PREDLOG PREDLAGATELJA Izvršni svet skupščine občine Ljubljana Vič-Rudnik je na 108. seji dne 22. 9. 1988 obravnaval Osnutek Aneksa k dogovoru o usklajevanju davčne politike za obdobje 1986-1990 in sklenil, da ga posreduje v obravnavo in sprejem delegatom skupščine občine. IZVRŠNI SVET OSNUTEK Na podlagi 41. člena dogovora o usklajevanju davčne politike za obdobje 1986-1990 (Uradni list SRS, št. 14/86, 42/87 in 16/88) sklenejo Skupščine občin v SR Sloveniji ANEKS kdogovoru o usklajevanju davčne politike za obdobje 1986-1990 1. člen Besedilo 9. točke 4. člena se spremeni tako, da se glasi: »9. Posebni občinski prometni davek od plačil za storitve.« 2. člen Za prvim odstavkom 6. člena se doda nov drugi odstavek, ki se glasi: »Od katastrskega dohodka negozdnih zemljišč, ki niso obde-lana v skladu z zakonom o kmetijskih zemljiščih, se stopnje davka \z kmetijstva, določene v prvem odstavku tega člena, povečajo, in sicer: v I. skupini za 40 odstotnih točk, v II. skupini za 30 odstotnih točk, v III. skupin za 20 odstotnih točk in v IV. skupini za 10 odstotnih točk.« Sedanji drugi in tretji odstavek postaneta tretji in četrti od-stavek. • . . • ¦ 3. člen Za 11. členom se doda nov 11. a člen, ki se glasi: ¦ »11. a člen Udeleženke bodo zavezancem, obdavčenim po dejanskem dohodku, ki vlagajo lastna sredstva za družbeno organizirano modernizacijo gospodarstva, pod pogojem, da pri osnovnih sred-stvih ne gre za vlaganja, ki bi se morala kriti iz že priznane amortizacije in kupnine za prodana osnovna sredstva, za obliko-vanje virov obratnih sredstev, ali za združevanje v organizacijo združenih kmetov, oziroma organizacijo združenega dela ali pro-izvodno skupnost kmetov, predpisale dodatno znižanje osnove do 25%.« 4. člen V 12. členu se doda nova 3. točka, ki se glasi: »3. Zavezancem, ki vlagajo sredstva v sanacijo virov onesnaže-vanja okolja, se prizna davčna olajšava v višini do 30% od odmer-jenega davka glede na višino vloženih sredstev za čas do 3 let. Druga merila in višino olajšav bodo udeleženke uskladile v okviru regije.« Sedanje 3. do 7. točke postanejo 4. do 8. točka. 5. člen Za 13. členom se doda nov 13. a člen, ki se glasi: »13. a člen Udeleženke bodo zavezancem, obdavčenim po dejanskem dohodku priznavale izdatke za reprezentanco največ do 0,3% od celotnega prihoda. 6. člen V tretjem odstavku 14. člena se za besedama »postranskega poklica« postavi pika, nadaljnje besedilo pa se črta. 7. člen Besedilo 16. člena se spremeni tako. da se glasi: »Udeleženke bodo zavezancem davka iz .gospodarskih in 14 , poklicnih dejavnosti, obdavčenim po dejanskem dohodku, ki s samostojnim opravljanjem dejavnosti pridobivajo dohodek v obliki stalnega poklica, pod pogojem, da v redu vodijo poslovno knjigo in, ki vlagajo lastna sredstva za nabavo, rekonstrukcijo in modernizacijo osebnih sredstev pod pogojem, da ne gre za vlaganja, ki bi se morala kriti iz že priznane amortizacije in kupnine za prodana osnovna sredstva; za oblikovanje virov obratnih sredstev ter za združevanje v zadrugo, organizacijo kooperantov in druge oblike združevanja; za skupno nabavo, racionalno uporabo delovnih in poslovnih sredstev, skupno gra-ditev in uporabo gradbenih objektov, skupen nastop na trgu in uresničevanje drugih skupnih interesov in potreb, predpisale dodatno znižanje davčne osnove do 25%. Udeleženke bodo zavezancem davka iz gospodarskih