1^'ubljana Mladostniki Otroci Otroška igrišča Preteklo desetletje slovenske prostorske prakse Je pustilo opazne posledice pri tistih prostorskih rabah, ki so povsem odvisne od trajnejših opredelitev in načel. V veliki meri so prizadele rabe prostora, katere so ozko povezane z Javnim dobrim in Javnimi interesi. Medrge sodijo tudi potrebe otrok in mladostnikov v prostoru. Prispevek predstavlja spoznarya o prostorskih pogojih živ^enja otrok in mladostnikov. Analiza razmer u LJub-yani odkriva razpon problemov, od sistemskih do povsem operativnih, ki trenutno obvladujejo področje. V odsotnosti urbanističnih in varnostnih normativov sledimo počasnemu razpadu podedovane mreže Javnih, otroških igrišč in zanemcuja-ryu potreb otrok in mladostnilcov v prostoru. Namen prispevka Je opozoriti na obrobnost pomena tematike v prostorski stvarnosti in strokovnih razpravah, kije v nasprotju z deklariranim pomenom te prebi-valstvene skupine. Children Childrens playground Ljubljana Youth The last decade of Slovenian planning practice has lefi visible consequences in spatial uses, that depend on long-term definitions and principles. Mainly those types of land use were affected, that are tighthly connected with the public good and public interest. Amongst other they include the spatial needs of children and adolescents. The article presents findings on spatial conditions for the life of children and youth. The analysis of conditions in [Jubljana reveals a wide range of problems, in the system and presently prevailing operative level. Owing to a lack ofurbani-stic and security norms we are on a course of gradual decay of the inherited network of childrens playgrounds and disrespectfor the spatial needs of children and younger population. The aim of the article is to disclose the present peripheral importance of the issue in spatial reality and expert debate, that is in contradiction with the declared importance of this population group. Maja SIMONETI Otroci in mladostniki v prostoru ^ Od otroškega igrišča do otrokom prijaznega mesta ali od ukrepov do omrežja 1. Opredelitev problema^ Otroška igra je pojmovana kot prostorsko definirana funkcija, za katero je mogoče glede na standarde urediti prostore, kot na primer za parkiranje avtomobilov. Kljub temu danes otroci ostajajo brez igrišč, večina načrtovanih območij za igro otrok pa odraža prevlado estetike odraslih nad potrebami otrok in naravo (Boching in dr. 1989) ali pa so kot karikira Moore, obstoječe ureditve otroških igrišč poskusi odraslih, da bi nadzirali otroško obnašanje (Moore 1989). Otroška igrišča se kot predhodniki današnjih pojavijo z industrijsko družbo. V razmerah socialne diferenciacije in množičnega začetka življenja v mestih sta bila dom in družina, ki sta dotedaj razmeroma uspešno nudila prostor igri in otroku, prizadeta. Ulica, trgi in drugi mestni prostori so bili vedno bolj prena-sičeni z nevarnostmi. Spremembe so, še posebno s povečano gostoto prometa, navedle na izločanje posebnih prostorov, namenjenih igri otrok. Pravica otroka do igre je osnovna človekova pravica, na kar še posebej opozarja Konvencija o otrokovih pravicah (UNICEF, OZN, 1989). Brez volilne pravice in možnosti odločanja so otroci in mladostniki odvisna prebivals-tvena skupina, ki svojih zanimanj v procesu odločanja in sprejemanja odločitev ne more zastopati sama. Odgovornost za pogoje življenja otrok in mladost- nikov v prostoru je povsem v domeni odraslih. Otroci in mladostniki so prebi-valstvena skupina s potrebami, ki se odražajo tudi v prostorskih ureditvah in prilagoditvah. Značilno je, da so z vidika posameznika te potrebe prehodnega značaja, medtem ko so v povezavi s potrebami drugih prebivalstve-nih skupin izhodišče urejanju prostora. Danes sledimo ..razpravam o povsem novem uveljavljanju teh potreb v