Zdravko Drenjanèeviæ Umetniška akademija v Osijeku SLAVONSKI FOLKLORNI NAPEVI Z VIDIKA TONSKIH NIZOV Izvleèek Prièujoèi sestavek prinaša prikaze tonskih struktur slavonskih folklornih napevov. Predstavljene ugotovitve temeljijo na rezultatih, ki jih je avtor dobil z analizo slavonskih tradicionalnih napevov, pa tudi z veèletnim sistematiènim preuèevanjem muzikološke specifiènosti slavonske ljudske glasbe. Avtorjeva interpretacija tonskih nizov je izvedena po naèelih klasiène glasbene teorije in zaobsega popis in analizo vseh intervalnih odnosov med toni, s posebnim poudarkom na tistih, ki predstavljajo specifiène znaèilnosti doloèene lestvice. Glede na število tonov, ki gradijo posamezen niz ter sestavljajo lestvièen vzorec, avtor razvrsti posamezne napeve po kompleksnosti njihove tonske gradnje. Kljuène besede: hrvaška ljudska glasba, slavonska ljudska glasba, Šokac, etnomuzikologija, glasbena teorija Abstract Slavonian folk tunes from the aspect of tone lines This work presents the tone structure of Slavonian folk tunes. The brought up annotations are first of all based on the result gained by the author through the analysis of Slavonian traditional tunes, but also through a systematical study of the problems in Slavonian folk music throughout many years. Interpreting the tone lines he was lead by the principles of classical music theory, which included the recording and the analysis of all interval relations between tones with a special emphasis on those which represent specific characteristics of a given scale. Beside the number of tones, of which a particular line and the given scale forms are built, the author also gives his point of view on complex tone structure examples of particular tunes. Key words: Croatian folk music, Slavonian folk music, Šokci /shoktzi/, Ethnomusicology, music theory 109 Zdravko Drenjanèeviæ, SLAVONSKI FOLKLORNI NAPEVI Z VIDIKA TONSKIH NIZOV Slavonski folklorni napevi z vidika tonskih nizov Predmet tega prispevka je raziskovanje tonske gradnje v ljudskih napevih iz Slavonije. V slavonsko folklorno glasbo uvršèamo glasbene znaèilnosti Šokcev1 – staroselskih prebivalcev, ki naseljujejo vzhodni del Hrvaške. Gre za geografski predel Slavonije in Baranje, ki se razprostira od reke Drave na severu (meja z Madarsko), Save na jugu (meja z Bosno in Hercegovino) ter do Donave na vzhodu (meja s Srbijo). Cilj raziskovanja v prièujoèem delu je skozi analizo tonskih odnosov priti do tonskih nizov, ki so karakteristièni za glasbeno folklorno dedišèino Slavonije. Za analizo slavonskih folklornih napevov smo uporabili sledeèe zbirke napevov: Il’ pjevajte ili zasvirajte avtorja Mihaela Feriæa, Maramica s granama avtorja Duška Topiæa ter Gori lampa nasrid Vinkovaca avtorja Julija Njikoša. Poleg omenjenih zbirk smo, z namenom prikazati zanimive ter predvsem edinstvene primere tonskih naèinov, uporabili tudi napeve, ki so bili v ta namen posneti na terenu in melografirani. V celoti smo analizirali 510 zapisov iz 85-ih razliènih lokacij v Slavoniji, od tega 27 instrumentalnih ter 483 vokalnih oziroma vokalno-instrumentalnih zapisov. Pri doloèanju