April 2012 Revija Slovenskih železnic Intervju mag. Boštjan Koren, SŽ-Potniški promet: V očeh potnikov smo enotno podjetje – železnica Aktualno Poslovodstvo Slovenskih železnic pripravilo ukrepe za učinkovitejše poslovanje Odprtje železniškega postajališča v Gornji Košani Fotoreportaža Reška proga Reportaža Kraško-soška proga Tujina Latvija: Čari ozkotirne železnice Novo progo izdajajo Slovenske železnice, d. o. o. • SI-1506 Ljubljana, Kolodvorska 11, telefon (01) 29 14 327, telefaks: (01) 29 148 09, e-pošta: janez.krivec@slo-zeleznice.si • odgovorni urednik: Janez Krivec • redaktorica: Darinka Lempl Pahor • avtorji fotografij: Miško Kranjec, Marko Tancar, Antonio Živkovič, arhiv Slovenskih železnic • tisk: SŽ-Železniška tiskarna d. d. • Nova proga izide desetkrat na leto • naklada: 9.796 izvodov • naslovniki jo prejemajo brezplačno • fotografij in rokopisov ne vračamo. Bralci in dopisniki, ne pozabite! Prispevke za naslednjo številko Nove proge lahko na naslov uredništva pošljete najpozneje do 20. maja 2012. Vsako potovanje se začne z enim korakom. Vsak korak začnemo z idejo in namero, ki je nastala kot rezultat preteklih izkušenj. Ob začet- ku revije, ko sprejemam nove odgovornosti in delo, zato pozdravljam sodelavce, s katerimi smo do zdaj ustvarjali »železniško zgodbo«, in nove, s katerimi si bomo še segli v roko. Zavedam se, da v uredništvu nadaljujem tradicijo, ki so jo ustvarjali, ohranjali in negovali mnogi pred mano. Železniško glasilo se je od začetkov železniškega tiska, kmalu po drugi svetovni vojni, pojavljalo v različnih oblikah in se tudi različno imenovalo. Od leta 1961, odkar izhaja pod imenom Nova proga, je imela revija tako informativno kot tudi povezovalno vlogo. Pravilno ravnovesje med strokovnimi in polju- dnimi temami je zelo pomembno, in je revijo ohranjalo vse do danes. Razveseljuje me dejstvo, da je celotna ekipa, ki skrbi za to edinstveno železniško revijo, odlična, učinkovita in usklajena. Predhodnik Marino Fakin, ki je prevzel nove naloge v podjetju, mi je predal odličen arhiv in izjemno dobro organiziran sistem, ki mi bo nedvomno olajšal pre- magovanje izzivov pri ustvarjanju revije. Novo progo vidim kot rezultat učinkovitega sodelovanja med ure- dnikom, avtorji člankov, fotografi, popotniki, in predvsem med žele- zničarji. Ključni razlog, da se revija uspešno razvija, so prizadevanja ustvarjalcev in ne nazadnje tudi vodilnih kadrov podjetja. Urejati revijo, ki je po tematiki tako specifična in iz morja železni- čarskih tem nagovarja več tisoč bralcev, je velik izziv, ki ga pogumno in z veseljem sprejemam! Torej, pred nami je Nova proga. V tokratni izdaji revije potujemo od odličnega sogovornika, direk- torja, javnosti najbolj izpostavljenega dela našega podjetja. Direktor potniškega prometa na Slovenskih železnicah poudarja prednosti, ki jih ima podjetje, kadar se ustvari učinkovito ravnovesje med samostoj- nim manevriranjem ključnih delov podjetja in usmerjenostjo k skupnim ciljem v okviru celotne organizacije. Predstavi nam aktualne načrte in napredek na področju potniškega prometa v Sloveniji in na mednaro- dni ravni. Hkrati mag. Boštjan Koren poudarja, kako pomembno se je vseskozi zavedati želja potnikov in se nenehno izboljševati in razvijati. V luči aktualnih svetovnih, evropskih in notranjih razmer se nam, v zasebnem in poslovnem okolju, nakazuje obdobje varčevanja in zategovanja pasu. Železničarji želimo in potrebujemo jasne cilje in usmeritve, zato so ukrepi, ki jih je aprila sprejelo novo poslovodstvo, zelo dobrodošli. Vodilna trojka je ukrepe začrtala, jih sprejela in jih tudi začela udejanjati. Podjetje je lahko uspešno, če ima dobro začrtane cilje, ki jih lahko podpre z učinkovitimi procesi znotraj podjetja. V železniškem prome- tu je to še toliko bolj pomembno, ker veliko odgovornost pomenita tudi varnost in kontinuiteta prometa. V osrednjem delu revije lahko v devetem nadaljevanju preberemo o ključnih dejavnikih, ki vplivajo na kakovost in varnost železniškega prometa. V sodobnem času se lahko zaposleni na delovnem mestu pogosto srečujemo s stresom in drugimi nevšečnostmi, zato smo nekaj besed namenili tudi težavam z nadlegovanjem in mobingom na delovnem mestu. Avtorji, ki pišejo prispevke o lepotah in zanimivostih Slovenije, ki jih dostikrat prezremo, so nam pripravili čudovite reportaže s prijetnih in za marsikoga nevsakdanjih potovanj. Kraško–soško progo in pokrajino ob njej, ki nedvomno spadata med najlepše predele Slovenije, zanimi- vo dopolnjujejo zgodbe o biserih avstrijske koroške, ki jo, priznam tudi sam, velikokrat izpustim iz svojega nabora krajših izletov. Prispevkom iz Slovenije ob koncu dodajamo še čare dopustniškega spoznavanja baltske države – Latvije. Sodeč po številu in raznovrstnosti številnih društev, ki delujejo v okviru Slovenskih železnic, lahko povzamem, da smo železničarji tudi v prostem času aktivni in pozitivni ljudje. V rubriki prosti čas smo v tokratni izdaji opisali le nekatere izmed številnih dogodkov, ki so se zgodili v preteklem mesecu. Spoštovani bralci, vabim vas k raziskovanju revije in vam želim pri- jetno branje. Intervju Mag. Boštjan Koren, SŽ- Potniški promet: V očeh potnikov smo enotno podjetje – železnica 2 5 6 7 14 16 20 Aktualno Poslovodstvo Slovenskih železnic pripravilo ukrepe za učinkovitejše poslovanje Aktualno Odprtje železniškega postajališča v Gornji Košani Aktualno Sistem celovitega upravljanja energije na Slovenskih železnicah Fotoreportaža Reška proga Reportaža Kraško-soška proga Tujina Latvija: Čari ozkotirne železnice April 2012 Revija Slovenskih železnic Intervju mag. Boštjan Koren, SŽ-Potniški promet: V o eh potnikov smo enotno podjetje – železnica Aktualno Poslovodstvo Slovenskih železnic pripravilo ukrepe za u inkovitejše poslovanje Odprtje železniškega postajališ a v Gornji Košani Fotoreportaža Reška proga Reportaža Kraško-soška proga Tujina Latvija: ari ozkotirne železnice Tovorna postaja Koper Avtor fotografije: Antonio Živkovič 1 Uvodnik Janez Krivec Odgovorni urednik Revija Slovenskih železnic april 2012 Mag. Boštjan Koren, SŽ-Potniški promet V očeh potnikov smo enotno podjetje – železnica Gospod Koren, v januarski šte- vilki Nove proge ste za potniški promet zapisali številne načrte in novosti. Kako napredujejo projekti, ki ste si jih zadali za leto 2012? V potniškem prometu izvaja- mo šest glavnih strateških pro- jektov: • Uvedba integriranega jav- nega potniš kega prometa (IJPP), ki poteka na Ministrstvu za in- frastrukturo in prostor in trenu- tno terminsko zamuja, a se kljub temu predvideva uvedba enotne vozovnice leta 2013, prej pa pi- lotni projekti na izbranih relaci- jah oziroma območjih; • Izboljšanje dostopnosti potniškega prometa, pri čemer gre za uvedbo novih postajališč, P&R, kolesarnic, odpravo ozkih grl na infrastrukturi. Projekt za- radi svoje vsebine poteka pove- zano z investicijami v infrastruk- turo; • Nabava novih vozil potni- škega prometa in prenova ob- stoječega voznega parka; tudi nabava novih vozil je zaradi kr- čenja investicij prestavljena na obdobje po 2014, nameravamo pa pripraviti predlog oziroma program za prijavo na evropska sredstva, s katerimi bi lahko fi- nancirali 50 odstotkov investici- je; do takrat pa bomo nadaljeva- li prenovo obstoječega voznega parka. Julija lani je začela voziti prva prenovljena dizelmotor- na garnitura 813, letos pa na- meravamo nadaljevati celovito prenovo še na štirih garniturah ter začeti prenavljati potniške vagone, in sicer v sodelovanju s SŽ-VIT; • Uvedba prodaje po novih prodajnih kanalih; investicijski program za nabavo kartomatov mag. Boštjan Koren, direktor SŽ-Potniški promet d.o.o. (foto: Antonio Živkovič) 2 Intervju je bil že izdelan in potrjen s strani poslovodstva, v pripravi je tudi internetna prodaja; • Razvoj prodajnih in mar- ketinških produktov, s katerimi želimo povečati prihodek na po- tnika. Govorimo o uvedbi turi- stičnih vlakov, razvoju produktov na mednarodnem trgu in o pro- mociji potovanj z vlakom; o sle- dnjem je verjetno veliko zaznati iz medijev, saj se je v zadnjem letu, odkar smo začeli s skupino za marketing, prepoznavnost naših storitev povečala. Prete- žno sodelujemo s partnerji »v celotni zgodbi«, kot na primer: poslikan Telemachov vlak in slo- venska košarkaška reprezentan- ca, Festival Ljubljana, info zajtrk na postaji v času informativnih dni, pravljični vlak s Francijem Rogačem v božičnem času itd. Ponudbe za različne starostne skupine promoviramo tudi na sejmih po vsej Sloveniji. Enkrat na leto izdamo katalog Grem z vlakom, v nakladi 20.000 izvo- dov. Katalog je namenjen širši javnosti, v njem pa so pred- stavljene ponudbe potniškega prometa in zbrane uporabne informacije za naše potnike. Za promocijo PP odlično izrablja- mo tudi komunikacijska kana- la, in sicer spletno stran SŽ in profil na strani Facebook. Sple- tno stran Slovenskih železnic si vsak mesec ogleda povprečno 155.000 različnih obiskovalcev. Po podatkih lanskega merjenja obiskanosti spletnih strani, ki ga opravlja Slovenska oglaševalska zbornica, se je spletna stran SŽ v povprečju uvrstila na 40. me- sto. Ob izločitvi spletnih strani medijskih hiš in iskalnikov pa je po obiskanosti na drugem me- stu v Sloveniji. Profil na strani Facebook, Grem z vlakom, ima že 26.000 privržencev. Profil se je uveljavil kot pomemben kanal obveščanja o ponudbah potni- škega prometa in hkrati kot dvo- smerni kanal za hitro komunika- cijo z uporabniki storitev; • Uvedba dodatnih storitev za potnike, kjer gre za uvedbo prikazovalnikov na vlakih in v naših prostorih na postajah, WI- FI na vlaku, gostinske storitve itd. Kaj menite o holdinški orga- nizaciji Slovenskih železnic? Je to pravi recept za uspeh podjetja? Holdinška organizacija omo- goča močno povezanost vseh dejavnosti železniškega prome- ta, kar se še posebej odraža v po- tniškem prometu, saj dejavnosti drugih družb neposredno vpli- vajo na načrtovanje in izvajanje naše storitve. To se posebej odraža pri na- črtovanju investicijskih del v in- frastrukturo, kar je neposredno povezano z načrtovanjem obse- ga in kakovosti naše ponudbe; biti mora pravočasno in čim bolj usklajeno. Usklajevanje potreb po in- vesticijah med prevozniki in infrastrukturo je logično in edi- no gospodarno. Enako velja za predvideno dinamiko oziroma časovne termine izvajanja pred- videnih del. Nujno je tudi upo- števanje potreb razvoja železni- ških potniških storitev in skupno načrtovanje potrebnih investicij v železniško infrastrukturo, kot to poznajo na razvitih železni- ških upravah, kjer pri investi- cijah upoštevajo strateške cilje potniškega prometa. Izvajanje investicijskih del za prevoznika vedno pomeni spremembe v or- ganizaciji in dodatne stroške pri izvajanju obvezne gospodarske javne službe in izrednih prevo- zov. V primerih slabše storitve prepeljemo manj potnikov, in te, zaradi njihovih negativnih izkušenj, potem na daljši rok tudi izgubljamo. Zato mora prevoznik v potniškem prometu dejavno sodelovati pri načrtova- nju investicijskih in vzdrževalnih del na infrastrukturi, upravljavec pa mora, kolikor je mogoče, upoštevati potrebe prevoznika. Kakovostno operativno izvaja- nje