Andrej Pavlišič V iskanju severozahodnega prehoda Metelkova kot prostor avtonomne politike sredi splošnega opustošenja družbe 1 Jeseni 1991 sta bila sprejeta zakona o pnvatizadji stanovanj in denaciona|izaciji. Dvajset let je minilo od skoka čez ograjo nekdanje vojašnice v Tretji v nizu privatizacijskih zakonov pa je Vvv . , -i , i i i i i bil leta 1992 sprejeti Zakon o lastninskem središču mesta, ki 'e radikalno spremenil tok lokalne zgodovine in preoblikovanju podjetij. je prelomni trenutek v postajanju Avtonomnega kulturnega centra 2 ,,„..,. •••,,• - Metelkova mesto v njegovi današnji obliki. Dvajset let je dolgo Izkušnja izbrisa, torej radikalne in neže- . . . . . .. ... . ' ° lene spremembe pravnega statusa, ki je obdobje, v katerem se lahko zgodi marsikaj. V tem času lahko raz- ključno vplivala na življenjske razmere, je padejo imperiji, nekdaj trdni režimi gredo na smetišče zgodovine, neposredno zajela precej več prebivalcev na odru intelektualne modne revije se izmenja cela vrsta zvezdni- in prebivalk Slovenije, kot je števil° izbri- kov in njihovih konceptov, tisto pa, kar se je zdelo naivno in utopič-sanih, ki danes velja za uradno. V zvezi s i ui • i ^ i . -i i- ■ , r? . , . . , , • , , no, se lahko izkaže kot najbolj razumno in trezno. Zares neverjetne tem glej: Pistotnik, S. (2010): |zbris kot ' ' 1 1 poligon evropskih migracijskih politik ali trike zna zgodovina včasih potegniti iz rokava (Marker, 1977). »oprostite mi, prosim, ampak vaši pred- Naskok na Metelkovo se je zgodil v zgodovinskem trenutku, pisi so izbrisali moj status«. V Brazgotine ko je bila z na novo pridobljeno (ali ohranjeno) močjo opijanjena Mm, N. K°g°vSek, B. Petkovic (ur0, elita sredi prvega kroga delitve plena. Z denacionalizacijo in prvi-53-77. Ljubljana, Mirovni inštitut. .., . , i- j- ,-l ■■ mi koraki privatizacije1 je postavila trdne temelje za redistribucijo skupnega bogastva v roke peščice ter s tem zasejala seme bodočega opustošenja pod taktirko vernikov neoliberalne ekonomije. Zgodil se je v času, ko se je zločinska mašinerija nove slovenske države šele dobro zagnala in so desettisoči začeli spoznavati, da so se znašli v kafkovskem svetu svobodne demokratične družbe. Veliko pozneje se je za del populacije, ki so jo zadeli procesi izločanja iz družbe - najprej z uporabo 'papirnatih' metod in ustrahovanjem, pogosto in po potrebi pa tudi z uporabo policijske sile -, prijelo ime izbrisani.2 Marsikdo še do danes ni zlezel iz birokratskih labirintov, v katere so jih pahnili od moči pijani oblastniki in njihovi vestni uslužbenci na upravnih enotah, sodiščih in v policiji. Zasedba Metelkove se je zgodila v času, ko se je na krilih nacionalistične evforije - tudi v Sloveniji - dogajala brutalna redefinicija nekoč skupnega jugoslovanskega prostora in družbe na splošno z vojno, ki je bila iz vrst nastajajočega vladajočega razreda vsiljena kot metoda. Čas nastajanja in utrjevanja novih meja, katerih vpliva na življenje ljudi v naslednjih letih si še ni bilo mogoče predstavljati. To je bil tudi čas obleganja Sarajeva in 3 Ta prelom je Metelkovo opremil s tako rekoč še danes nepresegljivo shizofrenijo, stotisočev beguncev, ki so jih vojne igre premetavale sem in tja po saj je vzpostavil dve nasprotujoči si narav -j T? ■ . iv/r-, i - i i v -n i ■ ciji Metelkove: v grobem bi lahko rekli, zemljevidu