Poštnina plačana v gotovini. Izhaja vsak petek. Leto IV. Št. 31. SLOVE Uredništvo: Ljubljana, Tyrševa cesta št. 1? Naročnina četrtletno 15 Din za pol leta 30 Din za vse leto 60 Din Posamezne številke 1.50 Din V zamejstvo celoletna naročnina 90 Din Ljubljana, 30. julija 1937. IIA Upravništvo: Ljubljana, Tyrševa cesta 1? Poštnočekovni račun: Ljubljana št. 16.176 Rokopisov ne vračamo Oglasi po tarifu Tiska Zadružna tiskarna (M. Blejec) v Ljubljani f Dr. Jože Puntar Osebnosti dr. Jožeta Puntarja, ki je umrl 24. julija tega leta star komaj 53 let, se moramo oddolžiti tudi v »Sloveniji«. Jože Puntar je ibil po vsem svojem bistvu tako čist Slovenec, da njegovo delo zasluži posebnega spomina. Prav nobeno dejanje, ki je bilo zvezano z usodo našega naroda, ni šlo mimo njega; ob vsakem se je ustavil z vso silo svoje razvnete narave. Za čast, poštenje in pravico v javnosti se je vojskoval od mladih let, pa je tudi odkrito obsojal vse, kar je s samovoljo in neznačajnostjo škodovalo narodni skupnosti. V tem ni bil polovičar in je pozabil popolnoma na samega sebe, ni iskal ne'koristi ne časti. Prav to je bila tudi usoda njegovega življenja, zlasti njegovega dela, ko je znanstvenika, ki se je močno prebujal v njem, bol j in bolj dušil politični in družbeni publicist. V brezmejnem svojem idealizmu nikakor ni mogel mimo vprašanj, ki so vsak dan vznemirjala svet, vse je hotel zasledovati, vse študirati, vse v sebi predelati, dokler ni sam omagal. Kaj vse je prebral listov, revij in knjig, si zapisoval in zbiral, da uporabi, kadar bo treba. Žal ne spada tu sem, da bi posebej govorili o lepi človečnosti, ki se je tako značilno kazala v Podobi vsega njegovega idealizma. Brez konca je vr^ta ganljiva veselili zgodb iz njegovih dunajskih in zlasti graških let, pa tudi iz Ljubljane — dokler niso prišli udarci, ko mu je ostala samo grenka skrb in zadnja največja ljubezen, njegova družina. V vsej kraševski naravi (rojen 19. marca 1884 na Uncu) je prevladoval lirik, ki je v navdušenju za vse dobro in lepo vzplamenel, se žrtvoval, pa se večkrat bridko prevaran zastonj skušal poboljšati za ta svet. Morda je edina njegova mladostna pesem dvokitična »Narodna«, kjer v ljubezenskem motivu išče zdravila zase, pa tako značilna za vse njegovo poznejše življenje: Da rane bi zacelil, obvezal bom srce, le norec glavo belil poslej bi radi nje. (Zora 1906, 93.) Vsa ta njegova dobrota se je končno stisnila v živo vero in potrpljenje. Dr. j. Ev. Krek ga ni imel notran je tako zvestega učenca, kakor je bil rajni Jože Puntar. Kot visokošolec in tudi pozneje je bil povsod: med dijaki in ljudstvom, v društvih in na zborovanjih. Njegova ideologija je šla navadno še mnogo ‘dalj®! kakor je terjala potreba in kazala možnost. Številne sestavke in razprave je posvečal dijaškim vprašanjem, vse od zdravstvenega stanja in tvarne oskrbe dijaštva do propagande za slovensko vseučilišče, od nalog ljudske prosvete do vpra-taiiJf-,?loveuskega izobraženstva. Rast tedanjega a o is o narodnega dijaštva je v tesni zvezi s at in nfegovimi sestavki v »Zori« od 1906 dalje. NaravnoJe hil Jože Puntar pozneje Y !l°Ju. ™ Krekovo politično smer med najizrazi-tejsinu mladim soustanovitelj medvojnega »Jugoslovana« in eden glavnih sodelavcev. Tudi ko se je osnovala »Slovenija«, se ji je z vsem srcem pridružil in ostal njen sodelavec, dokler mu niso opešale moči. Vseli člankov v »Slovencu« ni mogoče niti slediti; od dnevnih vprašanj se je končno obrnil k zgodovini starejše slovenske politike in priobčeval »Dokumente