in poklic-nih dejavnosti, obdavčenim v pavšalnem letnem znesku, ki s samostojnim opravljanjem dejavnosti pridobivajo dohodek v obliki stalnega poklica in vlagajo sredstva za namene iz prvega odstavka tega člena, znižale pavšalni letni znesek davka, do 60% glede na višino vloženih sredstev« 8. člen Besedilo 3. točke 17. člena se spremeni tako, da se glasi: »Zavezancem, ki zaposlujejo delavce se v letu, za katero se davek odmerja, za vsakega delavca odmerjeni davek zniža za znesek, ki ustreza 10% poprečnega enoletnega čistega osebnega dohodka zaposlenih delavcev v gospodarstvu v SR Sloveniji v preteklem letu, zavezancem, ki zaposlujejo invalidne osebe po predpisih o usposabljanju in zaposlovanju invalidnih oseb, se za vsako takšno osebo odmerjeni davek zniža za znesek, ki ustreza 30% poprečnega enoletnega čistega osebnega dohodka zaposle-nih delavcev v gospodarstvu v SR Sloveniji v preteklem letu in zavezancem, ki zaposlujejo invalide s 100% telesno okvaro pa se odmerjen davek za vsakega delavca-invalida zniža za znesek, ki ustreza 50% poprečnega enoletnega čistega osebnega dohodka zaposlenih delavcev v gospodarstvu v SR Sloveniji v preteklem letu. V 8. točkl se na koncu stavka pika nadomesti z vejico in doda naslednje besedilo: »teh zavezancem, ki zaposlujejo pripravnike v višini 15% od izplačanih osebnih dohodkov za čas trajanja pripravniške dobe.« Za 10. točko se dodasta novi 11. in 12. točka, ki se glasita: »11. Zavezancem, ki jim je priznana lastnost invalidne osebe po predpisih o usposabljanju in zaposlovanju invalidnih oseb, če ne uporabljajo dopolnilnega dela drugih oseb, se odmerjeni davek zniža znesek, ki ustreza 30% poprečnega enoletnega čistega osebnega dohodka zaposlenih delavcev v gospodarstvu v SR Sloveniji v preteklem letu, zavezancem-invalidom s 100% telesno okvaro, če ne uporabljajo dopolnilnega dela drugih oseb pa za znesek, ki ustreza 60% poprečnega enoletnega čistega osebnega dohodka zaposlenih delavcev v gospodarstvu v SR Sloveniji v preteklem letu.« 12. Zavezancem, ki vlagajo sredstva v sanacijo virov onesnaže-vanja okolja, se prizna davčna olajšava glede na višino vloženih sredstev, do 30% od odmerjenega davka, za čas do 3 let. Druga merila in višino olajšave bodo udeleženke uskladile v okviru regije.« V drugem odstavku tega člena se besedilo: »in olajšav iz 3« črta. V četrtem odstavku se besedilo: »iz2., 3., 8., 9 in 10. točke« nadomesti z besedilom »iz 1., 2., 3., 4., 8, 9., 10. in 11. točke«. 9. člen Za 18. členom se doda nov 18. a člen, ki se glasi: »18. a člen Udeleženke bodo zavezancem, obdavčenim po dejanskem dohodku priznavale izdatke za reprezentanco največ do 0,3% celotnega prihodka« 10. člen V 19. členu se za 1. točko doda nova 2. točka, ki se glasi: »2. Od dohodkov, doseženih s sprejemanjem gostov na preno-čevanje z zajtrkom v svojem gospodinjstvu ali v prostorih za počitek oziroma rekreacijo s posredovanjem agencij, registrira-nih za to dejavnost in dohodkov izdelovalcev suhe robe, ki opravljajo to dejavnost na podlagi priglasitve in dohodke dose-gajo pri organizacijah združenega dela, 15%.« Sedanja 2. in 3. točka postaneta 3. in 4. točka. V petem odstavku se na koncu stavka pika nadomesti z vejico in doda besedilo »terod dohodkov, ki jih dosežejo invalidi s 100% telesno okvaro ter osebe, in ki so izgubile vid, če opravljajo intelektualne storitve prek organizacij združenega dela;« H.