Izvirni znanstveni članek Prejeto 6. novembra 2018, sprejeto 4. aprila 2019 Vera Grebenc, Teja Bakše Raziskovanje poskusa samomora iz uporabniške perspektive Raziskovanje samomora je občutljivo z etičnega in metodološkega vidika, saj je poskus samomora del osebne zgodovine, ki jo posameznik redko javno razkriva. O samomoru se danes piše in raziskuje predvsem kot o problemujavnega zdravja, manj se problem raziskuje kot vprašanje osebne izkušnje posamezne osebe in kot problem ustreznosti strokovnega odziva in oblik pomoči, ki so danes na voljo ljudem po preživetju. Raziskava, v kateri so sodelovali ljudje, ki so preživeli poskus samomora, in strokovnjaki, ki delajo z njimi, je ugotovila, da v današnji družbi poteka proces individualizacije stiske in trpljenja. Poglablja se vrzel med potrebami, ki jih preživeli občutijo, in pomočjo, ki jo prejmejo. V Sloveniji se pomoč po poskusu samomora izvaja predvsem v psihiatričnih bolnišnicah, s poudarkom na medikamentoznem obvladovanju simptomov duševnih težav. Preživeli so po poskusu samomora le redko naleteli na pomoč socialnih delavcev in delavk, te pomoči tudi niso iskali, saj je niso prepoznali kot možne ali relevantne. Čeprav bi socialno delo z znanjem, metodami in pristopi lahko pripomoglo k reševanju duševnih stisk, ki so posledica kompleksnih problemov v vsakdanjem življenju ljudi, je ta vidik pomoči na ravni sistema povsem spregledan. Sodelujoči v raziskavi si v trenutkih duševnih kriz želijo preprosto dostopnih intervencij v skupnosti, strokovne pomoči, ki bi odgovorila na dejanske in specifične potrebe, več podpore in pomoči v okolju, kjer živijo. Preventivno delo na področju samomora bi se moralo osredotočati tudi na prizadevanje za družbeno pravičnost. Ključne besede: suicidologija, samomor, socialno delo, potrebe, etnografsko raziskovanje, medi-kalizacija. Doc. dr. Vera Grebenc poučuje na Fakulteti za socialno delo. Kontakt: vera.grebenc@fsd.uni-lj.si. Teja Bakše je leta 2019 magistrirala na Fakulteti za socialno delo. Kontakt: teja.bakse@gmail.com. Researching suicide attempt from users' perspective Research of suicide is sensitive from the ethical and methodological point of view since suicide attempt involves a part of personal history, which is rarely publicly disclosed by the individual. Today, suicide is being written about and investigated primarily as a public health problem. This problem isn't much explored as a question of personal experience of an individual, or as a problem of the relevance of the professional response and forms ofhelp that are available to survivors. A research based on an ethnographic research, involving people who survived suicide attempt, and professionals working with them, discovered that in a current society a process ofindividualisation of distress and suffering can be recognised. Discrepancies between needs of the survivors and the help they receive have been found. In Slovenia, after attempting suicide, assistance is carried out primarily in psychiatric hospitals, with an emphasis on the medication management of symptoms of mental problems. Survivors rarely are rarely offered help by social workers. Actually survivors did not seek help from social work, as they didn't recognize social workers as potential or relevant supporters. Although social work can and could offer knowledge, methods, and approaches to tackling mental distress 3 that results from complex problems in people's daily lives, this aspect of assistance is completely ¿j overlooked in the system. In times of mental crises, survivors wish for easily accessible community interventions, for experts to respond to actual and specific needs and for more