ČLANKI Alenka KRAŠOVEC* ¿zvirni ZNANSTVENI ČLANEK PARLAMENTARNI DELI STRANK VS. CENTRALNI DELI STRANK Povzetek; Politične stranke so kompleksne organizacije, ki še zdaleč niso enotni akterji, ampak so razdeljene na vsaj tri večje dele oz. obraze: stranko rparlamentu in vladi, stranko na terenu in centralni del stranke. Med temi deli prihaja do vzpostavitve medsebojnih odnosov, ki ponavadi niso uravnoteženi. Posledica je prevlada enega dela stranke nad drugima. V prispevku je obravnavan odnos med centralnim delom stranke in parlamentarnim delom stranke, ki se je skozi daljše časovno obdobje spreminjal. Vedno pogosteje se pojavlja teza o krepitvi in tudi že prevladi parlamentarnega dela nad centralnim. Zato je v prispevku s pomočjo analize dejavnikov moči, ki omogočajo prevlado centralnega ali parlamentarnega dela, prikazano stanje v političnih strankah v svetu in Sloveniji. Stanje pa je takšno, da kljub nesporni krepitvi parlamentranega dela še vedno prevladuje centralni del političnih strank, in sicer predvsem zaradi nadzora nekaterih ključnih procesov, ki potekajo v strankah. Ključni pojmi: politična stranka, poslanska skupina, notranja organizacija, kandidiranje, strankarska disciplina Uvod Parlament je pomembno mesto delovanja političnih strank, za nekatere tudi rojstni kraj.' Z vstopom v parlament politične stranke pridobijo svoj "tretji obraz" (Katz/Mair 1994), medtem ko sta prva dva centralni del stranke in stranka na terenu. Parlamentarni (in vladni del strank, ki je druga polovica "tretjega obraza") del strank (sestavljajo ga poslanci določene politične stranke) se lahko imenuje tudi poslanska skupina ali parlamentarna frakcija. Vsekakor prihaja med tremi različnimi obrazi strank do vzpostavitve določenih medsebojnih odnosov, ki so redko uravnoteženi. Največkrat pride do prevlade enega dela stranke nad drugi/ji prifmnibe, ki so pripomagfe h končni podobipris/ierka. se zahvaljujem dr. IJanici Iniklta/nor In dr Igorju t.nkfičii. ' Alenka KraSovec, iiitaila raziskovalka na l-akiilleti za druihene rede ' /.lasti liberalne in konzervativne stranke v zahodni Evropi so nastale z zdrnievan/em poslancev r podobne idejne skupine v petrtamenlili. Socialistične stranke so se. nasprotno, najprej oblikovale zunaj parlamentov, nastopile na volitvah In tako priSte vanje. ina. V prispevku sta obravnavana parlamentarni in centralni del strank, med katerima naj bi potekal boj za prevlado pri odločanju in vodenju strank. Centralni del stranke je sestavljen iz ljudi, ki delajo na sedežu stranke, organizirajo in tudi predstavljajo stranko na terenu ter organov in odborov stranke. Stranko na terenu sestavljajo člani strank, ki po mnenju večjega števila evropskih avtorjev (Mair 1991; Mueller 199-1; Deschouwer 1994; Bille 199'!), izgubljajo možnosti vplivanja na odločanje v stranki. Ta proces naj bi se odvijal zlasti zaradi upadanja števila članov strank v državah zahodne Evrope in že skoraj popolne finančne neodvisnosti strank od števila članov. Zato je ta del stranke izključen iz boja za prevlado v stranki in ni vključen v to raziskovalno nalogo. Tudi v naši javnosti (strokovni in širši) se vedno pogosteje pojavlja mnenje o krepitvi in tudi že prevladi parlamentarnega dela strank nad centralnim. Če se osredotočimo na odnos med poslanskimi skupinami in centralnimi deli strank, lahko odkrijemo dejavnike, ki omogočajo nagib prednosti v korist prvih ali drugih. Namen naloge je ugotoviti: a) ali parlamentarni del strank pridobiva na moči; b) kateri dejavniki moči nagibajo prednost v smer večje moči parlamentarnega, kateri v smer centralnega dela strank; c) kateri del strank prevladuje (ima največjo moč) v strankah in zakaj; Na