potniškega prometa že v običajnih razmerah zahteva ko- ordinacijo in optimiranje voženj vlakov; posebej pomembno je ob izrednih dogodkih, kjer mora železnica proti zunanji javnosti delovati enotno in usklajeno. Obvladovanje zamud in s tem povezanih prestopnih zvez in čakalnih dob potniških vlakov ne more biti v izključni pristojnosti prevoznika, saj nima vpogleda v prometno situacijo na določeni progi ali priključnih progah, in zato ne more optimalno upra- vljati voženj večjega števila vla- kov v takih situacijah. Iz istega razloga prevoznik tudi ne more nositi vse odgovornosti za ka- kovostno obveščanje potnikov, in je nujno sprotno sodelovanje med predstavniki Infrastrukture in Potniškega prometa. Enotna informacija s strani železniškega osebja je pogoj za zaupanje po- tnikov in s tem kakovostno sto- ritev prevoza. Podobno je s povezanostjo z drugimi družbami, ki opravljajo storitve, ki se nanašajo na prevoz potnikov. V očeh potnikov smo enotno podjetje – železnica. Kakšne so mednarodne po- tniške povezave s sosednjimi državami? Zakaj izgubljamo nekatere povezave, na pri- mer z Italijo? Neposredne vlakovne pove- zave imamo z Avstrijo (Gradec, Dunaj, Beljak), Nemčijo (Mün- chen, Frankfurt …), Švico (Züri- ch), Madžarsko (Budimpešta) in Hrvaško (Zagreb, Opatija, Reka, Pulj), Srbijo (Beograd). Poleg naštetih neposrednih povezav je mogoče z vmesnimi prestopi po- tovati tudi v Bukarešto, Carigrad, Podgorico, Skopje ali Sofijo … Pariz, Amsterdam. Dvaindvajse- tega junija začne v Budimpešto iz Maribora voziti direktni vlak IC 1247/1246 Istra, ki bo imel zve- zo s Puljem in Koprom. Italijanske železnice so z za- četkom veljavnega voznega reda enostransko ukinile še zadnji di- rektni vlak EN Venezia, kar po- meni za Slovenijo poslabšanje mobilnosti prebivalstva med so- sednjimi državami in preusme- ritev tokov potnikov. Ukinitev zadnje povezave vpliva tako na gospodarstvo kot tudi na turi- zem ter širše, v povezavi z vse- evropskimi aktivnostmi, ki po- tekajo na V. koridorju. Ukinitev vlaka poslabšuje mobilnost tudi v celotnem osrednjem evrop- skem prostoru, od Madžarske, Avstrije, Hrvaške ter vseh drugih držav, ki so imele vlakovne zveze s prestopanjem na vlak Venezia. Enake težave z ukinitvami imajo železnice v Avstriji, ki so že uvedle avtobusne povezave do Benetk. Enostranske ukinitve smo bili deležni že v preteklosti, ko so 1. aprila 2008 Italijanske že- leznice enostransko ukinile vlak EC Casanova, ne glede na to, da je bil ta polno zaseden, ker SŽ niso bile pripravljene sprejeti nji- hovih zahtev za plačevanje trase, kljub podpisanemu protokolu ob uvedbi vlaka. Leta 2008 so Italijanske železnice uvedle var- nostne naprave na vlečnih sred- stvih, zaradi česar vožnja z EMG 310 brez znatnih dodatnih inve- sticij v navedene naprave ni bila več mogoča. V letih 2008 in 2009 smo imeli več stikov s predstavni- ki Italijanskih železnic. Izražali smo pobude za uvedbo pove- zav Nova Gorica-Gorica, Lju- bljana-Opčine ali Ljubljana-Trst in Ljubljana-Benetke, vendar pa se nanje niso odzvali. Za vzpo- stavitev čarterskega prometa v sezoni se je leta 2009 zanimal tudi italijanski zasebnik, ki pa je prav tako od Italijanskih železnic dobil neugodne pogoje. Julija 2010 smo Italijanskim železnicam ponovno posredova- li pobudo za sestanek, na kate- rem naj bi obravnavali možnost podaljšanja lokalnih povezav Ljubljana-Sežana do Opčin, z vo- znim redom 2010/2011. Odgo- vorili so nam septembra, in sicer, da za to tematiko niso pristojni in da naj se neposredno obrne- mo na RFI, to je na italijanskega infrastrukturnega upravljavca. To smo takoj tudi naredili, ven- dar je bila odzivnost slaba, tako da smo šele v teh dneh prejeli njihov predlog za sestanek. Trenutno je mogoče do Be- netk potovati z vlakom do Be- ljaka, nato pa z InterCity busom Avstrijskih železnic – ki so ga te vpeljale zaradi enakih težav - do Benetk, lahko pa potujete tudi z vlakom do Kopra in nato z avto- busom do Trsta. Zaradi slabe ekonomske situ- acije v Evropi so predvidene še nekatere redukcije potniškega prometa v sosednjih državah. 3 Revija Slovenskih železnic april 2012 Intervju Tako so 15. aprila Madžarske železnice zaradi slabe zasedeno- sti in visokih stroškov odpoveda- le deset maloobmejnih lokalnih vlakov. Tudi na Hrvaških železni- cah že razmišljajo o drastičnem zmanjšanju mednarodnega prometa v naslednjem voznore- dnem obdobju. Ali v prihodnje predvidevate gradnjo novih železniških postajališč na območju Lju- bljane, na primer na Dolgem mostu? Razvoj posameznih postaja- lišč je povezan z načrtovanjem prestopnih točk in P&R lokacij na območju ljubljanske urbane regije. Načrtovanih je 23 pre- stopnih točk. Od teh je za žele- zniški potniški promet zanimivih 15 lokacij. Te prestopne točke pa morajo biti usklajene z razvojem sistema integriranega javnega potniškega prometa, katerega nosilec bo železniški potniški promet. Izdelana je vsa potreb- na dokumentacija za postajališči Dolgi most in Lavrica. Kot po- memben potniški potencial za umestitev novega postajališča je tudi lokacija ob sedežu družbe SŽ VIT (nekdanji CD) – to je ob- močje Fužin. Odločitve o gradnji in ureditvi novih postajališč so v domeni države in lokalnih sku- pnosti, mi pa vsekakor hočemo in želimo vplivati na odločitev o novih gradnjah, saj poznamo potrebe obstoječih potnikov in potencial novih. Bližajo se poletni meseci. Ali pripravljate kakšne posebne ponudbe za poletje? Kako je s povezavami s Hrvaško in s kopalnimi vlaki? Letošnje poletje bomo po- novno vpeljali posebno ponud- bo za dijake in študente Abo- nent+, po kateri bo junijska mesečna vozovnica veljala še ves julij in avgust. Prvega maja je začela veljati tudi nova ponud- ba za upokojence, imetnike seni- or izkaznice K-13 a, Senior +5. Po tej ponudbi bo lahko tisti, ki ima izkaznico K-13 a, s sabo na potovanje povabil še vsaj pet pri- jateljev, ne glede na starost, ki bodo lahko kupili vozovnice po polovični ceni, sam pa bo poto- val brezplačno. Kopalni vlaki začnejo voziti 23. junija v Pulj, prav tako bo od 26. junija iz Maribora v Koper vo- zil vlak ICS, vse leto pa vozijo di- rektni vlaki v Opatijo in na Reko, ter s prestopanjem v Zagrebu do Splita. Kakšen je bil obisk vlakov, ki ste jih med prvomajskimi prazniki organizirali v Pulj? Ali lahko glede na ta obisk že kaj sklepate o prometu za poletno sezono? Za Pulj je bilo prodanih pri- bližno 450 vozovnic, kar ni sla- bo. Glede na vse možne naštete ponudbe pričakujemo, da bodo ljudje več uporabljali železniški prevoz tudi v poletni sezoni. Naš glavni cilj pa ostaja postati nosilec integriranega javnega potniškega prometa, kar pome- ni vse leto ponujati kakovosten javni prevoz. Ali lahko potniki pričakuje- mo, da bomo v kratkem ku- povali vozovnice na karto- matih oziroma po internetu? V pripravi je razpis, ki vklju- čuje postavitev 38 kartomatov po Sloveniji leta 2013; v načrtu je tudi spletna prodaja, najprej abonentskih vozovnic, ki so že zdaj na brezkontaktni čip kar- tici, kar poenostavlja odpravo potnikov, v naslednji fazi pa je v načrtu spletna prodaja tudi za vse druge vozovnice, razen med- narodnih vozovnic. Trenutno lahko potniki že kupujejo vozovnice na testnem kartomatu, ki je postavljen v avli na železniški postaji v Ljubljani. Gre le za testni kartomat, kar še ne pomeni, da bomo takšne av- tomate tudi dejansko nabavili. Ali prejmete dosti pohval in predlogov potnikov? Kako rešujete morebitne pritožbe? V prvem četrtletju letošnjega leta smo prejeli 28 predlogov in kar 47 pohval, ki so nam jih poslali uporabniki naših storitev. Predlogi se v večini nanašajo na vozni red, v manjšem obse- gu tudi na storitve. Pohvale pa se v največji meri nanašajo na ustrežljivost osebja tako v vlakih kot na postajah. Vse pritožbe, utemeljene in neutemeljene, obravnavamo v sodelovanju z drugimi službami oziroma v so- delovanju z vpletenimi delavci. Vsaka pritožba glede na vsebi- no potrebuje posebno obrav- navo. Pritožbe, ki se nanašajo na osebje, temeljito raziščemo, tako da pridobimo izjave vseh vpletenih v opisanem dogodku, uporabljamo tudi IT tehnologijo, kjer so nam v pomoč natančni časi dogodkov (čas prodaje). Pritožbe se obravnavajo še na naših krožkih kakovosti, z njimi pa seznanjamo tudi osebje in ga dodatno poučujemo. Prav tako delavce seznanimo tudi s pohva- lami potnikov. Na nekaterih vlakih, med drugim tudi na vlakih ICS, ni več restavracije. Kako bo z gostinsko ponudbo na vla- kih v prihodnje? Gostinska ponudba je del projekta »dodatne storitve za potnike« in bo tudi v prihodnje na naših vlakih. Trenutno od zunanjih izvajalcev zbiramo po- nudbe za opravljanje te storitve. Sprva bo na vlakih ICS in na vla- ku IC Pohorje, pozneje pa bomo ponudbo razširili tudi na druge, tako na mednarodne kot na medkrajevne/lokalne vlake, pri čemer bomo na slednje namesti- li avtomate za hladne napitke ter prigrizke. V optimalnem prime- ru lahko pričakujemo gostinsko storitev na ICS-ih in IC Pohorje v obliki osebne strežbe s poletnim voznim redom. Ste razmišljali o kakšnih po- sodobitvah na vlakih, da bi bili vlaki potnikom še bolj prijazni, na primer WI-FI, di- gitalni zasloni … Razmišljamo in poznamo možnosti posodobitve vlakov, vendar so zaradi trenutnega fi- nančnega stanja investicije zno- traj skupine SŽ praktično usta- vljene. V pripravi je razpis za uvedbo prikazovalnikov na vla- kih in v naših prostorih na posta- jah, problem WI-FI-ja na vlakih je širši, saj ni ustrezne pokritosti s signalom javnih GSM ponudni- kov na celotnem omrežju slo- venskih železnic. Kaj je po vašem mnenju naj- pomembnejše za uspeh pod- jetja v železniškem potni- škem prometu? Predvsem zadostno zagota- vljanje sredstev za opravljanje javno gospodarske službe s stra- ni naročnika. Pomembno je, kar predpisuje tudi evropska ured- ba, da podjetje ustvari primeren dobiček, ki je namenjen izboljša- nju storitev za potnike. Naročnik mora opredeliti storitve OGJS, to je obvezne gospodarske javne službe – število vlakovnih pove- zav, glede na možno financiranje pred pripravo poslovnega načrta in izdelavo organizacije prometa potniških vlakov, kar pa do sedaj pri nas ni bila praksa. Seveda so potrebna tudi za- dostna in ustrezna tehnična sredstva, kot so motorne garni- ture in vagoni ter prodajni ka- nali, ter primerna infrastruktura - zadovoljive hitrosti, primerno število opremljenih postaj in po- stajališč z boljšo dostopnostjo -, kar vse je pogoj za prijazno sto- ritev prevoza, ki je lahko alterna- tiva osebnemu prevozu, in s tem za uspešno poslovanje družbe SŽ-Potniški promet. Se sami pogosto vozite z vla- kom? Poznate kakšno zani- mivo anekdoto z vlaka? Ker sem iz Ljubljane, imam ta privilegij, da hodim v službo peš. Vlak uporabljam za službene ob- veznosti ter včasih za potovanja v prostem času z družino ali pri- jatelji. Kakšnih posebnih anekdot nimam, vedno pa imam na vla- ku poseben občutek varnosti in sproščenosti, v prostem času pa doživetje potovanja ter počitnic, ki se pričnejo z vstopom na vlak. Janez Krivec 4 Intervju Poslovodstvo Slovenskih železnic predstavilo ukrepe za učinkovitejše poslovanje Poslovodstvo Slovenskih železnic je sprejelo načrt dela z glavnimi ukrepi za