support and help in the environment where they live. Suicide prevention should include striving for social justice. ~ H Key words: suicidology, suicide, social work, needs, ethnographic research, medicalization. ° Senior Lecturer Vera Grebenc, PhD, teaches at the Faculty of Social Work, University of Ljubljana. oo Contact: vera.grebenc@fsd.uni-lj.si. Teja Bakše obtained her Master degree in Social Work in 2019. Contact: teja.bakse@gmail.com. 3 Ločevanje strok na škodo ljudi v stiski V zahodni družbi prevladuje mnenje, da je psihiatrija tista stroka, ki naj bi znala prepoznati znamenja, ki nakazujejo težnjo po prekinitvi lastnega življenja, in psihiatrija je dobila absolutni mandat nad obvladovanjem samomorilnih vedenj (Szasz, 2011). Tudi v najini raziskavi sva ugotovili, da na ravni sistema služb pomoči ljudem v duševni stiski obstaja neskladje med institucionalizirano medicinsko pomočjo, ki je del javne mreže storitev, in skoraj nevidno vlogo drugih služb v skupnosti, te so praviloma organizirane v nevladnem sektorju. V Sloveniji je ljudem v duševni stiski 24 ur na dan dostopna le pomoč v okviru psihiatričnih dežurnih služb v psihiatričnih bolnišnicah. Odziv v primeru samomora je izključno v domeni medicinske stroke in usmerjen v simptomatiko - od služb urgentne medicine in hospitalizacij v psihiatričnih bolnišnicah do obsežnega predpisovanja zdravil. Tako ljudje z izkušnjo poskusa samomora kot strokovnjaki in strokovnjakinje so v intervjujih problematizirali pomanjkanje interdisciplinarnih, hitro odzivnih, preprosto dostopnih in razpoložljivih služb (ne le v času eskalacije krize, ampak tudi v obdobju poglabljanja stiske). Opozarjali so na neprilagodljivost programov specifičnim potrebam ljudi v stiski, še posebej če gre za bolj kompleksne situacije (sočasne težave v duševnem zdravju in zasvojenost, brezdomstvo, nasilje, brezposelnost). Pogrešali so več poglobljenega svetovalnega dela, kombiniranje storitev, sodelovanje med različnimi službami in strokami. Ovire za iskanje pomoči so povezane s problemi dostopnosti storitev: čakalne vrste, finančna nedostopnost nekaterih storitev (npr. psihoterapevtska obravnava), pomanjkanje strokovnjakov in visoke zahteve za vstop (sistem pravil in sankcij, nefleksibilnost programov, osredotočenost le na en vidik problema). Ovire, ki so jih zaznavali uporabniki, so omenjali tudi strokovnjaki. Tudi strokovnjaki so v institucionalnem okolju z azilnimi pravili in instrumentaliziranim organizacijskim strojem občutili, da jih sistem razoseblja skupaj z bolniki: Po standardih zavarovalnice je to določeno, kaj jaz vem, prvi pregled recimo pol ure, ostali pa 15 minut, kar je seveda premalo. Tako da mi moramo ravnati v praksi izven teh standardov. (Izjava psihiatrinje). Strokovnjaki poročajo o premajhnem številu zaposlenih in izgorelosti med njimi. Takšno stanje je v procesu pomoči moteče, intervjuvani uporabniki povedo, da opazijo pogosto menjavanje osebja, čustveno izčrpanost strokovnjakinj in strokovnjakov (otopelost). V službah, kjer je veliko delitve dela in rutinskih postopkov, so uporabniki doživeli minimaliziranje njihove izkušnje, občutek popredmetenja, odkrito in prikrito nasilje (posmehovanje, grožnje s sankcijami, grobost pri izvajanju medicinskih postopkov in nege). Omenili so tudi vzvišen in neoseben odnos strokovnjakov, pomanjkanje diskretnosti, neu- z streznost skupinskih obravnav. V sistemu pomoči smo odkrili ostro ločevanje na službe zdravstva in službe socialnega varstva, strokovnjaki z obeh področij j dela povedo, da se med seboj »ne slišijo« in da ne sodelujejo: 0 Ne, to ne. To je potem že svetovalno delo. Ti lahko poveš, kam se oni lahko SS obrnejo, če oni vprašajo. Da bi pa jaz sam rekel, pojdite tja pa tja, to pa ne. a (Izjava socialne delavke) 1 »Motnje v komunikaciji« so se pokazale kot problem organiziranosti služb in razdeljenosti sektorjev na zdravstvenega in socialnega, to pa vpliva na p financiranjem storitev, status in vrsto ustanov ter pogosto umetno ustvarja | napetosti med strokami. Ena od strokovnjakinj (socialna delavka) povzame: | „Kar se pa tiče psihiatrije, tu pa se mi zdi, da se še ne slišimo, ker psihiatrična klinika je del zdravstva, socialne delavke smo del sociale.