prostoru. Poudarjena je potreba po upoštevanju te populacije v celotnem prostoru, za razliko od preteklosti, ko seje večino pozornosti posvečalo urejanju posebej odrejenih in urejenih prostorov. Na splošno so ureditve, ki upoštevajo potrebe otrok in mladostnikov, prijazne tudi drugim uporabnikom prostora. Del populacije na prehodu v odraslost, tudi zaradi neustreznih prostorskih ureditev, zaide na pot vandalizma in drugih družbeno manj sprejemljivih oblik obnašanja. Pri tem so posamezni mladostniki še povsem odvisni od staršev, večji del pa je že sposoben artikulirati svoje prostorsko ureditvene želje in neposredno sodelovati pri prostorskih izvedbah. Kaže, da je eden velikih problemov odraščanja v urbanih okoljih programska praznina, ki nastopi v prostem času že pri prehodu na višjo stopnjo osnovne šole in predvsem po koncu osnovnega šolanja (Ule, Renar, 1998). Klasične otroške igre postanejo nezanimive, šolsko dvorišče in otroška igrišča prav tako. Naklonjena skrb odraslih, spremljanje letnik 11, št. 1/00 otrokovega programa in druženja, je pretežno usmerjena k majhnim otrokom, medtem ko se pri večjih zoža na posredovanje ob problemih. Nove družbene vloge na prehodu v odraslost se morajo otroci šele naučiti in nedopustno je, da so pri tem tako brezbrižno prepuščeni sami sebi in vrstnikom. Na področju javnih otroških igrišč je prišlo do opaznega poslabšanja razmer v začetku devetdesetih let. Dogajanje je bilo povezano z lastninjenjem stanovanj, katerega posledica je še danes aktualna razprava o funkcionalnih zemljiščih lastninjenih objektov. Najprej se je temeljito skrčil obseg javno vzdrževanih površin. Nekajletno skromno vzdrževanje je, ne glede na vprašanja lastništva, ponovno nadomestila mestna skrb, med drugim tudi za otroška igrišča Razprava o pomenu vzdrževanja se bo v končni fazi usmerila tudi v ureditve in funkcije posameznih površin neodvisno od njihove lastnine. V olcviru svoje pristojnosti za urejanje prostora si bo zato prizadevalo mesto in tako uveljavljalo javni interes nad zasebnim. Takrat bo pomembno, kako bodo opredeljene potrebe otrok in mladostnikov v prostoru. Prispevek k temu želi postati predstavitev ljubljanskega primera in razpirava v zvezi z njim. V prostorskem načrtovanju pretekle dobe je bilo za uveljavljanje prostorskih potreb otrok uporabljano dogovorno-normatlvno načrtovanje. Nikoli uradno sprejeti urbanistični normativi in standardi so bili v praksi uporabljani na vseh ravneh načrtovanja. Posledica takega dela je tudi razmeroma bogat fond javnih otroških igrišč v slovenskih mestih, ki pa je v razmerah pragmatičnega urbanizma ogrožen. Še več, analiza razmer v Ljubljani kaže, da je to področje prostorskega načrtovanja danes izrazito zapostavljeno. Še posebej neupoštevani so odraščajoči otroci. Odsotnost planiranja in statusnega reševanja prostorskih potreb otrok in mladostnikov je privedla do razmer, v katerih je nad-standardno stanovanje na primer povezano predvsem s kakovostjo notranjosti objektov. Kakovost odprtega prostora pa se meri z razpoložljivimi parkirnimi prostori, zaradi česar so prebivalci več kot prikrajšani za potencialno ponudbo odprtih površin. Zanimivo je, da so na področju stanovanjskih površin že pričeli delovati mehanizmi kontrole, sprejeti Pravilnik o minimalnih tehničnih pogojih stanovanjskih stavb in stanovanji. Storjen je tako korak k zaščiti potrošnika, medtem koje na področju odprtega prostora, funkcionalnih površin stanovanjskih stavb, še vedno mogoče marsikaj. Kako daleč je to od primera Stockholma, kjer od leta 1972 velja zakon, ki zahteva, da morajo vse hiše z več kot dvema družinskima stanovanjema imeti na svojem zemljišču prostor za igrišče (Otroška igrišča, 1973, str. 21), dobro vedo lastniki nadstan-dardnih stanovanj. V pričujočih razmerah so v zadregi predvsem