KA^OIslISI^ CJ^RKT^KN lalST« »Danica« izliaja vsak petek na celi poli in velja po pošti za celo leto 4 gl. 20 kr.. za pol leta 2 gl. kr.. ;a ««111 leta 1 gl 2«' kr V tiskarni sprejemana za celo leto H gl.bO kr.. za 1 leta 1 gl. 80 kr.. za 1 4 leta 1*0 kr.. ako bi bil petek pn.znik. izide »Danica« dan poprej. Tečaj Lil. V Ljubljani, 22. septembra 1899. List 38. Tarbula. Pripovedna pesem. Speval Janez Bile. (Dalje.) V. Devica veri zvesta. V dvorani sem in tje koraka Zamišljen Sapor car; Zdaj stopa naglo, zdajci čaka, Ker goni ga vihar, Ki divji v prsih mu razsaja, S skrbjo, z bridkostjo ga navdaja. Kako se sivo morje peni, Ko tuli vetrov moč, Ko zvezd in lune žar rumeni Zakriva temna noč! Kipi iz brezdnov globočine Valovje ljuto v visočine. Kdor caru v srce bi pogledal, Enak bi zrl vihar. Težko Vam pevtc bo povedal. Kaj misli tužni car, Kako ga muči skrb. kesanje, Greni mu dan, kali mu spanje. „Soproga bolna mi je jiraga, Zdravila zanjo ni; Nobena stvar ji ne pomaga, Življenje ji beži Naj skusim, vedež kar veleva, Vmori naj Tarbula se deva! Pa večkrat vedež prorokuje, Kar ne izpolne se; Znabiti tudi zdaj svetuje, Kar mi pogubno je. Razžalil bom soprogo ljubo, Ko deklice dozna izgubo. Naj devo vedež mi pogubi. Izgovor najde skor; Pa žena mi iskreno ljubi Njo. devam vsem uzor; Probridko bode se solzila. Da je devica kri prelila. Pa vmakni misel se plašljiva. Ne vstavljaj me nikar; Prerokba nikdar ni lažnjiva; l mljiva ni vsikdar. Naj zdravje ženi se popravi, Čas žalost vsako ji ozdravi. Kot zver preganjani kristjani Kaj so storili mi? Saj zvesti, vrli državljani So v bojih lili kri. Čemu svetišča jim podiram, Zakaj morim jih in zatiram! Sem mar pomiril s tem bogove? Vkroten je li Rimljan ? Mar vživam v hiši srečne dnove? Li carinji je stan Kaj zboljšan bridkega trpljenja, Podaljšan li ji čas življenja? Pa vmakni misel se plašljiva, Ne vstavljaj me nikar; Prorokba nikdar ni lažnjiva, Umljiva ni vsikdar. Povelja so mi sveta dana, Končal bom zlobnega kristjana!" i Dalje prihodnjič.! MIHAEL, po božji milosti in po božjem usmiljenju knezškof lavantiriski, mnogoiastiti duhovščini in vsem ljubim vernikom svoje škofije ftOzJr-ir, UatfoMov in r.-"' »/'#/#»*'» »#'/ li'iif'i Orehi m Hoja >'H't r elečin svoje mater^' /sir. 7, j'j k V Gospodu ljubljeni škofijami! Iz rešenega »i morete vsaj v glavnih obrisih naslikati podobo žalostne Matere božje in morete »poznati, da se prečudežna Mati po pravici časti in kli»e kot kraljica mučencev. Kar govori veliki prerok Izaija o .Jeruzalemu, velja o Mariji: Co-r o n a n s coronabit te tribulatione. Krog iii krog te bode venčal z bridkostjo. Iz. 22. I*'. Ker »e rudeča roža vsled svoje krvne barve imenuje roža mučencev, zato sv. cerkev pozdravlja žalostno Mater kot prvo rožo mučencev. Ave princeps generosa ni a rt vriim«| u e prima rosa. Zdrava bodi o kraljica, prva roža mučenica! (Osmi rez-ponzori j .'». nedel jo septembra i. V obhajilni molitvi sv. maše poveličuje Marijo zarad njenega mučeništva: Felices sensus beatae Mariae Virginis, • I tal sine morte meruerunt martvrii palmam sub cruce Domini. Mučeništvo božje Matere sicer ni bilo