slovenske politične miselnosti po vojni 1866« (S 1935) in še na smrtni postelji je dokončal korespondenco skrivnostnega političnega svetovalca Alojzija Smre-keria (Čas 1936/7). V slovenskem slovstvu se bo Puntarjevo ime ohranilo v zvezi s Prešernom. Študij staroklasične literature na univerzi ga je obrnil k dognanju Prešernove umetniške veličine. Sledeč dr. Žigo-novim osnovam o arhitektonski gradbi Prešernove pesmi se je z vsem ognjem zavzel, da odkrije zveze Prešernove umetnostne oblike s starokla§ič" mm in romantičnim slovstvom. V vrsti razprav, n. pr. »Kaj je z arhitektoniko v Prešernu?« (DS 1910), »Prešeren in romantika« (S 1910), »Prešeren in antika« je branil arhitektonske osnove v Prešernu in odpiral vprašanje o celotni njegovi umetnosti. Tako je pripravil svoje glavno delo »Zlate črke« na posodi Gazel ali problem apolinične lepote v Prešernovi umetnosti (I. del 1912. Samozaložba). To vprašanje je zajel tako na široko, da je rajni dr. Prijatelj nekoč rekel: »Puntar ue podaja samo izsledkov svojega dela, ampak razkazuje vso delavnico z orodjem vred.« Nekaj krajših razprav o tem je objavil še v DS 1921 (Gazele) in 1924 (Literarna umetnina); zlasti je obsežna in po marsika-kih sporednostih zanimiva razprava »Dante in problem Nove pisarije« (Dantejev zbornik 1921). Pridno je zbiral gradivo za nadaljevanje »Zlatih črk«. Opirajočemu se na Čopovo slovstveno univerzalnost so se odpirala pota in zveze v orientalsko slovstvo in našel je presenetljive zgodovinske sporednosti. Še do zadnjega je najrajši o tem govoril in pri vsej oslabelosti pozabil na svojo bolezen. Puntar je bil požtrvovalen iskalec, ki je za svoje trditve vztrajno zbiral potrdila v primerjalnem slovstvu. Njegov temperament ga je morda privedel kdaj k prezgodnjim sklepom, a bistveno vprašanje, za katero se je trudil, stoji. S svojim delo>m ni samo izpopolnil in obogatil našega pre-šernoslovja, ampak je razširil tudi naše splošno znanstveno obzorje. Ni tudi čuda, da se je bil s svojo nežno in širokosrčno naravo Jože Puntar spoprijateljil tudi z Ivanom Cankarjem. Zadnje leto pred njegovo smrtjo sta skupaj stanovala, nakar je Jože ohranil lepe in dragocene spomine (DS 1920) v Jože Puntar nam ostane v spominu kot zgled čistega in vdanega javnega delavca, Živel je tako, da je dal vse. kar je mogel, do konča zvest svojim vzorom. Bil je sejalec, ki ni žel, bil je slovenski človek do dna, kakor malokdo. F. K. Koledar dveletke po uradnih obvestilih (Dalje) 3.11.1935: Seja izvršilnega odbora JRZ traja od štirih popoldne do st*]mih zvečer. Navzoči so poleg udov izvršilnega odbora tudi odličnejši prvaki stranke z dr. Mihom Krekom na čelu. Ugotovili so, da je v vsej državi odziv ljudstva na vabila stranke izredno povoljen, posebno v južnejših pokrajinah in v Sloveniji. 10.11.1935: Za shod, ki se vrši danes in na katerem govori dr. Miha Krek, bodo zvedeli Jeseničani iz časopisja z dne 11. t. m. — V senatu se poraja klub senatorjev JRZ, ki naj predstavlja akci jo za zbiranje in koncentriranje vseh radikalnih pripadnikov. 17.11.1935: Velik shod JRZ v Mariboru. Predsednik okrajnega odbora JRZ dr. Schaubach prosi zastopnika vlade dr. Kreka, naj sporoči preizkušenemu in najzmožne jšeinu voditelju slovenskega naroda ter bržčas najboljšemu državniku Jugoslavije dr. Korošcu najiskrenejše pozdrave vsega ljudstva. Dr. Krek se ozre najprej na različna zborovanja starega kova, ki se po zaslugi dr. Korošca smejo svobodneje vršiti, kakor pred nekaj meseci, na katerih pa tako imenovani poslanci blatijo dr. Korošca. Nato pa pove. da bo vlada vse storila, da ne bo prevarila ljudskega zaupanja. 