» --—-—-- Izhaja 1. in 15. dne vsakega mesca, in velja za celo leto S gold. SO kr., za pol Teta 1 gold. 30 kr. Tečaj V. v Ljubljani is. junija 1865. List 12. »i o? ur bode s tem mescem dokončal pervo polovico tega tečaja. Lepo se zahvaljuje vsem svojim blagim podpornikom, in prosi, da bi ga tudi zanaprej ne zapustili in ga obilno podpirali z naročnino in z dobrimi dopisi. Tiste č. g. g. naročnike, ki imajo „Tovarša" le do konca tega mesca naročenega, prosimo, da bi se sedaj zopet oglasili in doplačali zgorej naznanjeno navadno naročnino. Novi naročniki dobe lahko še vse tečaje razun pervega. — „Tovarš" bode tudi v prihodnje zvest .šolstvu, učiteljstvu in sploh slovenstvu. Bog! Wrednistvo in založništvo. Draga mati domovina, Le za ptuje ima hvalo, Slušaj prošnjo svoj'ga sina, Tebe, draga, Čisla malo, Ki pred tabo zdaj solzi! Nima za-te kaj solza. Prosim te za svoj'ga brata, Ljuba mati, alj pustila Ki mu doba tvoja zlata Boš ga, in mu ne zdramila Ni odperla še oči. Samo enkrat še serca? Sej naročje tvoje milo Ga je skerbno odgojilo, Bilo tvoje zanj serce. Torej smem se še nadjati, Da mi ljubljena ti mati Boš obrisala solze. «/. Cimpermau. Kako naj učitelj skerbi za zdrav je svojih učencev i S naž no st e Kolikor tudi snažnost k zdravju pripomore, vsakdo ve. To dokazovali bi bilo nepotrebno. Koliko pa se na kmetih za to stori? Neodpustljiva je zanikernost o tem nekterih staršev. Dostikrat pridejo otroci umazani, raztergani in Bog ve, kako vsi nečedni v šolo. Ali sme učitelj tako pustiti? Nikakor ne. Učitelj mora skerbeti, da se otroci privadijo, da so snažni. Za to pa ni boljšega pripomočka, kakor privada od mladih nog in pa zgled v šoli. Umazanih otrok ne sme učitelj v šoli terpeti. Nečednež se mora berž umiti. Tudi obleka mora biti čedna in snažna. Ni treba, da bi bila vedno praznična in nova, pa lepo oprana in zašita je vendar lahko; sej snažnost netirja niti denarjev niti bogastva, temuč le toliko, da je človek bolj marljiv in pazljiv. Slavni pedagog Bartl piše o snažnosti tako le: „Šolske postave tirjajo, da naj otroci vselej snažni, počesani, umiti prihajajo v šolo. Učitelj naj na to vsigdar pazi. On mora biti poprej v šoli, kakor otroci. Vsakega, ki v šolo stopi, naj pogleda, ali je spolnil svojo dolžnost zaslran snažnosti. Neumite in nepočesane otroke naj učitelj resno zavrača, da se umijejo in počešejo; za to naj bota voda in glavnik pripravljena. Neki učitelj je imel pri vodnjaku posodo z vodo, kjer so se otroci umivali — po zimi in po leti. Vsaki je imel glavnik pri sebi. Noge so si pa pri potočku blizo šole cedili. Zrak je namestoval brisalo. Nekako čudno je znal omenjeni učitelj lase striči. Prijel je šopek las na strani, in jih je s škarjami odrezal. Ostale so domači vredili. Če se je to zgodilo v saboto popoldne, je prišel deček pondeljek čedno vstrižen v šolo. Da je tako predaleč zagazil, vsakdo lahko spozna. Nekaj časa potem so ga zato tožili pri vikšem šolskem ogledništvu, ktero pa je pohvalilo njegovo gorečnost. — Ta učitelj je tudi skerbel, da dekleta niso skrivale svojih ne-počesanih las pod pečo. Morale so se v šoli odkriti, kakor dečki. Njegova žena mu je pomagala. Naučila je nekaj deklet, da so lase čedno spletale. Kmali se je vidilo, da tudi ta trud ni bil zastonj^. Tako piše omenjeni pedagog. Učitelja, kterega stavi v zgled, se ve, da ne moremo po vsem posnemati. Ako bi se otroci še le pri šoli umivali, bi bilo celo nespametno; v šolo naj že pridejo snažni; sej pa bodo tudi tako delali, ako se že v začetku tako vadijo. Tudi ni bilo prav, da je učencem lase strigel; tako se pri ljudeh naj ložeje zameri, ter zgubi spoštovanje in ljubezen. Naj potem stori, kar hoče, nič ne bo ljudem všeč. — Koristno in zelo potrebno je, da se dekleta v mladosti snažnosti privajajo; če so snažne dekleta, bodo snažne matere, in če so snažne matere, bodo tudi snažni otroci. Vsi učenci naj imajo svoje knjige, pisavne knjižice in vse orodje, kolikor je mogoče, snažno. Tudi naj se