V preudarek. Piše Zupanec lvan. I. Šolarske obednice. Človek je najdražji kapital države in družbe. Prestolanaslednik Budoli. Poslanca Pfeiferja govor v državni zbornici v 12. dan decembra pretečenega leta je znan (Glej tudi 2. številko »Učitelj. Tovariša" str. 30.). Ta g. poslanec omenil je mej drugini tudi, da je na šesterih šolah — po izreku štajarskega poslanca Jermana — 90# otrok brez gorkega kosila! Kako je pa drugod? Menda ne dosti bolje! Na našej šoli je n. pr. nad polovico učencev brez gorke južine. Kako bi se zboljšalo to žalostno stanje ubogih šolarčkov? Ni lehka stvar to; a storiti se mora nekaj! JNa Štajarskem ustanovili so na nekih krajih takozvane nSuppenanstalten\ Otroci dobivali so v začetku za 1 — 2 kr. gorke juhe in kos kruha. Sedaj dobivajo ubogi učenci vsled darežljivosti občinstva — vse zastonj. Juha napravljena je iz konserv za vojaštvo (Armee-Konserven) in je izvrstnega okusa. Dotičao poročilo pravi: nGorka juha ni le telesna dobrota za otroke, ampak pospešuje tudi hojo v šolo". Bi se ne dalo narediti pri vsakej šoli kaj tacega? Gotovo! Le dobre volje je treba. Tukaj ob kratkem nekaj predlogov v preudarek in pomislek. Odgovoriti se mora vprašanjera: 1. »Kako in kje dobiti pripomočkov v to dobrodelno svrho?" 2. nKako je ustanoviti šolarske obednice?" Država potrebuje krepkega zaroda, tedaj je tudi v prvi vrsti dolžna storiti kaj, da se ustanove šolarske obednice. Zakaj? nOna ne sme nikakor namesto krepkih rodov vzrejati kandidatov za bolnišnice in hiralnice. Vojni minister naj pa skrbi uže prej, in ne še le pri 21. letu, da dobi močnih mladih ljudf. — Dobila bi se gotovo tudi deželna podpora. Okrajni odbori, kjer so, podpirali bi tudi te zavode. Na Štajarskem dobi n. pr. dijaška kuhinja v Celji od slovenskih okrajnih odborov zdatne podpore. Županije dotičnih šolskih krajev storile bi tnenda tudi svojo dolžnost. Upati je nadalje podpore od različnih korporacij in društev n. pr. hra- nilnic, posojilnic i. t, d. Glavni vir bila bi pa seveda darežljivost občinstva. Ta pa, hvala Bogu, ni redka. V vsakem kraji, kjer je šola, ustanoviti bi bilo društvo rŠolarska obednica". Udjc naj bi plačevali priraerne mesečne doneske. Seveda stori se lehko tudi brez društva kaj v pomoč gladnim učencem. Povsod dobi se imovitih in darežljivih ljudi. Premožni roditelji udje plačevali bi samo udnino, neudje pa večje doneske za svoje otroke, oddaljene od šole. V ta namen naj bi napravljale čitalnice, bralna društva, pevski zbori i. t. d. veselice, tombole i. t. d. Še nekaj! Mej slovenskimi učitelji je dokaj pripoznanih pesnikov in pisateljev. Kaj, ko bi se izdal z njihovimi prispevki vsako leto nUčiteljski letnik ?" Obsegal naj bi pesni, povesti, obče zanimljive znanstvene in vzgojne spise. čisti dohodek porabil naj bi se v korist šolarskim obednicam. Z ozirom na blagi namen upati je, da bi se ga razpečalo precejšnje število iztisov. Na ta način dobili bi se — smelo trdim — potrebni pripomočki za ustanovitev toliko potrebnih šolarskih obednic. Knko jih pa ustanoviti? Najložje je to pri enorazrednicah s poludnevnim poukom. Tu treba je samo slabo opravljenim otrokoni in slabičeni, ki so '/«—1 ure od šole oddaljeni, dati pokrepčila za dolgo pot. Juha ali mleko zavre se jim lehko v učiteljevi kuhinji. Treba bi bilo le primerno število kositarnih skledic in žlic. Za postrežbo imenoval bi učitelj vsak dan nekaj večjih, pridnih deklic ali tudi dečkov. Deklicam bi to izvrstno koristilo. Na nerazdeljenih enorazrednicah bi bilo to uže težje, a vender bi se shajalo na ta način. Toda mnogo je enorazrednic, kjer so razmere še slabše, nego na večrazrednicah. Razmere so tedaj jako različne. V nekaterih krajih trebala bi se posebna soba za pogostitev, posebna kuhinja in kuharica. Šolske sobe ne smejo biti obednice, pri velikem številu otrok pa je s prostorom zadrega. Telovadnice porabile bi se lehko v to, a teh je malo. Kjer ni teh, postaviti bi se morala posebna primerna poslopja. Tu bi bila telovadnica in ob enem tudi obednica. V njih imeli bi tudi učitelji stanovanje, ker ga imajo razun vodje malokje. Nadzorovali bi pa zato obednico. Obednica je tudi lehko v kakem drugem poslopji, kakor so razmere. Pri novih stavbah naj se pa na te ozira. če se pa druzega ne stori v tej zadevi, naj se to, da dobe potrebni učenci čašo svežega mleka. To je pa menda mogoče! Neki list hotel je to vprašanje rešiti s tem, da se povsod vpelje poludneven pouk (seveda pri šestletni dobi!), a če se doseže s tem učni smoter — to je drugo vprašanje.