tonskih nizov smo izpostavili tri bistvene in pomembne elemente, ki so: število tonov v napevu, njihova medsebojna razmerja ter poloaj vsakega posameznega tona znotraj napeva. Pred doloèitvijo konènega števila tonov posameznega napeva, smo izloèili vse tone z razliènimi absolutnimi višinami ter jih razvrstil v prvo oktavo. Za centralni ton vsakega napeva smo izbrali enoten ton c1, kar olajša primerjave napevov med seboj in analize. Torej, tonske nize smo tvorili v prvi oktavi, vselej zaèenši od centralega tona, kar je pomenilo, da smo upoštevali tudi tone, ki so se pojavili izven prve oktave (nastop tona „a“ v mali oktavi ipd.). Tako smo na primer v tonski niz s sedmimi toni uvrstili tudi niz, ki je imel osem, devet ali veè tonov (zaradi ponovitev posameznih tonov v neki drugi oktavi). Nize smo glede na število tonov razdelil na bitoniko, tritoniko, tetratoniko, pentatoniko itn.. Razmerja med toni oziroma razporede poltonov in celih tonov, pa tudi karakteristiène intervale, kot so zveèana sekunda, lidijska kvarta, dorska seksta, miksolidijska septima in druge, smo obravnavali kot znaèilnosti, ki nakazujejo posamezne lestviène vzorce. Pri tem smo se podrobno posveèali preuèevanju vodilne linije, medtem ko smo se pri spremljevalni melodiji v glavnem ukvarjal z intervalnimi razmerji, ki so nastali napram vodilne melodije. Poloaj tona v napevu smo prav tako obravnavali kot pomemben element pri doloèanju vrste tonskega niza. Ugotovili smo, da so vsi toni napeva hkrati tudi 110 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 16. zvezek 1 Šokac: folk. pokrajinsko ime Hrvatov iz vzhodne Slavonije, Baranje, Srijema in zahodne Baèke. V: Šonje, J. (2000). Rjeènik hrvatskoga jezika. Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krlea: Školska knjiga. str. 1226. toni niza, medtem ko vsi toni niza hkrati niso temeljni toni. Za temeljne tone smo potrdili tiste, ki so tvorili doloèene lestviène vzorce. Pri doloèanju poloaja tonov smo spremljali vsak ton tako, da smo ugotovili njegovo nahajanje na nepoudarjeni ali poudarjeni dobi, se pravi njegov poloaj znotraj posameznega takta. Ugotovili smo, da poloaj temeljnega tona izhaja tudi iz vloge, ki jo ima ton v melodiji.2 Potrdili smo, da se nekateri toni, ki tvorijo nize, pojavijo v vlogi prehajalnih, menjajlnih ali okrasnih tonov in nimajo znaèaja temeljnih tonov ter tudi ne vplivajo na vrste tonskega niza. Njihova funkcija je prehodna, menjajoèa se ali okrasna. Pogosto se pojavijo enkrat do dvakrat tekom napeva (kar ni pravilo), na zgolj nepoudarjenih dobah. Tudi èasovno trajanje tonov v melodiji smo obravnavali kot pomemben element doloèanja poloaja tonov. Èasovno prisotnost posameznega tona v melodiji smo upoštevali kot pokazatelja, kot njegov znaèaj. To je pomenilo, da ponavljajoèi se toni daljših dolin oz. trajanja niso dobili istega poloaja kot redko prisotni toni krajših notnih vrednosti (npr. okrasni toni). Iz elementov, kot so: poloaj tona v taktu, vloga tona v melodiji in njegovo trajanje, smo jasno doloèili znaèaj vsakega posameznega tona v napevu. Nize smo razloèili tudi glede števila tonalnih centrov – enega ali dveh. Za tonalni center smo upoštevali ton, ki je predstavljal center melodiène linije oz. napeva – toniko. Tonalni center se je lahko kazal z daljšo notno vrednostjo, lahko pa je bil prisoten z manj ali veè krajšimi toni. S harmoniènega aspekta nam je tonalni center predstavljal temeljni ton toniène harmonije. Zaradi obsenosti gradiva smo se pri raziskovanju omejili le na vokalne napeve; tako smo pri vokalno-instrumentalnih napevih analizirali samo vokalne linije. Razlog, da smo se opredelili zgolj za vokalne linije je v tem, da je v gibanju njihovih spremljevalnih linij, napram vodilni, prisotna doloèena samostojnost in raznovrsnost. Nasprotno pa so instrumentalne spremljevalne linije v celoti podrejene vodilni. V duhu izroèila tradicionalnih inštrumentov („dvojnice“, „gajde“, „samica“) vlogo inštrumentalne spremljave prevzemajo tamburaški sestavi3. Ti danes predstavljajo eno od glavnih komponent vsakega folklornega ansambla. Tamburaški sestavi delujejo po principu malih komornih ansamblov. Druga linija pri tamburaški spremljavi v glavnem spremlja vodilno linijo – melodijo – v intervalu terce, zato ni èudno, da se petje tako imenovanega drugega glasu pogosto poistoveti z igranjem. Ker se spremljava sestoji tudi iz ritmiène sekcije z basovsko in akordièno linijo, se na ta naèin pridobi obèutek modernih tonalitet (dura in mola). 111 Zdravko Drenjanèeviæ, SLAVONSKI FOLKLORNI NAPEVI Z VIDIKA TONSKIH NIZOV 2 Melodijo avtor razume kot vodilno linijo napeva. 3 V današnji dobi je tamburaški sestav najpogosteje grajen iz vodilne linije, ki jo izvaja prva bisernica (vèasih violina), pa tudi prvi braè. Drugo linijo, terco, in vèasih tudi seksto napram vodilni liniji, izvaja drugi braè. Tamburaški sestav lahko obsega tudi tretjo linijo na tretjem braèu. Ritem sekcijo sestava tvorijo berda (bas linija) in bugarija (akordièni instrument). Vèasih se sestavu doda tudi èelo, ki igra na osnovi razloenih akordov, s èimer se pridobi veèjo harmonsko in ritmièno polnost. Pri izbiri napevov za analizo je pomembno vlogo igrala tudi starost posameznega zapisa. Èasovni element napevov nam je bistveno pomagal pri opazovanju znaèilnosti, pa tudi sprememb, ki jih je slavonska tradicionalna pesem doivljala v teku posameznih èasovnih obdobij. Zanimivo je, da imamo nekatere napeve z novejšimi datumi zapisa lahko le pogojno za „nove“. Èe posamezna pesem še ni doivela zapisa, še ne pomeni, da se ni izvajala, vèasih tudi dvajset, trideset let ali veè, preden je bila zapisana. Po drugi strani pa je starost tistih napevov, ki so svoj zapis doiveli pred šestdesetimi ali sedemdesetimi leti, nevprašljiva. Tako zbirka Julija Njikoša Gori lampa nasrid Vinkovaca obsega zapise èasovnega obdobja od leta 1936 do leta 1988. Tej zbirki pripadajo najstarejši zapisi slavonskih ljudskih pesmi, vendar v zbirki nekateri napevi al niso toèno èasovno oznaèeni. Med „novejše“ spadajo zapisi iz zbirke Duška Topiæa Maramica s granama. Topiæ je napeve zapisal v èasovnem obdobju med leti 1970 in 1997. Najmlajše zapise pa prinaša zbirka Mihaela Feriæa Il’ pjevajte ili zasvirajte, veèidel iz èasovnega obdobja