Klicke 1/2003 ^ VSEŽIVL3ENJSKÇG/ V I T 2 0 0 3 /^r Odgovorni osebi: mag. Zvonka Pangerc Pahernik, nacionalna koordinatorica TVU, Nevenka Kocijančič, urednica Oblikovanje: David Fartek Prelom: Solos d.o.o. Tisk: Tiskarna Štrok Naslov uredništva: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana Telefon: 01 5842 560 Telefaks: 01 5245 881 Elektronska pošta: zvonka.pangerc@acs.si, nevenka.kocijancic@acs.si TVU-Novičke so skupno glasilo izvajalcev izobraževanja in učenja v Sloveniji, ki jih združuje zanimanje za projekt Teden vseživljenjskega učenja in aktivno sodelovanje v njem. Bilten je namenjen obveščanju o pripravljalnih, temeljnih, spremljajočih in sklepnih dejavnostih Tedna, spodbujanju in koordiniranju sodelujočih ter izmenjavi njihovih izkušenj. Tokrat preberite: / , ^ Teden vseživljenjskega učenja - letos osmič! 4 Strateški cilji slovenskega Tedna vseživljenjskega 5 učenja so uglašeni s strateškimi cilji Evropske unije ^ Prispevek Tedna vseživljenjskega učenja k doseganju 6 evropskega standarda Preliminarni načrt Tedna vseživljenjskega učenja 2003 8 Uvod 8 Struktura dejavnosti za projekt TVU 9 Opredelitev dejavnosti za projekt TVU 2003 9 ^ Veljavnost 17 Tematska naravnanost Tedna vseživljenjskega 18 učenja 2003 Ob Evropskem letu invalidov 2003 18 Izobraževanje nudi več priložnosti za zaposlitev 19 Prvi festival učenja Jugovzhodne Evrope 21 Razpis za prijavo dejavnosti v Tednu vseživljenjskega 23 učenja 2003 Priznanja Andragoškega centra Slovenije za leto 2003 25 Priznajmo uspehe, tudi v učenju, in se jih veselimo! 25 ^ Razpis priznanj Andragoškega centra Slovenije za izjemne dosežke 27 pri učenju odraslih v Sloveniji za leto 2003 7. andragoški kolokvij 28 Organizacija dela za projekt Teden vseživljenjskega 29 učenja 2003 na Andragoškem centru Slovenije Pomembnejši datumi 30 len vseživljenjskega učenja - letos osmič Teden Teden vseživljenjskega učenja (TVU) bo letos potekal od 13. do 19. oktobra, s pripravami nanj pa pričenjamo že zdaj z željo, da bi k sodelovanju pravočasno pritegnili čim več organizacij, društev, skupin in posameznikov, ki v svojih okoljih snujejo, organizirajo, izvajajo, podpirajo ali promovirajo učenje in izobraževanje. V prvem TVU, organiziranem v 'letu vseživljenjskega učenja' (kot odziv na Evropsko pobudo, 1996), je sodelovalo 59 izvajalcev z okrog 500 prireditvami. Največ jih je bilo iz vrst organizacij, ki se ukvarjajo z izobraževanjem odraslih. V naslednjih letih je število prijateljev TVU skokovito naraščalo. Lani se je že skoraj podeseterilo - z okrog 3.000 prireditvami in 1.200 objavami v najrazličnejših medijih so pritegnili pozornost številnih državljanov po vsej Sloveniji. Navdušuje pa ne le nenehna rast števila sodelujočih, temveč tudi njihova silna raznovrstnost, ki dokazuje, da TVU de-jan-sko nagovarja vse ge-ne-ra-ci-je in os-vet-ljuje vlo-go uče-nja na naj-raz-lič-nej-ših po-dročjih jav-ne-ga in za-seb-ne-ga živ-lje-nja. O poslanstvu TVU govori prvi prispevek, ki opredeljuje strateške cilje projekta. Z zasnovo TVU 2003 bi radi čim bolje seznanili strokovno in najširšo javnost, vse somišljenike TVU pa povabili k sodelovanju, zato v prvi številki TVU-Novičk, skupnem glasilu vseh prijateljev TVU, predstavljamo preliminarni načrt TVU 2003, ki pomeni vnovično konkretizacijo zdaj že dobro znanega in uveljavljenega modela TVU in temelji na izkušnjah vseh, ki smo začetno zamisel v preteklih sedmih letih nadgrajevali. Posebnosti letošnjega TVU, ki jih lahko že zdaj napovemo, in o katerih nekoliko podrobneje pišejo avtorice nadaljnih prispevkov, so: Evropsko leto invalidov, ki narekuje osrednjo temo TVU 2003, prodornejše vključevanje Zavoda RS za zaposlovanje in njegovih območnih služb in uradov za delo v TVU ter naša povezanost s prvim regionalnim festivalom učenja v Jugovzhodni Evropi. V nadaljevanju objavljamo razpis za prijavo dejavnosti TVU, ki bo odprt od 5. maja do 1. septembra 2003. V tem času naj bi izvajalci zasnovali svoje prireditve in jih kar se da natančno opredelili v priloženi prijavnici, ki bo v elektronski obliki dostopna tudi na spletnih straneh TVU (http://tvu.acs.si/zarisce). Vse do 19. septembra bo možna prijava dejavnosti prek interneta. Teden vseživljenjskega učenja bo trajal sedem dni, izkušnje pa so nas naučile, da nekateri organizatorji iz različnih razlogov svojih prireditev s predlaganim terminom ne morejo uskladiti, zato jih izpeljujejo nekaj dni pred ali po objavljenih datumih, pri tem pa uporabljajo naš skupni imenovalec: plakat TVU. Tudi takšne prijave dejavnosti so dobrodošle, saj želimo v programu dejavnosti TVU 2003 zajeti čim več strokovnih, izobraževalnih, promocijskih, informativno-svetovalnih in drugih dogodkov, s katerimi se poudarja vtkanost učenja v vsa okolja in vsa življenjska obdobja. Podatki iz prijav bodo objavljeni v spletnem koledarju TVU, uporabili pa jih bomo tudi za promocijo letošnjega Tedna na državni, krajevni pa tudi mednarodni ravni. Tradicionalen in zelo odmeven sestavni del TVU je podeljevanje priznanj in nagrad za izjemne učne in ustvarjalne dosežke. Andragoški center Slovenije jih podeljuje za področje izobraževanja odraslih, na kar opozarjamo v posebnem prispevku. Objavljamo tudi razpis za priznanja ACS, ki je odprt od 25. marca do 25. aprila 2003, in vabimo k pravočasnemu izpolnjevanju prijav o posameznikih, skupinah in/ali organizacijah, ki so s svojim učenjem dosegli izjemne rezultate. Slovesno odprtje TVU 2003 bo letos organizirano pred uradnim terminom TVU, in sicer v petek, 10. oktobra. S tem želimo omogočiti udeležbo na tej osrednji slovesnosti vsem, ki so v času TVU zaposleni z organiziranjem lastnih prireditev. Novost je tudi termin 7. andragoškega kolokvija na temo Sodobni vidiki učenja in motivacije odraslih, ki bo 17. in 18. oktobra. Podrobnosti o tej pomembni strokovni prireditvi mednarodnega značaja so predstavljene v posebnem članku. Ob koncu TVU-Novičk objavljamo imena ključnih delovnih področij pa tudi sodelavk in sodelavcev ACS, ki pripravljamo projekt TVU, ter vas opozarjamo na pomembne časovne mejnike. Vabimo vas, da čim pogosteje obiskujete spletno stran TVU na naslovu http:/ /tvu.acs.si (v angleščini http://llw.acs.si), saj bodo zlasti v rubriki V žarišču na voljo najnovejše informacije o pripravljalnih aktivnostih za TVU. Morebitna vprašanja in dileme pa naslovite na nas v TVU-razpravljalnici (http://tvu.acs.si/razprava). Prva izdaja TVU-Novičk je v celoti namenjena spodbujanju slovenske javnosti, da se vsak po svojih močeh, interesih in usposobljenosti pridruži gibanju TVU. Tokratni obseg informacij in napotkov je zelo obsežen, zato pričevanj nekaterih lanskih prirediteljev TVU ne bomo objavili v TVU-Novičkah, pač pa bodo našla svoje mesto v glasilu Novičke, rubrika TVU. Tako se boste lahko bralci iz meseca v mesec seznanjali s primeri dobre prakse TVU, ki naj vam bodo spodbuda za to, da tudi svoje dejavnosti umestite v letošnji Teden in jim tako dodate praznični naboj. mag. Zvonka Pangerc Pahernik, ACS / Stral so ui Strateški cilji slovenskega Tedna vseživljenjskega učenja uglašeni s strateškimi cilji Evropske unije Geslo Slovenija, učeča se dežela povzema strateški cilj slovenskega Tedna vseživljenjskega učenja, ki ga je že leta 1997 sprejela Vlada RS, pokroviteljica Tedna. Predsedniki članic Evropske unije so se v strategiji razvoja Evrope (Lizbona, 2000) zavezali, da bodo ustvarili pogoje za razvoj Evrope, družbe znanja do leta 2010; v strateških dokumentih na različnih področjih1 pa so opredelili tudi prispevek izobraževanja in vseživljenjskega učenja pri uresničevanju tega cilja. Evropska unija je veliko vložila v promocijo strategije in ciljev vseživljenjskega učenja v izobraževalnih ustanovah, med strokovnjaki, prostovoljci na različnih področjih, delodajalci, sindikati in predstavniki regionalnih in lokalnih oblasti. Promocija vseživljenjskega učenja je sestavni del Akcijskega načrta Evropa, območje vseživljenjskega učenja (Evropska unija, 2001). Vgrajena je v razvijanje kulture učenja, torej v enega izmed petih temeljev, na katerih bodo države članice Unije in kandidatke oblikovale lastne nacionalne strategije vseživljenjskega učenja. Vendar se tokrat Evropska komisija ni ustavila samo pri določanju ciljev; opredelila je tudi kazalce kakovosti za