PUHOVNO ŽIVLJENJ LETO XVI • LA VIDA ESPIKITLAL • JAN. 1969 iuaSs W 2 rri o C ^ r a? — 12 — c_ i— ^ m N > z OČETOVA BESEDA Vse naročnike in čitatelje “Duhovnega živi j enja” naj prisrčne j e pozdravljam. Za novi letnik vam želim povedati kratko misel; naj vam bi bila vodilo v novem letu. Veliko se trudite vsi, stari in no-vodošli naseljenci, da si uredite življenje v novi domovini. Začetne težave so povsod velike. Noč in dan je nad vami skrb zase in za družine. Povrh pa vaša srca teži neodoljivo domotožje, če so tuje dežele tudi bogatejše in se v njih lažje in boljše živi, domovina niso. Prvi rod naseljencev nikdar ne bo mogel popolnoma zatreti v sebi domotožja. List “Duhovno življenje’’ vam hoče pomagati, da pri vsem delu v poklicu, pri vseh skrbeh za življenje na tem svetu, ne pozabite in ne zanemarite duhovnega življenja in skrbi za svoje duše, ki so neumrljive. Največja in najpotrebnejša modrost je, tako skrbeti in delati za to življenje, da obenem tudi večno življenje dosežemo. Jezus je rekel: “Le eno je potrebno”. To eno je zveličanje duše. če ne pridemo v nebesa, nam vse drugo nič ne koristi. To besedo Jezusovo: “Le eno je potrebno, je služabnik božji Friderik Baraga vzel za svoje škofovsko geslo. Veliko je delal in se trudil, težavna in dolga pota po velikanskem ozemlju na severu Združenih držav je neštetokrat prehodil v poletni vročini in v hudem mrazu dolgih zim. V majhnem lahkem čolnu je prevozil širna jezera in bil v viharjih ponovno v smrtni nevarnosti. Vsak trenutek je porabil za delo, oddiha in počitka ni poznal. Tako je mogel napisati toliko knjig v slovenščini za vernike v domovini in v jeziku Indijancev, katerim je šele pismeni jezik ustvaril, kakor nekoč sveti Ciril Staroslovencem. Poleg tega je imel sitne borbe z upravnimi oblastmi, ki so njegovo delo ovirale, in s protestanti, ki so se bali njegovih uspehov med Indijanci. Neštete skrbi je imel z upravo škofije, ki jo je šele ustanovil in za,-čel brez sredstev. Koliko pisarij in potov je bilo treba, preden je dobil najpotrebnejše misijonske podpore. Trije zdravi, močni duhovniki bi bili komaj mogli storiti, kar je izvršil Baraga sam. Pri vsem tem ogromnem delu ga je vodila ena misel: Le eno je potrebno. Vse je delal in vršil tako, da je v vsem izpolnil božjo voljo iz ljubezni do Boga in do neumrljivih duš. Baraga bodi nam vsem vzor in zgled. V smislu božjih zapovedi vršimo vsi, vsak v svojem poklicu, vsakdanje dolžnosti in pri tem skrbimo vedno za to, da imamo posvečujočo milost v duši, da nobene božje ali pa cerkvene zapovedi ne prestopimo, vsaj v važni stvari ne. Tako bo naše življenje imelo vrednost pred Bogom, pa tudi na zemlji ne bo brez uspeha, saj je Jezus obljubil: “Iščite najprej božjega kraljestva in njegove pravice, in vse to se vam bo navrglo” (Mt 6, 33). V Clevelandu, Ohio, meseca novembra 1948. GREGORIJ ROŽMAN škof ljubljanski — 2 — NA NOVO POT Ni se treba “Duhovnemu življenju” sramovati svojega 12-letnega dosedanjega delovanja meil slovenskimi izseljenci v Argentini in drugod po Južni Ameriki. A vendar je list ob vstopu v 13. letnik doživel spremembo v vsebini in obliki. V deželo so prišli ljudje iz novih razmer in s posebno preteklostjo, ki potrebujejo posebnega ozira. Zaživel je med njimi novi slovenski časnik, ki jim posreduje ter osvetljuje vse časovne dogodke v svetu, med izseljenci in v domovini. Zato se je list “Duhovno življenje” umaknil tja, kamor ga kliče njegov naslov: na duhovno področje, in sicer zgolj na versko-vzgojno polje. Kažipot in informator hoče biti slovenskim katoličanom zunaj domovine. Kot oče jim bo odgovarjal na vprašanja, ki se jim bodo postavila v njihovem življenju, kot svetovalec jim bo kazal cilj, ki ga morajo doseči, in sredstva, ki naj jih uporabljajo. Ohraniti hoče slovenskim naseljencem vero in poštenost, največja zaklada, ki jih imajo. Poučeval jih ho, vzpodbujal, svaril, opominjal in klical nazaj na pravo pot. Iz različnih polj verskega življenja bodo sestavki. Spremljali nas bodo skozi cerkveno leto v liturgičnem življenju sv. Cerkve, odkrivali bogastvo resnic božjega razodetja, razlagali lepoto zapovedi. Staršem bodo pomagali pri težkem delu vzgoje njihovih otrok, fante in dekleta krepili v njih rasti in boju, otrokom po njih pojmih govorili o božjih stvareh. Pogledali bomo moderne socialne probleme in iskali njih rešitve tudi za nas. V pregledu življenja sv. Cerkve po svetu bomo iskali vzorov za boje in v domačem obzorniku ostali v stiku z brati in sestrami v tujini in, kolikor bo mogoče, zasledovali tuli življenje svojih doma. španskim prijateljem se hočemo predstaviti z duhovnimi biseri našega miselnega sveta. Ne bodo ti odstavki napisani mimogrede; zato naj ne gredo v izgubo, ampak naj ostanejo stalno med nami. številko, ki pride, zopet in zopet jemljite v roke, se v nje vsebino poglobite. Naj bo list res vsakomur stalen spremljevalec. Ko bo letnik zaključen, ga za stalno shranite v svoji domači knjižnici. Naj bodo misli, povedane v sestavkih, predmet Vaših razgovorov. Nova vprašanja, ki se bodo ob tem in tudi sicer vzbudila, pošljite uredništvu, ki bo za odgovore imelo poseben prostor v posvetovalnici, kjer bo mogel vsak vprašati in zase ter za druge dobiti odgovor. Da bo list tudi zanimiv, bomo prinašali med besedilom slike iz domačega slovenskega življenja od danes in nekdaj, prinašali bomo slike z verskega področja, kjer Slovenci v tujini žive. Tudi čitatelji boste povečali to pisanost in zanimivost lista, če mu boste pošiljali poročila in slike, primerne za objavo, za kar se Vam uredništvo lepo priporoča. Odslej izdaja list konzorcij, katerega predsednik je dosedanji izdajatelj g. Janez Hladnik, ostali člani pa gg. duhovniki Oreliar Anton, Lenček Ladislav CM, (iregor Mali, Tonkli Štefan in Gogala Mirko. Uredniki pa so: Glavni g. Janez Hladnik, potem Orehar Anton in Lenček CM. Sodelavci so vsi gg. prof. slovenske teološke fakultete v San Luisu, mnogi drugi duhovniki ter več duhovnih pisateljev, pesnikov in literatov-laikov. Obseg lista bo povečan, zato bo naročnina zvišana na 10 pesov letno, zlasti še, ker se tiskarniški računi mesec za mesecem višajo. ‘ Duhovno življenje” bo nemalo pridobilo tudi s tem, ker so se mu pridružili kot dvomesečna priloga priljubljeni in zanimivi “Katoliški misijoni", ki pa bodo še \ naprej v lastništvu in uredništvu slovenskih lazaristov. Kdor želi prejemati tuli “Katoliške misijone", doplača 8 pesov letno. Na.i spremlja “Duhovno življenje" božji blagoslov, varstvo Marije Pomagaj in priprošnja našega škofa Friderika Barage, pod čigar varstvo vse delo postavimo, ©D ÖVI • »KI KODI... V božjem kraljestvu, t. j. v sveti Cerkvi začenjamo bogoslužno leto, v katerem se obnavljajo skrivnosti odrešenja oziroma jih vedno znova podoživljamo, že prvo adventno nedeljo. Takrat nam Cerkev z apostolom kliče: “Vemo, ura je že, da od spanja — od mlačnosti, od greha — vstanemo, kajti zdaj je naše zveličanje bliže ko tedaj, ko smo vero sprejeli — vsak dan smo bliže večnosti” (Pr. Rimlj 13, 11. 