med leti 1995 in 2000 ter z nekaterimi napevi s konca sedemdesetih in osemdesetih let prejšnjega stoletja. Z naèrtnim izborom slavonskih napevov smo si prizadevali geografsko zajeti èim širše podroèje Slavonije ter hkrati preuèiti tudi njihove razliène èasovne izvore. Pomemben razlog, ki je vplival na izbiro omenjenih zbirk, je dejstvo, da so njihovi napevi zbrani na podroèjih, ki so zelo dolgo ostala zvesta izvorni tradiciji. Gre za naselja, ki so do danes, èeprav v manjši meri, obdrala ljudske obièaje, in v splošnem tudi sam naèin ivljenja, preet z duhom te tradicije. Rezultati z interpretacijo Od 483 vokalnih in vokalno-instrumentalnih napevov smo izbrali 63 primerov, ki se po svoji tonski gradnji medsebojno razlikujejo. Predstavljeni rezultati temeljijo na prav teh izbranih primerih. Tabela 1: Prikaz tonskih nizov glede na število nizov Vrsta niza Bitonika Tritonika Tetratonika Pentatonika Heksatonika Število nizov 1 1 3 5 10 Vrsta niza Heptatonika Oktatonika Nonatonika Dekatonika Število nizov 20 11 10 2 Od skupnega števila nizov (63 razliènih nizov) je v slavonskih napevih v najveèjem odstotku zastopana heptatonika (31,7%). Oktatonika zavzema, glede zastopanosti, drugo mesto (17,4%). Visok odstotek zastopanosti prav tako pripada heksatoniki (15,8%) in nonatoniki (15,8%). V manjši meri so prisotne 112 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 16. zvezek pentatonika (7,9%) kot tudi tetratonika (4,7%). Izjemno redko se pojavijo dekatonika (3,1%) kot tudi bitonika (1,5%) in tritonika (1,5%). Kar se tièe tonske gradnje poudarjamo, da v bitoniki (zaradi majhnega števila tonov) in tritoniki (zaradi razporeda tonov v nizu) lestviènih vzorcev nismo doloèali oziroma imenovali. V tabeli 2 so prikazani karakteristièni lestvièni vzorci s štirimi pa vse do devetimi toni4. Tabela 2: Prikaz števila nizov glede na lestviène vzorce Lestvièni vzorci Število nizov Durova tetratonika 2 Molova tetratonika 1 Durova pentatonika 2 Molova pentatonika 2 Istrska pentatonika 1 Durova heksatonika 3 Durova heksatonika z alteriranim tonom fis1 2 Molova heksatonika 1 Frigijska heksatonika z alteriranim tonom e1 1 Lidijska heksatonika z alteriranim tonom dis1 1 Durova heptatonika 6 Durova heptatonika z alteriranim tonom dis1 1 Durova heptatonika z alteriranim tonom es1 1 Durova heptatonika z alteriranim tonom fis1 3 Durova heptatonika z alteriranima tonoma dis1 in fis1 1 Molova heptatonika 1 Miksolidijska heptatonika 1 Orientalska heptatonika 1 Durova oktatonika z alteriranim tonom cis1 1 Durova oktatonika z alteriranima tonoma dis1 in fis1 2 Durova nonatonika z alteriranim tonom fis1 2 Durova nonatonika z alteriranima tonoma dis1 in fis1 1 Durova nonatonika z alteriranima tonoma fis1 in gis1 1 Durova nonatonika z alteriranima tonoma gis1 in h1 1 Durova nonatonika z alteriranimi toni es1, fis1 in b1 1 113 Zdravko Drenjanèeviæ, SLAVONSKI FOLKLORNI NAPEVI Z VIDIKA TONSKIH NIZOV 4 Lestviène vzorce z desetimi toni navajamo v tabeli 3. Iz tabele 2 je razvidno, da najveè tonskih nizov vsebuje durove karakteristike – t.j. znaèilnosti dura (30 nizov). Molove karakteristike vsebuje