24.11.1935: Seja banovinskega odbora JRZ za dravsko banovino v Ljubljani. Dr. Korošec govori prvič o političnem stanju, odkar je minister v vladah dr. Stojadinoviča. Notranji minister razloži svoje mnenje in mnenje vlade glede na politično stanje, ki je tako. da bo šla vlada na volitve šele. če bodo smeli orožniki spati v svojih vojašnicah, okrajni glavarji mirno reševati svoje spise in bodo stranke tako močne, da bodo mogle same v največjem redu in miru privesti volilce pred volilno komisijo. Sedanja vlada je prišla na krmilo, da se nasprotja med ljudskimi sloji polagoma poležejo, da damo ljudstvu vsaj tiste svoboščine, ki jih dovoljujejo sedanji zakoni (s tem v zvezi zavrne očitek, da daje sedanja vlada preveč svobode), in da dvigne ugled zakona in oblasti. 27-11-1935: Pojavi se pojem »izvenparlamen-tarne JRZ«, ki predstavlja poleg združene opozicije stvarno moč med ljudstvom. Kakšna bi bila ta moč pri eni ali drugi skupini, naj pokažejo svobodne volitve. To bodi razloff, da se poveri vlada za primer volitev JRZ. — Stanojevič je na obisku pri predsedniku vlade dr. Stojadinovicu. — Dr. Korošec govori na kongresu glavne zadružne zveze v Osijeku o svobodi, pravici in ljubezni kot njegovih življenjskih vodilih. — Z obveščene strani se odločno zatrjuje, da vlada med udi izvršilnega odbora JRZ najtesnejša skladnost in složnost. 29.11.1935: V Prilepu odkrne Jevtič, da hrvaškega vprašanja sploh ni. — V Ljubljani odkri- jejo pripadniki dr. Marušiča in Puclja na konferenci težavnost odločitve, komu naj se pridružijo. Po ostri diskusiji sklenejo povratek v JNS. — Tudi Nikola Uzunovič konferira. »Jutro« poroča o naporih »okrog reorganizacije JNS«. •i d" V" Maksimovič nasiti tri sto ugled- • 1 Relgrajčanov s^ sijajno večerjo v »Imperialu« in z blestečim političnim govorom. Pripadniki banketa se izrečejo za unitarizem in za enake postave v Belgradu in Zemunu. 3.12.1935: Pucelj popravlja poročila o konferenci njegovih pripadnikov z dne 29.11.1935 in jih oznamenjuje kot neokusno spletko, ki jo je prineslo najprej »jutro«. 8.12.1935: »Glas naroda« se izseli iz rok dr. Marušiča in Puclja in preneha biti političen dnevnik. Ivot popoldnevnik bo prinašal odslej samo srbeče novice. — V Daruvaru govori G jura Jankovič o državni in narodni enotnosti kot dovršenem dejstvu, o katerem sploh ni mogoča več katerakoli razprava. — Senator Simonovič, podpredsednik kluba senatorjev JNS, govori v Kruševcu na konferenci JRZ. 9.12.1935: Dr. Grga Angjelinovič preseneti javnost z obširnim poročilom o važnosti »pohorske« akcije, katere državniško jedro je v spoznanju, da način dela ni glavna stvar, temveč le vprašanje praktičnosti. Zaradi tega so jugoslo-venski nacionalisti demokrati takrat, kadar se to ujema z njihovo smolo. 15.12.1935: Na Ježici zmaga pri obč. volitvah kandidatni seznam JRZ. — V Rumi razlaga prota dr. V. Janič, zakaj od volitev dalje ni prišel med volilce in da je pred nekaj dnevi vstopil v klub JRZ, medtem ko je bil prej politični položaj nejasen. — V Celju shod JRZ z nad 1000 pripadniki dr. Korošca. Dr. Krek poudarja, da ne bo padla nobena senca na kakršnokoli slovensko svetinjo, dokler bo dr. Korošec na vladi, da je trajna in popolna rešitev samo v sedanji pristni demokratični obliki vladanja in da je naš gospodarski organizem izčrpan. 17.12.1935: Zagrebška policija objavlja poročilo o delu komunistov na srednjih šolah. — Temu poročilu bosta sledili do 21.12.1935 še dve. — Aca Stanojevič sestavlja spomenico, s katero bo seznanil prijatelje s svojim zreliščem trenutnega političnega stanja. 