Katolišk cerkven lisi. Danica ishaja 1., 10. in 20. dne vsaciga mesca na celi poli, in veljA po pošti za celo leto 3 gld.. ca pol leta I gld. 60 kr.. v tiskarnici sprejemana na leto 2 gld. 60 kr. in na pol leta 1 gld. 30 kr., ako uni dnevi zadenejo v nedeljo ali praznik, izide Danica dan poprej. Tečaj XV. V Ljubljani 20. su.šca 1862. Ust 9. Terpi Jen Je Jezusovo* m. Potok Cedroti cdaj prestopi, V vert Getzeman' molit gre; Grehov vsih gnjusobe. ropi Vsih ljudi ga zdaj tise; Grešne Eve zadolženje, In do časov zadnjiga Vse človeško pregrešenje V vsih podobah ga obdA. „Posedite,M učencam pravi. „Tu. dc jez grem mdlit tje; Pa molite, dc v skušnjavi Kdaj ne onemagate. Duša moja vsa žaluje, Smertno težo že terpi! Vsak naj torej z mano čuje, De serčnosti ne zgubi." Teža grehov ga pobije, v Ca katere terpel bo; Ze mu pot kervavi lije, Is obraza na zemljo. Britka žalost dušo peče, Vidi že derhal močno; Zadnja za-nj že ara teče, De pastir udarjen bo. Vzdigne ga molitev svdta, Na kolena se spusti; Trikrat prosi šc Očeta Iz serca ponižnosti: „Če se more kelh ogniti, Ljubi Oče ! usliši me ! Če pa le ga moraiu piti. Volja tvoja zgodi se !w Vsi učenci pa zaspijo. Zmaga slabo jih meso; Vsi na duhu oslabijo, Jezus sam terpi serčno. Volji sc uda Očeta, Kelih prejme mu poslan'; Spiti za rešenje sveta Hoče že ga drugi dan. Ker človekovo natoro Pot kervavi oslabi; Pošlje Oče mu podporo Angelove pomoči. Jezus pokrepčan vstane, Smerti že se ne boji; Enajstere. vse zaspane, Z močnim glasam izbudi. .Več ne bote mdgli spati, Ura je prišla za me! Bliža se, ki hoče izdati Sam me grešnikam v roke." Reče. — z enajstermi vstane, Gre izdajavcu sam naprot'; Naglo pred derhaljo plane K njemu Juda Iškarjot. Juda izdaja kuševaje Straži Jezusa v rokč; Enajsteri trepetaje Vsi ostrašeni beže. — Straža pelje pred sodnike Jezusa nedolžniga; Tje pred grešnike velike, Sodit Narsvetcjšiga. — Ana pervi oprašuje Po nauku Jezusa; Od resnice le pričuje, Vender Malh udari ga! Tud na Kajfovim dvoriši Se kaj žalniga zgodi: Jezusa pri sodnji hiši Peter trikrat zataji. Pred Pilata je postavljen Jezus že zasramovan; Zaničljivo kralj pozdravljen In nevernikam izdan. Nc poslušajo resnice, S ktero jim odgovori; Le dolžijo ga krivice. Ki nikolj je storil ni! 911139, po milosti Božji in aposto I j.s k iga sedeža teržaško - koparski škof duhovstvu iu vsim vernim zveličanje in blagoslov v Gospodu! (Svobodno po laškim izvira. Poslano). Škofje imajo navado, svete štirdesctdanske postne dni vernim kaloličanam napovedati, de bi se oni k Bogu povernili in njegovo razžaljeno veličanstvo spet potolažili. Kakor spomladje zbudi zemljo iz zimske premerlosti in jo spet •/. novim kiticam opletuje, namreč rastline poganjajo in kalijo razni cvet, ter od blagih solnčnili žarkov ogreti pecelji polagama mnogoteri sad na svojih šibkih pogonjkili nosijo, da bi sc v potrebi pomagalo in pa napolnile žilmce premožnih; ravno tako tudi mati katoliška Cerkev zdramljuje lo dobo svet iz njegoviga nt čuncriiiga spanja k novimu življenju dusmga veselja, obširno razjasnijo s prižme oteinnjeni človeški razum in odpre zaklade nebeške milosti, da bi okinčala tako duše in jih umnožila z zalsužki za zaželeno ncunierjočnost. iNapovcdovaje vam, predragi Naši otroci v Kristusu! šlirdeset postnih dni leta 1862 v prerojen