Ob tako pomembnem prazniku, prazniku dela 1. maju se velja spomniti na delovne uspehe, ki smo jiih dosegli v preteklem obdobju. V letošnjem letu prehajamo v novo stabilizacijsko srednjeročno obdobje, ki bo od nas zahtevalo racionalno obnašanje na vseh področ-čjih. V preteklem srednjeročnem obdobju smo dosegli lepe delovne uspehe. Zgradili smo nove proizvodne prostore in upeljali perspektiven proizvodni program, usposobili in pridobili ustrezno kadrovsko strukturo, ki je pogoj za uspešno razvijanje proizvodnega programa. Srednjeročni plan za obdobje 1981—1985, ki smo si ga zastavili, vsebuje vse kvalitetne elemente, ki smo jih dosegli v preteklem obdobju in nam daje polno osnovo za dosego zastavljenih ciljev, kljub zaostrenim gospodarskim pogojem. Izdelki iz našega proizvodnega programa so za trg zanimivi. Povpraševanje bo še naprej naraščalo, ker s proizvodnjo naših izdelkov nadomeščamo uvoz v strojegradnji in posredno tudi v drugih gospodarskih vejah. Gospodarska razvitost neke dežele je zelo odvisna od razvitosti strojegradnje, ki je osnova drugim gospodarskim vejam, saj je znano, da s slabimi stroji ali širše delovnimi sredstvi, ni moč dosegati dobrih gospodarskih rezultatov. Ko pogledamo na prehojeno pot in dosežene rezultate lahko ugotovimo, da imamo vse osnovne pogoje za uspešen nadaljni razvoj in da zato s ponosom počastimo letošnji praznik dela. Vsem delovnim ljudem iskreno čestitamo za 1. maj ZAKLJUČNI RAČUN 1980 Celotni dohodek, če go primerjamo s planom za leto 1980 je bil dosežen 95,4%, v primerjavi s prejšnjim letom pa je bil za 21,9% večji. Porabljena sredstva so bila z ozirom na celotni dohodek nekoliko nižja. Vzrok temu je, da so bili stroški pri nekaterih postavkah manjši od planiranih. Stroški investicijskega vzdrževanja so bili doseženi le 77,5%. PTT storitve, šolnine, najemnine, literatura, kurjava in nabavljena voda niso dosegli višine planiranih stroškov. Nekateri izdatki, kot so naprimer: reprezentanca, reklama, prevozi z lastnim avtomobilom, dnevnice in pogodbe o delu pa so bili v letu 1980 z zakonom omejeni, zato so bili tudi manjši od planiranih. Stroški amortizacije pa so bili večji od planiranih za 26,2%, to pa zaradi tega, ker v planiranih še ni bila upoštevana revalorizacija osnovnih sredstev. Dohodek je bil zaradi zgoraj omenjenih vzrokov nekaj večji v primerjavi s celotnim dohodkom, v primerjavi s planiranim dohodkom pa je bil za 3,7% manjši. Zakonske in pogodbene obveznosti so bile v primerjavi s planiranim za 7,3% večje. Zaradi večje davčne osnove so se povečale obveznosti iz dohodka; za izobraževalno skupnost, za raziskovalno skupnost in davek iz dohodka. Večji je bil tudi znesek prispevka za 2TP Ljubljana, ki se ravno tako plačuje od davčne osnove. Večje od planiranih pa so bile tudi izplačane štipendije in nagrade vajencev. Čisti dohodek je bil v primerjavi s planiranim za 5,7% manjši. Iz njega smo pokrili osebne dohodke, ki so bili za 1,1% večji od planiranih, rezervni sklad, njegova osnova je dohodek in sicer 2,5% od dohodka in je zato z dohodkom dosežen v isti višini. V skladu skupne porabe smo rezervirali sredstva za stanovanjsko izgradnjo, sredstva za regres, za samoupravne sporazume v kraju, dotacijo sindikatu in pokrili stroške za topli obrok, ki smo ga koristili v letu 1980. V poslovni sklad smo namenili sredstva v višini odplačil dolgoročnih kreditov za obratna in osnovna sredstva in pokrili posojilo za nerazvite. Mira Poljanšek KAZALCI PO ZAKONU O ZDRUŽENEM DELU IN KAZALCI PO ODLOKU O KAZALCIH I me kazalca leto 1979 leto 1980 indeks 1. Dohodek na delavca 216.970,42 281.277,93 129,6 2. Dohodek v primerjavi s poprečno upor. poslov, sred. 57,7 61,3 106,2 3. Čisti dohodek na delavca 176.263,64 228.260,90 129,5 4. Akumulacija v primerjavi z dohodkom 11,2 16,5 147,5 5. Akumulacija v primerjavi s čistim dohodkom 13,1 20,3 155,0 6. Akumulacija v primerjavi s poprečno