ta vprašanja bomo iskali odgovor v evropski in slovenski perspektivi. Skozi zgodovino se je odnos med tema deloma strank vsekakor spreminjal in ravnotežje moči je bilo enkrat v korist poslancev, drugič ne. O tem, kakšen je položaj sedaj, imamo vsaj dve nasprotni si mnenji: a) "po 2. svetovni vojni se je ravnotežje moči usmerilo k prevladi parlamentarnega in vladnega dela političnih strank" (Ware 1996,109); b) "razvoj odnosov stranka-parlament je potekal v glavnem v treh fazah: v prvi dominirajo parlamentarni predstavniki nad strankami, v drugi obstoji relativno ravnotežje med poslanci kot predstavniki in stranko, v tretji pa dominirajo stranke nad poslanci" (Kranjc 1992,26). Omenjeno je že bilo, da obstoje različni dejavniki, ki lahko nagibajo tehtnico enkrat v prid enega dela in drugič drugega. Ti dejavniki so naslednji: vključenost poslancev v organe strank (personalni vidik), vključenost centralnih delov strank v delovanje poslanskih skupin, nadzor nad kandidacijskim postopkom za parlamentarne volitve, določanje politike strank, stopnja strankarske discipline, odgovornost poslancev, finančni in kadrovski vidiki ter usmerjenost pozornosti množičnih medijev. S pomočjo znanstvene literature s tega področja je prikazano stanje v evropskih strankah, medtem ko je slovensko strankarsko prizorišče analizirano na podlagi značilnosti statutov strank in glasovalnega obnašanja poslancev. Analiza slovenskega stanja bi bila popolnejša, če bi bili uporabljeni še dve metodi: intervjuji in anketa med člani parlamentarnih delov strank in člani višjih organov centralnih delov ter analiza odločanja v strankah ob pomembnih temah in odločitvah. Za oboje pa bi bilo potrebno predvsem sodelovanje slovenskih političnih strank. Parlamentarni deli strank/poslanske skupine Poslanske skupine se oblikujejo v parlamentu, vanje pa se ponavadi združijo poslanci, ki so kandidirali na istoimenskih kandidatnih listah. Tako postanejo poslanske skupine način delovanja strank v parlamentu in v primeru podrejenosti poslanske skupine centralnemu delu zgolj njihov podaljšek. "Poslanske skupine so prvenstveno sredstvo in način uresničevanja politike stranke v parlamentu kot osrednji instituciji političnega odločanja" (Kranjc 1992,48). V večini držav je za ustanovitev poslanske skupine potrebno določeno število poslancev, kar je pomembno zlasti zaradi nekaterih dodatnih ugodnosti, ki jih uživajo člani poslanskih skupin (možnost pridobitve lastnega administrativnega in strokovnega osebja, dodatna denarna sredstva, proceduralne pravice poslanskih skupin...). To se navezuje tudi na primere izstopov iz političnih strank oz. prestopov poslancev. Za take poslance obstajata dve možnosti: prva, da postanejo samostojni poslanci in niso člani nobene poslanske skupine, druga pa, da s še nekaj poslanci, ki so v istem položaju, ustanovijo samostojno poslansko skupino.' Najelegantneje je, če poslanci eno poslansko skupino enostavno zamenjajo z drugo - to je dodatna, tretja možnost*. V vseh treh možnostih prestopov se pojavlja predvsem problem finančnih sredstev, ki jih poslanske skupine dobivajo s strani države, vežejo pa se na število dobljenih glasov stranke na volitvah ali na število poslancev določene poslanske skupine.' Drugi del problemov je medsebojno očitanje izdaje volilcev, ki so posamezne poslance izvolili. ' poslovnik Državnega zbora RS določa, tla lahko poslansko sltu/ilno ustanovijo najmanj trije¡Kislan-c± Poslanci, ki so izstopili ali bili izključeni iz svojih prejinjih /Misltinskili skupin, lahko ustanovijo samostojno /Htslansko skupino, vendar je v Času trajanja enega mandata dovoljena ustanovitev le ene take /mslauske skupine. Izjemo ml poslovniško