ANTHROPOS 1996 3-4 Usmerjevalna funkcija samopojmovanja pri soočanju s stresom BRANKO S LIVAR POVZETEK Besedilo obravnava rezultate multivarumtne raziskave odnosa med dimenzijami samopojmovanja, osebne čvrstosti in načinov spoprijemanja s stresom. Podatke za raziskavo smo zbrali s pomočjo vprašalnika samopodobe - OSIQ (Offer, Ostrov, Howard. Atkinson), vprašalnika Osebna čvrstost, avtorice S. Kobasa, in vprašalnika Načini reševanja problemov I. avtorice T. Lamovec. Raziskava je zajela 234 ljubljanskih srednješolk in srednješolcev, starih sedemnajst let. Na podlagi zbranih podatkov smo ugotavljali posamezne korelacije med spremenljivkami ter izvedli faktorsko analizo in multivariantno analizo. Rezultati so potrdili temeljno predpostavko o usmerjevalni funkciji samopojmovanja pri uspešnem premagovanju stresnih dogodkov. Posamezne dimenzije samopojmovanja imajo pomembno pozitivno vlogo pri obvladovanju stresa. ABSTRACT A MULTIVARIATE ANALYSIS OE SELE-CONCEPT IN COPING PROCESSES The article deals with a multivariate research of relation between self-concept, 'hardy personality' and coping process. The data were collected via the Self-image Questionnaire - OSIQ (Offer, Ostrov, Howard, Atkinson), Kobasa's "Hardy personality" questionnaire and Lamovec's "Ways of coping with problems I" questionnaire. The sample was comprised of 234 seventeen year-old high school students from Ljubljana. We were interested in the correlation among the variables and carried out both a factor analysis and a multivariate analysis of variance. Results suggest that self-concept, especially some of its particular dimensions, play an important and positive role in successful coping processes. UVOD Današnji modeli stresa poskušajo zajeti množico vplivov, ki povzročajo odziv posameznika na stresno dogajanje. Znano je, da obstajajo velike individualne razlike med odgovori posameznikov na enaka dogajanja z neugodno vsebino. Na posameznikovo sposobnost obvladovanja neprijetnih izkušenj in ogrožajočih dogajanj vpliva veliko osebnostnih spremenljivk in spremenljivk okolja. Tako ti dejavniki vplivajo na doživetje dogodka, na oceno pomena dogodka, na takojšnji odziv posameznika na stresna dogajanja in na njihove poznejše posledice. Učinke posamičnih dejavnikov, tako pozitivne kot negativne, usmerja celostni kontekst dogajanja in kombinacije različnih elementov in procesov, ki so sestavine dogajanja ali so z njim povezani. Isti dejavnik je lahko v nekaterih okoliščinah ogrožajoč, v drugih pa varovalen. Med značilnosti posameznika, ki sodoločajo odgovor na stresno dogajanje, spadajo funkcije Jaza, sposobnost obvladovanja težav, fleksibilnost, socialne veščine in druge lastnosti. Pomemben osebnostni dejavnik doživljanja in odzivanja na stres je samopojmovanje. Drugo pomembno področje, ki pripomore k odpornosti na učinke stresa, je kombinacija nekaterih osebnostnih značilnosti, poimenovanih "osebna čvrstost" (Kobasa, 1979). Gre za kombinacijo osebnostnih značilnosti, ki deluje najbolj ugodno oz. neugodno na izid spopada s stresom. K naporom posameznika, da obvladuje škodljive učinke stresa, pa lahko štejemo tudi različne strategije spoprijemanja s stresom. Največkrat se omenjata dva načina: usmerjenost na problem in usmerjenost na uravnavanje emocij (Monat, Lazarus, 1985). Sorazmerno malo so raziskani odnosi med samopojmovanjem, osebno čvrstostjo in načini spoprijemanja s stresom. Potrjeno je. da je pozitivno samopojmovanje med drugim povezano s psihološko prilagojenostjo in čustveno stabilnostjo, z večjo aktivnostjo in občutki večje psihične moči, z večjim notranjim nadzorom, z večjo odpornostjo do negativnih povratnih informacij, s pozitivnimi čustvenimi stanji itd. Vse to pa so tudi dejavniki, ki igrajo pomembno vlogo pri spoprijemanju s stresom. S to multi-variantno raziskavo smo želeli natančneje osvetliti prav medsebojno soodvisnost in povezave med samopojmovanjem, osebno čvrstostjo in načini spoprijemanja s stresom pri