je duha in v ozdravljenje sniertne dušne bolezni, je Naš namen, ta predmet tako izpeljali, da ho v prifl tako kakor duši, in pa primeren Našitnu vašimu telesu svetiuiu uredu : zato pa mislimo, da le po Svoji dolžnosti delamo, ce vam kot apostoljski poslanec oznanjamo slavo Božjiga kraljestva, kot cvangeljski pastir pozovenio ovčice v Kristusovo ovčarnico, iu kol tlelivec Božjih skrivnost povabimo verne kristjane na svatbino naš.ga Odrešenika in Gospoda Jezusa Kristusa. Vam, ki vas apnstelj (Kf. II. 19-22) imenuje tovarse svetnikov, in ki sle zarod Božji, vam se spodobi govoriti o zveliča nji kraljestva lložjiga in razlagati slavne zmage našiga Kralja, kteri jc preti osemnajst slo leti razvil zastava večne premage v tistim mestu, ki je že več kot prid tisoči let bilo izvoljeno, pri Davidovim rodu ohraniti že/.lo, preil kteriui se poklanjali so mogli vsi narodi. Gospod nebes in zemlje je blagovolil pokazati svojo llnžjo prieujoenost v jeruzalemskim tempeljnu in krila keru-binov so bile podoba prestola Vsemogočnima: pa llozja služba po posvetni udauosti iu pnl?lo hrt-priteiijr po posvetnim kraljestvi izvolp niga ljudstva razši rili večniga Očeta, ki poslavši svojiga edinorojeniga Sino na svet prenaredi stari Sion v častilo pokopališč pri-cakovaniga izraelskga Mesija in živo zaželeniga vsili narodov; neko tlrugo mesto pa omisli za sv. sedež ki postavljen Odrcsenikov namestnik vladali narode. •/. liožjo pomočjo. Objokoval je in bo ilo kunca sveta Izrael razrušenje svojiga eiluiiga leiupel|iia in morivno smert njegoviga kralja, h ktero sc je na kalvarskilt višavah omatleževal, ga za vselej iz domovine i/.tira po vsim svetil, in nikjer ne najde prostora, vtemehti sanmi ladno narodno kraljestvo. Vender pa le sam izraelski Bog jc pravi Bog vsili narodov, ki je zavcrgel kervave ilarovr, in ki hoče posvečevali biti otl izhoda do zahoda z nekervavo darilvo Jag-njeta Bn/.jiga, ki se je darovalo na lesu sv. križa za z venca n je vesoljniga sveta. Besedo B<žjo, ki je v Judeji .svoje kali pognala, on hoče raz/.uaniti vsim na rud a tu, in glas judovskih oznanovavenv umejo v svojih domačih jezikih Parljani, Medjani, Elomljani, Krigijani, Egipčani, Krečani, Arabci in Rimljani, (lljan. ap. II?) Ker pa ni mogoče vsih pozemeljskih narodov v enim samim tcmpeljnu zediniti, da bi se v njem deležne storili Gospodovih blagodarov, je bilo neogibno potrebno nekako drugači Vsemogočnimi! pokloniti molitve in želje, in sicer povsod, kjer koli bivajo pravoverni kristjani. In glej! vtemeh se za to splošno potrebo Cerkev, ki ji ne gore in ne morja mej ne delajo, in ktera v svoji neizmerni obširnosti sploh vse narode obsega, ter visokost njenih zidov tika na nebo. To prečudno poslopje je tako umetno izdelano, de človeška modrost nikakor ne uiore zapopasti skrivnostne zveze te stavbe, ki je tako terdno na skalo postavljena, de vse peklenske in še manj posvetne moči ne morejo omajati stebrov lega veli-ranskiga zidanja. Vi predragi oiroci! ze umete, de ta obširni in veličastni tempelj ni le kakšna zidava iz množili zemeljskih kamnov, peska in apna; teiuuc dno omenjeniga tenipeljna je vera sv. Petra, ki je bil apostelj, od samiga vslanovnika Jezusa Kristusa izvoljen, de hi za vse čase pri njegovih naslednikih ostalo višje duhovstvo in odpiralo in zapiralo