Vito Flaker VIZIJA SLUŽB ZA LJUDI Z DOLGOTRAJNIMI PSIHOSOCIALNIMI STISKAMI Ta vizija je nastala ob koncu razvojno- raziskovalnega projekta Načrtovanje ra- zvoja psihosocialnih služb na podlagi potreb ljudi z dolgotrajnimi psihosocial- nimi stiskami na področju R Slovenije, ki sem ga s sodelavci izvajal v letih 1992- 1994 in je na raziskovalnem področju dopolnjevala projekt študija duševnega zdravja v skupnosti — usposabljanja za psihosocialne službe. Raziskava je vse- bovala obdelavo relevantne teorije, statis- tično analizo vzorcev hospitalizacije v ljubljanski bolnišnici, kvalitativno analizo življenjskih situacij hospitaliziranih in neho- spitaliziranih psihiatričnih pacien- tov in evalvacije prvih skupnostnih služb. Pričujočo vizijo sem sestavil na podlagi tega raznolikega gradiva in je nekakšna akcijska sinteza posamičnih ugotovitev iz naše raziskave in znanja, pridobljenega v omenjenem študiju. Vizija je zastavljena zelo široko in je precej splošna, v precej vidikih je po- manjkljiva in nedodelana. Njena glavna odlika je, da sploh obstaja. Od začetka osemdesetih let namreč nismo imeli no- bene. Kakršna je, je mišljena zlasti kot predmet za diskusijo. Upamo, da ima do- volj nastavkov in da je še zlasti glede na izkušnje, ki so dokumentirane v okviru elaborata, dovolj konkretna, da vemo, o čem govorimo in kaj si lahko predstav- ljamo. Zavedamo se, da je taka vizija neuresničljiva od danes na jutri, lahko pa nam rabi za kažipot, kam lahko gremo. Zavedamo se tudi, da je na nakazani poti veliko ovir. Nedvomno lahko pričakuje- mo, da bo v nekaterih strokovnih krogih. zlasti v delu psihiatrije, naletela na zadrž- ke, če že ne na odkrit odpor. Vemo tudi, da so službe, namenjene pomoči ljudem z dolgotrajnimi psihosocialnimi stiskami, večinoma zelo inertne in da bo, tudi če bo prišlo do soglasja in ko bo prišlo do njega, zaradi praktičnih razlogov uprav- ljanja teh služb veliko zastojev. Vemo, da bo težko spremeniti sisteme financiranja, ki se zdaj lepijo na velike stavbe in glo- mazne organizacije. Pričakujemo, da bo osebje občutilo negotovost o svoji poklic- ne prihodnosti (zlasti nižje osebje in ose- bje v tistih zavodih, ki koncentrirajo ljudi na ruralnih področjih). Vemo tudi, da imamo še premalo strokovnega kadra, izobraženega za tako delo, in tudi, da je večina uporabnikov premalo ozaveščena o možnostih dejavnega angažiranja. Hkrati pa se zavedamo, da je na vo- ljo veliko elementov, ki podpirajo razvoj v to smer. V naši raziskavi smo namreč ugotovili, da je med uporabniki psihi- atričnih služb in oskrbovanci socialnih zavodov najmanj 5.000 in ne bistveno več kot 10.000 takih, ki bi potrebovali raz- lične trajnejše oblike skrbi. V prihodnosti pa si lahko obetamo le povečan pritisk na te službe, torej pritisk za njihovo širitev, vsaj do obsega, ki bo primerljiv s seda- njim v zahodnoevropskih državah. Ob kvalitativni analizi potreb pa smo lahko ugotovili, da je večino potreb naših sogo- vornikov le težko uresničiti v okviru se- danjih, pretežno institucionalnih služb. Zato in tudi zaradi večje cenovne in stro- kovne učinkovitosti naša vizija temelji na razvoju skupnostnih služb za ljudi z dol- gotrajnimi psihosocialnimi stiskami, saj 419 VITO FLAKER SO se službe v tej obliki pri nas in v tujini izkazale za cenejše in učinkovitejše. Vizija, ki smo jo izdelali, se ujema z želenim газ^ојет socialnih in drugih lju- dem namenjenih služb, saj je zastavljena pluralno, predvideva veliko vlogo civilne družbe (in sicer ne samo pri vplivanju na politiko služb, ampak tudi v njihovem