mladostnikih. Obenem smo želeli tudi podrobneje raziskati strukturo odnosov med spremenljivkami posameznih področij. METODA Raziskava je bila načrtovana kot multivariantni eksperiment. Podatke za posamezne spremenljivke smo korelirali in nato opravili multivariantne analize. V raziskavo smo vključili 135 starejših (17 let) mladostnikov in 99 mladostnic iz 3. letnikov 7 ljubljanskih gimnazij in srednjih strokovnih šol. Uporabili smo 4 preiskuse: 1. Offer Self Image Questionnaire (Offer. Ostrov, Howard, Atkinson, 1988) -OSIQ. To je samoopisni osebnostni test, ki jc konstruiran tako, da z njim ugotavljamo mladostnikovo funkcioniranje na enajst vsebinskih področjih, ki sestavljajo šest dimenzij Jaza.: 1. Psihološki jaz: a) kontrola impulzov (skala meri nekatere elemente ego aparata, ki mora biti dovolj močan, da se spoprijema z notranjimi in zunanjimi pritiski), b) razpoloženje (skala meri stopnjo afektivne harmonije s psihično strukturo; obsega fluktuacijo emocij kol nasprotje stabilnim čustvom), c) predstava telesa (skala meri adolcscentovo predstavo o svojem telesu). 2. Socialni jaz: a) socialni odnosi (skala meri medosebne stike z vrstniki in prijateljstva), b) vrednote ali morala (skala meri stopnjo razvoja superega ali moralnih norm), c) poklicni in študijski cilji (skala meri aktivnosti, povezane z učenjem, in načrtovanje prihodnje poklicne oz. študijske poti). 3. Seksualni jaz: vedenje in odnos do spolnosti (skala meri občutke, stališča in vedenje adolescentov do spolnosti). 4. Družinski jaz: odnosi v družini (skala meri občutke do staršev, kvaliteto medosebnih odnosov in čustveno klimo v družini). 5. Prilagoditveni jaz: a) obvladovanje zunanjega sveta (skala meri stopnjo prilagajanja na neposredno okolje in frustracijsko toleranco), b) psihopatologija (skala meri jasno psihopatologijo - socialna anksioznost, občutki neustreznosti, doživljanje čustvene praznine, neučinkovitosti, neustreznosti ipd. ), c) optimalno prilagajanje (skala meri občutke adolescentov do sposobnosti premagovanja notranjih in zunanjih ovir in jo lahko definiramo kot ego moč). Vprašalnik obsega 130 postavk. 2. Načini reševanja problemov - NRP I (Lamovec, 1992). Vprašalnik vključuje pet lestvic, ki merijo posamezne sloge spoprijemanja s stresom: 1. Sprejetje/dis-trakcija (težnja k čakanju, preusmeritvi, sprijaznjenju in pozabljanju problema); 2. Domišljijska ^ratifikacij a/sproščanje jeze (prepuščanje domišljiji, sanjarenju in željam po boljših časih, fantazijsko sproščanje jeze); 3. Konstruktivna akcija (postopno, vztrajno in sistematično reševanje problemov in spreminjanje situacije); 4. Mobilizacija notranjih moči (pozitiven odnos do problemov, sprejetje odgovornosti, mobilizacija notranjih moči pri reševanju problemov); 5. Iskanje socialne pomoči ( vključevanje drugih k reševanju problemov, pridobivanje informacijske, osebne in čustvene opore). Vprašalnik obsega 41 postavk. 3. Osebna čvrstost - OČ (Kobasa, Maddi, 1979). Vprašalnik vključuje tri lestvice, ki merijo posamezne komponente osebne čvrstosti: 1. Angažiranost (zavzemanje, navdušenje in uživanje pri delu, občutek smiselnosti in izpolnjenosti, odsotnost dolgočasja); 2. Izziv (pojmovanje življcnskih sprememb in stresnih dogajanj kot normalnih dogodkov, ne pa kot grožnjo varnosti); 3. Nadzor (prepričanje, da se lahko osebno vpliva na življenske dogodke). Vprašalnik obsega 36 postavk. 