Vse skupaj se začne kot klasični napad iz zasede. Streljal naj bi Eastwood — njegov ex-partner pravi, da sam ne bi zadel, mladenič pa je kratkoviden in dobro strelja le na blizu, povrh tega pa se ga pred spopadom loteva še rahla histerija. (Pozor, kljub nekaterim komičnim nastavkom ton filma, še posebej pa tega prizora, nikakor ni parodija!} Eastwood ima puško s tremi naboji in pomeri na najmlajšega izmed treh kavbojev. Najprej dvakrat zgreši, tretjič pa ga zadane v trebuh. Prizora ne bomo opisovali v detajle, recimo le, da se razvije v nekaj, kar je vredno Kieslowske-ga in njegovega Kratkega filma o ubijanju. Film si vzame čas tam, kjer to gledalec najmanj pričakuje: da pokaže na eni strani mučnost umiranja in na drugi strani mučni položaj »rablja«, ki svojega posla ni opravil tako, kot je treba in mora sedaj čakati, da žrtev počasi umre. To je eden temeljnih mehanizmov filma. Vse se konec koncev izteče tako kot se »mora«, le da se vselej izteče v nekem zamiku ali prehitevanju (ki pa ni nujno časovno). In ko Eastwood končno ujame korak s samim seboj {in s svojo pištolo), ko postane Eastwood, kot ga poznamo, se film konča. ALENKA ZUPANČIČ KAKO JE BIL ZAHOD IZGUBLJEN, ZANR PA PREROJEN Težko bi si izbral boljši čas za pisanje tega članka, kot je prav tole hladno, temačno in deževno nedeljsko popoldne. Jutri je dan mrtvih. Veliki westerni, kot so Poštna kočija ali Točno opoldne, že pripadajo daljni preteklosti. Sodobni filmarji se le poredko dotaknejo tega žanra. Neuspeh Cimino-vih Nebeških vrat je filmske investitorje pripravil do tega, da raje dvakrat obrnejo bankovce, preden jih vložijo v projekte divjega Divjega zahoda. Toda kot je znano, ima vsako pravilo tudi izjeme. Lawrence Kasdan je zagrizel metek s Silveradom in napravil hit. Tudi bratpack revolveraši obeh delov Young Guns niso ravno umrli v puščavi. Osamljeni kavboj številka ena, Clint Eastwood, je že s filmoma High Plain Drifters in The Outlaw Josey Wales pokazal, da vrti kamero vsaj tako dobro kot pištolo. S svojim novim filmom, Unforgiven, se v vsej svoji slavi vrača k vzdušju in viziji svojih prejšnjih westernov, le da jim dodaja mrakobno estetiko, ki je iz filma Bird naredila enkratno doživetje. Oba ubijalca njegovega novega filma sta že utrujena upokojenca, ki si skušata na stara leta zgraditi mirno življenje. Vendar ju smola, sla po preživetju in staro prijateljstvo pripravijo do tega, da znova sežeta po zarjavelih pištolah in osedlata konja. Mladi vročekrvnež po imenu Scho-field Kid (Jaimz Woolvett) se pojavi na prašičji farmi vdovca Bulla Munyja (Clint Eastwood) in mu ponudi delitev tisočdo-larske nagrade, ki jo v zameno za skrivališče obljubljata dva moža, ki sta grobo razkosala neko prostitutko. Mun-ny vztraja na tem, da se mu pridruži še njegov nekdanji partner Ned Logan (Morgan Freeman). Vendar v kraju Big Whiskey ne čaka le nagrada, temveč tudi šerif Little Bill Daggett (Gene Hackman), sadistični good-fellow, ki sovraži odpadnike in lovce na glave v svoji soseščini. Filmska špica ne skriva Eastwoodovega občudovanja Dona Siegla, saj mojster doživi poklon skupaj s Sergiom Leo-nejem. Oba sta nedvomno utrla pot Eastwoodu kot igralcu in režiserju. S filmom Unforgiven se še posebej približa Sieglovemu filmu The Shootist, v katerem se je John Wayne še zadnjič podal v revolveraški dvoboj. Vendar se Eastwood zakoplje še globje v mit Zahoda. Loti se ostrorobe inteligentne meditacije o legendah in herojih, pri tem pa ne pozabi niti na vprašljivo (ne)vedenje naše sodobne družbe. Dvomljivi biografi sestavljajo fantastične zgodbe za večnost. Številke in dejstva oblikujejo v prozaično literaturo. Heroji in legende Zahoda preživijo v pogrošni literaturi. Za Eastwo-oda ni herojev, so le dobri in zli ljudje. Njegov Zahod se ne kopa v svetlobi in idiličnem sončnem zahodu. Temna gotska atmosfera propada prekriva cel film. To prevladujoče vzdušje napoveduje težavo: konec sveta. V filmu Unforgiven so ženske ponižane, mladenič v svoji slepoti išče užitek v brutalnosti in denarju, nedolžnega črnca na smrt pre-tepejo v imenu zakona, zlo ostaja obvarovano. Nasilje je edina pravica v proslu-lem ameriškem mestecu Big Whiskey. Vezi z nedavnimi dogodki v deželi strička Sama seveda niso naključne. Eastwo-odova vizija je pesimistična, vendar še ni izgubil upanja v boljše dni. Njegovemu junaku uspe po krvavi kopeli zaživeti boljše življenje drugod. Tudi Kida sreča pamet. Kaj pa ženske? Bogatstvo snovi, izjemna wide-screen noir kamera Jacka N. Greena in supe-riorna igra naredijo film Unforgiven za 5 klasičen sodoben western. Eastwood je eden tistih redkih posameznikov v Hol-lywoodu, ki jim ni mar za trende. Pokončno vztraja in počne, kar se mu zljubi. S tem filmom se je dokončno in brez dvoma uvrstil med protagoniste sodobnega ameriškega filma. CIS BIERINCKX