s ključem nebeškiga pooblastenja vrata sv. poslopja in ga varovalo kot edini slan ovac in jagnjct, ki so po vesoljnim svetu raztrosene, zato ker on je bil izvoljen vesoljni )• i>lir. Po prečudnim naklonu llozje previdnosti je la veliki mašnik iu pastir vstanovil svoj sedež v Rimu, in ravno s tem je bila v tem mestu vtemeljena Cerkev, ktera ovenčujc vse narode in ljudstva, kajti važnost kristusoviga namestnika obsega vse čase iu kraje sveta. Zraven prestola rimskih cesarjev se je postavil stol apostoljskiga učeništva in med tem, de se pod cesarskim žeziam ves svet Irese, se pod pastirsko papeževo pa I uro ljudstva učijo po zapovedi sv. evangelija vrsti se; med tem, de s Kapitola povelja gernie, premagane sovražnike v sužnji jarem kovati in ptuje dežele pod njegovo oblast morali, se oznanuje iz Katakomb ali grobnic prostost Kozjih otrok nesrečnim sužnjim peklenskiga kneza. Kolikor bolj pa snovna oblast paganstva oterpnuje, toliko bolj krepost krist-janst . a razsvilluje človeško rodovino, in kakor sovražnik. trepetaje dc ne bi otepen bil, v ponočni temoli pobegne iz bojiša. kjer bi se mogel s svojim napad-nikam poskusiti, ravno tako so se natihama umikale armade zmagovitih cesarjev od bregov reke Tibere, dc bi prostor storile levitiškiuiu ali duhovskimu vojaštvu, ki ga vodi namestnik Njega, ki sc imenuje knez miru, kralj pohlevni, in Bog usmiljenja. ..Kristus ni prišel na svet,4* poje Cerkev v praznik razglašenja Gospodoviga, »prisvojit si začasnih kron, temveč podarit večne." P« besedah sv. Kulgeneija (v 5. nagovoru prej omenjeniga praz-n.ka) ..se On ni rodil, de bi boje vaje premagoval vladarje, temuč de bi umorjen premagal, ne de bi nash-dvai vladne kneze, temuč de bi svet verin storil.u On je toraj Gospod nebes in zemlje, pred obličjem tega vsemogočniga Sodnika sc hudodelnik hrepeni skrili, in jezi njegovi, ki pravično obsodi, uleči krivični. In po tem laki n sc toraj lahko zapopade, de :ic morejo dalje si nasproti stati gizdavi oblastnik tega sveta iu pa ponižni prelehlnik posveiniga vedenja, prederzni zaliravec človeštva in pa hrabri branivec /.dihajoče čednosti, poniijavcc posveiniga veselja in pa svarivce s smertjo. Ni toraj nikakoršen čudež, dc se jc liim prostovoljno izročil v sedež sv. Petra, kteri po papežih v imenu in pa po namestni oblasti nebeškiga Zveličarja brez vsiga ovinka oznanuje resnično besedo sv. !>uiia, očitaje svetu greh, v kteriga je zakopan, in prepričevaje ga zanemarjene pravice mu napoveduje sodbo, ki pahne v večno terpljenje kneza temnic in pa njegove slednike (Jan. 16, 8), ki ukazuje pozemelj-ske oblasti spoštovati in pokoršino skazevatf vesolj-nimu Vladarju glede na besede sv. pisma, kt pravi: „de moramo bolj Boga, kakor pa ljudi poslušati.'* (Bjan. ap. 5. 29.) Ni se na dalje čuditi, de keršanski Him, ki je postal središe duhovske prednosti, si je le samo z vero pridobil tako oblast, ki si jo je kadaj paganstvo ali neverstvo samo z orožjem obvarvalo, in de je rimska Cerkev kot mati in učenica vsih pra-vovernikov v Kristusu, kakor omenijo očetje IV. la-teranskiga zbora, po Božji previdnosti poglavarstvo čez vsako drugo oblast. In ravno zato je Kim zastran svoje verne visokosti, neprimeren za stolno mesto cesarjev, postal papežev sedež, stol resnice, po kteriga razsodbi sc je ravnala človeška