. Tega se zavedava oba. A vseeno, midva imava, hvala bogu, na vlaku res dobre izku{nje in sva zelo zado- voljna. Zatorej vsakomur posebej in vsem skupaj {e enkrat iskrena hvala. Upam tudi, da bodo na{a sre- ~anja tudi v prihodnje prijetna, prijazna ter polna dobrih misli. Tudi midva se bova potrudila za to. Zahvala Slovenskim `eleznicam 12 13 Revija Slovenskih `eleznic julij / avgust 2005 Intervju Marko Tancar direktor @elezni{kega gradbenega podjetja Mitja Podobnik Konkurenca je za nas dejstvo Rumeni stroji @elezni{kega gradbenega podjetja so nepogre{ljiv del ve~jih ali manj{ih posegov na `elezni{kih progah po vsej Sloveniji. Zgodba o pomanjkanju denarja za infrastrukturna dela, ki povzro~a te`ave na{emu podjetju, pa se, {e bolj konkretno, odslikava tudi pri delu @GP-ja. S kr~enjem kilometrov remontov ter investicijskih del se v tem na{em h~erinskem podjetju spopadajo s pomanjkanjem dela, svoje pa dodaja tudi konkurenca, ki nikakor ne spi. Direktor @GP-ja Mitja Podobnik nam je povedal nekaj ve~ o stanju v podjetju. »Liberalizacija `elezni{ke- ga trga« je v zadnjih leta postala nekak{no neizogibno geslo dela Slovenskih `elez- nic. Se ta odra`a tudi pri delu @elezni{kega gradbene- ga podjetja? Na{a dejavnost je gradnja in vzdr- `evanje prog, storitve z gradbeno mehanizacijo, prevozi in proizvod- nja kamnitih agregatov. Tudi na na{em podro~ju je konkurenca `e dolgo ~asa dejstvo. Pri ve~ini del gre za javne mednarodne razpise in nanje se prijavljajo tudi doma~i in tuji konkurenti. Za nujna dela pa `elezni{ka agencija uporablja dvostopenjski postopek. Na pod- lagi javnega razpisa se razpi{e tako imenovana »sposobnost«. Podjetje, ki pridobi tako sposobnost, je v dolo~enih primerih, na primer ob sanacijah po izrednih dogodkih, povabljeno, da odda ponudbo za ta dela, pogodbena cena pa se dose`e s pogajanji. Tu pa i{~emo na{e prednosti, saj smo podjetje, specializirano za dela na `elezni{ki infrastrukturi. Imamo vso potrebno mehanizacijo, ki nikakor ni poceni. V Sloveniji drugih tak{nih progovnih strojev, kot jih imamo mi, prakti~no ni. Pa tudi na{e bogate izku{nje nam govorijo v prid. Druga grad- bena podjetja pri projektih zunaj `eleznice ob slabem vremenu lahko 14 Intervju ustavijo dela. Mi pa smo navajeni delati v druga~nih razmerah – v ~asovnih omejitvah in pod prome- tom. ^e mora vlak ob dolo~eni uri peljati, mora biti remont do tedaj kon~an in pika. Zato radi re~emo, da moramo delati tudi, ~e pada- jo o{pi~ene prekle. ^e povzamem – za izvajanje ve~jih investicijskih del na progi smo edini v Sloveniji. Prakti~no vsa dela, ki so jih razpisale Slovenske `eleznice ali `elezni{ka agencija, smo opravili mi, ~eprav jih nismo neposredno pridobili na razpisu. Kako to, da so bila na razpi- sih lahko uspe{nej{a podjet- ja, ki z `eleznico pravzaprav nimajo veliko povezave? V zadnjih letih je neposredno pro- ra~unsko financiranih del le malo. Ve~inoma gre za dela, ki jih sofi- nancirajo skladi PHARE in ISPA. Pravila njihovih razpisov pa dolo- ~ajo, da lahko dela na razpisu pri- dobijo le finan~no primerno sposo- bna podjetja. To pomeni, da mora podjetje imeti vsaj 1,5-krat do dva- krat ve~ji letni prihodek od vred- nosti del. Na~rtujemo, da bo na{ leto{nji prihodek dosegel okrog 6 milijard tolarjev. To pa je premalo za konkuriranje na dra`jih projektih. Zato se na projekte prijavljamo v sodelovanju z ve~jimi gradbenimi podjetji ali pa delamo kot njihovi podizvajalci. Tako bomo v celoti opravili dela na nadgradnji proge med Ljubljano in Mariborom, pri gradnji proge do Mad`arske pa smo kot SCT-jev podizvajalec opra- vili dela v vrednosti 40 odstotkov celotnega projekta. Zaradi tak{ne razdelitve so tudi klasi~na gradbena podjetja v zadnjih letih dobila refe- rence, ~eprav dela dejansko oprav- ljamo mi kot podizvajalci. Katera so ve~ja dela, ki jih opravljate letos in kaj pri- ~akujete za v prihodnje? Na{e zmogljivosti so tak{ne, da bi ob normalnem vzdr`evanju lahko naredili okrog 25 do 30 kilome- trov remontov na leto. Teh pa, kot vemo, zadnja