DIVJAD, ŠKODA, ODSTRELI... V občini Moste-Polje je tamkajšnji občinski sekretariat za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano pred kratkim pripravil tndi analizo stanja problematike lovstva, s predlogom sprememb zakonodaje na tem področju. Pravna podlaga za urejanje vpra-šanj v zvezi z divjadjo in lovstvom v Sloveniji je podana z Zakonom o varstvu, gojitvi in lovu divjadi ter o upravljanju lovišč. Zakon, ki ureja to področje od sprejetja Ieta 1976 do zdaj ni doživel bistvenih sprememb in dopolnitev, žal so novosti ostale v precejšnji meri na stopnji načelno-sti, saj zakon ni »uhodil« ustreznih poti za uveljavitev v življenju, razlog je v nedoslednosti in nedorečenosti samih zakonskih določil, še najbolj zgovorao dejstvo pa je samo uveljav-ljanje novosti, ki je docela prepuš-čeno neučinkovitemu družbenemu dogovarjanju. Na uresničevanje dolo-čil zakona je v celoti in odločilno vpli-valo tudi dejstvo, da je zakon dajal zelo široka pooblastila lovski organi-zaciji, ki je zaradi tega ravnala tako, kot je ustrezalo njenim interesom. Od nekaj več kot 2 milijona hekta-rov skupnih površin v Sloveniji zav-zema 411 lovišč lovskih družin, skupaj milijon osemstotisoč hektarjev. Lov-ske družine so s svojim članstvom po-vezane v območne zveze lovskih dru-žin, te pa se združujejo v Lovsko zvezo Slovenije. V neposredni upravi Lovske zveze Slovenije sta tudi Iovišči s poklicnimi lovci - Ljubljanski vrh in Žitna gora v skupni izmeri 7.800 hek-tarov, tako da pokrivajo v lovski zvezi_ Slovenije združena lovišča kar 87% celotne površine Republike Slove-nije. V občini Ljubljana Moste-Polje imamo dve lovski družini in sicer Pu-gied in Laze. V družinah morajo vsako leto pripraviti načrt gospodar-jenja v njunih loviščih in ga uskladiti z interesi gospodarstva, kmetijstva in drugih uporabnikov prostora. Skupna površina lovišča Lovske družine Pu-gled znaša 8.125 hektarov, od tega jih je lovnih 3.800 hektarov. lovske dru- žine Laze pa 5.425 hektarov, od tega jih je lovnih kar 5.225 hektarov. Republiški sekretariat za kmetij-stvo, gozdarstvo in prehrano Slove-nije je pred kratkim obvestil občine, naj glede na pričakovane spremembe v Lovsko-gospodarskem načrtovanju ne zahtevajo izdelave novih srednje-ročnih načrtov za obdobje 1991-1995, ampak naj lovskim organizacijam za obdobje do sprejema novega zakona o lovstvu omogočijo gospodarjenje s potrditvijo letnega gospodarskega načrta oz. načrta ukrepov v lovišču. Lovski družini Laze in Pugled sta dali srednjeročni lovsko-gospodarski na-črt v potrditev pristojnemu občin-skemu upravnemu organu. Kot poudarjajo na občinskem se-kretariatu za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano bodo pri potrjevanju lov-sko-gospodarskega načrta upoštevali interese kmetijstva in gozdarstva. Divjad je lani povzročila veliko škode, predvsem na kmetijskih ob-močjih v krajevnih skupnostih Bes-nica, Dolsko, Lipoglav, Zadvor in Klopce. Ker oškodovanci doslej niso dovolj izrabili možnosti za pritožbe pri določitvi odškodnine, je obcinski sekretariat za kmetijstvo, gospodar-stvo in prehrano krajevnim skupno-stim pripravil navodili o postopku za povračilo škode povzročene od div-jadi. Lovska organizacija, ki upravlja z loviščem, mora na krajevno običajni način objaviti imena in naslove oseb, ki so pooblaščene sprejemati zah-tevke za povračilo škode o divjadi. Najprej si je treba prizadevati za spo-razum med lovsko organizacijo in oškodovancem tako, da oba določita s pismenim sporazumom višino škode in plačilo odškodnine, če se v 15 dneh od dneva, ko je oškodovanec vložil pismeno zahtevo ne moreta vpletena sporazumeti, lahko vloži oškodova-nec v nadalnjih 30-tih dneh od dneva, ko je škoda nastala, prijavo povzro-čene škode. V njej mora navesti vi-šino odškodnine. Oškodovanec jo vloži za varstvo pristojnemu organu tiste občine, kjer je lovska družina vpisana v register oz. tam, kjer ima druga lovska organizacija svoj sedež. Na podlagi take prijave je upravni organ obvezen v 15 dneh po prejemu prijave imenovati posebno komisijo, v kateri so kmetijski in lovski izve-denci, kot predsednik pa predstavnik občinskega upravnega organa. Ta ko-misija si mora najpozneje v 15 dneh po imenovanju ogledati prizadeti kraj in povzročeno škodo, ugotoviti obseg in znamenja iz katerih lahko sklepa aii je škodo povzročila divjad in kako je uporabnik oz. lastnik zemljišča po-skrbel za zavarovanje pred škodo pred divjadjo in druge okoliščine. Namen novega zakona je uveljaviti takšno obravnavanje divjadi, ki bo zagotovilo strokovno načrtovanje ob-segov in ukrepov v okolju s pomočjo katerih bi zmanjšali vse vrste škode, ki jih povzroča divjad. Novi zakon o Iovu naj bi obvezal lovce. da bodo skrbeli za preprečevanje škod po div-jadi. Skratka: škoda naj bo tista, na pod-lagi katere bo treba ukrepati. Tako in drugače, da bo volk sit in koza cela, divjad, ki povzroča škodo kmetijstvu pa v načrtovanem ravnovesju z na-ravo. MiSk