Uredništvo in uprava: Gorica, Riva Piazzutta št. 18 Poštno ček. račun: št. 9-12410 Cena: Posamezna št. L 15 Naročnina: Mesečna L 65 Za inozemstvo: Mesečno L! 100 Leto I. - Štev. 33 Gorica - 14. septembra 1949 - Trst Izhaja vsako sredo Podružabljenje kmetijstva v Sloveniji Izgradnja socializma v Jugoslaviji *€ vrši po ruskem vzorcu. Kot v Rusiji tako so tudi v Jugoslaviji poi državili predvsem vso industrijo in trgovino ter tako strli moč meščani skega sloja. Zaplemba se je izvršila kaj preprost način: industrijice, veletrgovce, hranilnice, banke, zadrui ge in podobno so postavili pred sodišče z obtožbo, da so služili okupatorju, vsi so bili kav po vrsti obsojeni na zaplembo premoženja in 'zgubo državljanskih pravic, da bi Pri volitvah ne mogli glasovati proti obstoječi vladi. Nato je prišla vrsta na tretji stan, na kmeta. Z drastiči 'lo agrarno reformo so udarili kui take: graščake, veleposestnike, trd: n£jši kmete, pa tudi cerkve in sai Postane. Komunisti so pri tem kaj ^'ito izigrali kmete z obljubo, da dodelijo zemljo onemu, ki jo obde* 'uje. Posrečilo se jim je tudi naščui Vati revnejše poljedelce proti ugledi "ejšim ■ krilatico o »špekulantih in 'zkoriščevalcih delovnega ljudstva«, tako so si zemlje lačni slovenski mmetiči in koloni pridno delili ceri mreno zemlje ter parcele bogatejših Usedov ter se niso hoteli spominjati Prastarega slov. reka. da en krivičen Vinar požre sto pravičnih. Tako so s' pomagali žagati vejo, na kateri so Sedeli. Ko je komunizem opravil s hrbi krtico kmečkega sloja, se je vrgel r'a stranske šibkejše organe, na sred: ^jega in malega kmeta. Pri teh je ubral drugačno taktiko, eutanazijo. •'es propagandni stroj, tisk in go= črniki o pričeli poveličevati in o p d VaH romantiko zadružnega življenja, družnih domov, nabavljalnih in Obdelovalnih4 zadrug. Istočasno so ‘l'ddi zadružnemu sektorju privile: 'ie in ugodnosti: traktorje, stroje, 'vino, umetna gnojila, sadike, seme* r,B< iid., medlem ko vsega tega ni '"ogel zasebnik dobiti na noben na* 'n. Zadružniki so dobili težke ii: ^‘tske nakaznice, karte za obleko, Utežni so bili mesa, sladkorja, olja. Samostojni poljedelci pa niso mogli 'obit, ničesar •. Poleg vabilne slaščice je pa uporabljal komunizem tudi pris ganjaški bič, in sicer jako temeljito: svobodne kmete je pričel dušiti z vedno rastočimi davki, z vezanimi cenami, s prisilnimi odkupi po smeši nih cenah, s prisilnim odvajanjem na »prostovoljno«• udarniško delo. Da b> v kali zatrt vsak možen odpor, je segel tudi po najstrožjih ukrepih: kjer koli so pričeli kmetje , zabavi Ijati ali ugovarjati, so aretirali par vidnejših oseb in iako potlačili odpor. Komunizem dobro ve, da je dru* žma, ki priklepa kmeta za zemljo. Vsak oče gara in dela za otroke, njim hoče zapustiti rodno hišo in zemljo. Družina je tako temelj za--sebne lastnine in skrivna rila, ki veže našega človeka na zemljo. Zato se je komunizem zaklel, da bo dru: žino ubil. In spet je segel po zvijači: proglasil je nujnost preobrazbe druži benega življenja z vključitvijo prei viška kmečkega prebivalstva v dei lavski razred. Posebne državne koi misije so preražunile, koliko kmečkih ljudi je potrebnih v vsaki vasi za obdelajo zemlje, in doiočile, naj vse ostale kmečke ljudi premestijo v j rudnike, tvornice, gozdove. Tako se bo kmet proletariziral... Ko so na mitingih sporočili ljudem ie načrte, je vstal pravi orkan ogorčenja in protestov. Marsikje je govornik moi ral zbežati. Kmet noče proleiarizacii je, noče biti gola številka. Državna oblast se je ustrašila in začasno prei kinila nasilno odvajanje mladine v rudnike in gozdove. Komunistična propaganda pa gre dalje. Ma javnih mitingih govorniki odkrito pretijo, da bo z novembrom 1949 konec zasebnega sektorja, t. j. konec samostojnih kmetov, konec zasebne lastnine, kajti vsi bodo mo: rali, hočeš ali nočeš, u državni ali zadružni sektor. Splošna likvidacija svobodnega slovenskega kmeta je tu! Slov. kmet preživlja svojo agonijo, svoj smrtni boj. Njegov odpor je občudovanja vreden, žal pa, da ga bo nečloveško nasilje kaj kmalu zdrobile. Atlantska pogodba One 7. t. m. je stalni veleposlanik Združenih držav pri Združenih narodih Warren Austin Predal, glavnemu tajniku Združenih narodov Trygwe Lin en izvod Atlantske pogodbe, katero je podpisalo 12 držav. Lie je izjavil, da pride ta izvod v arhive Združenih narodov, ki hranijo že več kot 500 pogodb. S tem je bila Atlantska pogodba uradno položena pri Združenih narodih. Berlinski zračni most Glavni stan berlinskega zračnega mostu v Wiesbadenu je Pienehal s svojim poslovanjem. Ustanovili so ga lansko leto v oktobru za vodstvo prehrambnega