12). Prve tedne cerkvenega leta govorimo o adventu, o Gospodovem prihodu. Na kakšen prihod Cerkev misli? Najprej se s Cerkvijo v duhu uživljamo v neodrešeno človeštvo v stari zavezi. S pravičnimi stare zaveze hrepenimo po tolikokrat napovedanem Odrešeniku. To pripravo na Odrešenika vodijo predvsem prerok Izaija, evangelist stare zaveze, Janez Krstnik, spokorni pridigar ob Jordanu, in deviška Mati božja Marija. Ves advent z Izaijem vsak dan obujamo goreče hrepenenje: “Rosite nebesa od zgoraj in oblaki naj deže Pravičnega. Odpre naj se zemlja in rodi Zveličarja” (Iz 5, 8). Pogosto slišimo njegovo napoved: “Glejte, devica bo spočela in rodila sina in njegovo ime bo Emanuel — Bog z nami” (Iz 7, 14). Napoveduje vsaj dvakrat v adventnem bogoslužju: “Pognala bo mladika iz Jesejeve korenine in cvet bo zrastel iz njegove korenine. Počival bo na hjem duh Gospodov, duh modrosti in umnosti, duh sveta in moči, duh vednosti in pobož-n°sti, in napolnjeval ga bo duh strahu božjega” (iz 11, 1-3). Na sveto noč pa sami Zvemo resnico njegove prerokbe: ‘‘Otrok se nam je rodil in sin nam je dan, in na njegovih tamah je vladarstvo; in njegovo ime je: čudoviti, Svetovalec, Bog, Močni. Oče prihod-n5ega veka, knez miru” (Iz 9, 6). Malahija, zadnji prerok stare zaveze, je Napovedal še drugega glasnika, ki bo neposredno pripravil Gospodu pot: “Glej, pošiljam svojega glasnika pred tvojim obličjem, ki ti “o Pripravljal pot pred teboj” (Mal 3. 1; pr. 1 10; Mr 1, 2). In res značajni in spo- °rni Janez Krstnik ves advent kliče: “Pripravite pot Gospodovo, izravnajte njegove 'ezč, vsaka dolina naj se izpolni in vsak ^rib in grič naj se zniža; in kar je krivo, naj ravno, in kar je hrapavo, naj postane adka pot: in vse človeštvo bo videlo zve-“anje božje’’ (Lk 3, 4—6). Se vedno so v zgodovini dobro pot pripravljali Gospodu veliki značaji in globoki spokorniki! Nikoli v cerkvenem letu pa Cerkev tako prisrčno ne časti Marije kot v adventnem času. Na praznik Brezmadežne zremo na obzorju veliko ženo, ki z deviško nogo zatira stari kači glavo, v rokah pa drži prihodnjega Odrešenika. Bog se ozira nanjo, ko govori zapeljivi kači: “Sovraštvo bom naredil med teboj in med ženo, med tvojim zarodom in njenim zarodom. On (Odrešenik) oz. Ona (Marija) ti bo glavo strla.” (Moz 3, 15). V zornični maši vsak dan poslušamo angelovo oznanjenje Mariji (Lk 1, 26—38); na kvatrni petek v adventu jo spremljamo na obisk k Elizabeti (Lk 1, 39—47); na bedenji dan pred božičem pa angel Jožefu naroča: “Rodila bo sina, ki mu daj ime Jezus, zakaj on bo odrešil ljudstvo njegovih grehov” (Mt 1, 21). Globoka slovenska vera je pripravo na prvi Gospodov prihod dobro umevala. Si videl, kako so v temnih jutrih z bakljami v rokah hodili daleč iz hribov k zorničnim mašam vsak dan kakor ob nedeljah? Spokorni glas Janeza Krstnika so prav razumeli: z dobro adventno spovedjo so pripravili pot Gospodu v svoje srce. Koliko je bilo spovedovanja vse dni v adventu, posebno pa zadnjo adventno nedeljo! Posebno pobožno so molili zjutraj, opoldne in zvečer angelsko češčenje. Vsak večer so molili skupaj v družini veseli del rožnega venca in morda zapeli še kako adventno ali Marijino pesem. Marsikje so devet dni pred božičem slovesno spremljali Marijo iz hiše v hišo v spomin na Marijino pot iz Nazareta v Betlehem in iskanje prenočišča v Betlehemu. Na sveti večer so doma vse počedili. V kot so postavili jaslice. Pripravili so ogenj iz blagoslovljenih šib in blagoslovljeno vodo. Ob angelskem češčenju zvečer so vse prostore pokropili in pokadili, prižgali pri jaslicah lučko, pokleknili, zmolili angelsko češčenje in vse tri rožne vence in peli ob jaslicah božične pesmi. Kako je tudi tebe pretresel sveto noč božični zvon, ki te je vabil k polnočni maši. Tam si z Marijo in Jožefom molil božje Bete. Pri berilu ti je Pavel dopovedoval: “Razodela se je milost Boga, našega Odrešenika, vsem ljudem” (Tit 2, 11). Angel pa pastirju in tebi oznanja: “Ne bojte se; zakaj glejte, oznanjam vam veliko veselje, ki Je za vse ljudstvo: Rodil se vam je danes v mestu Davidovem Zveličar, ki je Kristus Gospod’’ (Lk 2, 10 do 11). Prvič poslušamo množico nebeške vojske, ko poje: ‘‘Slava Bogu na višavah in na zemlji mir ljudem, ki so blage volje’’ (Lk 2, 14). — Pri zorni ali pastirski maši Pavel ponovno dopoveduje: “Razodela se je dobrotljivost in ljudomilost Boga, našega Odrešenika" (Tit 3, 4). Zato s pastirji govorimo: “Pojdimo v Betlehem in poglejmo to, kar se je zgodilo in nam je oznanil Gospod’’ (Lk 2, 15). — Pri včliki ali dnevni maši pa Pavel dokazuje, da je novorojeno Dete Bog, Sin božji (Hebr 1, 1—12), zato pa toliko bolj razumemo njegovo ponižnost, da je iz ljubezni do nas postal človek: In Beseda je meso postala in med nami prebivala (Jn 1, 14). V sveti božični osmini prihajamo molit božje Dete g prvim mučencem Štefanom in dolgo vrsto mučencev; tudi iz našega naroda so med njimi. Klanjamo se učlovečeni Besedi z deviškim apostolom Janezom in izbrano množico čistih duš. Z nedolžnimi otročiči prihajajo množice naših otrok, ki prinašajo Detetu darove za poganske otročiče, da bi mogli kmalu postati božji otroci. — že sveti zvezda milosti Modrim z Vzhoda. Njim kot prvim zastopnikom poganskega sveta se pridružujejo skozi vso zgodovino množice narodov, ki jih je luč sv. vere privabila k božjemu Detetu. Si se Ti tudi letos tako ali podobno pripravil na Gospodov prvi prihod? Ali čuješ napovedi drugega prihoda Kristusa kot Sodnika? Kako Jezus prvo adventno nedeljo resno govori: “Znamenja bodo na soncu in luni in zvezdah in na zemlji bo med narodi stiska in zmeda zaradi šumenja morja in valov. In ljudje bodo koprneli od strahu in pričakovanja tega, kar pride na ves svet; zakaj nebeške sile se bodo majale. In takrat bodo videli Sina človekovega priti na oblaku z veliko močjo in slavo (Lk 21, 25—27). Na kvatrno soboto v adventu Pavel napoveduje dobo hudobije in čas Antikrista, ki bo nasprotoval in se vzdigoval čez vse, kar se imenuje Bog ali se kot božje časti. A Gospod Jezus ga bo končal z dihom svojih ust in uničil s sijajem svojega prihoda (2 Tes 2,.) 1—S). Na'četrto adventno nedeljo isti Pavel opominja: ‘‘Zatorej ničesar ne sodite pred časom, dokler ne pride Gospod, ki bo tudi osvetlil, kar je v temi skritega’’ (Pr. 1 Kor 4, 6). še pri angelski ali polnočni maši Cerkev po Pavlu govori, da se odpovejmo brez-božnosti in posvetnim željam in na tem svetu trezno in pravično in pobožno živimo, pričakujoč blaženega upanja in veličastnega pri- hoda velikega Boga in Zveličarja našega Jezusa Kristusa (Tit 2, 12—13). Molitev na bedenji dan zdrušuje misel obojnega prihoda: ‘‘O Bog, ki nas vsako leto razveseljuje: s pričakovanjem našega Odrešenja; daj, da bomo tvojega edinorojenega Sina, ki ga z veseljem sprejemamo" kot Odrešenika, brez strahu gledali tudi kot prihajajočega Sodnika: Gospoda našega Jezusa Kristusa,, Tvojega Sina.’’ Ali vsi zremo na življenje, burne dogodke’ okoli nas, zgodovino svojega naroda v luči prihodnje sodbe? Bog je ljubezen (1 Jn 4, 8-16) Iz te ljubezni hoče, da bi se vsi ljudje zveličali in prišli k spoznanju resnice (1 Tim 2, 4). Sv. vera nas jasno uči, da sami iz sebe niti misliti ne moremo začeti o rešitvi iz spon greha, o spreobrnjenju in zveličanju. Za vsakoi zveličavno dejanje nam mora priti naproti Odrešenikova milost. Tako prihaja Odrešenik s svojo milostjo k posameznikom in vsej človeški družbi. Tisoč načinov najde, da more-priti do nas. Morda je tudi tebi že kdaj govoril kakor nekoč Avguštinu: “Kakor podnevi hodimo pošteno, ne v požrešnosti in pijanosti, ne v nečistosti in nesramnosti, ne v prepiru in nevoščljivosti (Rimij 13, 13). Morda te je za 8. dec. spet dvignila misel: Fant, ne pozabi na Marijo! Drugič spet slišiš v notranjosti vprašanje: Kdaj misliš kreniti na lepšo pot? Kaj če bi nocoj umrl? Ali nisi bil bolj srečen, dokler nisi okusil strupa greha? Tako božja milost prihaja, nas razsvetljuje,, krepi našo voljo, nam pomaga do spreobrnjenja in zglednega življenja po veri. Kako sprejemaš klice milosti? On, ki je v naročju Očetovem (Jn 1,18), je prišel iz ljubezni do nas v naročje deviške Matere. Prišel je med nas, da bi imeli življenje in ga imeli v izobilju (Jn 10,10). Vse dni’ človeške zgodovine je hotel bivati v zakramentu presv. Rešnjega Telesa v naročju Cerkve med nami, da bi mogel prihajati osebno k nam, nas izoblikovati po sebi, dobro pripraviti za vstajenje od mrtvih, prihodnjo sodbo in večno življenje (Po Jn 6,. 53-58). Si videl naše otroke, koliko fantov, mož in mater, ki so pogosto, tedensko, da, vsak dan pripravili Gospodu dostojen sprejem v svojem srcu? Blagor mu, kdor razume nedoumljivo skrivnost Gospodovega osebnega prihoda k nami Sprejmimo radi Kristusa, ko prihaja k nam za božič, po milosti, pri sv. obhajilu. (Potem se bomo njegovega prihoda k sodbi veselili. Vedimo: “V nikomer drugem- ni zveličanja; zakaj nobeno drugo ime pod nebom ni dano ljudem, da bi se mi mogli v njem zveličati" (Apd 4, 12). Dr. Filip Žakelj — 8 — t Ne vem, kako (la me v dneh pred božičem pogosto napada neka malodušnost, nek pesimizem. Dozdeva se mi, da nismo vredni vedno novega božiča, da nismo nanj notranje kar nič pripravljeni, da je naša miselnost, naše fivljenje tako tuje skrivnosti svete noči in njenih dogodkov', da je ne moremo docela doumeti in vase sprejeti, da bi bili z novorojenim Detetom prerojeni v novem duhu in življenju, ki nam ga sveta noč razodeva in oznanja. Leto za letom gre sveti večer mimo nas, ne da bi nas resnično obogatil. Skrivnostno lepa pesem svetonočnih zvonov' nas zaziblje v božično razpoloženje; domače božične navade nas postavijo v naše domove tam preko morja in vzbude v nas spomine in hrepenenje; spet zaživijo v naših srcih naša mlada leta, ko smo tako otroško občutili tiho srečo božičnih praznikov. Vso to mehko lepoto le 'ohranimo. A vse to je premalo. So bolj sanje tot resničnost. Mi pa potrebujemo resničnega božičnega blagoslova, resničnega novega rojstva Deteta v nas samih, resničnega pre-rojenja, prav danes in prav tu. Revni in ubogi smo in mnogočesa pogrešamo. Marsikaj tega nam tudi božič ne more dati. A zdi se mi, da smo najbolj potrebni Medsebojne ljubezni, dobrote, srčne plemenitosti. In tega nam božični prazniki morejo in morajo dati; prav to nam hočejo dati, to nam prinašajo, ponujajo — le da bi hoteli črpati ob jaslicah iz tega bogastva. V prvi sveti noči se je ‘‘prikazala človečnost in JSudomilost Boga našega Odrešenika”. ' edno je bil, je in bo Bog Ljubezni in Dobrota sama. A Bog je neskončno vzvišen nad nami, ne vidimo ga in ne doumemo, često z»to ne vidimo in ne doumemo njegove ljubezni. Včasih se nam celo zazdi, da nam jo .le Bog odtegnil. Na sveti večer pa se je nje-Kova Dobrota ‘‘prikazala": zagledali smo jo s svojimi očmi, učlovečeno, človeško, občutili s,n° jo prav od blizu, prav med nami, po naše. ljubezen kot človečnost in ljndomilost: neizmerno dobroto do človeštva, do ljudi. Sveta n°č je zato svetla noč ljubezni in dobrote. To •le njena najgloblja vsebina: iz ljubezni do !'as se j® porodila, ljubezen oznanja, ljubezen °če sejati. Neskončni Bog je postal človek iz nedopovedljive dobrote do ljudi, do vseh ljudi, dobrih in slabih, in ne zato, ker smo Boga ljubili, temveč ker smo ga žalili; ne zato, ker smo bili mi dobri, marveč, ker je on dober in da bi postali dobri; ne zato, da bi on kaj od nas prejel, marveč, da hi mi vse od Njega prejeli; ne zato, da bi bilo Njemu dobro, marveč da bi bilo po Njegovem življenju, trpljenju in smrti nam dobro; ne zato, da bi se maščeval nad nami, da bi nas kaznoval, marveč, da bi nam mogel čim bogatejše in širokogrudne j še odpustiti. Sam sebe je izničil, da bi nas mogel voditi za roke kakor otroke, da se ne bi zgubljali v temi in smrti; stopil je na zemljo nam enak, da bi mogli stopati v njegove stopinje. Samo in zgolj za nas, za človeštvo, ki ga je kot Boga zavrglo, je prišel na svet kot človek, da bi nam pomagal, da bi nas rešil. Ali smo skušali kdaj razmišljati o tej dobroti in ljubezni svete noči? V jaslicah se začenja na križu končana pot učlovečene Dobrote na zemlji. Mar se naj čudimo, da je Jezusov nauk nauk ljubezni, da je njegova prva in največja zapoved — zapovedi ljubezni, da je to ‘‘njegova’’ zapoved, da je njegova oporoka ob zadnji večerji oporoka ljubezni: “Ljubite se med seboj, kakor sem jaz vas ljubil.’'’ Resnično moramo reči, da spadata ljubezen in z njo nujno združena dobrota srca k bistvu krščanstva. Ne more Mti po takem drugače, kot da je prav ta ljubezen ločilno znamenje Kristusovega učenca, t. j. kristjana: “Po tem bodo vsi spoznali, da ste moji učenci, ako se boste ljubili med seboj.” Ob teh mislih me z grozo napolni zavest, kako malo, kako premalo je tega Kristusovega duha, te ljubezni in dobrote v svetu, vam velika veselje, ki bo za vse ljudstvo: Ne mislim tu na veliki svet, ki ne najde miru, ker nima ljubezni. Mislim prav na nas, na naše ljudi in družine tu v emigraciji, ki smo ločeni od doma in drug od drugega, razpršeni po ogromnih daljavah, ki naj bi nas prav ta ljubezen zbliževala in družila. Mislim na vse nas, ki si prizadevamo, da bi rasli v Kristusovem duhu, ail ga vsaj ohranili. In tu se pogosto spomnim besedi sv. Frančiška Šaleškega: “Tako zelo se pogosto trudimo, da bi postali dobri angeli, da pozabimo postati — dobri ljudje.” Dober človek! Kako toplo nam postane, če ga najdemo: človeka dobrote, dobrega srca, plemenitega, polnega razumevanja, oproščevanja, ljubezni. Je kakor topli žarek v hladni zimi. V zimi brez dobrote. Kako hladino, mrzlo je pogosto naše srce! Ni v njem topline jaslic. Kar