leta skoraj ni. Zato smo odvisni od drugih investicijskih del. Kar do 90 odstotkov prihodkov namre~ ustvarimo s samo tremi do {tirimi pogodbami, ostalih deset odstotkov pa pomeni {e do deset pogodb. Odvisnost od tako majh- nega {tevila poslov nam povzro~a te`ave. Lani smo bili na primer sredi sezone, julija in avgusta, popolno- ma brez dela. Letos smo do konca septembra popolnoma zasedeni, do konca leta {e kar. Dobr{en del na{e realizacije pomenijo sanacije izrednih dogodkov. Kon~ali smo dela na odseku Pivka-Gornje Le`e~e. ^aka nas {e dokon~anje sanacije posledic v Slovenski Bistrici, verjetno tudi v Lescah. Ravno kon~ujemo dela na mejnem prehodu Dobova, poteka {e nadgradnja proge med Ljubljano in Mariborom, omeniti pa moram {e remont med Polj~anami in Ponikvo. @al pa so to vse dela, ki so se za~ela `e najmanj lani. Za naprej ra~unamo na sodelovanje pri rekonstrukciji proge Pragersko- Ormo`. To bo precej zahteven pro- jekt, ki bo zajemal gradbena dela, signalizacijo ter elektrifikacijo. V sklopu projekta SV naprav na kopr- ski progi bomo urejali kretnice na vstopu na postajo Koper, veliko dela pa bo gotovo tudi na progi med Zidanim Mostom in Dobovo, ki je po{kodovana zaradi poplav. V pre- teklih letih smo kar nekaj dela imeli tudi v avtocestnem programu, kjer se avtoceste pa~ kri`ajo s progo. Sedaj je teh del manj, ker se pro- gram po~asi kon~uje. Vsekakor pa, podobno kot S@, tudi mi upamo, da bo po dograditvi avtocest dr`ava ve~ sredstev usmerila na tire. Ste za opravljanje ve~jih del primerno opremljeni? Kako je s stanjem delovnih stro- jev? V na{em voznem parku imamo sedem ve~jih strojev – pet pod- bijalk, sejalko in portalna dvigala, ki imajo dvakrat ve~je zmogljivosti, kot jih trenutno potrebujemo v Sloveniji. ^e ena kretni{ka podbijal- ka za podbijanje kretnice porabi uro in pol, to pomeni 650 kretnic na leto. Tak{nih potreb pa v Sloveniji nikoli ne bo. Nekateri na{i stroji so starej{ih letnikov. S kakovostnim delom na{ih vzdr`evalcev pa jih redno vzdr`ujemo in ohranjamo. @elezni{ki del strojev vzdr`ujejo v Centralnih delavnicah v [i{ki. Te`ava pa je z neenakomerno uporabo strojev. V sezoni jih potrebujemo na ve~ koncih obenem in takrat nam jih primanjkuje. Za zdaj nam, razen pred leti na remontu Pragersko- Ho~e, {e ni bilo treba najemati tujih strojev. Zaradi pomanjkanja dela smo letos stroje uporabili celo v tujini, kar ni enostavno dose~i. Tega si `elimo {e ve~. Sicer pa svoje pri- lo`nosti za ~im ve~jo izrabo strojev, pa tudi zaposlenih, i{~emo tudi pri vzdr`evanju industrijskih tirov, ki ga {tevilna podjetja `al zanemarjajo. Na tem podro~ju delamo za Luko Koper, Merkur, Petrol in Istrabenz, Acroni, Toplarno Ljubljana. Stroje trenutno vzdr`ujemo v [i{ki, dogo- varjamo pa se, da bi jih preselili v Moste, za kar bi potrebovali tri ali {tiri tire. @GP je tudi dvotretjinski last- nik Kamnoloma Verd. Kak{no je njegovo poslovanje? S kamnolomom smo imeli pre- cej na~rtov. Nekdaj je bil sestavni del @GP-ja. Ker ga je bilo treba obnoviti, za kar pa ne S@ ne @GP nista imela denarja, smo k rekon- strukciji povabili najve~je kupce. Zato smo skupaj z Gradisom, SCT- jem, Cestnim podjetjem Ljubljana in Gradbenim podjetjem Grosuplje ustanovili h~erinsko podjetje Kamnolom Verd, d. o. o, v katerem smo ve~inski lastnik. Rekonstruirali smo kamnolom in posodobili opre- mo ter tako tudi pove~ali kako- vost kamenin. @al pa predvidenih koli~in odkupa nismo dosegli. Del na `eleznici je namre~ zelo malo. Za druga gradbena podjetja pa je zaradi cen `elezni{kega trans- porta bolj zanimiv nakup v drugih kamnolomih. Celo sami za dela na {tajerskem koncu `e i{~emo bli`je dobavitelje, saj je prevoz z Verda preprosto predrag. Zato prav zdaj pripravljamo sanacijski program, ki naj bi dal odgovore o prihodnosti na{ega kamnoloma. Verjetno se negotovost pri infrastrukturnih delih pozna tudi na va{ih finan~nih rezul- tatih? Priznati je treba, da smo v zadnjih letih imeli s finan~nim poslovanjem nemalo te`av. Kot sem `e ome- nil, smo namre~ odvisni od zelo