določenega kriterija Ire/i poslancev pmlstatljata fmslaitca italijanske in madžarske narodne skupnosti, ki imata [iruv tako položaj [mslanske skupine. ' V Sloveniji Je očitno, da volile! prestojtov vseh vrst ne nagrajujejo z novimi (Jionovljenimij mandati saj je Igor Bavčar edini, ki Je meti ¡milanskim mandatom zamenjal /Kislansko skupino m bil /mnovno izvoljen na kandidatni listi druge politične stranke. ' Na slovenskem ¡Kliničnem piizoritču sla bila medijsko odmevna dva primera konfliktov ¡lotezanti s prestopi in financami Primer Zelenih Slovenije, ki so na volitvah leta 1992 dobili 5 mandatov/poslancev. Vsi Izvoljeni /Kisland so marca 1994 prestopili v I.DS. še prej ¡hi ustanovili Zelene ■ ¡¡kotniku socialno stranko. Poslanska skupina Zelenili je fitrmatno dočakala konec mandata, vendar so vsi ti poslanci večji del od marca 1994 do konca mandata novembra 1996 prenaiali denar, ki so ga dobili bol poslanci izvoljeni na listah Zelenih v I.DS (v obdobju, ko je delovala Z - FSS so denar obdržati sami j Zaradi takega ravnanja je centralni tlel Zelenili vlotil tožbo zoper državo in generalnega sekretarja Državnega zbora. Tako so finančna sredstva, nakazana s strani države, kasneje pripadla centralnemu delu Zelenih. DrugI primer je Sloivitshti nacionalna smmka. ki Je mandat začela z 12 poslanci končala pa s .i ie kar nekaj časa po Izstopili poslancev je SNS dobivala ileuar za ¡Kisltmce. ki jih pri njej nI bilo. Doživeli smo iutli /irimer (Demokratska strankaJ dogovora med poslanci, ki so Iz ene stranke lil poslanske skupine prestopili v drugo ter njihovo staro stranko. Finančna sredstva pridobljena s strani države in spori zaradi itjiliove dodelitve so tako pomembna predvsem zaradi dejstva, da predstavljajo glavni finančni vir strank (Kraiovec 1997). Odnosi med poslanskimi skupinami in centralnimi deli političnih strank Poslanske skupine so se, splošno gledano, postopno začele oddaljevati od svoje začetne vloge - sredstvo in način uresničevanja politike stranke v parlamentu - in postajale vedno bolj samostojni deli strank. Popolne samostojnosti še niso dosegle predvsem zaradi dejstva, da določene postopke in procese še vedno nadzorujejo centralni deli strank. Odnosi med poslanskimi skupinami in centralnimi deli strank so velikokrat določeni s statuti strank, vendar je prej pravilo kot izjema, da je tem odnosom posvečeno malo formalne pozornosti. V nadaljevanju so s pomočjo analize statutov slovenskih političnih strank prikazani statutarno določeni odnosi med parlamentarnimi in centralnimi deli petih največjih strank v Sloveniji, ki (med drugim) kažejo tudi na normativno* stopnjo notranje demokratičnosti' na tem področju. Sodelovanje poslancev v organih strank in personalne povezave Povezava in sodelovanje med poslansko skupino in centralnim delom stranke je največkrat doseženo s sodelovanjem poslancev v visokih in ožjih organih strank." Način sodelovanja in število poslancev v organih strank je od stranke do stranke različno urejeno. "Na prvi pogled je vključitev poslancev ali njihovih predstavnikov v izvršilne organe strank dokaz naraščajočega vpliva poslanskih skupin v procesu oblikovanja politik. Dejansko je položaj drugačen, saj vključitev ne dokazuje pomembnosti poslanskih skupin, ampak potrebo po nadzorovanju poslanskih skupin" (Deschoimer 199-1,94). Vsakega posameznika ali skupino je namreč neposredno in najlažje nadzorovati s tem, da se ji zagotovi sodelovanje v organih, v katerih nima možnosti večine. Vendar je tudi res, da nekoga, ki nima nikakršne moči in vpliva ni potrebno nadzorovati. Analiza statutov in podatkov slovenskih strank je prikazala položaj, ki je predstavljen v tabelah 1 in 2. ' Med normativno ureditvijo in dejanskim stanjem ¡hi ivltkokrut obstoji razkorak, in sicer v škodo demokratičnosti. *"Stopnja notranje demokratičnosti mora biti v strankah čim večja saj imajo /Htlitične šminke v moderni demokratični drtiibi odločilno vlogo. Ker je dokazana visoka stopnja soodvisnosti med demokracijo v strankah In demokracijo v družbi, stopnja notranje demokratičnosti ne more biti le zasebna zadeva /mliiične stranke' (Kranjc 1992,9). 