spremljanje napredka na področjih vseživljenjskega učenja, zaposlovanja ter razvoja sistema vzgoje in izobraževanja. Naredila je še korak naprej: dorekla in predlagala je standarde, s katerimi bomo merili uresničevanje skupnih evropskih ciljev v vzgoji in izobraževanju ter učinkovitost strategije vseživljenjskega učenja. Predlaganih 5 standardov naj bi članice Unije dosegle do leta 2010. Eden ključnih kazalcev kakovosti in ravni uresničevanja strategij vseživljenjskega učenja v posamezni državi in Evropski uniji je povečanje udeležbe odraslih, starih od 25 do 64 let, v programih izobraževanja. Evropski standard2 - najmanj 15% odraslih, vključenih v učenje (v nobeni državi delež ne bi smel biti nižji od 10%) - naj bi dosegli do leta 2010. Podatek za Slovenijo3 razgali, kako daleč smo še od zastavljenega cilja, s tem pa tudi od udejanjanja gesla Slovenija, učeča se dežela: samo 3,7% populacije v tem starostnem razponu je bilo vključene v izobraževanje, medtem ko je bilo povprečje Evropske unije 8,4% prebivalcev, na Švedskem prek 20%, v Švici in na Islandiji pa skoraj 25%! ^ Prispevek Tedna vseživljenjskega učenja k doseganju evropskega standarda S slovenskim TVU promoviramo temeljne cilje strategije vseživljenjskega učenja. S prireditvami v času Tedna vsi sodelujoči odkrivamo številne poti in možnosti učenja, razvijamo pozitiven odnos do različnih oblik formalnega in neformalnega učenja ter do različnih vsebin učenja za razvijanje duhovnih, intelektualnih in čustvenih sposobnosti. S kakovostno, festivalsko zasnovano ponudbo izobraževalnih in drugih dogodkov vplivamo na preseganje ustaljenih predstav o tem, kaj učenje je in čemu je namenjeno, prebujamo radovednost, razvijamo potrebe po učenju, vzpostavljamo partnerstva v lokalnem okolju - tudi med konkurenčnimi in zato pogosto nasprotujočimi si izvajalci. S podeljevanjem priznanj in proslavljanjem izjemnih učnih 1 O najpomembnejših smo že poročali v Novičkah (Memorandum, Skupni evropski cilji v vzgoji in izobraževanju, Akcijski načrt za uresničevanje Memoranduma - Evropa, območje vseživljenjskega učenja). 2 Sporočilo Evropske komisije za javnosti, 20/11/2002. 3 Eurostat, LSF 2001, Evropsko poročilo Kazalci kakovosti vseživljenjskega učenja 15 kazalcev kakovosti, junij 2002:5. dosežkov posameznikov, skupin in organizacij povečujemo ugled znanja, pri čemer ni pomembno, kakšno vrsto in stopnjo izobrazbe je kdo dosegel in po kakšni poti; odločilno je, da pridobljeno znanje uporablja in ga nenehno razvija in dopolnjuje v svoje dobro, pa tudi v dobro družine in širšega, lokalnega in delovnega okolja. Na obisk prireditev smo lani pritegnili 50.000 obiskovalcev, veliko več pa smo jih s sporočili dosegli prek radijskih in TV postaj, ki so poročale o odmevnejših dogodkih festivala učenja in predvajale življenjske zgodbe dobitnikov priznanj za izjemne učne in izobraževalne dosežke. Želimo si, da bi imeli možnost bolj poglobljeno raziskati vplive in učinke TVU na prebujanje in uresničevanje potreb po učenju vseh, ki se nam v Tednu pridružijo. Kazalci, s katerimi spremljamo doseganje ciljev TVU, nas utrjujejo v prepričanju, da iz leta v leto med prebivalstvom krepimo pozitiven odnos do učenja. Naša ciljna skupina niso le učno že dejavni posamezniki in skupine. S prireditvami in prisotnostjo v sredstvih javnega obveščanja skušamo nagovoriti predvsem nedejavne in morebitno dejavne v izobraževanju ter strokovno in politično javnost. Prepričani smo, da pri mnogih nagovorjenih prebudimo radovednost, in to je že prvi korak k učenju. Pri uresničevanju poslanstva TVU so nam v največjo pomoč mediji. V mesecu oktobru se število objav močno poveča. V sedmih letnih prirejanja festivala učenja beležimo velik porast števila poročanj o dogodkih, tematskih zapisov in analiz, strokovnih prispevkov, reportaž ter predvajanj portretov dobitnikov priznanj. Če smo lahko zadovoljni s spremembami v medijski pokritosti prireditev TVU, tega ni mogoče reči za sodelovanje uglednih predstavnikov države in lokalne politike. Z akcijo Poslanski da za učenje smo želeli privabiti poslance kot obiskovalce prireditev v okoljih, kjer so bili izvoljeni. Odziv je bil pičel. In vendar bi lahko s svojo prisotnostjo pokazali, da cenijo vsak najmanjši prispevek v zakladnico znanja. Spoznali bi zelo različne vsebine, ravni, oblike, poti in rezultate učenja v svojem okolju: učenja, katerega rezultati prinašajo tudi več denarja in ekonomske moči; učenja, ki nas usposobi za vrhunsko opravljanje "vnanjegapoklica"; pa tudi učenja za naš "notranjipoklic: učenja, s katerim razvijamo sebe kot človeka, da nismo samo nekakšni stroji za opravljanje poklicnih interesov, ampak da imamo svoj trdno utemeljeni način za ocenjevanje sveta in življenja, da nam je lastna razsodnost, da razlikujemo bistveno od nebistvenega in da smo prežeti s čutom odgovornosti za življenje v skupnosti ". (Karel Ozvad4) Te razsežnosti učenja - učiti se biti, učiti se za sožitje v skupnosti - so še toliko bolj pomembne zato, ker smo se tudi Slovenci znašli v senci različnih oblik nezaupanja, nerazumevanja, nestrpnosti in brezobzirne tekmovalnosti. Le te razdvajajo bogate in revne, poglabljajo napetosti med tistimi, ki imajo znanje in moč, in drugimi, ki tega nimajo, med "našimi" in "drugačnimi" v soseskah in v svetu. Od znanja vsakega posameznika, ne le elite, pa je 4 Kulturna pedagogika : kažipot za umevanje včlovečevanja, Ljubljana, 2000 odvisno, ali bomo uspeli delitve preseči, tako da napetosti ne bodo preraščale v spopade, v katerih ne more biti zmagovalca, kjer ostajamo vsi samo poraženci. Izpeljava in ovrednotenje prireditev TVU je proces učenja in rasti za vse, ki sodelujemo v TVU, kot izvajalci ali kot obiskovalci. Ob delu, ki ga opravljamo, rastemo v kritične in ustvarjalne posameznike. In to je temeljno poslanstvo vsakega učnega procesa, doma, v šoli, v različnih skupinah ali v podjetju. Olga Drofenik, ACS v / »liminarni načr. Tedna vsežMjenjskega učenja 2003 Preli" • Uvod Teden vseživljenjskega učenja se je v zadnjih sedmih letih uveljavil kot vseslovenska prireditev, ki povezuje raznovrstne izvajalce izobraževanja in učenja ter udeležence vseh generacij, s tem pa omogoča uveljavljanje koncepta in prakse vseživljenjskega učenja v naši družbi. Promocija vseživljenjskosti učenja, ki je osrednji namen TVU, pomembno prispeva k: • ozaveščanju javnosti o pomembnosti in vsenavzočnosti učenja v vseh starostnih obdobjih in na vseh področjih javnega in zasebnega življenja; • zagotavljanju enakih priložnosti za učenje vsem ljudem v vseh okoliščinah z namenom, da se spodbudijo večja udeležba v vseh oblikah učenja, večja socialna vključenost in zaposljivost ter boljši pogoji za aktivno državljanstvo; • oblikovanju pozitivnega odnosa do vseh oblik formalnega, neformalnega in izkustvenega učenja, še zlasti pa k preseganju ustaljenih predstav o tem, kaj učenje je in čemu je namenjeno; • prebujanju radovednosti, oblikovanju novih potreb po učenju in izra-žanju le-teh; • seznanjanju javnosti z raznolikimi možnostmi za učenje ter spod-bu-janju še kakovostnejše izo-bra-že-val-ne in uč-ne po-nud-be v državi; • informiranju in svetovanju na področju vseživljenjskega učenja; • premisleku o stanju teorije in prakse v izobraževanju in učenju; • vzpostavljanju medsebojnega razumevanja in sprejemanja včasih nasprotujočih si taborov: formalnega in neformalnega sektorja, vladnih in nevladnih organizacij, različnih generacij, kultur, narodnosti, nazorov ipd.; • medsebojnemu spoznavanju in povezovanju različnih akterjev na nekem geografskem območju ali vsebinskem področju, tako da se sodelovanje nadaljuje tudi po TVU; i 8 • priznavanju in proslavljanju izjemnih ustvarjalnih in učnih dosežkov posameznikov, skupin in organizacij, ki s svojimi zgledi navdušujejo druge za vključevanje v učne in ustvarjalne procese. Spodbudni kazalci o uspešnosti projekta TVU nam utrjujejo prepričanje, da Teden mora ostati vsakoletna prireditev in stalen projekt nacionalnega pomena. Število\ Leto izpeljave 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 Izvajalci 74 137 267 374 500 545 563 Prireditve 500 1.000 1.500 1.900 1.900 3.400 3.072 Medijske objave 163 623 457 600 820 1.400 1.230 V letu 2003 bo Andragoški center v sodelovanju z Nacionalnim odborom za