krvavo, temveč nekrvavo, notranje, duhovno: po nauku sv. cerkvenih očetov pa je presegalo vse muke pravih mučencev. Rečem še premalo, piše sv. Ildefonz, ako trdim: Marija je pri trpljenju svojega Sina trpela tako bridke bolečine, da jih ne dosežejo muke vseh mučencev skupaj. Sv. Bernard slavi kraljico mučencev kot mučenko na duši, in pristavlja, daje več kakor m učenka. Trpela je dvojno mučeništvo: po udeležbi trpljenja svojega Sina, kakor tudi po življenju vedne pokore in vednega zatajevanja. Kaj čuda, da so strašne bolečine Marijine od nekdaj vzbujale globoko 8očutje katoliških kristijanov in da so se častile z iskreno pobožnostjo, kakor sem omenil že zgoraj v vvodu. Iz sočutja, iz spoštovanja in ljubezni do kraljice mučencev in mučenic so krščanski stavbarji stavili krasne cerkve, kapele in alrarje. Krščanski pesniki so posvečevali svoje moči proslavljanju častitljive Matere bolečin. Eden izmed prvih pravoslovcev mesta Boloni je, J ako po ne da T odi it 1306j, je zložil žalostni Materi na čast najlepšo pesen srednjega veka: Stabat mater, katero so skušali dostojno p opevati Palestrina, Oilando de Lasso, Perj-golese, Mozart, Havdn, Bach, Liszt, Witt, Antonin Dvofak in mnogi drugi mojstri glasbeniki. Na tisoče pa jih to pesem moli s sveto cerkvijo, zlasti odkar so papež Ino-cencij XI. z apostolskim pismom dne 1. septembra 1681 podelili odpustek sto dnij vsem, ki pobožno molijo to žalostinko. Ta odpustek so papež Pij IX. potrdili s pismom dne 18. junija 1870. Tudi največi ljubavni pesnik 12. veka, W al ter von der Vogel weide, je opeval z neposnemno nežnostjo Marijine bolečine.*) Kakor p o b o ž n o v e r n i m pesnikom, enako je bila podoba Matere bolečin predmet na j kras n ejš im izdelkom in pravim umotvorom mnogih slikarjev in kiparjev. Dovršen kip žalostne Matere stoji na gori Kal-variji v Jeruzalemu. Vrlo znana je slika žalostne Matere božje i Pieta) Michelangelova v cerkvi sv. Petra v Rimu, Michelangela da Caravaggio v vatikanski pinakoteki v Rimu, slavnega Cimabue v cerkvi sv. Frančiška v Asiziju, Giotta v kapeli deli' Arena v Padovi, Fiesola v cerkvi sv. Marka v Fiorenciji, Perugina in Bartolomea v Florenciji. (i laso viti umetnik Viljem Achtermann je trpljenje blažene matere Marije nad vse ljubeznivo in ganljivo predstavil v kipu žalostne Matere v Mo-nastiru. Na slavni sliki žalostne Matere profesorja Trenk\valda drži Marija svojega božjega Sina v naročju. Večni Sin božji je prestal trpljenje, Mati pa trpi dalje v ne;zrečni bridkosti. Pred to podobo najdeš zaupanje v Boga, stanovitnost in sladko tolažbo v žalosti. Ganljive slike žalostne Matere se nahajajo v premnogih cerkvah, kapelah in molilnicah. V župnijski cerk%i v Ileidingsfeldu se skrbno hrani podoba žalostne Matere od Til-mana Riemenschneider. V cerkvi cesarske dvorne *) V Goethe-jevem »Faust-u« je pesen v 1. delu o žalostni Materi eden najlepših Goethejevih spevov Ganljiva je žalostinka spokornice pred podobo žalostne Matere: Oh usmili V prebritki sili Se žalostna me Mati ti! Vsa v bolečini V srca globini ZreS svojca sioa vmirati. Solze zdaj lijeS, K Očetu vpiješ, Proseča Sinu pomoči. Sramote, smrti