majhnega {tevila poslov in s tem povezane pla~ilne discipline sode- lujo~ih podjetij, pa tudi dr`avnih organov. Lani smo imeli za 4,6 milijarde prihodkov in leto kon~ali s pozitivno ni~lo. Leto{nji rezultati so kar ugodni in pri~akujem, da bomo dosegli okrog 6 milijard realizacije. @al smo zelo obremenjeni s kratko- ro~nimi krediti, kar slab{a poslovni rezultat in teko~o likvidnost. Zato gre vsa zahvala zaposlenim, ki so podjetju zelo zvesti in razumejo, kako se moramo boriti za izpla~ilo pla~ in regresa. Kak{na pa je kadrovska poli- tika va{ega podjetja? Ko sem leta 1999 postal direktor @GP-ja, je bilo v njem zaposlenih kar 1.199 delavcev. Postopno smo to {tevilo oklestili na 360, {tevilo zaposlenih pa se po~asi {e zmanj- {uje. Trenutno nas je zaposlenih okrog 300, povpre~na starost delavcev pa je kar 46 let. [tevilo zaposlenih se nenehno spremi- nja, saj je okrog ~etrtina delavcev zaposlenih za dolo~en ~as. Gre za delavce iz drugih nekdanjih jugos- lovanskih republik, po pogodbi z drugimi dru`bami pa je kot najeta delovna sila pri nas zaposlenih tudi nekaj delavcev iz nekdanje Sovjetske zveze. To so delavci, na katerih sloni delo na{ega podjetja, saj gre za zaposlene v operativi. Teh delav- cev pa nam nenehno primanjkuje. Z vstopom Slovenije v Evropsko unijo se je namre~ {tevilo zapo- slovanja delavcev iz dr`av, ki niso ~lanice EU, za nas omejilo. Posebne te`ave nam povzro~a {tevilo invali- dov, ki jih je ve~ kot 40. To zavira dru`bo, saj dejansko lahko ra~una- mo samo na okrog 250 delavcev. To je tudi smiselna {tevilka, ki jo bomo sku{ali dose~i v prihodnje, seveda s socialnim ~utom. Okrog 30 delavcem bomo ponudili pred- ~asno upokojitev, podobno kot so to storile Slovenske `eleznice. Po drugi strani pa nam proizvodnih delavcev nenehno primanjkuje. Delavcev gradbenih profilov je v Sloveniji zelo malo. Primanjkuje nam tudi strojnega osebja, ki ga moramo zaradi posebnosti dela {olati sami. Za dobrega strojnika pa potrebujemo kar dve leti {ola- nja. Potrebujemo tudi ~edalje bolj izobra`ene kadre, saj je delo ~eda- lje zahtevnej{e – od upo{tevanja varnostnih elementov, sestankov z investitorjem, vse do dogovarjanja z vodenjem prometa in uporabe najnovej{ih na~inov komuniciranja. 15 Revija Slovenskih `eleznic julij / avgust 2005 Iz tujine Marko Tancar Vlaki ICE-1 prevozili 400 milijonov kilometrov V petek, 2. septembra, je vlak ICE 882, ki je peljal iz Münchna proti Hamburgu, prevozil 400- milijonti kilometer vlakov ICE-1. [tiristo milijonov kilometrov teh vlakov pomeni, da so `e desetti- so~krat obkro`ili zemeljsko oblo. Vsak od vlakov ICE-1 je povpre~- no prevozil 7 milijonov kilome- trov in s tem 170-krat obkro`il Zemljo. Nem{ke `eleznice so obdobje hitrih vlakov za~ele 2. juni- ja leta 1991. Prvi vlaki ICE-1 so vozili med Hamburgom in Münchnom. Do danes so v delavnicah v Hamburgu pregle- dovali, vzdr`evali in o~istili kar okrog 180.000 tovrstnih garni- tur, saj celotna flota vlakov ICE-1 domuje prav tam. S 358 metri je ICE1 najda- lj{i od vseh vrst vlakov ICE. Devetinpetdeset vlakov danes sestavlja hrbtenico daljinskega prometa Nem{kih `eleznic na najbolj obremenjenih povezavah med severom in jugom. Danes ICE-1 vozijo na progah Hamburg- Frankfurt/Main-Stuttgart/Basel, Hamburg-Würzburg-München i n Be r l i n - F r ank fu r t /Ma in - Stuttgart-München. Posamezni vlaki pa vozijo vse do Dunaja, Züricha und Interlakna. Po 15 letih vo`enj so nem{- ke `eleznice za~ele posodobi- tev vseh vlakov ICE-1. Do leta 2008 bodo v obnovo 59 garni- tur vlo`ili okrog 180 milijonov evrov. Prvi posodobljeni ICE-1 se je na pot od Hamburga proti Münchnu podal 5. avgusta. ICE 787 je potnike pozdravil z novi- mi sede`nimi prevlekami, pre- mi~nimi naslonjali za roke in z novimi pregibnimi mizicami. Prenovo zaokro`ajo elektri~ne vti~nice ob vseh sede`ih ter pri- kazovalniki informacij. Prenova bo zajela skupaj okrog 700 sre- dinskih vagonov in 118 vle~nih delov. Dela na enem vlaku traja- jo okrog 25 dni. Evropsko dovoljenje za strojevodje @e leta si