obdobje enega leta, ter interventne skle- pe s takojšnjim izvajanjem. Skle- pi se nanašajo na vsa področja delovanja sistema Slovenskih železnic in vključujejo ukrepe tako na prihodkovni kot na od- hodkovni strani. Za vse ukrepe je poslovodstvo določilo nosilce in roke za njihovo uresničitev. Ključni cilj sprejetih ukrepov je čim hitrejše izboljšanje stanja sistema Slovenskih železnic ter doseganje boljših poslovnih re- zultatov. Ukrepi zajemajo: • organizacijske spremembe skupine SŽ, • dogovor s socialnimi par- tnerji v skupini SŽ do 31. de- cembra 2013, • dejavnosti za doseganje do- govora z državo glede višine sredstev za obvezne gospo- darske javne službe in glede odprtih terjatev, • številne restriktivne ukrepe za znižanje stroškov poslo- vanja, • ukrepe za povečanje učinko- vitosti, • ukrepe za povečanje prodaje v potniškem kot v tovornem prometu. Tem se pridružujejo še ukrepi na področju dezinvestiranja in upravljanja nepremičnin, ukrepi na področju kapitalskih naložb, pri izboljšanju delovanja celotne skupine SŽ, ukrepi na področju prekinitev škodljivih pogodb, ter ukrepi na področju izve- denih finančnih inštrumentov, ukrepi na področju sodelovanja z državnimi organi in ukrepi na normativnem področju. Tovorni promet Za povečanje prodaje v to- vornem prometu, ki deluje na liberaliziranem evropskem trgu, bodo Slovenske železnice nadaljevale pogajanja s hrva- škimi in srbskimi železnicami o ustanovitvi podjetja Cargo 10 ter svoje poslovanje pospešeno internacionalizirale. Predviden je razvoj novih produktov ter di- rektnih povezav med terminali, lukami in večjimi izvori oziroma ponori blaga ter razvoj logistič- nih produktov z visoko dodano vrednostjo. Za doseganje večje finančne učinkovitosti bodo postopno prenovljene prodajne pogodbe, eden od pomembnih ukrepov v tovornem prometu pa je tudi ureditev poslovnih odnosov z Luko Koper. Potniški promet V potniškem prometu bodo Slovenske železnice oblikovale nove produkte, na primer vi- kend pakete, proučile možnosti za uvedbo dopolnilnih prevo- zov med postajami in delovni- mi mesti potnikov. Oblikovali bodo tudi strategijo uvajanja novih direktnih vlakov za hitrej- še povezave med bolj oddalje- nimi kraji, za dodatne prihodke pa bo poskrbela nova strategija oglaševanja na vlakih in posta- jah. Na novo bo zasnovana tudi gostinska ponudba na potni- ških vlakih. Kadri Na kadrovskem področju se bo letos in prihodnje leto nada- ljeval program predčasnega in rednega upokojevanja skupaj s programom razreševanja pre- sežnih zaposlenih. Poslovod- stvo se s socialnimi partnerji že pogaja glede znižanja stroškov dela v letošnjem letu. Infrastruktura Na področju infrastrukturnih projektov bo opravljena revizija vseh projektov. Določene bodo prednostne naloge vzdrževanja in investicij v infrastrukturo za doseganje večje kakovosti stori- tev. Pri tem bo glavno vodilo z istimi sredstvi opraviti več. Poslovodstvo je sklenilo pre- gledati in kar najbolj racionali- zirati pogodbe za odvetniške, svetovalne in nematerialne storitve. Poleg tega bodo z naj- pomembnejšimi dobavitelji na vseh področjih potekala poga- janja za znižanje cen in izbolj- šanje nabavnih pogojev. V odnosih z državo bodo za stabilno poslovanje in na- daljevanje sanacije Slovenskih železnic nujni podpis pogodbe za plačilo zakonsko priznane terjatve v višini 134 milijonov evrov, podpis večletnih pogodb za obvezne gospodarske javne službe ter dolgoročni dogovor glede gibanja cen vozovnic v notranjem prometu. Poslovodstvo Slovenskih že- leznic je sprejelo tudi številne ukrepe za znižanje vseh drugih stroškov podjetja. Vse organi- zacijske enote bodo še bolj raci- onalizirale splošne stroške, kot so stroški energije, stroški pisar- niškega materiala, potni stroški in podobno. Večjo učinkovitost bomo dosegli s centralizacijo nabavne funkcije ter spremem- bami in optimizacijo nabavnih procesov v celotnem sistemu. Marko Tancar(foto: Miško Kranjec) Generalni direktor Slovenskih železnic Dušan Mes (foto: Miško Kranjec) 5 Revija Slovenskih železnic april 2012 Aktualno Odprtje železniškega postajališča v Gornji Košani V okviru sklepnega dela obnove odseka žele- zniške proge Košana–Gornje Ležeče je generalni direktor Slovenskih železnic Dušan Mes, skupaj z ministrom za infrastrukturo in prostor Zvonetom Černačem ter županom občine Pivka Robertom Smrdeljem, na slovesnosti 9. maja predal v upo- rabo novo železniško postajališče v Košani. Na trasi, ki je po besedah generalnega direk- torja bistvenega pomena za Slovenske železnice, so obnovili oba tira, sanirali križiški, jurgovski, le- žeški in delno tudi košanski predor. Glavne spre- membe na progi so predvsem povečanje zmo- gljivosti proge s 119 na 140 vlakov na dan, višja hitrost vožnje vlakov in ukinitev dveh nivojskih križanj. Na postajališču Košana je bil zgrajen sodoben podhod, dvigala in dva perona v dolžini sto me- trov. S tem je bila končana preureditev železni- škega postajališča in narejen bistven korak k večji varnosti v železniškem prometu. Janez Krivec Generalni direktor Dušan Mes, Robert Smrdelj in Zvone Černač (z leve proti desni) prerezali trak na slovesnosti ob odprtju železniškega postajališča (foto: Miško Kranjec) Sodobno postajališče s podhodom, dvigali in urejenima peronoma v Gornji Košani (foto: Miško Kranjec) 6 Aktualno Konkurenca med ponudniki potniškega prometa na italijanskih železnicah Aprila je iz Rima proti Neaplju odpe- ljal prvi italijanski zasebni hitri vlak. S tem je za italijanske železnice nastopilo novo obdobje konkurence v potniškem pro- metu. Vlak, ki ga je proizvedlo podjetje Alstom, doseže hitrost do 360 kilometrov na uro in deluje v skladu z visokimi okolj- skimi in ekonomskimi standardi. Temno- rdeč vlak z imenom Italo, je dolg dvesto metrov in se ponaša s sodobno notranjo opremo, usnjenimi sedeži, panoramskimi okni ter celo s kino vagonom. Podjetje NTV, ki je prvi italijanski za- sebni ponudnik železniških potniških prevozov, upa, da si bo priborilo del trga italijanskega železniškega potniškega prometa. Uvedli so tudi že sistem dolo- čanja cen vozovnic, pri katerem bodo za zgodnejše rezervacije ponujali cenejše vozovnice. Janez Krivec Sistem celovitega upravljanja energije na Slovenskih železnicah Poslovodstvo Slovenskih železnic je konec aprila spreje- lo sklep, da bo holding SŽ na področju energetike, kot eden največjih porabnikov energi- je v Sloveniji, sledil evropskim podnebno-energetskim ciljem. Strokovnjaki na SŽ se strinjajo, da je nujno treba vzpostaviti ce- lovito upravljanje energije, kar pomeni kakovostnejšo in bolj racionalno porabo energije in tudi znatne prihranke pri ener- giji. Slovenske železnice bodo vzpostavitev sistema upravlja- nja energije ustrezno povezale z že pridobljenimi standardi za okolje in kakovost. Stroški energije so leta 2010 znašali dobrih 8,3 odstotka vseh poslovnih odhodkov Slo- venskih železnic. Pri tem je odpadlo na opravljanje vlečne dejavnosti skoraj 90 odstotkov celotne porabe električne ener- gije. Strošek energije je drugi največji strošek na SŽ, zaradi česar je optimizacija stroškov eden najpomembnejših kratko- ročnih poslovnih ciljev SŽ. Celovito obvladovanje ener- getske porabe na SŽ je mogoče doseči le s sistemskim pristo- pom, s katerim se uspešno in učinkovito povečuje energetska učinkovitost. Energetski me- nedžment je vrsta sistema, ki omogoča sistematično in ko- ordinirano upravljanje energije v vseh delih SŽ in s katerim bo mogoče zaradi načina gospo- darjenja oziroma upravljanja energetskih virov ter spremlja- nja porabe energije že kratko- ročno prihraniti. Uvajanje energetskega me- nedžmenta bo potekalo na ravni vseh odvisnih družb in bo pokri- valo naslednja ključna področja: • poraba energije pri prevozu potnikov, blaga in pri sto- ritvenih dejavnostih (vleka, poraba motornih goriv na motornih vozilih, vodenje železniškega prometa); • poraba energije v stavbah (ogrevanje, razsvetljava, klimatizacija, delovanje IT opreme, proizvodnja …), • dobava energije in razvoj infrastrukture za dobavo in prenos električne energije, sistemske zahteve (spremlja- nje in nadzor nad izvajanjem energetske zakonodaje, ko- ordinacija med OD, nabava opreme za povečanje ener- getske učinkovitosti, obno- vljivi viri energije). Janez Krivec (foto: Miško Kranjec) 7 Revija Slovenskih železnic april 2012 Aktualno Akcija Očistimo svet 2012 v SPP Maribor V okviru akcije Očistimo svet 2012 smo se v petek, 23. marca, zjutraj zbrali sode- lavci sekcije za potniški promet Maribor in delovne enote Maribor. Priskrbeli smo si vreče in rokavice ter se lotili čiščenja okolice. V akciji je sodelovalo enaindvaj- set prostovoljcev. Zbrali smo več kakor 140 kilogramov komunalnih odpadkov. Naslednji dan smo pokosili travo in zasa- dili rože v cvetlične lonce, ki jih je prispe- val naš sodelavec. Tako smo si nekoliko polepšali naše delovno in bivalno okolje. Po koncu čiščenja smo skupaj spili še kavo in ugotovili, da je svet lepši, če kdaj pa kdaj združimo moči in naredimo nekaj zase, naravo in za boljši jutri. Beti Fortuna Prostovoljci sodelavci sekcije za potniški promet Maribor in delovne enote Maribor (foto: Igor Najvirt) Prejšnji mesec smo v sodob- no opremljeni šolski učilnici v Centralnih delavnicah Moste organizirali izobraževanje po- klicnih gasilcev Gasilske briga- de Ljubljana. Izobraževanja se je v štirih dneh udeležilo 131 poklicnih gasilcev. Na predava- njih in praktičnih ogledih smo pripadnikom Gasilske brigade Ljubljana predstavili posebno- sti, ki jih lahko pričakujejo pri delu na železniški infrastruk- turi, in se še posebej posveti- li nevarnostim, povezanim z elektroenergetskim sistemom. Poučili smo jih tudi, kako se varno gibati po železniških ti- rih. Ker so posredovanja gasil- cev na železnici na srečo redka, usmerjenih izobraževanj na to temo pa še ni bilo, smo naredi- li pomemben korak k večji var- nosti v železniškem prometu v Sloveniji. Zoran Matijević Slovenske železnice pripravile izobraževanje za Gasilsko brigado Ljubljana Organizatorji izobraževanja, sodelavci iz Obrambnih zadev, zaščite in varnosti v Sekretariatu SŽ, se zahva- ljujejo vsem predavateljem ter vodji intervencijske skupine SŽ. Pripadniki GBL na ogledu dvigala Predstavitev dvopotnega vozila Unimog in opreme intervencijske skupine SŽ 8 Aktualno Obseg dela evropskih železnic Januar-februar 2012/2011 Potniški promet Slovenskih železnic Vir: Statistika Slovenskih železnic - UIC Marec 2012 – ocena za mednarodni promet 9 Revija Slovenskih železnic april 2012 Poslovni dosežki Preprečevanje nedovoljenega vedenja na delovnem mestu Mobing in drugo neprimer- no in nedovoljeno vedenje ter ravnanje na delovnem mestu prizadene tako posameznika, kot organizacijo in družbo. Po- sledice pusti na vseh. Gre za pojav, o katerem premalo go- vorimo in o katerem je treba javno govoriti, da bomo lahko zagotavljali ustrezno delovno okolje, kar delodajalcu nalaga- jo tudi zakon in drugi predpisi. O mobingu smo pisali že v junijsko-julijski številki Nove proge leta 2009, kot čedalje bolj skrb zbujajočem pojavu v delovnih okoljih in naši druž- bi. Odgovornost nas vseh je, ne glede na to, ali smo v vlogi podrejenih