pripravo TVU ter z izvajalci na državni in krajevni ravni to prireditev izpeljal osmič. V času od 13. do 19. oktobra 2003 bodo potekale raznovrstne predstavitvene, izobraževalne, spremljajoče in informativno-svetovalne prireditve na državni in krajevni ravni. ^ Struktura dejavnosti za projekt TVU Dejavnosti Andragoškega centra za projekt TVU 2003 bodo potekale v dveh sklopih: • nacionalna koordinacija TVU, ki obsega štiri skupine nalog: • konceptualno-razvojne naloge, • sodelovanje z izvajalci TVU, • nacionalna promocija TVU, • mednarodno sodelovanje; • organiziranje prireditev ACS v TVU, ki obsega nadaljnje tri skupine nalog: • priznanja ACS za izjemne dosežke v izobraževanju odraslih, • slovesno odprtje TVU, • 7. andragoški kolokvij. ^ Opredelitev dejavnosti za projekt TVU 2003 ^ Nacionalna koordinacija TVU 2003 Konceptualno-razvojne naloge Andragoškega centra za projekt TVU zadevajo upravljanje projekta, uveljavljanje strategije vseživljenjskega učenja, vzpostavitev in krepitev mreže koordinatorjev TVU ter prizadevanja za skupno naravnanost TVU. Upravljanje projekta TVU poteka vse leto, začne se z oblikovanjem delovnih skupin za TVU na ACS (glej 8. poglavje: Organizacija dela za projekt TVU 2003 na ACS), pripravo preliminarnega vsebinskega in finančnega letnega načrta in njegovo predstavitev na 1. seji Nacionalnega odbora za TVU (NO za TVU). Po potrditvi načrta člani delovnih skupin skrbijo za izpeljavo posameznih nalog v skladu z zastavljenim terminskim načrtom; svoje dejavnosti usklajujejo na rednih srečanjih. Vse leto je del upravljalskih nalog namenjen pridobivanju strateških partnerjev -ministrstev, Zavoda RS za šolstvo, Zavoda RS za zaposlovanje, raznih ustanov in združenj na državni ravni. Ti naj bi prevzeli koordinativno vlogo, spodbudili k dejavnemu sodelovanju ustanove, članice svojih mrež, ter pomagali širiti vsebinski domet TVU na področja, za katera so pristojni. Med upravljalske naloge sodi tudi pridobivanje dodatnih finančnih virov -donatorskih in sponzorskih sredstev. V sklepnem delu projekta so upravljalske naloge namenjene predvsem ovrednotenju TVU ter predstavitvi poročila in analize pristojnim subjektom: NO za TVU, kolegiju in sodelavcem ACS, koordinatorjem in izvajalcem TVU, mednarodnemu gibanju festivalov učenja ter drugi strokovni in širši javnosti. Pridobljeni rezultati in spoznanja bodo osnova za načrtovanje naslednjega TVU. Mejniki TVU 2003: Srečanja NO za TVU Pričakovani datum Rezultat srečanja 1. srečanje marec 2003 Potrjen vsebinski in finančni načrt TVU 2003 2. srečanje december 2003 / januar 2004 Ovrednotenje TVU 2003 in izhodišča za načrtovanje TVU 2004 Poslanstvo TVU je uveljavljanje strategije vseživljenjskega učenja v najširši in strokovni javnosti, zato sodi med konceptualno-razvojne naloge tudi priprava pisnih strokovnih in promocijskih gradiv (med njimi Izjave o poslanstvu TVU) ter udeležba na forumih, ki omogočajo širjenje te zamisli. Vzpostavitev in krepitev mreže koordinatorjev TVU je razvojna naloga, katere namen je uveljavitev decentraliziranega načina izpeljave TVU, temelječega na načelih prostovoljnega povezovanja izvajalcev in vsebin TVU na posameznih geografskih območjih ali vsebinskih področjih. Mreža koordinatorjev bo sodelovala pri pripravi Priporočil za koordinatorje TVU 2003, ki bodo temeljila na letnem vsebinskem načrtu TVU. Njeni člani se bodo srečali na dveh ali treh sestankih, obravnavali skupne teme, izmenjali svoje izkušnje in stališča in se tudi med seboj povezovali. ACS jim bo vse leto nudil strokovno vodstvo in podporo pri izpeljevanju njihovih nalog. Srečanja koordinatorjev TVU Pričakovani datum Rezultat 1. srečanje 14. marec 2003 Koncept sodelovanja v TVU 2003 Priporočila za koordinatorje 2. srečanje 11. september Izmenjava najnovejših informacij 3. srečanje december 2003 / januar 2004 Ovrednotenje TVU 2003 in delovanja mreže koordinatorjev Tematska naravnanost TVU za marsikaterega izvajalca prireditev TVU predstavlja pomembno usmeritev pri snovanju lastnega prispevka k festivalu učenja. V preteklih letih se je osrednja tema TVU navezovala na vsakokratno osrednjo temo Evropskega ali Mednarodnega leta. Letos odpiramo več vidikov, ti naj bi spodbudili sodelujoče v TVU k ustvarjalnemu in ubranemu odzivu. Leto 2003 je razglašeno za Evropsko leto invalidov, zato bosta Sektor za invalide, ki deluje pod okriljem Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve, in Andragoški center izpeljala vrsto nalog po posebnem programu. Izvajalci in koordinatorji TVU 2003 pa so vabljeni, da s svojimi prireditvami opozorijo na pomen vseživljenjskega učenja za osebe s posebnimi potrebami. V TVU 2003 se bo prvič usklajeno in obsežneje vključil tudi Zavod RS za zaposlovanje (ZRSZ) in v sodelovanju z Andragoškim centrom izpeljal vrsto nalog po posebnem programu. Izvajalci in koordinatorji TVU 2003 so vabljeni, da se povežejo z območnimi službami ZRSZ in uradi za delo ter s skupnimi močmi organizirajo prireditve, ki osvetljujejo vlogo vseživljenjskega učenja pri povečevanju možnosti zaposlovanja. Tretja tema TVU 2003 je povezana s prvim regionalnim festivalom učenja v Jugovzhodni Evropi. Vsi izvajalci TVU 2003 so vabljeni, da se uglasijo na teme: širjenje kulture miru, strpnosti, spoštovanja drugačnosti, mednacionalnega in medkulturnega sodelovanja, socialne vključenosti in demokracije. Sodelovanje z izvajalci TVU 2003 zadeva preliminarne in zaključne dejavnosti. Preliminarne dejavnosti tečejo od februarja pa do začetka oktobra. Zajemajo spodbujanje, obveščanje, usklajevanje in usmerjanje, svetovanje ter organiziranje srečanja z ustanovami in interesnimi skupinami, ki sodelujejo v projektu TVU kot izvajalci prireditev na krajevni ravni. Temelj za sodelovanje je pisna ali internetna prijava dejavnosti v TVU. ACS v ta namen nudi vsem zainteresiranim strokovno, svetovalno in informacijsko podporo. Mejniki TVU 2003: Dogodki Razpis za prijavo dejavnosti ■ po pošti ali prek e-pošte ■ prek interneta Pričakovani datum 5. maj do 1. september 5. junij do 19. september Rezultat Podatki o izvajalcih in prireditvah TVU 2003 1. srečanje izvajalcev 11. september Izmenjava zadnjih informacij in napotkov Zaključne dejavnosti zadevajo pridobivanje povratnih informacij o izpeljavi prireditev TVU, ki jih izvajalci zagotavljajo z izpolnitvijo anket. Tako pridobljeni podatki so osnova za analizo TVU in za določitev količinskih in kakovostnih kazalcev njegove uspešnosti. Med zaključne dejavnosti sodi tudi izdaja potrdil za posameznike o sodelovanju v TVU. Mejniki TVU 2003: Dogodki Pričakovani datum Rezultat Zbiranje anket do 15. novembra Podatki o izpeljavi TVU 2003 2. srečanje izvajalcev december 2003 / januar 2004 Ovrednotenje TVU 2003 Nacionalna promocija TVU zadeva medijsko promocijo, celostno grafično podobo TVU 2003 ter video promocijo, spletno stran TVU, e-promocijo, Spletni koledar prireditev TVU 2003 ter izdajo TVU-Novičk. Prizadevanja za čim večjo in razpoznavnejšo medijsko promocijo TVU potekajo vse leto. Obsegajo stalne osebne stike z novinarji, animiranje medijev za prevzem vidnejših vlog pri promociji TVU, pripravo pisnih gradiv pred, med in po TVU, nastopanje v radijskih in TV oddajah, pisanje promocijskih, informativnih in strokovnih člankov ter organizacijo novinarske konference na državni ravni. Priprava celostne grafične podobe TVU pomeni posodobitev že uveljavljene grafične podobe za logotip, plakat, naslovnico TVU-Novičk, prijavnico za dejavnosti v TVU, oglas TVU v Novičkah, zloženko, vabilo na slovesno odprtje, programski list slovesnosti ter vsebinsko prilagoditev in posodobitev posameznih elementov. Načrtovana novost v letu 2003 so e-razglednica in reklamne pasice, oboje je namenjeno e-promociji projekta TVU na najbolj obiskanih spletnih straneh v Sloveniji. Spletna stran TVU (http://tvu.acs.si) spremlja potek projekta vse leto, na njej so objavljeni splošni podatki o projektu in njegovih posameznih vidikih. Prek spletne strani (rubrike V žarišču, TVU-Novičke, PR) teče stalno obveščanje vseh zainteresiranih; omogočena je tudi spletna prijava dejavnosti ter prijava za sodelovanje na andragoškem kolokviju;, objavljeni so elementi celostne grafične podobe TVU in druga gradiva, pomembna za koordinatorje in izvajalce TVU. Spletna stran TVU