evropske `eleznice, soci- alni partnerji ter organi Evropske unije prizadevajo odpraviti ome- jitve v ~ezmejnem `elezni{kem prometu. Na poti popolne odpra- ve meja stojijo {tevilne tehni~ne in normativne ovire. Na tehni~nem podro~ju {tevilne re{itve `e obstajajo, kar med dru- gim dokazujejo tudi interopera- bilne lokomotive, ki `e vozijo med Slovenijo in Italijo. Na kadrovskem podro~ju pa bo enotna pravila za ~ezmejni promet postavilo evrop- sko strojevodsko dovoljenje. O licenci za strojevodje, ki vozi- jo v mednarodnem prometu, so se dogovorili evropski socialni partnerji. »Evropsko strojevodsko dovoljenje je neogiben pogoj za socialen, po{ten in varen evropski `elezni{ki promet,« pravi Wilhelm Haberzettl, predsednik evropske federacije transportnih delavcev ETF. Razvoj dovoljenja se je za~el januarja 2004, ko sta ETF in zveza evropskih `eleznic CER podpisala prvi sporazum o uvedbi. Natanko leto pozneje je projekt potrdila tudi generalna skup{~ina CER-a, in priprave na razdeljevanje dovo- ljenj so se lahko za~ele. Evropsko strojevodsko dovoljenje ureja medicinske, jezikovne in poklicne zahteve za strojevodje v ~ezmejnem prometu, pa tudi podro~ja nadaljnjega izobra`e- vanja ter nadzora. Dokument pomeni dodatek dr`avni licenci ter dolo~a, s katerimi lokomoti- vami in na katerih tujih progah lahko vozi posamezni strojevodja. S tem naj ne bi bilo ve~ potre- be po medsebojnih dvostranskih dogovorih med sosednjimi `elez- nicami, ki trenutno pojasnjujejo tovrstna vpra{anja. Prva evropska `eleznica, ki je svojim strojevodjem za~ela izda- jati nove evropske licence, so Avstrijske dr`avne `eleznice. Konec avgusta je evropska dovo- ljenja prejelo 785 avstrijskih stro- jevodij – 476 jih vozi po Nem~iji, 36 v Italijo, 15 na ^e{ko in 258 na Mad`arsko. 16 Iz tujine dr. Vladimir Korun Aktualno SBB Cargo z me{animi rezultati [vicarski `elezni{ki prevoznik tovo- ra SBB Cargo je v prvem leto{njem polletju dosegel 13,5-odstotno rast pretovora, prihodki pa so se kljub temu zmanj{ali za 4,3 odstotka. Podjetje, ki si je kot cilj za letos postavilo »pozitivno ni~lo«, se mu o~itno ne bo niti pribli`alo. Poslovanje v prvi polovici leta sta zaznamovali dve gibanji. V medna- rodnem prometu v smeri sever-jug (Nem~ija-[vica-Italija) je SBB Cargo dosegel pove~anje prevozov za dobrih 22 odstotkov. V notranjem prometu pa je promet padel za 10 odstotkov in pol. Uprava naj bi sku- {ala izbolj{anje poslovanja dose~i predvsem z zmanj{evanjem stro- {kov. Njihov novi cilj je, brez izgube kon~ati poslovno leto 2007. Drugi poljski mednarodni fotografski nate~aj Fotografsko dru{tvo iz poljskega Szczecina skupaj z dru{tvom lju- biteljev `eleznic iz istega mesta organizira drugi mednarodni foto- grafski nate~aj na temo `eleznic. Lani se ga je udele`ilo 67 foto- grafov s Poljske in iz tujine. Ti so prispevali okrog 500 fotografij, izbrane so v posebnem vagonu potovale po celi dr`avi. Letos so se organizatorji odlo~ili za tri kate- gorije: ~lovek in `eleznica (pouda- rek na predstavitvi ljudi v `elez- ni{kem okolju), med gibanjem in na mestu (vozna sredstva) ter `elezni{ka arhitektura. Nagrajene fotografije bodo razstavljene na glavnem kolodvoru v Szczecinu med 1. in 22. oktobrom. Na dan odprtja bodo razstavo spremljale tudi druge prireditve, med drugim bo omogo~ena vo`nja po poza- bljeni progi, na kateri vlaki `e dolgo ne vozijo ve~. Ve~ informacij o razpisu je objav- ljenih na spletni strani www.kolej. shentel.pl in na strani www.stf.pl. Vsi fotografi, ki jih zanima sode- lovanje, pa se lahko po obrnete tudi na na{e uredni{tvo, kjer vam bomo po e-po{ti z veseljem posre- dovali razpisno dokumentacijo v angle{~ini. Pred to~no enim letom smo `e pisali o gradnji novega berlin- skega osrednjega `elezni{kega kolodvora z imenom Lehrter Bahnhof. Gre za trenutno naj- ve~ji tovrstni projekt na svetu. Njegova gradnja poteka `e kar nekaj let. Na~rti so bili izdelani `e sredi septembra 1995, prvi del stre{ne konstrukcije, ki spo- minja na satovje ~ebel, pa je bil postavljen v za~etku