ali nadrejenih delav- cev, da ne toleriramo vedenja, ki vsebuje elemente mobinga. Prav tako pa je odgovornost nas vseh, da v primeru takšnega ve- denja spregovorimo in opozori- mo druge, da je nedopustno. Če to ne zaleže, je naslednji korak realizacija določenih ukrepov za preprečevanje in zmanjševanje mobinga na delovnem mestu. V tem primeru ima odločilno vlogo delodajalec. Zagotavljanje varstva delav- cev pred spolnimi in drugimi oblikami nadlegovanja in tr- pinčenja na delovnem mestu je v naši zakonodaji urejeno v 6. členu Zakona o delovnih raz- merjih (Ur. l. RS, št. 42/2002, 103/2007). Tudi zakonodaja Evropske unije opredeljuje ob- veznosti delodajalca, ki mora narediti vse potrebno, da zašči- ti delavca pred »šikaniranjem«, duševnim trpinčenjem ali kakr- šnim koli drugim nasiljem na delovnem mestu. Delodajalec je torej tisti, ki je dolžan prepre- čevati vse oblike nedopustnega, nesprejemljivega in nedovolje- nega vedenja v delovni organi- zaciji, ki jih posamezni delavec občuti kot duševno trpinčenje in nasilje in ki mu povzročajo kakršno koli škodo in posledi- ce. Delavca mora delodajalec v takšnih primerih zaščititi in sprejeti vse potrebne ukrepe, da do takšnega ravnanja ne bo več prihajalo. Tudi Zakon o varnosti in zdravju pri delu, ki je začel velja- ti decembra 2010 (Ur. l. RS, št. 56/1999), nalaga delodajalcu obvezno zagotavljanje varne- ga in zdravega dela v najširšem smislu. To pomeni, da mora de- lodajalec prepoznavati, prepre- čevati in odpravljati tudi težave zaradi duševnega trpinčenja in nasilja na delovnem mestu. Pri tem je lahko v pomoč Pravilnik o prepovedi nadlegovanja in trpinčenja na delovnem mestu, v katerem delodajalec navede ukrepe, s katerimi bo zaščitil delavce pred nezaželenimi po- javi in ravnanji. Na intranetni strani SŽ (http://intranet/Kadri/Nadlego- vanje/DopisNadlegovanje.pdf) je od 29. julija 2005 objavljen dopis: Informacija o ukrepih v zvezi s spolnim nadlegova- njem na delovnem mestu in zaščito pred tem v podjetju Slovenske železnice, in od 9. septembra 2010 dopis: Infor- macija o možnih ukrepih v zvezi z nadlegovanjem in tr- pinčenjem na delovnem me- stu in zaščita pred tem v pod- jetju Slovenske železnice d. o. o. , ki je dostopen na http:// intranet/Kadri/Nadlegovanje/ Informacija.pdf. Dopisa sta na- menjena ozaveščanju delavcev, razumevanju problemov in do- ločata postopek delodajalca v primeru zaznave nedopustnega ravnanja in vedenja. Tu so nave- dene tudi kontaktne osebe, na katere se delavec lahko obrne v primeru doživljanja nezaželene- ga in nedopustnega vedenja na delovnem mestu. Prepoznavanje mobinga in drugega nedovoljenega vedenja Kako vedeti, v katerih prime- rih lahko govorimo o mobingu in kdaj ne gre za mobing? V praksi se dogaja, da se na de- lovnem mestu pojavljajo dolo- čena ravnanja, ki niso dopu- stna. Delavec, ki ne ve dobro, kaj je mobing in kaj so druga nedopustna, nedovoljena rav- nanja, lahko kaj hitro ta ravna- nja zamenja oziroma enači z mobingom. Mobing je najhujša in po- navljajoča se oblika nedovo- ljenega vedenja in ravnanja s strani drugih delavcev ali/in nadrejenih, kjer se delavec po- čuti ogroženega, izključenega, ponižanega, in pri čemer je lah- ko ogroženo njegovo zdravje in prizadeto njegovo osebno do- stojanstvo. Dejstvo je, da je delodajalec dolžan preprečevati nedopu- stna in nesprejemljiva ravnanja na delovnem mestu in zaščititi delavca pred njimi. Delodajalec je tako dolžan zagotavljati var- no delovno okolje, pri čemer mora upoštevati tudi psihoso- cialna tveganja. Varno delovno okolje je eden ključnih dejavni- kov za uspešnost podjetja. De- lavec, ki se počuti ogroženega, bo svojo energijo usmerjal v svojo zaščito in ohranjanje du- ševnega ravnovesja, namesto, da bi jo usmerjal v ustvarjalnost, kreativnost, inovativnost in ka- kovost svojega dela. Konflikti na delovnem mestu in v delovnem okolju niso ne- kaj, čemur se lahko ali moramo izogniti. So del realnosti. Zave- dati pa se je treba, da je nek konflikt lahko začetek za razvoj mobinga. Zato je smiselno, da se takšni konflikti pričnejo razreševati takoj, da ne prera- stejo v sovraštvo, maščevanje in dejanski razvoj mobinga. Pomembno je torej konstruk- tivno soočanje s konflikti. Če se konfliktom izogibamo, jih zanikamo in jih poskušamo ne- konstruktivno obvladovati s po- zicije moči (nadrejeni položaj), potem temu skoraj gotovo sle- dijo nedopustne oblike vedenja in ravnanja na delovnem me- stu, ki najpogosteje prerastejo v mobing. Kaj je mobing? Mobing ni enkratno deja- nje ali nedopustno ravnanje, temveč gre za ponavljajoča se nesprejemljiva ravnanja, ki tra- jajo dlje časa. Po definiciji se morajo ponavljati vsaj enkrat na teden, in to v obdobju še- stih mesecev zapored. Torej gre za sistematična, ponavlja- joča se negativna dejanja na delovnem mestu in v povezavi z delom. Mobing je torej pro- ces, kjer povzročitelj načrtno in namensko prizadene žrtev in se pri tem poslužuje poniževa- nja, izolacije, zatiranja, žaljenja, odvzemanja dela, nalaganja neprimernega dela, neupravi- čene kritike, širjenja neresnic, stigmatizacije, postavljanja di- agnoz ipd. Druge oblike neprimernega vedenja, kot so na primer pov- zdigovanje glasu na delavca, širjenje informacij iz zasebnega življenja delavca, kategorizira- nje delavca, da je psihični bol- nik, izvajanje pritiska na delav- ca itd., se ne štejejo za mobing, pač pa je to nedovoljeno vede- nje, ki ga je ravno tako treba preprečevati, in ne tolerirati. V takem primeru gre za pomanj- kanje kulture vodenja. Dolžnost delodajalca je, da se odziva na vsa nedopustna ravnanja. V ta 10 Kadri dr. Zdravko Lavrič namen mora delodajalec vzpo- stavljati mreže, s čimer pravoča- sno zaznava morebitne pojave nedopustnega vedenja in ga ustrezno sankcionira. Tudi t.i. lažni mobing je lah- ko pojav v delovnem okolju, na katerega se je treba odzvati in ga preprečevati. Kajti tudi lažni mobing negativno vpliva na kli- mo v podjetju. Običajno pa je usmerjena proti konkurenci. Ukrepanje žrtve ob pojavu nedopustnega ravnanja na delovnem mestu Pomembno je, da žrtev pra- vočasno in takoj ukrepa. Dela- vec, ki je žrtev neprimernega in nedopustnega vedenja, naj najprej pri sebi preveri, ali ni morda preobčutljiv in ali ne doživlja določenega ravnanja pretirano. Nekateri posame- zniki namreč lahko doživljajo »kriv prst« kot napad na njiho- vo osebnost. V takšnih primerih je dobro, da se človek osvesti, da se bo sposoben soočati s konflikti in da bo znal jasno postavljati meje in ne bo dovolil neprimernega vedenja in poni- ževanja. Včasih namreč lahko krivice v svoji glavi doživljamo kot veliko večje, kot pa so v realnosti. Pomembno je pravočasno ukrepanje in reševanje konflik- tnih situacij na začetku, do- kler še ni veliko medsebojnih zamer in obtožb. Če se osebi ne zmoreta pogovoriti sami, lahko poiščeta pomoč tretjega, ki bo pomagal k pomiritvi in spravi. Zamera, umik, »kuhanje užaljenosti« in podobno so neustrezni odzivi, ki nam niso v pomoč pri reševanju nastalih problemov. Posameznik, ki je nagnjen k užaljenosti, ne bo funkcionalen pri iskanju ustre- znih rešitev. Pomemben je to- rej naš konstruktivni odziv na dogodek in naša aktivnost po dogodku. Zagotavljanje pomoči v primeru doživljanja mobinga na delovnem mestu V pogovoru z usposobljenim strokovnjakom lahko preverimo ustreznost ravnanja tistega, o katerem menimo, da nad nami izvaja mobing. Ob tem lahko preverimo tudi lastne odzive na nedopustno vedenje, če so nam v pomoč, da se bomo lah- ko pred mobingom tudi zaščiti- li. Če ugotovimo sami pri sebi, da so naši odzivi neustrezni in da nas še bolj izčrpajo, potem je smiselno, da premislimo o ustreznih obrambnih mehaniz- mih, ki jih bomo razvili, da se bomo v prihodnje laže zaščitili. Pomembno je, da kot posame- zniki odreagiramo, sicer dopu- ščamo, da se nedopustno in neprimerno ravnanje vzdržuje, krepi in utrjuje. Pri tem je dol- žnost delodajalca, da prav tako odreagira in ne dopušča nepri- mernega ravnanja v delovnem okolju. Delodajalec lahko svo- jim delavcem omogoči trening nenasilne komunikacije in funk- cionalnih odzivov na neprimer- no vedenje. V hujših primerih, ko se ne- dopustno ravnanje ne preneha in ne razreši, pa je smiselno, da delavec, ki doživlja ponavlja- joče se neprimerno vedenje in je žrtev takšnega ponavljajoče- ga se nedopustnega vedenja, takšno ravnanje pisno prijavi pooblaščencu za sprejem tovr- stnih prijav v podjetju. Delavec mora posredovati delodajalcu vse potrebne podatke in opis okoliščin v zvezi z izvajanjem mobinga oziroma nedopu- stnega vedenja. Delodajalec se mora na pisno prijavo odzvati v osmih dneh, sicer lahko delavec zahteva sodno varstvo. Ob tem se delavcu priporoča pisanje dnevnika o nedopustnem rav- nanju ali mobingu, v katerega vpisuje podatke, kot so: dan in ura, kraj/prostor dogajanja, iz- vajalec ravnanja, opis mobinga, priče dogodka, naš odziv po samem dogodku, ravnanje po dogodku, priče po dogodku, oseba, ki izpolnjuje dnevnik, in datum, kdaj je bil dnevnik pre- dan delodajalcu. Oblika in vse- bina posameznih polj dnevnika bo objavljena tudi na spletni strani SŽ. Odgovornost vseh nas je, da o mobingu in drugem nedovo- ljenem in nedopustnem ravna- nju na delovnem mestu govori- mo, se o teh pojavih osveščamo in takšnega vedenja ne dopu- ščamo, ga ne podpiramo, ne toleriramo in ga preprečujemo. Ob pojavu takšnega ravnanja pa tudi ustrezno ukrepamo. V spomin Jožetu Šplajtu (1966–2012) Aprila nas je globoko pretresla novica, da je v tragični nesreči preminil naš dolgoletni in nadvse cenjeni sodelavec Jože Šplajt. Rodil se je 2. februarja 1966 v Celju. Njegovo otroštvo in najstniška leta so zaznamovale šte- vilne trpke življenjske preizkušnje. Trdno jim je kljuboval, vendar se je moral prvič zaposliti že zelo mlad, takoj po osnovni šoli. Slovenskim železnicam je bil zvest dolgih dvajset let. Zaposlen je bil v sekciji SVP Celje, kot pleskar. Poznali smo ga kot marljivega in poštenega sodelavca, ki je vedno z nesebičnostjo po- magal človeku v stiski. Tudi v prostem času ni miroval, temveč je s svojo pleskarsko spretnostjo pomagal prijateljem in znancem. V veliko oporo mu je bila njegova partnerica Majda, saj je ob njej našel spoštovanje in ljubezen in si skupaj z njo ustvaril trden dom. Hvaležni mu ostajamo za vse dobro, ki nam ga je naklonil. Spominjali se ga bomo po njegovi prizadevnosti pri delu, vedri naravi in pripravljenosti vselej pomagati. Sodelavci SVP Celje Naše življenje je kot knjiga, za listom list, za dnevom dan, nihče ne ve, kdaj bo roman, kdaj popisana zadnja stran. 