je na voljo tudi v angleškem jeziku (http://llw.acs.si) - objavljene so le vsebine, ki bi utegnile zanimati tuje obiskovalce. Mejniki TVU 2003: Dogodki Pričakovani datum Rezultat Začetna posodobitev slovenske spletne strani TVU do 15. marca Posodobljena slovenska spletna stran TVU Začetna posodobitev angleške spletne strani TVU do 15. aprila Posodobljena angleška spletna stran TVU Spletni koledar prireditev TVU (http://tvu.acs.si/koledar) je edini zbirni pregled prireditev TVU na državni in krajevni ravni. Namenjen je najširši javnosti, ki lahko prireditve poišče glede na kraj in čas izpeljave, vsebino prireditve in nekatera druga merila. Spletni koledar torej omogoča najrazličnejše poizvedbe, njihov natis pa tudi izvoz pridobljenih podatkov v druge elektronske formate, primerne za nadaljnjo obdelavo (npr. natis območnih koledarjev). Dogodki Pričakovani datum Rezultat Prva objava spletnega koledarja TVU 2003 6. oktober Spletni koledar prireditev TVU 2003 - prva verzija Končna objava spletnega koledarja TVU 2003 10. oktober Spletni koledar prireditev TVU 2003 - končna verzija TVU-Novičke so glasilo, ki spremlja potek projekta TVU v vseh fazah. V prvi številki so objavljeni animacijski članki, letni načrt, razpisi in drugi podatki, pomembni za pripravljalno fazo projekta. V drugi številki so objavljene življenjske zgodbe dobitnikov priznanj ACS za izjemne dosežke v izobraževanju odraslih in zadnje informacije o poteku Tedna. V tretji številki izideta poročilo in analiza TVU. Njun povzetek je objavljen tudi v LLW-Novičkah, angleški izdaji TVU-Novičk, namenjeni promociji TVU v tujini. Dogodki Pričakovani datum Rezultat Izdaja TVU-Novičk konec marca Vabilo k sodelovanju 1/2003 v TVU 2003 Izdaja TVU-Novičk konec avgusta Predstavitev dobitnikov 2/2003 priznanj ACS Izdaja TVU-Novičk januar 2004 Poročilo in analiza - 3/2003 v slovenskem jeziku Izdaja LLW-Novičk januar 2004 Poročilo in analiza - povzetek 1/2003 v angleškem jeziku V mesecih, ko TVU-Novičke ne izidejo, so informativni in promocijski članki o projektu objavljeni v glasilu Novičke, v rubriki TVU. Mednarodno sodelovanje obsega sodelovanje v regionalnem festivalu učenja za Jugovzhodno Evropo, udeležbo v mednarodnem gibanju festivalov učenja, sodelovanje v mednarodnem projektu TVU-Grundtvig, udeležbo na mednarodnih srečanjih ter pripravo prispevkov za tuje publikacije na temo festivalov učenja. Prvi festival učenja za Jugovzhodno Evropo bo sestavljen iz osrednjega dogodka v Skopju ter iz nacionalnih festivalov učenja v osmih državah1 te regije, ki jih druži sodelovanje v Paktu stabilnosti, in sicer v projektu EBIS (Erwachsenenbildung in Suedosteuropa); koordinira ga Inštitut za mednarodno sodelovanje pri Nemški zvezi ljudskih univerz - IIZ/DVV, Bonn). Slovenija je odigrala vodilno vlogo pri vzpostavitvi festivalov učenja v regiji, sodelujemo pa tudi v ožjem organizacijskem odboru festivala. Dogodki Pričakovani datum Rezultat Osrednji dogodki festivala učenja za JV Evropo v Skopju 16. - 19. oktober 2003 Slovesno odprtje, predstavitev dobitnikov priznanj oz. primerov dobre prakse (po dva do tri iz vsake države) Regionalne delavnice v sodelujočih državah september - november 2003 Strokovna srečanja Nacionalni festivali učenja v sodelujočih državah september - november 2003 Prireditve v vsej regiji Mednarodno gibanje festivalov učenja združuje institucije in nacionalne koordinatorje festivalov učenja po vsem svetu. Gibanje koordinira Unescov inštitut za 1 Albanija, Bolgarija, Bosna in Hercegovina, Hrvaška, Makedonija, Romunija, Slovenija, Srbija in Črna gora. izobraževanje v Hamburgu, ki ureja skupno spletno stran (http://www.unesco.org/ education/uie/InternationalALW), spodbuja izmenjavo izkušenj in informacij ter organizira srečanja nacionalnih koordinatorjev. TVU je v tem gibanju predstavljen, pri snovanju razvoja mednarodnega gibanja festivalov učenja pa že nekaj let dejavno sodelujemo. Sodelovanje v projektu TVU-Grundtvig (Širjenje in poglabljanje evropske dimenzije TVU gibanja) združuje pet držav: Bolgarijo, Nemčijo, Romunijo, Španijo in Slovenijo. Namen projekta je izmenjava in obogatitev izkušenj držav, ki so festival že organizirale, ter organiziranje prvega festivala učenja in skupnega dogodka v Španiji. Projekt vodi Andragoški center Slovenije. Več o projektu lahko preberete na spletni strani http://www.llw5.org. Mejniki TVU 2003: Dogodki Pričakovani datum Rezultat Osrednji dogodek projekta TVU-Grundtvig november 2003 Odprtje prvega španskega festivala učenja, strokovna srečanja Nacionalni festivali učenja v sodelujočih državah september - november 2003 Prireditve v vseh petih sodelujočih državah ACS se bo vse leto odzival na priložnosti za promoviranje TVU v tujih publikacijah. ^ Organiziranje prireditev ACS v TVU 2003 Priznanja ACS 2003 za izjemne dosežke v izobraževanju odraslih - naloge zadevajo pripravo razpisa in razpisne dokumentacije, objavo razpisa v različnih medijih, spodbujanje potencialnih predlagateljev in svetovanje pri izpolnjevanju predlogov, zbiranje in urejanje prijav ter pripravo gradiva za komisijo. Ta v že uveljavljeni postavi in v skladu s Pravilnikom o podeljevanju priznanj ACS za posebne dosežke pri učenju odraslih v Sloveniji zbere največ 15 dobitnikov priznanj. Po izboru sledi obveščanje predlagateljev in kandidatov, intervjuji z dobitniki priznanj ter priprava njihovih portretov za objavo na spletnih straneh TVU in v TVU-Novičkah. K promociji dobitnikov priznanj in širjenju njihovih odličnih zgledov v javnosti sodijo še priprava videopredstavitve ter dogovarjanje z državnimi in lokalnimi mediji, pa tudi koordinatorji in izvajalci TVU, za predvajanje videopredstavitev in drugo medijsko promocijo na obeh ravneh. Priznanja za izjemne dosežke v izobraževanju odraslih bodo podeljena na slovesnem odprtju TVU. Andragoški center si prizadeva za pridobitev knjižnih nagrad, o dobitnikih priznanj vodi foto in video arhiv in jih stalno predstavlja na spletnih straneh TVU (http://tvu.acs.si/priznanja oz. http://llw.acs.si/awards). V okviru tega sklopa nalog je predvidena tudi izdelava koncepta nagrad za najboljša diplomska dela, ki zadevajo področje izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja. Mejniki TVU 2003: Dogodki Datum Rezultat Razpis za priznanja ACS 2003 25. marec do 25. april Zbiranje predlogov za dobitnike priznanj ACS Izbor dobitnikov 26. maj Objava rezultatov izbora na spletnih straneh TVU in ACS Podelitev priznanj 10. oktober 2003 Slovesno odprtje TVU 2003 - naloge zadevajo organizacijo nacionalne novinarske konference ter slovesnega odprtja TVU na državni ravni. Vsa leta dozdaj je bilo slovesno odprtje TVU organizirano v Ljubljani, Andragoški center je poskrbel za najem dvorane, oblikoval in izpeljal je program prireditve, organiziral pogostitev in vse druge vidike te prireditve. Na slovesnem odprtju, ki je bilo praviloma organizirano na prvi dan TVU, so bila podeljena tudi priznanja ACS. V letu 2003 bo slovesno odprtje prvič organizirano v petek pred začetkom TVU, da se izognemo podvajanju prireditev in omogočimo udeležbo tudi tistim, ki so sicer zaposleni z organiziranjem lastnih prireditev TVU na krajevni ravni. Poleg možnosti, da slovesno odprtje organizira Andragoški center, v načrtu tudi prvič predstavljamo scenarij, po katerem slovesno odprtje izpelje eden od koordinatorjev TVU, kar pomeni, da bi bila prireditev območno in/ali tematsko naravnana, Andragoški center Slovenije pa v tem primeru opredeli kriterije za organizacijo slovesnega odprtja, se dogovarja z Ministrstvom za šolstvo, znanost in šport o načinu financiranja slovesnega odprtja, sodeluje z organizatorjem pri opredelitvi scenarija prireditve in pri njeni izpeljavi ter skupaj z organizatorjem ovrednoti izpeljano odprtje. Podelitev priznanj ACS ostane obvezni sestavni del odprtja TVU, za ta del programa je pristojen Andragoški center Slovenije. V primeru, da NO za TVU ugotovi, da bi ta scenarij sicer pripomogel k širitvi poslanstva TVU, da pa njegova izpeljava v letu 2003 še ni uresničljiva, Andragoški center Slovenije organizira slovesno odprtje TVU 2003, hkrati pa po svojih močeh opredeli vsebinske in finančne osnove za prenos te naloge na raven koordinatorjev TVU v letu 2004. Dogodki Datum Novinarska konferenca