IS JE OBRAVNAVAL POROČILO O STANJU VZGOJE IN IZOBRAŽEVANJA V OŠ IN VVZ V OBČINI LJUBLJANA CENTER V ŠOLSKEM LETU 1976/77 Podružbljanje vzgoje in izobraževanja Več pozornosti bo potrebno posvetiti povezovanju s krajevno skupnostjo, kjer so potrebne in možne številne oblike sodelovanja Strokovna služba Zavoda SRS za šolstvo OE Ljubljana je pripravila poročilo, ki prikazuje sta-nje na področju vzgoje in izobraževanja v prete-klem šolskem letu v naši občini z raznih vidikov. Na področju podružbljanja vzgoje in izobraže-vanja je vsekakor zaslediti kvalitetne vsebinske premike tako je to zaslediti v sodelovanju OŠ in VVZ z družbenopolitičnimi organizacijami in skupnostmi pri izvedbi nekaterih akcij kakor tu-di v čedalje večjem vplivu staršev pri razreše-vanju učno vzgojne problematike. Kljub temu pa ostaja še vrsta odprtih problemov, zla-sti na področju povezovanja; WZ-osnovna šola-srednje šo-le, kjer je bilo na relaciji WZ-osnovna šola vsaj nekaj nare-jenega zlasti s strani WZ, medtem ko povezovanje osnovnih in srednjih šol še ni našlo prave vsebine. Temu vprašanju bo v bodoče potreb-no posvetiti vso pozornost. ka-kor tudi povezovanju OŠ in WZ s krajevnimi skupnost-mi, kjer so možne in potrebne številne oblike skupnega dela in življenja. Manj učencev V poročilu se ugotavlja, da šolska mreža odgovarja orga-niziranosti vzgojnoizobraže-valne dejavnostiivendar, če-prav še mnoge šole sprejema-jo učence iz drugih občin.se z izgradnjo novih šol na perife-riji mesta število vpisov manj-ša. O tem priča tudi podatek, da se je v šolskem letu 1976/77 število učencev glede na prejš-nje šolsko leto zmanjšalo za 196 učencev. Generacijski osip iz leta v leto počasi upada, tako da je v preteklem šolskem letu znašal le 6,77 odstotka. Zaskrbljujoč pa je podatek, da na vseh osnovnih šolah v občini Center dela z neustrez-no šolsko izobrazbo pri re-dnem pouku 19 učiteljevter 15 učiteljev v podaljšanem biva-nju. Vzrok za tako stanje je pomanjkanje ustreznih ka-drov ter velika fluktuacija. Številne prostovoljne dejavnosti Kljub temu, da se čedalje več uporablja sodobna učna tehnologija in so prisotne tež-nje po aktualizaciji pouka v vzgojnoizobraževalnem delu, še vedno prevladujejo klasič-ne oblike dela, ki učence pre-malo aktivirajo, da bi razvijali ustvarjalnost, samoiniciativ-nost in odgovornost, ki so bi-stvene vrednote samouprav-ljalca. Več bo potrebno storiti tudi za premagovanje še vedno na-pačnega gledanja in mentali-tete glede starih učbenikov kakor tudi dopolnilnega pou-ka, ki ga nekateri učenci pa tudi starši še vedno smatrajo kot dodatno obremenitev ali celo kazen, ne pa kot pomoč. Prostovoljne dejavnosti učencev so zelo številne, saj beležimo, da je v njih sodelo-valo kar 77 odstotkov vseh učencev. Občutiti pa je še ve- dno pomanjkanje ustreznih mentorjev, da bi se prostovolj-ne dejavnosti dejansko orga-nizirale po interesih učencev. Morda kaže iskati ustrezno po-moč v povezovanju s samou-pravnimi interesnimi skup-nostmi ter v povezovanju s srednjimi šolami ter krajevni-mi skupnostmi. V tem prime-ru bi šole skupaj s krajevnimi skupnostmi lahko postale ža-rišča vsega kulturnega in re-kreacijskega življenja. Na področju podružbljanja vzgojnovarstvene dejavnosti v naših vrtcih se vedno bolj uveljavlja načelo odprtosti WZ v pogledu povezovanja s družbenim okoljem. V občini Center deluje 5 upravno samostojnih WZ, s skupno 11 dislociranimi eno-tami v katerih je vključeno izredno veliko število otrok iz drugih občin (cca 1/3), kar je treba posebej poudariti ob ugotovitvi, da je razvitost mre-že WZ v naši občini še vedno nezadostna ter imamo še ve-dno veliko nerešenih prošenj za sprejem. Nedvomno pa se bo stanje z izgradnjo novih vrtcev tako v naši (Poljane) kot tudi v drugih občinah izboljšalo. Poročilo o stanju vzgoje in izobraževanja v OŠ in WZ nam podaja nekatere ugotovi-tve ter obenem opozarja na ne-katere še nerešene probleme, ki jim bo v prihodnosti po-trebno posvetiti več pozorno-sti. A. B.