11 Revija Slovenskih železnic april 2012 Kadri Vpliv kakovosti na ekonomiko poslovanja v železniškem prometu (12) Uporaba načela vodenja – Osredotočenost na odjemalca – za uresničevanje finančnih in ekonomskih koristi Zadovoljstvo potnikov in strank je rezultat njihovih po- zitivnih in negativnih izkušenj v železniškem prometu. Več kot ima proizvod ozi- roma storitev dejavnikov za- dovoljstva (varnost, urejenost, udobnost, prijaznost in ustre- žljivost osebja in drugo), večje je zadovoljstvo uporabnikov že- lezniških storitev. Če izločimo dejavnike neza- dovoljstva (na primer z izbolj- ševanjem transportnega proce- sa), se zadovoljstvo odjemalcev ne bo povečalo. Rezultat bo manjše število nezadovoljnih odjemalcev. Dejavnik navdušenja je po- zitiven, kadar odjemalec doživi ugodno oziroma prijetno pre- senečenje, ki ga ni pričakoval (npr.: potnik ob izgubi prtljage in ustreznem ravnanju železni- škega osebja in podobno). Za dolgoročno preživetje mora organizacija ponujati od- jemalcu (uporabniku železni- ških storitev): • manj dejavnikov nezadovolj- stva, • več dejavnikov zadovoljstva in • več dejavnikov presenečenja, kot jih ponuja konkurenca (npr.: na transportnem trgu). Z merjenjem zadovoljstva odjemalcev in s tem, da potre- be odjemalcev naredimo vidne, lahko povežemo cilje organiza- cije s pričakovanji odjemalcev ter tako povečamo konkurenč- nost proizvoda in izboljšamo lastnosti organizacije. V skladu s standardom ISO 9000:2005 so organizacije od- visne od svojih odjemalcev, zato bi morale razumeti njihove tre- nutne in prihodnje potrebe, izpolnjevati njihove zahteve in si prizadevati presegati njihova pričakovanja. Spodnja slika prikazuje cikel nenehnega izboljševanja pri osredotočenosti na odjemalca. Upravljanje odnosov z od- jemalci (CRM) je proces za ob- vladovanje znanja organizacije o edinstvenih zahtevah in pri- čakovanjih njenih odjemalcev ter za uporabo teh informacij za graditev zadovoljstva odje- malcev ter njihovo ohranitev in zvestobo. Tržne raziskave in analize so metode pridobivanja povratnih informacij od odjemalcev orga- nizacije glede njihovega zado- voljstva s proizvodi organizacije. Strateško planiranje pred- stavlja vizijo, poslanstvo, namen in položaj na trgu. Pogosto z uporabo analize SWOT (pred- nosti, slabosti, priložnosti in groženj). Zadnja ponovitev stra- teškega planiranja je izražena kot »odprta skupnost«, v kateri organizacija nenehno posoda- blja svoje strateško razmišljanje. Analiza prednosti, slabosti, priložnosti in groženj (SWOT) je proces prepoznavanja moč- nih in šibkih točk organizacije ob zunanjih grožnjah in prilo- žnostih (pogosto je prikazan grafično). Analiza zvrsti napak in posledic (FMEA) je meto- da za predhodno razvrščanje tveganj in izvajanje preven- tivnih ukrepov za zmanjšanje tveganj. Razvoj funkcije kakovosti (QFD) je metoda, s katero na- črtovanje proizvodov in storitev povežemo s potrebami odje- malcev. Napredno planiranje kako- vosti proizvodov (APQP) je me- toda za razvijanje plana kakovo- sti za proizvod, ki podpira razvoj proizvoda ali storitve z glavnim ciljem zadovoljiti odjemalca. Posamezne faze so: program »planiraj in določi«, overjanje načrtovanja in razvoja proizvo- dov, overjanje načrtovanja in 12 Kakovost mag. Jadran Možina Cikel nenehnega izboljševanja • Analiza povratnih infor- macij odjemalcev • Upravljanje odnosov z odjemalci (CRM) • Tržne raziskave in analize • Strateško planiranje • Prednosti, slabosti, prilo- žnosti, grožnje (SWOT) Identifikacija zahtev odjemalcev • Analiza zvrsti napak in posledic (FMEA) • Razvoj funkcije kakovosti (QFD) • Storitvene pogodbe • Napredno planiranje kakovosti proizvodov (APQP) • Obvladovanje ozkih grl • Načrtovanje eksperimen- ta (DOE) • Elektronska izmenjava podatkov (EDI) • Planiranje zahtev materi- ala (MRP) • Proces odobritve proizvo- da (PPAP) • Obvladovanje vrednosti • Uravnoteženi sistem kazalnikov (BSC) • Primerjava z drugimi • Semaforski prikazovalnik • Presoja proizvodov • Analiza trendov PLANIRAJ Ocena trga IZVEDI Realizacija proizvodov PREVERI Ocenjevanje UKREPAJ Izboljševanje Skladno s točko 5.6 Dosegljive koristi • Izboljšani prihodki • Povečana konkurenčnost • Izboljšana ohranitev in zvestoba odjemalcev Osredotočenost na odjemalce • Klicni centri • Upravljanje odnosov z odjemalci (CRM) • Ankete o zadovoljstvu odjemalcev • Službe za pomoč uporabnikom • Odzivnost in ravnanje s pritožbami REZULTATI Rezultati samoocenjevanja VHODNI PODATKI Merjenje povratnih informacij odjemalcev • Izboljšano delovanje dobaviteljske verige • Skrajšan čas, potreben, da pride proizvod na trg • Okrepljeno delovanje, verodostojnost in trajno- stni razvoj organizacije Varnost železniškega prometa (9) Ocena obvladovanja procesov kot ključni dejavnik kakovosti oziroma varnosti železniškega prometa Pri procesih, ki potekajo v različnih or- ganizacijah, funkcijah ali organizacijskih enotah, je primerno in potrebno prikazati prenose iz ene organizacije ali funkcije v drugo. To je še posebej pomembno v že- lezniškem prometu, kot velikem in zaplete- nem sistemu. Če so procesi kompleksni, jih razdelimo na funkcionalno zaokrožene procese, te pa na podprocese, tako da zagotovimo najve- čjo mogočo preglednost. Proizvodni proces (transportni proces) prikažemo tako, da so poleg diagrama tudi drugi podatki, ki so pomembni za obvlado- vanje procesa. Za učinkovito obvladovanje procesov je treba upoštevati različne dejavnike, ki vpli- vajo na delovanje procesov: • organizacijo, odgovornosti in poobla- stila, • kompetentnost, ozaveščenost, usposo- bljenost, motiviranost osebja, • dokumentiranost procesa in proizvoda, • informatiko (neskladnosti, zadovoljstvo odjemalcev, povratne povezave …), • tehnologijo, • omejitve (ozka grla, zanesljivost …), • drugo. Pri ugotavljanju stanja procesov moramo poiskati odgovore predvsem na naslednja vprašanja: 1. Ali proces razumejo vsi sodelujoči? Določiti je treba: • dobavitelje, • vhode v proces, • izhode iz procesa, • notranje in zunanje odjemalce, • meje procesa. Izdelan mora biti diagram procesa, ki vključuje povezave z drugimi procesi in funkcijami. Priporoča se izdelava opisa procesa na mikroravni in šele nato na makroravni. Večina nejasnosti je običajno na makro ravni. 2. Ali so zahteve kupcev znane? Ko je izdelan diagram poteka, je tre- ba opraviti pogovor z odjemalci. Pogo- sto dobavitelji nimajo jasne predstave o tem, kaj odjemalci potrebujejo. Prav tako odjemalci nimajo jasno izoblikovanih zahtev, ki bi jih lahko predstavili dobavi- teljem. 3. Ali obstaja kronologija pritožb odje- malcev in ali ti lahko dajejo povratno in- formacijo? Če zapis obstaja, lahko v procesnih kora- kih odkrijemo vzrok napake. 4. Ali so odjemalci zadovoljni? Ali se za- dovoljstvo meri? Če razumemo zahteve odjemalcev, je sis- tem merjenja razmeroma lahko zagotoviti. 5. Kaj bi se zgodilo, če bi proces odpra- vili? Največji in končni cilj optimizacije je izlo- čiti »nepotrebne procese«, ne da bi pri tem žrtvovali potrebe odjemalcev. Postopek običajno izvedemo, da v dia- gramu procesa osenčimo vse korake, ki po- menijo DODANO VREDNOST, in ugotovimo, ali je mogoče neosenčene korake izpustiti ali optimizirati. Vrednotenje je naslednje: 6. Ali proces deluje na svetovnem merilu? Glavno načelo pri kakovosti je biti naj- boljši. Torej se je smiselno zgledovati po najboljšem v panogi. Če je proces kritičen, organizacija ne more delovati na drugora- zredni ravni. razvoja procesov ter validacija proizvodov in procesov. Obvladovanje ozkih grl je metoda prepoznavanja »ozkih grl« v neki dejavnosti, procesu ali sistemu. Gre za tista mesta, ki imajo najmanjše zmogljivosti glede na povpraševanje; s to metodo se obvladuje hitrost celotnega sistema oziroma or- ganizacije. Načrtovanje eksperimen- tov (DOE) je statistična meto- da za proučevanje, analizo in razumevanje variabilnosti pro- cesov in podatkov za omogo- čanje izboljšanja in hitrejšega razvoja. Elektronska izmenjava po- datkov (EDI) je proces izme- njave standardiziranih oblik do- kumentov med računalniškimi sistemi različnih organizacij (ali med odjemalci in dobavitelji). EDI je del elektronskega trgo- vanja, kjer lahko odjemalci po elektronski poti izdajo naročilo neposredno dobavitelju in ga dobavitelj potrdi (vključno z navedbo datuma odpreme in cene). Proces odobritve proizvoda (PPAP) je proces odobritve de- lov, ki se zahteva za dobavitelje. Obvladovanje vrednosti je sistematična uporaba priznanih metod za prepoznavanje funk- cij proizvoda ali storitve, ugota- vljanje vrednosti teh funkcij in zagotavljanje potrebnih funkcij za izpolnjevanje zahtevanega delovanja z najnižjimi skupnimi stroški. Uravnoteženi sistem kazal- nikov (BSC) je merilno orodje, ki za zagotavljanje podlage za strateško merjenje in vodenje uporablja štiri vidike (finančne- ga, odjemalčevega, notranjih poslovnih procesov ter učenja in rasti) tako preteklega kot pri- hodnjega delovanja. Obstajajo tudi drugi sistemi kazalnikov (na primer, tisti, ki kot štiri vidike uporablja kategorije rezultatov iz modelov poslovne odlično- sti). V tem primeru se uporablja- jo kaskadna razvrščanja. Semaforski prikazovalnik informacij je orodje, ki se upo- rablja za barvno predstavitev kritičnih meril delovanja. Po na- vadi zelena barva pomeni: vse v redu, ukrepanje ni potrebno; oranžna pomeni: pozor, mogo- če bo potrebno ukrepanje; rde- ča pomeni: treba je ukrepati. Pogosto se uporablja skupaj s sistemi kazalnikov in za izbolj- šanje učinkovitost sestankov. Upravljanje odnosov z od- jemalci (CRM) je proces za ob- vladovanje znanja organizacije o edinstvenih zahtevah in pri- čakovanjih njenih odjemalcev ter za uporabo teh informacij za graditev in ohranitev zado- voljstva odjemalcev ter njihovo zvestobo. 13 Revija Slovenskih železnic april 2012 Varnost mag. Jadran Možina Pred 140-letnico Reška proga Petindvajsetega junija priho- dnje leto bo minilo 140 let, odkar je bila zgrajena železni- ška proga od Pivke do Reke. V davnih časih avstro-ogrskega imperija je ta nadvse pomemb- na proga izjemno pripomogla k razvoju reškega pristanišča in ga po prometu postavila ob bok tržaškemu. Nekoč majhni vasici, Opatiji, pa je železniška proga, ki je danes po prometu žal le bleda senca pretekle sla- ve, omogočila razvoj v mon- deno letovišče. Od nekdanjih enajstih parov vlakov na dan, treh brzih in osem potni- ških leta 1940, ter približno 80.000 vagonov v letu 1928 prepeljanih v obe smeri, vozita dandanes po celotni progi le dva brzovlaka in dva tovorna vlaka. Poleg omenjenih po progi vozi še sedem lokalnih vlakov, ki vozijo le do Ilirske Bistrice, ter dva, ki vozita z Reke do Šapjan. Razlogi za to so znani – razvoj avtomo- bilizma, zgraditev koprskega pristanišča in preusmeritev prometa nanj ter ne nazadnje še razpad Jugoslavije, ki je čez progo potegnil državno mejo in razpolovil nekoč enoten sistem v skupni državi. Pred tem zadnjim dejanjem je bila celotna proga v upravlja- nju slovenskega Železniškega gospodarstva, poleg tega pa je bila tudi večina strojevodij in višjega prometnega osebja Slovencev. Proga je slovela po lepo urejenih postajah, še posebej postaja Matulji, ki je s svojo izjemno lepo, s cvetjem okrašeno arhitekturo, prejela veliko priznanj za urejenost. Upad prometa in razdelitev proge med dve železnici pa nista edini spremembi, ki sta se zgodili na tej progi. Že pred leti so se Hrvaške železnice od- ločile, da bodo stari enosmerni 3-kilovoltni napajalni sistem, 14 Fotoreporaža Miško Kranjec Stara lokomotivska lopa, ki bo mogoče obstala. Matulji, ena najlepših postaj na progi. Šapjane. Tu se bosta srečala dva električna sistema. Notranjost postaje, nekoč polna bogatih in tudi znamenitih turistov, namenjenih v Opatijo, danes sameva, okna blagajn pa so zadelana. ki so ga postavili Italijani leta 1936, v času njihove zasedbe dela slovenskega in hrvaškega ozemlja, zamenjali s 25-kilo- voltnim izmeničnim, kot je v uporabi na celotnem ozemlju nekdanje Jugoslavije, razen v Sloveniji. Vozno omrežje med Moravicami, Reko in Šapjana- mi je že skoraj v celoti zame- njano in bo prihodnje leto najverjetneje priklopljeno na višjo napetost. Spremembe se obetajo tudi na reški železniški postaji, kjer nameravajo porušiti staro tritir- no lokomotivsko lopo (remizo) in dvaindvajsettirno rotundo, ki sta bili zgrajeni pred prvo svetovno vojno, ter še nekatera druga stara poslopja in jih na- domestiti s šesttirno delavnico, upokojili pa bodo tudi original- no napajalno postajo na Matu- ljih. Da se bližajo spremembe, pa opazimo tudi po velikem številu odstavljenih električnih lokomotiv serije 1 062 oziroma naših „mehov“. Od triindvajse- tih lokomotiv te serije, kolikor so jih imele Hrvaške železnice, jih vozi le še osem. So se pa med reškimi železničarji zadnji čas razširile tudi neuradne govorice, da Hrvaške železni- ce razmišljajo celo o ukinitvi hrvaškega dela reške proge, kar pa je močno dvomljivo ob vseh vlaganjih v novo vozno omrežje na tej progi. Ker je običajno tako, da se spremembe dolgo pripra- vljajo, potem pa se zgodijo nenadoma in nas presenetijo, sem se odločil, da posnamem reportažo o hrvaškem delu reške proge, dokler so stvari še bolj ali manj take, kot so bile, ter jih tako ohranim tudi za zgodovino. 