člen V drugi alinei prvega odstavka 21. člena se za besedo »paten-tov« postavi vejica, besedilo »in tehničnih izboljšav« pa nadome-sti z besedilom »modelov oziroma vzorcev, blagovnih oziroma storitvenih znamk in tehničnih izboljšav«. 12. člen V 3. točki prvega odstavka 25. člena se doda drugi odstavek, ki se glasi: »Za poslovne prostore, ki jih lastnik oziroma uživalec ne upo-rablja za opravljanje gospodarske oziroma poklicne dejavnosti in jih tudi ne daje v najem za navedene namene, se stopnja davka iz prvega odstavka te točke poveča za 100%. 13. člen ; V ' Besedilo 26. člena se spremeni tako, da se glasi: »Davek na dobitke od iger na srečo bodo udeleženke predpi-sale po naslednjih stopnjah: OSNOVA ZNAŠA ; ¦ - ' DAVB< nad din do din % din 50.000 200.00 -15% nad osnovo 50.000 200.000 1,000.000 22.50017% nadosnovo 200.000 1,000.000 5,000.000 158.50020% nad osnovo 1,000.000 5,000.000 10,000.000 958.50025% nad osnovo 5,000.000 10,000.000 2,208.50030% nad osnovo 10,000.000 Udeleženke bodo določile vrednost posameznega dobitka od iger na srečo, od katere se davek ne plačuje, v višini 50.000 din - '> ¦ ' 14. člen Besedilo »10. Davek od prometa proizvodov in storitev« se nadomesti z besedilom. »|10. Posebni občinski prometni davek od plačil za storitve«. 15. člen • ¦:, : Besedilo 28. in 29. člena se črta. ^; ¦ 16. člen Ko bodo občinske skupščine sprejele sklepe o sprejemu tega aneksa, bo besedilo aneksa objavljeno v Uradnem listu SR Slove-nije. OBRAZLOŽITEV Osnutek aneksa k dogovoru o usklajevanju davčne politike za obdobje 1986 - 1990 temelji na predlaganih spremembah v pred-logu zakona o davkih občanov, na spremembah in dopolnitvah medrepubliškega dogovora o temeljih davčne politike (Uradni list SFRJ, št. 62/87) in na sprejetih spremembah Zveznega zakona o obdavčevanju proizvodov in storitev v prometu (Uradni list SFRJ, št. 27/88). Po predlogu zakona o davkih občanov naj bi se kmetijska zemljišča ki niso obdelana v skladu z zakonom o kmetijskih zemljiščih, davčno ostreje obravnavala. Višino davčne stopnje naj bi določile občinske skupščine v skladu z dogovorom o uskla-jevanju davčne politike. V tej zvezi se predlaga, da bi se takšna zemljišča sedanje stopnje, ki znašajo za I. skupino katastrskih občin od 12 do 14%, za II. skupino 8-10%, za III. skupino 4-6% in za IV. skupino od 1 do 3%, povečale različno po skupinah katastr-skih občin, in sicer, v I. skupini za 40 odstotnih točk, v II. skupini za 30 odstotnih točk, v III. skupinl za 20 odstotnih točk in v IV. skupini za 10 odstotnih točk. Predlagano različno povečanje davčnih stopenj po skupinah katastrskih občin je utemeljeno glede na okoliščino, da so pogoji za obdelovanje v nižinskih predelih ugodnejši kot v hribovitih in goratih predelih. Pri obdavčevanju dejanskega dohodka iz kmetijstva naj bi se v primeru, ko zavezanec vlaga sredstva v družbeno organizirano modernizacijo gospodarstva, za oblikovanje virov obratnih sred- stev ali za združevanje v organizacijo združenih kmetov, oziroma organizacijo združenega dela all proizvodno skupnost kmetov, priznala davčna olajšava, in sicer v obliki znižanja davčne osnove. Poleg z zakonom opredeljenega odstotka znižanja davčne osnove, ki znaša do 35%, naj bi občinske skupščine na podlagi pooblastila zakona predpisale še dodatno znižanje davčne osnove za omenjene namene, in