po^tn *n&i?ia£*n X V GOBOVI NI MLADIKA izhaja v Celju prvega dne vsakega meseca. Naročnina za Mladiko je letno Din 84'—, s krojno prilogo vred Din 100'—. Da uprava ustreže najširšim slojem, sprejema naročnino tudi polletno (Din 42'—) in četrtletno (Din 21'—). V inozemstvu stane Din 100‘—, s krojno prilogo Din 116'—; v Ameriki dol. 2'—, s krojno prilogo dol. 2'40. Čekovni račun imamo za Jugoslavijo v Ljubljani št. 11.412 Družba sv. Mohorja, Celje, za Italijo v Trstu št. 11/1675, za Avstrijo na Dunaju D 160.150. Naročnino in reklamacije je pošiljati na naslov: Uprava Mladike v Celju. — Reklamirati se more vsakikrat le zadnja številka. Rokopisi naj se pošiljajo na naslov: F. S. Finžgar, tehnični urednik publikacij Družbe sv. Mohorja, Ljubljana, Ple-teršnikova 30, ali: Mladika, Ljubljana, poštni predal 337; telefon 5095. Ugankarsko gradivo sprejema višji šolski nadzornik Josip Novak v Št. Vidu nad Ljubljano. Na isti naslov je pošiljati tudi rešitve ugank. Za dečke res po učno-zanimiva je knjiga Med življenjem in smrtjo Iz ruščine p r e v e 1 B. Vdovic. Knjiga je ilustrirana. Kritike priznavajo, da je zgodba te ekspedicije v Severno Ledeno morje med podobnimi spisi pač izmed resničnostno najlepših. Stane broš. 27*— (36*—), vez. 36*— (48*—) * V OCENO SM Knjiga o lepem vedenju. Tretja, zelo omnožena in izpopolnjena izdaja, pisal U r b a n u s. V Ljubljani 1932. Jugoslovanska knjigurna. — Vezana 64 Din, broš. 50 Din. Sedaj vem, kaj je radio. V esperantu spisal E. A i s b e r g. Prosto prevedel Leopold A n d r e e. 1932. Založila in izdala Učiteljska tiskarna v Ljubljani. Vez. 48 Din. O PREJELI T Dve nevesti. C. G o 1 a r. Vesela igra v treh dejanjih. V Ljubljani 1932. Natisnila in založila Učiteljska tiskarna v Ljubljani. Cena 18 Din. Borivec z Bogom. Frunce V od n ik. 1932. Pesniška zbirka. Natisnila jugoslovanska tiskarna v Ljubljani. Očetov klic. Sedem govorov o katoliški akciji. Dr. Mihael Opeka. V Ljub- ELE KNJIGE ljani 1932. Založila Prodajalna H. Nič-innnova. Cena 10 Din. Ciciban. Oton Ž u p a n č i č. V Ljubljani 1932. Opremil in ilustriral Nikolaj Pirnat. Izdala »Umetniška propaganda«. Vez. 45 Din. Črtice. Fran Ksaver Meško. Maribor 1931. Tisk in zaloga Tiskarne sv. Cirila v Mariboru. Cirilova knjižnica LXVIII zvezek. Naročniki! Prosimo vas, pokažite Mladiko tudi prijateljskim družinam. Če sodite, da bi katere naročile Mladiko, blagovolite sporočiti naslove na dopisnici: Upravi Mladike, Celje. — Od prejšnjih letnikov Mladike se še dobijo letniki 1924, 1925 in 1926 broširani po 90 Din, vezani po 130 Din, letniki 1927, 1928, 1929, 1930 in 1931 broširani po 110 Din, vezani po 150 Din; z odpravnino stane letnik 10 Din več. Vezava Mladike stane z izvirnimi platnicami v platnu 40 Din, napol v platnu 30 Din; lahko pa se naročajo izvirne platnice tudi same ter stanejo v platnu 30 Din, napol v platnu 20 Din. Tilka Mohorjeva tiskarna, r.z.zo. z., v Celju (Fran Milavec, Celje).—Izdaja Družba sv. Mohorja v Celju (Jožef Zeichen, Celje). Za uredništvo: Fran Milavec, Celje. Wa¥a Va m / IA1 M 8 iu 1070—1080 omenjenega dela.) Opis črne smrti. Skoraj neprekosljivo nam slika grozovite prizore ob divjanju črne smrti italijanski pisatelj Boccaccio. Zrl je 1. H48 na lastne oči, kako je kuga davila in pustošila po Italiji. Sam pa ji je srečno ušel. Nekaj let pozneje je opisal v živih barvah vse strahote, ki jih je doživelo mesto Florenca. Po pravici smemo domnevati, da je moralo biti enako tako povsod, kjerkoli so padali pogubni udarci velike morilke. Enake stvari so doživele Benetke, doživela so jih mesta Nemčije in Francije, ponavljali pa so se taki prizori tudi po naših krajih. Bridko so umirali nešteti nesrečneži iu kaj ostudne reči so se dogajale z njihovimi trupli. Na tisoče jih je zbolevalo dan na dan. Še najlaže je bilo bogatašem; ti so se lahko umikali v zdrave kraje ali v svoje podeželske dvorce, kjer so se zaprli kakor v grobnico in se za poljuben čas docela odločili od sveta; če so pa vendar zboleli, je imel denar dovolj moči, da so se našli ljudje, ki so vztrajali poleg njih, tako da imenitnim bolnikom vsaj ni bilo treba hirati čisto na samem. Članom revnih in srednjih slojev pa je bilo hudo. Čim so zapadli bolezni, je vse zbežalo od njih. Nihče jim ni stregel, nihče jih ni tolažil; brez hrane so umirali. (Velikansko število za kugo umrlih redovnikov priča, da se Cerkev nikakor ni izneverjala svojemu zvanju. Saj jih je samo izmed članov frančiškanskega reda umrlo nad 124.000. Toda množica obolelih vobče je bila tako nepregledna, da je pomoč samostanov in vseh drugih cerkvenih ustanov pomenila le kapljico v morje. Boccaccijeva trditev torej precej drži.) Sosedje se iz strahu pred okužbo drug za drugega niso menili in dostikrat jih je šele smrad, ki je puhtel iz bližnjega stanovanja, opozoril, da imajo v hiši mrliča. Tedaj je bilo pač treba nekaj ukreniti. Počakali so noči in pod njenim okriljem so ali sami ali po najetih dninarjih, ki jih pa ni bilo vselej lahko dobiti, prenesli truplo iz hiše in položili na cesto. Ob jutrnjih urah si videl po vsem mestu, kar tako pod milim nebom in na očitnem trgu, vse polno zapuščenih mrličev. Poleg njih so ležali često tudi taki siromaki, ki so še dihali in se vili v smrtnem boju. Bili so to taki, ki jih je bolezen iznenadila na poti. Kdo naj bi bil za vso to množico skrbel? Bilo je dosti, če je dala oblast prinesti preproste krste, kamor so stlačili trupla. Po dva, po trije mrtveci so morali v eno krsto. Pisatelj omenja primere, ko sta prišla v isto krsto mož in žena. ali pa so morali v eni sami krsti najti prostora trije bratje. Mrličev je bilo toliko, da je kmalu primanjkovalo krst. Tedaj se ljudje niso pomišljali: polagali so trupla na navadne deske in jih na teh nosili do groba. Če je pred kako krsto stopal duhovnik, so se drugi nosači s svojim žalostnim bremenom vred kar uvrščali za njo, ki je tako nastal dolg pogrebni sprevod — čestokrat brez pogrebcev. Na pokopališču je duhovnik včasih naštel osem. devet, tudi deset krst. ki jih je bil vse hkrati vodil na njivo božjo. Nikjer nisi opazil solze, nikjer sveče, ki bi svetila ubogim mrtvecem, in razen služabnika božjega ni bilo nikogar, ki bi bil molil zanje. Ker se je bilo bati, da bo na pokopališčih zmanjkalo prostora, če bi sleherno krsto polagali v posamezne grobove, so začeli kopati jarke in vanje brez razlike skladati trupla. Na stotine jih je prišlo v skupen grob. Natrpali so jih v ogromno jamo, kakor se zlaga blago na dno ladje: na vsako plast mrličev so nasuli nekaj prsti, na prst pa položili novo plast trupel iu tako so nadaljevali, dokler ni bila jama zvrhana. Takole je bilo po mestih. Kako obupno lice pa je kazalo življenje šele po vaseh in na osamljenih kmetijah! Brez sleherne nege, popolnoma zapuščeni so umirali z družinami vred kmetje, tlačani, kajžarji. pastirji. Ležali so na vseh koncih in krajih, v svojih bajtah in izven njih, [jo cestah in kolovozih, v cerkvah in kapelicah, po njivah, po travnikih, v grmovju. Umirali niso, kakor umirajo ljudje, ampak kakor poginjajo živali. Koliko palač gosposke Florence, koliko krasnih hiš, koliko imenitnih bivališč, ki so bila prej polna družin, gospodov in gospa, se je izpraznilo do poslednjega služabnika! Koliko odličnih mož, koliko lepih žensk, koliko krepkih mladeničev, ki bi bil o njih vsakdo sodil, da so docela zdravi, je opoldne še obedovalo s sorodniki in prijatelji, a že večerna zarja jim je posvetila v oni svet, in še pred polnočjo so se združili s svojimi rajnkimi. Podobno gorje se je zgrnilo tudi nad slovenskimi deželami. Ni se pa razbrzdalo do take mere kakor v Italiji, to pa zato ne, ker naša domovina ni premogla velikih mest in sploh ni bila tako obljudena. Hudo pa je bilo kljub temu, strašno hudo in bridko. Slika naše prošlosti dobi še nekaj nadaljnjih temnih odtenkov, če pomislimo, da je prišla kuga k našim prednikom tudi še kesneje večkrat v goste. Narod je imel krute skušnje in je predobro vedel, zakaj se trese pred njo. Zato je umljivo, zakaj je ljubljanski škof Tomaž Hren dal okoli leta 1600 na veliki zvon v Gornjem gradu napraviti napis: »Spomni se, o Gospod, svoje svete obljube in reci morilnemu angelu: Zadosti je. Zadrži svojo roko, da ne bo opustošena zemlja.