| 2 | 2019 | RAZREDNI POUK | 51 iDeje iz razreD a  Maja kuronja, OŠ Veržej Izboljšanje jezikovnih kompetenc učiteljev nemščine iZvleČek: Nemščina je kot tuji jezik v našem vsakodnevnem okolju vedno manj prisotna. Tako je razvijanje in bogatenje tujega jezika nemščine okrnjeno oziroma je profesionalni razvoj na področju jezikovnih kompetenc prepuščen učiteljevi lastni iniciativi. V prispevku je predstavljena možnost nadaljnjega strokovnega izpopolnjevanja in izobraževanja na področju jezika in metodično-didaktičnih pristopov pri poučevanju nemščine, ki ga s štipendijami omogoča in izvaja Goethe Institut v Nemčiji. Predstavljen je postopek pridobitve štipendije in nekaterih oblik dela, ki so primerne za delo z učenci od tretjega razreda naprej in so bile predstavljene na izpopolnjevanju za učitelje nemščine v Dresdnu. ključne besede: nemščina kot tuji jezik, jezikovne kompetence, metode dela improving the Linguistic Competences of Teachers of German abstract German as a foreign language is becoming less and less present in our daily environment. Hence, the development and enrichment of German as a foreign language is limited or, in other words, the professional development of linguistic competences is left to the teacher’s own initiative. The article presents the option of further professional training and education in the German language and methodical-didactic approaches to teaching German, which is provided and implemented by the Goethe Institut in Germany through scholarships. It presents the procedure of obtaining a scholarship and some of the forms of teaching that are suitable for pupils from the third grade up, and which were presented at a training session for teachers of German in Dresden. keywords: German as a foreign language, linguistic competences, working methods Uvod Poučevanje tujega jezika izhaja in je usmerjeno na učenca, in sicer naučiti se poslušanja (da slišimo in razumemo), naučiti se komuniciranja (zato, da nas razumejo), naučiti se branja in pisanja, naučiti se spoznavanja tuje kulture, naučiti se misliti in razmišljati v tujem jeziku (Brumen, 2003). Učitelj nemščine ima ta področja usvojena in razvita, vendar kot pravi rek: nikoli ni tako dobro, da ne bi bilo lahko še boljše. Možnost za izboljšanje jezikovnih kompetenc učiteljev nemščine pa ponujajo tudi izobraževanja v n emčiji. Goethe institut Slovenija omogoča učiteljem nemščine, da pridobijo štipendijo in se udeležijo nadaljnjega izpopolnjevanja v n emčiji (več na:  | RAZREDNI POUK | 2019 | 2 | 52 iDeje iz razreD a https://www.goethe.de). Ponujeni programi se nanašajo na metodiko in didaktiko pouka, na didaktiko digitalnih medijev pri pouku, na izboljšanje jezikovnih kompetenc ter na spoznavanje dežele, ljudi, življenja in kulture v n emčij. Stalno strokovno izobraževanje ponuja tematizirane vsebine, primerne za aktualiziranje in širitev znanj pri določenem predmetu, ki ga učitelji in učiteljice poučujejo, ta izobraževanja so namreč nujna za spremljanje in usvajanje novosti stroke (k osevski Puljić, 2010). Z uvajanjem tujega jezika v prvo vzgojno-izobraževalno obdobje, v letih 2014/2015, sem bila kot učiteljica postavljanja pred nove izzive na svoji poklicni poti. S pristopom k metodično-didaktičnim pripravam na delo z najmlajšimi učenci nisem imela težav, saj tudi drugače poučujem na razredni stopnji. Sem pa kmalu ugotovila, da moram svoje jezikovne kompetence še nadgraditi in okrepiti, saj poučevanje v ciljnem tujem jeziku zahteva jezikovno kompetentnega učitelja. n a srečanju študijske skupine za nemščino je bila predstavljena možnost nadaljnjega izobraževanja v n emčiji. Pridobitev štipendije n a spletnih straneh Goethe instituta je objavljena ponudba jezikovnih tečajev (več na: https://www. goethe.de/de/spr/unt/for/kur/spr.html). v oktobru je treba poslati izpolnjen obrazec za štipendijo, na katerem je treba navesti izbran program oziroma tečaj (navedete lahko tri možnosti) ter termine, ki se jih boste zagotovo lahko udeležili. Pomembno je, da čim bolj natančno in konkretno opišete svoje delo. Obvestilo o izboru prispe v marcu, takrat je tudi smiselno poskrbeti za nakup letalskih kart oziroma poizvedeti o prevozu do izbranega mesta v n emčiji. v juniju