uporabljenimi poslovnili sredstvi 6,5 10,1 155,4 7. OD in sredstva za skupno porabo na delavca -— mesečno poprečje 12.654,19 15.163,61 119,8 8. Čisti dohodek na delavca — mes. pop. 7.212,04 8.666,79 120,2 1. Izločanje iz OD na delavca — mes. pop. 3.172,40 3.829,94 120,7 2. Izločanje iz dohodka na delavca 40.450,91 52.600,15 130,0 3. Akumulacija z a m ort. v primer, s pop. upor. posl. sred. 10,3 14,2 137,9 4. Poprečno uporabljena poslovna sredstva na delavca 376.126,87 458.739,75 122,0 5. Celotni prihodek glede na porabljena sredstva 185,5 198,9 107,2 6. Celotni prihodek glede na pop. uporab, obratna sred. 217,9 213,0 97,8 7. 8. Izguba na delavca Dohodek v primerjavi s planiranim dohodkom 95,5 96,3 100,8 9. OD v primerjavi s planiranim OD 93,0 101,1 108,7 10. Sredstva za reprodukcijo v primer, s pop. upor. posl. sred. 10,3 14,2 137,9 11. Odplačila za invest. kred. v primer, s sred. za reprod. 137,8 92,6 67,2 PRIMERJAVA DOSEŽENEGA DOHODKA V LETU 1980 Z LETOM 1979 IN PLANOM ZA LETO 1980 Struktura Plan 1980 Reali z. 1980 Indeks Realiz. 1979 Indeks I. CELOTNI DOHODEK 125.745,728 119.924,146 95,4 93.691,919 78,1 1. Amortizacija 3.229,346 4.074,744 126,2 2.824,249 69,3 2. Stroški inv. vzdr. 860,000 666,718 77,5 475,963 71,4 3. Mat., tuje usl., rež. mat. 59.764,525 55.551,763 93,0 47.214,593 84,9 II. PORABLJENA SREDSTVA 63.853,871 60.293,225 94,4 50.514,805 83,8 III. DOHODEK 61.891,857 59.630,921 96,3 43.177,114 72,4 4. Zakonske in pog. obvez. 5.082,589 5.453,491 107,3 3.786,999 37,8 5. Obresti od kreditov 4.500,000 4.397,407 97,7 3.471,663 78,9 6. Nag. vaj., štipendije 995.474 1.388,714 139,5 845,968 60,9 IV. POSLOVNI STROSKI 74.431,934 71.532,837 96,1 58.619,435 81,9 V. ČISTI DOHODEK 51.313,794 48.391,309 94,3 35.072,484 72,5 7. Brutto OD 31.444,703 31.786,850 101,1 25.293,358 79,6 8. Rezervni sklad 1.547,296 1.490,773 96,3 1.079,428 72,4 9. Sklad skupne porabe 5.770,468 6.789,361 117,7 4.924,857 72,5 10. Odplačila kreditov 7.548,058 7.236,361 95,9 3.774,840 52,2 11. Sklad za raz. rep. 5.003,269 1.087,964 21,7 GOSPODARSKI NAČRT ZA LETO 1981 Za leto 1981 načrtujemo 26% rast celotnega dohodka račun, po netto prodaj, cenah, glede 'na realizacijo leta 1980, kar v absolutnem znesku predstavlja 151.467,251,— din. Celotni dohodek predstavlja planiran obseg prodaje v letu 1981, katere jedro bo še vedno program hidravličnih komponent in sistemov. Izvoz, ki je vključen v celotni prihodek bo v letu 1981 predvidoma znašal 9.719.588,10 din, kar predstavlja 94% lanske realizacije. Vrednost proizvodnje računana po stalnih planskih cenah bo predvidoma 133.300,743,— din, oz. 144.537,670,66 po netto prodajnih cenah, kar pomeni za 30% več v primerjavi z realizacijo v letu 1980. V planu za leto 1981 imamo 5.734,978,— din predvidenega uvoza, pri čemer predstavlja največji delež nabava repromateriala. Vsega uvoza ob predvidenem izvozu ne bomo mogli realizirati, zaradi premajhnih deviznih sredstev, kar pomeni, da bomo lahiko pokrili le najnujnejše potrebe. Glede na potrebe, ki so se pojavile v letu 1980 in predvidene za ‘leto 1981, bomo v tem planskem letu predvidoma zaposlili 16 novih delavcev, kar znaša v primerjavi z številom zaposlenih konec leta 1980 7%. Potrebe po novih delavcih bomo pokrivali s prilivom učencev v gospodarstvu in štipendisti, ostalo pa s pridobivanjem kadrov od zunaj. Za vse oblike šolanja bomo v letu 1981 namenili 1.806.131,— din ali 26% vej kot smo porabili v preteklem letu. Največjo postavko predstavlja redno šolanje za kar smo planirali 1.381.031,— din. Leta 1980 smo zaključili s precejšnim primankljajem lastnih sredstev, za pokrivanje zalog repromateriala, zalog proizvodnje v teku in gotovih proizvodov. Zaradi slabe oskrbe trga z repromaterialom in povečanja obsega proizvodnje, bo primanjkljaj lastnih virov za pokrivanje obratnih sredstev (ob istočasnem premajhnem ostanku čistega dohodka) v letu 1981 še večji. To