zazebe te, ko srečaš ljudi, ki vidijo na drugem le slabo, dobro pa prezrejo. Ljudi s črnimi očali! Ni dobrote v srcu, ki slabo na drugem še povečuje, in ne skuša razumeti, razložiti, omiliti slabosti. Pri sebi radi vse opravičimo, pri drugih ničesar. Obsojamo. In pogosto prenaglo, krivično. Mar nismo tako zelo nagnjeni, da svojo slabo sodbo o drugem hitro raznesemo, slabo sodečim radi pritrjujemo, brez pomisleka verjamemo, dočim nam ne prija, če o bližnjem kaj dobrega slišimo. Res, tako srce ni plemenito! Opravljanje, obrekovanje, prišepetavanje je mnogim kar v krvi. Nevoščljivost nas razjeda in na nji hira in umira ljubezen. Oči imamo uprte le vase in zase, nesrečo in trpljenje drugih redko vidimo, še redkeje živo občutimo, prav redko pomagamo, in še to le, če nas nič ali skoro nič ne stane.Mnogokrat ne znamo resnično odpustiti, kaj šele povrniti zlo z dobrim. Trdi smo. Topi za druge, zaverovani vase; prestrogi do drugih, premehki do sebe; preobčutljivi zase, neobčutljivi, surovi do drugih. Vso ljubezen smo razdali sebi, in nič je nimamo za druge. Res, veliko nasprotje z duhom jaslic, kjer gledamo Dete, ki je dalo vse za nas in ohranilo zase le pot trpljenja.. Napravimo ob jaslicah obračun o naši dobroti, srčni plemenitosti, ljubezni. Natančen obračun, ker smo v tem preveč površni, preveč popustljivi. A gre za veliko stvar: gre za to, da postanemo dobri ljudje, t. j. pravi ljudje in resnični kristjani, ne samo po besedi, ne samo v izvrševanju verskih dolžnosti brez haska.Saj je cilj duhovnega življenja postati podobni Jezusu, ki se nam je prikazal v jaslicah v polnosti svoje dobrote do nas ljudi. Napisal sem te preproste vratiče, ne v očitanje, marveč v iskreni in srčni želji, da ne bi šla božična skrivnost brez koristi in tako brez notranje lepote in bogastva mimcT nas. Da bi božje Dete vcepilo v naša uboga srca nekaj svoje neizmerne dobrote, da bi zažarelo več sončne svetlobe in topline ljubezni med nami, ki bi nas povezala, brate in sestre v tujini, res v eno družino, ki bi v njej zaživela prečudno lepa božična domačnost medi nami in nas povezala in družila na težki poti življenja. Prinesla bi nam vsaj nekaj tistega, kar vsebuje nadvse lepa beseda: dom. Dr. Ignacij Lenček j6ž< svcTiin: * ' * miLOJT JV€T€ noti ITREJE, kot bi pričakoval, je padal mrak svetega večera na prostrano begunsko taborišče. Med lesenimi barakami je že dišalo po kadilu in zadnji taboriščniki, ki so želeli nakupiti za božič še kak priboljšek ali okrasek za jaslice, so se zamišljeni vračali iz bližnjega mesta. Pota in steze med barakami so bile skoraj prazne. Hladen veter je vel od zasneženih gora, zato so vsi čepeli po barakah in se stiskali k malim pečicam ali pa so hiteli še z zadnjimi pripravami jaslic za večerno pobožnost. Janez je zapustil kapelo, kjer je opravil še sv. spoved za praznike. Stopil je v svojo barako, v kateri je močno dehtelo po obilnem okrasnem zelenju, in se pozdravil s prijatelji. Vsi so bili že lepo praznično oblečeni, kolikor je bilo seveda v teh razmerah sploh mogoče. Zato je tudi Janez, ki je bil čez dan zaposlen, hitro stopil v svoj kotiček, se obril in opravil, potem pa sedel na posteljo in odprl božični časopis, ki je za praznike izšel v povečani obliki. Toda ni bral dolgo, zakaj zmotil ga je globok vzdih soseda Petra, ki je ležal na sla-marici v svojem opažu. Gotovo ga muči kaka posebna bolečina, si je mislil Janez, zato mora stopiti k njemu in ga nekoliko potolažiti, če drugega ne, mora vsaj voščiti srečne praznike svojemu prijatelju. Peter je bil njegov mladeniški prijatelj. On in Blažetov šimen sta mu bila prijatelja že od najnežneJših otroških let; skupaj so se igrali, skupaj trgali šolske klopi. Po končani šoli sta on in Peter odšla v bližnji trg, da sta se tam izučila mizarske obrti, šimen pa je ostal doma na posestvu. Toda staro prijateljstvo je še vedno ostalo živo in čeprav so se le redkeje sešli, so se marsikako nedeljo zbrali in se pogovorili o skupnih prijateljskih stvareh. Ali nesreča je hotela, da sta se šimen in Peter oba zagledala v isto dekle. Sprva je bila Španova Francka Petrovo dekle. Toda Petrov vzburljivi značaj jo je polagoma odbijal in se je rajši odločila za šimna z njegovimi ljubeznivim in mirnim značajem. Petra je to bolelo in polagoma je vzraslo v njem pritajeno sovraštvo do šimna: le Janezovi spretnosti se je bilo zahvaliti, da ni prišlo med njima do odkritih sporov. Potem so prišla nesrečna vojna leta, leta nemške okupacije z vsemi neizmernimi nesrečami in prekucijami. Vsi trije so bili mobilizirani kot “prostovoljci" v nemško vojsko. Po nekaj mesecih vežbanja so bili poslani na rusko fronto, kjer je v neki bitki šimen padel. Janez in Peter pa sta morala z nemško vojsko v Francijo, od tam v Italijo, kjer sta ibila končno ujeta in sta po končani vojni prišla v sedanje begunsko taborišče. Domov se nista marala vrniti, ker sta zvedela, da je tam zavladal nesrečni komunistični režim. Dočim je Janez vsa leta ohranil živo vero v svojem srcu, je Petra slabo okolje potegnilo za seboj. In tak je ostal tudi sedaj čeravno je gledal vsak dan okrog sebe dosti spodbudnih zgledov verskega življenja, zlasti še pri svojem prijatelju Janezu. Nič več ga ni moglo ogreti, ne prijateljska beseda, ne lepi zgledi. Bil je kakor roža, ki je usahnila in je še tako skrbna nega ne oživi več. Vendar pa je bil toliko strpen, da svojega “prepričanja” ni hotel vsiljevati drugim in jih pri opravljanju verskih vaj ni hotel motiti. Da pa bi tudi drugi njega ne motili ali da bi se ne zgledovali nad njim, si je iz šotorovine napravil svoj “kurnik" in živel kakor samotar. Le, kadar je vsa družina v baraki glasno molila skupni rožni venec, je večkrat pogodrnjal nad tem “večnim mlinom, ki ropoče noč in dan’’ in se največkrat umaknil iz barake. Mračen, sam vase zaprt, je hodil po taborišču, ne da bi imel kakega prijatelja, s katerim bi se razgovarjal. in otroci so se ga na daleč ogibali. Vsem je bil zagoneten človek. Janez je bil edini taboriščnik, ki je kramljal njim, toda le ob večerih ali nedeljah, ker je bil čez dan v delavnik zaposlen. Janez je stopil v njegov “kurnik" in ga Pozdravil. Peter mu je komaj slišno odzdravil. “Bil sem pri spovedi,’’ je, kakor že večkrat, tudi zdaj poskušal z nevsiljivo ljubeznivostjo. ‘‘Zato nisem mogel prej priti. Ker so že vsi taboriščniki opravili to dolžnost za božične Praznike, sem rekel, se bom pa še jaz malo okrtačil. In ti — si bolan, da ležiš?” Peter ni nič odgovoril. Zamišljen je gledal v strop, kakor da je vtopljen v globoko razmišljanje. “Spet nov božič zdoma!” je slednjič vzdihnil Peter, v nevolji in bolečini. “Kdaj ga bomo Praznovali doma? Menda nikoli več? Kar Preseda mi to večno potikanje po tujem!” “Božja volja je tako in nič ne moremo Proti temu,” je pripomnil Janez. ‘‘Potrpeti je treba. Kdo ve, kam vse nas še zanese pot "— morda še celo