umetnost v svojih verskih zadregah, sodiše pravice, kteriga modri sodbi so knezi kakor tudi podložni s spoštovanjem svoje zadeve zročevali, pribežališe milosti za vse tiste, ki so jih ali vest ali pa nadloga primorale tamkej ali usmiljenja ali pa pomoči iskati. Zatoraj pa, naj bi se tudi še to pripetilo, de bi se pervak duhov-skiga vladarstva ali sveti Oče papež kamorkoli iz Rima preselili, ali naj bi jih tudi lesičje djanje zakopalo v žalostno ječo kake terdnjave, kakor sc je že drugo dobo godilo, Oni se le vender zmiram zvali bodo rimski papež, edini pravi naslednik sv. Petra, ki je Kim z lastno kervjo zaznamnjal, sedež Kristusoviga namestnika, kar za vse spričuje njegov grob v vatikanskim poslopju. IKe sto milijonov katoličanov ne bo zastran resnicc nikdar druziga učenika poslušalo, zastran pravice nikoli druziga varha iskalo, nikdar se do druziga to-lažnika obernilo, nikoli druziga vesoljniga pastirja častilo, razun Njega, ki se po vsi pravici imenuje Kristusov namestnik. In kaj hoče li Kini brez papeža bili? - - Mesto! ki že objokuje in bi gotovo objokovalo pustobo svojih gričev in nesnago svojih hiš prav tako, kakor Izrael razdjanjc svojiga Jeruzalema; in obrop papeževiga Stola ne bi še izhajal za obleko njegovih roparjev! Morebiti pa, se Nam bo ugovarjalo, de učenec se ne sme drugači vesti, kakor njegov učenik uči, namreč: „Kdor ti plajš vzame, mu tudi suknje ne brani, in kteri vzame, kar je tvojiga, ne tirjaj nazaj4* (Luk. VI. 29—30.), in ravno po tem zgledu de bi tudi namestnik nebeškiga Učenika po-terpežljivo se v obrop svoje hiše mogel dati, ne pa se zoperstaviti, če ravno se mu krivica godi. —Gotova resnica! tako vedenje slavi Kristusoviga učenca, in kteri izmed takih stoji na pravim mestu, tudi ne bo drugi v dopolnovanji tega nauka: — ali rimski papež so tudi nar viši duhoven Kristusove Cerkve in ko oskerhnik Božjih zapoved ne morejo drugači, razun kakor talii preklicati tistiga ki krade, in nepravičniga tistiga, ki se pniasli leškiga blaga. Kaj pa, de smejo Oni podati svojo lastno mošnjo tolovaju, ki jih napade, in ga nckaznovaniga pustiti, ki si posili prisvoji njihovo osebno lastnino; vender pa, kakor bi bil tisti deležen tatvine, kteri bi dovolil, de bi prederzni na-padnik v miru vžival posestvo svojiga gospodarja, tako tudi sveti Oče papež ne morejo nikdar pravičniga oklicati posestva tistiga, ki sc je obogatil z lastnino vsih pravovernikov, to je, sv. rimske katoliške Cerkve, ktere očinstvo ni lastnina papežev, temuč hranilo pobožnih darnvavcov, novi zaklad, položen na grob sv. Petra od Kristusa samiga po tistih, ki jih je vodila zvezda zveličanja, skazat v Kimu svojo vdanost Njemu, ki ima v svoji roki ključe nebeškiga kraljestva; zaklad enak tistimu iz zlata in iz dragih, lepo dišečih, s kterim so nekdaj modri od jutra, pripeljani po čudoviti luči nove zvezde, okinčavali zibel novo-porojeniga Kralja in Zveličarja sveta. Aposteljnove besede (I. Kor. VI. 10) se ne bodo nikoli nehale ponavljati: „Ne tatje, ne lakomniki, ne roparji, ne bodo deležni nebeškiga kraljestva Na te besede bodo zmiram zvesto poslušali verni kristjani svete matere katoliške Cerkve, ker so prepričani, de jc to sploh gotova resnica, kar oznanuje Kristusov namestnik raz stola apostoljskiga učeništva. In tega nauka se bodo deržali