Evrope in sveta. Mitski skok čez metelkovsko ograjo se ,' » • „„.. ,, in ... r , iti - i ■ i ■ i-- da se ena začenja z Mrežo za Metelkovo, je torej zgodil v času, ko so obljube in obeti alternative, ki je v osem- druga s samo zasedbo. Korda govori o desetih ta del sveta navdala z željo po osvobojenem življenju in dveh nasprotujočih si linijah: o institu- raziskovanju tega, kar bi to lahko bilo, ter z obeti nekega boljšega, cionalni in avtonomni (Korda, 2008: 6). celo utopičnega sveta, bili že davno zatrti oziroma transformirani v Ta dvojnost naracij še vedno proizvaja . ,, ■ i i v oi - t ■ v ■ i številne šume v komunikaciji in nerazu- projekt nacionalne države Slovenije ali pa vsaj varno pripeljani pod . . . , . . .' . r ' ' r ' r r j r mevanja. Ista dejanja so v kontekstu ene njegovo okrilje kot eden od stebrov njegove nedvoumne legitimno- naracije vrednotena povsem nasprotno sti. Prostor, ki je sredi osemdesetih sproduciral prvi gejevsko-lezbič- kot v kontekstu druge. ni festival na t. i. Vzhodu, disko FV in še precej drugega iz mitske 4 Med to literaturo najdemo romane, in-materije ljubljanske alternative je v nekaj letih doživel regresijo v tervjuje, časopisne članke, kratke zgodbe, prostor izbrisa, z vsemi racijami, skrivanjem pred policijo in poniža- strokovne študije vseh vrst, seminarske nji, ki jih je to v praksi pomenilo, ter v prostor političnega enoumja, naloge, diplomska dela, gledališke pred-nad katerim so skoraj naslednjih dvajset let kraljevale pravljične stave razstave itn. ideje o evropskem in kapitalističnem raju. Država, ki se je danes - z zamudo, ki bi jih morala navdajati z nelagodjem - odrekajo mnogi, je bila ob zasedbi Metelkove že dobro postavljena in nobenih skrivnosti ni več moglo biti glede njene prave narave. Zgodovinska križišča osemdesetih so bila že mimo in na deželo je na novo padel politični mrak, ki ni napovedoval prav nič spodbudnih časov za tiste, ki se vendarle niso nameravali odpovedati preziru do nacionalizmov in šovinizmov vseh vrst in avtoritarnega upravljanja. Skok čez ograjo v tem kontekstu je za marsikoga na povsem osebni ravni pomenil ohranitev možnosti neod-povedi temeljnim načelom odprte in vključujoče družbe ter osvobodil košček mesta, predvsem pa domišljije za tisto neznano, kar je lahko šele sledilo. Čeprav Korda (2008: 6) sicer pomembno opozarja, da pri prizadevanjih Mreže za Metelkovo, ki stojijo na začetku metelkovske zgodbe, ni šlo za »romantičen korak v neznano, temveč boj neodvisnih institucij za svoj del pogače nasproti nacionalnim institucijam,« je moment izsiljene zasedbe vendarle prinesel radikalen prelom s tem nadvse urejenim procesom. Ta je mimo načrtov izvornih snovalcev v temelje Metelkove vpisal dodatno, neulovljivo utopično noto, ki je še vedno ni mogoče zajeti v paradigmo kulturne produkcije.3 Namreč, četudi je šlo pri Metelkovi v marsikaterem vidiku za vzpostavljanje nove institucije na področju kulture, je bila njen temeljni sestavni del, ne oziraje se na agende nadobudnih mene-džerjev na področju kulture, že od vsega začetka tudi specifična utopična politična občutljivost, ki je bila v tistem temnem času na udaru povsod. Aktu zasedbe je sledilo nekaj čisto drugega, kot so si pred tem zamislili katerikoli posamični akterji, in zlahka je mogoče pritrditi stališču Foruma Metelkove, da je danes Metelkova