Tony BUZAN, Barry BUZAN: Knjiga o miselnih vzorcih. Mladinska knjiga, Ljubljana 2005 Tony Buzan se je s svojim strokovnim delovanjem odlo~il prispevati k razvi- janju ~lovekovih umskih zmo`nosti in k njihovi u~inkovitej{i uporabi. Slovens- ki bralci ga poznajo po delu Delaj z glavo izpred tridesetih let. Tokrat je pred nami prevod izvirnika The mind map book iz leta 1995, ki se v sloven{~ini glasi Knjiga o miselnih vzorcih. Delo je Tony Buzan napisal v soavtorstvu z bratom Barryjem. Knjiga v zalo`ni{tvu Mladinske knjige prihaja `al na slovenski trg z desetletno zamudo. Tony Buzan je v mednarodnih krogih zelo znan in cenjen strokovnjak in pisec, veliko svojega dela je posvetil raziskovanju delovanja mo`ganov, u~enju in u~nim te`avam, mi{ljenju, spominu, ustvarjalnemu mi{ljenju, hitremu in u~inkovitemu branju ter izpopolnjevanju strategij mi{ljenja. Ko se je zavedel, kako zelo opazno je preprosta sprememba (uporaba barv v osebnih zapiskih) izbolj{ala njegov spomin, se je {e strastneje lotil prou~evanja psihologije in za- konitosti u~enja, nevrofiziologije, nevrolingvistike in {e nekaterih drugih znanstvenih disciplin. Vse to z namenom, da bi {e izbolj{al svoje u~enje in po- magal ljudem s te`jimi u~nimi te`avami. V obravnavani knjigi avtorja dokaj temeljito seznanita bralca z zakoni- tostmi delovanja ~love{kih mo`ganov, z radialnim oziroma ve~smernim mi{ljen- jem in z uporabo miselnih vzorcev, s principi razvijanja ustvarjalnega mi{ljen- ja in miselnih sposobnosti, s tehnikami razvijanja ~love{kega razuma ter spod- bujanja vedo`eljnosti in radovednosti. Vse te vsebine so zajete v {estih delih, na 287 straneh. – Prvi del knjige z naslovom Naravna zgradba sta avtorja namenila naj- novej{im spoznanjem o ~love{kih mo`ganih. Opisujeta sestavne dele na{ih mo`ganov, kako obdelujemo podatke, kako se u~imo in kako si najla`e zapomn- imo podatke, zakaj si nekateri zapomnijo ve~ kot drugi. Ugotavljata, da s poz- navanjem zgradbe na{ih mo`ganov, z njim prilagojenimi miselnimi vzorci in ve~smernim mi{ljenjem, ki izvirajo iz temeljne mo`ganske zgradbe, izbolj{amo svoje umske sposobnosti. – Drugi del nosi naslov Temelji in je namenjen prikazu uporabe leve in desne mo`ganske hemisfere in njunima posebnostma in zmo`nostma. Avtorja pri- poro~ata uporabo obeh hemisfer, kar opazno izbolj{a umske sposobnosti. – V tretjem delu, z naslovom Zgradba, avtorja dajeta napotke in priporo~ila, kako naju~inkoviteje razmi{ljati in miselno delovati s pomo~jo tehnike t. i. celostnih miselnih vzorcev, seveda v skladu z osebnimi zna~ilnostmi vsakega posameznika. – Strnitev je naslov ~etrtega dela knjige, kjer avtorja smiselno pojasnjujeta, zakaj in pri katerih razli~nih vrstah umskih nalog lahko uspe{no uporab- ljamo miselne vzorce (npr. pri odlo~anju, pri snovanju zamisli, prav tako pri urejanju zamisli, pri ustvarjalnem mi{ljenju, pri izbolj{evanju spomin- skih funkcij). S knji`ne police 177 Sodobna pedagogika_6.qxp 14.3.2006 7:20 Page 177 – V petem delu knjige Uporaba so na{teta podro~ja, kjer vse lahko uporab- ljamo miselne vzorce: pri osebnem razvoju in osebnih projektih, pri dru`in- skih nalogah, pri izobra`evanju, pri poklicnem delu ter pri na~rtovanju pri- hodnosti. Ob upo{tevanju nasvetov se bralec lahko nau~i vrsto spretnosti za izbolj{anje svojega umskega delovanja. – V Dodatku ob koncu knjige je bralec postavljen pred nalogo, da se preizkusi in prepozna osebne zapiske {tirinajstih velikih mislecev sveta, obenem pa ob tem spozna, kako raznolike na~ine zapisovanja svojih genialnih zamis- li so uporabljali misleci. Avtorja `e ob za~etnih navodilih bralce povabita, naj sodelujejo pri nasta- janju izbolj{av knjige in tehnik miselnih vzorcev nasploh in v ta namen po{lje- jo svoje zamisli, zgodbe, namige, primere dobre prakse za izbolj{anje znanja in prihodnjih knjig o miselnih vzorcih, kar ka`e na veliko odprtost avtorjev do novih zamisli. Knjiga je priro~nik oziroma u~benik z zelo premi{ljeno zgradbo in obliko, ki omogo~a bralcu dejaven {tudij zajetih vsebin. Poglavja so smiselno opremlje- na z napotki, s podnaslovi, poudarki, z uokvirjenimi deli besedila, zanimivost- mi o obravnavani temi, s sklepno mislijo ob koncu, prostorom za zapiske in pripombe ter z mnogimi ilustracijami, ki smiselno dopolnjujejo besedilo. Knjiga bo zagotovo izziv mnogim, ki se {e u~ijo, in mnogim, ki `e u~ijo. 178 SODOBNA PEDAGOGIKA 1/2006 Sodobna pedagogika_6.qxp 14.3.2006 7:20 Page 178