čez morje!” “čez morje? Jaz že ne — rajši prej skočim v vodo! Kaj mi vedno govoriš o božji volji! Po svoji volji sva tukaj — poprej pa po Hitlerjevi, kamorkoli so nas poslali. In če kam pojdem, pojdem tudi po svoji. Zakaj bi morali prav vse slabo pripisovati božji volji? “5* 3e Bog že tako strašen, da nam edino le slabo hoče, kaj mi ga tako vsiljuješ? Hvala lePa za takega Boga!” . “Nihče ti ga ne vsiljuje. Bog je, je bil m bo, pa če ga ti priznaš ali ne. Le tvoja škoda je, če ga ne... Sicer pa, saj s teboj Janez je stopil v njegov “kurnik’’. . . ni vredno govoriti o tem. Rajši načniva kaj drugega!” Janez je uvidel, da je slabo naletel. Kakor če ranjenca zadeneš na rano in krikne v bolečini, se mu je zdel ta poskus. Toda Peter je očitno ravno tu hotel vrtati dalje. “Pokaži mi že vendar enkrat Boga dobrega, ljubeznivega, Očeta, kakor moliš v Očenašu, ne pa, da me zmiraj strašiš in groziš ž njim kot s kakim komisarjem, če je Bog — mora biti po moje resnična Dobrota, Ljubezen, Lepota — ne pa kot kak okrutni diktator, pred katerim vse trepeče!” Janez se je zmedel. Ni mu znal prav postaviti odgovora. Mora poprej govoriti s kakim duhovnikom in tudi sam to premisliti. Njegova vera je bila preprosta, mu je rasla iz srca, kakor je pač preprosta vera kmečkega človeka. Peter pa je pobiral takele “šla-gerje" pri ljudeh, ki so bili izvežbani za boj proti veri. Sicer je vedel, da tudi Petrova nevera stoji na slabih nogah, na takihle udarnih ugovorih, ki bi mu jih vsak bolje poučeni o verskih stvareh lahko izpodbil. “Saj Bog tudi v resnici je to, kar praviš, da naj bi bil: Ljubezen, Dobrota in Lepota. Pozabiti pa ne smemo — in to taki, kot si ti, neradi slišite — da je Bog tudi neskončno pravičen, ki dobro plačuje in hudo kaznuje!” “Hudo kaznuje?...” je skoraj tiho zamomljal Peter. “Ah, koliko bi moral potem kaznovati! ...” Vlegel se je znova na slamarico in se zamislil. Obraz mu je postal spet mračen, kot navadno. “Ne misli, da si samo ti pojedel vso pamet; tisoči in stotisoči drugih pa, ki verjejo, pa so ostali brez vsake žlice. Poglej samo to množico beguncev tu, odraščenih mož in fantov, žena in deklet, ki so prav zaradi verskega prepričanja zapustili vse, domove, družine in vse, kar jim je drago in šli v to brezupno beraštvo. Tisoči in tisoči pa so žrtvovali celo svoje žvljenje za vero! Joj, kako vse drugačen fant si bil nekoč, Peter, ko si bil še doma! Kaj ni bilo takrat lepo na takle sveti večer? Samo spomni se, kako smo s šimnom včasih hodili k polnočnicam! Kako smo pokali' z žabicami, zažigali barvaste vžigalice in jih metali v zrak, da se je vsa okolica barvasto razsvetlila, ali pa smo z dolgimi vžigalicami, ki so razsipavale zlate zvezdice, tekali med vrstami ljudi, ki so hiteli k polnočnici. Najlepše pa je bilo potem v cerkvi, ko so zabučale orgle in je zadonela po vsej cerkvi božična pesem: “Pastirci, iz spanja vstanite nocoj!” ‘‘Da, lepo je bilo to nekoč!” se je razvnel Peter. “Kakor lepe sanje, ki se ne povrnejo več. . .” “Najlepše pa je bilo, ko smo po zauživanju pohiteli k obhajilni mizi — skoraj vselej smo šli vsi trije skupaj, Ti, šimen in jaz! In ko smo potem šli proti domu, smo rekli, da imamo jaslice v svojih srcih. Potem smo poslušali pesem zvonov iz vseh podružnic in ugibali, v kateri lepše potrkavajo. Se še spominjaš?” “Kaj bi se ne spominjal? Saj ni tako dolgo od tega. Pa vendar smo v tem času za tem doživeli premnogo. . . Bolje bi bilo, ko bi bili manj!...’’ “Bolje, zares, v marsikaterem oziru... Ti si izgubil svojo vero, oba pa predobrega prijatelja — širnna. Jaz in šimen, je, hvala Bogu, nisva. . . Pomisli, kako veren je ostal šimen do zadnjega diha. In vendar ne moreš reči o njem, da je bil neumen fant! Bistrejši je bil od naju obeh! “Da, šimen. . . ! ” je vzdihnil Peter in čuden blesk je zagorel v njegovih očeh. “še zadnje jutro pred tisto bitko je bil z menoj vred pri svetem obhajilu,” je vneto nadaljeval Janez. ‘‘Posrečilo se nama je smukniti v neko vaško cerkev.” “Šimen, da je bil tisto jutro pri —?” “Pri svetem obhajilu!” je hitro pristavil Janez, ker se je Peter nekako obotavljal izreči to besedo. “Jaz sam sem bil z njim in lahko to potrdim.” Plamen v Petrovih očeh je še bolj zagorel. Dvignil se je in se zagledal nekam predse, kot da ne more prav doumeti tega. Janez ga je začudeno gledal in se še bolj začudil, ko “Ti----si ga ubil?!” je zatrepetal Janez. je videl, da se je v Petrovih očeh zablestela solza, “Ne trdim, da sem jaz take vrste, kot je bil šimen. Ne morem se primerjati z njim, zakaj njegova vera je bila vse bolj globoka in živa. Tisto jutro mi je rekel, da sluti, da bo padel. Naj se zgodi božja volja, je rekel. In ko sem ranjenega tolažil, mi je še rekel: “Skrbi za. Petra, da se popolnoma ne izgubi! Ne vem, kaj ga je tako zaslepilo. Naj Vsemogočni sprejme mojo smrt kot žrtev zanj, da bi spregledal. To mi bo v veliko tolažbo. Povej mu, da mu vse odpuščam!” Peter je planil kvišku. “Ali si izmišljaš, ali je resnica, kar mi: zdaj pripoveduješ? Zakaj pa mi nisi tega že: prej povedal?” “Ne zameri mi, Janez. Glej, dolgo sem iskal primerne prilike, da bi ti to povedal. Pa sl bil sam kriv, ker si bil vedno tako strupen proti takim besedam. Zdelo se mi je, da bi oskrunjal spomin na šimna, če bi ti to ob neugodni priliki povedal. Danes pa, ko je ravno sveti večer in si razgovor prinesel na tor sem ti to razodel. Lahko mi verjameš, da je vse sveta resnica in lahko prisežem na to.” Peter je padel na obraz in zajokal. Po baraki je zadonel prijazen duhovnikov pozdrav in po vsem prostoru je zadišalo po kadilu. Zadonela je božična pesem in vse se je zgrinjalo okrog jaslic, pred katerimi se je pričela domača pobožnost svetega večera. Janezu se je zdelo najbolje, če pusti zdaj Petra samga. Zato se je tiho poslovil in se pridružil begunski družini, ki je pričela moliti rožni venec. Janezu se je zdelo, da še nikoli ni tako goreče molil, kot ta večer. Morda bo njegova molitev zdaj le prodrla v Srce nebeškega Deteta, ki tako ljubeznivo razteza svoje male ročice, kot bi hotelo v svoji neskončni ljubezni objeti ves svet. Molil je za Petra, da bi mu to božje Detece poslalo zarek svoje milosti v srce, da bi izpregledal in da bi mu u žgal o v srcu plamen svete vere. Po molitvi je duhovnik povzel besedo. Govoril je o neskončni ljubezni božji, ki je poslala na svet lastnega Sina, v revščino in bedo, prav tako, kot zdaj trpe oni, begunci, ki so kot ubogi pastirci okrog jaslic. Priklical jim je v spomin vse drage svojce v domovini, ki z njimi vred trpe, in priporočal, naj svojo bolečino žrtvujejo za vse tiste, ki so izgubili luč svete vere, da bi jo spet za-dobili, in da bi tudi tisti, ki še niso imeli prilike doseči to luč, to uzrli. Božje Dete, ki je samo žrtveno jagnje za grešnike, bo to žrtev rado sprejelo in jo naklonilo tistim, ki tavajo v temi nevere, da bi našli pot k