leta 2002. Kolodvor bo povsem nared konec maja prihodnje leto ob odprtju svetovnega nogometne- ga prvenstva. Skupna povr{ina novega kolodvora, ki naj bi ga na dan obiskalo okrog 300.000 potnikov, bo 70.000 kvadratnih metrov, na njem pa bo vsak dan ustavilo kar okrog 1.500 vlakov. Konec julija se je za~el svoje- vrsten postopek, ki je tudi prika- zan na fotografiji. Gre za spu{- ~anje dveh polovic konstrukcije, te`kih po 1.250 ton. Obe eno- stransko vpeti konstrukciji, dolgi po 43,5 metra, sta se postop- no spu{~ali ena proti drugi s hitrostjo treh do {estih metrov na uro. Z njunim zdru`enjem se je za~ela zadnja faza gradnje. Na obeh straneh prehoda, ki sta ga ustvarili konstrukciji, se v vi{ino `e dvigujeta 46 metrov visoka pisarni{ka stolpa, ki bosta za celih deset metrov vi{ja od bli`njega urada nem{kega kanc- lerja. Obe konstrukciji, ki `e leb- dita nad zastekljeno postajno dvorano, bosta prav tako pokriti s stekleno streho, ki bo tako potekala nad 210 metrov dolgo in 42 metrov {iroko streho glav- ne stavbe. Lehrter Bahnhof Takole sta se obe konstrukciji v za~etku avgusta spu{~ali ena proti drugi. Tak{en bo vhod v novo glavno berlinsko `elezni{ko postajo. 17 Revija Slovenskih `eleznic julij / avgust 2005 Reportaža Ana Tu{ar Tam dale~ za devetimi gorami … ^e bi `elezni{ke navdu{ence zaprosili, naj nam na{tejejo nekaj prog, po katerih bi se radi peljali, bi bila na seznamu tudi sveto- vno znana proga Cuzco-Machu Picchu, ki velja za eno najbolj slikovitih gorskih prog. In to brez dvoma precej na vrhu seznama! Toda proga je dale~ in na poti do tja je treba uporabiti {e kak{no drugo prevozno sredstvo, pred- vsem pa v »pra{i~ku« kar nekaj privar~evati. A ~e to zadnje uspe, je vsekakor storjen prvi, najte`ji korak. O tej poti sem za~ela sanjariti `e v davnih {tudentskih letih. Resnici na ljubo je od takrat minilo `e veliko let, a nikoli ni prepozno. In letos aprila sem se kon~no zna{la na kraju samem. Precej brez sape! Pa ne le zaradi navdu{enja, tudi vi{ina krepko prispeva svoje! Proga Cuzco-Macu Picchu je bila zgrajena v za~etku 20. stoletja, da bi povezali visoko le`e~i Cuzco z ni`ino doline reke Urubamba. Vlaki po dolini vozijo od leta 1928 in od tedanjih za~etkov do danes se je marsikaj spremenilo. Bistvo te spremembe je pred- vsem v samih storitvah, druga~e povedano v tem, komu je `elez- ni{ki prevoz namenjen. Neko~ so to bili doma~ini, danes pa so tu tako reko~ skoraj brez izjeme turisti, z globljimi in bolj plitvimi `epi. Turizem daje zaposlitev in kruh lokalnemu prebivalstvu in ohranja progo `ivo. Brez njega `elezni{kega prometa zelo ver- jetno ne bi bilo – pa ~e so nam mno`ice, ki se tukaj »kotalijo«, v{e~ ali ne. In ker med temi mno`icami le niso samo ljubitelji vlakov, se mnogi med njimi ne odlo~ijo za celotno potovanje od Cuzca, ki edino vklju~uje zna- menito cik-cak vo`njo navkreber, pa~ pa vstopijo na vlak v Sveti dolini. S tem se bistveno skraj{a ~as vo`nje – ve~ini je pa~ priti na Machu Picchu edini cilj. @al pa iz Ollantaytamba, kjer smo na vlak vstopili tudi mi, vlaki vozijo le naravnost in {e to precej hitro. Tistega, za `elezni~arja pri~ako- vanega ~ara vzpenjanja v strmino ni. ^asi romantike in prvobitno- sti so torej minili, ostal je le {e mno`i~ni, tako reko~ »instant« turizem. Od leta 1999 naprej `elezni{ki promet na relaciji Cuzco-Machu Picchu opravlja `elezni{ko pod- jetje PeruRail, ki je za to progo dobilo koncesijo. Svoje storitve so mo~no posodobili, predvsem zato, da bi jih pribli`ali pri~ako- vanjem turistov z vsega sveta, ki se v mno`icah zgrinjajo v Peru. Vlakom so dali enovito zuna- njo podobo, in treba je re~i, da je kombinacija mo~ne temno- modre in rumene zelo prijetna za oko. Njihove storitve se po kakovosti, konkretno po udobju, delijo na luksuzni vlak Hiram Bingham, vlake Vistadome in vlake Backpacker Shuttle. Hiram Bingham, ki nosi ime po slav- nem odkritelju Machu Picchuja, je predvsem ponudba za peti~- ne`e, ki lahko globlje se`ejo v `ep – za povratno vozovnico je namre~ treba od{teti kar 