4. Lestvica samospoštovanja - LS 2 (Lamovec, 1990). Vprašalnik LS 2 je skrajšana verzija Lestvice samospoštovanja (Lamovec, 1987). Za razliko od daljše verzije, ki meri štiri dimenzije samospoštovanja, meri krajša verzija samo globalno samospoštovanje. Obsega 19 postavk. Zbiranje podatkov je potekalo skupinsko, spomladi 1994. Prciskušanci so sami posredovali podatke o splošnem učnem uspehu v I. in 2. letniku, izobrazbi staršev in spolu. Anonimnost preiskušanccv je bila zagotovljena. Podatki so računalniško obdelani s statističnim paketom SPSS for Windows. REZULTATI IN DISKUSIJA A) Soodvisnost med spremenljivkami Tabela 1: Korelacije med spremenljivkami*, uporabljenimi v raziskavi** OSIQ osiq 1 osiq2 osiq3 osiq4 osiq5 osiq6 osiq7 osiq8 osiq9 osiq 10 osiq 1 1 osiq 1 1.00 .69 .37 .44 .32 .20 .35 .40 .48 .64 .36 osiq2 .69 1 00 .53 .73 .21 .27 .43 .50 .60 .72 .30 osiq3 .37 .53 1.00 .37 .10 .26 .29 .28 .48 .52 .31 osiq4 .44 .73 .37 1.00 .28 .25 .39 .37 .45 .60 .23 osiq5 .32 .21 .10 .28 1.00 .53 .06 .26 .32 .31 .35 osiqfi .20 .26 .26 .25 .53 1.00 .12 .36 .39 .33 .45 <>siq7 .35 .43 .29 .39 .06 12 1.00 .13 .32 .38 .25 osiq8 .40 .50 .28 .37 .26 .36 .13 1.00 .34 .44 .11 iisiq9 .48 .60 .48 .45 .32 39 .32 .34 1.00 .66 .42 osiq 10 .64 .72 .52 .60 .31 .33 .38 .44 .66 1.00 .44 osiq 1 1 .36 .30 .31 .23 .35 .45 .25 .11 .42 .44 1.00 nrpl .10 .05 .04 .02 .05 -.05 .04 -.01 .18 .12 -.07 nrp2 .53 .48 .34 .36 .20 .18 .18 .43 .57 .56 .13 nrp3 -.19 -.28 -.32 -.43 -.31 -.43 -.22 -.16 -.39 -.39 -.46 nrp4 10 .04 .02 - 16 -.24 -.36 -.15 .06 -.11 -.03 -.27 nrp5 .03 -.04 -.08 -.22 -.25 -.1.3 -.16 .03 -.07 -.11 -.13 oči .3« .35 .23 .32 .41 .45 .23 .28 .42 .46 .39 oč2 -.07 -.06 -.14 -.12 -.36 -.42 .09 -.13 -.23 -.11 -.38 oč3 .24 .19 .20 .07 .22 .28 .04 .23 .42 .24 .31 ls -.4« -.64 -.50 -.55 -.19 -.24 -.41 -.31 -.55 -.61 -.27 Tabela 1: nadaljevanje Načini reševanja pr< iblemov 1 Osebna čvrstost LS nrpl nrp2 nrp3 nrp4 nrp5 oč 1 oč2 oč3 Is nrpl 1.00 .32 .14 .10 .07 .20 -.03 .17 .03 nrp2 .32 1.00 -.06 .10 .09 .39 -.14 .40 -,3X nrp3 .14 .06 1.00 .54 .26 -.35 .37 -.16 .34 nrp4 .10 .10 .54 1.00 .25 -.21 .41 -.15 .03 nrp5 .07 .09 .26 .25 1.00 -.16 .10 .05 .03 OČI .20 .39 -.35 -.21 -.16 1.00 -.32 .29 -.31 oč2 -.03 -.14 .37 .41 .10 -.32 1.00 -.23 .20 oč3 .17 .40 -.16 -.15 .05 .29 -.23 1.00 -.18 ls .03 -,3H .34 .03 .03 -.31 .20 -.IX 1.00 * Spremenljivke so označene s kralicami. Offerjeva področja so označena z oznakami OSIQ (osiql - kontrola impulzov, osiq2 - razpoloženje, osiq3 - predstava telesa, osiq4 - socialni odnosi, osiq5 - vrednote ali morala, osiq6 - poklicni in študijski cilji, osiq7 - vedenje in odnos do spolnosti, osiq8 - odnosi v družini. osiq9 - obvladovanje zunanjega sveta, osiqlO - psihopatologija, osiql 1- optimalno prilagajanje, osiql2 - depresivnost), načini reševanja problemov z oznako nrp (nrpl - sprejetje/dis-trakcija, nrp2 - domišljijska gratifikacija/sproščanje jeze, nrp3 - konstruktivna akcija, nrp4 - mobilizacija notranjih moči, nrp5 - iskanje socialne pomoči), osebna čvrstost z oznako oč (oči - angažiranost, oč2 - izziv, oč3 - nadzor) in samospoštovanje z oznako ls. ** Koeficienti korelacijc, ki so enaki ali večji od 0.17, so statistično pomembni na ravni zahtevnosti p=0,05. Pregled korclacij med merjenimi spremenljivkami (tabela 1) pokaže nekaj zanimivosti. Med posameznimi področji OSIQ najdemo nekaj visokih in statistično pomembnih korelacij. Pregled le-lch kaže. da je predvsem dimenzija psihološkega Jaza (osiql, osiq2, osiq3), ki obsega mladostnikovo čustveno doživljanje in odnos do lastnega telesa, tesneje povezana s psihopatologijo (osiqlO) kot z ostalimi področji. Ta povezava jc tudi pričakovana, saj so nesposobnost kontrole impulzov, nerazpoloženost, preobčutljivost, napetost in negativna podoba o svojem telesu značilne za mladostnike, ki kažejo psihopatološke simptome; tako je npr. za depresivne mladostnike značilno slabše funkcioniranje ravno na področju psihološkega doživljanja Jaza ( Pačnik. 