« Ukrepi oblasti ob kugi. Kaj so pa delale oblasti? Bile so prav tako kakor zdravniki brez moči. Nič pravega niso znale ukreniti. Bilo je, kakor da so izgubile glavo. Pravičen opazo-vavec bo kaj pa priznal, da je bilo v takratnih razmerah sila težko postaviti skrivnostnemu zlu učinkovit jez. V kolikor so se oblasti sploh povzpele do varnostnih odredb, so to storile prekesno; tedaj so bili grobovi že polni, kuga se je nadivjala in začela nekako sama sebe ujedati. V prvih mesecih se marsikje tudi radi tega niso genili, ker se je širilo mnenje, da so prišle gori na visokem nebu zvezde v neugoden medsebojni položaj in da izvira vse zlo iz te nesrečne konstelacije. Zvezdam se pač ni bilo mogoče upirati. Kdo bi bil torej šel tratit čas z naporom, ki itak nič ne obeta? Ni kazalo drugega nego čakati, da se neblaga konstelacija razdruži in da stopi na njeno mesto druga, prijaznejša. Široke množice se pa s to razlago večinoma niso zadovoljevale. Preveč gorja, uničevanja so zrli ljudje dan na dan, da bi jim bila mogla ostati duša mirna. Pretresljivi udarci usode, ki so se neprenehoma vrstili, so jim omajali običajno nrav in v srcu so se jim razvnele nenadejane strasti. Strah in trepet, žalost in obup, gnev in vsakovrstno razburjenje, vse to se je čudno mešalo v dušah in nastali so iz tega ponekod tudi prečudni izrodki. Bičarji ali flagelanti so hodili od kraja do kraja, javno molili, javno prepevali nabožne pesmi, delali pokoro pred vsemi ljudmi ob razgaljenju in bičanju telesa; še drugega prostovoljnega poniževanja se niso strašili. Govorili so, da je Ireba na ta način večnega Boga v njegovi upravičeni jezi potolažiti; ves svet so pozivali, naj jim sledi, naj dela enako pokoro, naj se očisti grehov. Drugi pa so dolžili Jude, da so iz sovraštva proti kristjanom zastrupili vodnjake — zato kuga! V mnogih mestih je pobesnela množica planila v judovske hiše in pobila vse, kar je našla živega. Skoraj bi se smelo trditi, da so imele oblasti več truda s krotenjem teh zablod, nego so imele posla z borbo zoper kugo. Omenili smo, da je kuga tudi kesneje cesto razsajala. Samo tako splošno ni nikoli več nastopila in tudi nikoli več ni bilo radi nje toliko razdejanja kakor v črnem 14. stoletju. Po dobrem delu se sme to pripisati dejstvu, da so jo znale oblasti krepkeje pobijati. Ravnale so po določenem načrtu, ki se je zval »kužni red«. Ukrepi so bili dostikrat brezobzirni, vprav kruti, in ljudje so včasih zares dvojno trpeli: ne samo radi kuge, ampak še radi tistih, ki so jim hoteli pomagati zoper njo. Med drugim čujemo o kugi, ki je 1. 1599 ogražala zdravje bele Ljubljane. Že je prodrla do šentpetr-skega predmestja. Tedaj so oblasti odredile, da je treba del okužene naselbine ograditi z leseno steno. Naj si vsak sam misli, kaj je to pomenilo za prizadete prebivalce. Ko njihovi ugovori niso zalegli, so kar sami podrli komaj postavljeno steno. Oblasti pa niso poznale nobenih šal. Nekaj Šentpetrčanov je romalo v ječo, več drugih je moralo globoko seči v žep, da so plačali naloženo globo; šentpetrski plot pa se je znova vzdignil. Nekaj podobnega se je prigodilo kakih 40 let kesneje v južnofrancoskem mestu Arles. Tam so poleti 1951 delavci, ko so kopali temelje za neko stavbo, naleteli v globini enega metra na kupe človeških kosti. Kmalu se je dalo iz mestnih arhivov dognati, da gre za ostanke onih Arležanov, ki so postali žrtev kuge v letu 1640. Bolezen se je začela kar čez noč in je pritisnila takoj z vso silo. Mestni očetje so nemudoma ukrenili, da bodo dali okuženo četrt strogo zastražiti in da ji bodo onemogočili vsak stik z ostalim svetom. Tako so bili bolni in zdravi prebivalci brez razlike zaprti kakor v kletki, in to bogve za koliko časa. Ugovori niso nič zalegli. Morda bi bili segli ljudje po samopomoči kakor Šentpetrčani, da se niso oglasili pogumni zdravniki, ki so grajali postopanje mestnih gospodov kot nekaj nečloveškega in obenem malo učinkovitega. Oblasti so se dale prepričati; odredile so. da se morajo prizadeti prebivalci izseliti na neko puščo izven obzidja, kjer so jim v vsej naglici postavili lesene bajte. Dne 20. maja so jih tam namestili; obolelim so odkazali del naselbine, ki je bil bolj zase. zdravim so dodelili ostalo. Le za umirajoče se baje ni zmenil nihče, prepustili so jih usodi. Tudi v novi koloniji je kuga mnogim vzela življenje; pokopali so jih kar na mestu, in prav njih ostanke so lansko leto po naključju našli. Deset let prej je doživelo mesto Milano veliko epidemijo kuge. Takrat se je posebno izkazal ondotni nadškof Federigo Borromeo. Bil je bratranec bolj znanega svetnika istega imena: tudi Karel Boromej se je kot nadškof milanski ovenčal s slavo, ko je sredi najsrditejše kuge nosil bolnikom tolažbo in pomoč (1576). Pomembno je dalje kužno leto 1655 v Londonu. Leta 1720 pa je močno trpela radi kužne nadloge luka Marseille v južni Franciji. Poslej je kuga v Evropi pojemala. Primeri strašne bolezni so se vrstili v vedno večjih presledkih. Bolezen se je umeknila v Egipet, Sirijo in Arabijo. Ko je napravil Napoleon znameniti pohod v Egipet, mu je kuga pobrala med obleganjem Akkona precej vojakov in mu prekrižala nadaljnje načrte. Dandanes domuje bubonska kuga še ponekod v Perziji, malo bolj pa v Indiji, tam je endemična — kar domača. Parniki prinesejo včasih iz Indije kal orientalske kuge v evropska pristanišča; vendar bolezen vselej takoj zatro. Poslednja velika epidemija je nekaj let pred svetovno vojno (1911) pustošila Mandžurijo. Takrat so bili celo v Evropi v skrbeh, tako silno je grabila ljudi. Da je črna smrt takrat res stegnila koščeno roko do Evrope, kdo ve, ali ne bi bila preprečila celo svetovne vojne? V SOLČAVSKEM RAJU Doživljaji fotografa-amaterja / Fr. Krašovec V zadnjih letih se je pričel razvijati po vsej prelepi Logarjevi dolini živahen turistovski promet, ki tudi Solčavi ni prizanesel. Po nekdaj tihi in zasanjano pokojni Gornji Savinjski dolini ropotajo danes avtobusi in dvigujejo oblake prahu po razširjeni cesti. S turisti prihaja v to rajsko dolino mestni hrup in šum, pa tudi mestne navade in — razvade. Vendar pa popotnik, ki ljubi mir in nepokvarjeno božjo prirodo in ki se mu hoče resničnega oddiha, dandanašnji tod še pride do svojega. Posebno še, če je ljubitelj fotografije, za katero se mu v tem prelepem gorskem svetu, ki je ohranil do naših dni še svojo preprostost in svežo prvobitnost, nudi toliko prilik, da lahko nemoteno izbira raznovrstne motive. Lani sem v dopustu obiskal te kraje. V Celju je bilo do odhoda avtobusa, ki vozi v Solčavo, še časa dovolj, da sem ujel na fotografsko ploščo nekaj prizorov. Izteknil sem precej zanimiv motiv na trgu, nato pa prežal s kamero pod železniškim mostom ob Savinji na pridne perice. Eno njih sem prestregel (11 h. 3'5, 1/100, 5 x, I. R.). Z avtobusom sem se peljal do Šmartnega ob Paki, odtod sem jo pa, ker sem hotel še spotoma pobrati, kar bi se dalo, mahnil kar peš proti Solčavi. Ko počivam utrujen v senci za grmom, se ustavi ob meni stara ženica z beraško malho okoli ramen. Prisedla je in zgovorno pripovedovala o imenitni novi maši v Ljubnem, odkoder je prihajala. Teden dni je trajala gostija in nikogar, ki je šel mimo hiše, niso pustili ne lačnega, ne žejnega od praga. Ponudila mi je celo kos pogače — dobro so jo založili za na pot. Iz Solčave, kjer sem se utaboril v prijazni gostilni Pri pošti, sem z aparatom hodil naslednje dni v okolico, iskal primerne motive in jih tudi mnogo našel. Pri tej hoji po malo znanih in obiskanih krajih sem pa spoznal toliko prirodnih lepot in zanimivih ljudi, da mi je dopust minil kot lepe sanje. Fotografiral sem s kamero Ernoflex 9 X 12, Ernon 3'5, večinoma uporabljal srednjo (3 x) rumenico in trenotno (1/20) osvetljeval, pri večji (6 3) zaslonki konec julija. Snemal sem na plošče Agfa-Chromo-lsorapid (I. R.), Mimosa-Extrema-Ortho (E. O.) in imel kot rezervo Perutz-Persenso filme v skladih (P). Okrog cerkve v Solčavi, ki je zanimiva starinska gotska stavba z značilno, silno strmo streho, je le malo hiš. Večina kmetij leži raztresena po obronkih in okoliških brdih. So to samotne kmetije, kakor mala sela, oddaljene druga od druge po dobre pol ure, pa še več. Posestniki so trdni, rod teh kmetov, ki so kot vladarji na svojih tleh, je zdrav in čvrst. To so domovi Kneza, Podbrežnika, Robana. Matka, Nadraduharja in drugih. Posamezne kmetije leže v višini do tisoč metrov nad morjem, nekatere še više. Tod prebiva še preprosto, od mestne lažikulture neoblizano ljudstvo. Vernost je najznačilnejša lastnost teh resnobnih, poštenih gorskih prebivalcev, ki so ohranili še lepe, stare običaje. Tako globoke in iskrene pobožnosti zlepa ne vidiš med do-linci. Pa saj ni čuda: pred nekaj leti je bil avtomobil za vse te ljudi še nevidena novost. Ko je prvi avtobus pripeljal v Solčavo, so ga prišli gledat stari in mladi. Po zarasli bližnici sem hotel prerezati precejšen ovinek, ki ga je delala kolovozna pot. Nekaj časa me je steza vodila prav, kmalu sem pa zablodil in znašel sem se v tako pustem skalovju, da sem se le z največjo težavo prerival naprej in navzgor. Več ur sem taval po gošči. Za trud sem bil bogato poplačan. Kar naenkrat se breg prevali in pred menoj je ležala majhna dolinica, obrobljena s temnimi gozdovi. Zadaj na bregu se je svetlikalo nekaj nizkih gospodarskih poslopij in dolge sence so padale po travnikih. Medtem ko sem taval po pečini, se je znočilo. Planine v ozadju so žarele v večernih sončnih žarkih. Slika popolne zapuščenosti me je prevzela (18 h, 5'5, 1/20, 3 x, I. R.). Približal sem se temu divnemu gorskemu naselju in stopil v eno izmed najbližjih poslopij. Nikjer sledu življenja, le studenec je pritajeno žuborel v bližini. Skozi razpadajočo kuhinjo sem v prostorni, čisto zapuščeni »hiši« zagledal veliko peč s široko klopjo in na tleh ob peči staro, vso z ometom, ki je padel od propadajočega stropa, pokrito — zibelko. Vse naokrog je bilo prepreženo s pajčevinami in nekaj skrivnostnega je velo po teh prostorih. Gotovo še ni bilo dolgo, kar je živel in upravljal to domačijo žilav kmetski rod. Kaj je bilo neki povod, da je življenje kakor zamrlo v tej osamljeni hiši? — Pripovedovali so mi kesneje, da je takih domov v teh krajih precej: ponekod je vzela vojska gospodarja in vse odrasle sinove, da jih ni bilo več nazaj. Vdova se je z malimi vrnila na svoj dom. Drugod spet so gospodar in njegovi odšli na tuje, čez morje, v Ameriko, kdo ve kam. Zmračilo se je že, ko sem zapuščal ta kraj pozabljenja in propadanja, ki me je napolnil vsega z otožnostjo. Na jasnem nebu so se zasvetile zvezde. Nad visokimi gorami in strmimi pečmi je plaval mir božji... V Solčavo je bilo predaleč. Sprejel me je pod streho čez noč gostoljubni Podbrežnikov dom. Druga slika. Kravji zvonci ubrano zvene po rebri in odmevajo od pustih sten Radohe. Živina se vrača v svoje samotne staje. Na večernem nebu se ostro odražajo raztrgani obrisi skalnih robov. Hudourni oblaki se gnetejo na obzorju. Čudovito miren je večer v gorah (18 h, 45, 1/50, 3 x, E. O.). Pred nevihto. Megle se zgrinjajo po gorskih grebenih, počasi se spuščajo v dolino in rasejo iz nje vse više in više. Pripravlja se na dež, nevihta se bliža (16 h, 3 5, 1/20, 3 x, 1. R.). Prve debele kaplje so mi omočile aparat, ko sem bil izvršil posnemek. Nato kar v dir pod bližnji stog, kamor se je pa brž za menoj zateklo tudi nekih pet, šest pujskov. Bali so se dežja in groma, obenem pa vsiljivo, kar se je le dalo, rili po mojem, itak slabo založenem nahrbtniku. Nikjer ni klasje jarega žita tako težko in visoko, kot je na teh njivah, skoraj tisoč metrov nad morsko gladino. V lahnem vetru valovi in se pripogiba na osojnem, strmem pobočju, kot da pošilja pozdrave sinjim goram (10.h, 9, 1/30, 3 x, I. R.). Zadaj strme v nebo Huda peč, Rosni hrib in druge divje čeri. Navsezgodaj sem odšel z doma. Morda ujamem lep, nenavaden prizor, ugodno luč, zanimiv motiv. Pot drži čez preval nad Matkovim kotom, kjer stoji starinsko zidano znamenje. 'Prava je še rosna, ozračje rahlo megleno, lep dan bo (6 h, 6.3, 1/20, 1 x, P.). Tam pod Olševo, daleč naokoli znano goro, kjer kopljejo prav zdaj v Potočki zijalki in odkrivajo v ja- mah sledove življenja iz ledene dobe, stoji mogočna kmetska domačija. Selu je ime po podružnici sv. Duha. Cerkvica je prav stara, kar domača. V hiši me prijazno sprejmejo, pogoste s sočnimi črnimi hrustavkami. Nalašč zame so šli ponje v črešnjo. Gospodar je šel po svetu, daleč tam v Kanadi dela. Pohištvo je starinsko, stoli lepo rezljani, po stenah slike na steklu, v kotu stoji mogočna peč. Nekoč je morala biti rodovina premožna. — Po teh samotnih domovih, kjer ni nič nenavadnega, če je pri hiši po deset, tudi po dvanajst, celo petnajst otrok — ponajveč samih fantov — otroci niso prav nič plašni. Še malo se tujca ne boje. Mirno se igrajo in bleščeča se kamera še najmanjšega ne plaši. V tihi kamri je sedela pred oknom, na katerem je cvetel, obsijan od poletnega sonca, krvavo-rdeč- nagelj, mala, vsa zatopljena v leseno punčko. Punčka leži v zibki in mlada mamica skrbno ziblje. Takega resnično čuvstvenega, a neprisiljenega prizora mora biti vsak fotograf vesel (16 h, 4'5, 1/5, E. O.). Nedelja. Jutrnje sonce se upira v strme bregove, nad Strelovcem se vzpenjajo sive megle in iz vlažne zemlje puhti mokrota. Zdi se ti, da je še tiše kot v delavnik, niti ptic ni slišati. Ljudje so se vračali od prve maše skozi žitna polja na svoje domove. Kakor da se razliva potoček, tekoč z brega: na vse strani vodijo steze in stezice, po katerih hite dekleta in možje domov. Visoko v hrib še mora dekle in popotniku, ki ne pozna poti, pokaže smer. V nedriju ima šopek očnic — natrgala jih je prejšnji dan. ko so šli na planino po kravo, ki je padla v brezno —, rdečih nageljev in rožmarina. Kako lepo, kako mirno je življenje ljudi, ki žive leto in dan tesno združeni z božjim stvarstvom (9 h, 6.3, 1/30, 3 x, I. R.). Neki dan sem kot po navadi navsezgodaj odšel iz prijazne gostilne Pri pošti, kjer sem udobno stanoval in za mal denar dobro jedel, kadar sem bil sploh v Solčavi. Pot me je privedla na drugi konec, visoko • v breg. Zraven čedne kmečke hiše je stala napol podrta stara bajta v bregu. Preprosto izdelano in kdo ve kdaj postavljeno velikansko mlinsko kolesje je strmo štrlelo v nebo. Vode že zdavnaj ni več. Odpeljal jo je gospodar na drugo stran. Tudi mlinski kamni že dolga leta ne ropotajo več, samo to napol trhlo, leseno, s travo poraslo ogrodje še spominja na nekdanje življenje (11 h, 6‘3, 1/100, 3 x, E. O.). Takih starinskih vodnih naprav je tod še več. Nekje drugod sem videl ob starem, že razpadajočem poslopju podobna vodnakolesa. Iznajdljivemu gospodarju je pohlevna vodica, umno speljana, gnala mlin, žago in najrazličnejše stroje in naprave lastnega izdelka, kot skobelnik, mlatilnico, re-zanico in druge. Iz bližnje Avstrije — državna meja gre ponekod prav blizu po slemenih hribov — so večkrat že prišli inženjerji, ki se niso mogli načuditi prebrisanemu samouku. * Močno pripeka opoldansko sonce in grabljice urno obračajo seno na Rovtah pod Ojstrico. Med veselim smehom ga fantje spravljajo v kope, da ga nalože in z voli odpeljejo po grapavih kolovozih domov. Vsa razposajenost mladine se razživi na teh planinskih travnikih, kjer pokošeno seno tako opojno, kar premočno diši, saj je trava prav vsa posejana s pisanim cvetjem (13 h, 4'5, 1/100, 3 x, P.). Slovo. Težko je slovo od brezskrbnega življenja v tem prelepem planinskem kraju. Pa treba bo spet nazaj v mesto, spet med zaprašene akte. Poslednje popoldne me vodi pot brez cilja visoko po planinskih pašnikih, da se zadnjič naužijem vseh lepot. Ograjene so te planine s preprostimi lesami, toliko da živina ne uhaja na njive in v sosedovo. Vroče je. Morda se bo naredil dež do večera. Nebo je svinčeno sivkaste barve. Posamezne meglice zakrivajo sonce. Nejasna svetloba je