jaslicam, kakor so jo našli revni pastirci in rsi ti, ki tu časte novorojeno Dete. In zagotavljal je s prepričevalno besedo, da bo božje Dete gotovo izpolnilo nebeško obljubo in poslalo mir v vsa srca, ki so blage volje. Duhovnikova beseda je vsem globoko segla v srce, v očeh vseh pa so se lesketale solze in globoki vzdihi so polnili sveto tišino. Potem je spet zadonela božična pesem in ko je bila pobožnost končana, so si ljudje solznih oči podajali roke in si voščili srečen božič,, kakor pravi bratje. Janez je zamišljen odšel v svoj kotiček in sedel na posteljo. Ni vedel, kaj naj stori, alii naj znova obišče Petra ali naj ga zdaj pusti lastnim mislim. Spet je vzel časopis v roke in se zatopil v branje. “Janez!" je skoraj tiho zaklical Peter. Janez je hitro vstal in stopil k Petru. Nenavadna milina v Petrovem glasu ga je čutino iznenadila. Peter je sedel na postelji in iz oči mu je sijala čudna vznemirjenost. “Sedi sem, k meni,’’ mu je proseče velel. “Nekaj bi rad govoril s teboj. Vem, da boš iznenaden. . . Kot svojemu najboljšemu prijatelju bi ti rad zaupal nekaj, česar bi ne mogel nikomur drugemu. Saj boš ohranil zase?” “Mislim, da nimaš vzroka dvomiti o tem,’’ ga je vzpodbujal Janez. V radostnem pričakovanju nečesa velikega mu je zaplalo srce. Morebiti pa je bila njegova molitev res uslišana? “Prej sva govorila o šimnu, o najinem prijatelju — o tem, kako smo svoje dni lepo praznovali sveti večer in skupno zahajali k polnočnici. Pozneje pa veš, kaj je nastalo med nama. . . Mislim, da mi ni treba še posebej omenjati. . . Odkar se je Francka odločila zanj, je zrastlo tako sovraštvo v meni — do šimna — da sem noč in dan samo tuhtal, kako bi se maščeval nad njim. . . Ni bilo to lepo, vem, toda — tako je bilo! Danes mi je neskončno žal tega, toda zdaj je prepozno... Krotil sem se, kar sem se mogel. Celo prijateljski sem hotel biti z njim. Toda čustvo je preraščalo pamet in misel na maščevanje mi ni dala miru noč in dan. Vem, da je bilo to krivično. Kaj je mogel on za to, če je imel dekle rad in če ga je tudi ona imela rada? Imel je vsaj toliko pravice do tega, kot jaz, Posebno še, če ji je bolj ugajal kot' jaz. Toda užaljeno srce ni sledilo pameti. . . Ko smo šli v vojsko, sem se potajil. Delal sem se na vso moč prijateljskega do njega, v srcu pa sem že sklenil črn naklep. Grda hinavščina je bila to, priznam in samega sebe me je sram za to. In ko smo prišli v bitko, sem svoj grdi naklep izvršil. Iz zasede sem streljal nanj — in ga ubil!...” Zamolkel je bil Petrov glas in zadnje besede je že skoraj tiho govoril. “Ti — si ga ubil?!” je zatrepetal Janez. “Tako je. . . Ubil. . .” Nekaj časa je vladala gluha tišina v Petrovem kotičku. Oba fanta sta nepremično obsedela in se gledala kot v neverjetno pošastno čudo. V očeh obeh so zablestele solze. “Odpusti mi, če moreš!’’ je s trepetajočim Klasom zaprosil Peter in segel po Janezovi roki. “Pa saj vem, prestrašno je, da bi mi mo-§el odpustiti. Sploh je grdo, da se te upam kaj takega prositi. Lahko pljuneš vame, naravnost v obraz mi pljuni, ker kaj drugega vreden nisem!”. .. Janez je močneje stisnil Petrovo roko. Drgetal je po vsem telesu, toda skušal se je obvladati. čutil je, kako drgeta tudi Petrova roka. . “Kaj naj ti jaz odpuščam, Peter, če pa ti le šimen že sam odpustil? Edino nekdo je, Bri katerem je težko zapisan ta strašni dolg -” ‘‘Vem, Francka!” je hitro povzel Peter. “Ravno danes sem prejel njeno pismo s proš-hjo, naj ji sporočim, če kaj vem o šimnu. .. Naslonil mu je glavo na prsi. . . To je strašno, Janez! Kaj naj ji odgovorim?’’ “Res je, da si tudi pred njo zadolžen, toda nisem zdaj mislil nanjo. Mislil sem na Tistega, ki je edini gospodar našega življenja in smrti, to je večni Bog!” “Da, prav imaš. . . Toda On mi tega greha ne more odpustiti. Vem, ne more, ker je prevelik, pretežak! Moj, Bog, ko bi ti mogel povedati, kako me to boli in peče!’’ Naslonil mu je glavo na prsi in krčevito zaihtel. Janez je bil kakor omamljen od te strašne novice. Misli so se mu zmedle, živo mu je stopila pred oči šimnova smrt na bojnem polju in ne more spraviti v sklad njegovih poslovilnih besedi, da Petru vse odpušča. Ali je vedel za Petrov zločin, ali ga je le slutil. Ali pa se mu je v smrtnem boju to razodelo, saj pravijo, da človek takrat vidi stvari, ki jih drugi ne vidijo, in mu je marsikatera uganka že tedaj razrešena? In zdaj je tu, njegov ubijalec, kakor skesan otrok po hudem dejanju, ko se razjoka od kesanja v materinem naročju^ Takrat je rekel šimen, da mu bo v tolažbo, če bo Večni sprejel njegovo smrt kot žrtev za Petrovo spreobrnjenje in spoznanje. Morda pa je zdaj nastopil čas milosti, pridobljene s šimnovo smrtjo? Ljubeznivo mu je položil roko na glavo in ga tolažil z najljubeznivejšimi besedami. “Ne jokaj, Peter. Saj ti je šimen že odpustil in če mu hočeš napraviti tolažbo na onem svetu, kakor je sam rekel -—- se skesaj pred Bogom in ga prosi odpuščanja. Napačno misliš, če praviš, da ti Bog ne more odpustiti, še desnemu razbojniku je odpustil na križu in je bil gotovo še hujše zadolžen s svojo vestjo kot ti. Zaupaj, Peter, s prijateljsko besedo te prosim, skesaj se in se izpovej!” “Ne morem, Janez, ne morem. . . Kaj poreče spovednik, če mu povem ta strašni zločin?” “Sprejel te bo kot Kristus izgubljeno ovčico in se bo radoval, da je rešil novo dušo in jo v božjem imenu sprejel med otroke božje.” Janez ni vedel, odkod jemlje toliko moči in znanja. Kakor da ga je sam sveti Duh nav- dihnil, se mu zdi. Vso svojo govorniško sposobnost in versko znanje uporablja, da prepriča Petra, kako je to edina pot k očiščenju in miru, ki bo potem zavladal v njegovem srcu. Ni treba, da pove Francki o svojem; dejanju, dovolj je, če pove, da je šimen padel. Toda povedati je dolžan vse spovedniku, tako kakor da bi se pred Bogom izpovedal, ker je spovednik božji namestnik in ima od Boga samega oblast, v Njegovem imenu odpuščati grehe. Nekaj pokore pa je tudi treba za greh. če si je upal storiti zločin, naj najde zdaj tudi toliko moči, da bo to povedal spovedniku. Ta misel je močno vplivala na Petra. “Prav, Janez. Prosim te, bodi tako dober im poišči mi spovednika, čez kako uro, kp malo-premislim svoje življenje, pridem v kapelo. Dotlej pa me pusti tu samega!’’ Peter mu je še priznal, da je zadnje dni večkrat — ob poznih večernih urah — obiskal kapelo. Toda vselej je obupan pobegnil iz nje, kajti njegov greh mu je preveč težit dušo, da bi mogel kaj moliti. Toda nocojšnji večer mu je prebil led v duši. Saj ni res, da je brez vere, to je bil le izgovor, ker si je hotel s tem le tešiti duševne boje in jih dušiti v sebi. Janez mu je obljubil, da bo neutegoma poiskal spovednika. Krepko mu je stisnil roko in ga poljubil. Peter ga je objel in oba sta nekaj časa pritajeno ihtela. iPotem se je Janez poslovil in šel iskat spovednika, še nikoli v življenju ni kakega opravka tako z navdušenjem in radostjo opravil, kot tega. Spovednika, ki se mu je zdel najbolj primeren, je hitro, našel. Videl je, kako je čez uro Peter s težkim korakom prestopil prag taboriščne kapele. Ni ga hotel več motiti. Vzel pa, je rožni venec v roke in vneto molil za prijatelja, da bi mu: olajšal težko spoved. In ko je ob polnočnici pristopil Janez k angelski mizi, je z radostjo opazil, da kleči poleg njega tudi Peter. Solze so mu zalile oči in tudi Petru so gosto tekle po licih. In ko sta se spogledala, je sijala iz: njunih oči tolika radost, kot jo more čutiti človeško srce le v najsrečnejših trenutkih življenja. Zdaj je spoznal Peter, kako neskončna je dobrota božja, ljubezen in lepota! Gotovo je ta hip zaplavala tudi šimnova duša med. angelci, ki so radostno popevali ob Kristusovem rojstvu: ‘‘Slava Bogu na višavah in mir ljudem na zemlji, ki so blage volje!’’ »TRINAJST BdŽlftV» Leta devetnajststošestintrideset. . . Peli so božični zvonovi v soparno noč in v hrum pocestne železnice, avtomobilskih hup ter pokanje raket. . . Glavo sem naslonil v dlani. . . Daleč so bile moje misli.. . Na okno ljubljenega doma, tam v daljni Sloveniji, so potrkale in za hip poväsovale v družbi matere bratov in sestra; naše misli so se srečale, čeprav si niso mogle stisniti rok. Na beli javorjev! mizi je stal poprtnjak, zavit v snežnobeli prt, na katerem se je sladko ime Jezusovo odražalo kot velika hostija. V bogkovem kotu je skrivnostno utripala v jaslicah rdeča lučka in obsevala Je-zuščka, Marijo in sv. Jožefa. . . Mati so brali iz starih svetih bukev, bratje in sestre so pisali pisma odsotnim in se pretrgano pomenkovali.. . “Kaj naj še napišem Janezu?’’ Mati so odložili knjigo ip segli po pismu, da sami še kaj pristavijo. .. Pred oprtnjakom je stal zlat križ s širokim stojalom. Peter je segel po ključku in navil automat. Kmalu se je oglasila mila melodija, kakor da prepevajo božji angelci. A vse to je le spomin . . . Samo bežna misel,, ki je v hipu preletela neskončne dalje. Nekaj grenkega sem začutil v prsih, pod dlanmi pasem začutil solzo ... Pogledal sem na uro. čas je že! Pa sem pohitel na cesto in na omnibus.. Hrupna noč me je zajela. V gostilni na voglu so kričali igralci, ki so metali kocko in igralne karte; na pragih so postajale radovedne ženske; tramvaj je hrumel, vozila so-drvela, iz vseh strani je pa puhtela vročina .... To je Božič?... To je Sveti večer?... še mi je kanila solza. Božič v teh pasjih: dneh? ... V tej dečeli pač ni o Božiču mraza., zato pa tudi ni Božiča v srcih ljudi, ker pač- me čutijo, kako je Jezuščka zeblo in da je iz ljubezni do nas hotel trpeti. Zato so polne gostilne, polne plesne dvorane, zato odmeva Jirup iz domov. , . Ti ljudje pač nič ne mislijo, da so bili odrešeni in da so bili na svet rojeni :zato, da bi zaslužili nebeško domovino. V čaši šampanjca pozabljajo, da so in da morajo biti otroci božji . .. Grenko je bilo v mojem srcu ... šele ko sem pristopil k oltarju za polnočno mašo in je zaigrala sladka melodija ter se «glasila pesem: “Božji nam je rojen Sin”, sem se spet zavedel: da, res je Božič in celo -v tej daljni tujini ga more občutiti tudi slovensko srce. Božiči so si sledili. Prišlo je leto devetintrideset. Spet so se pojavila božična drevesca v izložbenih oknih. Sonce je gorelo nad prašnim mestom, po stenah so klicali veliki lepaki: “Festeje la Navidad cristianamente’’. .. Slike iz Evrope pa niso bile božične, temveč vojni grom je odmeval iz njih. Groza se je rrazlila čez mnoge dežele. “Mir ljudem na zemlji,” tako so spet ponavljali angelski pevci, toda narodi niso hoteli prisluhniti njihovemu sporočilu: “ki so Bogu po volji”. Ljudem je pač le do tega, ■da bi bili po volji sebi, svojim željam, svojemu pohlepu. . . Boga jim ni več treba. Njegova postava jim je odveč in nadležna. Grmeli so topovi in brneli avijoni ter preglušili angelsko petje; zato je pa tekla kri v potokih in morje solza je tajalo sneg, ki je bil preveč gorak za plenice betlehemskemu Detecu. Tudi tisti Božič se je oglasila svetonočna pesem: “Zveličar nam je rojen zdaj, o angelska ...”, toda svet je bil preveč sovražen Bogu, da bi zaslužil dan božičnega miru. Pač ■so bila posamezna srca deležna tolažbe ob Pogledu na veličino božje ljubezni, ki se nam razodeva z učlovečenjem Sina božjega, toda vojni hrum ni utihnil in besneči požar ne ugasnil, čeprav je čudni sij na nebu z grozo Pretresel milijone ljudi, kateri so prisluhnili opominu Fatimske Marije. Ob jaslicah smo zaupno molili k božjemu Betecu, naj vsaj našo sveto slovensko zemljo obvarje pred grozotami in naj ohrani naši domovini mir, ki je obljubljen njim, kateri vanj verjejo in ga ljubijo. Spet je prišel nov Božič, ki smo ga praznovali pod gorečim južnim soncem in željno upali, da vsaj naslednji prinese svetu potrebnega miru, toda vojna vihra je besnela dalje in nam prinesla Velikonoč, ki je videla grozoto vojnega vpada na Slovenijo, in tako nas je Božič leta enainštirideset našel bridko potrte. Niso peli božični zvonovi v Buenos Airesu, ker tu sploh zvonovi ne pojo, ne za Božič ne za Velikonoč; tukaj zvonovi samo bijejo... Nikoli niso peli; a druga leta je bila v naših srcih in dušah božična melodija tako silna, da je harmonizirala svetonočne zvonove v božično pesem, toda tisto leto je bilo vse zastonj. Božični zvonovi so bili kakor udarci sekire, ki so rezali v globino srca, da je krvavelo. Soparna noč nas je dvignila. Strahovita nevihta se je razbesnela nad deželo, ki je rušila drevje, podirala drogove, odnašala strehe ... Skozi besen naliv smo se gnali k slovenski polnočnici na 'Paternal. Marsikdo si je mislil: saj nikogar ne bo... Vse sile so se zbesnele tisto noč, na sveto božično noč, in tako se je zgodilo tukaj v daljni deželi to, kar so ljudje doma pripovedovali kot legendo. Sveti večer razodeva bodočnost prihodnjega leta... Ljudje in narodi še niso hoteli doumeti, da je miru vreden samo tisti, kateri ga služi z žrtvijo samoljubja; da ne bosta prišla do sprave soseda, ki nočeta velikodušno razpreti dlani, temveč vsak le prste k sebi krivi; da ni mogoč mir med narodi, kateri oblastno zahtevajo le svojo pravico in nočejo prisluhniti tistemu, kateri kaže na njihovo krivično početje in nasilstvo nad šibkim sosedom. Razdivjala se je nevihta tisto noč, a še bolj grozotno se je kmalu na to razbesnela vojna vihra, v katero je peklenska sila vpregla bratomorno sovraštvo. Krik po svobodi je zaoril čez vso slovensko zemljo, pa so nekateri mislili, da so ga oznanili angeli svetlobe, in so se pognali v besni vrtinec, ki je požiral brate in sestre, žgal domove, cerkve in vasi. .. Kakor človek, ko opazuje grozečo nevarnost, ki preti ljubljenemu bratu, stiska prste v krčevito pest, kot da bi mogel s tem odkloniti sovražno silo, tako smo tudi mi tisto sveto noč stisnili naše roke v božično sveto-nočno mirovno voščilo, srce je pač čutilo