pa pomeni, da bomo morali iskati dodatne vire zunaj delovne organizacije, če bomo hoteli imeti neko normalno likvidnost. Masa sredstev za OD in sklad skupne porabe je oblikovana na osnovi DOGOVOR-a o uresničevanju družbene usmeritve razporejanja dohodka v letu 1981 in znaša 39.619.130,21 din oziroma 5.924.704,40, kar pomeni, da je za 124,64% oz. 89% večja (manjša) v primerjavi z letom 1980. Realizacija teh dveh postavk je v korelaciji z rastjo dohodka (celotni prihodki minus stroški), kar pomeni, da v primeru, če ne dosežemo predvidenega dohodka, ne smemo izplačati planirane mase OD, oziroma lahko izplačamo večjo, če nam dohodek v primerjavi z letom 1980 raste hitreje, kot smo to zapisali v planski dokument. Plan delitve dohodka in čistega dohodka prikazuje tabela. Andra Luznar PRIDOBIVANJE IN DELITEV CELOTNEGA DOHODKA V LETU 1981 Kategorija Plan 1981 I. CELOTNI DOHODEK 151.467.251,06 1. Amortizacija — minimalna 4.531.707,75 2. Stroški investicijskega vzdr. 1.260.000,00 3. Mat., tuje usluge, rež. mat. 69.347.963,50 — osnovni in pomožni mat. 47.119.507,75 - tuje proizvodne usluge 10.662.213,24 - režijski material 11.566.242,50 II. PORABLJENA SREDSTVA 75.139.671,25 III . DOHODEK 76.327.579,81 4. Obveznosti SIS-om 8.823.043,41 5. Zavarovalne premije 413.929,38 6. Davek iz dohodka 448.343,48 7. Prispevek za del. skupnost 119.261,84 SKLEPI SAMOUPRAVNIH ORGANOV ZAPISNIK Komisija za OD, z dne 19. 3. 1981 SKLEP: 1. Zahtevku za boljšo nagraditev dela, ki so ga komisiji za OD posredovali delavci, ki delajo na strojih NEF in RNF se ne more ugoditi. Ugotovljeno je namreč, da se zahtevnost dela pri vnašanju in korigiranju programa po zahtevnosti ne more enačiti z zahtevnostjo nastavljanja npr. na univerzalnih stružnicah, kjer mora delavec samostojno izbrati, brusiti orodje itd. Delovna opravila samostojnega vnašanja in korigiranja programa pa so tudi po Pravilniku o razvidu del in nalog sestavni del opravil strugarja II. 2. Po daljši diskusiji komisija za OD sprejme tudi sklep, da se k preverki analitske ocene pristopi v 4. kvartalu letošnjega leta. ZAPISNIK Komisija za družbeni standard z dne 13. 3. 1981 1. Sklep o razpisu za vložitev prošenj za dodelitev posojila za novogradnje in adaptacije ter nakup stanovanj. 2. Za posojila se namenijo sredstva v višini 1.300.000,— din (sproščena pri Ljubljanski banki v avgustu mesecu 1981), ter sredstva v višini 800.000,— din (sproščena pri Ljubljanski banki v maju mesecu 1982). 3. Sredstva v višini 1.944.000,— din (sproščena bodo konec leta 1981) se namenijo za nakup stanovanj v novem stolpiču, ki bo predvidoma zgrajen konec letošnjega leta. Sklep o nakupu 4 stanovanj v tem stolpiču je sprejela komisija za družbeni standard dne 26. 2. 1980. Cena teh stanovanj po pogodbi znaša 3.414.198,- din, torej bo potrebno za manjkajoča sredstva pridobiti kredite na stanovanjski skupnosti. 4. Sredstva, ki so na skladu skupne porabe in sicer v 8. Ostali prispevki iz dohodka 1.883.027,67 9. Prispevek za solidarnost 26.901,00 10.Prispevek SISEOT in ostale članar. 264.242,16 11.Obresti od kreditov 4.000.000,00 12. Nagrade in štipendije 13. Amortizacija nad minim. 1.381.031,00 IV. POSLOVNI STROŠKI 92.499.451,19 V. CISTI DOHODEK 58.967.799,87 14.Brutto OD 39.619.130,21 15.Rezervni sklad 1.908.189,49 16.Sklad skupne porabe 5.924.704,40 17.Samouprav, spor. v kraju (4%) 1.584.765,20 18.Prispevek SIS-om iz OD 515.048,69 19.Sklad za razš. reprodukcijo - 549.407,12 20.Plačilo anuitet 11.965.369,00 21 .Amortizacija 4.531.707,75 višini 405.343,82 (okroglo 400.000,—) se vložijo pri Ljubljanski banki za dobo 15 let im čakalno dobo 1 leto (ta vezava nam daje 800.000,— din sredstev, ki jih bomo imeli na razpolago maja 1982 za reševanje stanovanjskih potreb). 