predstavniki stroke v upravi in načrtovanju, ki nimajo v rokah nikakršnih mehanizmov, kaj šele izoblikovanih ciljev, ki bi jih pri svojem delu zasledovali in tako zagotavljali ureditve, naklonjene otrokom in mladostnikom. Značilnosti prebivalstvene skupine, pomen, kiji ga družba pripisuje, nova spoznanja o potrebi po celovitem urejanju razmer, zahteve po neposrednem vključevanju otrok in odraslih v urejanje razmer, javni značaj teh zadev in predvsem prostorske potrebe v razmerah trenutne prostorske prakse navajajo na široko strokovno obdelavo. Prostorske ureditve za otroke in mladostnike so po svoji naravi javne investicije oziroma investicije v javno dobro. V slovenskem prostoru je v tem smislu problem neopredeljeno področje javnega dobra, posledica katerega je vztrajno zmanjševanje prostorskih potencialov za zagotavljanje programov s teh področij. Da bi se izognili posledicam bo postopoma potrebno sprejeti nedvoumno stališče prevlade javnega interesa nad zasebnim ne glede na lastnino, kar je nenazadnje predmet prostorskega planiranja, kakršnega se oklepa tudi razviti svet. 2, Primer Ljubljane Za Ljubljano je bila izdelana raziskava o stanju na področju javnih otroških igrišč (Simoneti 1998). Naloga je izdelana na osnovi pregleda hterature kot širšega primerjalnega okvira za oceno razmer na obravnavanem področju, v sodelovanju s predstavniki formalno in neformalno delujočih na področju otroških igrišč v mestu Ljubljana in s terensko analizo. Rezultati raziskave so večstranski, od nastavitve enotne evidence javnih otroških igrišč v Ljubljani, razprave o zasnovi omrežja površin in ureditev za potrebe otrok in mladostnikov v mestu do vprašanja kakovosti igralnih površin ter nenazadnje opozorila državi, daje glede na razmere dolžna poskrbeti za potrebe otrok in mladostnikov v prostoru ter zagotoviti ustrezno raven varnosti in kakovosti. Mesto danes razpolaga z omembe vrednim številom otroških igrišč^. Propadanju tega fonda iz začetka devetdesetih let je sledila akcija prenove in vzdrževanja Javnih otroških igrišč. Opozorilo o poslabšanih razmerah je prišlo od Mestne zveze prijateljev mladine, katere člani so izdelali tudi podrobno analizo razmer na terenu in tako vzpostavili pogoje za delo mestnih oddelkov (MZPMS, 1996). Odstranjena so nevarna in dotrajana igrala, ostala so prenovljena. Na posameznih lokaci- jah so postavljena nova sodobna igrala. Razmere na terenu kažejo, da so v primeijavi s trendi v razvitih okoljih obstoječa Javna otroška Igrišča zastavljena programsko skromno, zoženo na vidik igral, brez ustrezne podpore v zasaditvah in drugih parkovnih ureditvah. Celo nekatera novejša igrišča ne ponujajo ustreznih pogojev za zadovoljitev potreb otrok, mladostnikov in njihovih spremljevalcev. Prostori, opremljeni z najnovejšimi igrali, ne ponujajo sence in udobnih prostorov za počitek in opazovanje otrok pri igri, so brez javnih sanitarij in se s posameznimi posegi celo odmikajo od zasnove javnih prostorov®. Predvsem pa je v mestu očitna odsotnost ureditev za starejše otroke in mladostnike. Pri tem Je izrazit problem sprejemanja te populacije v stanovanjskih okoljih, saj v posameznih primerih celo igrišča za majhne otroke motijo prebivalce, medtem ko je ideja, da bi se za blokom igralo košarko ali rolalo po poligonu, zaradi pričakovanega hrupa in drugih spremljajočih pojavov druženja večjih otrok praktično nesprejemljiva Večji otroci so s svojimi dejavnostmi nekako nezaželeni na otroških igriščih za majhne otroke, ker jih motijo in celo ogrožajo, hkrati pa skoraj ni posebnih ureditev zanje. V raziskavi Je bilo med drugim ugotovljeno, da obstoječa igrišča trenutno niso smiselno kategorizirana. kar prispeva k dodatnim problemom tako v smislu prostorske razporeditve, kot v smislu odgovornosti urejanja in vzdrževanja. Ne le