sicer v višini do 25« tako, da bi skupno znižanje davčne osnove znašalo do 60%. Davčne olajšave naj bi se priznavale ludi zavezancem, ki vla-gajo sredslva v sanacijo virov onesnaževanja okolja. Olajšava bi se priznala do 30% od odmerjenega davka, odvisno od višine vloženih sredstev, za dobo do 3 let. Druga merila in konkretno višino olajšave naj bi občinske skupščine uskladile v okviru regije. Z dogovorom o usklajevanju davčne politike naj bi se oprede-lila tudi višina izdatkov za reprezentanco, ki se pri obdavčevanju po dejanskem dohodku štejejo med materialne stroške. Predlaga se, da bi se izdatki za reprezentanco priznavali v višini, največ do 0,3% od celotnega prihodka. Ker je v predlogu zakona črtana določba, po kateri je zaveza-nec za davek iz gospodarskih dejavnosti tudi občan, ki občasno dosega dohodek z opravljanjem gospodarskih dejavnosti, če s predpisi niso prepovedane, je tudi brezpredmetna določba, v 14. členu dogovora, ki določa, da so stopnje davka na takšne dohodke višje za 10 odstotnih točk in se zato predlaga črtanje te določbe. Zavezancem davka iz gospodarskih in poklicnih dejavnosti, obdavčenim po dejanskem dohodku, ki opravljajo dejavnost v obliki stalnega poklica, naj bi se priznala posebna davčna olajšava v primeru, ko vlagajo lastna sredstva za nabavo, rekon-strukcijo in modemizacijo osnovnih sredstev pod pogojem, da ne gre za vlaganja, ki bi se morala kriti iz že priznane amortizacije in kupnine za prodana osnovna sredstva, za oblikovanje virov obrat-nih sredstev ter za združevanje v zadrugo, organizacijo koope-rantov in druge oblike združevanja, za skupno nabavo, raci-onalno uporabo delovnih in poslovnih sredstev, skupno graditev in uporabo gradbenih objektov, skupen nastop natrgu in uresni-čevanje drugih skupnih interesov in potreb. Olajšava bi se priz-nala v obliki znižanja davčne osnove. Po predlogu zakona bi se davčna osnova znižala do 35%, občinske skupščine pa lahko predpišejo višji odstotek znižanja davčne osnove. Predlaga se, da bi občinske skupščine predpisale dodatno znižane davčne osnove v višini do 25%, tako, da bi skupno znižanje davčne Osnove za omenjene namene lahko znašalo do 60%. Priznavanje teh olajšav je pogojno z vredu vodenimi poslovnimi knjigami, ki so jih zavezanci dolžni voditi. Tovrstne olajšave naj bi se priznavale tudi zavezancem davka iz gospodarskih in poklicnih dejavnosti, obdavčenim v pavšalnem letnem znesku, ki opravljajo dejavnost v obliki stalnega poklica. Pavšalni letni znesek davka naj bl se znižal za 60%, odvisno od višine vloženih sredstev. Po veljavni ureditvi se prizna enkratna davčna olajšava le za dodatno zaposlene delavce, po predlagani spremembi zakona o davkih občanov pa naj bi se z davčnimi olajšavami spodbujalo zaposlovanje nasploh. V tej zvezi se predlaga, da bi se priznavale davčna olajšava za vsakega zaposlenega delavca v višini, ki ustreza 10% poprečnega enoletnega čistega osebnega dohodka zaposlenih delavcev v gospodarstvu v SR Sloveniji v preteklem letu, za vsako zaposleno invalidno osebo 30% in za vsakega zaposlenega invalida s 100% telesno okvaro v višini, ki ustreza 50% poprečnega enoletnega čistega osebnega dohodka zaposle-nih delavcev v gospodarstvu v SR Sloveniji v preteklem letu. Prav tako bi se priznavale davčne olajšave zavezancem, ki jim je priznana lastnost invalidne osebe v višini 30%, zavezancem