« Tudi ljudje v stiski | bi želeli pomoč strokovnjakov, ki med seboj sodelujejo, in to, da so storitve na voljo na enem prostoru, ne pa, da morajo od vrat do vrat. V priročni vzorec se je ujelo le malo tistih, ki so iskali pomoč v nevladnih organizacijah. Ne moreva z gotovostjo zapisati, ali je to posledica pristranskega vzorca ali pa teh organizacij mlajši uporabniki (stari do 30 let) s težavami z duševnim zdravjem res ne prepoznajo kot primernih zase. Sodelujoči v raziskavi najbolj cenijo možnost, da lahko pomoč dobijo takrat, ko jo potrebujejo, brez naročanja in čakalnih vrst, strokovnjaka ali strokovnjakinjo preprosto pokličejo in se pogovorijo. Moč in prednost pogovora so omenjali tisti, ki so imeli izkušnjo psihoterapije. Psihiatrijo nekateri ovrednotijo kot primerno glede na brezupno situacijo, večinoma pa jo ocenjujejo kot neustrezno in pomanjkljivo. O dobri praksi sodelovanja z okoljem v času hospitalizacije je poročal le uporabnik, ki je imel izkušnjo hospitalizacije na Enoti za adolescentno psihiatrijo. S socialnimi službami so prišli v stik le redko. Srečanja s socialnimi delavkami v psihiatrični bolnišnici in srečanja z zakonitimi zastopniki so doživeli kot formalizem (obisk po uradni dolžnosti) in niso vedeli, kaj od njih sploh lahko pričakujejo. Le ena uporabnica iz našega vzorca je pomoč iskala v nevladni organizaciji, ta je bila z delom socialnih delavk zadovoljna: Tam imaš socialne delavce, ki se dejansko ukvarjajo s tabo in te spodbujajo in te prosijo, da kaj narediš. Pa moraš narediti tudi vsake toliko časa načrt, kaj boš naprej, in pol preveriš, če si te cilje res izpolnil.... So mi govorili, da verjamejo vame, bolj smo se na prihodnost osredotočali. Večina sogovornikov je danes hvaležnih, da so preživeli. A kot pravi eden od njih, zavest, da vedno obstaja možnost samomora, ponuja občutek mirnosti: »Samomor imam ves čas v glavi, če bo ful grozno se lahko ubijem in se rešim. To mene dejansko zelo pomirja.« Razprava Najpomembnejša ugotovitev raziskave je, da smo v današnji družbi priče individualizaciji stiske, ki se izraža kot osebna odgovornost posameznika za « svoje duševno zdravje in kot zahteva po osebnem prizadevanju, da posameznik £ življenje obvladuje. Individualizirano spoprijemanje s stisko zaznamo na več f ravneh: na ravni osamljenega iskanja rešitev, izoliranosti v času obravnave, i uporabe zdravil, ki naj nadomestijo človeško bližino in pomoč. Individualizacije t v obstoječem sistemu pomoči ne bomo zaznali kot ideje individualne/osebne pomoči človeku in kot reševanja stiske na individualen/enkraten način, ampak jo bomo zasledili zgolj kot normativni kriterij, po katerem se ocenjuje, ali si posameznik (individualno) prizadeva dovolj, da je upravičen do pomoči. Madsen (2013) trdi, da so ključni za dober izid pomoči odnos in prepričanja posameznega strokovnjaka. Pomanjkljivosti zgolj biomedicinskega pogleda na problem samomora se pokažejo pri oblikovanju odzivov na problem. Identifikacija simptomov namesto vzrokov in okoliščin stiske, načini razvrščanja in določanja arbitrarnih mej, po katerih se določen pojav uvrsti med duševne bolezni, ozka