sledi srečanje štipendistov iz Slovenije na sedežu Goethe instituta v ljubljani. Sama sem izbrala jezikovni tečaj n emščina za učitelje v Dresdnu. Dva tedna pred odhodom pa sem dobila obvestilo o namestitvi in program za dvotedensko izobraževanje. Slika 2: Program tečaja, drugi teden Slika 1: Program tečaja, prvi teden Potek in vsebina jezikovnega tečaja Program jezikovnega tečaja n emščina za učitelje je bil sestavljen iz dopoldanskega in popoldanskega dela, čas po 15. uri pa je namenjen pripravam za izvedbo projektov, domačih nalog ali drugim aktivnostim. v dopoldanskem delu smo imeli predavanja, ki so se nanašala na utrjevanje zahtevnejših slovničnih struktur ali pa smo izvajali različne predstavitve za ostale udeležence programa. Popoldanski del pa je zajemal spoznavanje zgodovinskih in kulturnih zanimivosti Dresdna in okolice, obisk gledališča ter ogled aktualnih nemških filmov, ki jih lahko vključimo tudi pri pouku. t ečaj je bil premišljeno načrtovan, saj so se vsebine med seboj povezovale in smiselno nadgrajevale. Pri vseh dejavnostih smo se udeleženci aktivno vključevali preko zanimivo pripravljenih nalog. • Spoznali smo Dresden in njegovo bogato zgodovino. Med vodenim ogledom mesta smo si ogledali pomembnejše | 2 | 2019 | RAZREDNI POUK | 53 iDeje iz razreD a znamenitosti (staro mestno jedro, l uteransko cerkev, palačo Zwinger, operno hišo – Semperoper, Furstenzug - stensko umetnino iz keramike, ki prikazuje sprevod voditeljev in kraljev dežele Saške skozi njeno zgodovino) in ob tem poslušali o pomembnih zgodovinskih osebnostih, ki so vplivale na razvoj mesta. • Obiskali smo pomembnejše muzeje v Dresdnu (Gemäldegalerie alte Meister, Grünes Gewölbe, Hygiene-Museum). v informacijski pisarni Goethe instituta so bile na voljo letne vstopnice, ki so omogočale prosti vstop v vse muzeje. • Predstavnik založbe klett-langenscheidt je predstavil gradivo za učenje nemščine na več nivojih. • Ogledali smo si filme: Goethe! t schick in Barbara. Filme lahko vključimo tudi pri pouku, vendar so primerni za tretje vzgojno-izobraževalno obdobje. • Odpravili smo se tudi izven mesta Dresden, si ogledali nacionalni park Sächsische Schweiz ter preživeli dan v leipzigu. Mesto ima bogato sejemsko zgodovino, nekaj študentskih let je tam preživel pisatelj Goethe, o čemer pričajo tudi freske v znameniti gostilni a urbachskeller. • Posebno vsebinsko vrednost so imele vse teme povezane z življenjem, kulturo in delom v času n emške demokratične republike (1949–1990). Slika 3: Furstenzug – sprevod voditeljev in kraljev dežele Saške Metode dela za krepitev jezikovnih kompetenc pri učencih v nadaljevanju predstavljam nekatere oblike dela, ki se mi zdijo primerne za izvedbo v razredu in sem jih spoznala ter smo jih preizkušali na izobraževanju v Dresdnu. Poudarila bi, da je za opravljanje tovrstnih nalog potrebno določeno jezikovno znanje učencev. Upoštevati moramo, da je nujno potrebno, da je izbor vsebin, ki jih obravnavamo pri pouku, in učnih metod ter pristopov pogojen s starostjo učencev in njihovo kratkotrajno pozornostjo (Učni načrt, 2013). Ob tem je treba načrtovati aktivnosti, ki upoštevajo jezikovne zmožnosti učencev. Opisane metode dela so vsekakor primerne za učence od tretjega razreda naprej, vsako od opisanih metod lahko izvedemo le delno, glede na jezikovne sposobnosti učencev v razredu, ali pa v celoti. Cilji, ki jih s temi nalogami uresničujemo v prvem vzgojno-izobraževalnem obdobju (Učni načrt, 2013): Učenci: • razvijajo osnovne strategije poslušanja in slušnega razumevanja (pozorno poslušanje, razumevanje glavnih idej), • se usposabljajo za govorno sporazumevanje in sporočanje ter uporabljajo osnovne vzorce socialne interakcije, • se preizkušajo v spontanem sporazumevanju v tujem jeziku ter zapisujejo kratke besedne odzive. v drugem vzgojno-izobraževalnem obdobju pa uresničujemo še naslednje cilje (Učni načrt, 2016): • uporabljajo pogosto rabljeno, omejeno besedišče s tematskih področij, • dajejo kratke izjave k obravnavanim temam ali besedilom, • opišejo slikovno gradivo, vezano na obravnavano temo, • vzpostavljajo socialne stike in se tako usposobijo za osnovno govorno sporazumevanje in sporočanje, • tvorijo kratka govorna besedila, medsebojne