476 ameri{kih dolarjev. V sestavi vlaka so {tirje luksuzni vagoni: dva jedilna vagona, bistro in vagon kuhinja. Vagoni so od drugih na tej progi dalj{i kar za tri metre in za 30 centimetrov {ir{i, s ~imer se uvr{~ajo med najbolj prostorne in udobne na svetu. Med vo`njo goste razvajajo s hrano in pija~o, vse to pa spremlja `iva glasba. Vo`nja z vlaki Vistadome pomeni nekoliko skromnej{o, a {e vedno solidno storitev. Prigrizek, topli in hladni napitki so v{teti v ceno, vagoni imajo panoramska okna, ki potnikom omogo~ajo la`je fotografiranje. S tem, da bi do`i- vela vo`njo z luksuznim vlakom Hiram Bingham, se ne morem pohvaliti, a mi dejansko tudi ni veliko do tega. Sem pa izkusi- la Backpacker Shuttle, vlak, ki je namenjen »navadnim smrtni- kom« in je ravno tako varno pri- peljal do cilja. Vagoni tega vlaka so za bolj avanturisti~no nav- dahnjene obiskovalce. Druga~e povedano – so skromnej{i. Za potovanje smo dobili dve vozov- nici, vpeti v ovitek, presenetilo pa me je dejstvo, da so bile tudi za ta vlak, ki je torej imel najni- `ji rang, vozovnice z rezervacijo izdane na ime! Vozovnice niso prenosljive in jih je prepoveda- no prodati naprej. Za povratno vozovnico smo pla~ali 62 dolar- jev (vendar ne na kraju samem, saj je bil `elezni{ki prevoz urejen vnaprej oziroma ga je uredila `e agencija). V navedeno ceno je v{tet tudi davek, ki je v Peruju 19-odstotni. Kot veliko drugih turistov, smo Smerna tabla vlaka. Reportaža 18 tudi mi vstopili na vlak {ele v Ollantaytambu, po ogledu zna- nega arheolo{kega najdi{~a v tem mestecu. Na relativno majh- ni postaji se je dobesedno gnetla mno`ica nestrpnih potnikov. Bilo je kot v Babilonu, saj je skoraj vsaka skupinica ~ebljala v dru- gem jeziku. A svet je vseeno le velika vas in tu smo sre~ali {e eno skupino Slovencev (in mimo- grede, verjeli ali ne, na Machu Picchuju nekaj ur pozneje {e dve!). Na tirih pred postajnim poslopjem so postopali doma- ~ini v `ivopisanih obla~ilih, ve- ~ina `ensk pa tudi v klobukih. Prodajale so predvsem `enske z otroci, od katerih so nekateri stopicljali okrog, najmanj{i pa {e sladko spali v culah na hrbtih svojih mater, ki so po tleh raz- grinjale preproge, torbe, prti~ke in {e kup drugih izdelkov, ki naj bi premamili turiste. Resnici na ljubo so bile doma~inke zelo vsi- ljive, a kaj ko vsak prodan izdelek pomeni, da bo zve~er v skledi nekaj ve~. La~nih otro{kih ust pa tukaj ne manjka … Ko je pripeljal vlak, je mno`ica turistov vzvalovila proti njemu. Vagoni so bili ozna~eni s ~rkami abecede (morda je to za potnike enostavneje) in vsakdo je hitel k svojemu vagonu. Pred vagonom pa kontrola vozovnic, kot pri nas pred spalnikom. Sprevodniki so vestno in zelo natan~no pregle- dali vsako vozovnico – »{verc« bi bil nemogo~. Ne glede na to, da nismo vstopili na za~etni postaji, so bili na{i sede`i {e prazni, pa ~eprav neolistkani. V vlaku so bili le vagoni drugega razreda s 56 sede`i, preoble~enimi v blago z vzorcem, tipi~nim za tukaj{nje tapiserije. Potniki smo bili seveda sami tujci, predvsem angle{ko in {pansko govore~i. Da ne bi bili la~ni in `ejni, je skrbel `elezni{ki uslu`benec, ki je z mini barom vneto kro`il med nami. Vendar mu posel ni kaj prida cvetel, saj je marsikdo raje pobrskal po nahrbtniku … Vo`nja od Ollantaytamba do postaje Aguas Calientes, kjer ima vlak kon~no postajo, traja eno uro in 40 minut. V tem ~asu se tako pokrajina kot tudi zunanja temperatura neverjetno spreme- nita. V Ollantaytambu je pokra- jina sorazmerno gola, zjutraj pa je bilo tako hladno, da so mi bili eni dolgi rokavi premalo. Vsi pa smo vetrovke in podobne zadeve pustili na avtobusu, v pri~ako- vanju vro~ega dne seveda. Ob progi so hi{ke doma~inov in na strehi se marsikje su{ijo koruzni stor`i. V dolini Urubambe na~rt- no gojijo izvirne vrste koruze, ki pa ni kar tako. ^e bi pri nas kate- rega koli otroka vpra{ali, kak{ne barve je koruza, bi kot iz topa izstrelil »rumena«. A ~e pri nas poznamo le zlatorumeno koruz- no zrnje, pa je v Peruju to ~isto druga~e. Tu je zrnje lahko skoraj