15 Fotoreporaža Čedalje več odstavljenih hrvaških “mehov” priča, da se istosmernemu sistemu neusmiljeno bliža konec. Živosrebrni usmernik Breda, nekoč kraljica reške proge, danes le še spomenik.Notranjost napajalne postaje Matulji. Vse je skoraj tako, kot je bilo zgrajeno. Stara dvaindvajsettirna rotunda. Namesto nje bo tu stala šesttirna delavnica. Starinski voltmeter na komandni plošči napajalne postaje v Matuljih. Nekoč brede, mopedi in brižitke, danes karavele. Neokrnjeni kraji slovenske- ga Krasa in še posebej čudo- vita dolina spodnje Soče, po kateri se vije železniška proga, spadajo med najlepše prede- le Slovenije. Med potovanjem z vlakom od Sežane do Mo- sta na Soči se nam ponujajo prelepi razgledi na pokrajino, hkrati pa se srečujemo s kraji z bogato zgodovino, v kateri je imeli železniška proga vselej pomembno vlogo. Zgodovina proge Zamisel za gradnjo danes ene najlepših slovenskih prog sega v sredo 19. stoletja, ko je družba Južnih železnic zapadla v težave in se je morala odpove- dati monopolu nad železniškimi povezavami z matičnim delom avstrijskega cesarstva. Ivan Mo- horič v knjigi Zgodovina žele- znic na Slovenskem piše: »Leta 1858 je višji inženir E. Heider na stroške Trgovske zbornice in občine v Trstu, Gorici in Celovcu izdelal načrt proge Gorica–Ka- nal–Sv. Lucija (Most na Soči)– Kobarid–Bovec–Predel.« Kljub načrtu so prizadevanja za drugo povezavo Avstrije s Tr- stom trajala skoraj pol stoletja, čeprav je Slovenija dobila krat- ko drugo povezavo s Trstom že leta 1887, ko je bila odprta 21 kilometrov dolga proga Hrpelje- Kozina–Trst. Na progo Južnih železnic se je priključila v Divači in je bila zaradi položaja spet odvisna od interesov tedanjega monopolista. Pred progo, ki pelje po doli- ni Soče, je bila na Primorskem zgrajena še ena proga. To je bila 27 kilometrov dolga vipa- vska proga od Gorice do Ajdo- vščine, ki so jo odprli leta 1902. Primorci so upali, do bo to ne- koč druga proga do Trsta, ker so pričakovali povezavo z že zgra- jeno lokalno progo do Ljublja- ne preko Razdrtega in Vrhnike. Šele po mnogih razpravah, lobi- ranjih in poskusih uveljavljanja lokalnih interesov je med vsemi različicami prevladala današnja kraško-soška proga, ki pri Mo- stu na Soči zapusti dolino Soče in pot nadaljuje po dolini Bače do Podbrda. Na drugi strani Bohinjskega predora pa to isto progo do Jesenic imenujemo Bohinjska proga. O tem alp- skem delu proge bomo govorili v samostojnem prispevku v eni izmed prihodnjih izdaj. Soška proga ima najbolj raz- burljivo zgodovino med vsemi progami v Sloveniji. Ob njej so potekali krvavi spopadi v obeh svetovnih vojnah, proga pa je ostala delujoča do danes, kljub temu, da je zamenjala kar ne- kaj lastnikov in držav. Po prvi svetovni vojni je pripadla Italiji, po drugi pa Jugoslaviji, z izjemo priključka do Opčin. Zaradi tega je ostala soška proga odrezana od magistralne proge v Sežani. Prva naloga novih oblasti je bila zato zgraditev devetih manjka- jočih kilometrov proge od Seža- ne do Krepelj. Na tem odseku je tudi 360 metrov dolg predor pod magistralno progo takoj za železniško postajo Sežana. Dela so bila končana v rekordnih sed- mih mesecih, proga pa je bila odprta za promet 21. decembra 1948. To je bila prva novozgra- jena proga v Jugoslaviji. Kraški del proge od Sežane do Nove Gorice Na pot se odpravimo na že- lezniški postaji Sežana, ki leži 360 metrov nad morjem. Vlak za Novo Gorico stoji na petem tiru. Takoj za postajo se začenja spust v levem loku pod progo za Ljubljano. Po sedmih kilometrih srečamo staro, prvotno progo iz Opčin in Repentaborja, po ka- teri občasno vozi muzejski vlak. V smeri proti Italiji proga vodi v predor Dol in nato do železni- ške postaje Repentabor, ki je v Sloveniji, medtem, ko je mesto Repentabor v sosednji Italiji. Za priključkom je majhno postaja- lišče Kreplje, za katerim kmalu prispemo v Dutovlje, ki velja za središče dežele terana. Vinogra- di nas bodo ob poti spremljali vse do Nove Gorice. V bližini je ogleda vreden kraj Štanjel, ki je kot naselje prvič omenjen leta 1402, raziskave pa kažejo, da je bil poseljen že od mlajše železne dobe. Najstarejši ostanki gradu Štanjel, ki je danes lepo obno- vljen, segajo v obdobje srednje- ga veka, dokončno podobo pa je grad dobil konec 17. stoletja. Ferrarijev vrt v podnožju gra- du je projektiral znani arhitekt Maks Fabiani, doma iz bližnje- ga Kobdilja. Vrt je spomenik dr- žavnega pomena in ima status krajinskega parka. Tudi pozimi je lepo vzdrževan, v najlepši luči pa zasije spomladi in poleti. Kraj in grad Štanjel sta bila za- radi svoje strateške lege v svoji večstoletni zgodovini prizorišče številnih dogodkov izjemnega zgodovinskega pomena, od turških vpadov, ko je zgorela tamkajšnja cerkev, Benečanov, pa vse do dogodkov novem- bra 1944, ko se je v Štanjelu Kosovelova brigada spopadla z Nemci in je bil grad v bitki porušen. Od Štanjela do Prvačine se proga spušča za 26 promilov, Slovenija ob progi Kraško-soška proga 16 Reportaža Nenad Pataky Odhod iz Sežane Železniška postaja Štanjel z gradu Grad Rihemberk Proga pri Braniku z gradu Rihemberk omenjeno leta 1001, ko je ce- sar Svetega rimskega cesarstva Oton III. podaril goriški grad oglejskem patriarhu Janezu II. Iz tistih časov je znana Rimska cesta, ki je prek Gorice povezo- vala Oglej in Ljubljano. V razburljivi zgodovini so na območju Gorice živeli Slovani, Rimljani in Germani. Mesto so tristo let vodili Habsburžani, na začetku 19. stoletja pa je Go- rico zasedel Napoleon, ter jo priključil Ilirskim provincam. Av- strijci so kmalu zatem spet pre- vzeli oblast in poskusili urediti mesto kot gosposko letovišče. Leta 1830 so se v mesto naselili Bourboni, družina francoskih plemičev. Italijani so prevzeli oblast v Gorici po prvi svetovni vojni, dokončno pa so oblast v mestu dobili s podpisom pariške pogodbe, ki je začela veljati 15. septembra 1947. To je bil hkra- ti tudi rojstni dan Nove Gorice, severovzhodnega predmestja Gorice. Meja med Goricama je potekala dobesedno po me- stnih ulicah. V Novi Gorici stoji severna železniška postaja, ki je danes najstarejša stavba v me- stu. Ker stavba včasih ni imela cestne povezave s Slovenijo, se je do njenega vhoda prišlo le čez progo. Nova Gorica je še danes ide- alna postaja za potnike, ki želijo nadaljevati pot z vlakom po Itali- ji in Sloveniji. Železniški postaji v Novi Gorici in Gorici povezujeta dve avtobusni liniji (vožnja med postajama traja deset minut), italijanska številka 1 in sloven- ska mednarodna lokalna linija. Avtobusi stojijo na trgu Evropa, preko katerega je včasih poteka- la meja med državama. Od Ljubljane do Gorice pelje preko Sežane ob delovnikih pet potniških vlakov, potovanje pa traja dobre tri ure. Ob koncu tedna je primernejše potovanje prek Jesenic. Vožnja je nekoliko daljša, tri in pol do štiri ure, ven- dar tam vozijo štirje vlaki. S po- staje Gorica (Gorizia) so dobre povezave v celotno italijansko železniško omrežje. Na železniški postaji Nova Gorica je urejen muzej železni- ške zgodovine, ki s fotografija- mi in izvirnimi predmeti pripo- veduje zgodbo o železnici na Primorskem pred stotimi leti. Soški del proge od Nove Gorice do Mosta na Soči Po nekaj sto metrih vožnje z vlakom iz Nove Gorice končno zagledamo Sočo, ki jo bomo na poti dvakrat prečkali, najprej pri Solkanu, potem pa za žele- zniško postajo Kanal. Most pri Solkanu je bil odprt leta 1906 in je največji most na svetu iz- delan iz klesanega kamna. Dolg je 220 metrov, kamniti lok pa meri 85 metrov. Most je bil v prvi svetovni vojni porušen, v prvotni obliki pa so ga obnovili Italijani. Potnik se kar ne more nagledati smaragdne Soče, na poti se s to lepoto ne sklada le cementarna Anhovo. Iz vlaka izstopimo v Kanalu, ki skriva precej zgodovine in na- ravnih lepot. Mesto je zgrajeno na obeh bregovih Soče in pove- zano z mostom, ki so ga v prete- klosti večkrat rušili in obnavljali. Danes je znan predvsem po poletnih skokih v Sočo. Tudi pri Kanalu so se odvijale krvave bit- ke Soške fronte, zato je v bližini urejena spominska pot na bitko leta 1917, imenovana Pot miru. Dolina Soče postaja v sme- ri proti Mostu na Soči čedalje ožja, zato je na tem odseku pro- ge precej predorov. Tudi pogled na našo najlepšo reko se konča v predoru. Pred vhodom v predor še zadnjič pozdravimo Sočo, ob izstopu pa smo že v dolini Idrij- ce. Kmalu prispemo na postajo Most na Soči in na nadmorski višini 180 metrov končamo da- našnje potovanje. Prihodnost Kraško-Soške proge V izhodiščih resolucije o na- cionalnem programu razvoja javne železniške infrastrukture za obdobje 2011 do 2030 je zapisana tudi kraško-soška pro- ga. Do leta 2017 je načrtovana nadgradnja signalnovarnostnih naprav med Sežano in Štanje- lom, kar bo zvišalo prepustno moč proge na 53 vlakov na dan. Za obdobje med letoma 2020 in 2030 je predvidena nadgra- dnja signalnovarnostnih naprav na celotni progi, tik pred letom 2030 pa naj bi se začela elektri- fikacija celotne proge Sežana– Nova Gorica. Z današnjega stališča se to zdi zelo oddaljeno in je odvisno od političnih odločitev in fi- nančnih sredstev, zagotovo pa bi sodobna proga med Seža- no in Jesenicami razbremenila glavno in daljšo povezavo pre- ko Ljubljane (za primerjavo: od Divače do Jesenic preko Nove Gorice je 138,8 km, preko Lju- bljane pa 177,9 km). Najlepšo progo v Sloveniji je treba bolje uporabiti, varovati in ohraniti za prihodnje gene- racije! Podatki o progi Enotirna proga Sežana– Most na Soči je dolga 74 km, na njej je 17 postaj in posta- jališč. Prepustna moč kraške- ga dela proge od Sežane do Nove Gorice je 36, soškega, od Nove Gorice do Mosta na Soči, pa 44 vlakov na dan. S tem je izkoriščenost v pr- vem odseku 75-odstotna, v drugem pa že 