22.12.1935: Ministra Komnenovič in Bobič odstopita z utemeljitvijo, da se predsednik izvršilnega odbora JRZ Stanojevič ne strinja z načinom organiziranja JRZ in vodstvom državnih poslov, medtem ko se ona dva strinjata s Stanojevičem v tem mišljenju. Izvršilni odbor odstavi šefa pisarne JRZ in ga nadomesti z drugo osebnostjo, v vlado vstopita dr. Marko Kožulj in Dragiša Cvetkovič, 1/ftodna Ucup!!! Nogavice, rokavice, vsakovrstno damsko in moško perilo, žepni robci, brisače, ogledaia, ščetke, turistovske potrebščine dobite n J n J fta HeidiM, J^uU^ana ob vodi, blizu Prešernovega spomenika k JRZ pa prestopi Štefan Čirič, predsednik »narodne skupščine«. — To je tretja vlada dveletke. — V Ljubljani je imenovan nov občinski svet. Dr. Stanovnik ne sprejme imenovanja. 28.12.1935: V Ljubljani izide prvič »Slovenski dom«. — Ostali trije udje izvršilnega odbora J RZ, dr. Stojadinovič, dr. Korošec in dr. Spaho objavljajo. da hočejo ostati zvesti programu in pravilom JRZ. Stranka bo kljub odpadu Stanojeviča čvrsto nadaljevala svoje demokratično delo. 30.12.1935: »Ponedeljski Slovenec« prinaša obširne brzojavke na prvi strani pod naslovom »Mu-nicija se vali v Abesinijo«, na drugi pod naslovom »Stalin — roke proč od Jugoslavije«, kjer objavlja eno izmed razdiralnih okrožnic z navodili. — Senator Simonovič, imenovan Djaba, prestopi uradno k JRZ. — Po »Slovencu« monopoli-zacija šolskih knjig še ni aktualna, pač pa se vršijo med »pohorci« ljule osebne borbe. — Soci-alno-demokratična občinska svetnika v Ljubljani, Likar in Kralj, imenovana v občinski svet, objavljata pogoje, pod katerimi bosta ostala v dolžnosti. Glavni pogoj je, da se pri večini JRZ ne pokaže hotenje, da se hoče z izkoriščanjem sedanjega izjemnega stajna trajno vzdržati na oblasti. (Dalje prihodnjič.) Nekaj pripomb k obnovitvi fasade šentpetrske cerkve v Ljubljani* Okoli obnovitve zunanjščine ljubljanske šentpetrske cerkve se je vnela v našem dnevnem časopisju huda polemika. Da je korenito popravilo razpadajočih sten nujno potrebno, ni prav nobenega dvoma. Vprašanje je le, ali se ne bi mogla obnovitev izvršiti ceneje in obenem bolj zadovo- * Opomba uredništva: Z veseljem priobčujemo pričujoči sestavek, s katerim sc popolnoma strinjamo. Gre za važno stvar slovenskega glavnega mesta, ki zgublja svojo estetsko podobo, ki so mu jo ustvarili prejšnji rodovi. Gre za slovensko umetnostno izročilo visoke kakovosti, ki naj bi bilo uničeno po nepotrebnem. ljivoj kot je pa po Vurnikovih načrtih nameravano. Razburjenje Šentpetrčanov je čisto razumljivo, saj ljudje vsaj pri nas ne pobirajo denarja po cesti, pa naj so framasoni ali kristjani, in nekaj estetskega okusa tudi še imajo. Vurnikove obnovitvene načrte je objavil banovinski konservator dr. Stele v »Slovencu« od 18. julija tega leta in jim dal sankcijo spomeniškega urada. Javno .se doslej še nihče ni pečal z njimi, dasi je sicer med ljudmi mnogo- kritiziranja. Mislim, da je nujno potrebno tudi o načrtih samih — ne samo o obnovitvenih stroških — izpre-govoriti javno, kajti tako važna zadeva, kakor je obnovitev šentpetrske cerkve, enega naših najlep-ših stavbnih spomenikov baročne dobe, nikakor ne sme biti zgolj zadeva dveh ali treh gospodov. Sedaj je odločilni trenutek, ali se bo šentpetrska zunanjščina obnovila zadovoljivo in skladno z načeli spomeniškega varstva, ali pa se bo dokončno in nepopravljivo uničila, kakor se je že notranjščina