belo, rumeno, vinsko rde~e, pisa- no, modro in skoraj ~rno. Pa tudi stor`i so razli~nih oblik tudi pre- cej bunkasti. Z oddaljevanjem od Ollantaytamba se proga spu{~a ni`je. S tem se dviga temperatu- ra, obenem pa spreminja rastje, ki je ~edalje bujnej{e. V soteski reke Urubamba `e rastejo visoka tropska drevesa, na njih pa {tevil- ne bromelije kot epifiti. Med dre- vesi sem v preletu opazila pti~a s ~udovitim turkiznomodrim per- jem. V kraju Coriwaynachina, na 88. kilometru, se za~enja slavna inkovska pot. Tisti, ki se `elijo izogniti mno`i~nemu turizmu, lahko tu izstopijo in se po strmi poti odpravijo navkreber proti Machu Picchuju. A takih nav- du{encev, ki bi se raje zagrizli v strmino, kot peljali udobno z vlakom, ni bilo opaziti. Aguas Calientes, zadnja postaja vlaka, stoji na 110. kilometru, v ozki dolini, in pogled lahko dale~ se`e le navzgor proti nebu. Pred prihodom na postajo sem ob~u- dovala rde~e cveto~e vodenke, ki so kot preproga rasle na bregu ob progi. Je pa~ tako, to kar pri nas kupujemo in sadimo v cvetli~na korita, tu raste samoniklo. Aguas Calintes je turisti~no mestece in se iz dneva v dan pove~uje – gra- dijo nove restavracije, trgovine in drugo infrastrukturo, ki naj bi slu`ila mno`icam turistov. Vsak dan novi obrazi, vsak dan novi iskalci do`ivetij. In `al tudi vsak dan ve~je te`ave z odpadki … V Aguas Calientes, ki je relativno majhna postaja, potniki izstopijo z vlaka in se zapodijo do bli`njih avtobusov, ki ~akajo na goste. Takoj, ko je avtobus poln, zahru- mi motor in vozilo se spopade s strmino. Vo`nja je precej vra- tolomna, ~etudi sem v `ivljenju dejansko do`ivela tudi `e huj{e. Najslab{i je ob~utek takrat, ko se sre~ujeta dva avtobusa in ti seve- da sedi{ v tistem, ki je na robu ceste, tik nad prepadom … ^e kak{en avtobus pade v globino, je to zgodba z naslovom »nepov- ratno« – za avtobus in potnike. Pogled na miniaturne vlake v dolini namre~ nazorno pove, da Machu Picchu le`i visoko in da je breg zelo, zelo strm. A nam se ni zgodilo ni~ hudega in sre~no smo prispeli do Machu Picchuja, svetovno najbolj znane- ga arheolo{kega nahajali{~a stare inkovske kulture. Zgodovinarji domnevajo, da naj bi Machu Picchu zgradili Inki v 2. polovici 15. stoletja. Citadela na vrhu hriba je sestavljena iz obmo~- ja, namenjenega za kmetovanje, ter mestnega predela. Celoten arheolo{ki kompleks je preplet umetno narejenih teras za pri- dobivanje razli~nih polj{~in ter mesta s templji, spomeniki in delom za pokope. Konec Machu Picchuja ni razjasnjen – [panci ga namre~ nikoli niso na{li, a vseeno je utonil v pozabo in mesto je zaraslo v d`unglo. Ko sem pred sabo zagledala na fotografijah `e ne{tetokrat videno podobo, sem si pomela o~i in sama sebi {epnila: »Ali sem res tu, ali pa morda sanjam?« Pogled na Machu Picchu, najbolj znano arheolo{ko nahajali{~e stare inkovske kulture. 19 Gostujo~e pero dr. Janez Novak Z Bleda ~ez Galetovec na Bohinjsko Belo Na visoko razgledni rob Pokljuke Med vzponom ve~krat sre~amo samotne doma~ije razlo`ene vasi Slamniki; v ozadju se {irijo Karavanke. Reportaža Dario Cortese Revija Slovenskih `eleznic julij / avgust 2005 Ko stojimo ali, kar je {e prijet- neje, sedimo na visokem robu Galetovca (1.265 metrov viso- ko), je svet pod nami in vsena- okoli nas velikanski. Razgled na Bohinjsko Belo globoko spodaj, na Babji zob in Jelovico onstran doline, na Bled in z gorami obrobljeno gorenjsko ravan je {irok, da {ir{i ne more biti. Ker je do sem ravno prav hoje in ker so strmine, ki jih medtem zdelamo, po~itku zelo spodbud- ne, je postanek vrh Galetovca brez te`av trajnej{e narave. Kljub temu, da medtem kaj prigrizne- mo, ne vemo povsem, kaj je tu zgoraj pomembnej{e: prepadne vi{ine, razgledne {irine in di{e~ gorski zrak ali zaloge iz nahrb- tnika. Zato enostavno u`ivamo v vsem, saj drugega tako in tako ni: veliko lepote svetlih, razgled- nih poznih poletnih dni. Z `.p. Bled jezero gremo po cesti desno. Po njej se spustimo do Zake in pri kampu zavijemo desno na makadamsko cesto, po kateri pridemo