poslovanja, na podlagi katerega so ameriški in britanski letalci z letali dovažali hrano in druge potrebščine na zahodno področje Berlina ves čas trajanja zapore, ki jo je Sovjetska zveza uvedla v prejšnji nemški prestolnici. Letalske sile Združenih držav so objavile ukinitev poslovanja glavnega stana in skorajšnjo vrnitev generalnega majorja Wi!Iiam H. Tijijn^r-ia. ki je poveljeval združenim ameriš- kim in britanskim silam, v Združene države. Poslovanje zračnega mostu bo pa prenehalo 31. oktobra. Predsednik nemške federativne republike V Bonnu, ki je začasna prestolnica zahodne Nemčije in kjer zboruje novoizvoljeni državni zbor Nemške federativne republike, je bil v ponedeljek 12. t. m. izvoljen za prvega predsednika nove nemške države Teodor Heuss, predsednik nemške liberalne stranke. Volitev se ie izvršila v državnem zboru, iieuss je dobil .od 803 glasov 416 glasov. Protikandidat je bil vodja socialdemokratov Schuh-macher, ki je dobil 312 glasov. Socialdemokrati, ki so druga najmočnejša stranka, so šli v opozicijo. Vlado bodo sestavili krščanski demokrati, ki so najmočnejša stranka, z liberalci in še z eno ali dvemi manjšimi strankami. Državni kancler bo postal voditelj krščanskih demokratov Aldenaner. proti bivšemu zunanjemu ministru Rajku. Poleg Rajka, ki je bi! eden vodilnih madžarskih komunistov, sedijo na zatožni klopi: glavni inšpektor vojske Palf-fy, poslanec delavske stranke Justus, poslanec Horvath jn še več drugih znanih oseb. Obtožujejo lih. da so vršili vohunsko službo za razne tuje države, med njimi tudi za Jugoslavijo, ki je podpihovala upor. Obtožnica^ pravi, da je zaroto proti madžarski republiki vodil Tito. Mohamedanski svet Velik političen proces na Ogrskem V teku tekočega tedna sc bo pričel v Budimpešti velik proces List »Tan« iz Carigrada je v svojem uvodniku izrekel mnenje, da je Moskva »odločena uničiti vse mohamedanoe na sovjetskem ozemlju«. A vzrok temu bi bil »ker se prav dobro zaveda, da so njeni izhodi na jugu popolnoma zaprti in ni mogoče izkoriščati tamošnjega prebivalstva«, ki prebiva v obširnih muslimanskih pokrajinah tja do I Indonezije, ter izključuje vsak : poizkus sovjetskega vmešavanja. Uvodnik zaključuje: j »Ne.Turki iz Turkestana, pa i niti mohamedanci, kar jih je na ! svetu, ne bodo postali ruski i ,mužiki‘«. Iz življenja Cerkve Sv. oče zopet v polnem delu Razgled po svetu ^•Heriško posojilo Jugoslaviji I Združene države so dovolile l|8oslaviji posojilo v znesku 20 rajonov dolarjev. Jugoslavija [J0 Porabila posojilo za nakup ^nega blaga in naprav. Uvoz Ž1 in izvozna banka v Washing lllli je sporočila nakazilo kredi- io; vtadi maršala Tita. Banka bo I Plačala dvanajst milijonov do-*rJev takoj v obliki kredita za te. UT> ameriške opreme in ma-ki ga Jugoslavija poučuje za svoje rudarstvo. To l^iilo uvozne in izvozne ban-D0 ni v zvezi s prošnjo za ki jo jc Jugoslavija a ,)r* Mednarodni banki za tij|^v° in napredek. Ta je prejš- Ua mesec poslala svoje odpo-J»tv0 v Jugoslavijo, da preuči H Vrte, za katere bi to posojilo ^azala. Posojilo bo od- plačala Jugoslavija v dvajsetih enakih -polletnih obrokih. Prvi obrok bo vrnila 31. julija 1951. Posojilo ji bo na razpolago do 31. decembra 1950. Preostalih osem milijonov dolarjev pa bo banka nakazovala od času do časa do 30. 6. 1950 za tisto blago, naprave in usluge, o katerih se bosta sporazumeli Jugoslavija ter izvozna in uvozna banka. Vsi nakupi se morajo izvršiti v Združenih državah in jih mora banka predhodno odobriti. Združene države so podelile Jugoslaviji to posojilo za to, da bo Jugoslavija lahko povečala izvoz neželeznih kovin. Posojilo bo znatno pomagal jugoslovanskemu gospodarstvu, Združene države pa bodo dobile neželezne kovine, ki jih bodo uvažale iz Jugoslavije. Pretekli mesec si je sv. oče dovolil 14 dni oddiha. S prvim septembrom pa je zopet začel delati s polno paro. Avdience se zopet vrste druga za drugo, prav tako govori in pisma raznim narodom. V preteklem tednu je sv. oče najprej napisal lepo pismo poljskim škofom za desetletnico nemškega napada na poljsko republiko. V pismu se sv. oče spominja vseg,. brezmejnega gorja, ki je zadelo Poljake v zadnji vojni, in svojih prizadevanj, da bi se ohranil mir. Tudi sedaj, pravi papež, ne uživa cerkev na Poljskem svojih pravic, vendar zaupati jc treba, ker »pot brezbožnih bo poginila«. Sv. oče Švicarjem ... V nedeljo pa ie sv. 0če kar dvakrat govoril po radiu, in sicer opoldne Švicarjem, ki so bili zbrani na kongresu švicarske ljudske katoliške zveze v Luzernu prvič po zadnji vojni, pozneje ob 4. pa Nemcem zbranim na katoliškem shodu v Bochumu. Švicarjem ie sv. oče govoril v treh jezikih, ki so v rabi v Švici, v nemškem, francoskem ter italijanskem. Pohvalil je Švicarje zaradi njihove trdnosti v veri in dobro organiziranega katol. življenja ter pozval posebno laike, naj pogumno stopijo v okom sedanjim zmešnjavam v svetu. ... in nemškim vernikom Nemški katoličani so v Bochumu v Westfaliji praznovali svoj 73. katoliški shod, na katerem so zopet pregledali svoje dosedanje delo za katoliško obnovo ter začrtali smernice za naprej. Želeli so si papeževe besede za zaključek. In sv. oče jim je lepo začrtal program za socialno obnovo katoliške skupnosti v Nemčiji. Ves program je povzel v 4 točke. 