5. Za ogled in ugotovitev stanovanjskih razmer prosilcev komisija za družbeni standard imenuje komisijo v naslednji sestavi: - Kosmač Janez - Božič Franko - Pišler Alojz - Likar Pavel Komisija po ogledu sestavi zapisnik opravljenega pregleda, na osnovi katerega se izvede točkovanje in sestavi prioritetno listo. 6. Komisija za družbeni standard sprejme sklep, da se materi umrlega sodelavca Kogovšek Hermana izplača en njegov povprečni mesečni OD dosežen v letu 1980 iz sklada skupne porabe (v skladu s 67. in 68. členom SaS o osnovah in merilih za delitev sredstev za OD in za skupno porabo delavcev DO ,,Kladivar" Žiri). Povprečni mesečni OD, ki ga je tov. Herman Kogovšek dosegel v letu 1980 znaša 6.575,70 din. ZAPISNIK Delavskega sveta DO ..KLADIVAR" Žiri z dne 3. 3. 1981 SKLEPI: 1. Samoupravni sporazum o temeljih srednjeročnega plana Ljubljanske banke, Temeljne banke Gorenjske, je soglasno sprejet. 2. Samoupravni sporazum o temeljih planov bank, združenih v LB - združeno banko za obdobje 1981—1985, je soglasno sprejet. 3. Samoupravni sporazum o temeljih srednjeročnega plana Beogradske banke, Temeljne banke Ljubljana, za obdobje 1981—1985. 4. Potrdi se delo komisij pri inventuri za leto 1981 s tem, da: a) odpiše se material v skladišču materiala v vrednosti 23.577,90 din. Skladiščno službo se zadolži, da odpisan material skladišči na ločen prostor. b) odpišejo in uničijo se nalepke za indikatorje v vrednosti 31.501,40 din, za kar se zadolži tehnični sektor. c) proda se material v vrednosti 185.144,30 din in zadolži nabavno službo za realizacijo. d) odpišejo se osnovna sredstva v vrednosti 37.135,74 din, za kar se zadolži knjigovodski sektor. e) osnovna sredstva v vrednosti 27.284,53 din se prenesejo na drobni inventar, za kar se zadolži knjigovodski sektor. 5. DS potrdi (zaključni račun) delitev celotnega dohodka in čistega dohodka, ki je bil soglasno sprejet že na zboru. 6. Zbor je din e 25. 2. 1981 obravnaval gospodarski načrt za leto 1981 in nanj ni imel pripomb. Člani DS so soglasno potrdili gospodarski načrt za leto 1981. V komisijo za družbeni standard DS imenuje tov. Pišler Alojza (namesto Bogataj Rada). V komisijo za OD DS Imenuje tov. Galičič Doro in tov. Rudolf Vinka (namesto Luznar Janeza in namesto Pivk Petra, ki je sporazumno prekinil delovno razmerje v naši DO). 8. DS DO ..Kladivar" Žiri potrjuje Samoupravni sporazum o temeljih plana KS Žiri za obdobje 1981-1985, za podpisnika pa pooblašča tov. direktorja Bogataj Rada. 9. Člani DS soglasno potrdijo pristop k pogodbi razvojno inovacijske naloge ..izmenična hidravlika,,. 10. DS DO „Kladivar" Žiri pristopi k Samoupravnem sporazumu o štipendiranju v občini. Za podpisnika se pooblasti tov. Erznožnik Bogdana. 11. Soglasna potrditev Samoupravnega sporazuma o spremembi 44. člena Samoupravnega sporazuma o združevanju v Jugoslovansko banko za avtomatizacijo „Uni-matik". Za podpis SaS o spremembi omenjenega 44. člena se pooblasti direktorja tov. Rada Bogataja. 12. DS DO ,,Kladivar" Žiri pristopi in podpiše SaS o združevanju sredstev za ureditev stro j n o-kovi na rs ki h delavnic pri Šolskem centru za kovinarsko in avtomehani-ško stroko Škofja Loka, ki bo nosilec usmerjenega izobraževanja v občini Škofja Loka, s tem, da se znesek 219.895 din poravna v letu 1981, znesek 549.739 din pa v letu 1982. 13. DS sprejme sklep, da samoupravni sporazum o zagotovitvi obveznosti za vračilo anuitet kredita LB za modernizacijo cest v občini Logatec ne sprejme in ne podpiše. KS Vrh nad Rovtami (gre se za modernizacijo cest na območju KS Vrh nad Rovtami) se naj poveže s KS Žiri, kjer DO združujejo sredstva za razvoj KS Žiri in da se-naj za ustrezne rešitve dogovarja na tej relaciji. 14. DS sprejme sklep, da ne podpiše samoupravnega sporazuma o kreditnem sovlaganju v Planinski dom na Goropekah. Navedena problematika se naj rešuje v okviru KS Žiri. DO Kladivar Žiri ne razpolaga z nobenimi dodatnimi sredstvi (po planu), ki bi omogočale pokritje dodatnih finančnih obveznosti (poleg tistih, ki so predvidena s Temelji plana DO Kladivar Žiri za obdobje od leta 1981 do 1985. DS sprejme tudi sklep oziroma stališče do elementov plana 1981—1985 KS Trebija (združevanje sredstev za urejanje komunalnih in drugih zadev v tej KS), kakor tudi do prošnje za finančno pomoč in sodelovanje, ki jo je posredovalo AM Žiri, Moto Cros sekcija. 