1992). Visoke in statistično pomembne so tudi povezave med čustvenim tonom (osiq2) in socialnimi odnosi (osiq4) ter med socialnimi odnosi in psihopatologijo (osiqlO). Slabi medosebni odnosi in osamljenost sc povezujejo z večjo fluktuacijo čustev in prisotnostjo psihopatoloških znakov. Povezave med večino faktorjev načinov reševanja problemov so nepomembne in nizke, kar je zaradi faktorizacije tudi pričakovano (tabela 1 - nadaljevanje). Izjemi sta le povezavi med sprejetjem (nrpl) in domišljijsko gratifikacijo (nrp2) - korelacija je 0.32, ki v večji meri vključujeta pasiven odnos pri reševanju problemov, ter med konstruktivno akcijo (nrp3) in mobilizacijo notranjih moči (nrp5) - korelacija jc 0.54, ki vključujeta aktiven pristop. "Aktivna dvojica" (nrp3 in nrp4) sc pričakovano povezuje tudi s socialno aktivnostjo ob spoprijemanju s problemi (nrp5). Koeficienta korelacijc sta 0,25 in 0,26. Povezave med dimenzijami osebne čvrstosti so statistično pomembne in srednje močne (tabela 1 - nadaljevanje). Čeprav jc lestvica rezultat faktorske analize in bi morale bili lestvice relativno neodvisne med seboj, kažejo naši podatki drugače. Pri- družimo se lahko tistim kritikom, ki lestvici očitajo predvsem psihometrične pomanjkljivosti (Lamovec, 1994). Med posameznimi področji OSIQ, dimenzijami osebne čvrstosti in načini reševanja problemov prevladujejo statistično pomembne in srednje močne povezave. Dimenzija psihološkega Jaza (kontrola impulzov, razpoloženje in predstava telesa) se povezuje z lestvicama NRP I - domišljijsko gratifikacijo in konstruktivno akcijo ter lestvicama osebne čvrstosti - angažiranostjo in nadzorom. Nesposobnost kontrole impulzov (osiql), nerazpoloženost, preobčutljivost, napetost (osiq2) in negativna podoba o svojem telesu (osiq3) se povezujejo s pasivnim odnosom ter nekonstruktivnimi načini pri spoprijemanju s stresom in nizko stopnjo angažiranosti ter občutki fatalizma in nemoči. Srednje močne povezave so tudi med kontrolo impulzov (osiql) in domišljijsko gratifikacijo (nrp2) - korelacija je 0,53. Šibkejša obrambna struktura in nižja frustra-cijska toleranca ter večja impulzivnost se povezujejo z močnejšimi občutki nezadovoljstva ter večjo nagnjenostjo k umiku v domišljijo. Negativna telesna predstava (osiq3) se povezuje z osebno čvrstostjo, predvsem z nizko stopnjo angažiranosti in občutki nemoči do zunanjega sveta in prepričanjem o nezmožnosti vplivanja na življenske dogodke. Odnos do telesne podobe se pomembneje povezuje tudi z načini spoprijemanja s stresom, izraziteje z domišljijsko gratifikacijo in konstruktivno akcijo (0,34 in -0,32). Dimenzija socialnega jaza, ki vključuje mladostnikovo perccpcijo intcrpersonalnih odnosov, moralnih vrednot in storilnostnih ciljev, sc srednje močno povezuje s konstruktivnimi načini reševanja problemov, domišljijsko gratifikacijo in z lestvico angažiranosti. Visoke moralne norme, pozitiven odnos do učenja in dela ter dobri medosebm stiki z vrstniki sc povezujejo z načrtnim in sistematičnim ravnanjem ob spoprijemanju s stresom ter z aktivnim pristopom in močno zavzetostjo za tisto, kar se počne (angažiranost). Zanimiva je visoka in negativna povezava (-.042) med odnosom do učenja in bodočega poklica (osiq6) in lestvico izzvanosti. Negativen odnos do učenja se povezuje z dojemanjem stresnih dogodkov kot normalnih spremljevalcev vsakdanjega življenja. Negativni odnos do učenja in poklica se povezuje tudi z nizko stopnjo angažiranosti. Posamezna področja prilagoditvenega jaza (osiq9, osiq 10 in osiql 1) sc povezujejo z nekaterimi načini reševanja problemov (domišljijsko gratifikacijo in konstruktivnim načinom reševanja problemov) ter osebno čvrstostjo (angažiranostjo in nadzorom). Dobro shajanje s samim seboj in okoljem ter razvitost notranjih moči za premagovanje težav se povezujeta pri spoprijemanju s stresom z vztrajnim, aktivnim, načrtnim in sistematičnim reševanjem problemov ter močno angažiranostjo. Slabo obvladovanje zunanjega sveta in slabše prilagajanje na neposredno okolje ter večja prisotnost psiho-patoloških znakov sc povezujejo z večjim zatekanjem v domišljijo in k fantazijskemu sproščanju jeze (nrp2). Dimenzija vedenja in odnosa do spolnosti (osiq7) ni pomembneje povezana z ravnanjem pri spoprijemanju s stresom, saj so povezave z osebno čvrstostjo in načini reševanja problemov šibke. Podobno je z dimenzijo odnosi v družini, kjer izstopa samo povezava z domišljijsko gratifikacijo (0,43). Slaba komunikacija v družini in prevladovanje neugodne čustvene klime se povezujeta z domišljijskim