1. Cerkvi ne more nihče po pravici očitati, da se za rešitev socialnega vprašanja ni zanimala; pričajo škof Ketteler in enciklika Leona XIII. »Rerum no varume«. Rešitev tega vprašanja zahteva žrtev od vseh in se danes ne da več odložiti. 2. Socialni program Cerkve sloni na treh stebrih: na resnici, na pravičnosti in na krščanski ljubezni. Od tega se Cerkev ne more niti za las 'oddaljiti, čeprav bi vsled tega utrpe!a trenutne neuspehe in bi povzročila razočaranje pri teh ali pri onih. 3. Cerkev se ne pusti zavesti od svojega stremljenja, premostiti navidezno nasprotstvo med delom in kapitalom, med delodajalci in delavci ter zgraditi sodelovanje med njimi v organski povezanosti na delovnem in gospodarskem polju. 4. Naj se ne zgodi, da bi svet dela zapadel pod jarem brezbožnega materializma. Rešiti delavce za Boga in Kristusa, za to je treba žrtvovati vse do skrajnosti. Tu je sv. oče znova opozoril ,na znano obsodbo komunizma. »Če se je pred kratkim potegnila razmejitvena črta, obvezna za vsakega katoličana, med katoliško vero in brezbožnim komu- nizmom. se je to zgodilo zaradi tega, da bi se postavil obrambni nasip v rešitev ne samo delovnih slojev, temveč vseh brez izjeme, pred marksističnim naukom, ki zanika Boga in češčenje božje. Odlok nima nič onraviti z nasprotjem med bogatimi jn ubogimi, med kapitalisti in proletarci, med posestniki ki nema-niči. Gre za rešitev in ohranitev vere in krščanske veroizpovedi, za njeno svobodno udejstvovanje in s tem tudi za srečo in čast, za pravco in svobodo delovnega človeka. V resnici mora biti slep, kdor h. zadnja desetletja živel in noče tega razumeti.« Te besede lahko ponovimo tudi našim frontašem in vsem komunističnim sopotnikom, ki še vedno nočejo razumeti, za kaj jih komunizem izrablja: slepi ste, če še vedno ne razumete! fta Slovaškem Slovaški narod je znan kot katoliški narod. To potrjuje tudi pobožnost do presv. Srca Jezusovega, ki jo Slovaki goje kakor Ie malo kje drugod. Do letošnjega leta se je na Slovaškem posvetilo presv. Srcu Jezusovemu že 200 tisoč družin. Prve petke pa obhaja kakih 250 tisoč vernikov. Letos praznujejo Slovaki stoletnico, odkar je izšel prvi slovaški list. Bile so to »Katolicke noviny«, ki' so izhajale v Budimpešti. Pozneje so morale večkrat prenehati, a so spet začele izhajati; letos štejejo 64. letnik. Izhajajo v Bratislavi. PETNAJSTA NED. PO BINKOŠTIH Iz svetega evangelija po Luku Jezus je šel v mesto z imenom Naim in šli so z njim njegovi učenci in mnogo ljudstva. Ko se je pa približal mestnim vratom, glej so nesli ven mrliča, edinega sina matere, ki je bila vdova; in z njo je bilo mnogo, ljudi iz mesta. Ko jo je Gospod videl, se mu je v srce zasmilila in ji je rekel: Ne jokaj! In pristopil je ter se dotaknil nosil — nosilci pa so obstali — in je rekel: Mladenič, rečem ti, vstani! In mrtvi je sedel in začel govoriti; in Jezus ga je dal njegovi materi. In strah je obšel vse in hvalili so Boga ter govorili: Velik prerok je vstal med nami in Bog je obiskal svoje ljudstvo. Pokazati bližnjemu sočutje ob priliki smrtnega slučaja v njegovi hiši, je brez dvoma delo krščanskega usmiljenja. Ko je vdova izgubila edinega sina, se je ljudem smilila in so šli v velikem številu k pogrebu. Prav tako je krščansko in lepo, mrtvemu prirediti dostojen pogreb. Človeško telo je z neumrljivo dušo zvezano v tesno naravno skupnost in zaradi odlike, ki gre duši, je tudi telesu izkazovati primerno spoštovanje. Zato šteje katekizem pokopavanje mrličev med telesna dela usmiljenja. Kdor od teh' misli prevzet prisostvuje pogrebu in moli za rajnke, ima zaslužen je pred Bogom. V naši dobi pa opažamo pomanjkljivosti, vsled katerih so mnogi pogrebci brez zasluženja. Najprej se pri pokopavanju telesnih ostankov premalo ali nič ne misli na dušo rajnkega. Le telo se časti kot prezgodaj usahli cvet materialnega obstanka in se obsipa z grmadami cvetja — na dušo se pozablja. Nekoč so pri pogrebih udeleženci molili, veliko molili — dandanes gredo nemo za nosili ali pa se pogovarjajo