iz- vajanju), participacijo uporabnikov, kvali- tetnejše službe za isti denar, decentraliza- cijo odločanja itn. Hkrati se je v zadnjih letih nabralo veliko izkušenj, o katerih ta elaborat priča le deloma, dajejo pa pod- lago za nadaljnji razvoj v tej smeri. Res jih je malo in imajo s ptičje perspektive le simbolen pomen, so pa le izkušnje, ki smo jih pridobili sami, v svojem prostoru. Študij duševnega zdravja v skupnosti (projekt Tempus na Visoki šoli za so- cialno delo) je na področju znanja na tem področju dejansko prinesel določen pre- boj. V zadnjih letih smo si pridobili veliko znanja in izkušenj s prakse v tujini. Poleg tega pa smo skupaj s študenti navezali veliko stikov s tujimi izobraževalnimi, raz- vojnimi in tudi izvajalskimi organizaci- jami, ki nam še vedno pomagajo pri razvijanju novih projektov in vzdrževanju starih. Najpomembnejše pa je, da so se v tem času razvila tri društva na tem pod- ročju, ki aktivno vključujejo uporabnike, tako da lahko sedaj z mirno vestjo go- vorimo, da so uporabniki postali aktiven člen v verigi akterjev na tem področju. Obstoj majhnega števila t. i. vmesnih stru- ktur v Sloveniji je torej po eni stran v pri- merjavi z večino razvitih dežel na Zahodu naš primanjkljaj, je pa tudi prednost, saj lahko tako preskočimo korak, ki so ga morale narediti slednje. Ugotovimo la- hko, da smo ta trenutek v položaju, ko la- hko predlagamo tudi že prve ali morda nadaljevalne korake, s katerimi se bomo približali ciljem, ki jih vsebuje dana vizija. DOLGOROČNA VIZIJA Na podlagi ugotovitev iz naše raziskave bi imela vizija razvoja skupnostne skrbi za ljudi z dolgotrajnimi psihosocialnimi stiskami naslednja temeljna načela: po- stopno deinstitucionalizacijo, ustvarjanje skupnostnih služb s poudarkom na izrabi obstoječih in navadnih resursov, večanje uporabniške solidarnosti, razvijanje in uveljavljanje metod, ki so specifične za delo v skupnosti in izhajajo iz celostne in kontekstne obravnave človekovih stisk, želj, potreb in nuj; individualiziranje fi- nanciranja in načrtovanja skrbi, spopada- nje s kulturnim izzivom in spremembami, ki ji ti procesi sprožijo, in izdelavo zako- nodaje za to področje, ki bo celostno in konsistentno omogočila varstvo pravic, zadovoljevanje potreb in višjo kvaliteto življenja, pa tudi boljši življenjski stan- dard ljudi z dolgotrajnimi duševnimi stiskami. DEINSTITUCIONALIZACIJA (Postopna transformacija obstoječih velikih in razmeroma zaprtih ustanov - socialnih zavodov in psihiatričnih bolnišnic - v skupnostne, difuzne, okolju in uporabniku prijazne službe) Etnografski podatki naše raziskave po- trjujejo ugotovitve, ki se ponavljajo v lite- raturi od prvih tovrstnih raziskav (npr. Burton, Goffman), namreč, da je izkušnja bolnišnice grozljiva, ponižujoča, odtuju- joča in usodna.^ Poleg tega je skoraj vse ugodne storitve, ki jih v njej izvaja me- dicina, mogoče opraviti v drugih okoljih. Negativni učinki bivanja v bolnišnici so toliko bolj destruktivni, kolikor daljše ali pogostejše je bivanje v bolnišnici. Bivanje v bolnišnici učinkuje tudi na uporabnikovo življenje zunaj bolnišni- ce. Hospitalizacija je ključni dogodek v življenju človeka z dolgotrajnimi psihoso- cialnimi težavami, saj ga ta dogodek defi- nira kot duševnega bolnika, najprej za druge, potem pa še za samega sebe. Kot interpretativna shema in sredstvo materi- alne organizacije izkušnje pretrga goto- vosti življenjskega toka. ' Bolnišnica deluje bolj ali manj v nasprotju s svojimi deklariranimi cilji: če seštejemo vse ugodne in neugodne učinke, je v povprečju globoko protizdravilna. Čeprav zveni ironično, pa ni daleč od resnice ugo- tovitev, da so bolnišnični zdravniki največji antipsihiatri. 