15. Člani DS soglasno pristopijo k sporazumu o uvedbi prevoza delavcev na delo in iz dela na relaciji Žiri -Rovte in obratno, zc podpisnika sporazuma se pooblašča tov. Erznožnik Bogdana. 16. a) Vrednost točke pri obračunu OD za mesec januar 1981 ostane 0,18 din brutto (z novim letom oziroma z mesecem januarjem so se prispevki iz brutto OD zmanjšali iz 31,45 na 28,57, kar pa pri isti vrednosti točke t.j. 0,18 brutto pomeni 4% povečanje OD). b) Pri obračunu OD za mesec februar 1981 se konstanta, ki je element zahtevnosti dela( analitske ocene), pri vseh delih in nalogah poveča linearno in sicer od 50 na 80 točk, to se pravi za 30 točk. Vrednost točke 0,18 din brutto. c) Pri obračunu OD za mesec marec 1981 se vrednost točke poveča iz 0,18 din brutto na 0,19 din brutto. d) Ker je povečana vrednost točke pri obračunu OD za mesec marec povezana s sprejemom aneksa sprememb in dopolnil SaS o delitvi sredstev za OD in skupno porabo, ki vsebuje stimulativnejše nagrajevanje se sklep pod točko 3 realizira v primeru, če bo Aneks omenjenega SaS sprejet na referendumu dne 27. marca 1981. 17. Delavcu, ki ima do uveljavitve pravice do upokojitve, po enem od kriterijev, ki jih določa Pravilnik o postopku za uveljavljanje pravic iz pokojninskega in invalidskega zavarovanja še 2 leti dela, oziroma delavec, ki mora biti do uveljavitve pravice do upokojitve še 2 leti v delovnem razmerju, pripada akontacija OD izračunana po osnovah in merilih SaS o delitvi sredstev za OD in skupno porabo, povečana za faktor 1,10 (10%). Pobudo za pričetek takega obračunavanja OD lahko poda strokovna služba ali pa delavec sam, s tem, da mora strokovna služba preveriti rok pravice uveljavljanja do upokojitve z ozirom na določila Pravilnika o postopku za uveljavljanje pravic iz pokojninskega in invalidskega zavarovanja. Pravico do navedenega načina določevanja OD delavcem, ki se nahajajo 2 leti pred upokojitvijo, ugasne po 2 letih izplačevanja OD obračunanega po tem sklepu. 18. Imenuje se komite za SLO in DS v naslednji sestavi: Mole Vanjo — predsednik komiteja Kosmač ing. Janez — predsednik OOS Bogataj Rado — direktor Cokan Bogomir — načelnik NZ Gladek Vinko — načelnik CZ Likar Pavel - predsednik DS Eržen Emil — predsednik OOZSMS Skladno s členi 46 in 48 Osnutka Zakona o splošni Ijud- ski obrambi in družbeni samozaščiti, komite imenuje DS DO v soglasju z občinskim komitejem za splošno ljudsko obrambo in družbeno samozaščito. Imenovani komite deluje skupaj s sedanjim odborom za SLO in DS in sicer do sprejetja Zakona o splošni ljudski obrambi in družbeni samozaščiti. S sprejetjem zakona preneha delovati odbor za SLO in DS, ki se raz-formira. Odbor za SLO in DS pa deluje v naslednjem sestavu: KAKO SAMOUPRAVLJAMO? 2e tri desetletja so minila, odkar smo se v naši družbi odločili za pot samoupravljanja: najprej v podjetjih, postopoma pa tudi na vseh ostalih področjih družbenega življenja. Vendar je to vsem več ali manj poznano in o tem ne bi pisal. Ostal bi kar v naši DO, v Kladivar-ju in skušal prikazati kako samoupravljamo pri nas. Kot vsa podjetja v naši družbi, imamo tudi mi samoupravna telesa kot so: DS, njegove komisije oz. odbore za OD, komisijo za medsebojna delovna razmerja, disciplinska komisija itd. in kot'najvišji organ zbor delavcev DO Kladivar Žiri. V statutu jasno piše, katere so pristojnosti teh organov. Prav tako imamo pravilnike in samoupravne sporazume, ki za vsako področje delovanja posebej navajajo dolžnosti in pravice tega ali onega organa samoupravne strukture. Toda, kako je to v resnici, v življenju? K temu razmišljanju me je vzpodbudilo, ko