me otmi! Oh usmili V prebridki sili Se žalostna me Mati ti! straže na Dunaju na Rennweg-u, prenovljeni od redovnikov resurekcijonistov. najdeš na stranskem altarju biser te cerkve, velik umotvor iz najboljšega časa laškega slikarstva: žalostno Mater božjo. Umetnik je vedel vpodobiti visoki uzor bolečine, udane v božjo voljo. Predragi v Gospodu! Ne morem se motiti o vzveličavnih čustvih, katera je obudilo v vaših srcih branje mojega pastirskega listi, o Materi bolečin. Žalil bi ta vaša občutja. ako bi hotel iz omenjenega izvajati sedaj razne nauke. Te nauke so posnela že vaša od iskrenega sočutja z žalosti polno Materjo prešinjena srca. Le nekaterih više-pastirskih opominov ni, da hi zamolčal. K prvemu vas vprašam, zakaj je Marija, Jezusova in naša mati, toliko trpela? Iz ljubezni do Jezusa, svojega odrešen i ka, in do nas, svojih odrešenih otrok. Trpimo tudi mi potrpežljivo in udani v božjo voljo iz ljubezni do Jezusa in do Marije! Premišljujmo radi v tem svetem času posta, molitve in zatajevanja našega duha in naše srce vzpodbujajoče trpljenje Jezusovo in sotrpljenje Marijino. Izprašujmo pri tem natančno svojo vest, in izpovejrao se skesano svojih grehov, kateri so povzročili bridko trpljenje in smrt Jezusa Kristusa in žalosti polno sotrpljenje njegove najsvetejše Matere. K drugemu se hočemo v bridkostih in stiskah življenja vzpodbujati z mislijo, da se nobena bolečina in nobena izguba, katero mi trpimo, ne da primerjati bolečini in izgubi Matere božje. Moj ljubi kristijan, četudi bi videl umirati svojega nadepolnega otroka, prisrčno ljubljenega sina ali ravno razvito hčer, in bi ti pokalo srce žalosti, ozri se na Marijo: kje je bolečina enaka njeni bolečini? Hlapec in dekla pa ne moreta in ne smeta zahtevati, da se jima bolje godi kakor gospodu in gospej! Daruj se voljno, ne da bi vpraševal in bi hotel vedeti, zakaj, čemu? Dovolj, da veš, da je tvojega sina ali tvojo hčer s sveta poklical tisti, kateri je dal svojega edinorojenega Sina v trpljenje in smrt na križu ter ni priza-nesel nebeški hčerki Mariji. Spoznaj iz tega, ljubi kristijan, da ne smeš zahtevati, da bi bil brez trpljenja, brez žalostij in brez bridkostij. Ze po svoji naravi in po svojem nadnaravnem namenu moraš trpeti od zvunaj in od znotraj. Izraelci so le skozi puščavo dospeli v obljubljeno deželo, in kristijan dospe le po križu iz te solzne doline v raj. Po križu h kroni! Za cesarja Antonina je v Rimu plemenita gospa, Felicita po imenu, s svojimi sedmerimi sinovi živela vsa srečna v veri v Jezusa Kristusa in v vaji vsakatere čednosti. l\o so bili. ima in njeni otroci, zatoženi, da so kristijani. pozval jih je mestni predstojnik Publij v imenu cesarjevem, da darujejo malikom. Stanovitno je blaga mati to zahtevo zavračala za se 111 za svoje sedmere sinove. Doživela jo sveto veselje, da so vsi njeni otroci prtd sodniki sivno spoznali krščansko vero, dasiravno so morali svoj po^uiu plačati z mučeniško smrtjo. >li so \ smrt. veselo popevaje. Naposled je bila umorjena tudi mati tako da jc morala stdemkrat prenašati smrtno muko. ker je videla umirati svoje sinove. Glejte vredno učenko Jezusovo iu