420 VIZIJA SLUŽB ZA LJUDI Z DOLGOTRAJNIMI PSIHOSOCIALNIMI STISKAMI Skratka, vse značilnosti družbene vloge duševnega bolnika (sekundarne po- škodbe), ki smo jih opisovali, ko smo po- vzemali tuje teorije ali opisovali življenje svojih sogovornikov, bi bile občutno manj pereče in destruktivne za življenjski tok uporabnikov, če ne bi bili hospitalizi- rani. Ko govorimo o deinstitucionalizaciji v naših razmerah, imamo v mislih nasled- nje procese: • Prestrukturiranje kapacitet za du- ševno bolne v socialnih zavodih, s poseb- nim ozirom na tiste, ki tudi po starost- nem kriteriju ne sodijo tja; hkrati tudi sprotni premislek o ustreznejših načinih oskrbe za druge oskrbovance. Njihova preselitev v skupnostne oblike oskrbe. • Skrajševanje in redčenje hospitali- zacij v psihiatričnih bolnišnicah, s tem da bi se socialne funkcije bolnišnice prese- lile v skupnost (stanovanja, stanovanjske skupine, dnevne centre in klube) in bi jih podprli skupnostni timi za duševno zdravje v skupnosti, ki bi lahko delovali v okviru zdravstvenih domov, socialnih služb ali prostovoljnih združenj; zmoglji- vosti teh, sedaj pomožnih vej duševno zdravstvenega sistema, je treba okrepiti. • Fokusiranje bolnišničnih uslug na resnično medicinske (npr. kompleksna in tehnično zahtevna diagnostika, akutna intoksikacija, farmakološko zdravljenje z visokim tveganjem ali kompliciranimi stranskimi učinki, morda tudi institucion- alne oblike psihoterapije) in zmanjšanje kapacitet, s tem da jih enakomerno poraz- poredimo na oddelke regionalnih sploš- nih bolnišnic. • Skrb, da nove, skupnostne oblike ne postanejo mini zavodi tako po menta- liteti osebja in odnosu do uporabnikov, kot tudi v smislu getoizacije in segregi- ranosti novih struktur. UPORABA OBSTOJEČIH IN NAVADNIH RESURSOV IN RAZVIJANJE DIFUZNIH SLUŽB Prednost, ki jo imamo ob relativnem zao- stanku za zahodnimi državami pri razvoju skupnostnih služb, je, kot smo dejali, tudi v tem, da se lahko izognemo njihovim napakam. Veliko skupnostnih služb, še zlasti t. i. vmesnih struktur, kljub nespor- nemu napredku dostikrat namreč ponav- lja azilske metode in prijeme. Zato mora biti poudarek na čim izdatnejši uporabi navadnih, že obstoječih služb, kjer bodo uporabniki vključeni v družbeno doga- janje in bodo imeli večje možnosti izbire, navezovanja različnih stikov, manj mo- žnosti pa za stigmatizacijo, izoliranost in »posebno obravnavo«. Dnevni center la- hko namreč ustanovimo tudi tako, da ob primerni organizaciji in podpori uporab- niki obiskujejo delavsko univerzo, kul- turni dom ipd. Isto velja za stanovanja (npr. stanovanje s sostanovalcem, grozd- ne oblike stanovanjskih skupin), pa tudi delavnice, zadruge in podjetja ipd. Difuzne službe pomenijo tudi več obiskov na domu, poznavanje domačega konteksta uporabnika in vključevanje neposredne okolice v izvajanje načrtov skrbi. To zahteva podporo in izobraže- vanje svojcev in drugih skrbnikov (npr. po metodi »izraženih čustev«), pomeni angažiranje sosedov za manjše, a pomem- bne usluge, novačenje prostovoljcev in honorarnih sodelavcev za spremljevalce, družabnike, sostanovalce. Hkrati pa po- meni tudi širjenje mreže uporabnikov, njihovo vključevanje v neposredno skup- nost in, upajmo, njihovo sodelovanje pri reševanju slaipnostnih problemov in ust- varjanju novih, bogatejših oblik sožitja. Značilnost takih odnosov je njihova en- kratnost, potencialna ali pa realna prija- teljska, usodna povezanost, kar so