usmerjenost na farmakološko zdravljenje duševne stiske, pritiski farmacevtskih družb na psihiatrično stroko - vse to so poglavitne ovire, ki preprečujejo premik iz zgolj medicinskega in patološkega obravnavanja duševnih stisk (Škerjanc 2006; da Silva, 2012). Če samomor razumemo zgolj kot posledico oziroma izraz primarne duševne motnje, ožimo pogled na stisko in se zavestno odrečemo raziskovanju vzrokov in okoliščin duševne stiske (da Silva, 2012). Ob pomanjkanju kakršnihkoli drugih struktur pomoči v skupnosti postane bolnišnica edini prostor, kamor lahko človek v hudi stiski pride po pomoč, pogoste hospitalizacije pa prevzamejo tudi nalogo varovanja in nadzora za preprečevanje samomora. Ugotovili sva tudi, da v psihiatričnih postopkih obravnave izstopa velika uporaba zdravil. Čeprav so zdravila pomembna podpora pri obvladovanju neprijetnih stanj, ne pripomorejo k reševanju okoliščin krize in intenzivna uporaba zdravil še bolj utrjuje posameznika v vlogi bolnika (Lamovec, 2006). Intenzivna uporaba zdravil pa maskira tudi okoliščino, da je uporaba zdravil instrument upravljanja s časom in viri. Zdravila namreč prikrijejo pomanjkanje zaposlenih v ustanovah in podpore v skupnosti ter nadomeščajo človeško bližino (Flaker, Mali, Kodele, Grebenc, Škerjanc in Urek, 2008). Z raziskavo lahko potrdiva omejitve psihocentričnega konceptualizira-nja stiske in trpljenja. Sodobna terapevtska kultura pomaga pri utrjevanju mišljenja, da so strukturno nasilje, družbene neenakosti, kolonialni odnosi in odnosi prevlade zasebna težava (Stalker, 2003; White, 2017; Kral, Morris in White, 2017). V osebnih zgodovinah ljudi, ki so bili vključeni v raziskavo, sva odkrili različne okoliščine stisk, vsem pa je bilo skupno, da so doživljali osebno razvrednotenje, različne oblike zlorabe moči nad njimi ter sistemske, institucionalne in kulturno utrjene prakse izključevanja. Z obravnavanjem samomora in duševne stiske kot izključno problema »osebe« spregledamo preplet in kompleksnost nevidnih in samoumevnih prisil današnjega sveta. Oravecz (2014) meni, da je treba spremeniti nefunkcionalen in tog odnos družbe in politike do različnih družbeno določenih stisk, pri tem pa še posebej poudari problematiko nasilja. Strukture pomoči v družbi so toge, službe slabo sodelujejo in so nezadostne pri reševanju težav ljudi (ibid.). Problematike samomorov torej ne moremo preučevati zunaj dojemanja izvora stiske v krivičnih družbenih tradicijah in družbenih z neenakostih (Marsh, 2010). Kot trdijo Maple, Pearce, Sanford in Cerel (2017), bi socialno delo moralo j ugotoviti, kako se bolj angažirati na področju samomorov, saj bodo sicer 1 številni problemi, ki izvirajo iz socialnih okoliščin, ostajali nedotaknjeni. uU Razhajanja, ki nastanejo med tako imenovanim medicinskim in socialnim modelom pomoči ljudem v duševni stiski, so v resnici razhajanja o tem, katere 1 elemente problema bomo poudarili in na katerih ravneh okoliščin problema r bomo delovali. Potrebe ljudi, ki so naredili samomor ali o njem razmišljajo, so kompleksne ° in segajo na različna področja vsakdanjega življenja. V raziskavi se je pokazalo, da se uporabniška izkušnja hitro transformira v medicinski diskurz. Šugman Bohinc (1997) poudarja prednosti in posebnosti socialnega dela v tem, da se S p upira in izmika dokončnim konceptualnim in metodološkim opredelitvam. i Kot trdi avtorica, takšna ohlapnost dovoljuje več prilagodljivosti na nepredvi- e dljivost vsakokratnih situacij stiske. Bistvo krizne intervencije je, da naj ne bo šablonska, ampak naj upošteva specifično situacijo potreb posameznika, ki je v krizi (Lamovec, 1998; Flaker, Mali, Kodele, Grebenc, Škerjanc in Urek, 