skozi podvoz pod `elezni{ko progo. Zatem na razcepu zavijemo levo, smerokaz Boh. Bela. Do prvih hi{ Bohinjske Bele pridemo po pribli`no 45 minutah hoje. Na cesti pri sme- rokazu Slamniki zavijemo desno in gremo pri prvi hi{i zaselka Brezje desno na pot, kot svetuje smerokaz Galetovec. V nada- ljevanju je pot ozna~ena z mar- kacijami in smerokazi, vendar je ponekod potrebna pove~ana pozornost, da nam ne »uide« po svoje in ne zgre{imo smeri. Tako se `e za hi{o s poti usme- rimo desno na stezo, se po njej vzpnemo ob potoku, pre~kamo gozdno cesto ter zatem nadalju- jemo po cesti in po poti do vlake, kjer zavijemo levo in pridemo do samotne doma~ije. Nad njo sme- rokaz Galetovec usmeri v gozd, na razcepu zatem zavijemo levo (desno dr`i ozna~ena pot na R~itno) in se po strmih pobo~jih – ko pridemo do roba travni- kov, zavijemo med malinovjem ob gozdu desno gor – vzpne- mo na rob poklju{ke planote, na katerega stopimo pod vrhom Turn. Na gozdni cesti zavijemo levo in gremo mimo spomenika do odcepa levo, ki ga ozna~uje smerokaz Galetovec. Nekaj ~asa hodimo po vlaki in se nato spet po nasvetu smerokaza usmeri- mo levo na vrh. Z Bohinjske Bele hodimo okrog 2 uri in 30 minut. Z razglednega roba stopimo po ozna~eni poti ~ez nekoliko vi{ji, z gozdom pora{~eni vrh na pa{nike in ~eznje sestopimo do planine na levi. Levo mimo ko~ se spustimo do gozda in sko- zenj do gozdne ceste. Pre~kamo jo in gremo ob robu gozda ter nato navzdol na travnike, kjer v spodnjem delu smerokaz Boh. Bela ka`e levo. Skozi gozd spet pridemo na travnike, kjer se dr`imo sredine dolinice in pod drogovi elektri~ne napeljave pridemo do gozdne ceste, ki se spu{~a v dolino. Pre~kamo jo in nato {e enkrat, ko spet stopi- mo na cesto, pa gremo kratko po njej navzdol do neozna~- enega odcepa steze desno. Ob njej kmalu sre~amo oznake in v njihovi dru`bi sestopimo do ovinka ceste. Zdaj nadaljujemo le po cesti, navzdol na Bohinjsko Belo. Ko stopimo na cesto v dolini, gremo naravnost do `. p. Bohinjska Bela. Pred njo je na levi gostilna, ki pomaga pote{iti morebitno lakoto. Z Galetovca hodimo pribli`no 1 uro in 30 minut. Skupaj okrog 5 ur hoje. Na izletu pride prav planinska karta Julijske Alpe, vzhodni del (1 : 50.000), vendar ozna~ena pot na njej ni povsod pravilno vrisana. Za izlet iz smeri Nova Gorica je ob koncu tedna primeren vlak z odhodom z novogori{ke `elez- ni{ke postaje ob 7.35. Na `. p. Bled jezero izstopimo ob 9.23. Za vrnitev na `. p. Bohinjska Bela po~akamo na vlak ob 17.12. Iz smeri Ljubljana se potrudimo na vlak, ki iz Ljubljane odpelje proti Jesenicam ob 6.50, ali izbe- remo poznej{ega ob 9.50. Oba imata povezavo naprej v smer Nova Gorica; v prvem primeru na `. p. Bled jezero izstopimo ob 8.35, v drugem ob 11.30. Za vrnitev s postaje Bohinjska Bela po~akamo na vlak, ki proti Jesenicam odpelje ob 16.59 ali ob 19.55. Prvi vlak ima zvezo z Ljubljano, drugi pa nadaljuje vo`njo proti Ljubljani. Galetovec s skalnimi stenami izstopa iz roba Pokljuke. Slikovna kri`anka risba KIH POSMEH, NASMEŠEK ALENKA VIDRIH OTROŠKA GLISTA IDOL OBREKO- VANJE, OPRAV- LJANJE OGLEJSKI PATRIARH, APOSTOL SLOVENCEV ZDENKO VRDLOVEC TUJA DREVESNA VRSTA PRIPADNIK KOPTOV ENA OD PROJEKCIJ TVEGANJE, NEVARNOST SVETIŠ^E BOGINJE ATENE OGABA ORESTOVA SESTRA V GR. MIT. GALOP (REDKO) VULKAN. GMOTA KOPASTE OBLIKE NARKOTIK RAZLAGA PROBLEMA ZIDNA VDOLBINA HERCE- GOVEC NAŠA PO- PEVKARICA INDUSTR. RASTLINA SL.KOREO- GRAF (IKO) ^ISTA TEŽA DALJŠA TANKA, UPOGLJI- VA VEJA IGRALEC EASTWOOD ^OP IZTOK AM. POLIT. DWIGHT EISEN- HOWER EDINI SINČEK EMIL ADAMI^ MED RAHLA, MEDLA SVETLOBA SPOSOB- NOST KALJIVE KOVINE AM. FILM. IGRALEC REDFORD STRAST, POŽELENJE TINA TURNER MAJHA VAZA ORGANIST IRENA AVBELJ AVTORSKE PRAVICE NIZEK Ž. GLAS Ž. IME, EDITA RANO- CELNIK FR. KOMIK (JACQUES) ŽRTVENIK RED (V BOTANIKI) ŽUŽELKA S PISANI- MI KRILI VEK, ERA ŽELEZOV OKSID ZAGREB PLEMEN. GOVEDO PRILAGO- DITVENI ^LEN RENIJ ALENKA PINTERI^ BILKA NEON SPLETI LAS SLOG LEKARNAR ? PLETERŠNIK Slovensko- nemški slovar Iz @elezni{kega muzeja v Ljubljani