o vsakdanjih rečeh. Da je pokop neko cerkveno obredno opravilo, pri katerem se v uradnih molitvah svete cerkve duša umrlega priporoča božjemu u-srniljenju — to večino udeležni-kov prav malo briga. Opažamo celo, da mnogim kristjanom (?) pogrebi nadomeščajo bogoslužje. Iz privzgojenega nasprotstva proti Cerkvi in duhovščini ne marajo več za sveto mašo, za zakramente in druge cerkvene reči. Žive praktično, ko da ni Boga in ničesar nadnaravnega. V zadnji najbolj skriti kamrici svojega srca pa irna vendar človek nekaj želje po božjem, po čem višjem kot je goli materialni obstoj. Ta zatajena potreba duhovne narave si daje duška ob priliki raznih pogrebov. Ob taki priložnosti mrki »ateist« prestopi cerkveni prag in morda pomotoma celo pomoči roko v blagoslovljeno vodo. In ker že leta in leta ni dal časti živemu Bogu, izkazuje izredno počastitev mrtvemu človeku. Tako se na razvalinah krščanske vere razvija neko pretirano češčenje mrličev — nekrolatrija. Vrnimo se k zlati srednji poti! Spoštljivo pokopujmo svoje mrtve, ker bodo njihova telesa nekoč vstala in se zopet z dušami združila, da stopijo pred poslednjo sodbo. Toda mislimo predvsem na dušo. Izkazujmo najvišjo čast samo Bogu, ki je vse časti in hvale vreden; ne pretiravajmo češčenja mrtvih grešnikov. Tolikoveč pa molimo za vse pokojne; rože in girlande, godbe in spomeniki jim ne morejo nič pomagati — pomaga pa jim pobožna molitev. Socialna šola Kapitalizem in socializem Sedanji gospodarski sistem, ki vlada že dolgo časa v vseh zahodnih državah, imenovan tudi kapitalistični sistem, je prinesel človeštvu že veliko koristi, pa tudi veliko gorja. Če bi ta sistem upošteval moralna in socialna načela, bi kot sistem ne zaslužil obsodbe. Kapitalizem postane slab in obsojanja vreden, če kapital zaposluje delavce z edinim namenom, da jih izkorišča po mili volji ter v izključni dobiček industrije in ne upošteva delavčevega človeškega dostojanstva in socialnega značaja gospodarskega delova- nja. Značilnost sodobnega kapitalizma je osredotočevauje silne gospodarske moči in kopičenje bogastva v rokah maloštevilnih posameznikov. Novejši razvoj je sicer prinesel nekaj sprememb tudi na tem področju. Vidimo, da se lastništvo velikih gospodarskih podjetji drobi na razmeroma širok krog lastnikov delnic, zadružnikov itd., toda denar in kredit, ki kakor kri poganjata vse delovanje gospodarskega organizma, sta še vedno v rokah maloštevilnih ljudi, bodisi lastnikov kapitala, bodisi ravnateljev ter upravnih svetov velikih gospodarskih in finančnih družb. Kapitalistični sistem je pahnil velike delavske množice v revščino in bi priti-ral svet do popolnega gospodarskega, družbenega ter političnega zloma, če bi k sreči ne bilo prišlo do tolažilnih social- ah reform, ki so kapitalizmu nataknile brzde in omilile njegove zle posledice. Ena skrajnost, ki smo si jo zdaj ogledali, ie kapitalizem. V kolikor je slab, se dajo njegove zle posledice vsaj delno omiliti s pametnimi socialnimi reformami. Druga skrajnost pa ie komunizem. Komunizem zagovarja in, kjer je na oblasti, tudi izvaja neusmiljeno razredno borbo ter popolno odpravo zasebne lastnine. Komunizem je že po svoji naravi enostranski, krivičen, poleg tega pa sloni na materializmu, širi brezboštvo in hujska h krvavi revoluciji. Na srečo danes ljudje že vidijo vso nesrečo tistih ljudi, ki so postali žrtve njegovega nasilstva. Socializem je nekoliko milejši kakor komunizem. Kljub temu pa tudi on trdi, da ie človek ustvarjen samo za ta svet in ne dopušča svobode v gospodarskem delovanju. Ta načela so seveda nezdružljiva s krščanstvom in zato nihče ne more biti istočasno dober katoličan in dober socialist. (Nonec prihodnjič) Romanje oJltafece t>o|je po ^bcjciškerri Nedelja 4. septembra pomeni za Tržaško ozemlje dan velikih in mnogih prireditev. V Dolini so imeli kominformisti pravo pustovanje v korist časopisov »Lavoratore«, »Unita« in zlasti »Delo«, o katerem kričijo in sanjajo, da je »edini slov. demokratični časopis na svetu«. — V Bazovici so titovci na svoj način proslavljali bazoviške žrtve. Ko so se zvečer veseli vračali s kraja smrti in srečavali našo procesijo, se mnogi niso dostojno obnašali. •— Na Kati-nari na se je zbralo na tisoče primorskega vernega ljudstva, da v slovesni procesiji spremlja fatimsko Mater božjo s Katinare na Bazovico. O teh naših katoliških slovesnostih pišemo sebi in zanamcem v spomin: Z Brega na Kras Marijina romarska pot je vedno lepša, spremljevalcev je vedno več. V krasnem nedeljskem večeru se vije ogromna procesija s Katinare na Bazovico. Fa-timska Kraljica se poslavlja od Brega in roma na skalnati Kras. Po strmi