2008; Kvaternik in Grebenc, 2009). Vsaka krizna intervencija naj bi pomenila načrtovanje enkratnih in izvirnih projektov pomoči ljudem v trenutkih izgube, hude stiske, ko se ljudje ne zmorejo spoprijemati s hudo situacijo (Hafen in Peterson, 1982; Chiles in Strosahl, 1995; Čačinovič-Vogrinčič, Kobal, Mešl, Možina, 2005). Prakse pomoči, kot sva jih odkrili v raziskavi, pa potekajo nepovezano, službe se med seboj ločujejo in tudi uporabniki ne morejo pomoči smiselno kombinirati. V Resoluciji o nacionalnem programu duševnega zdravja 2018-2028 (2018) je zmanjšanje števila samomorov za 15 % v naslednjih desetih letih zapisano kot strateški cilj7. Tak cilj je gotovo izziv zdravstvenim in socialnim politikam in različnim strokam, ki se v Sloveniji ukvarjajo s tem področjem. Prav tako spremembe, ki so v državi predvidene na ravni dolgotrajne oskrbe (deinstitucionalizacija, razvoj služb in storitev v skupnosti), zahtevajo prilagajanje služb in določajo nove naloge socialnemu delu in vsem drugim strokam, ki delujejo na področju duševnega zdravja. Dernovšek (2004) na ravni preprečevanja samomora poudarja dva vidika delovanja: globalno akcijo in multidisciplinarno ukrepanje, v katerem se povezujejo različni sektorji in akterji. White (2017) opaža, da je tako znotraj kot zunaj suicidologije vedno več pozivov k premiku paradigme na področju študija in obravnave samomorov. Vprašanje samomora ni le vprašanje indikatorjev, dejavnikov tveganja ter reguliranja in nadzorovanja destruktivnih vedenj posameznikov. Je pomembno etično vprašanje, ki zadeva jedro človekovega bistva obstoja in smisla življenja, načinov, kako ljudje živijo življenje in kako razumejo življenje in svet okoli sebe (Staples in Widger, 2012). Različne stroke, ki vstopajo na teren pomoči ljudem v duševni stiski, bi 7 V akcijskem načrtu za duševno zdravje 2012-2020 je Svetovna zdravstvena organizacija (2012, str. 17) kot globalni cilj določila zmanjšanje števila samomorov za 10 %, hkrati pa poziva države, da v tem obdobju vzpostavijo vsaj dva na nacionalni ravni delujoča multisektorska programa na področju spodbujanja in preventive duševnega zdravja. « morale svoje delo podrediti stalnemu opazovanju lastnih strokovnih praks, £ se pravi razviti kritičnost do lastnega dela in ugotoviti izvore konfliktnosti f v odnosu do uporabnikov in drugih strok (Lather, 2007; Bailey in Liyanage, i 2012). Odločilni premik pri obravnavanju samomorov je potreben tudi na "S ravni dojemanja družbenih izvorov stisk ljudi. Poleg osredotočanja na delo s posameznikom je treba vire usmeriti v akcije, ki bi gradile solidarnost in > zmanjševale neenakosti v družbi (Marsh, 2010). Na področju raziskovanja samomora je treba okrepiti kvalitativno raziskovanje in vpeljati več legitimnosti uporabniški perspektivi. To vključuje tako ljudi, ki so poskusili samomor, kot njihove bližnje in izkušnje tistih, ki pomagajo strokovno ali laično (Hjelmeland, 2010; White, 2015). Ljudi z izkušnjo je treba vključiti kot relevantne akterje raziskovanja in ustvarjanja praks in njihove izkušnje upoštevati kot podlage, na katerih lahko spreminjamo sistem na področju duševnega zdravja. Vse to je treba dodati k vednosti o samomoru, da se znanje, kot pravi Smith (2012, str. 470) »dekolonizira«. Sklep Raziskava je odstrla številne probleme spoprijemanja s problematiko samomora. Zato, da lahko presežemo pogled na samomor kot individualno patologijo, je treba razširiti raziskovalno in interpretativno polje ter omogočiti, da se kompleksnost samomora raziskuje z uporabo kvalitativnih, etnografskih in metodološko mešanih pristopov, s katerimi bomo lažje zaznali subjektivnost osebne izkušnje in specifičnost okoliščin