invalidom s 100% telesno okvaro pa v višini 60% poprečnega enoletnega čistega osebnega dohodka zaposlenih delavcev v gospodarstvu v SR Sloveniji v preteklem letu in to pod pogojem, da ne uporabljajo dopolnilnega dela drugi oseb. Po predlagani spremembi naj bi se davčne olajšave priznavale ne le zavezancem, ki imajo učence in študente na proizvodnem delu oziroma delovni praksi, temveč tudi zavezancem, ki zaposlu-jejo pripravnike, in sicer v \Hšini 15% od izplačanih osebnih dohodkov za častrajanja pripravniške d6be!n9l;) °' L^[,'ff" Na ndvo se tudi uvajajo davčne olajšaveza vla^rrjirStedstev 15 v sanacijo virov onesnaževanja okolja. Olajšava bi se priznala v višini do 30% od odmerjenega davka za dobo 3 let. Podrobnejša merila in višino olajšave naj bi udeleženke dogovora usklajevale v regionalnih okvirih. Skladno s predlogom zakona o davkih občanov naj bi se z dogovorom opredelili tudi višina izdatkov za reprezentanco, ki se pri obdavčevanju po dejanskem dohodku štejejo med materi-alne stroške. Tovrstni stroški naj bi se priznavali v višini, največ do 0,3% od celotnega prihodka. Z davkom \z gospodarskih dejavnosti po odbitku naj bi se po predlogu zakona o davkih občanov obdavčevali tudi dohodki, doseženi s sprejemanjem gostov na prenočevanje z zajtrkom v svoiem gospodinjstvu ali v prostorih za počitek oziroma rekre-acijo s posredovanjem agencij, registriranih za to dejavnost ter dohodki izdelovalcev suhe robe, ki opravljajo to dejavnost na podlagi priglasitve in dosegajo dohodke pri organizaciji združe-nega dela. Stopnja davka naj bi znašala 15%. Oprostitev davka po odbitku naj bi se razširila še na dohodke, ki jih dosežejo invalidi s 100 telesno okvaro in osebe, ki so izgubile vid, če opravljajo intelektualno delo prek organizacij združenega dela. Pri davku po odbitku iz poklicnih dejavnosti naj bi občinske skupščine predpisale oprostitev tega davka od dohodkov, ki jih dosegajo invalidi s 100% telesno okvaro in osebe, ki so izgubile vid, če opravljajo intelektualne storitve prek organizacij združe-nega dela. Po predlogu zakona o davkih občanov naj bi se ostreje davčno obravnavali poslovni prostori, ki jih lastniki oziroma uživalci ne uporabljajo za opravljanje gospodarskih dejavnosti oziroma poklicne dejavnosti in jih tudi ne dajejo v najem. Davčne stopnje za takšne prostore naj bi bile višje za 100%. Po predlagani spremmebi bi se sedanje stopnje pri osnovi 5.455.160 din zvišale od 0,15% na 0,30%, pri osnovi 27.275.820 din pa od 1,25% na 2,50%. V skladu z medrepubliškim dogovorom o usklajevanju davč-nega sistema in temeljih davčne politike se predlaga progresivna obdavčitev dobitkov od iger na srečo. Davčna leslvica in vrednost neobdavčenega dobitka je povzeta iz medrepubliškega dogo-vora. Skladno s sprejetimi spremembami zveznega zakona o obdav-čevanju proizvodov in storitev v prometu je bil s 1. julijem 1988 odpravljen posebni občinski davek od prometa proizvodov. Zaradi tega se v 4. členu dogovora, ki opredeljuje vrste davkov, ki so po zakonu prihodek občinskih proračunov, predlaga spre-memba naslova prometnega davka in črtanje določb 28. in 29. člena dogovora, s katerim so bile določene višine posebnega občinskega davka od prometa rabljenih motornih vozil in motor-nih koles ter stopnje posebnega občinskega davka na promet alkoholnih pijač. ri9to .ar :ie6lQ 98 eb ,o^6t iri9rn9iqa es r>9l5 P>t>