te zares monumentalne stavbe. Nobena ljubljanska cerkvena stavba ni po potresu 1895 toliko škode trpela kot šentpetrska cerkev. Arhitekt Jeblinger, ki je takrat nekako dobil monopol za obnavljanje vseli cerkva v ljubljanski škofiji, seveda tudi močno poškodovani šentpetrski cerkvi ni prizanesel. Prezbiterij je podaljšal in ga polkrožno zaključil, prizidal novi zakristiji, iz starih zakristij ob kupoli pa naredil stranski kapeli. Uničil je krasni veliki oltar ter oba stranska oltarja pod kupolo in dal vso notranjščino s temnimi oljnatimi barvami prepleskati (ta »slikarija« je bila nedavno odstranjena). Po vojni je za Jeblinger jem še Vurnik estetski popolnoma nezadovoljivo povečal pevski kor in postavil nanj monstruozne orgle, ko je bil prejšnjo baročno orgelsko omaro brez vsake potrebe odstranil. S temi bistvenimi prezidavami je notranjščina šentpetrske cerkve* dokončno zgubila svojo poprejšnjo prostorninsko harmonijo. Poglejmo sedaj — in to nas danes predvsem zanima —, ali je Jeblinger tudi šentpetrsko fasado tako prenaredil. da se ne bi dala postaviti nazaj v prejšnje, predpotresno stanje, kakor je bila nad 160 let. Dobra podoba predpotresno šentpetrske fasade je v 1. številki IV. letnika »Kronike slovenskih mest« na strani 10. Ako jo primerjamo z Jeblin-gerjevo fasado, na prvi pogled vidimo, da se ni nič bistvenega uničilo. Vse bistvene sestavine so ostale, jeblinger je samo marsikaj dodal, nič važnega pa ni odstranil. StrehL stolpov je obremenil z nepotrebnim balastom, st^Jja je s podaljšanjem fasadnih zidcev potegnil v fasado in jima vzel prejšnjo samostojno arhitektonsko funkcijo, na fasado je postavil polkrožni 'nadzidek, napravil je nekake odprte arkade in na sredo namesto prejšnje nevsiljive freske postavil mozaik. Vse pročelje je še vrliu vsega tega nališpal z raznimi dekoracijami. Z vsem tem je prejšnjo zares monumentalno fasado popolnoma razbil in ji vzel vsak mogočnejši učinek. Ali pod vso to Jeblinger-jevo navlako še živi stara fasada, nič drugega ni treba, kot da se nepotrebni in neokusni balast odstrani, pa se nam bo pokazala v svoji nekdanji preprosti lepoti. S šentpetrske fasade je torej treba samo odstraniti potresne prizidke in pridatke — morda z edino izjemo mozaika — in zazidati odprte arkade ter stene zgladiti in pobeliti; taka obnovitev ne samo da ni v nasprotju z načeli spomeniškega varstva, temveč je po teh načelih edino dopustna. Kajti načela spomeniškega varstva — kakor čisto pravilno pravi dr. Stele — odklanjajo obnovitev historičnib oblik, ki jih več ni. a na šentpetrski fasadi so še — skrite pod jeblingerjevim balastom in navlako, prav kakor stare freske pod stoletnim beležem, ki ga je treba samo odstraniti, da se nam zopet pokažejo. Poglejmo sedaj še, kako si obnovitev šentpetrske fasade zamišlja prof. Vurnik. Po Vurnikovem načrtu od stare fasade ne bi ostalo nič drugega več kot strehi na stolpih. Vsa okna zazida, še celo ona, ki dajejo stopnicam luč, stare portale odstrani, uniči pilastre, ki sedaj že zunaj nakazujejo notranjo triladijsko razdelitev, in vso fasado prevleče s 13 cm debelim zidom, ki se bo nemara že v nekaj letih odluščil, kakor se je od-k ruši la zidana preobleka na ljubljanskih grajskih utrdbah od starega zidovja. Estetski učinek Vurnikovega načrta je popolnoma nezadovoljiv, prav kakor ni zadovoljiva materialna stran, saj bi Vurnikova obnovitev šentpetrske cerkvene zunanjščine zahtevala kar mili jon in sedem sto tisoč dinarjev! V Ljubljani se je prav zadnje čase ob prezidavah javnih poslopij