'NajviSjl organi strank so kongresi, ki so Široko zastavljeni organi in s frekvenco sklicevanja enkrat v dveh ali Štirih letili. Tako tekočo /mliiikti in odločanje spremljajo oiji strankarski organi, ki se imenujejo različno (predsedstvo, svet. (zvrillni oslanec upoštevati navodila, ki mu jih je dajala nje- " KemejSe aiutllze opovezav! meti ¿lanskimi volitvami in ns/iehom /ISO na vohirali Se ni bilo. laku tla ostaja v /loliMui javnosti sprejeta ocena o negativni povezavi nedokazana. " Na /ta tla men la rn tli volitvah V Sloveniji teta t'J'Xt dre izmeti največjih strani/ nista imeli nacionalne liste, in sicer SDS in XLSJX " Država z zelo ohlapno strankarsko tUsci/Jino so ZIM, kjer mora predsednik tlriai v kol Se/izvrSUne oblasti, skoraj dobesedno lobirati da ne kongresa, ki so formalno dam iste stranke, da glasujejo za njegove predloge V'/.DA se/trav laliko zgodi, da hotlo predloge predsednika države z večjim veseljem j>odprli dani kongresa iz drage stranke. Strankarsko glasovanje je tli v manjSi meri določeno kol v sistemih s ¡utrla-meiilarno demokracijo, kajti glasovanje V kongresa je bolj določeno s pogledi in Interesi kongresnikov kot s strankarsko disci/illno. hi nekaterih /¡odlitkih o glasovanja senatorjev, je republikanski senator leta I98H kar v 7.1% primerov glasoval drugače kol večina članov njegove stranke Seveda obstajajo tudi primeri, ko sti senatorji skoraj vedno glasovali kot večina v njihovih strankah (McSiveeney in /ves/>er mu. gova volilna baza ali stranka." Če je ravnal v nasprotju z navodili svoje baze ali stranke, ga je lahko ta odpoklicala oz. zamenjala, saj je bilo jasno, tla je za svoje delovanje odgovoren njej. Karava poslanskega mandata se je spremenila. Danes močno prevladuje svobodni (nevezani) mandat, ki pomeni, da poslanci niso vezani na navodila svoje volilne baze niti svoje stranke." "Določilo o svobodnem mandatu pomeni zaščito poslancev pred stranko, njihove totalne odvisnosti od volje strankinih vodstev" (Kranjc 1992,14). V praksi so poslanci kljub temu popolnoma odvisni od stranke in poslanske skupine ravno zaradi svoje politične kariere, ki je odvisna prvenstveno od lega, če bodo lahko Se nadalje kandidirali. Zadnjo besedo o tem imajo strankarski vrhovi. To pomeni vzpostavitev de facto strankarskega mandata. Neupoštevanje navodil stranke in/ali poslanske skupine ("dvojna strankarska disciplina") pomeni obsodbo s strani teh delov strank, lahko tudi javno stigmatizacijo."' V sklop (ne)odvisnosti poslancev od centralnih in parlamentarnih delov strank je potrebno dodati še nepopolno neodvisnost poslanskih skupin in njihovih članov, ki izhaja iz statutov strank. Centralni deli evropskih strank so si zagotovili vpliv prek določb o določanju odgovornosti poslancev, pa tudi preko postopka izbire vodje in sekretarja poslanske skupine in z določili, ki člane poslanske skupine obvezujejo, da pri svojem delu izhajajo iz programov in statutov strank. Prav tako je nujno spoštovanje sklepov kongresa in še nekaterih višjih strankarskih organov. V statutih je zaslediti možnost, da centralni deli strank zahtevajo poročila o delovanju poslanskih skupin, posredovanje podatkov in predhodna posvetovanja ter sodelovanje z organi strank. Problematično je zlasti