poslušno hčerko žalostne matere Marije. Ta veličastni vzgled bodi tudi vam. predragi, v zvesto posnetim. Tudi pred vašimi očmi mora v tem vzveli alncni času umreti sedmero otrok vastga srca. t«» je. sedmero glavnih ali smrtnih grehov. V trdnem zaupanju na pomoč deviške matere božje Marije se vojskujte zoper svoj priljubljeni greli, odsekajte temu glavo, in laliko bodete premagali vse druge svoje napake in slabosti. Malo pomena ima sveti postni čas, ako ob njegovem sklepu niste postali boljši, kakor ste bili ob njegovem začetku. Ko je bil junaški pomorski poveljnik Liladam (I/isle-Adam 1, veliki predstojnik malteškega reda. leta 1522 izgubil otok Kod. videli so ga, ko jez ostanki svojega hrodovja pristal v Mesini. Le ena zastav je še vihrala z njegove ladije, in na tej zastavi je bila naslikana žalosti polna Devica, sedeča pod križem, z napisom: V7 vsaki bridkosti in sili naše upanje! Tudi naše zemeljsko življenje je podobno vožnji po morju. Ako nam torej pretijo valovi nesreče, ako naši ljubljenci pomrjejo ali nas zapustijo, ako nas nadlegujejo bridke izkušnje in hudi dvomi, plo-vemo v viharju trpljenja varno in mirno med skalovjem, ako vihra ona zastava pred našimi očmi, ako povzdigujemo svoje oči z otroškim zaupanjem k morski zvezdi, k svoji ljubi gospej in žalostni materi Mariji. Saj je Marija po lepem izreku sv. škofa Kpifanija oko, katero vidi našo revo, srce, katero ima sočutje z nami, roka, katera se stega za nami, da nam pomaga. Oastite torej veličastno Mater bolečin in zaupajte v njeno materino varstvo pred vsemi vi, duhovniki Gospodovi! Nekdaj so veliki duhovniki žalili presveto srce žalosti polne Matere s svojim sovraštvom do Jezusa, ki je grajal njihove pregrehe, in s hudobnimi naklepi zoper njega. Mi pa hočemo božji Materi veselje delati z vestnim spolnjevanjem svoje vzvišene in svete službe, z gorečo ljubeznijo do .Jezusa in do vseh naši pastirski skrbi izročenih * neumrljivih duš. Marija je posebno mati duhovnikov. Saj jo je njen Sin izročil apostolu v varstvo. In ona je tolažila obupne apostole in je bivala med njimi, ko so izvedeli za gotovo, da je Vzveličar vstal, in ko je sveti Duh razlil nad nje svoje preobilne milosti. Kakor je Marija vidno bivala pri prvi krščanski občini, tako biva nevidno v sv. cerkvi, katere služabnike posebno ljubi kot namestnike svojega Sina. večnega velikega duhovnika, in jih podpira s svojo mogočno priprošnjo. Srčno torej stojmo z Marijo pod križem Kristusovim in prenašajmo potrpežljivo trude in težave svojega prevzvišenega poklica, kakor apostoli, kateri so se veselili, da so smeli zavoljo imena Jezusovega trpeti zasra-movanje in preganjanje. Iuxta crucem t«*cum stare Ft nos tibi sociare In planetu, pereupimus! Da pod križem s tabo stali, ln da bi kot ti jokali — To zvesto želevamo! Ljubite in posnemajte žalostno Mater vi. krščanski stariši! V vaših naročjih počiva upanje prihodnosti. Vi hranite in redite mladi zarod z vsakdanjim kruhom, krep-čajtega tudi z mlekom krščanstva iz vemo pobožnih src. Kar vi vtisnete otrokom v srce o Jezusu in Mariji, to požene globoke korenine: naj tudi pozneje nad tem buči divji vihar sveta, o pravem času bode vendar zopet pognalo, bode cvetlo in rodilo sa ?