kva- litete odnosov, ki jih plačani strokovnjaki vzpostavljajo samo z redkimi uporabniki. Za strokovnjake različnih strok to pomeni manj dela v pisarni oz. ordinaciji, več dela na terenu, manj neposrednega dela s strankami, pač pa več koordinativ- nega, organizacijskega in izobraževalnega dela. To pomeni, da se bolj kot doslej poudarijo tiste metode dela, Id bi uporab- nikom in tistim, s katerimi delijo življenj- ski prostor, omogočale učenje novih spretnosti in tudi širjenje obzorja. Na or- ganizacijski ravni pa to zahteva vklju- čevanje »laičnih« izvajalcev v strokovne time; od uporabnikov, njihovih bližnjih. 421 VITO FLAKER sosedov, delavcev v skupnosti (npr, knji- žničarjev, vodjev tečajev) do prostovolj- cev, honorarnih sodelavcev in drugih. INDIVIDUALIZIRANO NAČRTOVANJE IN FINANCIRANJE Dominacija strokovnjakov nad uporab- niki in njihovimi bližnjimi se bo nadalje- vala, ne glede na organizacijske oblike služb, če ne bo spremembe v načinu fi- nanciranja uslug, skratka, če bodo stro- kovnjaki še vedno vmesni člen med državo in uporabniki, če bo torej odvisno od strokovnjakov, ali bodo uporabniki deležni uslug in kakšnih uslug bodo deležni. To odvisnostno verigo je mogoče pretrgati, če gre denar (lahko tudi v obliki voucherjev) neposredno v roke uporabnikov in njihovih skrbnikov. Tako bo postal strokovnjak-izvajalec odvisen od uporabnika. Podobno velja za načrtovanje. Če naj bi bile storitve res odgovor na upo- rabnikove potrebe, želje in nuje, potem morajo biti dodobra individualizirane. Načrtovanje uslug mora izhajati iz člo- vekove enkratne situacije: njegove življe- njske zgodbe, njegovih konkretnih stisk in težav, njegovih želj in vizij, kaj je zanj dobro. Poleg tega pa načrtovanje skrbi omogoča mikro inovacije storitev, ki bo- do bolj ustrezale uporabnikovim potre- bam. Gotovo tudi odpira več možnosti za angažiranje laičnih pomagalcev v procese skrbi. V tujini se je neodvisno brokerstvo (posredništvo) izkazalo kot najbolj ustre- zen organizacijski način za zagotavljanje invidualnega financiranja in načrtovanja skrbi. Gre za skupnostno utemeljeno slu- žbo, ki po eni strani pomaga uporabniku pri pogajanjih z državo glede financira- nja, po drugi pa pri izboru in organizaciji uslug in storitev, ki jih uporabnik potre- buje in s posrednikovo pomočjo izbere. RAZVIJANJE UPORABNIŠKE SOLIDARNOSTI Individualizacijo načrtovanja in financi- ranja morajo spremljati procesi kole- ktivnega angažiranja in subjektivizacije uporabnikov oz. ljudi z dolgotrajnimi psihosocialnimi stiskami. To je potrebno zaradi: • večanja možnosti za družabnost; • vzajemne podpore in samopo- moči; • ozaveščanja o skupnih problemih, pravicah, možnostih itn.; • nastajanja skupin pritiska in ve- čanja političnega vpliva; • usposabljanja za javno nastopanje, vodenje služb, izvajanja podpore ipd. Organizacijske oblike so lahko dru- gačne od neformalnih mrež, ki so se spletle med hospitalizacijami, in lahko se- gajo od skupin samopomoči, med njimi tudi takih, ki so sestavljanje na določeno temo (npr. tistih, ki slišijo glasove), do klubov, uporabniških združenj in služb, ki bi jih zase in za svoje tovariše organizi- rali sami uporabniki. Uporabniki naj ne bi imeli besede le v svojih lastnih organizacijah, temveč na vseh ravneh odločanja, načrtovanja in upravljanja služb, ki so namenjene njiho- vi blaginji. Razlogov za to je več in so zelo očitni. Prvič, uporabniki najbolje poznajo delovanje služb, ki so jim namenjene. Še več, preskusili so jih na svoji koži in vedo, kje so praktične pomanjkljivosti, katere majhne, a