Dobri dve feti bo že, kar smo dobilt zakon o obveznem vgrajevanju var-nostnih pasov v naSe Stirikolesnike. Da-nes. prve dni novega leta, pa stojimo osupli nad podatki o Številu mrčvlh v Sloveniji v letu 1978. Številka je grozlji-va, rekord pL največji doslej. Po grobih izračunih je na naSih repu-bliškth cestah umrto po uradnih podat-kih 723 Ijudi. po neuradnih pa še mno-go več. tako lahko računamo s 760 žr-tvami- Kaj to pomeni? Odgovorov bi lahko naSteli celo vrsto, vendar se bo-mo omejili na enega, kj je med nažimi vozniki manj poznan in priznan, čeprav ga prometni strokovnjaki navajajo sko-raj vsak dan Gre za preprosto napravo, imenovano varnostni pas. Strokovnjaki po vsem svetu in tudi prl nas so izračunali. da dosledno privezo-vanja z varnostnim pasom prt velikem številu težkih prometnih nesreč prepre-čuje najhujSe - smrt in nepopravljive poškodbe. V dežolah z večjo prometno kulturo in dlsciplino kot pri nas, deni-mo na Švedskem in na Finskem, so izračunatt.da se je Stevilo smrtnih žrtev na račun obveznega privezovanja z var-nostntm pasom zmanjSalo celo za 50 do 80 odstotkov, Podatek je dovolj zgo-voren in ne potrebuje komentarja. Kljub mnogim prepričevanjem in pihanju na duSo vozečega občinstva pri nas na tem področju nismo kaj prida dosegli. Vsako prepričevanje je bilo kot bob ob steno. Po podatkih sveta za preventivo SRS In na podlagi analiz prometnih ne- sred smo ugotovili, ča sq le 11 odstot-kov voznikov in njihovih sopolnikov na sprednjih sedežih stalno privezuje z vamostnim pasom in vse kaže. da ta odstotek tudi v bodoče ne bo bistveno vefiji. Ce se spraSujemo po vzrokih ne-privezovanja, moramo na prvo mesto postaviti nekakSno ležernost in Že na neumnost meječo malomarnost, pa osebno nedisciplino in nenazadnje ob-čutok utesnjenosti za volanom. Obmetavanje z belim kruhom Zakaj so nam varnostni pasovi v avtomobilih le za okras? če bi vse ki jih danes nl med nami -nekako 600 bi jih lahko nasteli v letu 1978 - ponavljam. kf jih danes ni več med nami zato, ker se niso privezali z varnostnim pasom, bi bili nemara nji-hovi odgovori bolj preprifiljivi kot vse drugo. No, poleg tega pa so dovolj pre-prlčljive zgodbe paraplegikov v invalid-skih vozifikih. ki bi Se danes lahko lah-kih nog hodili okrog, te bt bili takrat, ko je počilo, privezanl z varnostnim pa-som. Vamostni pas ni univerzalno zaSfiitno sredstvo protl nesrečam, niti ni čudežni ključek do varne vožnje, je pa vsekakor med najcenejšimi sredstvi, ki v danem položaju ob dani kritični situaciji lahko prepreči najhujSe. Sploh pa je varnost-ni pas smeSno poceni. če pomislimo, da lahko reSi ČloveSko življenje. druži-no pred tragedijo (n druibo precf izgu-bo dragocenega člana Zgrozimo se. ko vidimo. kako se v natlačenih avtomobilih vczijo oeprlve-zani Ijudje po nattačenih cestah. var-nostni pasovi pa kot v posmeh bingljajo na svojih obešalnikih. To je vendar isto kot obmetavanje z belim kruhom, ob-metavanje. ki ni preprosia šotskazaba-vica, pač pa silno nevarna igra podob-na ruski mleti. Dolgo še pričakujemo zakon o ob-veznem privezovanju z vamostnim pa-som, kt nam ga iz leta v leto obljubtjajo. Med prvimi, ki so v javni razpravi o novem zveznem temeijnem zakonu o varnosti cestnega prometa kategorično zahtevalt obvezno privozovanje, sta prav naž republiški svet za preventivo in vzgojo v cestnem prometu in Avto-moto-zveza Slovenije pa 5e kdo. Zakon bo prav gotovo močno zavrl nepretrgano karavano neprivezanih. kL zdaj nemoteno patruijira po naSih ce^-stah, se nasaja na volane in razbija gla-ve ob vetrobranskih steklih. TADEJ BRATOK