Za poduk in kratek čas. Peyraraale, bivši lurški župnik. (Dalju.) Njegovi župljani vedo sto in to lepih in jako zanimivih zgodeb iz njegovoga življenja povedati. Naj nekatere tukaj posnememo. Ubogi so bili njegovi prijatelji in trumo kruljevih, bolenib. in siromakov. ki so okoli in okoli obsedali njegovo stanovanje, je rad imenoval svojo ,,familijo". On je ysem pomagal, vse je podpiral in lolažil; če je pa kdo po nemaraem življenju prišel do airomaške palice, tiatemu je Peyramale ojstro zapridigal, a zavrgel tudi tacega človeka ni. Temu je dal v denarju, drugemu je pomagal z dobrim svetom, lačnemu je dal kruha, golemu oblauila; kjer je bilo pomoči treba, tam je Peyramale pomagal. Ako je imel veliko, delil je veliko, če je pa imel malo, pa je tudi od malega rad dal svoji ,,familiji". Vse njegove omare in sbrambe so bile prazne; oa je drugod hraail svoje zaklade, tam aamrec, kjer jih rja ae pogubi, kjer jih moli ne saejo, ia kjer nobedea tat ne pride do njih. Sam je bil zadovoljea s poabšeao sukajo; črevlji so bili že tolikokrat zakrpani, da si prvo oglavje komaj zasledil; in o ajegovem klobuku ao budobai ljudje rekali, da je pre že Abrabama videl. Ako mu je katera dobra duša darovala aovo sukajo ali nove črevlje, takoj je sukajo spremeail v jopič, in ž ajim aagega oblekel, ia črevlje je daroval tistemu, kateri jih je najbojj potreboval. Casih so dobri župljani podmitili njegovo staro hišiajo, da je po aoči zmeaila ajegovo staro obleko z aovo; takrat se je Peyramale pritožil, rekši: ,,Zakaj me ločite od mojih starih alužebaih ?" Nekega dae tnu prinesejo dvaaajst novih srajc. Hišinja jib je zuaaj aa dvorišču razobesila, ia je šla v hišo omare pripravljat. Ko pride aazaj aa dvorišce, je viselo še samo deset srajc, dve je med tem že aek siromak odaesel. Starka prestrašeaa, je aa glaa upila: ,,Pa ravao kar še jih je dvaaajst bilo!" Župaik pa se je smehljal, ter djal: ,,Veadar ae upij tako, saj božjib zapovedi tudi ai več kakor deset". Drugo jutro jih ai bilo več, kakor osem; srajce so bolj aaglo pojemale kakor mesec, za par dai še jih je samo troje oatalo. Toliko na eakrat hišinja ni mogla prenesti. Ko je ubrala svoje grlo in nabrusila svoj jezik, je prišla nad gospoda župnika, ia dasiravno so imeli duhovaega gospoda v gostje, jim je veadar glasao očitala njihov greh, ia jim aa drobao ia aa dolgo povedala, kar jim je šlo. Peyramale je potrpel ter počakal aa konec pridige, a potem je mirao rekel: ,,Glej, Bog ljubi neravne številke: edea Bog, tri božje osebe, sedem sv. zakrameatov". Starka je meaila, da je to izrek sv. pisma, ia ni upala dalje ugovarjati. Ne redkokrat, ampak pogostoma se je zgodilo, da je I'eyramale pustil svojo srajco ia svoje hlače kakemu revaemu trpinu. Njegov dolgi talar je ljudem zakrival, kar je župnik skrivoma ubogim dobrega storil. (Dalje prih.) Smcšnica 29. Cigaa je ukradel pri aekem judu bakren kotelj, a revež ni prej pomislil, kaj bode z ajim. Tedaj pa ga še skrije v turšišču ter se poda aazaj k judu v oštarijo. Leta je že zgrešil kotelj ter budo prekliaja tatii. ,,Eh, očka", reče cigan judu, ,,kdo bo aeki kradel kotelj, čemu bi mu kje bil?" — ,,Čemu?" zaupije jud razkačea, nčemu ? Sekira se vzame ia kotelj se razaeče na kose, potera ga kiipi vaak klepar". — ,,Tako?!" vpraša zategnjeao cigaa ter se odpravlja po času — na turšišče.