sproščanjem sovražnih čustev in sanjarenjem o boljših časih. Pričakovane so povezave med samospoštovanjem in področji samopojmovanja, vse so statistično pomembne in večinoma so močne. Zanimive pa so povezave med samospoštovanjem in načini reševanja problemov, saj se visoko samospoštovanje povezuje z aktivnim in konstruktivnim pristopom pri spoprijemanju s stresom. Prav tako sc visoko samospoštovanje povezuje z vsemi lestvicami osebne čvrstosti in siccr z visoko stopnjo angažiranosti, dojemanjem stresnih dogajanj kot obremenitev in občutki moči pri vplivanja na življenske dogodke. Dimenzije psihološkega Jaza, socialnega Jaza in prilagoditvenega Jaza se povezujejo z večino lestvic načinov reševanja problemov, posebej z domišljijsko gratilikacijo in konstruktivno akcijo ter vsemi lestvicami osebne čvrstosti, posebej pa z angažiranostjo ter nadzorom. Hipoteza o medsebojni povezanosti dimenzij samopojmovanja, kamor lahko štejemo tudi samospoštovanje, z načini spoprijemanja s stresom in lastnostmi osebnosti, ki igrajo pomembno vlogo pri stresu, jc potrjena. B) Strukturne analize Vpogled v strukturo povezav med spremenljivkami smo dobili s pomočjo multi-faktorskih analiz. Uporabili smo faktorsko analizo (metoda glavnih komponent, Vari-max kriterij) in multivariantno analizo variance. Skupna faktorska analiza področij OSIQ, lestvic osebne čvrstosti, načinov reševanja problemov in lestvice samospoštovanja je izločila štiri faktorje, ki pojasnjujejo 61,3 odstotkov celotne variance vseh uporabljenih lestvic. Prvi faktor pojasnjuje 34,2 odstotka, drugi faktor 12,7 odstotka, tretji faktor 8,9 odstotka in četrti faktor 5,4 odstotka celotne variance. S prvim faktorjem (tabela 2) so visoko nasičene naslednje lestvice: čustveni ton (osiq2), psihopatologija (osiqlO), samospoštovanje (LS). socialni odnosi (osiq4), obvladljivost impulzov (osiql), predstava telesa (osiq3). obvladovanje zunanjega sveta (osiq9), odnos do spolnosti (osiq7), domišljijska gratifikacija/sproščanjc jeze (nrp2) in odnosi v družini (osiq8). S tem faktorjem je nasičenih večina področij samopojmovanja in področje samospoštovanja. Lahko bi govorili o faktorju samopojmovanja. Drugi faktor nasiča vse lestvice osebne čvrstosti, lestvico poklicnih in študijskih ciljev (osiq6), lestvico vrednot/morale (osiq5), lestvico optimalnega prilagajanja (osiql 1) in lestvico konstruktivne akcije (nrp.3). Glede na to, da faktor zajema lestvice, ki igrajo pomembno vlogo pri "preživetju" ob stresu, ga bi lahko poimenovali kot faktor stresne odpornosti. Tretji faktor nasiča dve lestvici načinov reševanja problemov: lestvico iskanja socialne pomoči (nrp5) in lestvico mobilizacije notranjih moči (nrp4). Pri tem faktorju gre za aktiviranje (angažiranje) notranjih in zunanjih virov ob spopadanju s problemom. Lahko bi ga poimenovali kot faktor mobilizacije. Četri faktor jc faktor, ki nasiča samo eno lestvico, sprejetje/distrakcija (nrpl). Tabela 2: Faktorska struktura vseh uporabljenih lestvic (OSIQ, Osebna čvrstost. Samospoštovanje, Načini reševanja problemov I) Factor 1 Factor 2 Factor 3 Factor 4 osiq 2 .89923 .12867 .09295 .03203 osiq 10 .80719 .29656 -.00968 .17496 LS -.79546 -.12330 .03348 .02594 osiq4 .77275 .12535 -.20956 -.07103 osiql .70285 .21677 .25447 .19931 osiq3 .64835 .14062 .01625 .01812 osiq9 .62053 .44953 -.02242 .28718 osiq7 .59374 -.202.30 -.32352 .04088 NRP2 .49783 .25097 .40620 .47129 osiq8 .48207 .34890 .47871 -.11761 osiq6 .18175 .77791 -.05738 -.09806 oč2 .02672 -.71270 -.10266 .04243 osiq5 .16426 .68238 -.07276 .09496 oči .32182 .60888 -.09515 .29516 osiq 11 .26674 .59955 -.17561 .16167 NRP3 -.32979 -.59195 .43503 .17422 oč3 .10519 .48765 .21323 .40819 NRP5 -.11188 -.16388 .68173 .01049 NRP4 .08843 -.54076 .55488 .15711 NRP1 00712 -.04065 -.01512 .87770 V naši raziskavi nas je zanimala tudi soodvisnost med posameznimi dimenzijami samopojmovanja in dimenzijami, ki igrajo pomenbno vlogo pri stresu. V ta namen smo izračunali skor