učenci navadijo, da vsak za svoj prostor skerbi, da je zgornja deska zmirom čedno umita i. t. d. Skušali se bodo, kteri bi imel lepši prostor; kratko: vse, kjer so otroci, naj bo snažno in čedno. Tako se bodo kmali privadili snažnosti, in kar se v mladosti navadijo, bodo znali in delali tudi v starosti. Malo pa bi koristilo, ako bi učitelj take čednosti le pri-poročeval, sam pa ravno nasproti ravnal. To bi se reklo, pez-dir iz očesov otrok izdirati, pa ne videti bruna v svojem očesu. Pregovor pravi: „Brez zgleda je beseda vela". Od učitelja se tedaj po vsi pravici tirja, da je sam ves snažen in čeden. — Dosti učiteljem pa ni mogoče zarad pičlih dohodkov, da bi si napravljali stanu primerne oblačila. Odgovoril mi bo pa znabiti kdo, da se učitelju ni treba oblačiti v drage robe. Res je tako; pa pomislimo! Mladi učitelj pride na službo, nima več kot eno suknjo, pa še tista bi bila bolj pristojna pastirju kot učitelju, kajti večidel le tisti, kteri zavoljo pomanjkanja premoženja dalje šolati ne morejo, si izvolijo ta težavni stan, ki ima naj več truda in nehvaležnosti, pa naj manj plačila. Skušnja uči, da slabo oblečenega učitelja le malo čislajo priprosti ljudje, toliko tnanj pa otroci, ki le po vnanjem sodijo. Sej pa tudi ni lepo, če učitelju palec iz čevlja gleda in se mu srajca iz rokava na prodaj ponuja; s tem nikakor ne daje mikavnega zgleda učencem. Ker je nam osoda zastran dohodkov tako zelo nemila, moramo pač varčno ravnati, ter vsaj to, kar imamo, dobro o-bračati. — Scažnost v šolski izbi naj bo spodbuden zgled dekletam, kako naj se že v mladosti vadijo domače stanovanje zmirom čedno in snažno ohraniti. — Tudi kopanje sploh koristi zdravju, ker snažnost in rast zelo množi; pa je tudi lahko zelo nevarno. O tem drugi pot. cn«ije »led..) Pomeiiki o sloven s k e m p i s a n j i. XXV. U. Pariti, para— ali se ne vjema z variti, vara, varna, varnica pa parna, parnica? T. Pariti, iz prati — perü, pomeni v stsl. a) volare, calcitrare, salire, od tod pero penna, b) vaporare, in para je fumus, rapor, nidor (Dampf, Dunst), kar v nsl. pariti (dünsten) in pariti se (dunsten), beseda Slovanom vzajemna. Pri nas je parna sušivnica, polj. sušarnja (dira, nein. Darre, Dörre — der Ofen und das Gebäude mit demselben), čes. parna, parnice (das Dampfbad), parnik (Dampfer), parni stroj, lod', voz; parno t. j. soparno, sparno i. t. d. (Nota: vol nima duše. vol ima paro; paro vzeti mactare, parnoti mori cf. spar aestus oserb. para mag). para rum. par' Grimni: rad. pr. vid. Miki.) U. Vol ima paro — nekteri je pa sam para! Ali velja morebiti le konju, kar popeva Vodnik v znani pravljici: Krajnska para milo pravi i. t. d.? T. V stsl. se bere p ar i p' miser equus, equus vulgaris, po gerškem miQinnog. Kar pa Vodnik poje od kranjske pare, ne velja niti volu niti konju, ampak Kranjcu ali kranjskemu Slovencu, ali tudi slovenskemu Kranjcu! Ker ima ona pesmica dokaj v sebi, beriva jo torej, beriva pesniku v spomin, kakor je bila natisnjena 1. 1840. U. N e m š k i i n k r a j n s k i k o j n. Nemški kojn sloveniiira reče: Mene v' dobri versti majo. Brate kaj medli» na cest'? Men se trikrat ovs pound', Ti li noga, glava neče, Ciste noge mi jegrajo, Al se teb nelnbi jest? Vrat nosim ko labiid. Krajnska para milo pravi: Tnd bi lahko jes bil tak. Al tepejo me po glavi, Lačni morem stati v' mlak'. T. „Ova piesma je jedna od oštrijili — piše 1. Macun v Pregledu slovenske literature str. 28 — o staroj navadi, da se Slavenoni uviek baca u oči, kako su zaostali za Niemci". Sedaj se je Slovencem mnogotero spremenilo in zboljšalo, torej je pesmica ta zdaj le še pravljica ali basen. U. Pravljica je sicer pravljica, basen je basen, toda -vsaka ima kaj resnice v sebi. Če tudi slovenski konj ni več kranjska para, če tudi mu zdaj ni treba več lačnemu stati v mlaki, dasiravno ga več ne tepejo po glavi; vendar — kdaj kdaj bo še le tak, kakoršen je nemški? Če ga tudi imajo že v dobri versti, ali — trikrat na dan»ovsa še nima na