na državni ravni 10. oktober 2003 Slovesno odprtje TVU 2003 10. oktober 2003 Organizacija 7. andragoškega kolokvija - naloge zadevajo vsebinski in organizacijski del te tradicionalne, osrednje strokovne prireditve ACS v TVU. Po vsebinski plati gre za opredelitev zasnove, pripravo vabila in predstavitve za medije, organiziranje srečanj programskega odbora, informiranje in promocijo kolokvija prek spletne strani TVU, vsebinsko pripravo gradiv, strokovno izpeljavo in končno ovrednotenje kolokvija. Po organizacijski plati gre za naloge, ki zadevajo lokacijo prireditve, animacijo udeležencev, medijsko promocijo, dogovarjanje s predavatelji, zbiranje prispevkov in pripravo gradiv, objavo referatov v publikaciji in/ali na spletnih straneh (http://tvu.acs.si/ak oz. http://llw.acs.si/ac) ter samo organizacijo kolokvija. Osrednja tema 7. andragoškega kolokvija je Sodobni vidiki učenja in motivacije odraslih, udeležili se ga bodo domači in mednarodni strokovnjaki. Letošnji kolokvij je umeščen v sklop strokovnih prireditev prvega festivala učenja Jugovzhodne Evrope. Mejniki TVU 2003: Dogodki Datum Rok za oddajo povzetka 31. marec (htpp://tvu.acs.si/ak/prijava) Prijava na kolokvij brez prispevka 31. maj Rok za oddajo celotnega prispevka 30. junij Zadnji rok za potrditev udeležbe avgust/september 7. andragoški kolokvij 17. in 18. oktober 2003 ^ Veljavnost Preliminarni načrt TVU 2003 je pripravila projektna skupina za TVU, kolegij Andragoškega centra ga je potrdil in umestil v svoj načrt dela za leto 2003. Načrt bo predstavljen na prvi seji NO za TVU in postane veljaven, ko ga potrdi Vlada RS. Tema Tematska naravnanost Tedna vseživljenjskega učenja 2003 ^ Ob Evropskem letu invalidov 2003 V zadnjih desetletjih smo v Evropi naredili pomemben korak od zaščitniškega odnosa do invalidov k prizadevanju za to, da bi invalidnim osebam omogočili, da sami urejajo svoje življenje in prevzemajo odgovornost za svoje odločitve. Stari pristopi, ki so v veliki meri temeljili na usmiljenju in domnevni nemoči invalidov, danes veljajo za nesprejemljive. Invalidi zahtevajo zase enake možnosti in dostop do vseh družbenih dobrin, kar pomeni tudi možnost integriranega izobraževanja, dostop do novih tehnologij, zdravstvenih in socialnih programov, športnih in prostočasnih aktivnost, svobodo gibanja (brez arhitekturnih ovir), dostopnost storitev in izdelkov. Invalidi so zelo raznolika skupina ljudi, zato so učinkovite le tiste politike, ki to raznolikost upoštevajo. Nekatere skupine invalidov se pogosto soočajo z dvojno ali celo večkratno diskriminacijo, ki temelji na invalidnosti, pa tudi na razlikovanju po spolu ali etnični pripadnosti. Diskriminacija invalidov pogosto temelji na predsodkih - so bodisi pozabljeni ali spregledani. Posledica tega so najrazličnejše ovire v okolju in v odnosih, ki invalidom preprečujejo enakovredno sodelovanje v družbi. Letos mineva deset let od tedaj, ko je Generalna skupščina Združenih narodov sprejela Standardna pravila za izenačevanje možnosti invalidov. Svet Evropske Unije (Council of the European Union) je 3. decembra 2001, ob mednarodnem dnevu invalidov, razglasil leto 2003 za Evropsko leto invalidov. V Madridski deklaraciji, sprejeti marca 2002, je bila predstavljena vizija ciljev in temeljnih nalog v letu 2003 v Evropski uniji in pridruženih članicah (na nacionalnih, regionalnih in lokalnih ravneh). Načrt uresničevanja "nediskriminacije in pozitivnih ukrepov, ki spodbujajo socialno vključenost", je izhodišče vseh aktivnosti, namenjenih invalidom, v letu 2003. Vlada RS je 23. julija 2002 sprejela sklep, s katerim je določila leto 2003 za Evropsko leto invalidov tudi v Sloveniji. Tako smo se pridružili skupini držav, ki bodo v letošnjem letu posebno pozornost namenile ozaveščanju javnosti o problematiki invalidov, o njihovih enakih pravicah in možnostih, o ustvarjanju družbe za vse, brez ovir in predsodkov, ki vodijo v socialno izključevanje, o spoštovanju različnosti in ustvarjanju možnosti za neodvisno življenje invalidov. Vlada je imenovala Odbor za pripravo in izvedbo Evropskega leta invalidov 2003, Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve pa pooblastila za opravljanje nalog koordinacije. Minister, dr. Vlado Dimovski, vodi 29-članski odbor, ki je sestavljen iz predstavnikov invalidskih organizacij, civilne družbe, strokovnih ustanov, ministrstev in zainteresirane javnosti. Odbor je na dosedanjih dveh sejah obravnaval in sprejel okvirni program. Z bogato razpravo je sprožil premike na vseh področjih invalidskega varstva tako, da je upošteval moto evropskega leta invalidov: "živimo, delajmo, ustvarjajmo... skupaj!" Okvirni program nalog za leto 2003 predvideva izdajo priložnostnega kovanca, akcijo premagovanja arhitekturnih ovir - Stopnička, izdajo priložnostne dopisnice, podelitev nagrade podjetju z zgledno prakso na področju zaposlovanja invalidov, organizacijo festivala invalidov, izvedbe projekta Prijazna univerza, tedna slepih, razstave slikarjev - invalidov, pripravo tematskih 'okroglih miz', ozaveščanje otrok in mladostnikov v šolah, dejavnosti v Tednu vseživljenskega učenja in še kaj. Večja obveščenost in medsebojna povezanost vseh, ki lahko prispevamo k boljšemu razumevanju invalidov, je osrednji cilj vseh dejavnosti v letu 2003; in ta cilj lahko tudi dosežemo, so prepričani člani Odbora. Pri tem ne smemo pozabiti na velik pomen različnih oblik izobraževanja, ki mora biti prilagojeno potrebam invalidov, predvsem razvijanju sposobnosti za samostojno življenje in vsestransko, enakovredno vključevanje v družbeno dogajanje. Spremembe, ki jih bomo z letošnjimi akcijami sprožili v javnosti, ali za začetek vsaj v glavah ljudi, bodo sčasoma izboljšale položaj slehernega invalida, in se ne bodo končale le s spremembo letnice na koledarju. Dana Batič, Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve ^ Izobraževanje nudi več priložnosti za zaposlitev Strategija Republike Slovenije in vseh evropskih držav je povečanje povezanosti med povpraševanjem po delu, izobraževanjem in usposabljanjem. Da bi to dosegli, je nujno dvigniti izobrazbeno raven delovne sile ter izboljšati kakovost izobraževanja. Naša poklicna pot se začne že zelo zgodaj. Je pomemben del našega življenja v času, ko je človek najbolj aktiven. Verjamem, da si vsakdo od nas želi biti dobro 'opremljen' z znanjem, veščinami in spretnostmi, ki bi mu olajšale premagovanje ovir na poklicni in življenjski poti. Že najzgodnejše izkušnje, pridobljene doma, v vrtcu, šoli in še kje, oblikujejo naš kasnejši odnos do učenja. Te izkušnje nas ponavadi spremljajo vse življenje in prav od njih je odvisno, kako radi se bomo še učili in kako bomo stopali po poti vseživljenjskega izobraževanja. Posamezniki znamo pridobljeno znanje različno uporabiti. Šteje predvsem znanje, ki smo ga pridobili v okviru formalnega izobraževanja - to je naša strokovna oz. poklicna izobrazba. Ne smemo pa pozabiti tudi na pridobljena funkcionalna znanja, spretnosti in veščine (znanje tujih jezikov, obvladovanje računalniških orodij, komunikacijske spretnosti, socialne veščine ipd.), ki še povečujejo našo konkurenčnost na trgu dela. V zadnjem času postajajo ta znanja čedalje pomembnejša. Žal mnogi povezujejo učenje s pojmi, kot so dolgočasno, naporno, neprijetno, utrujajoče. Nekateri kljub temu vztrajajo in si svoje vtise na poti izobraževanja popravijo, nekaterim pa ne uspe premagati odpora do formalnega izobraževanja in ostanejo na pol poti. Za takšne posameznike so posledice zelo hude, saj ostanejo brez poklica oz. izobrazbe in brez dodatnih znanj. Še posebej je to zaskrbljujoče, ker se to zgodi v najbolj aktivnem delu življenja, medtem ko delodajalci zahtevajo čedalje bolj vsestransko izobraženo delovno silo. Res je, da se brezposelnosti zaradi vse ostrejše konkurence na trgu dela danes ni moč izogniti, pa vendar je za večino ljudi, ki izgube zaposlitev, ta izkušnja zelo težka. Lahko pa bi brezposelnost sprejeli tudi drugače: kot priložnost za nov začetek, kot izziv za iskanje novih poti k uspehu. Da bi vsaj nekoliko ublažili pretres ob izgubi zaposlitve, država že vrsto let razvija številne programe aktivne politike zaposlovanja, s katerimi si brezposelni povečujejo svoje zaposlitvene možnosti. Eden poglavitnih ukrepov aktivne politike zaposlovanja v Republiki Sloveniji je izobraževanje brezposelnih. Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve in Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport skupaj z Zavodom za zaposlovanje pripravljajo program izobraževanja brezposelnih oseb že šesto šolsko leto. Ukrep je bolj znan pod imenom Program 5000, namenjen pa je vsem tistim, ki niso dokončali formalnega izobraževanja. S pomočjo tega programa se brezposelni lahko vključijo v izobraževalne programe, ki so jih zapustili, ali pa izberejo tiste, ki na trgu dela omogočajo večjo zaposljivost. Izobraževanje in učenje odraslih poteka drugače kot izobraževanje, ki se ga spominjamo iz šolskih klopi. Pot k cilju lajša že samo dejstvo, da slušatelji ne poslušajo vsak dan vseh predmetov. Tako se lahko bolje pripravijo tudi na predmet, ki se ga neradi ali težje uče. Še posebej pa je treba poudariti, da predavanja potekajo v bolj strnjeni obliki ter v manjših skupinah, ne vedno klasično. Veliko je aktivnega dela in tako lahko slušatelji uporabijo pri učenju tudi svoje življenjske izkušnje. Vsem, ki jih tak način šolanja zanima, zagotavljamo, da jim bodo na novo poklicno pot oziroma v izobraževanje pomagali stopiti strokovni delavci Zavoda RS za zaposlovanje. Treba je le obiskati območno službo Zavoda oz. Urad za delo, kjer jim bodo svetovalci zaposlitve posredovali vse potrebne informacije. Ti jih bodo tudi napotili do poklicnega svetovalca, ki jim bo pomagal izbrati primeren izobraževalni program. Z njim se bodo lahko pogovorili o dosedanjih izobraževalnih in delovnih izkušnjah ter željah za bodočnost. Skupaj bodo ugotovili, kje in kako nadaljevati svoje izobraževanje, da bi bili lahko čim bolj uspešni. Poleg formalnega izobraževanja jim bomo ponudili tudi programe Projektnega učenja za mlajše odrasle - PUM, izobraževanje za nacionalne poklicne kvalifikacije ter nekatera druga usposabljanja in spopolnjevanja. V času Tedna vseživljenjskega učenja bo Zavod RS za zaposlovanje v vseh svojih območnih enotah odprl svoja vrata obiskovalcem in predstavil svojo dejavnost vsem, ki si tega želijo: brezposelnim, mladim iskalcem zaposlitve, dijakom in študentom, zaposlenim, ki si žele poklicnega napredovanja, invalidom in drugim. V Centrih za informiranje in poklicno svetovanje, Informativnih kotičkih oz. v prostorih posamezne območne službe bodo potekale različne predstavitve izobraževalnih programov, Programa 5000, predstavitve posameznih poklicev (videoprikazi, predstavitve strokovnjakov z določenih področij ipd.); dana bo tudi možnost uporabe računalniških programov, kot sta program Kam in Kako ter Test študijskih interesov; na voljo bo uporaba Zavodovih spletnih strani in podobno. Ob Evropskem letu invalidov bo predstavljen tudi program usposabljanja za invalide. S tem bodo lahko posamezniki na novo začrtali poklicno pot in postali dejavni člani učeče se družbe. Miša Hrovath Derganc, Zavod RS za zaposlovanje ^ Prvi festival učenja Jugovzhodne Evrope Nacionalni festivali učenja se v Jugovzhodni Evropi uveljavljajo po letu 2000. Poleg Slovenije, ki je takrat organizirala že svoj peti Teden vseživljenjskega učenja, so tega leta namreč prvi podobni prireditvi organizirali v Bosni in Hercegovini ter Romuniji. Pomembno spodbudo so predstavniki iz teh dveh držav, kot še iz petih drugih, ki jih druži sodelovanje v Paktu stabilnosti, in sicer v projektu EBIS7, doživeli oktobra 2000, ko so se udeležili slovesnega odprtja TVU, kasneje pa tudi delavnic, v katerih smo jim posredovali naše izkušnje in spoznanja. Temu je sledilo nadaljnje svetovanje in sodelovanje, tako da se zdaj v Jugovzhodni Evropi kar osem8 držav ponaša s takšno ali drugačno obliko praznika učenja. Obseg in vsebina festivala sta od države do države nekoliko drugačna: ponekod gre le za izobraževanje odraslih, drugod za poskuse zajetja vseživljenjskega učenja. Sprva precej centralizirane prireditve pa vse bolj prehajajo tudi na lokalno raven. Vsem festivalom je skupen osrednji cilj: širiti zavest javnosti o vlogi in pomenu (vseživljenjskega) učenja. V letu 2003 se bodo ti posamezni festivali sicer odvijali vsak po svojem scenariju, družili pa jih bodo skupni dogodki v Skopju, med 16. in 19. oktobrom, in strokovne delavnice, ki jih bodo priredili v vsaki izmed osmih sodelujočih držav. Izpeljavo regionalnega festivala učenja - prvega ne le v Jugovzhodni Evropi, temveč v svetu sploh - koordinira Inštitut IIZ/DVV iz Bonna, organizator skupnega odprtja je urad IIZ/DVV v Skopju, organizacijski odbor pa sestavljamo nacionalni koordinatorji festivalov iz sodelujočih držav. Zaenkrat je znano tole: festival učenja v Jugovzhodni Evropi bo potekal pod sloganom Learning from each other- learning forthe future, ki smo ga za slovenske potrebe prevedli kot Učenje drug od drugega - bogastvo za prihodnost. Od 16. do 19. oktobra bodo v Skopju zbrani predstavniki političnega in kulturnega življenja sodelujočih držav; predstavljeni bodo po dva do trije zgledi - uspešni posamezniki, projekti in ustanove - iz vsake države; organizirani bosta dve regionalni delavnici -prva na temo Izobraževanje odraslih in zaposlovanje, druga pa na temo Zakonodaja v izobraževanju odraslih. Slovesne in strokovne dogodke bodo spremljali dogodki na prostem: koncert, morda tudi tekaški maraton, odprta bo razstava uspešnih projektov s področja izobraževanja odraslih in kulture. Poleg osrednjega dogodka bo vsaka od sodelujočih držav v okviru svojega festivala učenja organizirala regionalno delavnico in nanjo povabila strokovnjake iz vse regije. Dogovorjene so naslednje teme: • Albanija: Sodobna informacijsko-komunikacijska tehnologija in izobraževanje odraslih, • Bolgarija: Temeljno izobraževanje in razvoj socialnih spretnosti, • Romunija: Demokratično izobraževanje in aktivno državljanstvo, • Srbija: Usposabljanje multiplikatorjev: interaktivne metode in didaktika v izobraževanju odraslih, • Hrvaška: Spomni se prihodnosti - sodobna zgodovina kot predmet v izobraževanju odraslih, • Slovenija: Sodobni vidiki učenja in motivacije odraslih (v okviru 7. andragoškega kolokvija). Poleg teh, povezujočih, prireditev smo sodelujoči prevzeli nalogo, da v svojih državah spodbudimo izvajalce prireditev na lokalni ravni, da se povežejo s sorodnimi institucijami iz sosednih držav in svoje prireditve uglasijo na teme: širjenje kulture miru, strpnosti, spoštovanja drugačnosti, mednacionalnega in medkulturnega sodelovanja, socialne vključenosti in demokracije. Čeprav so nekateri sestavni deli prvega regionalnega festivala učenja v Jugovzhodni Evropi že precej dorečeni, ostaja še precej neznank, od teh je najbolj negotovo financiranje. Postavlja se tudi vprašanje, kako zagotoviti, da se bo utrip tega skupnega projekta zares čutil v regiji - pri ljudeh, ki jim je festival namenjen, in ne zgolj pri organizatorjih. Naj bralce spomnim, da je bil leta 2000, ob otvoritvi razstave EXPO v Hannovru, odprt prvi mednarodni festival učenja. Tega dogodka ni bilo kaj prida zaznati - niti na samem prizorišču, kaj šele po svetu, ali pa vsaj v 40 državah, ki so takrat v različnih terminih organizirale svoje festivale, niti v strokovni, kaj šele v širši javnosti. Prirejanje prireditev, ki naj bi pokrile tako obsežno območje (pa tudi vsebinsko področje, ki medijsko žal ni dovolj odmevno), se torej zdi precejšnje tveganje, nedvomno pa nosi v sebi ogromen potencial. O tem, kako ga bomo -morda tudi z vašim sodelovanjem - uresničevali, vas bomo sproti obveščali. mag. Zvonka Pangerc Pahernik, ACS v / Razpis za prijavo dejavnosti v Tednu vseživljenjskega učenja 2003 Lanski TVU, sedmi po vrsti, je komajda za nami, sodelavci Andragoškega centra Slovenije pa že snujemo in se pripravljamo na nova doživetja TVU. Na podlagi preliminarnega načrta TVU 2003 (ta šele s potrditvijo Vlade RS postane dokončen) objavljamo razpis za prijavo dejavnosti v TVU 2003. Za prijave po pošti ali prek elektronske pošte je razpis odprt od 5. maja do 1. septembra, za prijave prek spletne aplikacije pa od 5. junija do 19. septembra 2003. Vabimo vas, da v času TVU 2003 (od 13. do 19. oktobra 2003) organizirate in izpeljete prireditve, ki so v skladu s temeljnim ciljem projekta TVU, t.j. promocija vseživljenjskega učenja in kulture učenja. Ker pa izkušnje kažejo, da je en teden, kolikor