mnogo grešilo. Glavni vhod opernega gledališča, banovinska hranilnica, filharmonija — da samo te navedem — so markantni dokumenti. Daleč najtežji greh pa hi bil obnova zunanjščine šentpetrske cerkve po objavljenih načrtih. Ako se ti načrti uresničijo, bo stara šentpetrska fasada dokončno in nepopravljivo uničena, kakor je že uničena notranjščina, in to ob sodelovanju spomeniškega urada, katerega prva skrb in dolžnost je, skrbeti ravno za to, da se umetnostni spomeniki Slovenije ohranijo poznejšim rodovom! In vse to še povrhu za težke denarje, ko bi se dala obnovitev izvršiti zadovolji veje in vsaj za polovico ceneje! Mislim, da za revizijo obnovitvenega načrta še ni prepozno, zato z največjim poudarkom apeliram na vse odločujoče čini tel je, predvsem seveda na spomeniški urad in na šentpetrsko cerkveno predstojništvo,' naj stvar še enkrat korenito premislijo in naj preprečijo grozečo škodo: po toči zvoniti bo prepozno! Odgovornost, ki jo nosijo, je velika, naj se je tudi do kraja zavedajo! V. M. Z. Jugoslovenstvo in naprednost V letošnji 24. številki svojega tednika »Slovenska beseda« piše dr. Puc o »Boju zn slovenstvo«. Našteva može, ki so delali za slovenstvo in njegovo kulturo ter se bojevali in trpeli zanj. Potem (ja pravi: Vsi ti možje, od Trubarja pa do Cankarja, so bili daleč od miselnosti tistih, ki nastopajo danes kot reševalci slovenstva. Nobeden od njih ni bil klerikalno usmerjen, čeprav so med njimi odlični duhovniki. Ne Vodnik, ne Gregorčič, ne Aškerc ni pripadal tem krogom, ki so jih prav zaradi njihovega naprednega in liberalnega mišljenja preganjali in napadali. Po naprednih možeh so Slovenci nastali. Nič drugače ni v današnji dobi. Vse, kar imamo v slovenski književnosti močnega, velikega, vse, kar Dr. Franc Derganc: Svetozor Prvi zvezek izbranih esejev. Ljubljana 1936. Založila in natisnila Učiteljska tiskarna v Ljubljani. Avtor pripominja v uvodu, »da je njegovo delo izraslo iz človeškega trpljenja in zdravniškega sočutja z zdravilnim namenom krepke injekcije optimizma in tolažbe, kakršne so pisali v podobnih časih prehoda in razsula, nemira in obupa nad človeštvom že stari filozofi.« Že iz teh njegovih lastnih besedi je razvidno, da se avtor pridružuje tisti dolgi vrsti znanih sociologov, ki so v številnih teorijah poskušali ozdraviti trpečega človeka z najrazličnejšimi sredstvi, od nežno občutenih, zgolj dušeslovnih vrednot do tistih, nanašajočih se le na tvarne, sociologične ali civiliza-torične pojave in preko teh do najradikalnejših revolucionarnih metod, ki jih je mogoče izvesti le z ognjem in mečem. Derganc izvaja svojo miselnost v »Svetozoru« iz prepričanja, da je treba človeštvu, nahajajočemu se v gospodarskem, sve-tovnonazornem in etičnem razsulu, ki nima primere v svetovni zgodovini, pomagati s filozofskimi in sociologičnimi nasveti. Izhajajoč iz mnenja, da zmore to ogromno nalogo le znanstveni razum, primerja filozofijo z medicino, vidi izvir sodobne krize v individualistični degeneraciji, rekoč, da se je spridila človeška dnša, in sodi, rla se da naš naraščaj rešiti edinole s sotrud no-vzgojno regeneracijo in evgeniko. V podrobnem primerja francoski intelektualizem s slovanskim in trdi, da so »po sintezi teh obeh v prvi vrsti Francozi in Slovani poklicani, da prevzamejo vodstvo na fronti sporazuma in sodelovanja na intelektualni fronti svobode in svetovne demokracije proti emocionalni fronti nasilja in svetovnega imperija.