cesti jo nesejo postavni rocolski fantje. Številni duhovniki, pevci, narodne noše, belooblečena mladina povzdigujejo Marijino čast. Tam na Da-ciji, na meji med eno in drugo župnijo, pa zopet slovo in pozdrav in to tako prisrčno, tako lepo, da se zgane vsako srce. Posebej moramo omeniti poslovilni govor katinarskega župnika č. g. Antona Piščanca. Vse je ostrmelo nad njegovo prepričevalno besedo, nad njegovo tako iz srca prihajajočo prošnjo k Mariji za bolnike, za mladino in zlasti za vse, ki niso hoteli priti pred fatimsko Kraljico. Zatem bazoviška mladina pozdravlja Marijo v zboru, nekje v ozadju pa lepo igra domača godba. Komaj končajo mali otroci svoj skupni pozdrav, zalije ves hrib mogočna skupna pesem »Lepa si roža Marija«, — ta naša ljuba pesem, ki tolikokrat doni te svete dneve in noči po naših župnijah in vaseh. Pot s Katinare na Bazovico po glavni cesti je dolga, a kdo bi se utrudil? Ne vem, če se ie sploh kdo vrnil nazaj proti Katinari; vse spremlja božjo Romarico naprej na njeni apostolski iti misijonski poti. Bazovica V daljavi sredi Krasa žari velik bel cvet, to je krasno razsvetljeni bazoviški zvonik. Pesem in molitev vedno bolj odmevata, ob dolgi cesti zagorijo prve luči, ki gorijo vse do cerkve, hiše vse razsvetljene, potem slavoloki drug za drugim. Koliko dela, koliko ljubezni do Tebe, o Marija! Pred. cerkvijo^ mogočen slavolok v rimskem* stilu. Bazoviška cerkev je spremenjena v pravi vrt. Splošno je znano, da je to največja in v mnogih pogledih tudi^ najlepša cerkev na Krasu. Za te praznike so dobri verniki prinesli v svojo cerkev na desetine oleandrov, največ belih. Sredi cerkve je postavljen velik oltar, ves bel in nad vse skrbno pripravljen. Ta oltar bo dva dneva prestol fatimske Kraljice. Svete maše se oba dneva darujejo pri tem oltarju. Bazovičani imajo oba dneva praznik. Pred Marijinim prihodom so imeli lepo tridnevnico in tako so priprav- ljeni na Marijin obisk. Drugi večer je cerkev zopet polna. V cerkvi se vrši velika proslava v čast fatimski Kraljici. Mali otroci. pevski zbor, duhovniki, pevci solisti, zbrani verniki, . vse, prav vse sodeluje. Pohvaliti moramo v prvi vrsti domači pevski zbor, ki je zapel zelo dovršeno več Marijinih pesmi. Pravo presenečenje pa je bilo za vse solo petje, ki sta ga iz-v; jala gospa Če kuta in g. prof. Marijan Kos iz Trsta. — Med drugimi izrednimi slovesnostmi poudarimo veliko udeležbo pri stanovskih govorih za žene in dekleta. Kakor povsod drugod je tudi v Bazovici resno ženstvo, ki išče po Mariji pot k Jezusu. Oskrunjena kapelica Satanu in njegovim pomagačem to Marijino slavje seveda ne ugaja. Naši rdeči odpadniki so po nesrečnih volitvah trdno upali, da bo sedai vse naše ljudstvo kar drlo v brezboštvo. Skoro v vsaki župniji so hoteli kaj malega nagajati ali vsaj sejati svoj stari teror. To so bile le malenkosti — čeprav razgnati cerkveno pevsko vajo ni malenkost! — ki jih po tolikih težkih preizkušnjah iz prejšnjih let sploh ne omenjamo. Toda v Bazovici se je zgodilo nekaj, kar mora v zgodovino. Prvo noč bivanja fatimske Mari: je v tej župniji so neznanci razbili vratca in odnesli mali Marijin kil) iz vaške kapelice. Kdo je to storil? Kdo je razžalil krščansko ljudstvo vse tržaške škofije, saj so opoldne po radiu vsi zvedeli za ta zločin? Tako skrunitev more napraviti le človek, ki je brez vere, domačin ali tujec, ki mu je malo mar čast domače vasi in našega slovenskega imena, brežbožnež, ki je pravi Satanov pomagač. — Ta težka novica pa ni nikakor prestrašila ljudi. Nasprotno, še v večjem številu so po tem zločinu prihajali v cerkev zadoščevat Mariji. Skrbni dušni pastir je takoj kupil nov Marijin kip za vaško kapelico in drugi večer so ga ob ogromni udeležbi ljudstva slovesne blagoslovili. Teror, ki so ga hoteli brezbožni zločinci zasejati, je rodil javno obsodbo. Poslovilna procesija iz Bazovice proti Trebčam je bila dokaz in odgovor, kako krščansko ljudstvo danes misli. Trebče Sredi Krasa leži lepa vas Padriče. Tu je Bazovica oddala kip fatimske Marije sosednji župniji Trebče. Kdo bi kdaj ha svetu mislil, da bi v to vas radi Marije prihitelo toliko ljudi od vseh strani! Vsi, ki smo videli množice ob Mariji v drugih krajih, moramo reči: na meji med bazoviško in trebljansko duhovnijo ie bila zbrana za Marjo največja množica. To so nekateri že naprej slutili in zato pripravili za slovo in pozdrav zvočnike. Presrečen ie bil sivolasi monsignor č. g. Andrej' Zink, ko je videl tu pri Marijinem sprejemu in pozneje v svojih ljubih Trebčah toliko vnetih Marijinih častilcev. V Trebčah je mala cerkev in zato seveda premajhna za te izredne marijanske slovesnosti. Tam, kakor