-kr> i na) se piloti zidanja novih cerkva'" V je>. ni I. 1 sem obiskal Freliha na Premu. S^iro cerkev je ».pasovalo takrat Se temeljno zidovje n«»Vega svetišča ukcli in ok<>li Ko so spomladi pričeli nadaljevati zidanje, prekladali so kar kamenje stare cerkve v zidovje nove. Na jes^n me je prijatelj Matej povabil že k blago slovljerju nove cerkve, katero vabilo sem bil tudi radostno sprejel in spolni!. Leta 1*70 je prišel Frelih za župnika v Lašče. Nobenega menda ni zbadal tako v oči pritlični cerkveni zvonik, kak< r njega in ker si je znal pridobiti srca župljanov. začela sta tudi kmalu rasti nova zvonika iz tal Zdaj je laščanska cerkev izmed najlepših ljub Ijanske Škofije, in dokler bo stala, dajala bo častno spričeval«« nepozabnima č<\ gg župnikoma Brodniku in Frelihu. kot mož. ki sta ljubila lepoto hiše Gospodove/) X: hI učitelj Josip Levičnik. ^Palje prihodnjič.) Razgled po domovini. Nova maša v Z«. Gorjah. Prelepa slovesnost se je vršila dne 15. t. m. v Zgornjih Gorjah v rajskem Bledu Stopil je ta dan pred Gospodov altar novo mašnik goriške nadškrfije, gorjanski rojak č. g. Ivan Kunšič. Ze itak veličastni praznik Marijinega vnebovzetja je še bolj poveličal to pomenljivo slavnost, katere se je radovalo vse, staro in mlado, vsaj je preteklo že tudi 20 let, odkar je v Gorjah zadnjo novo mašo obhajal eleč g. 1 Zalokar, sedaj misije nar v Aneriki. Že prejšnji dan je naznanjalo ne prestano pokanje iz topičev in slovesno pritrkavanje zvenov, da se vrši tu nekaj izvanrednega Vaščani so czal|šali svoje hiše z zastavami in zelenjem ter postavili nebroj mlajev in slavolokov Predvečer je bila vsa vas krasno razsvitljena, gasilno društvo gor-jansko je pa priredilo svojemu rojaku bakljado, dočim "t Malo k<>mu. ali pa morebiti nikomur izmed majSih ni znano, da je bil po določilih m naročilih f čast gosp. župnika Brodnika napravil na^rt za novo laSčansko cerkev rajoi veleč. g. župnik Save. Ivan Kopnvnikar. poznejši dekan vrhniški. Kot kaptinn v St. Buprtu se je bil navzel ves duha ondotnee to zapa Naša ljuba Gospa — rešite? Jetnikov. Oslob«jenje mn^.ot^rili 17 su/iu>sti ureha. rhot/e duše v vicah. l»o!niki 2?» Sv Pacifik. Mi.f^i Ijude. ki >o natJe jezi- in maščevanja » i ni. Vrn.tev časti .. ki sr> l.ili j o krivem ohreknvani. On a i\i ni i: - zr i I mi «•■. -»• Sv Clpnjan iD*Justina. Grtšmki iz navade i Islobojenje •» ii»vairi.! u varši Mji..s' stanovitnosti v uolrem Sv Koznia in Damijan. K.>J. liški zdravniki m meui-.r ■ i ho mšniee m < ušno pastirstv«« j-ri bolnikih. s Sv. VeDCtslav .Mw<*t č.skin.i ka*o!ičani. Krš-< ii-ki riti v!a am ir. uradnikom. Neka učiteljica in njena šola. -v. Raznoterosti. Idaiifccrske šolske sestre prevzamejo sirutišno v Mestom Na ta kraj svojega r.» vega poklca ste se p» '»li« 11 že sej-tn 1,'o/a Jugova in Štefanija DetiČekova. ldžkone izpuhi tudi dekliška šola sv. Cirila in Me toda v Trstu ktero dosedanjih svojih vrlih učiteljic. V VeHkcvci. pravzaprav v št Ruprtu pri Veli-kovci - < n o letos »lekliški internat ali vzgoje-vališče odraS^nejim deklicam — Kdor je sledil delo-\.ari,u družbe sv. Cirila m Metoda na Koroškem, temu je z imenom rVelikoveo" povedano vse Kdor pa je bral časniških poročil o dose ianjem uprav uzoritem delovanji za Boga in za dom gorečih šolskih sestra v Velikovci. ta si bo želel svojo hčer ali sorod-kinjo imeti v tem varnem in tem domorodnem zavetišči. — Slovenci! Zglasite se. kdor misli, z adreso .