661 Znanost in literatura (I) Uvod v problematiko Ali je današnja literarna veda, kakršna obstaja v svetu in kajpak tudi na Slovenskem, znanost v pravem pomenu besede? In če ni — ali lahko kaj takega postane? Ali je torej literatura sploh tiste vrste pojavnost, ki se postavlja za predmet znanosti, in to že kar v vsem svojem obsegu, ne le s povrhnjimi lastnostmi svojega obstoja, ampak predvsem s svojim bistvom? Poskušal sem že na samem začetku čimbolj jasno in razločno opredeliti vprašanja, ki jim bo sledila ta razprava, da bi bil vnaprej nemogoč vsakršen dvom o tem, za kakšno tvarino ji pravzaprav gre. Narava slehernega začetnega izpraševanja je seveda ta, da ne more izhajati iz pojmov, ki bi bili sami po sebi in že vnaprej do kraja enoznačni. Zato je skoraj neogibno, da se v začetnih vprašanjih, ki naj čimbolj konkretno opredelijo obseg in pomen razmerja med znanostjo in literaturo, pojavlja vrsta pojmov, ki sami po sebi niso niti docela jasni, kaj šele zares natančni, to pa iz preprostega razloga, ker so filozofskega izvora in pomena. Takšni so predvsem jx>jmi »pojavnost«, »predmet«, »obstoj« in seveda »bistvo«. Gre za pojme, ki segajo bodisi v starejše, sholastično izročilo evropske filozofije ali pa v tisto, ki se je začelo z Descartesom in se izteka v moderni fenomenologiji. O teh pojmih seveda vemo, da si niti dvoje različic sodobne filozofije ne bosta o njihovem pomenu docela enakega mnenja. Vendar pa nejasnost, ki s temi pojmi prihaja v začetno opredelitev teme, ni tako usodna, kot bi se utegnilo zdeti na prvi pogled. V nadaljnji obravnavi jih bo mogoče natančneje pojasniti ali jih pa sploh nadomestiti s takšnimi, ki bodo zares ustrezali naravi problematike. Poleg tega se pa v začetnih vprašanjih, ki jo poskušajo opredeliti in omejiti, pojavljajo v stranski vlogi, ne da bi zares odločilno segali v vsebino osrednje misli. Ta je veliko bolj usodno določena s tremi pojmi, ki nosijo vso njeno težo — to pa so seveda pojmi literatura, veda in znanost. Smisel izpraševanja o razmerju med znanostjo in "literaturo je določen prav s temi pojmi, od njihove jasnosti je odvisno, ali so vprašanja, ki si jih zastavljamo o takšnem razmerju in s tem v zvezi o možnosti literarne vede kot znanosti, sploh smiselna v tistem pomenu, o katerem govori v imenu sodobnega mišljenja zlasti logični pozitivizem. Kdor si torej postavlja vprašanje o razmerju med literaturo in znanostjo, mu mora biti že vnaprej jasno, kaj je literatura, kaj znanost in kaj veda. Na prvi pogled je videti, da ima vsak teh pojmov v okviru civilizacije in kulture, v kateri živimo, že kar dodobra utrjen pomen. Morda jim obseg ni čisto do kraja omejen, tako da so še zmeraj mogoči pomisleki o tem, do kam se ga da razširjati ali celo spreminjati. Toda v tem pogojnem smislu je pomen teh pojmov vsekakor dovolj jasen, da lahko služijo za temeljno izhodišče v problematiko. O pojmu literatura pač nihče ne bo dvomil, da sodijo vanj na primer Prešernove pesmi, Cankarjeve drame in Prežihovi romani, pa tudi še Šeli-gove pripovedi, Šalamunovi verzi ali Strniševe poetične igre. Težje je seveda Janko Kos 662 Janko Kos z vprašanjem, ali lahko kar brez nadaljnjega uvrstimo v literaturo v današnjem pomenu besede tekste, katerih literarna narava nikakor ni sama po sebi razvidna — na primer sumerske obredne speve, v katerih so se beseda, glasba in ples povezovali v enoto s funkcijami v okviru mita, religije in morale; ali pa Brižinske spomenike — o tem, ali sploh sodijo v literaturo, je pred kratkim tekla beseda v slovenski literarni zgodovini, ne da bi bil spor do kraja dognan; ah pa današnjo tipografsko poezijo, za katero že ni več jasno, ali ne sodi nemara bolj v območje vizualno likovnega kot pa besednega medija. Vsi ti in podobni primeri razločno kažejo, da se pojem literatura s svojim obsegom širi proti_mejam pojavnosJi