prej v mnogih drugih farah, je dva dni sejal božjo besedo č. g. Ludvik Šavel. Zlasti pri stanovskih govorih je bila udeležba zelo razveseljiva. Cerkev je bi la prav okusno okrašena. Jasno je, da v malih cerkvah ne mo remo Mariie tako kraljevsko sprejeti kot n. pr. v Ricmanjih ali Bazovici. Ker je bila tat im ska Marija na obisku v Trebčali prav na 8. september, je zato prihitelo še več njenih častilcev iz bližnjih vasi in iz mesta. Se' veda ni manjkalo zastopnic iz via Risorta in Dolinčanov, o katerih gre glas, da živijo kat na korierah ... Opčine 8. septembra zvečer ’ nastopi naša fatimska Gospa zadnji dej svoje romarske poti — iz Trebč na Opčine. Četrti teden njenega romarja se bliža h koncu in Marija se vrača nazaj v svojo hišo, kjer bo poslej imela svoj stalni prestol. Množice verniko jo spremljajo iz Trebč, množice vernikov ji hitijo naproti Opčin. Večer je deževen, a kdo bi gledal na to! Spremljamo Marijo, gremo po Marijo, ta misel napolnjuje tisoče, ki se srečajo v Banah, kjer se izvrši izročitev openski župniji. Tudi tu se je zgodilo kot že drugod: vsi Trebenjci gredo z Marijo kar naprej v sosednjo župnijo Opčine so malo mesto in tako je sprejem že bolj meščanski. V mnogih oknih žari elektrika, to in tam na Bazoviški cesti vidimo pred vilami prave male oltarčke odlične openske pevke pojo krasne pesmi, ki jih drugje, nismo slišali. Izvajanje teh oesm je tako občuteno, da se nehote spomnimo na odličnega dirigen dpuillliiiuu Ilci UUllCUV&a a ta, ki jih uče Pred izredno lepe ti s; iz P( C ol g( to je ot zv kc jih Do ke ve razsvetljeno cerkvijo se veliki procesija ustavi in tedaj se ogla si po zvočniku mala deklica, k pozdravlja Marijo. Kdo bi sliša malega otroka med tako mno žico! Kako prav je, da se P( potrebi tudi pri cerkvenih slo vesnostih poslužimo vseh mo dernih sredstev, ki slovesnost povzdignejo. Pri vseh veliki! slovesnostih, ki se te dni vf šijo na Opčinah, ie manj ugodil' to, da prav sedaj popravljaj' notranjščino cerkve. Vsa je' železnem ogrodju, ker obnav ljajo strop, ki so ga razmajal £ nesrečne bombe. Treba je pa potrpeti in misliti naprej, kak lepa bo pozneje ta cerkev, katero bomo prihajali častit fa timsko Mater. Na Opčinah ži' veliko vernikov italijanske ni ^ rodnosti. Zato se vršijo sW JC vesnosti v obeh jezikih. Zara| nia set> a cleP ;iT»a ki- for iu se’ci upravni odbor. S tem je postal po* stavno veljaven. Pred dobrim mesecem je sedanji župan dal sklep na* lepiti po mestnih ulicah in je po* zval vse občane, naj do 20. sept. predložijo občinskemu davčnemu u* radu svoje prijave za družinski da* vek. Posebne tiskovine za prijavo se dobijo v občinskem davčnem uradu. Proti družinskemu davku se je v mestu dvignil velik odpor. Oglasile so se razne politične in sindikalne organizacije, ki so s svojimi iklepi in spomenicami ugovarjale proti raz* nim točkam novega davka in.siavie svoje predloge. Občinski odbor je zato sklenil, da bo ^vprašanje dru* žinskega davka prišlo v pretres v občinskem odboru in svetu. Prijavo pa je treba predložiti kot je bilo do* ločeno do 20. septembra pri občin* skem davčnem uradu na obrazen, ki je tam na razpolago. Zaključek goriških poletnih zabavišč Letos smo imeli na Goriškem za slovenske ljudskošolske otroka tri poletna zabavišča, in sicer v Gorici, v Štandrežu in v Podgori. Vsa tri zabavišča so v polni meri dosegla svoj namen in so se zaključila v zadovoljstvo otrok in staršev. Oboji želijo, da b’. prihodnje leto bila za* bavišča zopet odprta. Za zaključek so priredila vsa tri zabavišča skupno akademijo v Slov. Alojzijevišču v Gorici, kjer je bila kolonija za goriške otroke. Na pe* stiem sporedu so bile deklamacije, igrice, nastopi, spevoigre in mnogo pevskih točk. Sodelovali so otroci vseh treh zabavišč. Ako pomislimo, da so zabavišča trajala samo en me* sec in da je bil njihov glavni namen nuditi otrokom zabavo in razvedrilo v prosti naravi, potem se moramo kar čuditi, kje so dobili čas, da so akademijo pripravili. Zato zaslužijo vse priznanje šolarji in vsi, ki so se z njimi trudili in jih nadzirali. Tega mnenja so bili tudi odlični šolski predstojniki, ki so akademiji uriso* stvovali in s svojim odobravanjem in pohvalo najlepše nagradili vso mladež in njene vzgojitelje. Komunistična strahovlada v Brdih V noči od četrtka na petek 9. t. m. so v zaipadnih Brdih spet odpe* ljali kakih 20 ljudi neznano kam. Med nesrečniki je tudi Romana Sfi* ligoj, ki so jo že fašisti preganjali in je prišla 1. 