za vsako lestvico OSIQ in razdelili isprašance glede na skor na posamezni lestvici v tri skupine: povprečno (dosežen skor v razponu AS±ISD), podpovprečno (dosežen skor manjši od AS-1SD) in nadpovprečno (dosežen skor večji od AS+1SD). Primerjave smo opravili s pomočjo multivariantnih analiz varianc (tabela 3). Tabela 3: Odnos med osebno čvrstostjo in načini reševanja problemov glede na posamezna področja samopojmovanja kontrola impulzov sr. kvad. sr.kvad. f(2,159) p- nivo odvisne variable učinek napaka OC-1 angažiranost 16,1362 17,96x1 0,89805 0,409 OC-2 izziv 66,2360 10,8627 6,09754 0,003 OC-3 nadzor .33,4127 55,6776 0,6001 1 0,550 nrp-1 sprejetje/distrakcija 6,4714 15,0154 0,43098 0,651 nrp-2 domišl.grat./spr.jeze 4,3x96 1 1,5239 0,3809 0,6x4 nrp-3 konstrukt.akcija 57,6293 21,0280 2,7406 0,068 nrp-4 mobil.notr.moči 15,0x23 6,5321 2,3089 0,103 nrp-5 iskanje.soc.pomoči 46.x405 8,6758 5,3989 0,005 Čustveni ton sr. kvad. sr.kvad. f (2,159) p- nivo odvisne variable učinek napaka OC-1 angažiranost 45,6x21 17,96x1 2,5424 0,0X2 OC-2 izziv x.553x 10,8627 0,7x74 0,457 OC-3 nadzor 114,611 55,6776 2,05x4 0,131 nrp-1 sprejetje/distrakcija 3,3794 15,0154 0,2250 0,799 nrp-2 domišl.grat./spr.je/.e 17,0102 11,5239 1,4760 0,232 nrp-3 konstrukt.akcija 60,x215 21,0280 2,8924 0,058 nrp-4 mobil.notr.moči 13,3599 6,5321 2,0452 0,133 nrp-5 iskanje.soc.pomoči i7.754x x.675x 2,0464 0,133 predstava telesa sr. kvad. sr.kvad. f (2,159) p- nivo odvisne variable učinek napaka OC-1 angažiranost 9.xx34 17,96X1 0,5500 0,578 OC-2 izziv i2.x2x4 10,8627 1,1809 0,310 OC-3 nadzor 16.266X 55,6776 0,2921 0,747 NRP-1 sprejet je/distrakcija 11,3901 15,0154 0,75X5 0,470 NRP-2 domišl.grat./spr.jeze 10,9545 11,5239 0,9505 0,389 NRP-3 konstrukt.akcija 57,2026 21,02X0 2,7203 0,069 NRP-4 mobil.notr.moči 4.X2X4 6,5321 0,7391 0,479 NRP-5 iskanje.soc.pomoči 6,5550 X.675X 0,7555 0,471 SOCIALNI ODNOSI sr. kvad. sr.kvad. f(2,159) p- nivo odvisne variable učinek napaka OC-1 angažiranost 4,5763 14,9603 0,3059 0,737 OC-2 izziv 6,2649 X.7X93 0,7127 0,492 OC-3 nadzor 24,1471 55,9752 0,4313 0,650 NRP-1 sprejetje/distrakcija 17,XXX9 14,6X00 1,21X5 0,298 NRP-2 domišl.grat./spr.jeze IX,1175 12,5661 1,4417 0,240 NRP-3 konstrukt.akcija 5.XX9I 1X.95I9 0,3107 0,733 NRP-4 mobil.notr.moči 10,2375 5,9839 1,7108 0,184 NRP-5 iskanje.soc.pomoči 0,5356 8,5110 0,0629 0,939 VREDNOTE ALI MORALA sr. kvad. sr.kvad. f(2,159) p- nivo odvisne variable učinek napaka OC-1 angažiranost 3,2950 14,9603 0,2202 0,803 OC-2 izziv 5,5020 X.7X93 0,6259 0,536 OC-3 nadzor 80,5X90 55,9752 1,4397 0,240 NRP-1 sprejetje/distrakcija 6,1237 14,6X00 0,4171 0,660 NRP-2 domišl.grat./spr.jeze 1,2415 12,5661 0,0988 0,906 NRP-3 konstrukt.akcija 20,7406 1X.9519 1,0943 0,337 NRP-4 mobil.notr.moči 2,9297 5,9839 0,4X96 0,614 NRP-5 iskanje.soc.pomoči 33,1254 8,51 10 3.X920 0,022 poklicni in Studijski cilji sr. kvad sr.kvad. f (2.159) p- nivo odvisne variable učinek napaka OC-1 angažiranost 73,0310 14,9603 4,XX16 0,009 OC-2 izziv 42,9096 8,7893 4,8X19 0,009 OC-3 nadzor 67,7X73 55,9752 1,2110 0,301 NRP-1 sprejetje/distrakcija 12,4236 14,6800 0,8462 0,431 NRP-2 domišl.grat./spr.jeze 1,8013 12,5661 0,1433 0,867 NRP-3 konstrukt.akcija X5,907X 18,9519 4,5.329 0,012 NRP-4 mobil.notr.moči 5,9712 5,9839 0.997X 0,371 NRP-5 iskanje.soc.pomoči 6,4434 8,5110 0,7570 0,471 Tabela 3 - nadaljevanje VEDENJE IN ODNOS DO SPOLNOSTI sr. kvad sr.kvad. F (2,159) p- nivo odvisne variable učinek napaka OC-I angažiranost 132,874 19,5466 6,7978 0,001 OC-2 izziv 26,8158 10,7344 2,4981 0,085 OC-3 nadzor 71,0149 57,5902 1,23.31 0,294 NRP-I sprejetje/distrakcija 3,6147 13,674.3 0,2643 0,768 NRP-2 domišl.grat./spr.jeze 90,4016 1.3,3546 6,7693 0,001 NRP-3 konstrukt.akcija 105,645 21,6877 4,8712 0,009 NRP-4 mobil.notr.moči 2,6815 6,761 1 0,3966 0,673 NRP-5 iskanje.soc.pomoči 18,9596 8,7807 2,1592 0,118 ODNOSI V DRUŽINI sr. kvad. sr.kvad. F (2.159) p- nivo odvisne variable učinek napaka OC-I angažiranost 192,949 19,2291 10,0342 