traja uradni termin TVU, premalo za izpeljavo vseh idej in zamisli, bomo upoštevali tudi vse pravočasno in v skladu z navodili najavljene prireditve, ki bodo izpeljane bodisi pred ali po uradnem terminu TVU, pri čemer morajo biti ravno tako vsebinsko povezane s TVU, na njihovem prizorišču pa kot skupni prepoznavni znak uporabljen plakat in drugo promocijsko gradivo TVU 2003. Za lažje načrtovanje prireditev naj vam predstavimo nekaj vsebin in oblik, ki so jih dosedanji izvajalci najpogosteje izvajali v času TVU. Na prvem mestu so vsekakor predstavitveni dogodki, kamor uvrščamo predstavitve izobraževalnih programov in projektov, različnih metod učenja, praktične prikaze, predstavitve dejavnosti različnih društev in združenj, študijskih krožkov, knjižnic in drugih kulturno-izobraževalnih organizacij, borz znanja, središč za samostojno učenje... Zelo razširjeni so tudi predstavitveni dogodki, ki omogočajo udeležencem aktivno sodelovanje ter izmenjavo izkušenj in mnenj. Sem sodijo številne učne in kreativne delavnice različnih vsebin, kot so oblikovanje keramičnih izdelkov, slikanje na svilo in steklo, oblikovanje fimo mase, klekljanje, rezbarjenje, razne likovne, glasbene in računalniške delavnice, tako za odrasle kot tudi za otroke, delavnice za osebnostno rast, sproščanja s shen qi metodo za zdravo življenje, brezplačna testiranja, preizkušnje znanj in uvrstitveni testi tujih jezikov... Vedno bolj pogoste pa so tudi t. i. spremljajoče prireditve, ki dajejo Tednu praznično noto. To so slavnostna odprtja Tedna, tako na nacionalni kot tudi na krajevni ravni, odprtja svetovalnih središč, borz znanja, središč za samostojno učenje, odprtja novih učnih prostorov, razni kulturni in družabni dogodki, srečanja, klubski in literarni večeri, koncerti, tiskovne konference, sprejemi, podelitve priznanj in diplom, degustacije, ogledi kulturnih in naravnih znamenitosti, športna tekmovanja in srečanja, proslave obletnic delovanja, zaključne prireditve TVU in podobno. Informiranje in svetovanje je posredno zastopano v vseh prej omenjenih skupinah dogodkov, neposredno pa ga izvajalci izvajajo prek odprtih telefonov in svojih spletnih straneh, z organiziranjem informativnih dni in dnevi odprtih vrat, postavitvijo stojnic z informativnim gradivom na mestnem trgu. Pri vsem tem pa ne smemo pozabiti na pomembno vlogo javnih občil, ki s svojimi prispevki o dogajanjih v TVU obveščajo in ozaveščajo občane ter s tem aktivno prispevajo k promociji in širjenju kulture vseživljenjskega učenja. Upamo, da ste v navedenih primerih našli ideje za snovanje in oblikovanje svojih dogodkov v TVU, sicer si lahko prireditve, ki so jih izvajalci izpeljali v TVU 2002, ogledate v lanskem spletnem koledarju prireditev TVU, na naslovu http://tvu.acs.si, menijska opcija Prireditve, podopcija Koledar prireditev. Vse, ki se boste ogreli za sodelovanje, vabimo, da nam v času razpisa s priloženo prijavnico posredujete svojo najavo prireditev TVU (prijavnica bo od 5. maja dalje na voljo tudi na spletni strani TVU, na naslovu http://tvu.acs.si/zarisce). V kolikor vam bolj ustreza elektronski način prijave, lahko to storite s pomočjo spletne aplikacije od 5. junija dalje, in sicer na spletni strani TVU (http://tvu.acs.si) izberite menijsko možnost Prireditve, nato Internetni vnos, kjer izpolnite elektronsko prijavnico, na podlagi katere vam bomo sporočili vaše uporabniško ime in geslo za neposredni vnos prijave. Za lažjo obdelavo podatkov vas prosimo, da pri prijavi točno upoštevate navodila za izpolnjevanje. Pravočasno oddane prijave, in s tem najave prireditev, bomo upoštevali v spletnem koledarju prireditev TVU 2003, v poročilu in analizi TVU 2003, sporočilih za javnost in ob podobnih priložnostih. Vsem izvajalcem TVU bo na voljo tudi skupno promocijsko gradivo TVU 2003, ki bo tako kot vsa leta temeljilo na celostni grafični podobi Tedna. Za pripravo lastnega promocijskega gradiva boste izvajalci lahko že drugo leto zapored logotip in nekatere druge grafične rešitve dobili na spletni strani TVU (http://tvu.acs.si/ zarisce). Na voljo vam bosta tudi dve vrsti plakata TVU ('poln' - temnejši tisk, 'prazen' - svetlejši tisk za morebitno dopisovanje nanj); točen datum, kdaj ju lahko prevzamete, bomo objavili V žarišču, na spletni strani TVU (http://tvu.acs.si/zarisce). Morebitna pojasnila in ostale informacije o pripravah na TVU 2003 lahko dobite na Andragoškem centru Slovenije (tel.: 01 5842 567 ali e-naslov: zvonka.pangerc@acs.si), ali pri članih delovnih skupin za pripravo in izvedbo TVU 2003 (glej 8. poglavje: Organizacija dela za projekt Teden vseživljenjskega učenja 2003 na Andragoškem centru Slovenije). Spremljajte tudi obvestila na spletnih straneh TVU (http://tvu.acs.si, menijska opcija V žarišču), ali pa nam zastavite vprašanje v TVU-razpravljalnici (http:/ /tvu.acs.si/razprava). Alenka Mavsar s znanja Andragoškega centra Slovenije za leto 2003 ^ Priznajmo uspehe, tudi v učenju, in se jih veselimo! Učenje je lahko velika, čudovita avantura, pa vendar ga najpogosteje jemljemo vse preveč resno, hladno razumsko, kot napor, ki ga od nas zahtevajo drugi, ali pa kot orodje za doseganje nekih drugih življenjskih ciljev. Namesto da bi se veselili novih spoznanj in uživali na poti učenja, se mučimo in hitimo, da bi bilo zbiranje znanja čim prej mimo! Vse drugače se učijo ljudje, ki so spoznali, da je usvajanje znanja njihova notranja potreba. Odkrili so, da jih vsako novo spoznanje obogati, jim odstre del tančice, ki zamejuje njihovo duhovno obzorje. Pogled na življenje postaja tako vse širši, svet, v katerem živimo, pa čedalje bolj vreden čudenja in odgovorne, vsestranske udeležbe v njem. Skušajmo si predstavljati, kakšno osebno zmago na poti k samostojnejšemu življenju predstavlja kvalifikacija, ki jo pridobi invalidna oseba! Pa ne le poklic, tudi vsaka nova veščina je lahko za ljudi s posebnimi potrebami pomemben korak k enakopravnejšemu, bolj ustvarjalnemu vključevanju v vsakdanje življenje. Letos, v Evropskem letu invalidov, bomo na izjemne učne, izobraževalne in osebne dosežke invalidnih oseb še toliko bolj pozorni in z veseljem bomo izjemne posameznike kot dobitnike priznanj postavili za zgled in v spodbudo tudi drugim. Pa ne le izjemni učeči se posamezniki in skupine, tudi izobraževalne ustanove, društva, podjetja in lokalne skupnosti so vredni pozornosti in zahvale za njihovo domiselnost pri utiranju novih, nevsakdanjih poti do znanj, bolj prilagojenih potrebam odraslih, brezposelnih, invalidnih, nepopolno ali neustrezno izobraženih, ali pa preprosto radovednih in ukaželjnih. Še posebej vabimo k sodelovanju naše državljane iz izseljeništva in zamejstva, ki jih doslej še ni bilo med predlagatelji, čeprav je razpis odprt tudi za Slovence zunaj državnih meja. Vemo namreč, da imajo naši rojaki v tujini uspešno delujoče šole in kulturna društva, v katerih potekajo tudi programi s področja vseživljenjskega učenja; izobraževanju se posvečajo mnogi duhovniki in kulturni delavci v slovenskih skupnostih na različnih koncih sveta. Marsikdo med njimi bi bil vreden priznanja za lastne učne dosežke ali za nesebično, domiselno in uspešno posredovanje znanja drugim. Andragoški center Slovenije bo tako letos, v Tednu vseživljenjskega učenja, že sedmič podelil priznanja za izjemne učne in izobraževalne dosežke. Doslej je bilo podeljenih 77 priznanj, 40 za zgledne dosežke posameznikov in skupin pri bogatitvi lastnega znanja, 37 priznanj pa je bilo podeljenih izobraževalnim organizacijam, strokovnjakom, podjetjem, lokalnim skupnostim in drugim za izjemne strokovne in promocijske dosežke pri bogatitvi znanja drugih. Razpis, objavljen v teh TVU-Novičkah in v javnih medijih, bo odprt od 25. marca do 25. aprila 2003. Najdete ga tudi na spletnih straneh Tedna vseživljenjskega učenja (http://tvu.acs.si/zarisce) in na teletekstu Televizije Slovenija. Potrebne obrazce lahko dobite na Andragoškem centru Slovenije, Šmartinska 134a, Ljubljana (tel.: 01 5842 560), ali na spletni strani festivala učenja (http://tvu.acs.si/ zarisce). Predloge oziroma izpolnjene obrazce zbiramo na istem naslovu. Podrobnejše informacije o postopku prijave kandidatov dobite pri Darki Kovič (tel.: 01 5842 572 ali e-naslov: darka.kovic@acs.si). S predlogi za priznanja ACS 2003 