stiske, predvsem pa upoštevali kontekstualnost vsakdanjega sveta iz družbene, kulturne, etične, zgodovinske in politične perspektive. Tako bomo razširili dojemanja duševne stiske in samomora. Vzpostaviti in okrepiti bo treba odkrito strokovno razpravo in poglobiti raziskovanje na ravni izhodišč in perspektiv različnih strok, ki vstopajo na področje pomoči. Hkrati bo treba upoštevati neevidentirane, nepriznane ali zanemarjene škodljive vplive strukturnih in družbenih neenakosti in prevzeti akcije za večjo pravičnost na ravni družbenih, kulturnih, ekoloških, ekonomskih in političnih razsežnosti sveta. Preventivo na področju samomora bi bilo treba artikulirati tudi kot delo za zagotavljanje družbene pravičnosti. Vprašanje samomora in strategij odzivov in pomoči je treba razumeti v kontekstu vsakdanjega sveta in vsakdanjega življenja ljudi. Multidisciplinarnost je treba razumeti kot sodelovanje z ljudmi v stiski in ne kot krpanko ločenih, vzporednih ali celo izključujočih se intervencij in posegov v človekovo življenje. Reducirajoč in paralizirajoč način institucionalnih oblik pomoči je treba nadomestiti z oblikami dela v skupnosti, s sodelovanjem v multidisciplinarnih kriznih timih, s povezovanjem z uporabniki in z doslednim spoštovanjem virov moči ljudi in skupnosti. Za socialno delo in druge stroke, ki delujejo na področjih pomoči ljudem, to sicer pomeni delo v stalnih napetostih, fragmentirano razumevanje realnosti in kontradiktornosti, a hkrati tudi edino možnost, da se demaskirajo izvori družbenih neenakosti, ki ljudi silijo v izolirano trpljenje in osamljenost stiske. 39 Viri i bailey, D., & Liyanage, L. (2012). The role of the mental health social worker: political pawns Vv in the reconfiguration of adult health and social care. British Journal of Social Work, 42(6), j 1113-1131. ^ ~o Bongar, B., & Sullivan, G. (2013). The suicidal patient: clinical and legal standards of care. Washington, DC: American Psychological Association. I Čačinovič-Vogrinčič, G., Kobal, L., Mešl, N., & Možina, M. (2005). Vzpostavljanje delovnega odnosa in osebnega stika. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo. | Chiles, J. A., & Strosahl, K. D. (1995). The suicidal patient: principles of assessment, treatment, z and case management. Arlington, VA: American Psychiatric Association. P da Silva, K. (2012). Evalvacija PROMISE-ovih smernic izobraževanja strokovnjakov na področju b preventive pred samomorilnostjo in depresijo. Socialno delo, 51(5), 327-335. | da Silva, K., & Zager Kocjan, G. (2012). Smernice za izobraževanje strokovnjakov na področju p preventive depresivnosti in samomorilnosti ter model izobraževalnega programa. Socialno s delo, 51(5), 317-326. I 7T Dernovšek, Z. M. (2004). Preprečevanje samomora v primarnem zdravstvu. V A., Marušič, & S., e Roškar (ur.), Slovenija s samomorom ali brez: monografija (str. 64-73). Ljubljana: DZS. Dumon, E. & Portzky, G. (b.d.). Splošne smernice za preprečevanje samomora. European Regions Enforcing Actions Against suicide - Eurogenas (str. 2-36). Pridobljeno 3. 1. 2019 s http://www.nijz.si/sites/www.nijz.si/files/uploaded/splosne_smernice_za_preprecevan-je_samomora.pdf. Durkheim, E. (1897/1979). Suicide: a study in sociology. New York: The Free Press. Feldman, B. N., & Freedenthal, S. (2006). Social work education in suicide intervention and prevention: an unmet need. Suicide and Life-Threatening Behavior, 36(4), 467-480. Flaker, V. (1993). Duševno zdravje in socialno delo. Socialno delo, 32(5/6), 29-39. Flaker, V. (1997). Preoblikovanje jezika duševnega zdravja. Altra, 2(1), 3-5. Flaker, V., Mali, J., Kodele, T., Grebenc, V., Škerjanc, J., & Urek, M. (2008). Dolgotrajna oskrba: očrt potreb in odgovorov nanje. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo. Floersch, J., Longhofer, J., & Nordquest, M. (2012). Ethnography. V M., Gray, & S., Webb (ur.), Thinking about social work: theories and methods for practice (2. izdaja) (str. 152-160). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications. Foucault, M. (1997). The birth of biopolitics. V P. Rabinow (ur.), Michel Foucault: ethics, subjectivity and truth (str. 73-79). New York: The New Press. Pridobljeno 25. 1. 2019 s https:// monoskop.org/images/0/00/Foucault_Michel_Ethics_Subjectivity_and_Truth.pdf. Grebenc, V. (2006). Needs assessment in community: what communities can tell us. V V., Flaker, & T., Schmid (ur.), Von der IdeezurForschungsarbeit: Forschen in Sozialarbeit undSozi-alwissenschaft (str. 167-189). Wien: Bohlau Verlag, Herbst. Grebenc, V., & Šabič, A. (2013). Ljubljanske zgodbe: biografije navadnih ljudi. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo. Hafen, B. Q., & Peterson, B. (1982). The crisis intervention handbook. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. Hall, T. (2003). Better times than this: youth homelessness in Britain. London, UK: Pluto Press. Hawton, K., & van Heeringen, K. (2000). Future perspectives. V K., Hawton, & K., van Heeringen (ur.), The international handbook of suicide and attempted suicide (str. 713-723). Chichester, UK: Wiley. Hjelmeland, H. (2010). Why we need qualitative reserach in suicidology. Suicide and Life-Threatening Behaviour, 40(1), 74-80. Hjelmeland, H. (2013). Suicide research and prevention: the importance of culture in „biological times". V E., Colucci, & D., Lester (ur.), Suicide and culture: understanding the context (str. 3-23). Cambridge, MA: Hogrefe. Husič, V. (2016). Socialno delo na področju samomorilnosti: izkušnje socialnih delavk v nevlad-| nih organizacijah (diplomsko delo). Ljubljana: Fakulteta za socialno delo. ■j? Jeriček Klanšček, H., Roškar, S., Vinko, M., Konec Juričič, N., Hočevar Grom, A., Bajt, M., Čuš, A., Furman, L., Zager Kocjan, G., Hafner, A., Medved, T., Floyd Bračič, M., & Poldrugovac., M. J (2018). Duševno zdravje otrok in mladostnikov v Sloveniji. Ljubljana: Nacionalni inštitut za J javno zdravje. Pridobljeno 25. 1. 2019 s http://www.nijz.si/sites/www.nijz.si/files/publikaci- 2 je-datoteke/dusevno_zdravje_otrok_in_mladostnikov_v_sloveniji_9_05_18.pdf. braževanje. Šugman Bohinc, L. (1997). Epistemologija socialnega dela. Socialno delo, 36(4), 289-308. van Heeringen, K. (2001), The suicidal process and related concepts. V K., van Heeringen (ur.), Understanding suicidal behaviour: the suicidal process approach to research, treatment and prevention (str. 13-21). West Sussex, England: Wiley. Tedlock, B. (2000). The observation of participation and the emergance of public ethnography. V N. K., Denzin, & Y. S., Lincoln (ur.), The handbook of qualitative research (str. 455-454). Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage Publications. White, J. (2016), Reimagining youth suicide prevention. V J., White, M., Kral, I., Marsh, & J., Morris (ur.), Critical suicidology. transforming suicide research and prevention for the 21st century (str. 244-264). Vancouver: UBC Press. White, J. (2017). What can critical suicidology do? Death Studies, 41(8), 472-480. Zaviršek, D. (1994), Psihiatrični oddelek med boleznijo in njeno kulturno manifestacijo: študija primera (I). Socialno delo, 33(1), 39-49. Zaviršek, D. (1997). Krizni tim kot oblika preprečevanja psihiatrične hospitalizacije. Socialno delo, 36(2), 101-110. Žmitek, A. (2009). Samomorilnost: klinični vidik. Begunje: Psihiatrična bolnišnica Begunje.