« V svojem nadaljnjem eseju »Spomini na Kreka« se obrača do naših domačih razmer, analizira Krekovo dušo in ga označuje kot ideal in simbol samozavestnega Slovana, kot neposrednega, duhovnega očeta Jugoslavije. Od tu dalje se poglablja v krizo socializma, počenši od grške filozofije, preko renesanse do slovanske socialne akcije, opredeljuje borbo nemškega socializma s slovanskim, določuje psihološki izvir marksizma in njegovo vlogo v Evropi ter ruski revoluciji. V zaključku tega poglavja pa navaja miselnost in filozofijo Vladimirja Ser-gejeviča Solovjeva, rekoč, da naj bi vsaka slovanska stolica za filozofijo prevzela Solovjeva za izhodišče filozofskega pouka in mišljenja. Drugo polovico knjige pa posveča pisatelj zgolj analizi in opisu verizma, določneje Tyrševega sistema, sokolstva in njegove filozofije. Posebno pozornost pa posveča pisatelj tako v pričujoči knjigi, kakor tudi že prej izšlem svojem delu »Borba Zapada in Vzhoda zunanji plati eksperimentalne fiziologije, tako zvanemu behaviorizmu. S tem smo opisali vsa glavna gibala njegove filozofske zakladnice. ki se jih avtor poslužuje, da nam prikaže svetovni nazor, kakršnega si je zamislil v ozdravi jen ju našega sodobnega človeka. Da nam bo avtorjev svetovni nazor še bližji, hočemo navesti nekaj prav njegovih rekov in trditev. On oblikuje svoja spoznanja takole: »Moderna šola gradi "preprosto kulturo na osnovi sotrudnorazvojne vede ali znanosti in prepušča čudeže, mistiko in vero konfesionalni metafiziki.« (Str. 9.) »Vzgoja je tista skrivnostna in vsemožna sila. ki ustvarja in oblikuje človeško dušo iz dednih dispoziciji« (Str. 10.) »Edino sredstvo za rešitev splošne krize je vzgojna realizacija nove, zdrave in sočutne duše z metodičnim ponavljanjem pravilnih reakcij.« (Str. 11.) na »Ne več individualistična, temveč samo sotrud-novzgojna resnica bodi zvezda vodnica našemu svetozoru v sodobni zablodi in zmedi pojmov, v individualistični kulturi laži in zlobe.« (Str. 11.) »Modernemu vzgojitelju je osnovna veda teoretična in praktična psihologija. Njegov vzgojni smoter je totalen in Iunkcionalen, to se pravi, moderna vzgoja naj prevzame celega človeka, d usedu Kovnost in telo, izuri naj ga v pravilni duše-duhovni in telesni dejavnosti, v pravilni dejavnosti zavestnega duha (razuma) in podzavestne, čustveno-nagonske duše.« (Str. 14, 15.) »Stara šolska vzgoja je poznala samo eno stran a vestnega^ duha, samo spomin, omejevala se je a mehanično dresuro, nabijanje spomina. — Pri tem se je prezrlo osnovno spoznanje, da se normalen človek intelektualno razvija do smrti.« (Str. 16, 17.) »Med prve vzgojne naloge slovenskega, ju£°' slovanskega in slovanskega učitelja sodi osveščanje dušne, krvne in podzavestne enotnosti v smislu slovanske akci je.« (Str. 21.) . »Osnova slovenske, jugoslovanske in slovanske celosti je brezpogojna konfesionalna, plemenska in strankarska strpnost.« (Str. 21-) »Na srečo nam takega nadorgana strpnosti ni treba šele iskati, ker ga že imamo v nasi ljudski šoli in prosvetni organizaciji. Vsak vzgojitelj (učitelj) je že po bistvu države, ln prirode poklican nadorgan strpnosti in pomirijivosti. Zato ni dovoljeno jugoslovanskemu učitelju, da bi se aktivno udeleževal verske in strankarske borbe. Vedno mora kot pomirljiv nadorgan strpnosti stati izven borbo iii povsod pomirljivo priskočiti 11 a pomoč, kjer grozi pobesnela strast.« (Str. 24.) »Po osvoboditvi materialne lizike čaka človeka nova naloga, da si z enakim uspehom infinitezimalni svet duhovne metafizike.«,(Str. J,.) »Vsa sodobna kriza preneha avtomat11'11© tisti hip, ko nova telesna in dušeduhovna vzgoja pr