razlita po razcefranih pečeh (16 h, 6'3,1/50, 3 x, E.O.). Tudi tak je lep planinski svet. Ne vedel bi povedati, kdaj se mi je najbolj priljubil: v rosnem jutru ali opoldne, ko pritiska in pali strmo sonce, morda na večer, ko se blešče gore v zadnjem soju? Pred nevihto? V lahnem dopoldanskem vetru? Ne vem. Še mnogo lepega in zanimivega sem videl in do- • živel v solčavskih gorah. Nekaj teh vtisov sem z omejenimi sredstvi, katere nam nudi fotografija, skušal tudi obdržati in podati v njihovi značilnosti. Izmed teh jih je nekaj objavljenih v tem listu. Še mnogo bi imel povedati, tudi pokazati to in ono, pa naj bo dovolj. Zadosti je, da sem vsaj v naglici orisal vso prvobitno lepoto solčavske deželice, ki je kakor redko-kateri kraj na Slovenskem ostala po čudežu v bistvu še nedotaknjena, nepokvarjena. Bog daj, da bi taka tudi dolgo ostala! Kar bojim se, če se spomnim Bohinja. Jezerskega, za njeno usodo. Teh nekaj vrstic naj pokaže fotografom - amaterjem pa tudi tistim, ki se hočejo lotiti tega lepega športa — ali umetnosti? —, da je treba za uspeh imeti le odprte oči za vse lepo, precej vztrajnosti in potrpljenja pri izbiranju motivov, še več dobre volje in nekaj strokovnih tehničnih izkušenj. Lepih, še neodkritih motivov je pri nas na poljubno voljo. Trud in potrpežljivost se pa fotografu-amaterju bogato poplačata: turist, ki je šel s kamero po svetu, se zadovoljneje vrača z dopusta, bogatejši prihaja s potovanja, ker mu vsa ta pestra doživetja in vsi ti pisani vtisi ne ostanejo samo v prijetnem spominu, temveč tudi v posrečeni sliki. NOVE KNJIGE Frana Levstika zbrano delo. IV. zvezek: Dramatični spisi. Uredil dr. Anton Slodnjak. Jugoslovanska knjigarna v Ljubljani, 1932. — Ko je lani izšel III. zvezek Levstikovih zbranih del, je zbudil med slovstvenimi zgodovinarji in poznavavci izredno zanimanje. Saj je ta zvezek, ki je objavil doslej skoraj nepregledno, nepregledano, pa tudi neznano Levstikovo prozo, pokazal vso obsežnost in globočino Levstika, očeta in kuma slovenskega novejšega pisanja. Tudi dramatični spisi, katere objavlja pravkar izišli zvezek, so prav za prav le odlomek, le nedokončane sestavine, pa vendar že tako mogočne in silne, da nam zadoščajo, da spoznamo Levstika vsega. V tej knjigi so zbrani vsi njegovi dramatski odlomki, pa tudi dovršena satirična dela. Tu so satirične dramatske pesnitve »Ježa na Parnas«, »Zatoženi samoglasnik«, kmetska burka »Juntez«, ki je ostala odlomek, pa nekateri dramatski prevodi, ki so doslej veljali za tuje delo. (Valenstajnov ostrog, uvod v Fausta itd.) Kakor že prejšnji zvezek, je tudi ta bogato opremljen z urednikovimi pripombami, v razumevanje pa uvaja izčrpna urednikova študija o Levstiku-dramatiku. — Ker je prva izdaja Levstikovih zbranih spisov, katero je izdal Fr. Levec, ki je pa bila zelo nepopolna, že pošla, zato je ta jubilejna izdaja za stoletnico rojstva pisatelja tem potreb-nejša. Kaže nam njegov lik vse bolj jasen in čist, da ga bomo spoznali vsega, kako je zrasel iz naroda za narod. d- Magajna Bogomir: Gornje mesto. Povest iz zagrebškega življenja. Mohorjeva knjižnica v Celju. 1932. Str. 270. — Po vojni se je poleg L. Mrzela izmed mladih pojavil in uveljavil kot prozaist edino Bogomir Magajna. Brez njega bi med starejšo literarno generacijo, ki je že prekoračila zarje \ idove, ter med najmlajšo, ki šele nastopa, zevala velika vrzel. Dozdaj je veljal Magajna za najboljšega mladega novelista, z novim, velikim tekstom, povestjo o zagrebškem Gornjem mestu, pa si bo upravičeno pridobil še sloves romanopisca. »Gornje mesto« je že zgolj snovno za nas novost. Odkriva nam nov svet in nove ljudi, ki še niso našli oblikovavcev v našem slovstvu. Dalje odkriva živa in pereča slovenska vprašanja: vprašanje našega izselje-ništva, slovenskih deklet v tujih mestih, primorskih beguncev. V glavnem pa je »Gornje mesto« povest o umetniku Simonu, oris njegovega boja za novo pojmovanje človekovega odnosa do družbe, do občestva, do soljudi, oris boja med ozkim, zgolj osebnostnim, ter širšim, občestvenim, socialnim pojmovanjem. Magajna je napisal avtobiografsko povest, oris svoje duhovne poti in borb, povest pisatelja, umetnika, kako iz osebnostnega pojmovanja umetnosti zraste do pojmovanja socialne dolžnosti umetnika, ki naj »bi šel med ljudi, ki se jih je poprej izogibal, in videl, kar drugi ne vidijo, in slišal, kar drugi ne slišijo, in pisal o tem«. (Str. 181.) Množice kličejo po »luči in lepoti«. (Str. 5.) To naj umetnik ponese mednje. Poleg Simona, ki je središče vse povesti, je ustvaril še lepi in žalostni lik slovenske služkinje Jelke, ki je bila »lepa, kakor le more biti lepo naše dekle. Toda bila je stara šele osemnajst let in ni mogla sama odriniti s sebe Zagreba. * ki se je zvrnil nanjo« (str. 176) in je nesrečno končala. Poleg tega simbola »tistih naših, ki so raztreseni po vsem svetu« (str. 270), je ustvaril še Danico, podobo svoje sestre in naših primorskih sestra sploh, in nazadnje še »dušo Gornjega mesta«, »svečenico naših dni«, Marijo, ki se komaj še dotika stvarnih tal in je že bolj utelešena misel kot resnična oseba. Poleg teh je ustvaril še vrsto drugih, že preveč si sličnih oseb: Manciko, Malči, Krilana, Anico, stražnika z Jurkico in druge. Vsi pod Marijinim vplivom rastejo v novo življenje: »Ti... ljudje so se pričeli zavedati, da niso le orodje drugim, ampak da so živi člani velike skupine bratov in sester, ki mora vendarle nekoč premagati svet. Spoznali so, da imajo tudi oni in samo oni, ki so bratje in sestre, pravico do življenja, do vseh božjih lepot in do brezmejnih prostorov vesoljstva.« (Str. 261.) Neka čudovita lepota in poezija je razlita nad temi zgodbami, da, vse preveč je je za ta realni svet velemesta, predmestij, nočnih zabavišč, hiš z rdečimi lučmi. Magajna je vse osebe dvignil iz dna v svet svojih sanj, jih idealiziral in polepšal. Pisatelju ne gre toliko za zunanji svet, kolikor za dušo, za notranjost, za misel. Odtod poteka njegovo idealiziranje oseb, odtod vzvišena pesniška dikcija, simbolika in alego-rika. Ima pa to nasprotno tudi svojo dobro stran: niti en stavek ni mrtev ali miren. Vsi so kakor iz srca iztrgani. živi, globoki, da zgrabijo in potegnejo za seboj. S takim ognjem, doživetostjo in notranjo silo umet- nika-ustvarjavca pisanih del ima slovensko slovstvo malo. Zato mislim, da moramo Magajnovo knjigo popolnoma priznati. S. V. Knjige Slovenske Matice za 1.1932, Tri knjige, ki jih je pravkar izdala Slovenska Matica, so tako po vsebini in notranjem bogastvu kakor po zunanji obliki tako nekaj izrednega in popolnega, da moremo biti samo veseli in ponosni na slovensko kulturno delo in veliko resnost, ki se razodeva v Matičnih knjigah. F. Kidrič v 3. snopiču »Zgodovine slovenskega slovstva« (str. 275—408) riše drugo desetletje Zoisovega mentorstva (1789—1799), katerega važnejši dogodki so Linhartova smrt, prvi slovenski časopis »Ljubljanske novice« ter različne pratike, važen činitelj pri širjenju preporoditeljskih misli in načrtov. Osrednja postava te dobe je Valentin Vodnik, ki zraste v prvega našega pesnika. To desetletje je »privabilo na plan prve znanilce zavestne preporodne misli ter dalo Slovencem prve literarne vrednote trajne cene in prvega književnika«. (Str. 350.) Pisatelj prehaja nato k tretjemu desetletju Zoisovega mentorstva, kar bo v prihodnjem snopiču nadaljeval. — Važna in potrebna je velika in obširna (čez 300 strani) »Zgodovina socialne filozofije«, ki jo je spisal Rus E. Spektorski, profesor na slovenski univerzi. Podaja zgodovino različnih gledanj na socialna vprašanja; riše razvoj, časovne izpremembe socialne kulture od najstarejših grških časov do 19. veka. novejšo dobo pa bo obširno očrtal v še eni knjigi. Posebno v našem času, ko smo na prelomu, se mi zdi važno iz preteklih stoletjih gledati v sodobnost in iz zgodovine preko sodobnosti slediti cestam, ki vodijo v bodočnost. Užitek je brati to knjigo, ki je obenem preprosta in globoka, pisana z dušo in doživetostjo. s svetovnim znanjem in preprosto jasnostjo. — Poleg gori omenjenih znanstvenih knjig smo dobili še leposlovno: Tolstega roman »Vojna in mir« I. del (str. 425). veliko sliko ruske zgodovine iz let 1805—1813. To je slika ruskega življenja, družinska kronika plemenita-ških rodbin, brez »junakov« iz zgodovine (Napoleon. Kutuzov), slika življenja po kmetih, v prestolici, na bojnih poljanah, na lovih, v plesnih dvoranah, v prostozidarskih ložah, pri topovih, v zimi in pomladi. Prvi del se končuje s tistim nepozabnim prizorom, ko knez Andrej težko ranjen gleda v neskončno nebo nad bojiščem in ko se sreča z zmagovavcem Napoleonom. Tolstega roman je eden naj višjih vrhov, ki ga je sploh kdaj mogla doseči svetovna epika. — Ni to nikaka kritika, kar sem napisal, niti ne reklama za knjige, ker je ne potrebujejo. Samo bežen pogled je na odlični knjižni dar naše Slovenske Matice. S. V. Prisegam, igra v treh dejanjih. Pri kapelici, igra v treh dejanjih. Izdalo in založilo Prosvetno društvo pri Sv. Krištofu v Ljubljani. 