Čč šolske sestre Št. K uprt pri Velikovci, Koroška.- — Dne lt; oktobra t 1. je temu vzgoje-vališču pričetek Benftiktin o Ciril Zupan, ta čas župnik Sloven cem v 1'uebli, države Colorado v Severni Ameriki, se je 4 t. m. vrnil v Ameriko potem ko je bival kake 3 tedne na svrjem dmni v Siakovljab, pred osljiške župnije. Z njim ste v Ameriko šli 2 sesiri. l^letna Frania in 22letna Josipa — a od doma premožni: ne kruha si iskat., ampak se posvetit tam za morjem redovnemu živenju Tovarnar i pečmi g. Avgust Drelse je ponedeljek 4. septembra prestopil iz protestantstva k katoliški veri. „Bilo mi ie to že dolgotrajno hrepenevanje/ — se nam je izrazil. Bog ga blagoslavljaj z njega'čast. rodbino. „Mestni dom1' v Ljubljani — namenjen v prvi vrsti požarni brambi in vsemu orodju, kar ga ima — se je odprl nedeljo 10. t. m kar najslovesneje. Prej ta dan že in ob slavnostnem dnevu samem so se shajale v Ljubljano požarne brambe iz vseh slovenskih krajev. Le kranjskih je bilo 71 gasilnih društev s 1206 možmi Prišli so pa tudi zastopniki iz daljne Češke in iz sosednje Hrvaške. - Najlepše vsemu in najbolj slovensko je bilo pa to, da so cpnjegasoi z Bogom hcteli pričeti. V to svrho se je na očitnem trgu pred ,, Domom" brala slavnostnega dne tb desetih sv. maša in se je nato blagoslovilo vse gasilno orodje. Pač ginljiv prizor, ko so ob najsvetejših mašnih delih v prah se sklonile pred svojim B gom. te krepke postave naših brambovcev zoper (genj Ž ivo besedo se je potem tu»li gospod mestni župan, oddajajoč „Domu svojemu namenu — spominjal v prvi vrsti Boga, ki naj čuva nad Ljubljano in jo varuj ognjenih nesreč. — Slovenci! ne bahajmo se — a tega vender le pt.n- sni bodimo, da otvarjamo svoje zgradbe „z Bogom"; ini narodi — na k je krščansko stalo povdurjajcč ne mečljemo ka-meuov — pa redoma „z jutranjim vrčkom" Ne krenimo. rojaki, nikoli s te poti Ponosni na svojo vero. najbolje čuvamo sv j rod Drugi sestanek krščansko mislečega akademičnega dijaštva v Ljubljani. Sredo. 18. t m. se je zbrala ve-likošolska naša mladina v „Kat Domu" v Ljubljani ob jutranjih in p >p( ludanj h urah. da izvrši ta svoj popolnem znanstveni shod. Ob tem zboru naj bi predavali zastopniki vseh 4 fakultet. Ker je vlanskemu sestanku bil drug /načaj postal je ta drugi sestanek pač prvi Govorili so zjutraj stud. theol Anton Skubio o „nematenjalno8ti duše," cand iur. Ivan Šinkovic o Brimskom pravu in o srednjeveškem družabnem redu:" stud. phil Josip Srebrnič o „po-menu geogralsk^ lege na razvoj človeštva" — popoludne pa stud phil. Bugumil Remec o Jjuških knjižnicah" ter cand med. Anton Brecelj o^ilko holizmu pa s-ocijalnem vprašanji u — M^ prisrčno pozdravljamo to vednostno stremljenje našega nadebudnega visokošolstva'Ude£, da ie le no v e r ^ o ž i -V e n j e in 1\n b e z e n