1944 iz internacije z močno razrahlanim zdravjem. Pobras li so samo samostojne kmečke ljudi. Nekatere družine so ostale brez vsa* ke delovne moči. Ob nekem pritoku Pevmice pod Kucljem v bližini Podsabotina ležita že več dni — .tako poročajo očividni — dva mrtveca, ki sta bila ubita od strelov obmejnih straž. V petek 9. t. m. so ju obmej* ni stražniki slekli, toda pustili so iu še nadalje nezakopana. Kroži govori* ca, da bodo vsakega, ki ga bodo u* strelili pri nedovoljenem prehodu me* je, zakopali kar tam, kjer je padel. Vse samo, da bi ljudi preplašili in jih tako pridržali v »raju«. Motorna vozila Goriška prefektura obvešča vse prizadete, da bodo v septembru za* stopniki inšpektorata za civilno mos torizacijo pregledovali vozila in pri* sostvovali izpitom vozačev vsak pe* tek v Gorici, četrti četrtek v mese* cu pa v Tržiču. Sprememba predpisov o potnih dovolilnicah Od 1. t. m. so v veljavi novi predpisi o izdajanju in pregledu potnih dovoljenj za vstop na anglo* ameriško področje Svobodnega tr* žaškega o-zemlja. Novi predpisi omogočajo hitrejše izdajanje vstop* nih dovoljenj potnikom, ki žele obiskati anglo*ameriško področje STO*ja, ker dovoljujejo oblastem izven področja, da v določenih pri* merih po lastni presoji izdajajo vstopna dovoljenja. Novi predpisi določajo tudi, da je italijanskim državljanom, ki prihajajo iz Italije, dovoljen vstop na anglo*amerisko področje STO*ja, če dokažejo, da so italijanski državljani z osebno 20 ZANKE UGANKE UREDNIK: DOMEN ČRKOVN1CA (Domen) oaDoaDOOoaaaaoaoaDoaaaopoaDDaaooppDPDoncmnoPDPPP B • ž • i • 1 . n . m . 1 . e • 0 • 0 . a . i • g t . v . oapDapppgppnpappDPPPDPPPPPDDDPPPPPPOPPPPOPPPPPPO Postavi namesto pik sledeče črke: a, č, e, i, i, j, i, j, m, o, o, o, o, p, s. Dobiš znan pregovor. 21 LAŽ IN RESNICA (Domen) _________1 2 34 5_________ CAVHI. S.PIR.TO.ESNI . SKOZI. Š.- KOČ. OS. ILAŽ. GOVOR.0.OVE.KN.NPRE. 09 PREKOTNICI (M. S) X a m 0 t a X s X r e ž X j s j X 0 X e n P 0 6 X t e k S t X a X e g s X r u g X r X t r a ž a X Če spopolniš besede, dobiš v j prekotnicah ime pesnika in pisatelja. C 23 BESEDNA UGANKA (Domen) Je v čudni deželi prečudno zares: planine in gore brez trave, dreves -v potokih in rekah ni vode ne rib -in v mestih velikih ne hiš ne kolib -na cestah neštetih ni kamnja, prahu -in v morjih globokih ne vtoneš na dnu — Če v tisto deželo te žene srce, na steni tam v šoli pot najdeš do nje. izkaznico ali potnim listom. Zato tus« in »Milan«, ki najbolje izvajata jim ni treba več iskati vstopnih do* voljenj na italijanskih kvesturah. Odškodnina pričam povišana Pričam, ki so pozvane pred sodišča na anglo*ameriškem področju Svo* bodnega tržaškega ozemlja, K' povis šana odškodnina do najvišjega zne* ska 300 lir na dan. Povišana je tudi odškodnina za potne stroške prič, in sicer do štirih lir na kilometer. Kakor lansko lejto bo tudi letos v oktobru skupni shod Marijinih družb v Dolini. Ob tej priliki bo koncert marijanskih pesmi. Pridite! V Športni teden Na italijanskih igriščih so se v ne* deljo odigrale tekme veljavne za nogometno prvenstvo. Prvo kolo je dalo rezultate: Bari * Genoa 2*0, Bologna * Atalanta 2*6, Como * Palermo 1*0, lntcr*Pa* dova 1*1, Juventus * Fiorentma 5*2, I. ucchese * Lazio 2*2, Novara * T r i e* st in a 1*2, Roma * Pro Patria 2*0, Sampdoria * Milan 1*3, Venezia * To* rino 0*1. Prisostvovalo je prvorazrednim tekmam okoli 230.000 gledalcev. Sijajno sta zmagali moštvi »luven* hipermoderno angleško igro. Polni novega življenja so se izkazali tudi igralci »Triestine«, ki so odnesli za* služeno zmago iz Novare. Preseneča zelo visoka zmaga »Atalante« iz Bergama na polju močnega »Bolo* gna«. V Milanu pa so igralci ek‘Pe »Inter« nudili zelo meglen nogomet v tekmi proti šibkejšim Padovancem. V tretjem razredu je »Pro Gorizia« v otvoritveni igri na domačem terenu visoko porazila Piacenzo (5*0). TOTOCALCIO 1 2 1 X. 1 X 2 1 2 2 1 -3 V prvem tekmovalnem konkurzu sta baje samo dva igralca dosegla »12« točk. Nagrada znaša 25 milijo* nov lir. Za tekme prihodnje nedelje sve* tu jemo konkurentom: Atalanta * Sampdoria 1 ali X, Bari * Bologna 1, Fiorentina * Venezia 1 ali X, Lazio = Juventus 2 ali X, Lucchese * Triestina X, Milan * Como 1. Padova* Palermo 1 ali X ali 2, Pro Patria * In* ter 1 ali 2, Torino * Novara 1. hif Ur Gor Poš Cu vedn ki 0 *cjc •talij vens' 10 j njem a, Teda Mpa de, llovii »K ie n en t Ikod Ilove t/ovt Hi/ i'rn i ''nsk Uio o S . DAROVI ZA »KATOLIŠKI GLAS« M. F. iz Mavhinj daruje v spomin pok. dr. J. Kralju 300; Jamlje prepla* čilo 205— lir. Srčna hvala! Odgovorni urednik : Stanko Stanič Tiska tiskarna Budin v Gorici šala bele pene, kot bi bili sredi naj* hujše zime. Od kraja sta stala daleč na razen, a ker je voda brizgala od vseh ‘;tra* ni, sta se pomikala drug k drugemu, dasi se Lolita ni hotela premakniti, dokler ji ni rekel Dominik. Kmalu sta bila drug poleg drugega. Tedaj vidi Dominik, da je Lolita vsa mokra. Kar sram ga je bilo, da ima površnik, ki ni prepuščal niti kapljic vode. Hitro ga ponudi Loliti, ki je drgetala od mraza, a plašča ni marala vzeti. »Lolita, prehladili se boste!