1932. Spisal P. Kazimir Zakrajšek, O. F. M. — Prva igra ima samo žensjce vloge, druga mešane. Obe igri sta bili spisani za naša ameriška slovenska društva in sta izšli sedaj popravljeni v novi izdaji. /Prisegam' je posvečena Dekliški Marijini družbi v New Yorku za petindvajsetletnico, druga za petindvajsetletnico pevskega in dramatičnega društva Domovina v New Yorku. Obe igri sta že tudi po naših preprostih odrih dobili vesel sprejem od igravcev in od občinstva. Prav gotovo si poiščeta pot še na mnoge naše odre. Izvod stane le 10 Din, za vse vloge (10) pa le 75 Din. P. Mavricij Teraš, O. Min. Cap.: Po stezah resnične popolnosti. Strani 219. Založila Prodajalna Ničman v Ljubljani, 1931. — Mavricij Teraš je napisal v treh knjigah celotno slovensko ascetiko, v kateri nam podaja lahko umljivo navodilo za duhovno življenje. Tretji in zadnji del te ascetike je izšel konec preteklega leta pod gornjim naslovom. Ta knjiga ni nič drugega, kakor praktičen nauk o krepostnem življenju. Steze resnične popolnosti so namreč krščanske kreposti. Pisatelj opisuje njihovo bistvo in njihovo korist ter daje navodila, kako se je treba v kreposti vežbati. Kdor bo to knjigo prečital počasi in s preudarkom, bo našel v njej za vsako duhovno potrebo leka in zdravila. Knjigo toplo priporočamo. NAŠE SLIKE f Jože Gorjup: Molitev. Ko smo v soboto, 30. aprila t. L, določili za reprodukcijo v današnji Mladiki posnetek posrečene kiparske študije »Molitev«, je bil mladi in življenja polni kipar in slikar Jože Gorjup že nekaj ur mrtev. Le malo dni je bolehal, iskal rešitve v bolnici in umrl. Z njim je legel v prerani grob mnogo obetajoč umetniški talent, ki je sicer šele začel javno delati, pa je vendar že pokazal velike, prav nenavadne sposobnosti. Gorjup se je rodil leta 1907 v Kostanjevici na Dolenjskem. Na zagrebški umetnostni akademiji je študiral kiparstvo v Meštro-vičevi šoli, slikarstva se je pa šel učit v Florenco. Kesneje je nadaljeval svoje nauke na Francoskem, odkoder se je pred dobrim letom vrnil domov. Javnosti se je predstavil na nekaterih razstavah, znano pa je postalo njegovo ime najširšim krogom, ko je prevzel in dovršil stenske slike na stropu starinske gotske cerkvice sv. Miklavža v Kostanjevici. Z redko nesebičnostjo — brez sleherne nagrade — se je mladi umetnik lotil težavne naloge, okrasiti staro cerkveno poslopje s slikami, ki naj bi bile v skladu s slogom, pa vendar svobodne in obenem primerne za kraj, kateremu so namenjene. J. Gorjup je nalogo sijajno rešil: starim stavbnim oblikam je pustil samostojen izraz, ga še podčrtal in poudaril, svojim kompozicijam pa v podanem prostoru podal čudovito skladen okvir. Čislo snovno že so Gorjupove stenske slikarije v cerkvi sv. Miklavža zanimive, še bolj pa so vredne pozornosti in pohvale zaradi smelosti, s katero se je mladi umetnik lotil dela. Posebno priznanje pa zasluži njegovo hotenje, podati z njimi svoj lastni, kraju, namenu in našemu času ustrezajoči izraz. — Pokojni Jože Gorjup je bil slikar in kipar. Da mu je bilo usojeno izoblikovati svoj talent in dovršiti svojo osebnost, bi bil brez dvoma dosegel izredno visoko stopnjo v naši upodabljajoči umetnosti. S pet in dvajsetimi leti je pokazal toliko umetniške sile, da nam je njegova izguba tem težja. — O Jožetu Gorjupu in njegovem delu spregovorimo v kratkem obširneje in objavimo nekaj njegovih najbolj značilnih slikarskih in kiparskih del, ki nam bodo prerano odišlega umetnika pokazale v pravi podobi. Popravek. V III. številki letošnje Mladike smo objavili devet postaj križevega pota od Toneta Kralja. Ta križev pot pa ni bil naslikan za cerkev v Katinari, marveč za podružnico v Mengorah. Katinarski je slikan na steno in ga ob priliki še priobčimo. (Ur.) 'VfIMDIIM DRUŽICA MOŽU Gospodinjstvo je spretno in umno urejeno žensko delo v družini. Ob njem pokaže žena svoje gospodinjsko razumevanje in smisel za gospodarstvo. Svoje srce pa odkriva kot moževa družica in svojo dušo kot mati svojih otrok. Žena, ki zna spraviti vse to troje v sklad, je nekako kot žena popolna in osrečuje svoj dom. Vendar je takih žen malo, kakor je na svetu sploh malo popolnih ljudi. So matere in žene, ki se vse posvečajo svoji družini, pa jih mori gospodinjstvo; in zopet druge so izvrstne gospodinje, ki pa besede žena in mati nikoli niso doumele. Poznala sem moža, ki je bil dvakrat poročen. O prvi ženi je rekel, da mu je bila gospodinja, o drugi pa. da mu je žena. In je to drugo više cenil kot prvo. Sploh opažamo neštetokrat v življenju: so izvrstne gospodinje, varčne, redne, kjer vsaka najmanjša stvarca v hiši kaže na skrb in umnost gospodarice, in vendar ne morejo navezati moža nase in na dom. In zopet so druge, kjer vsa hiša kar kriči po gospodinji, in vendar je mož v ljubezni ves navezan nanje. Je pač povsod tako: prava ubranost je le v tistih domovih, kjer se razumu pridruži še mehko srce, nežna ljubezen. Kaj pomaga še tolikšno znanje in še taka gospodinjska spretnost in varčnost, če pa je žena le kakor stroj brez duše! Prvo je lahko pridobiti, drugo pa neznansko težko. Pa je z ženo dandanes tako, da lahko zapravi svojo dušo in duhovnost ter se pogrezne v materializem, (lasi bi morala biti prav ona svečenica duhovnosti, ki dviga človeštvo iz življenskih nižin v duhovne višave. Po svoji naravi je žena drugače ustvarjena kot mož. zato so tudi njene naloge v življenju vse druge kot moževe; zato žena z materializmom nima kaj početi. Kakor hitro se mu preda, postane pošast, ki se je vse boji in jo pomiluje. Je pa žena dandanes globlje v materializmu kot kdaj prej. Boj za obstanek je zajel tudi njo in kot mož stremi tudi ona le po zaslužku. Eno najtežjih socialnih vprašanj sedanje dobe je postalo tako vprav žensko vprašanje. Vse naše' šole — tudi ženske ■— so postale nekake tovarne za proizvodnjo pisarjev in delavcev. Ni čuda, če ob tem postane stroj ne samo roka. ampak tudi duša. Domišljija hira, srce umira. Zgolj v boj za obstanek, v lov za profitom pogreznjena duša žene nima več zmisla za družinsko veselje, ne za žrtev ne za odpoved. V tvornici, v pisarni se začne delo ob določeni uri in se ob določeni uri zopet neha. Ženi in materi pa se delo nikoli ne prične in nikoli ne jenja. V borbi za obstanek je postal tudi ženi zakon le preveč kupčijska zadeva, kjer gre za obstanek, za moževo službo in zaslužek, za njegovo imetje. O srčni vzajemnosti moža, o njegovem značaju žena izprašuje kaj malo in upa, da bo to prišlo že samo po sebi. Tako postane zakon le še premišljen račun in gospo- darski proračun. Tu ni več misli o skupnem ustvarjanju nove sreče, nove ljubezni; o skupnem prenašanju trpljenja in nesreče. Mož in žena ostaneta za vedno dva in se nikoli ne združita v eno. Zato se tudi tako lahko ločita in gresta narazen in pozneje živita zopet vsak zase, kakor bi v njunem življenju nikoli ne bilo nič skupnega. Zakon jim je postal le še neprijeten dogodek. V prejšnjih časih je bilo to drugače, in ponekod po naših kmetih — hvala Bogu še pri večini — je še vedno tako: z dnem, ko se je fant oženil, je postal