grozoto tragedije, katera se je tisti sveti večer že zbirala nad našo domovino, toda naše misli niso mogle priznati, da bi moglo čez našo zemljo zavladati tako sovraštvo nad rodnimi brati.. . ‘‘Mir se oznanja ljudem po nižavi”, tako smo peli in hrepeneče prosili, da bi to bilo res, toda grozeča senca, katero je razprostrla svetonočna nevihta, je ostala nad človeštvom, katero se raje potaplja v prekletstvo brez- "jbožnosti, pohlepa in pohote, kakor da bi pokleknilo k jaselcam in ob pogledu na borno 'božje Detece premislilo skrivnost osmih blagrov, kateri edini morejo pomiriti razprte brate, pravdarske sosede, sovražne narode in razdvojeno človeštvo. še so prihajali Božiči. Sonce je žgalo, da je curelo iz potnih teles v sencah božične noči. Željno so prihajale množice rojakov k slovenski polnočnici na Av. del Čampo; z upanjem smo hiteli na božični dan k maši na Avellanedo; pa čeprav je bila vročina, da je ozračje migljalo, je pričel padati na srca hlad. Slava Bogu na višavi in mir ljudem na zemlji, ki so Bogu po volji... te besede so pač odmevale iz leta v leto, toda tisto “Bogu po volji”, je bilo kot gramoz na cesti, na katerega stopa človek in žival, kolo in plaz. Beseda “svoboda", ki je doma tako usodno razklala narod, je začela zabijati kline tudi med naša srca tukaj. Ne božja volja, temveč človeška trma naj bi postala osnova miru. Malo je bilo takih, kateri so se zavedali, da svoboda in razbrzdanost ni isto. Vsi smo želeli svobodo naši sveti domovini; vsi smo hrepeneli, da bi iz razvalin vojne vstala zedinjena, prenovljena in močna; a malo je bilo takih, kateri so spreumeli že tedaj, kakšni so načrti tistih sil, ki hočejo naš narod pognati na tisto pot, na kateri ne more biti “Bogu po volji’’. Malo je bilo takih, ki so mogli uvideti, kako strašno se lahko zlorabi klic po pravi svobodi. Tudi do nas je prišel glas tistih, kateri so obetali nebesa na zemlji človeku, ki se odpove božjim nebesom. Tako smo doživljali bridke Božiče, ki so bili brez božičnega veselja, pSc pa polni groze betlehemske morije. Skoro si nismo upali pogledati v obraz, da ne bi tudi med nas, ki nas je Božic še družil, padla beseda “izdajalec” ... V tistih časih je le malokdo še hotel prisluhniti angelskemu oznanilu. Lepa beseda Je izzvenela v prizvok, ki je zastrupljal duše z nezaupanjem. Bolestna slika noči Velikega Četrtka na Kajfovem dvorišču je nadomestila božično veselje. “Tudi ti si eden tistih Nazarejčevih.” Tako je vrgla dekla v obraz Petru in Peter je koprnel od strahu, trepetal pred žensko in jecljal, da ne ve zanj, da ga ne pozna, da ga nikoli ni videl.. . O ljudje božji, kako smo mogli pozabiti, vseh naših družin raztresenih, po tej mrzli tujini. Te pozdravlja Tvoj Tinko. Ko je Mirko skončal pismo^. je že legel mrak. Zaprl je pismo in bilo mu je laže. še jaslice so se mu zazdele drugačne kot prej. V mislih na dom je pokleknili pred božje Dete in molil. . . “LA VI DA, ESP I R I TU AL” PASCO 431, BUENOS AIRES, REP. ARGENTINA “DUHOVNO ŽIVLJENJE” Z DVOMESEČNO PRILOGO “KATOLIŠKI MISIJONI’’ -----------------------VSEBINA---------------------------------------- ‘‘Očetova beseda” našega nadpastirja dr. Gregorija Rožmana prinaša, prenovljenemu • ‘‘Duhovnemu življenju” pozdrav in blagoslov “Na novo pot”, kakor jo rojakom v uvodniku tolmači uredništvo. Pretežni del prve številke je posvečen Božiču, ki je “Praznik miru”, kakor nam v globokem razmišljanju obrazloži nepodpisani sodelavec. Siedi članek dr. Filipa Žaklja ‘‘Gospodovi prihodi”, če bo zadnji Jezusov prihod ob Vesoljni sodbi za grešnike noč groze, je pa Njegov prvi prihod na zemljo “Noč ljubezni”, tiste krščanske ljubezni, ki edina more in zato tudi mora prenoviti obličje zemlje, kakor nas v svojem članku opominjajoče opozarja dr. Ignacij Lenček. Nato nas pisatelj Jože Svetlin v svoji črtici popelje v begunska taborišča, kjer je včasih ‘‘Milost svete noči” delala čudeže spreobrnjenj v obteženih, trpečih srcih. Gospod Janez Hladnik nam s toplo besedo prikazuje “Trinajst božičev”, ki jih je doslej preživel med Slovenci v Argentini. Dve strani slik iz božičnih slovesnosti v taborišču nas bo spomnilo na bridko lepe svete noči dosedanje naše begunske poti. Povzete so z ene same strani velikega begunskega albuma fotografa Lojzeta Erjavca. Bogdan Budilik nam v sonetu ‘‘Novoletna molitev izgnancev" podaja dragoceno miselno gradivo za meditacijo ob prehodu v novo leto. Tudi “Za naše male” smo pripravili eno stran božičnega kramljanja. V splošnem delu pa prinaša ta številka sledeče gradivo: Argentinskim prijateljem podaja kot uvod v prevod “Knjige o življenju’, ki jim ga bomo objavljali skozi ves letnik, prelepo sliko največjega slovenskega misleca dr. Aleša Pšeničnika izpod peresa prof. Gerziniča. Sledi prvo poglavje romana “Kar je Bog združil”, ki ga je napisal znani argentinski pisatelj, in bomo ob njega branju uživali “dulce cum utili”, ker nudi v lepi leposlovni obliki dragocena načela o zakonu kot zakramentu. V besedi in sliki prikazujemo “Bujan” kot najznamenitejše argentinsko svetišče; v vsaki številki bomo rojakom prikazali enega od božjih hramov v tej naši novi domovini. S pozivom, da “Pojdimo k Baragu” v vseh telesnih in duhovnih stiskah našega življenja v novem kraju, s poročili “Iz življenja Cerkve’’, ‘‘Po širnem svetu”, “V domovini” in “Med izseljenci” ter z mesečnim verskim oznanilom ‘‘Cerkveni vestnik” zaključujemo to prvo številko novega “Duhovnega življenja”, ki jo je ilustriral mladi risar Stane Snoj. Vsem bralcem in zlasti sodelavcem želi vesele praznike in blagoslovljeno novo leto ‘ DUHOVNO ŽIVLJENJE". DOSEDANJIM NAROČNIKOM! “Duhovno življenje”, ki je bilo doslej moja last, preide sedaj v roke konzorcija šestili slovenskih duhovnikov. Dvanajst let sem nosil na svojih ramah vse delo in odgovornost za list. Z veseljem sem delal in hvaležen sem dragim rojakom, ki ste moje delo umevali in me pri njem podpirali. Z istim veseljem pa prepuščam sedaj del dela mlajšim. Z združenimi močmi bomo storili vse, da na čim popolnejši način zadostimo duhovnim potrebam rojakov. Upam, da boste vsi dosedanji naročniki listu ostali zvesti in da se bo nanj naročilo tudi čim več novih. JANEZ HLADNIK • Uprava “Duhovnega življenja” in priloge “Katoliški misijoni” bo do nadalj-nega na Victor Martinez 50, Buenos Aires, Argentina. Upravnik je Lenček Ladislav CM, na katerega ime je treba naslavljati čeke, kadar bi naročnino z njimi plačevali. Vsi, ki boste “Duhovno življenje” prejeli, boste ostali zapisani kot naročniki, če prve številke ne boste vrnili ali lista kako drugače odklonili. Prilogo “Katoliški misijoni”, katere prva številka izide skupno s februarsko “Duhovnega življenja”, • bomo poslali le tistim, ki se bodo nanjo posebej naročili. O g E 2 S H TARIFA REDUCIDA gz,-ts h y Concesiön 2560 0 C3 Ü S -z < Talleres Gräficos "CORDOBA” Gutenberg 3360 — 23. XII. 1948