0,000 OC-2 izziv 12,4458 10,9342 1,1382 0,323 OC-3 nadzor 179,590 55,0762 3,2607 0,041 NRP-I sprejetje/distrakcija 7,0659 15,0188 0,4704 0,626 NRP-2 domišl.grat./spr.jeze 264,709 10,9406 24,1950 0,000 NRP-3 konstrukt.akcija 89,6922 22,5487 3,9777 0,020 NRP-4 mobil.notr.nioči 3,1232 6,8384 0,4567 0,6.34 NRP-5 iskanje.soc.pomoči 1,6145 9,2370 0,1747 0,840 OBVLADOVANJE ZUNANJEGA SVETA sr. kvad. sr.kvad. F (2,159) p- nivo odvisne variable učinek napaka OC-1 angažiranost 13,8976 13,9085 0,9992 0,370 OC-2 izziv 1,2047 10,1202 0,1190 0,888 OC-3 nadzor 72,3019 51,4284 1,4058 0,248 NRP-I sprejetje/distrakcija 23,3876 14,5351 1,6090 0,203 NRP-2 domišl.grat./spr. jeze 27,6922 10,0780 2,7477 0,067 NRP-3 konstrukt.akcija 72,0981 16,8288 4.2842 0,015 NRP-4 mobil.notr.nioči 8,2210 6,4162 1,2813 0,218 NRP-5 iskanje.soc.pomoči 1,1754 8,7374 0,1345 0,874 PS 1HOPATOLOGIJ A sr. kvad. sr.kvad. F(2,159) p- nivo odvisne variable učinek napaka OC-1 angažiranost 22,9837 13,9085 1,6524 0,195 OC-2 izziv 21,7296 10,1202 2,1471 0,120 OC-3 nadzor 84,7602 51,4284 1,6481 0,196 NRP-I sprejetje/distrakcija 0,2045 14,5351 0,0140 0,986 NRP-2 domišl.grat./spr.jeze 15,4131 10,0780 1,5293 0,220 NRP-3 konstrukt.akcija 46,2.311 16,8288 2,7471 0,067 NRP-4 mobil.notr.moči 9,8165 6,4162 1,5299 0,220 NRP-5 iskanje.soc.pomoči 1,1447 8,7374 0,1310 0,877 OPTIMALNO PRILAGAJANJE sr. kvad. sr.kvad. F (2.159) p- nivo odvisne variable učinek napaka OC-I angažiranost 12,1897 13,9085 0,8764 0,418 OC-2 izziv 2,1026 10,1202 0,2077 0,813 OC-3 nadzor 25,5798 51,4284 0,4973 0,609 NRP-1 sprejetje/distrakcija 0,9498 14,5351 0,0653 0,937 NRP-2 domišl.grat./spr.jeze 31,3067 10,0780 3,1064 0,048 NRP-3 konstrukt.akcija 7,3962 16,8288 0,4395 0,645 NRP-4 mobil.notr.moči 2,8764 6,4162 0,4483 0,640 NRP-5 iskanje.soc.pomoči 12,0694 8,7374 1,3813 0,254 Rezultati kažejo, da se skupine mladostnikov po posameznih dimenzijah samopojmovanja pomembno razlikujejo glede na dimenzije osebne čvrstosti in načine reševanja problemov (tabela 3). Tako je za mladostnike s slabšo kontrolo impulzov in šibkejšo organizirano obrambno strukturo značilno, da so nenačrtni, se predajajo nepredvidljivosti in nimajo občutka varnosti. Stresne dogodke doživljajo kot nekaj nenavad- nega v svojem življenju. Domnevamo lahko, da jih problemi in krilični dogodki hitreje vržejo iz tira. V primeru spoprijemanja s stresom se zatekajo k osebam, ki jih bodo razumele, jim nudile informacije oziroma jim svetovale. Mladostniki, ki imajo šibkejši sistem vrednot oziroma manjšo kapaciteto superega, v primeru soočanja s problemi raje rešujejo le-te sami. Mladostniki, ki menijo, da predstavlja delo za njih preveliko odgovornost, imajo negativen odnos do bodočega poklica in bolj negativno ocenjujejo dejavnosti, povezane s cilji na poklicnem področju, so pri reševanju problemov bolj nesistematični in premalo vztrajni. Stresne dogodke doživljajo kot nekaj nenavadnega v svojem življenju. Problemom se raje izognejo, kot da se aktivno spopadejo z njimi. Za te mladostnike je značilna tudi večja odtujenost od dela oz. manjše osebno angažiranje pri opravljanju dela, ob tem ne uživajo in do dela ne kažejo navdušenja. Prisotni so občutki nesmiselnosti in praznine. Zanje je značilno tudi pomanjkanje načrtnosti in predajanje nepredvidljivosti. Razlike so se pokazale tudi na področju odnosa do spolnosti. Mladostniki, ki kažejo večjo nesigurnost na tem področju, doživljajo življenje kot nesmiselno. Pri spoprijemanju s problemi niso vztrajni in se niso pripravljeni boriti s težavami. Zatekajo sc v domišljijo in sanjarenje in nasploh uporabljajo bolj pasivne strategije reševanja problemov. Pri mladostnikih, ki imajo težave v družini, je več občutkov praznine in odtujenosti od samega sebe. Ocenjujejo, da so odvisni od zunanjih okoliščin in da ne morejo bistveno vplivati na okolico. Ob problemih se zatekajo v domišljijo in jih niso pripravljeni reševati - uporabljajo pasivne strategije reševanja težav. Uporabljanje