sem analiziral sam pri sebi dogodke zadnjega časa, pa tudi zadnja zbora delavcev DO ter pravkar izveden referendum o dopolnitvi in spremembi pravilnika o nagrajevanju. Na zboru delavcev DO ob sprejemu proizvodnega načrta za leto 1981 skoraj ni bilo vprašanj. Sprejet je bil v pičlih desetih minutah, pa čeprav je (po mojem mišljenju) to najvažnejši akt, ki ga lahko nek kolektiv sprejme. V njem naj bi se zrcalila vsa pripravljenost kolektiva, ki želi napredovati. Toda pri nas tega žal ni opaziti. Nekaterim je prav vseeno, kako bomo v teh težkih stabilizacijskih časih uspevali. Vseeno jim je, ali bo KLADIVAR napredoval ali nazadoval. Niti toliko kulture nimajo, da bi prišli na zbor, pa čeprav med delovnim časom, torej med časom, za katerega so tudi plačani. Ni jim mar resnično samoupravljanje — razlagajo si ga po svoje. Poznajo le svoje pravice, ne pa tudi dolžnosti. Bolj živahno je bilo na zboru, ko smo razpravljali o OD, čeprav je z udeležbo bilo podobno — slabo. Popolnoma razumljivo je, da je OD življenskega pomena za vsakega zaposlenega, toda nekateri bi radi uveljavili uravnilovko ,,vsi enako". Toda to bi bilo družbeno nesprejemljivo in tudi nelogično, kajti konec koncev je treba tudi upoštevati strokovnost, izobrazbo, znanje, odgovornost, delovno mesto itd. To so elementi, ki jih upoštevajo vse družbene ureditve tega sveta, tako tudi naša. Res je, da sistem nagrajevanja, ki je veljal do 31. 3. 1981 ni stimuliral neposrednega proizvajalca pa tudi režijske delavce ne. Toda, ali je bilo potrebno toliko žolčnih debat in zastojev v pro- Likar Pavel - namestnik Cokan Bogomir — načelnik NZ Gladek Vinko — načelnik CZ Pečelin Matevž — predstavnik OOS Podobnik Vinko — predstavnik ZK Govekar Mirko — predstavnik OOZSMS Predlagatelj OOZK, prebral tov. Kavčič Iztok. Bogataj Rado - direktor, predsednik odbora izvodnji, preden smo se na referendumu izrekli za nov sistem delitve OD. Ali ne bi bilo bolje prej temeljito prebrati predlog strokovne službe in ugotoviti, da je sistem nagrajevanja, ki ga je predložila, zares dober in v prid vsem pridnim in prizadevnim delavcem prav v neposredni proizvodnji? Zgrešeno je tudi mnenje, da si delavci v režiji ne zaslužijo višjih osebnih dohodkov. Zaslužijo si, vendar sigurno ne vsi. Kot med tistimi v neposredni proizvodnji, je tudi med režijci moč najti take, ki si svoj OD ne zaslužijo v celoti. Na take bo treba nekoč (kmalu!) pokazati tudi s prstom. Zavedati se bomo morali, da so časi, ko si kaj koristnega v delovnem času naredil ali ne, pa zato vseeno prejel celoten OD, mimo. Poiskati bo potrebno notranje rezerve. Treba bo družbeno koristno izrabiti delovni čas in s tem tudi sebi zagotoviti boljši kos kruha. Kljub težki gospodarski situaciji v naši državi, v Kladivarju ni čutiti pomanjkanja dela. Mnogo več bi proizvedli, če bi znali resnično samoupravljati. Če se bi zavedali, da samoupravljanje ni anarhija, da pa lahko nastane, če ljudje v njem iščejo le svoje ozke koristi (čim manj delati in čim več zaslužiti I). Samoupravlja se na sestankih samoupravnih forumov (DS, zboru, odborih in komisijah), kjer lahko vsak pove svoje probleme, predloge in mišljenja. Če delavec ni član samoupravnega odbora, lahko vse to pove svojemu delegatu v samoupravnih organih, ta pa nato na merodajnem mestu iznese problem in prenese odgovor delavcu. Vsekakor pa ni prav to, kar počnejo nekateri, ki bi samoupravljali celih osem ur pri strojih ali pisalnih mizah, pri tem pa pozabili, da je na delovnem mestu njihova dolžnost le delati, izpolnjevati naloge, ki mu jih da njegov predpostavljeni. Vse tehnične težave, ki bi nastale pri samem delu, pa morajo reševati tiste službe, ki so za to odgovorne (tehnologija, razvoj, priprava dela itd.). Prav tako je zelo važno za dosego boljših poslovnih rezultatov zdravje in počutje delavca na delovnem mestu. Predvsem je potrebno skrbeti za bolehne in za delavce pred