74 nagRada KRIstIne bRenKoVe 2018 Zbornica knjižnih založnikov in knjigo- tržcev (ZKZK) pri Gospodarski zbornici Slovenije podeljuje nagrado za najlepšo izvirno slovensko slikanico od leta 2004. Namen in poslanstvo nagrade je: – spodbujanje nastanka izvirnih slo- venskih slikanic – izoblikovanje vrednostnih kriterijev za pripravo in ocenjevanje slikanic – spodbujanje branja in bralnih navad – spodbujanje navad nakupovanja do- brih slikanic Natečaja se lahko udeleži vsak založ nik z vsako slikanico, ki izpolnjuje pogoje, da je: – bila je prvič izdana v razpisanem roku – nosilec projekta slovenska založba – avtor ilustracije slovenski – avtor teksta slovenski Slikanica je natisnjen tekst v prozi ali v verzih z vsaj 40 % ilustracij notranjega obsega na najmanj 5 listih različnih for- matov ali materialov. Žirija ocenjuje slikanice na podlagi ocenjevalnega lista, ki je sestavni del pra- vilnika o nagradi ter na podlagi kriterijev oblikovalskih, literarnih in založniških standardov, pri čemer upošteva skladnost oblike, vsebine in materialov. O nagradi odloča neodvisna 3-članska žirija, se- stavljena iz strokovnjakov z likovnega, literarnega in oblikovalskega področja. Žirija v sestavi: Igor Saksida (pred- sednik, Pedagoška fakulteta Ljubljana), Tomaž Zupančič (član, Pedagoška fa- kulteta Maribor) in Urška bonin (člani- ca, Osrednja knjižnica Srečka Vilharja Koper) je izmed 38 prispelih slikanic najprej izbrala 6 nominirank: Marta bartolj: Kje si? (MIŠ založba) Zanimiva slikanica brez besedila Marte Bartolj Kje si? je zasnovana na podlagi nasprotja med brezbarvno vsakdanjostjo in barvo, ki se nenadoma pojavi v njej; ključno je torej občuteno kontrastira- nje monokromatske risbe in rdečih po- drobnosti v njej. Risbo, čeprav je edina nosilka zgodbe, odlikuje še enostavna, obenem pa dovolj pripovedna in nadrob- na likovna govorica. Prostor je prikazan plastično, stripovsko kadriranje, včasih tudi s prebijanjem okvirjev posameznih sličic, jača dinamiko likovne pripovedi. Izbira ptičje perspektive ovije pripoved v posebno vzdušje. V »sivino« sveta nenadoma zasije rdeča barva, ki sprva obarva predmete: budilko, očala, pasjo ovratnico, jabolko, balon, rože; a vse to je le rdeča nit »naključne« zgodbe o bli- žini in skrbi za drugega: dekle pogreša psa, obdari dečka, kar vidi mladenič, p o R o č I l a – o c e n e 75 Otrok in knjiga 103, 2018 | Poročila – ocene ki pobere smeti, kar spodbudi dečka, da k sebi stisne zapuščeno muco, kar vidi starejši gospod in … Tako se stke pripoved o človeškem vsakdanu, ki ga »barva« občutljivost za stiske in krivice ter svet drugega; iskanje, skrito v naslo- vu slikanice, tako ni le iskanje psa, ki se na koncu vrne k lastnici – je najprej in predvsem iskanje »barve srca«. Ivan cankar (il. peter škerl): Skodelica kave (MIŠ založba) Čudežno potovanje s Skodelico kave se začne že na naslovnici, s katere si naslovnik postopoma sestavlja stilizira- no podobo Ivana cankarja na podlagi vrste podrobnosti: sporočilno učinkoviti so motiv prstov, ki delujejo krčevito in so izraz razpoloženja osrednje osebe, izročene krču spomina; ob tem črte, iz katerih je sestavljena pusta narava, delu- jejo nemirno, pogled osebe je usmerjen v levo, v pretekle dni, ko sledi vodni pari, ki se dviga iz skodelice in jo je mogoče razlagati različno, a brez dvoma ne brez povezave s spomini, ki jih prinaša sko- delica. Pripoved v celoti je sestavljena iz refleksivnega dela in retrospektive: v prvem delu ilustrator mojstrsko prikaže cankarjevo pogrezanje vase, v molk, v