nujne spremembe bi bilo treba izpeljati. Drugič, gre za njihovo usodo, o kateri ne gre odločati mimo njih. In tret- jič, gre za javna sredstva in javne službe, uporabniki in njihovi bližnji pa so, kar zadeva te službe, najbolj zainteresiran del javnosti. Zato je treba v upravnih odborih in podobnih telesih različnih služb in za- vodov zagotoviti mesta za uporabnike teh služb; predstavnikom uporabniških or- ganizacij je treba omogočiti sodelovanje v načrtovalnih skupinah, v občinskih ko- misijah in v ustreznih telesih na državni ravni. Čeprav uporabniške organizacije potrebujejo samostojnost in avtonomijo, pa za uresničitev svojih emancipacijskih ciljev potrebujejo tudi sodelovanje zavez- nikov in podporo naklonjenih strokov- njakov in drugih ljudi, ki imajo vpliv v skupnosti. Nujno je tudi sodelovanje s svojci, prostovoljci in drugimi naklonje- nimi občani. Svojci zaradi podobnih 422 VIZIJA SLUŽB ZA LJUDI Z DOLGOTRAJNIMI PSIHOSOCIALNIMI STISKAMI razlogov tudi potrebujejo svoje organi- zacije in skupinska srečanja. Naloga države je, da z materialnimi (prostor, finančna sredstva) in strokov- nimi (usposabljanje, pomoč javnih služb) sredstvi podpre delovanje takih organi- zacij in skupin. Celoletno delovanje neke samopomočne skupine ali celo manjšega kluba namreč stane manj kot enome- sečna hospitalizacija enega samega člana. NOVE, UPORABNIKOM PRIJAZNE METODE VeČina obstoječih obravnavnih pristopov degradira uporabnike, zmanjšuje njihove pristojnosti, jih zapleta v odvisnost od strokovnjakov ipd. Razvijati je treba me- tode, ki bodo uporabnikom razumljive, ki bodo uporabljale njihov (vsakdanji) jezik in izhajale iz njihove življenjske situacije. Večina strok s strokovnimi žargoni, svoje- vrstno organizacijo prostora, z ezoterični- mi referenčnimi okviri, z iskanjem pro- blematičnih strani posameznikov in zane- marjanjem dobrih postavlja namreč med seboj in uporabnike nepremostljive ovi- re, ki so pravzaprav templji njih samih, le malo pa pomagajo uporabnikom in nji- hovim bližnjim. Poleg refleksivne (emske) narave posegov, ki izhaja iz življenjske situacije same, je treba kot načelo praktičnega dela uveljaviti zagovorniško, pristransko pozicijo strokovnjakov, saj lahko le tako pričakujemo, da bodo strokovnjaki na vo- ljo svojim uporabnikom, da bodo varovali njihove interese in zagovarjali njihove pravice in v resnici razumeli, kaj ti potre- bujejo. Pri razvijanju, še zlasti pa pri uve- ljavljanju metod, kot so načrtovanje skrbi, zagovorništvo, analiza tveganja in druge, ki smo jih predstavili, se bomo srečevali z dvema vrstama težav. Prva izhaja iz »šib- kosti« in »mehkosti« operativnih koncep- tov, saj so ti vedno znova utemeljeni v si- tuaciji in preživijo le tam; »trdi« koncepti klasičnih metod pa so prefabricirani, ute- meljeni v od uporabnikovega vsakdanjika oddaljeni in nerazumljivi psihoterapevt- ski šoli in vsiljeni dejanski situaciji, ven- dar pa so prav zaradi svoje avtonomnosti in utemeljnosti na zunanji moči dosti bolj trdoživi. Druga vrsta težav zadeva zago- vorniško držo. Ta nas bo vedno znova zapletela v konflikte s centri moči, z upo- rabnikovo okolico, neredko tudi v zame- re uporabnikov, v frustracije ob neuspe- hih in zmanjševanju ugleda med kolegi. Vendar pa imajo te metode vir moči, ki je v etičnih in estetskih zastavkih takega de- lovanja: v boju proti segregaciji in depri- vilegiranosti drugačnosti in za vzpostav- ljanje mostov pri spoznavanju drugosti. KULTURNI IZZIV Ljudje z dolgotrajnimi psihosocialnimi stiskami so, zgodovinsko gledano, že toliko časa zaprti, da