priznajmo uspehe, ki jih posamezniki, skupine, izobraževalne ustanove, društva ali ustanove v našem okolju dosegajo pri učenju oziroma izobraževanju, in se jih veselimo! Izkušnje nas uče, da se bomo tako naučili veseliti tudi lastnih dosežkov. Morda pa nas bodo dobitniki priznanj spodbudili, da bomo tudi mi sami svoje znanje in izkušnje v prihodnje delili z drugimi. Z vsakim novim učencem in vsakim novim posrednikom znanja smo bliže našemu skupnemu cilju - Sloveniji, učeči se deželi. Slavica Borka Kucler, ACS RAZPIS PRIZNANJ ANDRAGOŠKEGA CENTRA SLOVENIJE ZA IZJEMNE DOSEŽKE PRI UČENJU ODRASLIH V SLOVENIJI ZA LETO 2003 Andragoški center Slovenije vabi vse morebitne predlagatelje, da se med 25. marcem in 25. aprilom 2003 udeležijo razpisa za podelitev Priznanj Andragoškega centra Slovenije: 1. posameznicam/-kom za izjemne učne uspehe in bogatitev lastnega znanja; 2. skupinam za izjemne učne uspehe in bogatitev lastnega znanja; 3. posameznicam/-kom, skupinam, ustanovam, društvom, podjetjem ali lokalnim skupnostim za izjemne strokovne ali promocijske dosežke pri bogatitvi znanja drugih. Vsako leto podelimo v vseh treh kategorijah skupno do 15 priznanj. Predlagatelji dobitnikov priznanj ACS 2003 so lahko: državljani RS, Slovenci v zamejstvu in izseljeništvu; skupine, društva, ustanove ali družbe v RS, v zamejstvu in izseljeništvu; lokalne skupnosti v Republiki Sloveniji. Predloge za podelitev priznanj ACS 2003 naj predlagatelji oddajo na obrazcih za prijavo, ki jih dobijo na spletni strani http://tvu.acs.si/zarisce, lahko jih naročijo po telefonu: 01 5842 560, na voljo pa so tudi v tajništvu Andragoškega centra Slovenije, Ljubljana, Šmartinska 134a. Izpolnjene obrazce z zahtevanimi prilogami in pripisom Za priznanja ACS 2003 pošljite najkasneje do 25. aprila 2003 na isti naslov. Postopek podeljevanja ureja Pravilnik o podeljevanju priznanj ACS. Nad objavo razpisa, izborom kandidatov in organizacijo slovesne podelitve bdi posebna komisija, ki jo imenuje svet ACS. Podrobnejše informacije o prijavi kandidatov dobite pri Darki Kovič (tel.: 01 5842 572 ali e-naslov: darka.kovic@acs.si). ndragoški kolokvij an, Na letošnjem andragoškem kolokviju Sodobni vidiki učenja in motivacije odraslih se bomo osredotočili na dva pomembna vidika izobraževanja odraslih: značilnosti učenja in motivacije odraslih. Zaradi velikega zanimanja na prejšnjem kolokviju in pomembnosti obravnavane vsebine smo se odločili, da bomo s to temo v nekoliko razširjeni obliki nadaljevali tudi letos. Razlogov za aktualnost navedene teme je več. Po eni strani so zaradi ekonomskega, socialnega in tehničnega razvoja potrebe po dodatnem poklicnem usposabljanju in zviševanju izobrazbene ravni čedalje večje. Potreba po stalnem spopolnjevanju znanja je že postala sestavni del življenjskega sloga v modernih družbah, pomen vseživljenjskega učenja je splošno prepoznan. Po drugi strani pa, vzporedno s soglasjem o pomembnosti učenja v odraslosti, potekata t.i. "deinstitucionalizacija" in "individualizacija" učenja. Zaradi naraščajoče potrebe po znanju in ob hkratnem zmanjševanju sredstev, namenjenih izobraževanju, so se tako ponudniki kot uporabniki izobraževanja zavedli, da morajo poiskati nove načine pridobivanja znanj in spretnosti. Tako so se v zadnjih desetletjih razvile nove oblike in koncepti učenja, ki poudarjajo aktivnega posameznika in avtonomnost pri učenju: učenje na delovnem mestu, neformalno učenje, samostojno učenje, učenje na daljavo, e-učenje itd. Čeprav socialni in ekonomski razlogi silijo odrasle, da se odločajo za učenje, pa ni nujno, da imajo odrasli učenci tudi potrebna predznanja in razvite spretnosti ter da so za učenje sploh motivirani. Glavni namen andragoškega kolokvija je, da spoznamo najnovejše ugotovitve in trende s področja učenja oziroma poučevanja odraslih. Na kolokviju se bomo ukvarjali tudi z dejavniki, ki vplivajo na posameznikovo motivacijo pri učenju. Letošnji andragoški kolokvij je umeščen v sklop prireditev prvega regionalnega festivala učenja Jugovzhodne Evrope. Udeležili se ga bodo številni mednarodni strokovnjaki, ki bodo predstavili svoje izkušnje in poglede v zvezi s predmetom razprave. Andragoški kolokvij bo potekal 17. in 18. oktobra 2003. Vabimo vas, da razmislite o svoji udeležbi na tem strokovnem srečanju. Zaradi vsebinskega načrtovanja programa in oblikovanja delovnih skupin vas prosimo, da se na kolokvij prijavite do 31. maja 2003. Če se želite kolokvija udeležiti s prispevkom, sledite navodilom, ki so zapisana v nadaljevanju. Pošiljanje povzetka (rok: 31. marec 2003) Povzetek naj obsega 200 do 300 besed. Vključuje naj naslov prispevka, ime avtorja, naslov ustanove, telefonsko številko in elektronski naslov. Povzetek lahko pošljete po elektronski poti v Word formatu, po faxu ali navadni pošti do 31. marca 2003 na naslov: Marko Radovan: marko.radovan@acs.si ali: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana, fax: 01 5245 881 Pošiljanje celotnega besedila prispevka (rok: 30 junij 2003) Po prejemu vašega povzetka in potrditvi umestitve v program kolokvija, vas bomo prosili še za celotno besedilo prispevka (20.000 znakov). Udeleženci andragoškega kolokvija bodo prejeli kopijo vseh prispevkov, zato vas prosimo, da celotno besedilo prispevka pošljete do 30. junija 2003. POMEMBNEJŠI DATUMI UDELEŽBA UDELEŽBA BREZ S PRISPEVKOM PRISPEVKA Rok za oddajo povzetka 31. marec 2003 Prijava na kolokvij brez 31. maj 2003 ■/ prispevka Rok za oddajo celotnega besedila prispevka 30. junij 2003 Zadnji rok za potrditev udeležbe avgust/sept. 2003 Podrobnejše informacije dobite pri Nedi Bordevic (tel.: 01 5842 573 ali e-naslov: neda.dordevic@acs.si) ali Marku Radovanu (tel.: 01 5842 597 ali e-naslov: marko.radovan@acs.si). Marko Radovan, ACS / Orga učen Organizacija dela za projekt Teden vseživljenjskega čenja 2003 na Andragoškem centru Slovenije Delovne skupine za pripravo TVU 2003: Nacionalna koordinacija: mag. Zvonka Pangerc Pahernik, nacionalna koordinatorica TVU • Konceptualno-razvojne naloge - Zvonka Pangerc Pahernik, vodja • Sodelovanje z izvajalci - Zvonka Pangerc Pahernik, vodja • Nacionalna promocija TVU - Slavica Borka Kucler, vodja • Mednarodno sodelovanje - Zvonka Pangerc Pahernik, vodja Sodelujejo: Olga Drofenik (TVU-Grundtvig, vodja) David Fartek (celostna grafična podoba TVU) Nevenka Kocijančič (TVU-Novičke in spletna stran TVU, urednica) Franci Lajovic, Niansis d.o.o. (spletna stran TVU, e-promocija, vodja) Prireditve ACS v TVU: Slavica Borka Kucler, koordinatorica prireditev ACS v TVU • Priznanja ACS 2003 - Darka Kovič, vodja • Slovesno odprtje TVU 2003 - Nevenka Kocijančič, vodja • Andragoški kolokvij - Marko Radovan, vodja Sodelujejo: Zdenka Birman Forjanič (priznanja ACS, slovesno odprtje) Olga Drofenik (priznanja ACS) Slavica Borka Kucler (priznanja ACS - predstavitve dobitnikov in stiki z javnostmi) Franci Lajovic, Niansis d.o.o. (spletne strani za vsa področja) Vida A. Mohorčič Špolar (izbor dobitnikov priznanj ACS 2003; andragoški kolokvij, programski odbor) Darijan Novak (slovesno odprtje) Marjetka Petelin (andragoški kolokvij, slovesno odprtje) Mateja Pečar (andragoški kolokvij, organizacijski odbor) Neda Bordevic (andragoški kolokvij, organizacijski odbor) V / Pomembnejši datumi Razpis priznanj ACS 2003 Razpis za prijavo dejavnosti v TVU 2003 oz. zbiranje prijav: • po pošti ali prek e-pošte • prek interneta Srečanje izvajalcev in koordinatorjev TVU 2003 Prva objava spletnega koledarja prireditev TVU 2003 Končna objava spletnega koledarja prireditev TVU 2003 Nacionalna novinarska konferenca Slovesno odprtje TVU 2003 Teden vseživljenjskega učenja 2003 7. andragoški kolokvij Zbiranje anket o izpeljavi TVU 2003 Prednovoletno srečanje izvajalcev in koordinatorjev TVU 2003 25. marec do 25. april 5.maj do 1. september 5. junij do 19. september 11. september 6. oktober 10. oktober 10. oktober ob 10. uri 10. oktober ob 11. uri 13. do 19. oktober 17. in 18. oktober do 15. novembra 11. december (ali januar 2004) V naslednjih TVU Novičkah preberite: zadnje informacije o TVU 2003 več o 7. andragoškem kolokviju zgodbe dobitnikov ACS 2003 Povežite se z nami prek TVU-razpravljalnice: http://tvu.acs.si/razprava/ % \ Andragoškl center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education