resentiment, ki ga likovno opredeljujejo različni zorni koti prikaza, mestoma celo stripovsko ponazarjanje dogajanja, ki ga skorajda ni. Ključne se zdijo podrob- nosti, kot so pismo, oko, krizantema v gumbnici ter rušenje realistične perspek- tive s premikanjem upodobitev predmet- nosti iz stvarnih razmerij. Vse to skupaj s črtno ilustracijo ustvarja stalen občutek nemira, celo tesnobe. Likovna pripoved ob besedilu zajame cankarjev dan na Rožniku, ki ga uvaja krčevito jutro, od- hod od doma in sprehod med ljudmi, sko- rajda karikaturami, za katere se zdi, da vsaka od njih nosi svoj »greh«. Sunkovit prehod v retrospektivo pokaže mladega cankarja in njegov prihod domov, na Vrhniko. Fokus ilustracije je usmerjen na njegovo utrujeno in prazno obličje, ki je podobno materinemu, ponovijo se motivi hoje po klancu, krčevitih rok in oči – posebej zgovoren in močno simbo- ličen je molk obeh oseb na ilustracijah, ki skupaj z igro svetlobe (rumeno okno deluje prej grozeče kot sončno na ozadju silhuet in senc) in sklepnim prizorom ča- sovnega preskoka ter odtisom skodelice na zadnji strani ustvarja občutek mo- rečega vzdušja izgube in izgubljenosti. Ekspresionistično zasnovane ilustracije Petra Škerla z namernimi ali nenamer- nimi reminiscencami na mnoge ikonične podobe sodobne likovne umetnosti, od utesnjenosti sobe Vincenta Van Gogha, do koščenosti figuralike Egona Schie- leja pomembno in inovativno nadgra- jujejo sporočilo cankarjeve književne predloge, posebej pomembna je tudi poglobljena spremna beseda, ki spodbuja multimodalno pismenost. boštjan gorenc pižama (il. Igor šinkovec): Kaj se skriva očku v bradi? (MKZ) Nadgraditi pesem v slikanico je že samo po sebi inovativno dejanje, še bolj jasno pa se prepričljivost in svežina slikanice boštjana Gorenca Pižame in Igorja Šin- kovca izrazita, ko podrobno preberemo 76 Otrok in knjiga 103, 2018 | Poročila – ocene ta izvrsten monolit duhovitih otroških verzov in ilustracij, ki nadgrajujejo nji- hovo sporočilo. Povsem običajno dogajanje – očka spi, sinku se mudi v vrtec – se v pesemski pripovedi spremeni v domišljijski obisk medvedkov, zmaja, poletnega vrveža in prebivalcev pravljičnega gozda. Šin- kovčeve ilustracije pesemsko zgodbico izvrstno dopolnijo z barvno občutlji- vostjo, ki se kaže v prijetni, pastelno zasnovani barvni tonaliteti in izogibanju močnih kontrastov. Slednje raje nado- mešča bogato barvno členjenje na videz monokromatskih ploskev in subtilna modulacija. Povsod se nekaj dogaja, pa najsi bo to preplet očkove brade ali sen- ca na sinkovem obrazu. Zdi se, kot da bi ilustracije govorile: ne, v otrokovi domišljiji ni nikjer prostora za dolgčas. Omeniti velja še jasno izraznost (npr. ilustracija, na kateri sinko skozi brado opazuje skupino spečih medvedov) ter medbesedilne navezave (npr. prometni znak, knjiga Medvedi in medvedki) – brez dvoma gre za slikanico, ki spodbuja poglobljen pogovor o besedah in barvah in omogoča obilo bralnega užitka tako sinku kot očku ob vprašanju: Kaj se skriva očku v bradi? Miroslav Košuta (il. ana Razpotnik donati): Zmaj v parku (Mohorjeva celje) Slikanica Zmaj v parku, ki sta jo soustva- rila Miroslav Košuta in Ana Razpotnik Donati, prepleta tematsko kompleksno in aktualno, s pravljičnimi in nonsensnimi prvinami podprto kratko fantastično pri- poved o mestu, ki ga dušijo avtomobili, in fantastičnem liku, ki težave razreši. bronasti kip zmaja oživi – potem ko mesto napade avtomobilitis – in mesto po avtomobilski pojedini, napadu s tankom in čarobni preobrazbi vrne meščanom tišino čudežne