pet nizov, medtem ko se istrske, frigijske, lidijske, miksolidijske in orientalske karakteristike pojavijo le po enkrat. Napevi (v razponu od tetratonike do dekatonike) vsebujejo enega, dva ali tri lestviène vzorce. Ti vzorci lahko vsebujejo tudi tone, ki posameznemu lestviènemu vzorcu ne pripadajo, zato jih uvršèamo med alterirane tone. V doloèenem lestviènem vzorcu se pojavijo maksimalno trije alterirani toni. Glasbeni primeri so lahko grajeni na temelju enega samega lestviènega vzorca, ki je lahko: – durov (z /ali brez/ alteriranim tonom) – molov – istrski – miksolidijski – orientalski – frigijski (z alteriranim tonom) – lidijski (z alteriranim tonom). Tonske nize, ki so nastali iz napevov in ki so zgrajeni iz razliènih lestviènih vzorcev (najpogosteje dveh, ponekod tudi treh), smo upoštevali kot kombinirane lestviène vzorce (21 nizov) in tako prišli do naslednjih kombinacij: – durovo-molova – molovo-orientalska – orientalsko-molova – molovo-durova (z /ali brez/ alteriranimi toni) – durovo-lidijska (z alteriranim tonom) – durovo-miksolidijska (z /ali brez/ alteriranimi toni) – miksolidijsko-durova (z alteriranim tonom) – lidijsko-durova – durovo-orientalska (z alteriranim tonom) – molovo-lidijsko-orientalska – orientalsko-molovo-durova – orientalsko-durovo-lidijska – durovo-miksolidijsko-orientalska – durovo-orientalsko-molova 114 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 16. zvezek Tabela 3: Prikaz tonskih nizov s kombiniranimi lestviènimi vzorci Kombinirani durovo-molovi nizi 2 (heksatonika 1, heptatonika 1) Kombinirani molovo-orientalski nizi 2 (heksatonika 1, heptatonika 1) Kombinirani molovo-durovi nizi 2 (heptatonika 1, oktatonika 1) Kombinirani molovo-lidijsko-orientalski nizi 1 (heptatonika) Kombinirani orientalsko-molovi nizi 2 (heptatonika 1, oktatonika 1) Kombinirani orientalsko-molovo-durovi nizi 1 (oktatonika) Kombinirani orientalsko-durovo-lidijski nizi 1 (oktatonika) Kombinirani lidijsko-durovi nizi 1 (oktatonika) Kombinirani durovo-miksolidijsko-orientalski nizi 1 (nonatonika) Kombinirani durovo-orientalsko-molovi nizi 1 (nonatonika) Kombinirani molovo-durovi nizi z alteriranima tonoma es1 in fis1 1 (oktatonika) Kombinirani durovo-lidijski nizi z alteriranim tonom gis1 1 (oktatonika) Kombinirani durovo-miksolidijski nizi z alteriranim tonom fis1 2 (oktatonika 1, nonatonika 1) Kombinirani durovo-miksolidijski nizi z alteriranima tonoma dis1 in fis1 1 (dekatonika) Kombinirani durovo-orientalski nizi z alteriranim tonom gis1 1 (nonatonika) Kombinirani miksolidijsko-durovi nizi z alteriranim tonom fis1 1 (dekatonika) Iz tega pregleda je razvidno, da tudi v tonskih nizih, ki so zgrajeni iz razliènih lestviènih vzorcev, prevladujejo durove lastnosti (v enajstih vzorcih). Orientalske lastnosti so zastopane v osmih vzorcih, lastnosti mola v sedmih, lidijske v štirih in miksolidijske v treh vzorcih. Najpogostejše kombinacije lestviènih vzorcev so durovo-orientalske, molovo-orientalske ter durovo-molove kombinacije. O problematiki tonskih nizov v slavonski folklorni glasbi e obstajajo nekatere raziskave; zato v nadaljevanju izpostavljamo