« »Dominik, ne bom se, ne! Končno pa mi je že vseeno!« »Nikar tako ne govorite!« »Govorim, kakor mislim!« V tem hipu velikanski blisk prc* seka nebo. Lolita je hotela planiti k Dominiku, pa jo je ustavilo bobne* nje groma, ki je stresal zemljo in morje. Vihra je še vedno razsajala, ne da bi naraščala, ker je že dosegla sVoj višek. Dominik ni spustil Lolite iz oči. Bila je bleda ko zid, ,pod očmi so se ji poznale temne proge in ustnice so ji drgetale. »Lolita, ali vas zebe?« jo skrbno vpraša. »Da, koz do srca!« tiho prizna deklica in sc ne gane. »Toda še en* krat vam rečem, da mi je vseeno!« Dominiku se je zasmilila. Približal st ji je kakor oče ali brat in ji za* čel brisati lase, obraz in roke. Četu* di se je branila, jo je vendar prisili!, da je popila nekaj kapljic žganja, ki mu ga je bil pustil ujec. Tako sta stala drug poleg drugega in gledala besneče morje. Obema je prišlo na misel, da tudi v njunih dušah divja taka vihra, k> se, »al, ni* kakor noče in se najbrž ne bo še tako kmalu pomirila. Za njima je prišel paznik svetilni* ka in ju našel v zaseki. Lolita je bila od napora popolnoma izčrpana in je naslonila glavo r.a Dominikovo ranic, da jo je držal, kot bi jo bil rešil iz vode. »Jej, jej, kako ti je ta mladina neprevidna!« je mrmral paznik, de* vaje pipo v žep, in se spusiil po istem prelazu, koder je pred nekaj urami splezal Dominik. DEVETNAJSTO POGLAVJE Naslednjega dne sc morje še ved* no ni docela pomirilo. Vendar so se izletniki vrnili domov, dasi ;e bila vožnja zelo težavna in neprijetna. Dominik sc je takoj po obedu od* pravil v »Ker * Mimie«, da vidi, kako je z njegovimi gosti, ki bi bili kma* lu ostali na morju. Vsi so bili izčrpani in utrujeni, a izleta niso mogli prehvaliti, čeprav jih je nevihta malo zdelala. »O, da ste le drugi zadovoljni, po* tem moram biti jaz kot gostitelj še bolj! Bal sem se, da se vam bo zdel izlet morda preveč buren.« »Tega pa ne, tega, gospod Domi* nik!« odvrne Presvesova gospa. »Ne« pozaben večer! Marsikaterega človek pozabi, snočnjega pa se bom sporni* njala do smrti.« »Lolita, vi tudi?« Za odgovor mu je boječe podala roko, ki jo je nekaj trenutkov za* držala v njegovi. Zatem je mladenič pripovedoval, da je ujec moral leči, ker je bil tako zdelan in izmučen, da ni mogel ni pokonci stati. Takoj davi so pokli* cali zdravnika, ki je naročil, da sme dva dni in dve noči zaužiti le nekaj malega, kar je za ujca najhuje. Pri odhodu so Presvesovi spremili Dominika do Rdečega zaliva, da bi se prepričali, ali se je jeza »njego* vega veličanstva morja« že potolažila. Kakšna razlika od snoei! Kako ra* dosten in prijeten je bil sedaj po* gied na morje! Nebo, podobno raztopljenemu srebru, se je na ob* zorju zlivalo z vodo. Iz prozorne in mlečne meglice so pokukovale drob* ne modre ali bele cvetlice — ribiške jadrnice, ki so včeraj bežale pred vihro, zdaj pa so se veselo vračale na stara mesta. Kdo bi rekel, da je takšno pokoj* no morje pred dobrimi dvanajstimi urami tako hrumelo in divjalo okoli otočka, ki se . je v daljavi kopal v lahni meglici. Nato so sc poslovili. Dominik in Lo* lita sta se komaj ločila s pogledi. Ko se je Dominik znebil nadloge, je zavil ob robu široke ravnice proti »Turkizu«. Nenadoma mu pride na* sproti pismonoša, ki je komaji sopel po prašni cesti, katera zlasti poleti ni bila ni najmanj prijetna. »Bo kaj zame?« »Mislim, da bo.« Pismonoša odpre svojo usnjeno torbo in vzame iz nje sveženj pisem. »Eno vaše pismo je posebno pri11 poročeno! Z lastnoročnim podpisom morate potrditi prejem, sicer vam g* ne smem vročiti; to je že višek nezaupanja.« »Res? Kaj takega!« je zaskrbelo Dominika. Takoj je "spoznal Firminovo pi>a* vo. Ilitro se je podpisal v zvezek, k* mu ga je pomolil pismonoša, kat®' remu je dal — ker ni imel drobiž*1 pri sebi — naravnost kraljevsko n«' pitni no. »Najlopša hvala, gospod Dominik Prvič sem prišel z vami v dotik* pa me že tako obdarujete. Vaš uje*' bogme ni tako darežljiv, četudi sef mu skoraj vsak dan dal kakšno pisni*1 za vas.« »Toliko pisem prihaja name?« »Pa vsa so priporočena!« »Ni mogoče!« Brez obotavljanja odpre pismo, K1 ga je skoraj tri mesece tako željn° pričakoval, in stoje ob visoki ogr^i1' ki je oklepala teniško igrišče, črt**1' z; H ?roč z Hi, "ensj 'tja Hte ^an »D Na d tost; w>, Sc to s, Ob »K bV' % It J' S1 »rev *le$l !\j< pil teri i ji 'isti k - V ‘One