predhodno posvetovanje, saj lahko nenehen in dinamičen politični proces zahteva takojšnje odločitve. V takih primerih parlamentarni deli strank delujejo samostojno, samo na podlagi širših smernic centralnih delov strank. Če centralni tleli strank izkoristijo vse možnosti, ki jih imajo (si jih zagotovijo), lahko to pripelje do točke, ko bodo poli- " 'SttjijilivnejSi predstavnik italijanske socialdemokracije Tnrriti je uit kou^resti leni 11MIH izjavil: "Socialistična jitirlameniariia skupina je. hit ivdno. na inljo pmleliiriaiu sumu. če nas ne prisilite, da delamo preprosto groteskne stvari ' Torej: socialistični ¡Mislima služijo prolelarktlu, am/iak "h ostrem ¡k,noju. da ta otl njih ne zalitem nemirnosti. V tem primeru l>i voditelji zavrnili ¡MuiuSanje dejansko vodenih in l>i zavzeli smilite nas/milno zahtevam vodenih /hijeni groteskne stvari seveda liiler/ttvltmjo /Mislima strnil, tako da jim je v vseh ijintSanjih zagotovljena pravica odločanja /M lastni volji' IMicIiels i teh analizah glasovanj, lahko zaključimo, da je v primeru glasovanj, ki cepijo slovensko politično prizorišče, uveljavljena visoka stopnja (zapovedana ali ne) strankarske discipline. Če se la krši. se le v manjši meri in brez (večjih) posledic. Izjema je primer glasovanja o mandatarju po volitvah 1996, kjer se je zahtevala železna disciplina, nekatere stranke pa so napovedovale in izvedle še nadzor sicer tajnega glasovanja. V tem že omenjenem primeru, se je SKD zgodil "primer Pucko", ki so ga doletele hujše posledice (javna moralna obtožba in izključitev iz stranke). Kadrovski viri in pozornost medijev V zadnjih dveh desetletjih je v državah zahodne Evrope prišlo do povečanja moči parlamentarnega dela strank predvsem zaradi večanja neodvisnosti tega dela strank, ki je posledica povečanja materialne in kadrovske neodvisnosti od centralnih delov. Drugi razlog večanja moči parlamentarnega dela se skriva v večji pozornosti, ki mu jo posvečajo množični mediji, ki igrajo v političnem življenju vedno večjo vlogo. Za vsako organizacijo so kadrovski viri zelo pomemben člen za njeno preživetje. Enako velja tudi za politično organizacijo - stranko. Do pred dveh desetletij se je v strankah večina pomembnih kadrovskih virov zbirala v centralnih delih strank To je istočasno pomenilo, da se je strankarski "think tank" bolj navezoval na delo in ideje tega dela ter iskal nove ideje in rešitve, ki so bile skladne z njegovimi vizijami. Parlamentarni del je imel zato otežkočen lastni razvoj, razvoj lastnih idej. V državah zahodne Evrope se je s povečano vlogo parlamentov (tudi s pomočjo rednih spremljanj dela v množičnih medijih) povečala teža parlamentarnih delov strank. Najprej se je uveljavilo državno financiranje, ki se veže na zastopanost strank v parlamentih. Mesečni zneski državne podpore se v glavnem nakazujejo neposredno poslanskim skupinam (v Sloveniji neposredno strankam). Sledilo je državno financiranje strank v drugi obliki - z zagotavljanjem strokovnega in administrativnega osebja v parlamentu. "Število ljudi, ki delajo za stranke se je v dveh desetletjih močno povečalo, največji tlel tega povečanja pa gre na račun osebja, ki dela za parlamentarni del strank in je v glavnem, če ne izključno, plačan s strani države" (Mair 1994,9). V Sloveniji imajo posamezni poslanci na voljo bistveno manj sredstev, s katerimi bi lahko prosto razpolagali (za najem svojih stalnih raziskovalcev, občasnih strokovnih sodelavcev...), kot poslanci v parlamentih zahodnih držav. Zato pa je stanje drugačno v primeru poslanskih skupin (še ena prednost pripadanja poslanski skupini). Vsaki poslanski skupini Državni zbor zagotovi (zagotovi denar zanje) sekretarja poslanske