raziskovalno delo oziroma ugotovitve Jerka Beziæa ter jih primerjamo z našimi rezultati. Jerko Beziæ5 ugotavlja, da se Slavonija in Baranja odlikujeta z diatoniènimi pentakordalnimi in heksakordalnimi tonskimi razmerji: 1-1-1/2-1-1 oziroma f1 g1 a1 b1 c2 d2. Ob takšnih nizih Beziæ izpostavlja še nize s štirimi toni oziroma razmerji 1-1/2-1 (f1 g1 as1 b1), ki se pojavljajo posebno v vodilnem glasu 115 Zdravko Drenjanèeviæ, SLAVONSKI FOLKLORNI NAPEVI Z VIDIKA TONSKIH NIZOV 5 Beziæ, J. (1974). Hrvatska muzika-Narodna. V: Muzièka enciklopedija. Knj. 2, druga izd. Zagreb: Hrvatski leksikografski zavod, str. 168-175. svatovskih pesmi, z dodano èisto kvinto izpod zakljuènega tona (g1). Nadalje izpostavlja tudi nize s šestimi toni f1 g1 a1 b1 c2 des2, z znianim šestim tonom.Prav tako navaja tudi niz s sedmimi toni g1 a1 b1 c2 d2 es2 f 2. Še posebej pa izpostavlja nize s petimi in šestimi toni, g1 a1 h1 c2 d2 e2, ki se pojavljajo v pustnih pesmih, kjer je zaèetni ton niza obenem zakljuèni in temeljni ton. Rezultati naše raziskave se v veliki meri skladajo z Beziæevimi ugotovitvami. Tonske nize s petimi in šestimi toni ter intervalnim razporedom 1-1-1/2-1-1 smo prepoznali v naslednjih dveh pesmih: Pomozi Boe i Gospo iz Bocanjevca (DT6) in Igrala bi Dere iz Nuštra (JNJ7). Svatovac iz kraja Bebrine (MF8) s svojo gradnjo identièno ustreza Beziæevemu svatovskemu napevu z razmerji 1-1/2-1 v vodilni liniji napeva. Omenjeni niz z zniano šesto stopnjo se, resda nekoliko razširjen, prav tako pojavlja v naši raziskavi (Pjevanje u kolu iz Harkanovca (DT), heptatonika). Beæarac iz Vinkovca (JNJ) s svojo gradnjo ustreza Beziæevemu nizu s sedmimi toni (g1 a1 b1 c2 d2 es2 f 2). Ljubljeno kolo, napev zapisan v Vinogradcu (DT), ne spada med pustne pesmi, toda s svojo tonsko gradnjo vseeno predstavlja napev, katerega zaèetni ton je obenem tudi zakljuèni in temeljni ton napeva. Beziæ omenja tudi enoglasne in dvoglasne pesmi, ki se odlikujejo z unisonim zakljuèkom v tonskem nizu s karakteristièno malo terco. Pojav male terce na tretji stopnji tudi glede na naše rezultate ni redkost, toda v kombinaciji z unisonim zakljuèkom predstavlja izjemno redek pojav (Svatovac iz Tovarnika, MF). Beziæ navaja tudi napeve, ki jih uvršèa v starejše sloje folklorne glasbe (sorodne napevom iz Bosne in Hrvaškega Primorja). Veèinoma se odlikujejo s pomiki v paralelnih tercah, unisonim zakljuèkom ter karakteristiènimi razmerji med toni 1/2-1-1/2. Edini primer takega napeva smo zapisali v Prekopakri (Drumarac (MF) v istrski pentatoniki). V kontekstu tonskih nizov obstajajo, v odnosu do Beziæevega raziskovanja, tudi doloèena odstopanja. Naše raziskovanje je prineslo doloèitev velikega števila karakteristiènih nizov, tako po številu tonov kot tudi po tonski gradnji, medtem ko v Beziæevem delu tega ne najdemo. Menimo, da so omenjene razlike posledica prvenstveno drugaènega pristopa pri obravnavanju problematike tonske gradnje folklornih napevov. Doloèeni odmiki pa so nastali tudi zaradi razlik v sami materiji oziroma predmetu raziskovanja. 116 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 16. zvezek 6 DT – okrajšava za zbirko pesmi Duška Topiæa. 