samostojen in je prevzel domači grunt ali očetovo obrt. Družina ni bila samo ljubezenska in spolna skupnost, pomenila je tudi delovno, posestno in kulturno skupnost. Kmet in obrtnik nista iskala le lepe žene, ampak tudi zmožno in delovno. Žena je morala postati res eno z možem in biti zmožna, da nosi z njim vso pezo in težo vsakdanjega dela; da se združi z njim za vse življenje in preide tako rekoč vanj, da postaneta oba res le eno in tako skupno držita hišo in dom pokonci. Od prvih početkov človeške zgodovine vidimo skozi tisočletja, da je žena živela z možem skupaj; skupaj sta delala, se veselila, skupaj kovala načrte; praktično je bila žena možu enakovredna tovarišica v življenju. Ob možeh, ki so se držali doma, pa so živeli tudi možje, ki jih je gnalo z doma v svet iskat sreče in bogastva. To so bili lovci, pastirji, vojaki, vitezi, mornarji in trgovci. Dolgo zdoma se jim je v svetu in tujini stožilo po domu, po ženi; kaj čuda, da so ob povratku domov ženo kar obsipali z ljubeznivostmi in jo že prej v tujini opevali na svojih samotnih potih! Takih mož je bilo vprav v imenitnejših, gospodujočih slojih. Zato pač ni čudno, da je postalo tako razmerje med možem, v svetu po ženi koprnečem, in med ženo, doma po možu tožečo in o njem sanjajočo, kaj mikavno in vplivno. Zato so zajemali iz njega pesniki, pevci in pisatelji. Tem življenje preprostega moža in preproste žene s svojo vsakdanjo in enolično pridnostjo, vestnostjo in vdanostjo ni nudilo bogve kaj in kakšne snovi. Tako je bilo in ni več tako. Že sedanjost nima, še manj pa bo imela bodočnost čuta in zmisla za osvojevavce, plemiče in »junake« pretekle dobe. Že sedaj imajo veljavo vedno bolj le možje dela. V bodočnosti ne bo drugače. Zato mož sedanjosti pa tudi bodočnosti ne potrebuje žene, kot je bila v dobi romantičnih dogodivščin, ampak dobro, veselo, delovno ženo, kot jo terja sedanja doba dela. Žena mora postati možu res družica, in to z vsem in v vsem življenju, sicer ne bo zdravja ne ženi ne možu ne družini. Res ne sme biti žena možu dekla, toda prav tako si ne sme niti najmanj domišljati, da mu je vladarica in kraljica in viteška gospa, kateri naj mož le dvori, jo občuduje in v svoji duši opeva ter ji polaga uspehe svojega dela k nogam, če ne celo da se njej na ljubo gospodarsko in življensko izniči. Da to žena doseže, ji je treba, da je bolj realna, pa tudi bolj naravna. Računati mora z dejanskim življenjem, s stvarnim stanjem in razmerami.' Prav tako mora gledati, da bo čim naravnejša in odkritosrč-nejša. Kar odločno se mora postaviti vsaki lažnivi nakičenosti po robu. Pač ni v prid ne ženi ne možu, če postane žena po volji svoje šivilje ali svojih znank namesto naravne žene — modna lutka. Je pa to dostikrat težko, zakaj žena je že po naravi nagnjena k neiskrenosti, je liičemurna in le redkokdaj moškemu res odkrita. Do tega je ženo privedlo življenje. Rodove in desetletja, da, stoletja je življenje/ oblikovalo ženo v tej smeri; da si pomore žena ob nasilnem, brezobzirnem možu, je segla po domači, neodkritosrčni diplomaciji in po zahrbtni igri. Znan je rek, da žena lahko moža že pred zajtrkom sedemkrat goljufa. Bodoča žena pa bo in mora biti delovna, preprosta, odkrita. Šminka in parfum nimata resnične privlačnosti, ne dajeta prave lepote. Žena se bo morala rešiti modnega suženjstva, osamosvojiti se bo morala in osvoboditi od modnih navad. Boriti se ji bo treba za resnost, sposobnost, neodvisnost, plemenito in odkritosrčno značajnost. Samo ta je pot, da pride žena do pravic, za katere se bori zadnja desetletja. Svojih pravic v družabnem življenju nikoli ne bo dobila, če ne bo tudi sama delala zanje, kovala in klesala zanje svoj značaj in si jih zavojevala z žrtvami. Izsiljevanje in grožnja je ne bo vodilo do zmage, pač pa njena sposobnost in še prav posebno njena požrtvovalna, nesebična ljubezen. Ni prav, če žena samo zahteva, sama pa ničesar ne da. Ko žena ne bo več igrala dvojne igre, kakor to tolikokrat dela možu nasproti, bo tudi mož rad ali nerad vse bolj nehal biti gospodar, ki daje ženi trdo čutiti svoje gospostvo, postal ji bo bolj in bolj tovariš in prijatelj, da bosta hodila skozi življenje skupno, roko v roki in si vsak dan znova ustvarjala novo srečo in novo veselje. Izrek: sla je je dati, ko jemati, gotovo nima nikjer tolikšne veljave ko ravno v družinskem življenju. Saj ni treba dajati telesnih dobrin; srčno veselje pa mora vprav žena vedno obilno dajati. To pa gre tudi brez denarja. Le vesela žena bo priklenila moža nase in na dom. Cmerikavega obraza se vsakdo kaj hitro naveliča, in kjer žena doma sitnari, si mož pač hitro poišče zabave drugod, žena pa jadikuje, da ji mož uhaja v gostilno, in premišljuje, kako bi zopet zakrpala svojo srečo, pa je takrat navadno že prepozno. Nova doba, ki bo razbremenila gospodinjo, bo dala tem več dela ženi in materi. Saj mora postati žena oni sončni žarek, ki ogreva dom, da moža srce žene domov in da komaj čaka trenotka, ko pride zopet med svoje drage. Naj ji srce še toliko poka od žalosti, te svoje žalosti prava žena ne bo nosila naprodaj, da bi ob njej postal ves dom mračen, ampak jo bo zaklenila vase. In če pride mož po storjenem delu domov, bo skrbela, da bo tudi ona po možnosti s svojim delom gotova, da se bosta ob večerih lahko razgovarjala o življenju, o delu, o uspehih in drugih stvareh, ki se tičejo njiju, njih otrok in njih doma. Ona bo v svoji preprostosti dobri duh svojega moža, izpodbujala ga bo, ga tolažila v težavah in ga navdajala z upom in veseljem. Brez godrnjanja bo prenašala vse težave, ki jo bodo doletele, vse to ji bo v radost, kakršne ne poznajo oni, ki iščejo svoje sreče le v vnanjih dobrinah in zakladih. Tudi v težkih dneh pogumna žena ne bo omagala, se ne bo jezila nad usodo, ne bo strašila moža s svojimi tožbami in vzdihovanjem. Ničesar se mož tako hitro ne naveliča kot večnih solz in neprestanega zdihovanja. Ko gre mlada žena pred oltar, sanja navadno o sami ljubezni in sreči, o nekaki sončni deželi, v katero so se ji zdaj vrata odprla, kjer ji bodo izpolnjene vse želje in vse hrepenenje. Toda že po kratkem času pride iztreznjenje, zlasti tam, kjer prava ljubezen ni bila podlaga zakonu. Kot iz sanj se zbudi mlada gospodinja in spozna, da je življenje vse drugačno, kot je ona sanjala o njem. Sreča pač nikomur ne pade kar sama od sebe v naročje! Človek si jo mora sam ustvarjati dan za dnem, uro za uro. Vsakdo na zemlji mora delati, se bojevati in tudi trpeti za svojo srečo. V zakonu pa še prav posebno. Vsak mož ima svoje slabosti in previdna žena jih mora kmalu spoznati. Ne, da potem nad njimi godrnja, ampak, da moža počasi in z ljubeznijo odvadi od njih, ali pa, da jim ustreže, če niso nevarne družinski sreči, in se vživi vanje. Vprav ob takem razumevanju malih slabosti lahko žena moža najprej pridobi zase. Tovarišica, ki se je hotela poročiti, je večkrat govorila: moj mož ne bo smel ne kaditi ne piti; ob devetih bo moral biti vsak večer doma. S temi sklepi si je že vnaprej porušila svojo zakonsko srečo. In res je bil njen zakon silno nesrečen. Zakonca sta se prepirala od jutra do večera dan za dnem. Žena od svojih »sklepov« ni marala popustiti, mož pa se jim vdati ni hotel in tako sta šla narazen. Z gospodovalnostjo, z uveljavljanjem svojih načel si žena zakonske in družinske sreče ne bo pridobila. Zakonsko in družinsko življenje je srečno in zadovoljno le tam, kjer sipa na zakonce in družinske člane svoj blagoslov voljna medsebojna žrtev. To je ključ do zakonske sreče. V »KAČ I« (V moskovskem uradu za sklepanje in ločitev zakonov.) Na Spiridonovki v Moskvi je gneča. Pari, ki so prišli vpisati svoje poroke, so opravili. Prišli so na vrsto vsi tisti, ki so čakali, da sklenjene zakone razklenejo in jih črtajo iz poročne knjige. Ustopili so se tesno drug za drugim, naredili zvito kačo, ki je segala iz urada in segala z repom prav na cesto. »Tako smo,« se je šalila žena na koncu vrste, »kakor bi čakali masla ali sladkorja.