se pravzaprav ne spomnimo, kako je, če so med nami. Vključevanje ljudi s takimi težavami je torej tudi kulturni proces in dogodek. Ne samo, da je kulturna sprememba pristati na dejstvo, da imajo tudi ljudje s težavami pravico živeti kot drugi; kulturna spre- memba je tudi spremenjeno vrednotenje likov, povezanih z duševno stisko, iskanje družbeno produktivnih vidikov drugač- nosti in soočanje družbe s svojo lastno norostjo. Že samo uresničevanje takega pro- grama je kulturni dogodek, saj nas ljudje, ki so sedaj skriti očem, s svojo navzoč- nostjo v skupnosti postavljajo pred marsi- katero uganko ali kulturni problem. Po- dobno se godi s službami, o katerih smo govorili. Zagovorništvo se mora skoraj v vsakem primeru soočiti s predsodki, us- taljenimi miselnimi vzorci itn. Poleg tega kapilarnega kulturnega dogajanja, ki po- teka v vsakdanjih dogodkih, potrebujemo tudi masivne kulturne dogodke, ki bodo opredelili nove procese. Deloma smo bili sicer deležni dogodkov množične kul- ture, ki so oznanjali take dogodke na za- hodu (filmi kot Let nad kukavičjim gnez- dom, Frances in pred kratkim She has been away^. Potrebujemo pa tudi do- mače dogodke, ki bodo te procese prob- lematizirali v lokalnem kontekstu. V mi- slih imamo kulturno produkcijo uporab- nikov (npr. časopis Altra), manifestacije v javnosti, kakršne je svoj čas prirejal 423 VITO FLAKER Odbor za družbeno zaščito norosti, pri- spevke v medijih, ki ne bodo problema obravnavali zgolj senzacionalistično, am- pak tudi problemsko, vključevanje prob- lemov skrbi za ljudi z duševno stisko v politične debate. VARSTVO PRAVIC IN RESTITUCIJA KRIVIC V slovenskem prostoru manjka zakono- daja, ki bi konsistentno in celostno zajela probleme, ki jih odpira duševna stiska. Kot smo videli, so pravni problemi dušev- nega bolnika razpršeni po različnih za- konih, kjer so pravice ljudi z duševnimi stiskami obravnavane parcialno, in kar je še posebej očitno, pogosto le z deklarativ- nim, ne pa dejanskim varstvom. Kot smo v raziskavi pogosto ugotavljali, so v zako- nodaji pomanjkljivo obravnavana bolj ali manj vsa področja, kjer bi človek z dolgo- trajnimi psihosocialnimi stiskami potre- boval varstvo; pravice uporabnikov služb duševnega zdravja so v primerjavi s podo- bnimi skupinami (obtoženci, obsojenci, telesno in duševno prizadeti) neprimer- no slabše zavarovane, prav tako pa niso deležni posluha za svoje specifične po- trebe in okoliščine. Pomanjkljivo je urejena zakonodaja, ki ureja prisilno hospitalizacijo. V njej ni- sta urejeni vprašanje zagovorništva in možnost odklanjanja zdravljenja; je zelo nejasna, kar zadeva definicijo nevarnosti, če niti ne govorimo o tem, da načina ugo- tavljanja nevarnosti sploh ne obravnava; roki so predolgi; v praksi je korektna iz- vedba praktično onemogočena, množič- ne kršitve pa so tolerirane. Pomanjkljivo so urejeni mehanizmi, ki bi omogočali uporabniku zavarovanje telesne in oseb- ne integritete z mehanizmi, kakršen je psihiatrični testament, in podobno. V slovenskem pravnem sistemu je tudi pre- malo elementov, ki bi omogočali pozi- tivno diskriminacijo v stanovanjskih in delovnih razmerjih. Skrbništvo in od- vzem opravilne sposobnosti ne zagotav- ljata, da bodo ti ukrepi res sledili sposob- nostim varovanca in da bo skrbnik dejan- sko deloval v interesu uporabnika. Poleg tega bi v našem prostoru nujno potrebo- vali zakonsko sankcionirano zagovorni- ško službo, kakršno so vpeljali npr. v Avstriji, ki bi omogočala uporabnikom nadzor in možnost pritožb, tako službam duševnega zdravja kakor tudi v zadevah, ki