upokojitvijo, ki ne morejo več toliko dati od sebe kot so v mlajših letih. To naj bi bila skrb vseh nas, izvršnega odbora sindikata pa še posebej. Veliko bi lahko naredili še na področju delovne discipline. Vzemimo samo nekaj ,,cvetk" : — odhajanje čez ograjo po pijačo, — prihajanje in odhajanje z dela, — ,,debatni klubi", — poslušanje športnih prenosov itd. — pričetek in konec malice, — pohajkovanje in slonenje po pisalnih mizah in strojih, V naštetih in drugih dnevnih, na oko nepomembnih, napakah verjetno tiči razlog, da ni mogoče zagotoviti tromesečnih poračunov in morda celo „13. plače". Razmislite! Vse to in še mnogo drugih škodljivih početij si nekateri dovolijo v imenu in na račun samoupravljanja. Če mu pa predpostavljeni reče, da tega ali onega ne sme početi, mu odgovori: „Kaj nam pa moreš, saj imamo samoupravljanje?" To je seveda popolnoma zgrešeno pojmovanje samoupravljanja. Ko pride zadeva do disciplinske komisije, pa že grozijo: „Bom pa šel k Si-binčiču!" (to je občinski samoupravni pravobranilec). Vendar pri tem pozabijo, da tov. Sibinčič dobro ve, da se redko disciplinsko ukrepa proti dobremu in poštenemu delavcu. In tu sigurno ne bo potuhe. Zato opustimo vse te neumnosti in pričnimo s poštenim, družbeno zavestnim delom in samoupravljanjem. Prepričan MERSKE ENOTE V preteklosti je bilo v rabi več merskih sistemov sočasno. Tako smo v vsakdanji rabi srečevali enote različnih sistemov, kar je povzročalo mnogo nejasnosti. Tehniški sistem mer je imel za osnovne enote npr. meter, kilo-pond (pond) in sekundo. CGG sistem pa centimeter, gram in sekundo. Temu dodajamo še epote, ki so v rabi v različnih anglosaksonskih deželah kot funt, palec itd. Poleg tega je bil gram nekoč v rabi kot enota za silo in maso. Iz gornjega vidimo, da je bilo nujno potrebno doseči na področju mer v svetu neko enotnost. Z veliko truda in naporov je bil izbran in v mnogih državah uzakonjen mednarodni sistem merskih enot z oznako Sl (le Systeme International d'Unites). Osnovne enote Sl so meter, kilogram, sekunda, amper; zato mu pravijo včasih MKSA - sistem. Zakon določa, da je od 1. 1. 1981 dovoljena v javnosti raba le enote Sl, z nekaterimi izjemami. Osnovne prednosti Mednarodnega sistema merskih enot. sem, da bi na ta način kljub težavam v naši družbi imeli večji kos kruha, kot smo ga imeli v letu 1980 - in to vsi! KLADIVAR pa bi tako pridobil na ugledu. Na koncu pa mi dovolite še to: Malo več zaupanja v lastne sile in v vodilno strukturo, ki smo si jo sami izbrali. To pa ne pomeni, da ne bi smeli kritizirati napak, ki bi se pojavile. Vendar morajo biti kritike utemeljene in tisti, ki kaj kritizira, mora zadevo dobro poznati in imeti za to tudi boljšo rešitev. To imenujemo „konstru-ktivna kritika". Vse ostalo je le kritizerstvo in proti temu se je treba boriti, saj to prinaša v podjetje le nered in slabe odnose. Navedel sem nekaj svojih pogledov na samoupravljanje pri nas. V kolikor se kdo z mojim mnenjem ne strinja, se naj oglasi v naslednji številki našega lista. Bogomir Cokan ki so bile za uvedbo odločilne so: Univerzalnost Sl enot, ker obsegajo vse veje znanosti, pa tudi v vsakdanji rabi so običajne. Enostavnost gradnje na osnovi koherence (1+1 = 1, 1 : 1=1) med enotami. Izključitev različnih enot za merjenje enakih ali sorodnih veličin, in njihovo lahko primerjanje neodvisno od dobljenih rezultatov v različnih krajih in državah. Poenostavitev računanja brez uporabe parazitskih koeficientov zaradi rabe dimenzijsko nekoherentnih enot. To pomeni uporabo veličinskih in neštevilčnih enačb. Preglednost pri pouku in njegova poenostavitev, saj uporaba veličinskih enačb najpregled-neje kaže naravne pojave in procese v tehniki. Razmejitev pojmov mase in sile, kar zahteva različno imenovane enote: za maso kilogram (kg) in za silo nevv-ton (N). Uporaba osnovnih enot Sl v znanosti, tehniki in vsakdanji rabi že pred sprejetjem zakona. Predpone, ki se postavijo pred imeni enot, za oblikovanje dekad-nih in decimalnih merskih enot so enotno določene v vseh državah in vseh jezikih. Na podlagi zaikona o merskih enotah in merilih (Uradni list SFR., št. 13/76) se smejo v naši državi uporabljati od 1. 