« Največ je bilo namreč žensk. Na šest komaj po en možak. Neki mož je razlagal: »O, to je kaj pripravno urejeno, namreč, da se morata za vpis v poročno knjigo javiti oba zaročenca, za ločitev je pa enega dovolj. In še nenavadno modro je to, da drugemu zakoncu niti ni treba vedeti za to reč. Zato bo mojo ženo, ki je šla obiskati svoje starše, kar urad po pošti obvestil o tej zadevi.« Tedaj se je prebrisano zarežala debelušasta rdečka, da so se ji pokazali od tobaka rumeni zobje: »Jaz vselej kar tako naredim. Le čemu bi se prej pregovarjali in prerekali. Kar po pošti, pa je.« Poleg rdečke stoji drobna, mlada ženica. Izpod rute ji gledajo lepi rumeni lasje. Bleda je, še dvajset jih nima. Posluša in gleda rdečko, kakor bi hotela za vsako ceno ujeti vso njeno skušenost in modrost. Itdečka jo poteplja po plečih: »Vi, sodružica, ste danes šele prvič v ,kači‘?« _ Mlada prikima. Rdečka: »Koliko otrok?« »Nič,« odkima mlada in gleda v tla. Rdečka: »Golobička moja, to je zelo nerodno. Brez otrok — samo eno leto vam bo plačeval. To ni vredno.« Mlada: »Saj ne more plačevati. Nima dela.« Rdečka: »In vi, sodružica?« Mlada: »Delam v tovarni.« Rdečka: »No, torej ga boste vi plačevali!« Mlada je dvignila preteči prst: »Toda samo eno leto!« Rdečka: »Le kako so ljudje prečudni. Nove postave so zato, da jih človek prav razume in se po njih uravna. Jaz imam otroke od treh mož. Seveda vsi trije plačujejo. Samo od četrtega ... pri tem sem ga polomila — sva se ločila, preden je bil, potem je bilo prepozno. Dva otroka sta še v »jaslicah« (v dečjem domu), starejši hodi že v šolo. Zvečer so vsi pri meni — saj se še kar dosti dobro razumejo, včasih me pride tudi kateri očetov obiskat. — O, vi, sodružica, vi ste še mladi. Se boste že še naučili. In lepi ste. Poglejte ga, onegale, ki je zavit v dežni plašč, kako škili semkaj; je tudi v ,kači‘. Če ni to kaka ,kačja podlasica1.« »Kačja podlasica? — Kaj se to pravi?« »Oh, še tega ne ve, ta otrok! To so taki dedci, ki prihajajo semkaj, ko je največja gneča. Pa ne zato, ker imajo kaj opravka, ampak zaradi tega, ker tu najlaže izslede kako pripravno nesrečno ženo. Razumete?« »Razumem. Vse razumem. Prej nisem tega vedela.« »Le poglejte ga, tistega v dežnem plašču, kako vas zija. Pojdete že še svojo pot, kakor druge. Le poglejte ga sodruga, ki je pravkar prišel iz pisarne. Ali vidite, kako ga je ena čakala pri vratih. No, in sedaj gresta, oba zadovoljna, kajpak.« »Mislite, da je ta tudi taka podlasica?« »Ne. Prav blizu sem stala prejle in opazovala, kako sta se spoznala. Slučajno. Da, tudi tako se dogaja.« »Vi vidite vse, vi veste vse!« »Golobička, zakaj ne hodite k predavanjem. Postave je treba dobro poznati, da se moreš okoristiti z njimi.« Širokopleč možak se obrne k rdečki: »Predvsem mora imeti človek v teh rečeh ustrojeno navado. Kakor vi, tovarišica.« Tedaj zakriči rdečka, se prime za usta. kakor človek, ki je zalotil samega sebe, da je povedal neumnost. Širokopleči: »Kaj vam je, sodružica?« Rdečka: »Oh, oh, oh! Spomnila sem se, kako trapasto neumnost sem napravila. V .kači' sem, da bi se izbrisala, pa se s sedanjim sploh nič vpisala nisva. To je že preneumno, kaj človek vse pozabi.« Širokopleči: »Ste že preveč ustrojeni, zato!« Medtem se je tisti v dežnem plašču približal mali, spregovoril nekaj ljubih besed in jo povabil. Mala se še obrne: »No, no... to uredim lehko jutri. Pa porečem možu, da je imel uradnik danes svoj ,peti dan* (prost dan), zato nisem uredila. Naj gre pa jutri mož v ,kačo‘, če hoče.« Širokopleči (rdečki): »In vi, sodružica, kaj še čakate? Ko niste vpisani.« Rdečka: »Kako se vpiše in kako se izbriše z otroki, to vem. Kaj pa, če nisi vpisan in ni otrok, tega še ne vem. Mi bo uradnik razložil.« Širokopleči: »Kaj boste gnjavili uradnika! K predavanju pojdite. Saj ste svetovali tako.« Rdečka: »Nocoj ne utegnem. Moj drugi mož me je namreč povabil v kino. Kar veselim se. Fedja je bil najboljši, res, najboljši izmed vseh. — Oh, pa se mota vse prehitro, prehitro: zapiši — izbriši, zapiši — iz- briši, vse 'prehitro, vse prelehko; imaš že drugega moža, ko še ne veš ne, kako je prvi dober. Da, da, Fedja je bil najboljši izmed vseh, in tega nisem ve- dela. In sedaj ima seveda drugo. — Sodrug, pa je res najbolj pametno, da grem. K prijateljici pojdem, da mi posodi svoj zeleni šal za v kino. Zeleni šal se mi tako poda. — Moj Bog, zakaj gre vse tako hitro in tako lehko! — Moj Bog, ko bi le še Fedja spet dobila!« Tako sliko je podal popotnik, ki je obiskal sovjetsko Rusijo. (Rundt.) Kar je videl in slišal. Poštojmo, preudarimo! KDOR IMA VRT Junij je mesec rasti in razvoja vsega vrtnega rastlinja. Bujno raste zelenjad, sadje se debeli in nekatero že dozoreva, cvetice so na višku razvoja. S kulturnimi rastlinami pa raste in se šopiri tudi plevel. Ugodni zlog zemlje kvarijo hudi nalivi ali dolgotrajno deževje. V daljših presledkih brez dežja začne zmanjkovati v zemlji vode. Vse te neugodnosti, ki ovirajo vrtno, pa tudi poljsko rastlinstvo, omilimo s plet-vijo, z okopavanjem in z zalivanjem. Plevel zapira rastlinam zrak in svetlobo, v zemlji jim pa odjeda hrano in vlago. Neumorno zatiranje plevela (pletev) je torej zelo važno in neogibno potrebno opravilo, če hočemo pridelati obilo in lepe zelenjadi in imeti lep vrt. V plevel se lahko izprevržejo tudi koristne kulturne rastline, ako rastejo po takih krajih, ki niso odločeni zanje. Tak plevel je lahko n. pr. hren, vrtne jagode, maline, trava po vrtnih potih itd. Od deževja stepena zemlja je huda ovira za rast vrtnih rastlin, zlasti zelenjadi, kajti zgoščena vrhnja plast ne propušča zraka v zemljo, pospešuje pa izhlapevanje vode iz zemlje. Te neugodne vplive odstranimo, ako rastline marljivo okopavamo — na plitvo rahljamo zgornjo plast. Le tako odpremo zraku pot do korenin, zapremo pa odtok vode proti površju. Posamezne rastline obvarujemo tudi na ta način, da površino zemlje pokrijemo s kako rahlo tvarino, n. pr. s preperelim, drobnim gnojeni. Pod tako odejo ostane zemlja rahla in vlažna. Junija je navadno toliko padavin, da ni treba zalivati.'Če pa bi bilo vendarle tu in tam zalivanje potrebno, zalivajmo vedno s prestano, z na soncu ogreto vodo, poredko, pa izdatno. Zalivanje zelenjadi z gnojnico ali celo s straniščnikom ne priporočamo, ker je to že iz zdravstvenih razlogov nedopustno. Z gnojnico zalivana zelenjad ima tudi kuhana slab okus. Shranki (konserve) iz take zelenjadi se kvarijo. Za uživanje v sirovem stanju je pa z gnojnico zalivana zelenjad popolnoma nerabna in naravnost nevarna. Najboljši gnoj za zelenjad je dobro predelan mešanec (kompost). Izmed velikega števila zelenjadnih rastlin jih je dokaj, ki se pri nas kar ne morejo udomačiti, dasi so izvrstne in po vsem svetu čislane. Premalo gojimo n.pr. paradižnike, papriko, jajčevec (patli-džan), užitne buče in m c 1 o 11 e. Res je sicer, da se te rastline v našem bolj hladnem podnebju ne sponašajo tako kakor na jugu naše države, vendar na zavetnih in skrbno obdelanih domačih vrtovih dosti dobro uspevajo. Konec maja in v začetku junija meseca je še vedno čas, da jih sadimo. Mnogo premalo goje po vrtovih dišavna zelišča, ki so dokaj zdravejša nego tuje, ostre dišave. Po naših vrtovih zelo pogrešamo rabarbaro, ki je v rani pomladi izvrstno nadomestilo za sadje. Namesto špinače, ki gre v vročini v cvet, bi morali gojiti poleti po vseh vrtovih mango 1 d. Jako okusno zimsko prikuho daje gl a vi-časti ali rožnati kapus, ki ga sadimo tudi šele prve dni junija. HRANA NA IZLETIH IN POČITNICAH Prišel je lepi letni čas, ko nas vleče iz stanovanja v prosto naravo, iz mesta na deželo, na sonce in prosti zrak. Še tisti, ki se pozimi drže le bolj zakurjene sobe in skoraj le iz nje gledajo v zasneženi svet, ne vzdrže spomladi in poleti več doma, ampak jo mahnejo, kadar količkaj morejo, po hribih in dolinah, da jim tam sonce, zrak in voda obnovi porabljene moči. Kdo r se odpravlja na izlete ali počitnice, naj nikar ne pozabi, da je poleg sonca in zraka tudi hrana zelo važen činitelj za vzdrževanje ali celo za izboljšanje zdravja. V času splošnega oddiha je hrana