Marko Juvan 698 ERVIN FRITZ, MINEVANJE Minevanje je naslov nove, četrte pesniške zbirke vidnega slovenskega pesnika srednjega rodu, Ervina Fritza (r. 1940). Pesnik v njej le deloma sledi svojemu ustaljenemu pesniškemu zanimanju: zdaj ga bolj kot prej obsedeno prevzema pojav minljivosti, neponovljivosti, enkratnosti. Tako je njegova beseda usmerjena k tistim življenj- skim manifestacijam, v katerih prihaja minljivost najbolj do veljave, v katerih najbolj otipljivo, najbolj okrutno zadeva človeka: to so slovesa, staranje in kajpak smrt. Zbirko je porodila nepotešljiva bolečina, smrt najbližjega: posvečena je spominu na pesnikovo ženo. Kaj lahko potemtakem pesniška beseda postavi nasproti razgraditvi in razpadu, ki ju povzroči minljivost? Fritz postavlja v ospredje telo, eros, trdnost občutenj in strasti. Deliti neponovljive hipe z dragim bitjem, nesebično se mu predati — to so v pesnikovem razgledu tiste vrednote, tiste trdne oporne točke, zaradi katerih je vredno živeti, biti (razdelek Pesnikova žena). Zato je tudi izguba ljubljene osebe nepresegljiva: zbirko sekajo rezki, disonančni toni celo tedaj, ko je lirični subjekt prevzet s strastjo predajanja drugemu, z nežnostjo in toplino. Fritz ne pušča prostora slepilom in samoprevaram: tu je latentno prisotna zavest, da nas povsod obkroža smrt kot stalna grožnja ... Razdelka Pustota in Minevanje sta povsem v znamenju smrti, teme, nesmisla. France Prešeren je nesmislu življenja in smrti postavil nasproti ustaljenost in skladnost poezije. Fritz pa ne verjame v orfejevsko moč pesništva. V razdelku Kronist odločno odklanja odkupiteljsko in obnoviteljsko moč poezije; pesem mora le zabeležiti pretakanje časa in uloviti tiste privilegirane trenutke radosti in bolečine, strasti in groze, ki jih bomo kasneje nosili samo še v spominih. Z dokajšnjo mero posmeha Fritz ugotavlja, da se smisla ne da in ne more »ujeti« v pesem. Šele v zadnjih dveh razdelkih (Črni dežniki in Pravzaprav) se pesnik približuje temam, ki so ga zavzemale v prejšnjih zbirkah (zlasti Dan današnji, 1972): oči ima uprte v vsakdan, v sive mestne prostore, v malega slovenskega človeka in njegove težave. S tem, ko Fritz vnaša navidez banalne situacije 699 Ervin Fritz, Minevanje v razpoznavna okolja, mu vendarle teta te poezije pa je, da s sorazmerno uspe zavzeto spregovoriti o bistvenih skromnimi in preprostimi sredstvi do- vprašanjih posameznika v sodobnem sega presenetljive pesniške učinke, svetu, o slovenskem narodu, zgodovini Tudi tukaj je primer, ki dokazuje, da in človeštvu nasploh. je preprostost odlika velike poezije. Za Fritzevo zbirko Minevanje so Vsekakor je Fritz s to zbirko nakazal značilni nenavadno svež izraz, duhovite nove zgibe svojega pesniškega nemira, poante in presenetljiva komunikativ- ki je že prinesel pomembne estetske nost. Pesnik je tu zvest v glavnem dosežke. Krešimir Nemec tradicionalnim poetičnim sredstvom in trdni oblikovni strukturi, velika kvali- (Oko, 14—18 aprila 1983)