VARIS. List za šolo in dom. Izhaja 1. in 15. vsakega meseca na celi poli. Cena mu je za celo leto 3 gold., za pol leta 1 gold. 50 kr. Spise in dopise prejema vredništvo; naročnino in oznanila pa prejema in razpošiljanje oskerbuje založništvo. List I. v Ljubljani, 1. januarija 1880. Tečaj XX. 0 novem letu. Dan danes, o času javnih sleparij, se duševna hrana ravno tako na debelo in obertniško kazi, kakor se kvarijo jedila, ki so v hrano telesu. Kdo še jasno misli? Kdo se zares trudi, da se kaj nauči? Kdo pozveduje poprej in oprašuje, predno o čem lahkomiselno sodi? Iščemo tukaj žlahnih kamnov, a teh ne najdeš na cesti, treba da jih s trudom skoplješ iz globočine. Mnogo jih je, ki so zadovoljni, da le zmirom na verhu plavajo s tokom, ki se imenuje Javno mnenje", a globokeje ne gledajo, od kod da izvira tok in kam vodi? Slišimo čestokrat čudno brozgo, kako se vse veličastno in blažilno, kar je prineslo kerščanstvo človeškemu rodu, pripisuje moderni omiki, in ko v resnici spoznajo, da vpliva kerščanstvo na izobražbo ljudstva, pa sklepajo iz tega: brez vere in kerščanstva uže shajamo, sedanja omika izreja nravno doveršene značaje, da, tudi še reko: vera s svojimi obljubami podpira „sebičnost"; obetaje plačilo in kazni na unem svetu nravnosti še škoduje?! Kdor se je naučil tako besedovati in to, kar se je še otrok iz katekizma naučil, sedaj pripisuje svoji omiki, razsaja in rogovili potem po norčevski zoper cerkev, duhovne i. t. d. Proti tem pozabijo še navadne vljudnosti iz gorečnosti do humanizma; človek, ki cerkveno misli ni več rodoljub, obsojen je uže, a nikdo ne posluša njegovega zagovarjanja. Poslušajmo pa, kaj o tem piše strokovnjak, ki se je več kot pol-stoletja pečal s pedagogiko, moralo in deržavniškimi vednostmi. To kar prinesemo je izpisek iz dnevnika, ki ga je imel imenovani pedagog in prijateljem pokazal. Glasi se tako-le: Kako postane človeško dejanje nravno? No, tako, da človek prosto voli, to pa izhaja od tega, ker je volja prosta; pametna bitja pa imajo prosto voljo. Kar pa se mehanično opravlja in živalsko dela, to ni več nravno, tedaj tudi za to ni odgovornosti, ni kaznivno, kakor dejanje človeka, ki ravna prosto in sé zavednostjo. Človek pa lahko voli: resnico in zmoto, pravico in krivico, blagor ali gorje, pa tudi pota in sredstva do teh. Da pa kdo prav voli, treba mu je da stvar, ki jo voli, dobro spozna po njenem razmerji do: Boga, sveta in do ljudi. To spoznanje zadobiva po poučevanji, poočituje mu to umetnost. Največa umetnost (učenost) je pa v tem, da človek svoje življenje tako obrača, kakor je najbolj za časnost in večnost. A tudi človek, ki je najbolje poučen, čuti v sebi postavo čutnosti (mesa), ki nasprotuje postavi vzvišenega duha ali kakti slep nagon, ali kakor slepa strast, star izrek: Video meliora, proboque, deteriora sequor (spoznavam in odobrujem boljše, a hodim za slabejim) je neprestana dedšina padlega človeštva, kljubu pouku in omiki. Zleg je v delovanji naše volje, nespamet in krivica jo večkrat napada, in poslednjič opeša, ako se volja ne vadi in ne uri, da bi se hudemu v bran stavila. To pa dela odgoja, ki uterjuje voljo. Za to je pa treba pametnega straho-vanja, ki se zaveda: zakaj, kam in kako. Odgoja in pouk solidarno skupaj delujeta, da pomoreta človeku kakoršen je, „k svobodi", k taki svobodi, kakor je njemu v korist, da postane njega delovanje nravno, zaslužno, samovestno. Izraz nravnega delovanja to je značaj pri človeku. Pri „Klopstoku" govori Salomon, da je izvir vsega zlega le v razumnosti, ta se izliva v serce človekovo, ki je polno dobrega ali hudega djanja, kakoršen je vir, ki v vanj prihaja, in to govori za pouk; a Ho-racijeve besede: „Quisque suos patitur manes, ojtimus est, qui minimis urgetur" vsakdo ima svoja slaba trenotja, najboljši je, kdor jih ima naj-manje, nam jasno kažejo, da je uže pogan čutil in spoznal spačenost človeške volje, čutnosti, ki se upira zoper duha. V tistih mračnih dnevih, kje najde človek drugej pomoči, ako