Evropejci, Afrikanci, Amerikanci, ki imajo v edinosti svete vere svoje občinsko središe rimsko papeštvo; in kakor le ena sama in tista vera more objeti Lahe in Angleže, Francoze in Nemce, Slovane in Gerke, prav tako bodo tudi sploh vsi narodi in sicer vedno spoznali le eniga samiga kot pra-viga naslednika sv. Petra, na kteriga je zidal Kristus svojo Cerkev, oni bodo branili njegovo prostost pred vsako posvetno oblastjo in ne bodo nikdar dovolili, de bi se njegov stol po kaki posebni narodnosti zlikal, in tega zato ne, ker on mora prav tako lastnina vsih biti, kakor tudi vsi enako pravico do ljubezni svojiga vesoljniga Očeta imajo. Zatorej pa ravno sv. Oče papež nimajo nikakoršniga strahu pred ser-dam minljivih mogucnikov, se ne prikupujejo psu joči derhali, temveč se neomagljivi ustavijo svojim izda-javcam. Oni so skoz in skoz prepričani, de ga ni ljudstva, ktero ne bi z neizrečenim veseljem sprejelo Kristusoviga namestnika, de je ni dežele, kjer ne bi od radovanja ukaje sledile ovčice svojiga preblaže-niga Pastirja, in rade bi mu iz svoje volne tkale suknjo za njegovo obleko, de ni je hiše, ktera ne bi pripravila slovite gostije svojimu prečastitimu gostu. Taka-le je slava papištva, taka-le moč, ki brani apostoljski Stol, tako-le papeževo veličanstvo, ki ga &imo nebo varuje in ga bo varovalo do konca sveta. (Konec naded.) Obietni spomin bratovšine sv. Cirila in Metoda. Naša sv. mati, katoliška cerkev ni bila še nikolj brez sovražnikov, in tudi ne bo do konca sveta; oni so nasprotni vetrovi, kteri čolnič sv. Petra preganjajo, so tisti sovražni valovi, ki v terdno skalo neprenehoma terkajo, na ktero je Kristus svojo cerkev pozidal. Sovražniki svete cerkve so pa tudi vernim smodeči ogenj, ki loči žlindro od čistega zlata; malu-vredni odpadejo od pravovernih kakti pleve od lepe pšenice, se pa tudi veliko dobrega zernja po takih viharjih spet najde in poshrani v Gospodovo žilnico, ki se je bilo že pozgubilo. Tako nas Hog poskuša, jeli smo dobra pšenica, ali smo čisto zlato? Naj serditejši nasprotniki sv. katoliške cerkve so bili pa in so razkolniki (slaroverci) in krivoverci, kteri edinost svete cerkve, mrežo sv. Petra tergajo, naj bi čedalje več vernih dus skoz preter-gano mrežo v globočino peklenskega brezna potonilo. Hočejo prijatli sv. Petru pomagati, in preterganu mrežo sv. cerkve popraviti, hitro sovražni razkolniki svoje zobe pokažejo, ter si vse prizadenejo, verzel le večo storiti, če bi jim bilo mogoče. To britko resnico nam dogodivšina bratovšine naše prav očitno kaze, ter nas uči, de nebeško kraljestvo silo terpi, in de le oni ga dosežejo, ki si veliko za-nj prizadenejo. Kedar se je lepa množina verlih lin Iga rov pred dvema letoma v naročje naše svete cerkve povernila, in so jim sv. Oče papež Pij IX. viši pastirja Jožefa posvetili, hitro so serditi razkolniki prečastiiega novega nadškofa bulgarskega zasačili, in skrivaj v ptuje kraje odpeljali, tako jaderno, de ni sluha ne duha od njega, naj bi se dopolnile Jezusove besede: „Kom udaril pastirja, in ovce rede se bojo razkropile." llog pa tega veselja sovražnim razkol-nik oni ni dodelil; drugih pet škofov gerskih se je v naročje katoliške cerkve z množino vernih povermlo, češ, de je lanskega leta v mesti llrinopolji na Ilul-garskem dvanajst hudobnih gerkov