se dogajajo zunaj njih (v družini, so- seski, delovni organizaciji). KRATKOROČNI PROJEKTI ZA RAZVIJANJE NOVIH SLUŽB ZASTAVITEV STRATEŠKIH CILJEV IN NAČRTOV NA DRŽAVNI RAVNI • Diskusija in dograjevanje vizije ra- zvoja. Podana vizija je lahko izhodišče in podlaga za diskusijo in izdelavo vizije, ki bi jo lahko sprejela večina protagonistov na tem področju. Pri tem predlagamo ši- roko diskusijo v različnih okoljih, z nuj- nim sodelovanjem predstavnikov uporal> nikov. Hkrati pa bi bilo koristno, da bi jo vodila delovna skupina, ki bi omogočila, da bi bila diskusija tudi operativna. • Začetek dela na novi zakonodaji za področje duševnega zdravja (v skup- nosti). • Ustanovitev uporabniškega sveta kot konzultativnega organa Ministrstva za delo, družino in socialno varstvo USPOSABLJANJE IN IZOBRAŽEVANJE NOVIH PROFILOV • Nadaljevanje usposabljanja na Vi- soki šoli za socialno delo. Po koncu pro- jekta TEMPUS se študij duševnega zdravja v skupnosti sicer nadaljuje v okviru red- nega in izrednega študija za socialno delo. To znanje mora Visoka šola za soci- alno delo uporabiti tudi za organiziranje drugih oblik, ki omogočajo sodelovanje študentov drugih strok, ali pa parcialnih izobraževanj za to področje (tečaji, spe- cializacija). • Usposabljanje medicinskega skrb- stvenega osebja. Na zemljevidu duševne- ga zdravja v slaipnosti v Sloveniji obstaja še izrazita bela lisa, manjkajoči člen, nam- reč medicinske sestre ali tehniki, ki bi bili usposobljeni za delo v skupnosti. • Usposabljanje in izobraževanje uporabnikov in svojcev. Izdelati je treba 424 VIZIJA SLUŽB ZA LJUDI Z DOLGOTRAJNIMI PSIHOSOCIALNIMI STISKAMI izobraževalne programe, ki se jih bodo lahko udeležili uporabniki in njihovi bli- žnji. Čeprav so po svoji življenjski izku- šnji kvalificirani za tako izobraževanje in usposabljanje, imajo le redko kvalifika- cije, ki bi jim omogočile sodelovanje pri takih izobraževanjih in opravljanju takega dela. • Izobraževanje drugih profilov. O- mogočiti interdisciplinarni študij zlasti za zdravnike (poleg psihiatrov zlasti zdrav- nike splošne prakse), psihologe in druge. TRANSFORMACIJA KAPACITET SOCIALNIH ZAVODOV Pri tem mislimo na kapacitete, ki jih zase- dajo ljudje s psihiatričnimi diagnozami. Po naših ocenah je v slovenskih socialnih zavodih vsaj 1.500 oseb z diagnozami, ki ne sodijo v domove za ostarele po starosti in so v njih pristali kratko malo zaradi tega, ker jih ni bilo mogoče namestiti kam drugam. • Najprej je treba razviti ideje za preoblikovanje zavodov, v katerih so sko- raj izključno taki ljudje. To sta gotovo za- voda Hrastovec-Trate in Lukavci, predvi- doma pa tudi — po koncentraciji sodeč — Sevnica-Loka, Gradišče, Grmovje, Dutov- Ije, Impoljca in drugi, zlasti tisti, ki imajo posebne oddelke za take oskrbovance ali kjer so bivalni standardi in standardi strokovnega dela nizki, pa tisti, ki zaradi svoje geografske odročne lege še bolj izločajo in potiskajo na rob oskrbovance, ki niso iz tistih krajev. Pri teh je treba raz- mišljati tudi o spremembi funkcije, ki bi jo lahko imele te ustanove po preobliko- vanju, npr. v okrevališča, rehabilitacijske centre ali celo za invalidski turizem. • Transformacij se je treba lotiti preudarno in načrtovano. Treba bi bilo narediti načrt skrbi za vsakega oskrbo- vanca posebej, tako da se v procesu selitve oskrbovanci ne bi »izgubili«, da ne bi bila prizadeta njihova varnost. Hkrati je treba biti pozoren do potreb, želja in stisk osebja in jih kar se le da vključiti v procese transformacije; zagotoviti jim je treba varno zaposlitev. EKSPERIMENTALNO