noči, doživljanje narave in otroško igro. To kompleksno pripoved izvrstno nadgrajujejo igrive ilustracije. Te svojo igrivost napovedo že na notranji naslovni strani, kjer se ilustratorka naj- prej humorno poigra s tipografijo, pod njo pa umesti vinjetirano podobo zmajč- ka na kolesih, upodobljenega v izrazito učinkovitem nasprotju rdečega in zele- nega. Ilustracije so polne podrobnosti, ki bralca nagovorijo tako na naslovnici kot v notranjosti, npr. v veduti mesta pod gozdnatim hribom. Posebna kakovost ilustracij se kaže v občutljivi barvni senzibilnosti. Uporaba komplementarnega in toplo-hladnega barvnega skladja s simultanim poigra- vanjem s tonskimi vrednostmi zlahka zdrsne na polje banalnega. Kadar pa ne, tako kot v primeru Zmaja v parku, pa se pred bralcem in gledalcem začne razpi- rati nov svet. lila prap: Zmaji?! (MKZ) Avtorska slikanica Lile Prap ohranja avtoričino prepoznavno besedno-likov- no pisavo: v njej se tokrat kompleksno 77 Otrok in knjiga 103, 2018 | Poročila – ocene upovedena zgodovina zmajev povezuje s humornimi komentarji piščančkov, kokoši in petelina, vse to pa zaokrožajo v celoto ilustracije, ki kar žarijo od in- tenzivnih barv in so humorno strašljive v portretiranju slikaniških junakov. Za- nimiv paradoks likovne govorice Lile Prap je v tem, da je tako samosvoja, dru- gačna, izvirna in stilsko prepoznavna, da nas po eni strani več ne more dobiti nepripravljene na njen barvno-oblikov- no-motivni svet, po drugi pa nas vedno znova navduši in preseneti. Na kratko: ponovno odlična Lila Prap, ki otrokom predstavlja »zmajeslovje«, a nikakor ne pootročeno, prej zahtevno; večnaslovniško sporočilnost dodajajo duhoviti komentarji petelina in pernatih mladičkov. Ta spoj zahtevnih besed in obenem podob, prežetih z otroško per- spektivo, se odlično povezuje z znano Župančičevo mislijo: Samo najboljše je za deco komaj dobro dovolj. anja štefan (il. alenka sottler): Drobtine iz mišje doline (MKZ) Pesniška zbirka Drobtine iz mišje doline izraža najgloblja sporočila minimalistič- ne otroške poezije Anje Štefan: življenje je igra, ki nikakor ni samo svetla, ampak je v njej zaznati tudi temne tone: vedno znova se v drobne pesmice zapredejo ro- žice, a tudi mačke, ples in grom, lešnik, sirček in medenjak ter hudič, brezvoljni mišjak in ledene sapice. To le na videz preprosto otroško poezijo izvrstno dopolnjujejo inovativne ilustra- cije Alenke Sottler – njene ilustracije me- stoma ustvarjajo občutek gibanja, drugje so podobe humorno strašljive, ponovitve istih likovnih motivov pa z izjemno li- kovno sporočilnostjo simbolizirajo tok življenjca, ki so mu izročeni vsi mladič- ki, vsi otročički, vsa bitja – v minljivosti prstnega odtisa na ilustracijah se zato v resnici skriva časovnost življenja, njego- va nepredvidljivost in lepota sveta, v ka- terem se na črno-beli podlagi sveti živost krhkega bitja. Reminiscenca gugajoče se miške na naslovnici na Duchampov Akt, ki se spušča po stopnicah, po več kot sto letih časovne distance med njima deluje sveže in simpatično. nagrado Kristine brenkove 2018 je žirija podelila slikanici Skodelica kave. Žirija pa je letos podelila še dve po- sebni priznanji: slikanici Kje si? za izvr- stno slikanico brez besedila, slikanici Drobtine iz mišje doline pa za inovativ- no likovno interpretacijo poezije. Slavnostna podelitev je bila 22. okto- bra (na rojstni dan Kristine brenkove) v Trubarjevi hiši literature v Ljubljani. pRaznIK zlatIh hRUšK 2018 34. Slovenski knjižni sejem je v svoj bogati program že tradicionalno vključil