daje število kategoriziranih javnih otroških Igrišč iz razmeroma skromnega v parih letih pozorne skrbi bistveno naraslo, problem Je tudi sam pomen kategorizacije. Kakor hitro je ta povezana z mestno odgovornostjo za urejanje in vzdrževanje, takoj postane razvidno dvoje, da morajo biti javna otroška igrišča smiselno prostorsko razporejena in da je število takih igrišč avtomatično povezano z višino razpoložljivih sredstev. Edino razumljivo se zdi, daje vsebinska in progi-amska kategorizacija posredno povezana tudi s pripisanimi odgovornostmi. letnik 11, št. 1/00 V interesu mesta je zagotoviti enakomerno preskrbljenost s kakovostnimi igralnimi površinami. Seveda pa se odpira pomembno vprašanje, kaj z Igrišči, ki jih ne vzdržuje mesto. Stanje nenadzorovanega spreminjanja namembnosti, kije posledica zanimanja novo ozaveščenih lastnikov funkcionalnih površin oziroma pomanjkanja prostora v stanovanjskih območjih, je nesprejemljivo. Za vzpostavitev dialoga je potrebno oblikovati nedvoumna strokovna-izhodišča, podprta s soglasjem mestne uprave, da postane uveljavljanje javnih interesov dnevna praksa v urejanju prostora. Eden od raziskovalnih ciljev je bilo tudi preučevanje povezav med posamezniki in institucijami, ki delujejo na področju. Ker je v svetu sodelovanje pri delu z otroki in predvsem za otroke tradicionalno (angleška nacionalna zveza za igralne površine, NPFA, je bila ustanovljena leta 1926, svetovna zveza za otroška igrišča, IPA, 1961), je bilo razumljivo, da se tudi temu posveti pozornost. Tudi pri nas ima povezovanje formalnega in neformalnega delovanja dolgo tradicijo in bilo je odločilno v nastalem položaju v začetku devetdesetih let. Povezava med Iju-biteljstvom in odgovornimi pa postaja nezadostna v položaju, ko mesto razpravlja o omrežju ureditev in posegov za zadovoljevanje potreb otrok in mladostnikov v prostoru. Prenos ugotovitev raziskave v urbanistično izhodišče za dolgoročno načrtovanje zahteva več politične podpore in sredstev, kot sta jih trenutno povezani področji sposobni vzpodbuditi. Interesno povezani sodelavci mestne uprave in predstavniki nevladne organizacije niso sposobni vplivati na premik v urbanistični praksi, čeprav sistematično delujejo na področju dvigovanja kakovosti Igralnih površin in zagotavljanja pogojev za življenje otrok in mladostnikov v mestu. Razmere na obravnavanem področju so v primerjavi s preteklostjo in tujo prostorsko prakso nezadovoljive Deklarativna na-Idonjenost tej populacijski skupi- ni ne zagotavlja pogojev za urejanje novih igrišč, niti za kakršnokoli vsebinsko prenovo obstoječih Igrišč. Še več, v danih razmerah ni zagotovljena niti statusna zaščita obstoječih lokacij niti ustrezna preskrba mesta s temi programi, kaj šele raven varnosti igral in igralnih okolij ali celo varnosti mesta kot takega. Po eni strani je odprto vprašanje javnih otroških igrišč, ki sovpada z vprašanjem funkcionalnih zemljišč in posredno z razpoložljivimi sredstvi za vzpostavitev javnega fonda igralnih površin v mestu. Po drugi strani seje v desetih letih zgodilo, da se je tema povsem umaknila iz prostorsko načrtovalsklh krogov. To pomeni, da tako pri novih načrtih in ureditvah kot pri prenovah potrebe otrok in mladostnikov niso sistematično vključene. Glede urbanističnih standardov in normativov se zadeve umikajo dogovorni praksi, katere eden največjih problemov je razporeditev moči, pomena Interesov. Osveščenost projektantov pa je pod prevelikim pritiskom investitorjev, da bi lahko bila učinkovit način prenosa tega zanimanja v pro- letnik 11, št. 1/00 stor. V takih razmerah družbene prepoznavnosti prostorskega interesa oziroma problema je odsotnost prostorskega dela mestne uprave pri reševanju problemov razumljiva, vendar nikakor ne sprejemljiva. Zagotovitev lokacij za javna otroška igrišča in drugih pogojev za uveljavljanje prostorskih potreb otrok in mladostnikov v mestu je prvi pogoj za sistematično urejanje razmer in podstat vsakega programa prenove, vzdrževanja in novih ureditev. Postati mora del dolgoročne prostorsko razvojne strategije, ki bo vodila delo v upravi v smeri želenih celovitih rešitev. 