94-odstotna. Organizacija prometa teme- lji na medpostajni razdalji zasedenih postaj, kar je v praksi 7 do 16 kilometrov. kar je največji naklon železniške proge v Sloveniji. Ko se pripe- ljemo iz tretjega predora, lahko za nami na hribu občudujemo grad Rihemberk, ki je zgrajen nad vasjo Branik in je eden naj- lepših gradov na Primorskem. Po zgodovinskih zapisih naj bi grad tam stal že v 12. stoletju. Grajski stolp, ki bdi nad vso do- lino, je visok 27 metrov, v pre- meru meri 12 metrov in ima 3 metre debele zidove. Stolp so najverjetneje postavili v 13. sto- letju in je najstarejša in najbolj zanimiva stavba na gradu. Okoli leta 1500 so grad obdali s troj- nim renesančnim obzidjem z okroglimi obrambnimi stolpi in tako je nastala najbogatejša tr- dnjavska arhitektura v tem delu Slovenije. Za postajo Steske prvič preč- kamo reko Vipavo in po njeni dolini prispemo do Prvačine. Že- lezniška postaja leži na nadmor- ski višini 57 metrov, torej smo se od Sežane spustili za 300 me- trov. Od proge proti Novi Gorici se na desno od glavne proge odcepi krak za Ajdovščino, ki so ga enkrat že zaprli in pred nekaj leti ponovno odprli za potniški promet. Za postajo Prvačina je najnižja točka proge na celotni trasi, 49 metrov nad morjem. Preden prispemo v Šempeter pri Gorici, na levi strani zagle- damo starogoriški grad, za tem pa se iz leve priključi proga iz Gorice (Gorizia). Na tej progi ni rednega potniškega prometa, z izjemo muzejskega vlaka v pole- tni sezoni. Tovorni promet po tej progi teče brez ovir, do postaje Nova Gorica pa vlake vlečejo italijanske dizelske lokomotive. Gorica in Nova Gorica Gorica je staro slovensko me- sto v Furlaniji. Ime je bilo prvič 17 Reportaža Solkanski most Železniška postaja Most na Soči Železniška postaja Nova Gorica iz samostana Kostanjevica Železniški muzej v Novi Gorici S povratno vozovnico Re- gio AS se lahko po ugodni ceni – iz Ljubljane za dvajset evrov, iz Maribora za petnajst evrov – odpravimo na zanimiv enodnevni izlet ali pa na šti- ridnevne počitnice v koroško prestolnico Celovec. Celovec ob Vrbskem jeze- ru (nemško Klagenfurt am Wörthersee, 446 m) je glavno mesto avstrijske zvezne dežele Koroške, sedež deželnega zbo- ra in deželne vlade ter zgodo- vinsko - do prve svetovne vojne tudi vseslovensko - kulturno in politično središče koroških Slovencev. Še sredi 19. stoletja so Slovenci sestavljali šestde- set odstotkov prebivalcev Ce- lovca, okoliško podeželje pa je bilo pretežno slovensko. Po ljudskem štetju leta 2001 je v Celovcu govorilo slovensko 1,9 odstotka prebivalcev, v mestu pa je imelo svoje stalno biva- lišče deset odstotkov koroških Slovencev. V Celovcu imajo sedež naslednje, za Slovence pomembne ustanove: dva slo- venska otroška vrtca, dve slo- venski dvojezični osnovni šoli, slovenska gimnazija, dvojezič- na zvezna trgovska akademija, dvojezična (nemško-slovenska) krška škofija, vsecelovška slo- venska župnija sv. Cirila in Me- toda, Slovenski znanstveni inšti- tut, Narodopisni inštitut Urban Jarnik, Slovenska študijska knjižnica v Celovcu in celovška Mohorjeva družba. V Celovcu deluje tudi slovensko planinsko društvo Celovec, katerega sple- tna stran je dostopna na http:// www.planinci.at/zgodovina/ zgodovina.htm. Celovec je bil prvič omenjen leta 1181 kot majhen trg ob reki Glini (Glan) severno od da- našnjega mesta. Leta 1252 je dobil mestne pravice in obzid- je, leta 1518 pa je postal glav- no mesto vojvodine Koroške. Po železniški povezavi Celovca s Št. Vidom ob Glini (St. Veit an der Glan) in z Južno železnico v Mariboru, leta 1863, je mesto postalo gospodarsko središče regije. Po koncu prve svetovne vojne in razpadu avstro-ogrske- ga cesarstva je v času bojev za severno mejo, maja 1919, voj- ska Kraljevine SHS zasedla juž- no Koroško, slovenski general Rudolf Maister pa je za tem po- veljeval koroškemu obmejnemu poveljstvu plebiscitne cone A. Ker koroški plebiscit 10. okto- bra 1920 v coni A ni uspel, se v coni B, kamor je spadal Celovec, zato ni izvedel. Maja 1945 so partizanske enote za krajši čas zasedle južno Koroško, skupaj z britanskimi enotami pa tudi Ce- lovec. V sedmem členu avstrij- ske državne pogodbe, podpisa- le so ga zavezniške zasedbene sile v Avstriji na Dunaju, 5. maja 1955, so zagotovljene pravice slovenske manjšine na avstrij- skem Koroškem in Štajerskem. Celovec in njegova okolica sta obiskovalcem v slovenščini predstavljena na spletni strani celovške turistične organizacije Klagenfurt Tourismus (http:// www.info.klagenfurt.at/sloven- Z vlakom na celovški razglednik Park nadvojvode Janeza Pogled proti jugozahodu na Deželni dvorec Glavna železniška postaja v Celovcu 18 Reportaža Rado Smerdel ski/index.asp). Tam poiščimo brošuro v formatu pdf z naslo- vom Sprehod po starem mestu. Kolesarjem je namenjena bro- šura Bicycle Touring (v anglešči- ni). V poletni sezoni je mogoč prevoz koles z vlakom. Za Slo- vence je največja znamenitost Celovca simbol slovenske karan- tanske državnosti knežji kamen (fürstenstein), ki je razstavljen v Dvorani grbov v Deželnem dvorcu (Landhaus), upodobljen pa je tudi na slovenskem evro kovancu za dva centa. Knežji kamen je do leta 1862 stal na Krnskem gradu nad Gosposvet- skim poljem, na njem pa so po edinstvenem obredu v sloven- ščini ustoličevali karantanske, in pozneje koroške, kneze in vojvode vse do leta 1414. Po opustitvi tega obreda so novi koroški vojvode še do leta 1728 slovensko prisegali v Dvora- ni grbov v Deželnem dvorcu v Celovcu. Več o knežjem kamnu lahko v slovenščini preberemo na spletni strani http://www. fuerstenstein.at/zgodovina/C8. Od leta 1592 je središče me- sta Novi trg, na katerem stoji simbol mesta Celovca – Zmajev vodnjak (Lindwurmbrunnen) iz leta 1590. Na vzhodni strani Novega trga stoji kip cesarice Marije Terezije (1717–1780), na zahodni strani pa renesanč- na Nova mestna hiša. Zanimiva sta tudi staro središče mesta na Starem trgu in stolna cerkev sv. Petra in Pavla. Cilj našega izleta je razgledni zvonik mestne župnijske cerkve sv. Egidija (http://www.kath-kir- che-kaernten.at/pfarren/pfarre/ C3080), ki stoji v neposredni bli- žini Deželnega dvorca. Z glavne železniške postaje (Klagenfurt Hbf) se peš napotimo po Ko- lodvorski ulici (Bahnhofstr.) proti severu, nato pa zavijemo na levo na Lidmanskygasse. Ori- entiramo se po Marijini cerkvi, ki jo vidimo na koncu te ulice, in po zvoniku stolnice na levi. Na trgu pred stolnico zavijemo na desno, proti severu in po Koba- riški ulici (Karfreitstr.) prispemo na Novi trg (Neuer Platz). Na za- hodnem robu trga, pri mestni hiši (Rathaus), se usmerimo na- ravnost proti severu po Tobačni poti (Tabakgasse) in prečkamo Stari trg (Alter Platz). Že od daleč vidimo 92 metrov visok zvonik cerkve sv. Egidija iz 17. stoletja. Na njem je razgledna galerija, s katere je lep razgled na Celovec in na okolico. Na ga- lerijo se povzpnemo po strmih krožnih stopnicah. Od železni- ške postaje do razglednika je dvajset do trideset minut hoje. Prijeten izlet in lep razgled! 92 metrov visoki razgledni zvonik Zaščitna mreža na razgledni ploščadi Zmajev vodnjak in kip cesarice Marije Terezije Mestna hiša Stolnica sv Petra in Pavla Stari trg 19 Reportaža Čeprav sem v Latvijo prispel z avtomobilom, se je pravo do- pustniško spoznavanje baltske dežele začelo šele na železniških tirih. Misel na obisk več kakor polmilijonske prestolnice Rige z avtomobilom mi ni dišala, zato sem si poiskal prenočišče v glavnem turističnem središču, v Jürmali. Kraj leži ob morju le do- brih dvajset kilometrov stran od Rige, z mestom pa ga povezuje- jo pogoste železniške povezave. Značilnosti Jürmale so več kakor trideset kilometrov dolge peščene obale, obdane z borov- ci. Med njimi je že pred stole- tjem začelo nastajati priljublje- no letovišče z zdraviliščem. Na tiste čase še danes spominjajo številne lesene vile, katerim so se v času sovjetske okupacije pridružili nedomiselni kockasti hoteli in počitniški domovi, v katerih je vsako leto poletje pre- življalo nekaj sto tisoč dopustni- kov. Peščene plaže se v poletnih mesecih spremenijo v središče zabave za stare in mlade. Ob obali in v le nekaj deset metrov stran oddaljenih ulicah se vrstijo različni lokali, v najbolj zgošče- nem delu starih lesenih hiš pa je urejena dober kilometer dolga nakupovalna ulica, rezervirana za pešce. Ob njej stojijo številni butiki in restavracije. Za pestro dogajanje skrbijo še številne kulturne in športne prireditve, ki poživljajo utrip letoviškega kra- ja, vse od junija do septembra. Živahna prestolnica V Rigo sem se - tako kot vsak dan številni domačini - odpravil z vlakom. Vsekakor je to zelo elegantna izbira, saj vožnja tra- ja le dvajset minut, glavna žele- zniška postaja pa stoji prav na robu starega dela mesta. Velika sodobna železniška postaja je združena z nakupovalnim sre- diščem, le nekaj korakov stran pa se začenja velika mestna tržnica. Ta je pretežno urejena v velikanskih skladiščnih pro- storih, ki so bili nekoč name- njeni izdelovanju in hranjenju cepelinov. Tržnica je pravi odraz pomembnosti lege Rige na sta- rodavnih poteh med Azijo in Evropo. Poleg izjemno pestre izbire blaga in kmetijskih proi- zvodov je naprodaj tudi jantar. Iskani prosojni material rumen- kasto rjave barve je cenjen že stoletja in prav na območju današnje Latvije so ena večjih nahajališč. Danes so ogrlice, za- pestnice in drugo okrasje iz jan- tarja nujen spremljevalec vsake trgovine s spominki in zlatarne. Staro mestno središče je vedno polno obiskovalcev. Rigo so si- cer med Drugo svetovno vojno močno bombardirali, vendar so jo Latvijci pozneje obnovili ali celo na novo zgradili naj- pomembnejše stavbe. Tako je mogoče danes v vsem sijaju občudovati najznamenitejše zgradbe starega hanzeatskega mesta ob reki Daugava, ki me- sto povezuje z morjem. Ožje mestno središče je na Unesco- vem seznamu svetovne dedi- ščine, najzanimivejši del pa si je z lahkoto mogoče ogledati kar peš. Tudi do novejšega dela s slikovitimi stavbami v slogu Art Nouveau iz začetka prete- Latvija Čari ozkotirne železnice Zadnja leta po ozkotirni železnici prevažajo tudi tovor. (foto: Andris Biedrins) Prestolnico poživljajo številni parki. Železniška postaja Gulbene je ena najlepše ohranjenih v Latviji. (foto: Andris Biedrins) 20 Tujina Igor Fabjan klega stoletja, je le malo daljši sprehod. Železniško omrežje Latvijo prepreda skoraj dva tisoč kilometrov železniških prog tirne širine 1520 mm (ru- ski standard). Tiri Latvijo pove- zujejo z vsemi štirimi sosednjimi državami (Rusija, Litva, Estonija, Belorusija), iz prestolnice pa se je mogoče skoraj vsak dan od- peljati do Moskve, Sankt Peter- burga in Vilne. Na severozaho- du pretežno ravninske države pa se je ohranil odsek ozkotirne železnice tirne širine 750 mili- metrov, ki v dolžini 33,4 kilome- tra povezuje kraja Gulbene in Aluksne. To je zadnji ohranjeni del nekdaj več kakor dvesto ki- lometrov dolge proge, ki so jo za promet odprli leta 1902. Ob osamosvojitvi Latvije leta 1991 je bil obstoj proge negotov, a je desetletje pozneje del ohra- njene železnice prevzelo zaseb- no podjetje Gulbene-Aluksne Banitis, ki še danes uspešno deluje, s pomočjo številnih