katoliskiga bulgarskega mašnika Sorghi-ta z bodalom napadlo in tako ranilo, de je svoje življenje sklenil. Gotovo bc nedolžno prelita kerv seme novih povernjeneev. Le pridno molimo! Hujše ko sc razkolniki za svoje zmote upirajo, serditejši ko tekoči voz povernjenja nasprotniki svete edinosti zavirajo, krepkejsi morajo pravoverni katoličani odkrušenim bratom stezo lepo poravnavati in jim ljubeznjivo pomagati, kar se po naši sveti bratovimi godi. V lo pomoč budijo sv. Oee Pij IX. v pos h-nem razpisi svoje verne, in so naredili v Kimu iz kardinalov stanoviten zbor, ki naj za julrokranjo cerkev skerbijo, ter si prizadevajo, dc se gerška cerkev ju-terna z latinsko zedini. Ile liore dobri llog to prizadevanje nase blagosloviti, in ločeno cerkev juterno k rimsko-katoliško spet poediniti, nam priča pobožni mašnik, ki v Carigrad i v velikem ubošivu živi, pa tudi veliko dobrega dela. sosebno odločene duhovne cerkve julerne v kalol ško cerkev sprejema. V mali kajzici v poglavitnem mesti prebiva, pa prijazno jih pod svojo streho vzeme, ktere serditi razkolniki zadel povcrnilve preganjajo. Ilralerno s temi pregnanci svoj borni živež deli, in »ožja previdnost ga ui zapustila, naj si ravno ošabni »vet njegovega aposlolj-skega djanja ne pozna. Lepo njegov« pismo, ki ga je lani nekemu prijatlu iz Carigrada v Pariz poslal, bode gotovo tudi nas oveseldo, in se tako-le glasi: „Cas je že, de Vam in vsim tistim svojo obljubo dopolnim, ki resnično slavo Gospodovo in veličastno zmago njegove sv. cerkve želij,,. pa poprej kakor Vam svoje misli razodenem, ktere s to svoj., drur.iniro za delo vernega pot-dinjenja imam, menim de Vam bo všeč, ako popišem, kaj se je po Vašem odhodu godilo. Niste se pozabili, kako revna je moja prebivalš-nica in vsa njena priprava v Carj. mgra.iii. Vidili ste gerskega škofa in njegova dva mlada duhovna dru-zeta, ki so razkolništvo popustdi, in se priprt tljajo svojim deželauom resnico naše svete vere oznaimvali; poti eno odejo so pri incm spali. V tih rečeh se še ni kaj preminilo; nismo si česar omislili, ne perliča, kajti ue premoremo denarja. Taki, ktere nam Gospod po svoji milosti brez zaiuzenja našega pošlje v naročje sv. katoliške cerkve, vzamejo za dobro, akti kosce k kruha v živež dobijo, in budi Hoj* hvaljen, mi smo zdravi in zadovoljni. Trikrat se imi* je že pripetilo, de nismo zvečer vedili, kaj bomo |utri jedi.; pa nas dtibrollj-vi Učenik nas ni pustil lačnih; saj je poznal našo slabost in ljubexen tlo njega. Za dru^o se pa n. se reci veselo razsnovajo. Il\a druga mlada gerka ( razkt.luika ) sta tudi k meni došfa; ci ko sta spozuavo naše sv. vere v moje roke polo/da, zdaj že nad pet meseov v drugem kraji pri .<»kr« nih katoličanih prebivala. Nisiin ju mogel me.l s. rdilitni razkolniki pustiti, ker sim spoznal, tle sla polna vere in ljubezni, dobro podučena. in vsaki po pet jezikov /na; in ker sla polna goreeosti, bola o svojim časi pomagala Imli drugim povraeevali s« . .Mooel sim ji sprejeti, ali pa divjim valovom prepustili. ka|li nista drugega zaviha imela. lin.li llog hvaljen! v zaupanji na njegovo u . Lavigerie, francoski „uditore di Rota,tt je naplavil v Riinu družbo za šole na Jutru v prid katoličanov v Sirii in novospreobernjenih Bolgarov. Lavigerie se jc I. 1860 skazoval s svojo veliko gorečnostjo za