3. Nova otroška igrišča Prlmerj ava domačih razmer z drugimi primeri kaže na nekatere bistvene razlike v obravnavi potreb otrok in mladostnikov. Te so očitne v prostorskih ureditvah in še posebno v povezovanju posameznikov pri delovanja za dobro otrok. Razlika v kakovosti in količini delovanja, ki vključuje sode- lavce različnih interesov, strokovnosti in položajev je presenetljivo velika in zastavljata se resni vprašanji, kaj lahko dosežemo brez takega prepletanja sodelavcev oziroma kdaj lahko podobno intenzivnost sodelovanja, ki sloni predvsem na neplačanem delu in prispevkih, pričakujemo pri nas. Ponudba igral, predvsem pa celovitih ureditev igralnih površin danes sega do skrajnih meja predstavljivega. Temu po eni strani botruje dejstvo, da so otroci posredno pomembna tržna niša, za katero je v razvitem svetu ponudba zelo velika lo. Po drugi strani pa je razlog mogoče iskati v tudi v prepoznanju problemov in odzivanju nanje oziroma možnostih za odzivanje v posameznih okoljih. Ravni obravnave problemov so se od splošno priznane skrbi za življenjske razmere otrok spustile v podrobne vidike varnosti, specifičnih razvojnih potreb, razvoja igral, animacije pri igri, sodelovanja z otroki pri urejanju in vzdrževanju, ločevanja in združevanja otrok pri igri, pa vse do problemov, kot so vandalizem ali deklice, ki se nekje na prehodu v puberteto povsem umaknejo iz aktivne igre v odprtem prostoru. Javna otroška igrišča so in ostajajo pomembne prostorske ureditve za otroke. Pri tem sta pomembna prostorski in programski vidik, to je razporeditev igralnih površin v mestu in zadovoljitev potreb različnih starostnih skupin. Poseben pomen ima javnost teh površin, to je nemotena dostopnost za vse uporabnike, kar pa ne izključuje nočnega zaklepanja ali nadzorovane uporabe, pač pa prepoveduje komercializacijo površine oziroma izločevanje za posebno uporabniško skupino. Hkrati je danes prevladala prostorska praksa, ki uveljavlja potrebe otrok kot merilo urejanja vsega mestnega prostora (Stadt fur Kinder (1992) Grosse-Bachle (1993)). Programski projekti tipa »mesto otrokom« obvladujejo razvita urbana okolja in temeljijo na dveh vzajemnih spoznanjih: da otroci žive vsepovsod in da so ureditve prijazne otrokom, prijazne tudi drugim prebivalstve-nim skupinam. letniku, št. 1/00 Novi način obravnave sledi spoznanjem, da otroci mnogo več časa kot na igriščih prežive na drugih odprtih površinah, da se njihov vsakdan vedno bolj prepleta z drugim urbanim življenjem, da se z odraščanjem povečuje njihova samostojnost, nikakor pa ne potreba po stikih z odraslimi. Na ravni uravnavanja prostorskega razvoja mesta in predvsem razporejanja javnih programov je zato potrebno zagotoviti pogoje za uveljavitev potreb otrok in mladostnikov v prostoru tako v posebnih ureditvah tipa otroško igrišče, kot v nizu priporočil za urejanje javnih odprtih prostorov z vidika potreb te populacije in povezav z drugimi prebivalstvenimi skupinami in njihovimi interesi v prostoru. Način, kije obvladoval preteklo slovensko prakso, koje prihajalo do navideznih prikazov potrelonih površin in ozkega reševanja potreb predvsem v posebej prilagojenih ureditvah tipa otroško igrišče, igrišče ob šoli in vrtcu, je za vselej preživet. Če so takrat ostale pobude, da mora biti okolje načrtovano tako, da bo kar najbolj prilagojeno potrebam otrok, pre-slišane, je danes potrebno narediti še korak naprej. »Pri urbanističnem načrtovanju zunaiyega stano-vanjskega ofcol/a si zastavimo cilj, n