1. 1981 le tiste merske enote, ki jih določa ta zakon. Dovoljene merske enote našteva ta zakon v naslednjih poglavjih: — merske enote mednarodnega sistema merskih enot Sl (le Systeme International d'Uinites) — merske enote izven Sl, ki se smejo uporabljati in — decimalne merske enote. Seznam merskih enot 1. Merske enote mednarodnega sistema merskih enot Sl. Sestavljene so iz: — osnovnih merskih enot Sl - izpeljanih merskih enot Sl a) Osnovne merske enote Sl veličina merska enota znak mer. enote dolžina meter m masa kilogram kg čas sekunda S električni tok amper A termodinam. temperat. kelvin K svetilnost candela cd količina snovi mol mol b) Izpeljane merske enote Sl veličina merska enota znak m. enote ploščina kvadratni meter m2 prostornina kubični meter m3 ravninski kot radian rad prostorninski kot steradian sr dolžinska masa kilogram na meter kg/m ploščinsika masa kilogr. na kvadr. met. kg/m2 prostorninska masa kilogr. na kubič. met. gostota kg/m3 frekvenca hertz Hz hitrost meter na sekundo m/s pospešek meter na kvad. sek. (sekundo na kvadrat) m /s2 kotna hitrost radian na sekundo rad/s kotni pospešek radian na (sek.na kv.) rad/s2 prostorninski pretok kubič. meter na sek. m3/s masni pretok kilogram na sekundo kg/s sila nevvton N tlak (napetost) pascal Pa dinamična viskoznost pascal. sekunda Pa.s kinematična viskoznost kvadr. meter na sek. m2/s energija, delo, količina toplote joule moč, energijski pretok, watt termični pretok W količina elektrime coulomb C električna napetost in elektr. potencial volt V električna poljska jakost volt na meter V/m električna upornost ohm ti električna prevodnost Siemens S kapacitivnost farad F induiktivnost henry H magnetna indukcija (gostota magn. pretoka) tesla T magnetni pretok vveber Wb magnetna poljska jakost amper na meter A/m entropija joule na kelvin J/K masna količina toplote joule na kilogr. kelvin J/(kg.K) termična prevodnost watt na meterkelvin W/(m.K) jakost, energijskega sevanja watt na steradian W/Sr svetlost kandela na kvadr. met. Cd/m2 svetlobni tok lumen Lm osvetljenost lux Lx molska masa kilogram na mol kg/mol II. Merske enote izven Sl, ki se smejo uporabljati: Za dolžino: - merska milja = 1842 m (v pomor, in zrač. prometu) Za ploščino: - or (znak:a) = 100 m2 = 102m2 - hektar (znaik:ha) = 10000 m2 = 104m2 Za prostornino: — liter (znak:!) = 1 dm3 = 10-3 m3 Za ravninski kot: - polni kot = 2 « rad - pravi kot (znalk :L) = ( ”/2) rad - stopinja (znak:0) = (1/90)L = (jt/180) rad - minuta (znak: ‘) = (1/60)° = (n/10800) rad - sekunda (znak: ") = (1 /60)' = (n/64800°) rad Za maso: - tona (znak:t) = 1 Mg = 103 kg Za čas: - minuta (znak: min) je enaka 60 s - ura (znak: h) je enaka 3600 s - dan (znak: d) je enak 86400 s - teden, mesec in leto po gregorijanskem koledarju Za tlak: - bar (znak:bar) = 100000 Pa = 105 Pa Za energijo, delo in količino toplote: - watt — ura (znak: Wh) = 3600 J = 3,6 kJ Za moč: - volt — amper (znak: VA) = 1 W - var (znak:war) = 1 W Za temperaturo: - Celzijeva stopinja (znak: °C) = 1 K. Temperatura 0 °C ustreza temperaturi 273,15°K. III. Decimalne merske enote Decimalne merske enote so enake z množilnimi ali delilnimi predponami, ki jih tvorimo tako, da dodamo pred znake merskih enot mednarodne predpone. Shema predpon, njihovi znalki in številčne vrednosti so navedene v naslednji tabeli: Ime Znak Faktor, s katerim predpone predpone se pomnoži enota eksa E 1,000.ooo,000.ooo,000.ooo=1018 triljon (Trio) peta P 1,000,000.ooo.ooo.000=1015 biljarda (Brd) te ra T 1,000.ooo.ooo.000=1012 biljon (Bio) giga G 1,000,000.000=10° miljarda (Mrd) mega M 1000.000=106 miljon (Mio) kilo k 1,000=103 tisoč 0 .S