ponudbo; in dasi mu igrajo čiste noge, vendar — kdaj pač ponese vrat ko labud?! Ali ni še v množili rečeh Slovenec, kar so bili in so še paria pri Indijanih? T. To bi bilo pač prehudo, in takega naj Parom, kdor bi se Slovencu prederznil rekati para. „Idi do paroma" (geir zum T.), pravi serdit Slovak, kakor piše Terstenjak (v Nov. 1855), od sanskrilske: para, hostis, Feind, sovražnik, zato slovenska šentavnica: „ti para", kar je Ivollar krivo z besedo perun primerjal. Mi smo jo primerjali z besedo paria, parias, imenom nar zadnje indiške kaste, kar ni krivo, ker p ari as to pomeni kar para, der Verhasste, sovraženi človek. — V čes. je p a rob tudi suženj, stsl. parob'k' puer, rus. parobok, paren, parja pol. parobek. XXVI. U. Ker že od konj govoriva, povej mi, zakaj si djal unkrat v pomenku o barvi: pri konjih ali lošadih (lošadjah) po ruski? Ali Rusje konju pravijo lošad? T. Rusje, kteri „tatarijo", kakor kaže Prešernov učenec, kteremu novi pisar brani iz ptujih jezikov za ptuje učenosti jemati ptuje besede v jezik slovenski: „Sej tudi drugi to store Sloveni; Sej vemo, enem. Ker je ta zbirka posebno šolski mladosti namenjena, je torej prav, da je mnogo šolske tvarine v nji. Blagi duh, čiste prilike in podobe, krepka beseda, gladko pesniška oblika — vse to priporoča Umekove pesmi že samo, in le želeti je, da bi slovenska mladost si prizadevala v tem posnemati svojega verlega in umnega rojaka. — (Ri h a rje vi nape vi.) Ker se je poslednji čas že veliko govorilo in pisalo o Riharjevi neumerli slavi, ktero mu gotovo vsak pošten domorodec iz serca pripoznava, podamo tukaj slovenskim pevcem in vsem prijatlom domače glasbe kazalo krasnih Riharjevih izdelkov, da bi jih kupovali in razširjali po svetu, zakaj: „delo slavi mojstra". Riharjevi napcvi so: 1) Viže za svete pesmi I. in II. del, v kterih je več napevov za sv. mašo in pesmi o praznikih in drugih prilikah cerkv. leta. — 2) Dve poli napevov k pomnoženim novim bukvicam 4. nat. g. BI. Potočnikovih pesem. — 3) Himni in antifone za sv. rešuje Telo (2 partituri) za različno petje. Pri vsaki partituri so tudi za vsaki glas posebej pridjani glasovi. — 4) Napevi za sv. pesmi iz „Slave Marije" (BI. Potočnikove). — 5) Napevi sv. pesem od matere božje in sv. obhajila (dva zvezka V. in VI.). — 6) Cve-teroglasni napevi različnih sv. pesem od sv. obhajila, za sv. večer, Marijfce pesmi za Smarnice i. t. d. 20 pol, ktere se tudi posebej dobivajo (od 1—20) . — 7) „Tantum ergo" 7 pol. — 8) 2 poli pesem od sv. obhajila in pesem od sv. Alojzija. — 9) Napevi za pesmi od matere božje (zvezek), med kterimi so post.: „Med zvezdami", „Ko zarja zjutraj se razgrinja", „Kaj v dar Mariji ljubljeni" i. t. d. — 10) Sv. maša za vsaki del sv. maše drugi napev, kteri pa se vsaki tudi lahko rabi za „Pred Bogom"; pridjana je tudi pesem pri kropljenji ali „Asperges me" (v zvezku). — 11) Venec čveteroglas-no postavljenih pesem (družinske), v kterem je post.: „Pojo zvonovi", „Noč na nebu", „Kje so časi?" i. t. d. — Vsi ti napevi se ve da so postavljeni prav umetno večidel čveteroglasuo za različno petje (za moške in ženske glasove, ali za samo moške, ali samo ženske i. t. d.) — Ljubi orglavci in pevci! preskerbite si vse te krasne napevc, in imeli bote zlate strune, ktere vam bodo neprenehoma donele v naj slajšem soglasji, kakoršnega si ne morete nikjer enako vbirati. Tudi cerkveni predniki ne morejo osnovati bolje pesmarice za božjo službo, kakor če kupijo za cerkev vse Riharjeve napeve in orglavcem in pevcem naroče, da naj se jih uče umetno prepevati. Vsi Riharjevi izdelki se še dobivajo pri sestri rajnkega mojstra v ljubljanski duhovšnici. V farni šoli v Klani, v okraji voloskem v Istri, je izpraznjena učiteljeva služba s 315 gold. Prošnje za njo se ravnajo do preč. škofijskega konzistorija v Terstu do 16. julija t. 1. Treba je znati slovenski in nemški. Predpravico imajo duhovniki. službe. Odgovorni vrednik: Andrej Praprotnlk. Natiskar in založnik: Jož. Rudolf Mllio.