skupine, strokovnega sodelavca in referenta ter dodatno na vsakih osem poslancev še po enega referenta. Poleg tega lahko poslanske skupine pridobijo strokovne sodelavce na pogodbeni osnovi zunaj DZ. "Osnova za to je Zakon o poslancih, ki daje poslanskim skupinam pravico porabe določenega zneska za plačilo strokovnih sodelavcev. Višina zneska je premosorazmerna s številom članov poslanske skupine" (Biščak 1996,50). Za vsakega poslanca pri- padajo poslanski skupini sredstva za dodatno strokovno pomoč v mesečnem znesku v višini ene tretjine plače svetovalca DZ. Poleg te "individualne" podpore lahko poslanci uporabljajo tudi službe DZ, ki izvajajo storitve vsem poslancem (svetovalci v delovnih telesih, zakonodajno-pravna služba, dokumentacija...). Povečanje pozornosti parlamentom s strani množičnih medijev pomeni podrobnejše obravnavanje delovanja parlamentarnih delov strank, s čimer prihaja do osredotočanja pozornosti javnosti na te dele strank. Zaradi tega je tu večja možnost odnosov z javnostmi, ki postajajo ključni način komuniciranja med strankami in javnostjo/volilci. Vse to centralne dele strank postavlja malo bolj na rob dogajanja in jih istočasno sili, da del "delanja ideologije" prepuščajo parlamentarnim delom, medtem ko je ustvarjanje imidža v javnosti v pretežni meri prepuščeno slednjemu. Zaključek Po prikazanem pregledu obvladovanja dejavnikov, ki omogočajo prevlado (večjo moč) enemu od delov političnih strank, lahko na podlagi litarature rečemo, da parlamentarni deli strank v zahodnih evropskih demokracijah po 2. svetovni vojni pridobivajo na moči. Pri tem je potrebno upoštevati, da glavne procese v največji meri še vedno nadzorujejo centralni deli strank (proces kandidiranja, številčna prevlada v organih odločanja v strankah...), ki pa delujejo manj na očeh javnosti, saj je spremljanje dela strank v medijih usmerjeno na delovanje v parlamentih. Kar je lahko tudi razlog za vtis, da se najpomembnejše stvari dogajajo v parlamentarnih delih strank. Tako imamo položaj, ko se v parlamentarnih delih strank res dogajajo vedno pomembnejše stvari, vendar imajo zaradi že omenjenega nadzora nad ključnimi procesi v strankah, dejansko še vedno večjo moč centralni deli strank. Podoben je položaj v slovenskih političnih strankah, ki smo ga preučevali s pomočjo analize statutov in glasovalnega obnašanja poslancev. Članstvo poslancev v višjih širših in ožjih organih strank je v vseh primerih nizko, čeprav obstajajo med strankami tudi razlike. Te se kažejo v statutarnih določbah o obveznem članstvu (po položaju) poslancev v organih strank. Take določbe imajo tri stranke (LDS, SDS, ZLSD), ki s tem v vsakem primeru omogočijo članstvo vsaj enega predstavnika parlamentarnega dela v višjih organih strank ter s tem povezanost med obema deloma, ki pa vseeno ne omogoča uravnoteženih odnosov med obema deloma strank. Predsedniki največjih slovenskih strank niso tudi vodje poslanskih skupin svojih strank, s čimer lahko parlamentarnim delom omogočajo večjo stopnjo neodvisnosti. Vendar po drugi strani centralni deli strank igrajo posebno vlogo pri izbiri vodje poslanske skupine. Kot v večini evropskih držav, centralni deli (višji organi strank) še vedno nadzorujejo postopek določitv e kandidatov za parlamentarne volitve in o njih končno odločajo. Možnost predlaganja kandidatov pa je razpršena med člane, lokalne nivoje in organe strank. Vidna izjema je bila na volitvah 1996 ZLSD, ki je izvedla članske volitve. Z analizo glasovalnega obnašanja poslancev v primeru šestih zakonov, ki so razcepili slovensko družbo, smo ugotovili, da je bila uveljavljena visoka stopnja strankarske discipline, katere spoštovanje je v bistvu predpogoj ponovne