7 JNJ – okrajšava za zbirko pesmi Julija Njikoša. 8 MF – okrajšava za zbirko pesmi Mihaela Feriæa Zakljuèek Znaèaj slavonske folklorne glasbe oblikuje veè razliènih dejavnikov, med katerimi je tudi tonska gradnja. Kompleksnost tonske gradnje se kae v veliki izbiri tonskih nizov. Ti nizi s svojo posebnostjo in raznovrstnostjo specifiènih lestviènih vzorcev, pa tudi širino obsega tonov, ki jih sestavljajo, oblikujejo slavonsko tradicionalno glasbo in na ta naèin ustvarjajo kvalitetno in prepoznavno glasbeno identiteto. Ta identiteta je prisotna oziroma ivi tudi v umetni glasbi, kar pa je snov in predmet naših nadaljnjih raziskovanj. Literatura: Beziæ, J. (1983). Elementi za klasifikaciju folklorne glazbe u Hrvatskoj. V: Zbornik za narodni ivot i obièaje junih Slavena. br. 49. Zagreb: JAZU, str. 105-117. Beziæ, J. (1974). Hrvatska muzika-Narodna. V: Muzièka enciklopedija. Knj. 2. Druga izd. Zagreb: Hrvatski leksikografski zavod, str. 168-175. Bose, F. (1975). Etnomuzikologija. Beograd: Univerzitet umetnosti u Beogradu. Ceribašiæ, N. (1991). Svadbene obredne i obièajne pjesme u Rakitovici (Slavonska Podravina). V: Narodna umjetnost. br. 28. Zagreb: Institut za etnologiju i folkloristiku, str. 87-141. Despiæ, D. (1987). Harmonska analiza. Beograd: Univerzitet umetnosti u Beogradu. Despiæ, D. (1971). Teorija tonaliteta. Beograd: Umetnièka akademija u Beogradu. Drenjanèeviæ, Z. (2000). Puèko pjevanje u nekim slavonskim tradicijskim obièajima. Diplomsko delo. Osijek: Pedagoška fakulteta. Drenjanèeviæ, Z. (2011). Tonski nizi v vokalni tradicionalni glasbi Slavonije. Magistrsko delo. Ljubljana: Akademija za glasbo. Feriæ, M. (2005). Il’ pjevajte ili zasvirajte. Slavonski Brod: Folklorni ansambl Broda, Osijek: Grafika. Njikoš, J. (1988). Gori lampa nasrid Vinkovaca. Privlaka: Privlaèica. Perkoviæ, H. (1987). Tonski odnosi u vokalnoj folklornoj glazbi iz Slavonije: Klasifikacija. Diplomsko delo. Zagreb: Glasbena akademija Zagreb, rokopis na Institutu za etnologijo in folkloristiko, IEF rkp. 1226. Stepanov, S. (1958). Muzièki folklor Baranje. V: Osjeèki zbornik. br. 6. Osijek: Muzej Slavonije u Osijeku, str. 219-239. Stepanov, S. (1970). Muzièki folklor Slavonije. V: Zbornik radova I. znanstvenog sabora Slavonije i Baranje. Osijek : JAZU, str. 839-847. Stepanov, S. (1971). Narodne pjesme iz Gorjana i Potnjana. V: Zbornik za narodni ivot i obièaje junih Slavena. br. 44. Zagreb: JAZU, str. 283-420. 117 Zdravko Drenjanèeviæ, SLAVONSKI FOLKLORNI NAPEVI Z VIDIKA TONSKIH NIZOV Topiæ, D. (1998). Maramica s granama. Osijek: Matica hrvatska, Valpovo: Matica hrvatska. ganec, V. (1962). Melodije beæarca. V: Zbornik za narodni ivot i obièaje junih Slavena. br. 40. Zagreb: JAZU, str. 513-523. ganec, V. (1962). Muzièki folklor (I.), Uvodne teme i tonske osnove (skale). Predavanja – privatni zapiski. Zagreb: Glasbena akademija Zagreb. ganec, V. (1951a). Osnovni stilovi hrvatskih narodnih pjesama. V: Hrvatske narodne pjesme i plesovi. sv.1. Zagreb: Seljaèka sloga, str. 5-9. 118 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 16. zvezek