ZVONČEK XXV—10 Dr. J. L.: V rojstnem kraju prvega slovenskega pisatelja. (Konec.) koncu predgovora, v katerem govori ta duhovnik z veliko ljubeznijo o Trubarju, pravi, da je bilo to: »Pisano pri Sanct Kocjanu zraven Turjaka na ta dan teh dveh bratov s. Primoža in Felicijana v tem letu po Kristusovem rojstvu 1595 ... Vaš brat ino prijatelj v Kristusu Andrej Savinic, cerkveni služabnik Famisto...« Ko1 je ta zvesti učenec Trubarjev pripravljal to zadnjo knjigo Trubarjevo za tisk, so se časi že precej izpremenili. Državna in cerkvena oblast je začela preganjati Trubar* jeve naslednike, ki so se še nekaj časa skrivali po domovini, potem pa so morali pobegniti. Njihove knjige so bile v Ljubljani javno sežgane. Okolo 1. 1600. je bilo konec velikega dela, ki ga je"začela prva slovenska knjiga. V dobi 50 let so ustvarili Trubar in njegovi sotrud* niki podlago slovenski književnosti in izdali mnogo knjig: najvažnejši knjigi sta »Biblija«, t. j. prevod sv. pisma, ki ga je izvršil Jurij Dal* matin, in prva slovenska slovnica, ki jo je napisal Adam Bohorič. Obe knjigi sta izšli 1. 1584. Mi smo v domovini prvega slovenskega pisatelja. Sedaj smo si odpočili in pojdimo na grad! Pot nas vodi skozi vas Turjak, ki nas zanima s svojimi malimi lesenimi kočami. Tu čepe v rebri pod gradom druga ob drugi. Vas je namreč nastala na ta način, da so imeli grajski služabniki tu svoje hišice, ki so jim jih menda postavili grajski gospodje. Tu smo tik pod gradom in lahko vidimo njegove mogočne zidove, ki jih ni premagal nikoli noben sovražnik. Pot nas vodi ob obzidju navzgor in pred nami se dviga velikanska košata lipa. Pred gradom smo. Nov razgled se nam odpre pred očmi. Ob tej priliki se nehote spomnimo na prve vrste Prešernove »Turjaške Rozamunde«: Hrast stoji v Turjaškem gradu, vrh dvigujesvoj v oblake ... Saj vam je gotovo znana ta zgodba. Rozamunda je bila krasna gospodična, ki so jo snubili vitezi iz vseh dežel. Snubil jo je tudi vitez Ostrovrhar. Ko so ravno slavili zaroko pod hrastom, je prišel pevec, ki je pel pesmi po gradovih. Rozamundina teta, ki je bila jako ponosna, je rekla pevcu, naj pove on, ki prehodi mnogo sveta, ali je kje lepša deklica na svetu. Pevec je priznal, da je Rozamunda lepa, edino Lejla, sestra bosanskega paše — kakor se sliši — je morda lepša. To je užalilo lepo Rozamundo. Takoj je zahtevala od Ostro= vrharja, da naj gre v Bosno, naj reši kristjane, ki so jih bili Turki odvedli, in pripelje s seboj Lejlo, da se bo izkazalo, ali je res tako 258 XXV—10 ZVONČEK lepa. Ostrovrhar gre, razbije Turke, zavzame pašev grad, ugrabi Lejlo in jo odnese s seboj. Bila je res lepa — Ostrovrharju je ugajala njena skromnost, zato je ne odvede na Turjak, ampak jo spravi na svoj grad. Lejla sprejme krščansko vero in se je poročila z Ostrovrharjem. Ponosna Rozamunda pa »v klošter grede, čast Ijubljanskih nun postane.« Bog ve, koliko raznih zgodb se je godilo v tem gradu in okolo njega! Pa o tem bi nam morali pripovedovati zgodovmarji, pesniki in pisatelji. Tudi bi bilo zanimivo, ko bi