kandidature poslanca na parlamentarnih volitvah na listi iste stranke. Kljub ustavni določbi o nevezanosti poslancev na kakršna koli navodila, stranke dejansko pričakujejo spoštovanje stališča stranke v zameno za možnost ponovne kandidature. To pomeni vzpostavitev de lacto strankarskega mandata. Večjo moč, in s tem neodvisnost parlamentarnih delov od centralnih delov strank, pa omogoča predvsem večja materialna in kadrovska neodvisnost ter preusmerjanje medijske pozornosti na parlamentarne dele strank. LITERATURA Billc, Lars. 1994. Denmark: The Decline of the Membership Party? V: Richard S. Katz in Peter Mair (nr.), How Parties Organize: Change and Adaptation in Party Organizations in Western Democracies, 134-158. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications. Biščak, Bogdan. 1996. Strokovna podpora v zakonodajnem postopku. V: Marjan Brezovšek (ur.). Slovenski parlament - izkušnje in perspektive, 45-56. Ljubljana: Politološki dnevi 1996, Slovensko politološko društvo. Deschouwer, Kris. 1994. The Decline of Consociationalism and the Reluctant Modernization of Belgian Mass Parties. V: Richard S. Katz in Peter Mair (ur.), How Parties Organize: Change and Adaptation in Party Organizations in Western Democracies, 80-109. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications. Kranjc, Stane. 1991. Stranke in parlament. V: Stane Kranjc in Berni Strmčnik (ur.): Parlamentarizem: Dileme in perspektive, 81-92. Ljubljana: Politološki dnevi 1991, Slovensko politološko društvo. Kranjc, Stane. 1992. Politične stranke - poslanske frakcije (klubi) - parlament. Raziskovalno poročilo. Inštitut za družbene vede - Center za politološke raziskave, Ljubljana. Krašovec, Alenka. 1997. Financiranje političnih strank v Sloveniji. Teorija in praksa. 2,210-228. Mair, Peter. 1994. Party Organizations: From Civil Society to the State. V: Richard S Katz in Peter Mair (ur.): How Parties Organize: Change anil Adaptation in Party Organizations in Western Democracies, 1-23. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications. McSweeney, Dean in Z vesper, John. 1991- American Political Parties: The Formation, Decline and Reform of the American Party System. London, New York: Routledge. Michels, Robert. 1990, 1911. Sociologija partija usuvremenoj demokraciji, Zagreb: Informator. Mueller, C. Wolfgang. 1991. The Development of Austrian Party Organizations in the Post-war Period. V: Richard S. Katz in Peter Mair (ur.): How Parties Organize: Change and Adaptation in Party Organizations in Western Democracies, 51-80. London, Thousand Oaks, New Delhi.* Sage Publications. Svasand, Lars. 1994. Change anda Adaptation in Norwegian Party Organizations. V: Richard S. Katz in Peter Mair (ur.): How Parties Organize: Change and Adaptation in Party Organizations in Western Democracies, 304-332. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications. Van Dor Mecr-Krok-Paszkowska, Ania in Van Den Muyxcnhcrg, Marc. 1996. The Hole of ihc Parliamentary Party in the New Democracies. The Case of Hungary and Poland. V: Mate Szafoo (ur.). Tine Challenge of lairopeanization in the Region: Kast Central l-urope, Kuropcan Studies 2, 18-1-205. Uudapest: Hungarian Political Science Association and the Institute for Political Sciences of the Hungarian Academy of Sciences. Von IJeyme, Klaus. 1989. Political Parties in Western Democracies Aldershot, Gower. Ware. Alan 1996. Political Parties and Party Systems. New York: Oxford University Press OSTAI-I VIRI Podatki Državnega /hora Podatki I DS, SDS. SKD in ZLSD Statuti strank; LDS (1994). SLS {1994), SDS (1995). SKD (1995). ZI.SD (1997) Uradni list RS 19/97 Ustava Republike Slovenije 1991 933