pro- stovoljcev. Železniška povezava je danes tehnični in kulturni spomenik, a po njej vlaki redno vozijo trikrat na dan. Na voljo imajo nekaj dizelskih lokomotiv (ruske TU2) in vagone, ki so stari trideset do petdeset let. Potniškim va- gonom zadnja leta po potrebi priklopijo še obnovljeni tovorni vagon, ki je prav tako iz davno minulih časov. Pred nekaj leti pa so dobili v uporabo še parno lokomotivo, narejeno leta 1947 v Nemčiji. Posodili so jim jo v estonskem železničarskem mu- zeju Lavasaare, s katerim redno sodelujejo. Poleg rednih voženj pogo- sto organizirajo še tematske vožnje, ki jih včasih povežejo s prazniki. Na vlaku je tako mo- goče podoživeti čase sovjetske okupacije, se poročiti, uživati v bogati kulinariki, potovanje pa končati s piknikom ali sprošča- njem v ruski savni. Na vlaku so posneli celo spot priljubljenega pevca. Glavni železniški depo je v mestu Gulbene. Tu imajo tudi delavnice, v katerih skrbijo za obnovo in redno vzdrževanje. Gulbene je že dobro stoletje pomembno železniško križišče, na kar spominja tudi velika že- lezniška postaja iz leta 1926. Do nje so speljani tiri dveh širin, tako da se je mogoče pripeljati na primer iz Rige z običajnim vlakom in potem nadaljeva- ti pot po ozkotirni železnici. Po njej vozi vlak dobro uro in pol, mimo desetih postaj vse do končne postaje v mestecu Aluksne. Na polovici vmesnih postaj vlak ustavlja le na željo potnikov. Cena vozovnice je 2,4 lata, kar je nekaj več kot tri evre. Proga je speljana skozi ravnin- sko gozdnato pokrajino, ki jo sem ter tja poživljajo jezera. Eno največjih je prav ob mestu Aluksne, ki je zato tudi prilju- bljena počitniška destinacija. Sem prihajajo predvsem ljubi- telji narave in ribiči. Zanimivo je tudi čolnarjenje po jezeru, na katerem so kar štirje otoki. Na enem izmed njih so ohranjene ruševine gradu iz 14. stoletja. Na otoku v poletnih mesecih potekajo številne prireditve. V mestu si kaže ogledati še Muzej biblij, v katerem hranijo številne stare verske knjige, med drugim tudi prvi latvijski prevod biblije. Latvija se sooča s podobnimi težavami, kot druge vzhodno- evropske države po osamosvo- jitvi leta 1991. Življenje je za mnoge težje, a po drugi strani so spremembe prinesle tudi več priložnosti in predvsem svobo- ščin. A kljub težkim razmeram se znajo domačini poveseliti. To dokazujejo tudi številne pri- reditve, med katerimi se jih kar nekaj odvija na vlakih ozkotirne železnice. Riga se ponaša s sodobno železniško postajo.Uničene zgradbe so po 2. svetovni vojni skrbno obnovili (Riga). Spomenik svobode v Rigi je posvečen padlim v bojih za prvo samostojnost Latvije (med letoma 1918 in 1920). Po ozkotirni železnici vsak dan vozijo trije vlaki. (foto: Andris Biedrins) 21 Tujina Mednarodni uspeh Godbe Slovenskih železnic Zidani Most Arheološko in kulturno zelo bogato mesto Split na Hrva- škem je letos med 26. in 29. aprilom na 3. mednarodnem srednjeevropskem festivalu pi- halnih godb gostilo godbenike desetih godb iz petih evrop- skih držav; po eno iz Hrvaške in Češke, štiri iz Avstrije, dve iz Italije in dve godbi iz Slove- nije. Godba Slovenskih železnic je v Splitu izvajala skladbe Prism skladatelja Steva Shaferja kot uvodno skladbo, El Camino Real avtorja Alfreda Reeda kot obvezno skladbo in Retratos do Brasil avtorja Hudsona No- gueira kot skladbo po lastnem izboru. Med močno mednarodno konkurenco so godbenice in godbeniki v najvišji težavnostni stopnji osvojili odlično dru- go mesto in zlato plaketo. Za brezhibno odigrane skladbe so prejeli 94,4 točke, kar je odličen uspeh. Izjemno izvedbo treh zahtevnih tekmovalnih skladb so godbenice in godbeniki dopolnili še s popoldanskim koncertom na znameniti split- ski Rivi in parado po mestnih ulicah. Mimoidoče so celo uro razveseljevali s pestro in razno- liko živahno glasbo, ki so jo po- slušalci pozdravljali z dolgimi in bučnimi aplavzi. Dejstvo, da Godba Sloven- skih železnic Zidani Most letos, ko praznuje svojo 110-letni- co delovanja, niza tako velike uspehe, ni zgolj naključje, tem- več plod trdega in strokovnega dela godbenikov in dirigenta Francija Lipovška, ki je godbe- nike Godbe Slovenskih železnic odlično pripravil tudi za to tek- movanje. Doseženi rezultat je vseka- kor dobra popotnica godbeni- kom Kulturnega društva Godba Slovenskih železnic Zidani Most za 32. tekmovanje v koncertni težavnostni stopnji, ki bo 20. maja letos v Laškem, v organi- zaciji Zveze slovenskih godb. Benjamin Ornik Godbeniki med izvajanjem tekmovalnega programa Koncert na znameniti splitski Rivi Kegljači Lokomotive na drugi stopnički Člani Železniškega keglja- škega društva Lokomotiva Ljubljana smo si ob prazno- vanju 60-letnice društva že- leli zgodovinske uvrstitve v 1. kegljaško ligo, vendar nam ni uspelo, in to kljub štirim toč- kam prednosti dve koli pred koncem. Zaradi odsotnosti nekaterih članov ekipe in ne- koliko slabše igre drugih smo sicer izgubili zadnja dvoboja, vendar kljub temu osvojili 2. mesto, kar je največji uspeh kluba doslej. Ta uspeh je še to- liko večji, če upoštevamo, da smo vsi tekmovalci in vodstvo društva aktivni ali upokojeni železničarji. Trudili se bomo, da bomo v naslednji sezoni premagali še zadnjo stopničko in se kljub denarnim zagatam in upokojitvam ob dopolnje- nem 60. letu vsaj eno sezo- no preizkušali med kegljaško elito. Brane Gregorin 22 Prosti čas Izpolnjevanka V ustrezna polja vpišite pravilne rešitve. Na označenih poljih dobite, brano od zgoraj navzdol in od leve proti desni, končno rešitev. 1. filter za kabelsko televizijo 2. moštvo, posadka na ladji ali letalu (tudi oprema) 3. krožni tok življenja v budizmu 4. okvir iz stebrov, preklad in slemen okoli portalov, oken, tudi majhen tempelj, kapelica s kipom v sredini 5. vnetje prsnih bradavic 6. grški košarkarski klub (anagram: slikar I.) 7. narodni park v Franciji 8. paobla, telo, ki nastane, če zavrtimo elipso okrog osi (geom.) 9. miselnost, da imajo osebne koristi prednost pred splošnimi, tudi sebičnost, samoljubnost 10. afriški voditelj predsednik Toga, umrl 2011 (Gnasingbe) 11. slovenski kajakaš, srebrna olimpijska kolajna leta 1996 v Atlanti - Andraž 12. prva gledališka predstava po premieri Pripravil: Bojan Kocbek Rešitev marčevske uganke: Enainpetdeset let revije Nova proga 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. Spoštovane železničarke, spoštovani železničarji, članice in člani Sindikata železničarjev Slovenije! Ponovno se bliža čas našega srečanja, tokrat že devetič zapovrstjo. Smo največji železniški sindikat in je prav, da odložimo vsakdanje skrbi ter se ponovno srečamo, zato VABIM vse članice in člane Sindikata železničarjev Slovenije, da se s svojimi družinami udeležite največjega srečanja železničarjev, ki bo v soboto, 9. junija 2012, z začetkom ob 14.00, v Ljubljani na območju stadiona Železniškega atletskega kluba – Šiška. predsednik Franc Zupanc l.r. Program prireditve: 14:00–14:30 uradni del prireditve 14:30– 21:00 zabavni del prireditve Pome bm no! Izpolnjeno vabilo, ki ga prejmete pri pred- sednikih sindikalnih enot, odrežite ter ga, skupaj s člansko izkaznico, imejte s seboj, saj je vaša vstopnica na prireditev. Ra zveseljevali in zabavali nas bodo: Železničarska Godba Slovenskih železnic in ansambel SLOVENSKI MUZIKANTJE. Za najmlajše udeležence srečanja bo poskrbljeno z otroškim kotičkom in igrali. Poskrbljeno je za streho nad glavo, zato bo prireditev v vsakem vremenu. Hrana in pijača na prireditvi je za vse udeležence brezplačna. Pripravili pa smo vam tudi druga presenečenja. 23 Revija Slovenskih železnic april 2012 Prosti čas ŠAH Ureja: Zvonko Mesojedec Primer 43 Črni ima v poziciji že kmeta več, vendar na potezi je beli, ki mu pozicija omogoča, da z vrhunsko kombinacijo odloči partijo v svojo korist. Chevaldonnet : Blanc (Val Thorens, 1977) Rešitev: 1. Sf6+ Lxf6 [1...Kh8 2. Sxe8] 2. Dxh6+ Kxh6 3. Th3+ Lh4 4. Txh4# Primer 44 Že po nekaj uvodnih potezah je črni začel preganjati prvo damo bele zasedbe, vendar pa je s tem močno oslabil svojo kmečko strukturo. Na potezi je beli in sledi njegova kazen. Mačuljski : Gurević (Moskva ,1977) Rešitev: 1. Dxe6+ fxe6 [1...De7 2. Sd6+ Kd8 3. Sxf7+ Ke8 4 .Dxe7+ Lxe7 5. Sxh8; 1...Le7 2. Sd6+ Kf8 3. Dxf7#] 2. Lxg6+ Ke7 3. Lg5+ Sf6 4. exf6+ Kd7 5. Se5# Šahovski cikel Slovenskih železnic Plesec še nepremagan V soboto, 21. aprila, se je nadaljeval šaho- vski cikel Slovenskih železnic 2012. Na četrtem letošnjem turnirju, na katerem so bili tekmoval- ci izenačeni, kot že dolgo ne, se je zbralo 79 šahistov. V zelo močni in izenačeni konkurenci se med prvih deset ni uspelo uvrstiti nobene- mu nižje postavljenemu igralcu. Razlika med zmagovalcem in osmouvrščenim igralcem je bila samo pol točke, kar je še dodaten dokaz o veliki izenačenosti igralcev. Prvi štirje igralci so po devetih kolih zbrali po sedem točk. Za- radi dodatnega Bucholz kriterija je prvo me- sto pripadlo Fide mojstru Marjanu Črepanu, ki je ob dveh remijih le enkrat izgubil, in sicer v osmem kolu proti Blažu Debevcu. Vodilna pred zadnjim kolom, Igor Babnik in Fide mojster Da- mjan Plesec, sta si možnost za prvo mesto za- pravila prav v zadnji partiji. Babnik je remiziral s sedmouvrščenim Zlatkom Jerajem in zasedel drugo mesto. Plescu pa je po remiju proti pe- touvrščenemu Mateju Keršiču pripadlo tretje mesto. Edini, ki ni klonil pred nasprotniki, je bil prav Plesec, ki je po začetnih štirih zma- gah odigral kar štiri remije v preostalih petih kolih. S tem je na svojem drugem letošnjem nastopu ponovil uspeh s prvega turnirja, ko je prav tako ostal neporažen. Najboljši uvrščeni železničar je bil tokrat predsednik šahovskega društva Železničar, Jože Brežan, ki se je kot 39. nosilec s petimi osvojenimi točkami uvrstil na 26. mesto. Naslednji turnir bo 19. maja, več o ciklu pa si lahko preberete na spletni strani www.sah-zeleznicar.com. Vrstni red četrtega turnirja: 1. Marjan Črepan, 2. Igor Babnik, 3. Damjan Plesec, 4. Gregor Goršek, vsi 7 točk, 5. Matej Keršič, 6. Primož Petek, 7. Zlatko Jeraj, 8. Mar- jan Butala vsi 6,5 točke, 9. Blaž Debevec, 10. Dušan Čepon oba 6 točk. Skupni vrstni red po štirih odigranih turnirjih: 1. Dušan Čepon 356 točk 2. Igor Babnik 346 točk 3. Zlatko Jeraj 325 točk 4. Matjaž Kodela 295 točk 5. Boštjan Jeran 287 točk 6. Marjan Oberč 286 točk 7. Stojan Novkovič 268 točk 8. Matej Keršič 265 točk 9. Džemal Veskovič 253 točk 10. Boris Skok 248 točk Najboljše uvrščeni železničar na četrtem turnirju, Jože Brežan (na desni) 24 Prosti čas Leta 1909 je bil ustanovljen študentski klub Hermes – eden najstarejših nogometnih klubov v Slovenji. Leta 1913 se je združil s tekmecem Ilirijo. Ponovno je bil priklican v življenje takoj po koncu prve svetovne vojne. Leta 1925 je imenu dodal pridevnik »železničarski«, po drugi svetovni vojni pa je bil preimenovan v Nogometni klub Železničar Ljubljana. Spominska medalja je bila izdana ob tej priložnosti. NK Železničar je deloval v okviru Železničarskega športnega društva Ljubljana. Kmalu se je ime ponovno preoblikovalo, in sicer v Železničarski nogometni klub Ljubljana. Treningi in tekme so potekale na stadionu ŽŠD Ljubljana ob gorenjski progi. Iz zbirke Železniškega muzeja Slovenskih železnic