dialoge, • samostojno napišejo nekaj besed ali fraz, • poimenujejo in opišejo osebe, stvari ali vsebine. Predstavi soseda n avodila za delo: učenci sooblikujejo vprašanja za intervju prijatelja, poleg zbiranja osnovnih informacij predlagajo še področja, o katerih bi radi kaj več izvedeli (npr. najljubša domača tradicionalna hrana; katera nemška besede se ti zdi posebej zanimiva, lahko po pomenu ali po zvočnosti; katera nemška pesem ti je najbolj všeč). Učenci opravijo intervjuje po parih in potem predstavijo svojega soseda ostalim v razredu. Spoznajmo pomembno osebnost n i nujno, da izberemo pomembno osebnost iz preteklosti, nalogo lahko aktualiziramo oziroma vključimo znano osebnost iz sedanjosti (športnik ali športnica, pevec ali pevka in podobno). n avodila za delo: Učencem pokažemo sliko pomembne osebnosti. Učence razdelimo v skupine. Menim, da  | RAZREDNI POUK | 2019 | 2 | 54 je pri tem dobro, da so člani skupine po jezikovnih sposobnostih različni. Učenci najprej opišejo to osebo (zunanji videz: postava, poteze obraza, oblačila, starost; ob tem lahko navedejo tudi domneve o tem, kakšna je bila osebnost oziroma kakšne lastnosti bi tej osebi pripisali). v nadaljevanju domnevajo, kaj je bila ta oseba po poklicu, kaj je počela ves dan in kakšne hobije je imela. vsaka skupina predstavi svoj opis in domneve, učencem pustimo prosto pot in domišljijo. izbrani član skupine predstavi opis, ki so ga sestavili. Ob tem pa učitelj predstavi resnične podatke o življenju te osebe. Pri vsaki skupini predstavi del življenjepisa, kar na koncu zaokroži v smiselno celoto. Slika 4: Friedrich August II. von Sachsen, imenovan Avgust Močni. Vir: Wikipedia, dostopno na: https://de.wikipedia.org/ wiki/August_II._(Polen)#/media/File:Friedrich_August_der_ Starke_von_Polen.jpg (16. 9. 2019). Delo z umetnostnim besedilom – pesem Pri izbiri pesmi moramo biti pozorni na zahtevnost besedišča in seveda tudi na bralne spretnosti naših učencev. Primerno gradivo lahko najdemo v otroških in mladinskih revijah, učbeniških gradivih ali na različnih spletnih straneh (npr. https://www.lieder.biz/; www. gedichte-zitate.com/poesie.html). n avodila za delo: Učence razdelimo v dvojice, vsak par dobi nemško pesem. Učenca se morata dogovoriti, kako bosta pesem prebrala, pri tem naj poskušata biti čim bolj izvirna. Učitelj ob koncu predstavitve pove naslov pesmi, pokaže fotografijo pesnika/pesnice in pove nekaj bistvenih podatkov iz življenjepisa. Slika 5: Predstavitev naloge po ogledu filma Goethe! Sklep Udeleženci izobraževanja v Dresdnu smo bili nastanjeni v istem hotelu, kar je bistveno pripomoglo k navezovanju stikov in druženju v prostem času. t ako je bila krepitev jezikovnih kompetenc intenzivnejša, ker pa so udeleženci prihajali iz različnih držav celega sveta, je bilo veliko priložnosti za izmenjavo medkulturnih značilnosti in posebnosti, vsem pa je bilo skupno poučevanje nemškega jezika na različnih stopnjah izobraževanja. vse skrbi, s katerimi se srečamo preden se odpravimo na pot, so odveč. Organizacija in izvedba tečaja potekata brezhibno, obveščanje udeležencev je pravočasno in natančno, zato je treba le zbrati pogum in se odpraviti novim dogodivščinam na proti. Literatura: Brumen, M. (2003). Pridobivanje tujega jezika v otroštvu. Priročnik za učitelje tujega jezika v prvem in drugem triletju osnovne šole. Ljubljana: DZS. Kosevski Puljić, B. (2010) Stalno izobraževanje učiteljev in učiteljic nemščine kot del vseživljenjskega učenja. Vestnik za tuje jezike, 2 (1–2), 119–134. Pevec Senec, K. idr. (2013). Program osnovna šola. Učni načrt. Tuji jezik v 2. in 3. razredu [Elektronski vir] Ljubljana: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport, Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Dostopno na: http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/podrocje/os/ prenovljeni_UN/UN_TJ_2._in_3._razred_OS.pdf. Kač, L. idr. (2016). Program osnovna šola. Učni načrt. Nemščina [Elektronski vir] Ljubljana: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport, Zavod RS za šolstvo. Dostopno na: (URL):http://www.mizs.gov. si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/podrocje/os/prenovljeni _UN/ UN_nemscina.pdf. iDeje iz razreD a