pomoč (istim libanskim katoličanam, ki so bili ubežali mesarjenju in klanju nečloveških Druzov in Turkov. To je toliko bolj potrebno, ker pišejo, de žalostne dogodbe I. 1860 na Libanu ue de bi bile katoličanam kako polajšanje prinesle, so jih le še v težji železje vklcnilc. Francoska, morebiti le preveč politiška pomoč je imela premalo blagoslova. Maho-iiiedan, priseženi in pridušeni sovražnik keršanstva, je katoličane klal, davil in požigal, zdaj se pa smeja. Po ne- vošljivosti velikih vlad in razporu med sporočniki, ki so bili poklicani, celiti kervave rane na Libanu, se je Turčii vspe-silo, v deželi nezaupnost zbuditi, zapletke natrositi, razpore napraviti, davke na pol zvišati itd. Nasledki zastran revšine so še zmiraj britki, in protestantje si išejo nesrečo ▼ svoj prid oberuiti. (Po BI. a. T.) Drobtinica. Košček slepe kulture je 30. pros. t. 1. razodela „Germanija," društvo nemških študentov v Pragi, ko je prestavljala nemškiga politika in pesnika Arndta. Po govoru in pesmi: „Wo ist des Deutschen Vaterland?" so kultivirani „burši" „„pili,tu za pokoj duše velikiga Arndta. Mi priprosti in nevedni Slovani smo pač vedili, de se moli za duše ranjcih, de bi se pa tudi zanje pilo, nam je čisto nova reč. O hvala tebi, židana kultura! kaj nam vender ti vse poveš. Nekteri naravoslovcov učijo, de je človek brat z opico, de se je v pervo izlegel iz naplava s soln-cam razgrctiga; drugi pravijo, de ima dušo enako živinčetu; zopet drugi terdijo, dc celo duše nima; „burši" pa za pokoj duš svojih oslavljencov pijejo! Zdaj se pa šc čudite, de se mi terdoserčni Slovani taki luči ne damo razsvetliti! (Poz. č.) Oft rajske pticice. (Kopernjenje po večni spomladi.) Preljuba rajska tičica, Ti ntoj'ga serca pevčica! Zakaj tak dolgo se mudiš, In v britki tugi nas pustiš? Zletela si nam čez morje, Pustila rjave nam gore: Vse telje grejo sa uboj, Prilčti skorej in capoj. Podaljšal se je kratki dan, Potegnil sneg in led je stran'; Pa mile ticice le ni, Če tudi trava teleni. Že sdavno nov je cvet pognal, Od juga vetric pripihljal, Velika noč je pred durmi, Pa ljube pevčice le ni. Oolobje krulijo vesel'. Žerjavi so ie meni letel', Cernivček nosi gnjezdice, Pa le ni mile pevčice. Veselo poje sinkovček. Vesel odpeva vlastovček; Od solnca vert se pomladi, Življenje novo zasadi: 0 slavček rajski prid' na dan-Nebeško pesem mi oznan', De vsdigne trudniga duha V naročje miliga Boga. Tam ga svetniki gledajo, Mu slavo, čast prepevajo, Na večne citre brenkajo, Za sabo brate vabijo. L. D Duhovske spremembe. V g o r i š k i nadškofih Č. g. Mih. Peco rar i, drogi kaplan in oskerbnik čč. mm. Uršulinarc v Gorici, je v začasni pokoj stopil, na njegovo mesto je odločen č. g. Franc Za tiger le, kaplan v Poljani. Vikarija M o rar o je povzdignjena v faro. Dobrotni darovi. Za afrik. mis.: Iz Ternovske fare 3 gld. Z Dobovca 6 gld. • Pogovori z gg. dopisovavci. V. č. g. —č: Spis o imenovani reči bi bil gotovo truda vredin; vender pa bi se po okolišinah sein ter tje kake reči vmes mende inogle povedati „in lingua latina." Poslano nam je prav doželeno; hvala ! — G. II. v G.: St. 24. I. 1861 ni več. — G. J. B.: Zastr. Dan. je vravnano. — G. M. K—č: Namena Vašiga spisa ne uineino do čistiga; sodbe bravcov iz tih malo zuamenj za imenovani spis skorej ne moremo pričakovati.