pasivnih strategij pri reševanju težav, nesistematičnost in nevztra-janje pri kakršnemkoli reševanju problemov je značilno predvsem za mladostnike, ki sc težje prilagajajo na neposredno okolje in imajo nizko frustracijsko toleranco. Mladostniki, ki izražajo strah pred tekmovalno družbo in se izogibajo redu in iskanju smisla v stvareh, se nasplošno nagibajo k izogibanju reševanja problemov tako, da se prepuščajo domišljiji, sanjarenju in željam po boljših časih. SKLEP Zaključimo lahko, da imajo nekatere dimenzije samopojmovanja pri mladostnikih usmerjevalno funkcijo pri uspešnem reševanju kritičnih življenjskih dogodkov ter uporabi ustreznih načinov reševanja pri spoprijemanju s stresom. Te dimenzije so: nadzor impulzov in čustveni ton (psihološki jaz), socialni odnosi in vrednote (socialni jaz), obvladovanje zunanjega jaza. psihopatologija in optimalno prilagajanje (prilagoditveni jaz). Pozitivno samopojmovanjc pri mladostnikih je povezano z nekaterimi aktivnimi načini reševanja stresnih situacij, kot so iskanje pomoči v svojem okolju, vztrajno, sistematično in aktivno reševanje problemov ter nepredajanjc domišljiji in sanjarenju. Prav tako se pozitivno samopojmovanjc povezuje z lastnostmi osebnosti, ki omogočajo, da posameznik preživi stres brez hujših posledic. Te so predvsem večja angažiranost in občutek, da lahko sami vplivajo na življenskc dogodke. Rezultati kažejo, da mladostniki s pozitvnim samopojmovanjem lažje obvladujejo stresne dogodke. LITERATURA Kobal, D. (1993). Nekatere novejše teorije o povezanosti med stresom in psihosomatskimi motnjami. Anthropos, 3-4, (letnik 25), 95-105. Kobasa, S. (1985). Stressful life events, personality and health: An inquiry into hardiness. In Lazarus, R. & Monat, A. Stress and coping. New York, Columbia University Press, 174-1XX. Kompan, K.. Bilban, K., Musek, J. (1992). Anksioznost. emocionalne poteze osebnosti in soočenje s stresom. Anthropos, V-VI (letnik 24), 1X0-195. Kos Mikuš, A. (1993). Šola in stres. Vzgoja in izobraževanje. 4, 3-13. Lamovec, T. (1990). Načini spoprijemanja s stresom ("Coping"). Anthropos, V-VI (letnik 22), 217-230. Lamovec. T. (1990). Pojmovanje obrambnih mehanizmov nekdaj in danes (2. del). Anthropos. 3-4. (letnik 22), 197-208. Lamovec, T. (1992). Obrambno vedenje, spoprijemanje (coping) in samospoštovanje: empirični rezultati. Anthropos, V-VI (letnik 24), 135-149. Lazarus, R. & Monat, A (19X5). Introduction: Stress and coping - some current issues and controversies. In Lazarus, R. & Monat, A. Stress and coping, New York, Columbia University Press, 1-12. Lazurus, R , & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. Springer Publishing Company, New York. Musek, J. (1988). Osebnost in kritično življenjsko dogajanje (I.). Anthropos, I, II, III (letnik 18), 165-182. Musek, J. (1989). Osebnost in kritično življenjsko dogajanje (nadaljevanje in konec). Anthropos, IV, V, VI, (letnik 18), 21-33. Musek, J. (1993). Znanstvena podoba osebnosti. Ljubljana, Educy. Pačnik, T (1986). Nekateri dejavniki večdimenzionalnega doživljanja mladostnikove lastne podobe ter njihov vpliv na avtoagresivno vedenje. Raziskovalna naloga. Ljubljana. Univerzitetna psihiatrična klinika, Center za mentalno zdravje Pačnik, T. (1992). Podoba o sebi ter problem agresivnosti pri normalnih, depresivnih in parasuicidalnih adolescentih. Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta (disertacija). Psihodiagnostika osebnosti 1 (1994). Uredila T. Lamovec. Ljubljana, Univerza v Ljubljani, Oddelek za psihologijo in Znanstveni inštitut filozofske fakultete. Rakovec-Felser, Z. (1994). Psihosocialna obremenjenost kroničnega telesnega bolnika - procesi spoprijemanja. Psihološka obzorja, I (zv. 3), 93-100. Selič, P. (1993). Študij in stres. Anthropos. 5-6, (letnik 25), 178-199. White, R. (1985). Strategies of adaptation: An attempt at systematic description. In Lazarus, R. & Monat, A. Stress and coping. New York, Columbia University Press, 121-143.