velikega pomena, in če jo zanemarimo, izgubimo po svoji krivdi ugodno priliko, ki se nam nudi za okrepitev in osvežitev telesa in duha. Doma s hrano pač ni prevelikih skrbi. Pripravljamo si jo sami; kar je zdravo in potrebno, to uživamo. Težave pa se začno v trenotku, ko zapustimo svojo hišo, svoje stanovanje; kajti znano je, kakšna hrana se dobi po svetu. Zato se takoj pojavi vprašanje, kako bi si uredili hrano izven doma. Gre za več stvari. Ni dovolj, da zadenemo pravo, tudi poceni mora biti. Na izletih nahrbtnik ne sme biti pretežak, pa vendar je v prosti naravi tek navadno večji in boljši. Prehrana na kmetih pa skrbi posebno vse tiste, ki so se odločili za zdravo, naravno hrano in so se je tudi resno oprijeli. Za izlete, ki trajajo en ali več dni, vzamemo lahko vsa živila s seboj. Če pa nameravamo ostati zunaj dlje časa, tedaj je stvar že težja; saj vemo, kako oziroma s čim nam postrezajo po naših gostilnah in restavracijah. Da olajšam to pereče vprašanje vsem tistim, ki imajo še zmisel za zdravo in naravno življenje, kamor spada tudi zdrava prehrana, podajam tu nekaj navodil, kako si pomagamo glede hrane izven doma, posebno še, kadar smo odvisni od tujih kuhinj in gospodinjstev, kamor še ni prodrl nauk o novodobni prehrani. Če se odpravljamo na enodnevni izlet, tedaj lahko vzamemo s seboj prav vse, kar potrebujemo za hrano. Pa ne misliti takoj na klobase, salame ali kuretino! Obilno uživanje mesa ne stori dobro niti doma, še manj pa na potu, ko vendar obtežuje želodec in dela žejo. Človeško telo na poti ne potrebuje mnogo trdne hrane, četudi se dosti giblje. Porabljene snovi moramo sicer nadomestiti, ne smemo pa obenem preobteževati želodca in nalagati organom nepotrebno delo. Namesto mesa in jajec sezimo po celi vrsti prav dobrih živil, ki popolnoma zadostujejo in celo obilo zaležejo. Deloma si jih vzamemo s seboj, deloma pa si jih preskrbimo sproti. Tu imam v mislih predvsem d o b e r kruh, žitne izdelke, vse vrste sadja, sladkor, sir ter morda malo keksov ali prepečenca. Marsikomu se bo na prvi mah čudno zdelo, da govorimo o kruhu kot popotnici. Seveda se dobi kruh povsod in je poceni — toda kakšen kruh je to! Bela »pena ali goba«, brez pravega okusa in hranilne vrednosti, ki se vrhu tega še hitro posuši, da je res naravnost neužiten. Jaz pa mislim tu na sočen, črni kruh, ki je vedno enako dober, pa naj si bo tudi teden ali deset dni star. Le tak kruh kaj zaleže in nam tekne. Žal pa moram priznati, da ga je težko dobiti. Še na kmetih včasih zaman povprašujemo po njem, ko bi ga vendar morala imeti tudi najbolj zakotna in revna gostilna — kaj šele hoteli! Malo presnega masla v dozi sicer lahko vzamemo s seboj, vendar se poleti kaj rado topi in se ne prileže kdovekaj. Kos kruha z maslom pa izboljšamo, če ga po vrhu obložimo z rezinami kislih kumar ali svežih paradižnikov. Če moremo dobiti še kakšna sveža zelišča ali zelenjad, kakor drobnjak, redkev, redkvico, špinačo in slično, tedaj si kar sproti pripravimo okusne obložene kruhke, ki izvrstno teknejo in so tudi redilni. Lahko si jih pa naredimo že doma, stisnemo po dva in dva skupaj ter zavijemo v celofan (za enodnevni izlet). Pri žitnih izdelkih mislimo na valjan oves in pšenico, iz katerih brez posebnih priprav in ognja, a z dodatkom sadja naredimo okusne, osvežujoče jedi. Prilegata se tudi za sirovo hrano predelani riž in koruza. Če valjano žito opražimo v masti in povaljamo v sladkorju, dobimo redilno posladčico, ki je gotovo primernejša od običajnih bonbonov. Z malenkostnimi pripomočki pa si naredimo razne mrzle sadne jedi; potrebno smetano ali mleko kupimo sproti. Kondenzirano mleko je kaj pripravno za na pot, ker ga je v zgoščeni obliki treba le malo. Ako si naberemo za tako jed še sami v gozdu jagod, borovnic, malin, robidnic, tedaj si ne moremo misliti cenejše in boljše večerje. Sadje je in bo ob takih prilikah najboljše in najprikladnejše živilo. Upoštevati je vse vrste sadja, svežega in suhega, kakor jabolka, citrone, suhe češplje, hruške, razne krhlje, rozine, orehe, lešnike in oranže. Sveže jemo, kakršno je, suho pa namočimo, če imamo priliko, ali pa ga jemo kar takega. Da nam ni treba nositi s seboj veliko citron, jih iztisnemo že doma in vzamemo seboj samo sok v steklenički, ki se dobro zapira. Pri tem seveda ne smemo pozabiti na sladkor ali med, da si lahko vsak trenotek napravimo hladilno pijačo. Gotovih pijač pa ne nosimo s seboj in sploh ne pijmo preveč, ker nas potem le še bolj žeja in se po nepotrebnem potimo. Ako ni najti studenčnice ali druge pitne vode, uživajmo zoper žejo suhe češplje ali pa koščke sladkorja, napojene s citronovim sokom. Da je prtljaga manjša, si nekatere vrste sadja že doma pripravimo. Orehe stolčemo in vzamemo s seboj samo jedrca, prav tako lešnike. Rozine in drugo suho sadje operemo v vroči vodi; češpljam izločimo koščice. Za sadno jed imamo lahko tudi zmlete orehe s seboj. Iz suhega sadja, medu in žita si naredimo lahko že doma gotove jedi, ki so bile opisane v Mladiki že lansko leto. Izvrstne in prikladne so tudi mešanice različnega sadja, ki jih dobimo naprodaj, a si jih prav lahko napravimo sami doma. V vrečico iz celofana namcšamo orehova jedrca, lešnike, mandelje in koščke suhega sadja; pridenemo morda tudi malo citronata, arančini, rozine itd. Ta idealna živila zadoste potrebi, ne povzročajo žeje in se obnesejo tudi, če smo na potu po več tednov in ni dobiti razen običajne hrane nič drugega. Vse, kar potrebujemo, je v teh živilih v najprimernejši obliki in razmerju. Če smo na kmetih ali na letovišču dlje časa, tedaj si prehrano uredimo lahko na več načinov. Kdor je skromnejši in se ne boji malce truda, ta bo vzel v gostilni ali restavraciji hrano samo o p o 1 d 11 e. Skoraj vedno je dobiti postno, t. j. rastlinsko juho, ki pa seveda ni nujno potrebna in jo posebno v vročini kaj lahko pogrešamo. Nadalje pa si lahko naročimo krompir in razne solate ter končno morda še kaj sladkega, ako bi se nam zdelo kosilo sicer prepičlo. Ves obed pa izpopolnimo, če hočemo, s kakim sadjem iz lastne zaloge, ki ga pojemo seveda pred kosilom. Zjutraj in zvečer pa si postrežemo kar sami. Za zajtrk jemo sadje, kakršnega imamo s seboj, ali pa tistega, ki ga dobimo naprodaj — morda ga tudi sami naberemo. Komur samo sadje ne zadostuje, ta si bo privoščil še skodelico mleka, kos črnega kruha in morda košček presnega masla. Večerja je slična zajtrku. K presnemu maslu ali namesto njega jemo včasih še med ali marmelado ter nekaj orehov. Kdor pa ima s seboj kakšno malenkostno pripravo, ta si z lahkoto napravi, če treba, tudi na prostem, sadno jed, k tej poje še malo sadja in kruha ter spije čašico svežega planinskega mleka. Kdor bi pa zvečer rad toplo jedel, naj si skuha (če ima pripravo — kuhalnik) preprosto jed iz valjanega žita; takih jedi je več vrst, na primer: a) Valjan oves skuhamo z maslom v vodi, da dobimo gosto kašo, ki jo končno še malo začinimo. b) Oves pa skuhamo lahko tudi na mleku ter to jed osladkamo; z ovsem vred kuhamo v mleku istočasno lahko malo sadja, ali pa šele kuhani jedi pri-sujemo svežega jagodičja, kar je še bolje. Tudi med se poda v tako jed. Kjer ni dobiti v bližini svežega mleka, uporabljajmo mlečni prah ali zgoščeno mleko, ki ga razredčimo z vodo. Včasih pa ne dobimo samega kosila, ampak moramo vzeti celodnevno hrano. Takrat pa po. možnosti izbirajmo jedila tako, da hrana ni preeno-lična. Namesto kave in čaja vzemimo mleko, črni kruh namesto belega, opoldne več vrst solate namesto mesa. Dajmo prednost sirovemu sadju, ne kompotu. Kadar se nas pa čez dan ali na potu loteva lakota, zobljemo kekse, prepečenec, razne domače izdelke iz sadja z medom, sladkor, čokolado itd. H kruhu je okusen sir, s katerim tudi lahko izboljšamo in izpopolnimo omenjene obložene kruhke. Vse, kar vzamemo s seboj, moramo primerno shraniti. Suha živila, kakor sladkor, suho sadje, kruh itd., stresemo v platnene vrečice, ki naj imajo zunaj znamenje (uvezeno). Po vsaki turi jih doma lepo operemo, da so pripravljene za prihodnjo uporabo ter