SPREMENJEN JE ZAKON O VARNOSTIV CESTNEM PROMETU Pomenljive novosti Sredi oktobra so pričele veljati spremembe zakona o temeljih varnosti v cestnem prometu in poprosiJi smo sekretarja AMD Moste - v sklopu društva deluje tudi avto šola -, da našim bralcem, pa kajpak njihovim »šolarjem«, posreduje bistvene novote tega zakona. Odzval se je našemu vabilu, a se že naprej opravičil, da bo bolj taksativen, ker da je besedilo sprememb dovolj jasno. Naj grem kar po vrsti. - Natančneje je določeno, da je pešec tudi oseba, ki se po cesti drsa, smuča ali kotalka. - Spremenjene so tudi dovo-ljene hitrosti: 70 km na uro za prevoz otrok z avtobusi in za člen-kaste avtobuse brez stojišč; 50 km za mestne avtobuse in avtobuse, ki imajo poleg vgrajenih sedežev tudi stojišča; 30 km za traktorje. - Na avtobusnih postajališčih je prepovedano tudi ustavljanje. - Največja dovoljena hitrost pri vleki vozil je 40 km na uro. - Največja dovoljena hitrost kolesa z motorjem na kolesarski stezi je 25 km na uro. - Voznik kolesa z motorjem in sopotnik morata med vožn/o no-siti čeiado (po 1. 7. 1989). - Pred zaznamovanim prehj-dom za pešce, kjer čakajo, da bodo prečkali cesto starejši ob-čani, otroci, invalidi itn., mora voznik obvezno ustaviti vozilo. - Magistralne ceste morajo biti označene s polnimi črtami (od 1. 1. 1989). - Na zapornicah in polzapomi-cah mora biti utripajoča luč (od 1. 1. 1990) - Oranžne luči na latah, ki oz-načujejo dclo na cesti ali oviro, morajo utripati. - Tudi ko je v prometni nez-godi nastala manjša gmotna škoda, mora organ za noiranje za-deve oditi na kraj nezgode, če eden od udeležencev to zahteva. - Če v prometni nesreči kdo podleže poškodbam, se obvezno odredi odvzem krvi ali urina voz-nikom udeležencem. - Poklicni vozniki morajo vsako treije leto na obnavljanje znanja in na preizkus znanja. Po-trdilo o preizkusu mora biti prilo-ženo vozniškemu dovoljenju. - Voznik, ki ni lastnik vozila, katerega vozi, mora uradni osebni dati podatke o lastniku oziroma osebi, ki mu je dala vozilo v upo-rabo. Posebno poglavje so kazni. Subjekti vzgojno-učnega procesa - kjerkoli - so vedno v precepu nihanja med permisijo in repre-sijo. Tudi z vozniki vozil in va-ruhi reda na cestah je tako. Na-drobneje ne kaže naštevati vseh sprememb represivnih ukrepov, saj jih je kar precejšen zalogaj. Naj pa vendarle navedem novost, da se bo voznik, ki bo ponavljal nekatere prekrške, sam odločil, ali bo opravil dopolnilno izobra-ževanje in peverjanje znanja ali pa bo ob vozniško dovoljenje. Pa morda še to: o vseh varnostnih ukrepih, prometnih nezgodah in posledicah bodo pristojni organi vodili evidenco. S kaznimi se je jeziček na leht-nici trenutno nagnil v prid repre-sije, prometna milica pa zagotav-lja, da permisija ne bo prav nič zgubila na pomenu in da bo še naprej nenehna sestavina dela mi-ličnikov. Poscbno poglavje je tudi uspo-sabljanje voznikov in opravljanje izpitov za voznike motornih vozil po programu za oboje. Kandidat za voznika se mora za vozniški izpit pripravljati v avto šoli iz te-oretičnega in praktičnega dela. Od letošnjega 12. oktobra dalje lahko evidenčni karton izda: 1. avto šola, pri kateri je kan-didat uspešno končal tečaj cestno-prometnih predpisov (CPP); 2. vsaka avto šola, če kandidat že ima vozniško dovoljenje A ali B kategorije; 3. strokovna šola, če je kandi-dat - učenec te šole pozitivno oce-njen iz predmeta CPP. Kandidat za A kategorijo se mnra nrinravliati v.a i'/nit v/ Tpnrp- tičnega in praktičnega dela v avto šoli. Obvezno mora opraviti tečaj CPP in prepdisani program uče-nja vožnje, ki obsega sedem vaj, pod nadzorstvom inštruktorja avto šole. Tablice »L« za označi-tev motornega kolesa izdajajo avto šole. Samostojno učenje vož-nje z motornim kolesom ni dovo-ljeno. Pa še opomba: Kandidati, ki so že opravljali teoretični ali prak-tični del izpita pri organu za no-tranje zadeve, se še lahko prijavijo k izpitu brez tečaja CPP. Pogoj je le, da jim je že izdan evidenčni karton po letu 1982. Če bo vse to - pa seveda še kaj - prispevalo k večji prometni varnosti na naših cestah (o njih pa o drugih varnostnih elemen-tih tule sedaj ne kanimo pisati), se bo jeziček med permisijo in represijo spet malo bolj umiril. In to naj bi bil poglavitni namen tudi zadnjih sprememb zakona o temeljih prometne varnosti: več discipliniranih voznikov na cesti pa manj nezgod. A.M.