VPELJEVANJE INDIVIDUALNEGA NAČRTOVANJA IN FINANCIRANJA Pred vpeljevanjem teh načinov kot os- novnih oblik financiranja ter načrtovanja in izvajanja skrbi je treba to eksperimen- talno preskusiti. Predlagamo, da se za ta namen določi določena kvota primerov ali fondov ter da se jih preskusi v izbra- nih okoljih, kjer že obstaja nekaj izkušenj: recimo, v Ljubljani z ljudmi z dolgotraj- nimi psihosocialnimi stiskami in v Kopru z duševno prizadetimi. NADALJEVANJE IN ŠIRJENJE EKSPERIMENTALNIH OBLIK DUŠEVNEGA ZDRAVJA V SKUPNOSTI • Nekateri poskusi, ki so se začeli pred dvema ali tremi leti, so tako rekoč že v zreli fazi in bi se lahko razvijali naprej, npr., stanovanjska skupina v grozd stanovanjskih skupin. Ena glavnih ovir pri delovanju teh novih oblik je, da večinoma nimajo urejenega statusa in fi- nanciranja. Tako bi moral biti prvi korak urejanje tega statusa ali pravzaprav nji- hova legalizacija. Zelo verjetno je, da te oblike ne bodo mogle dolgo več delovati na podlagi entuziazma in ad hoc rešitev. • Druga je potreba po različnih ob- likah supervizije in evalvacije njihovega dela ter izboljšanju menedžementa. • Hkrati je treba spodbuditi oz. izko- ristiti voljo v nekaterih okoljih; pri tem imamo v mislih nekatere socialne zavode in centre za socialno delo, ki želijo vzpo- staviti podobne oblike (npr. klube, stano- vanjske skupine). Pri tem jih je treba spodbujati, da bi uporabljali tudi navadne oblike in individualno načrtovanje. ZAGOTAVLJANJE STANOVANJSKEGA FONDA ZA LJUDI Z DOLGOTRAJNIMI PSIHOSOCIALNIMI STISKAMI V dogovoru z Ministrstvom za prostorsko urejanje in varovanje okolja je treba zago- toviti letno kvoto socialnih ali drugih družbenih stanovanj in z njimi pogoje, ki bodo dodatno prispevali k varnosti upo- rabnikov. Po naši oceni, ki ni kaj več kot dobro informirano ugibanje, bomo potre- bovali v naslednjih letih gotovo več kot 425 VITO FLAKER 1.000 Stanovanj. Stanovanja bodo potre- bovali ljudje, ki so zdaj v vrtljivih vratih bolnišnic, kot tudi ljudje, ki se bodo vra- čali iz zavodov. Nekaj stanovanj pa mora biti na voljo za to, kar smo imenovali posebni prostori, ti naj bi bili v normal- nem stanovanjskem okolju (zavetišča, sta- novanjske skupine ipd.) NAČRTOVANJE MREŽ SLUŽB NA^ZZO RAVNI Na regionalnih, še zlasti pa na lokalnih ravneh je treba vzpostaviti mehanizme načrtovanja, ki bodo lahko na podlagi zaznanih potreb in lokalnih resursov dali realistične projekcije potreb in služb za določeno okolje. Ta proces je še toliko bolj pomem- ben, če naj bi ob pojavljanju novih akter- jev (privatna praksa, prostovoljna in upo- rabniška združenja) na prizorišču skrbi za ljudi z dolgotrajnimi psihosocialnimi stiskami s tako varieteto dosegli novo kvaliteto storitev. Menimo, da bi bili prvi taki poskusi možni v okoljih, kjer že obstaja določen pluralizem izvajalcev in uporabnikov. Po naših informacijah bi bilo to mogoče iz- peljati v Kopru, Sežani, Ljubljani (predvsem v nekdanji moščanski občini) in morda v Mariboru. PODPIRANJE RAZVOJA UPORABNIŠKIH ORGANIZACIJ Koristno bi bilo podpreti razvoj že obsto- ječih treh organizacij, ki vključujejo upo- rabnike, podpirati krepitev njihove moči v organizacijah in zunaj njih. Zlasti je treba podpreti tiste oblike dela teh dru- štev, ki se ukvarjajo s kulturnimi dogodki. Opogumljati bi bilo treba nastanek podobnih društev ali pa vsaj polformal- nih ali samopomočnih skupin tudi v drugih okoljih. Ponekod namreč obstaja izražen interes za to. Uporabniki iz obsto- ječih združenj pa so naravni svetovalci in pospeševalci takih dejavnosti. 426