pomembna ne samo za mesto Ljubljana, temveč za precej širše okolje (Forum AKC Metelkova mesto, 2012). Ne samo, da je uspešno naslovila obstoječe družbene potrebe na področju kulture, s svojim delovanjem je ustvarila tudi nove, ki se dotikajo avtonomnega političnega organiziranja, razvijanja novih oblik družbenosti in militantnega raziskovanja. Če se torej dvajset let pozneje ozremo na tisti čas, se razgrne za nekatere šokantna, a zato nič manj resnična pokrajina: slovenska zgodba o uspehu je že davno pravljica za otroke, kapitalizem diskreditiran kot ideja, zaslužni graditelji države razkrinkani kot vojni dobičkarji in zasledovalci golih osebnih interesov (kar so že ves čas tudi bili). Metelkova, četudi je vseskozi delovala v družbi, prežeti z novo ideologijo zasebnega interesa in uspešništva, vendarle kljub vsem oviram ni izdala svoje obljube in ima še vedno prihodnost. Negotovo in polno protislovij, a vendar ta še vedno obstaja. Ta uvodna naracija je podrobno obdelana v obsežnem naboru literature, ki je že nastala v zvezi z metelkovsko zgodbo.4 Specifični zgodovinski kontekst z vsemi posebnostmi lokalnih 5 Za različne in pogosto nasprotujoče si kamenčke metelkovskega mozaika glej poleg običajnih virov (Bratko Bibič, Mar- političnih konstelacij, vplivi avtonomnih političnih gibanj iz ko Hren, Miha Zadnikar) tudi diplomsko tujine, močnimi akterji in drugimi ključnimi dejavniki v pro-nalogo Nevena Korde in roman Andreja ji-mj. it jl ■ • 5 >v j. l .. 6 , • , cesu produkcije Metelkove so dobro popisani.5 Zato se bom na Morovica Seks, ljubezen in to. r . .. . . 6 tem mestu izognil soočenju s to včasih neobvladljivo množico Glej denimo dela avtorjev in avtoric, kot detajlov, med katerimi so bizarna politična srečanja, neverjetne so Henri Lefebvre, David Harvey, Saskia vv. v , Sassen in Doreen Massey, če naštejem potegavščine in naključne osebne povezave, ki so vsi po vrsti zgolj nekatere. odigrali ključno vlogo v času, ko se je Metelkova šele borila za 7 ,,,, , r i i i pravico do obstoja. Ambicija tega članka je fenomen Metelkove Koncept globalnega mesta [global ^ i j i lv ■ i , ■ , j i city] prihaja od Saskia Sassen. Globalna umestiti v kontekst dveh splošnih procesov, ki pomembno doto-mesta imajo znaten neposreden vpliv na čata življenjske razmere v kapitalistični družbi: urbanistično globalno stanje stvari prek ekonomskih, načrtovanje na eni strani in izrivanje ljudi iz družbe na drugi. političnih, kulturnih in infrastrukturnih Motivacija, ki napaja tovrstni premislek, je jasna: če razumemo, vzodov. So sedeži globalnih korporacij, , , A „ , 1T j j , -i • v v i vi i , ., ..... ., . .. ' kako se Metelkove danes dotikajo širši družbeni procesi, potem mednarodnih političnih organizacij, ' ^ ' r medijskih hiš, prometna vozlišča itn. Glej se laže približamo razmišljanju o te^ kaj bi lahko Metelkova v Sassen, S. (2001): The Global City: v okoliščinah, ki so že davno precej drugačne od tistih izpred New York, London, Tokyo. Princeton, dvajsetih let, šele postala. Princeton University Press. 8 Več o situacionistični avanturi, njenih akterjih, igrah in političnih dosežkih glej . . v diplomskem delu: Pavlišič, a. (2007): leoretsKi opomnik o urbanizmu Skromen prispevek o politični teoriji in praksi Situacionistične Internacionale. Ivan Chtcheglov (1981: 1) je v °b začetku ki se ravn°l