ne v kerščanski nravni, ki pozna vir, od koder se izliva to gorje nad ves Adamov rod. Kako mora tedaj gojitelj ravnati, kje ima iskati zdravila zoper zleg, zoper gorje, ki se izhaja iz pervega človeka na vse njegove potomce? Gojitelj se bode posluževal sredstev, ki mu jih ponuja kerščanska nravna, da bo nagibal in podpiral voljo svojih gojencev za izpolnitev blagega in dobrega, kar so spoznali s svojim umom, a odvračeval in zavračeval jih od nepoštenih dejanj tudi tačas, kedar si bode treba samega sebe tako rekoč siliti. Kdor tako izreja svoje gojence, ta jih izreja v kerščanskem smislu, po naukih in zapovedih sv. cerkve, ki zajema iz vira božjega razodenja, ki se upira na besede in nauke našega Izveličarja. — To je kerščanska izreja, nasproti zgol umoslovni (racionalni) izreji, ki človeka le poučuje, a ne pozna vira, od kod izhaja spačenost v človeškem serci. A. Jernej Kopitar. * „Monstrum Bcientiarum". J. Grimm. Slovstvena zgodovina kaže, kedaj se je slovstvo pričelo, kako je napredovalo, kako dospelo do sedanje svoje vstave in oblike. — Zgodovina pojasnuje vsaktero vedo; tako tudi slovstvena zgodovina pojasnuje jezikovno vedo ali jezikoslovje. — Treba je le, da se kaže res zgodovina in prav. Kar pervo tiče, naj se kaže res zgodovina, se dan danes čestokrat laže in namestil zgodovine razlaguje le povestnica celo že po slovanskih nekterih učiliščih in listih, da bi človek vedoželjnemu mladenču klical rad: „Ne verjemi! Tolle et lege t. j. vzemi pisatelja v roke in beri ga sam!" — Opisujejo se namestu slovstvenih del ali umotvorov le slovstvovatelji t. j. pisatelji po osebnosti, po notranjščini in vnanj-ščini, po slastih in strastih. To — se ve da — mika mladino! — Osebe naj se v književni zgodovini opisujejo le, kolikor je potrebno in koristno v njeno pojasnovanje. Kar drugo tiče, naj se prav kaže slovstvena zgodovina, priporoča nam sveto pismo, naj hvalimo sloveče svoje može, pristavljaje, da njih' trupla počivajo v miru (Sir. 44.); blagor mertvim (beati mortui..). — Glasoviti sedanji životopisi t. j. opisovanja živočih še tolikih junakov — so vsakdaj kočljivi, malo da ne sumljivi. „Ne hvali človeka v njegovem življenju, svetuje z bogoljubnim svetnikom nam Slovencem domoljubni Slomšek (Drobtinc. 1. 1862, str. 71.), ampak hvali ga po njegovi smerti, povzdigaj njegove zasluge, kedar je rajni, in hvalivca prilizovanje ne mika, pa tudi pohvaljenega prevzetija ne skuša". Opisujejo naj se mertvi, rajni, po starem pregovoru: „De mortuis nil nisi bene". — Pregovor ne pravi: — „nil nisi bona"; torej se smejo tudi njih „mala". — „Facta loquuntur". — „Blagor mertvim . . . njih dela gredo za njimi (opera illorum sequuntur illos)", uči spet sveto pismo (Razod. 14, 13). Dela — dobre in slabe — gredo za njimi kakor na unem, tako tudi na tem svetu. Razlagovati se imajo, toda vsegdar bene t. j. tako, da se dobre priljubijo, slabe pa pristudijo. Kdor drugače počenja, ne dela prav, vzbuja strasti, nareja stranke, in gorje mu naposled, kajti — ako slepec slepca vodi, oba v jamo padeta. V čislih imajoč omenjene pravila — naj pričnem spet letos z možem, kteri — doma na Kranjskem — slovi po Slovanskem — med vsim učenim svetom; z možem, čegar rojstveno stoletnico bodemo obhajali to leto; s slovanskim Kranjcem, in ta veliki učenjak, po J. Grimmovih lastnih besedah „monstrum scientiarum" je — Kopitar. Življenje njegovo je znano. Opisal ga je nekaj sam (1. 1839), in naslednik njegov dr. Miklošič že dvakrat dal na svetlobo (1. 1851 in 1. 1857); nekaj pa so ga opisali drugi in se bere v raznih naših časnikih in berilih na pr. v Vedežu, Bčeli, v Novicah 1. 1852 in 1. 1857, v Slov. Ber. gimn. VII. 1. 1858 itd. itd. — Priprost spominek ima ranjki c. kr. dvorski svetovavec in pervi varh c. kr. dvorne bukvarnice na Dunajskem pokopališču Marksovem, kjer je (cf. Wien. Ztg. dr. M. J. Fesi) v nadgrobni kamen vrezan naslednji pozlačeni napis v latinskem jeziku: Bartholomaus Kopitar Carantanus natus in pago Repnje a