SLOVENKAH GLASILO SLOVENSKEGA ŽENSTVA LETO L V LJUBLJANI, DNE 15. JUNIJA 1919. ŠT. 5, 6. Slrnimo svoje vrste! Čas je tu, da tudi ženska stopi v javnost. Naše mnenje je, da ravno ob pravem trenutku. Zakaj zdaj se gradi nov družabni red, snujejo se nove ustave in postave, pri katerih ni ženska prav nič manj prizadeta kot moški. Nam ženskam vendar ne more biti vseeno, kakne postave sklepajo gospodje recimo o šolskem vprašanju. Žen-ska-mati je še prav posebno v to poklicana kot vzgojiteljica otrok, ona je odgovorna zanje, ona poleg otroka samega največ nosi težke posledice slabe vzgoje, kakor tudi občuti sadove dobre vzgoje; zato pravičnost zahteva, dš. tudi ženska odločuje o tem vprašanju. O vsaki zadevi na svetu — tako vsaj je pravilo — odločujejo poklicani in strokovnjaki — samo o vzgoji naj molči ženska, ki je prva poklicana o tem govoriti? Ali o zakonu ali razporoki? Kdo ima več interesa na tem, ali ostane zakon ne-razdružljiv ali ne, ženska ali moški? Oba veliko, toda ženska brez dvoma več, ker so zanjo posledice večje in težje. In potem naj o tem odločujejo samo moški? Ali ženska ni človeško, svobodno bitje, ki ravnotako čuti in misli in trpi kot drugi ljudje? Ali naj bodo ženske brezpravna masa, ki živi samo za delo in umiranje? In tako bi se dalo navesti še mnogo drugih slučajev v javni upravi in postavo-daji, kjer je ženska več ali manj prizadeta, in vendar nima pravice povedati svojega mnenja in svojih zahtev. Demokratična doba, pravijo, da nastopa. Ljudstvo naj odločuje! Prav! Toda ljudstvo smo tudi me. Zato hočemo tudi me soodločevati pri gradnji novega družabnega reda ne samo v blagobit svojega spola, temveč v korist vsega naroda. Danes še nimamo političnih pravic: ne -smemo voliti in ne smemo voljene biti. Tudi v civilnopravnem oziru smo na mnogih mestih prezirane in zapostavljene. Vse to si bomo morale še priboriti — same priboriti, na druge se ne borno mogle dosti zanašati. In ko si to priborimo, bomo morale zavzeti svoje stališče k vsakemu javnemu vprašanju, ki sega v družabno življenje. Ženska v svojem srcu marsikaj čuti, česar moški v svojem razumu ne vidi. Ko bi bile naše postave tudi produkt srca in ne samo produkt strogega in brezobzirnega razuma, bi bila marsikatera postava drugačna, bolj človeška. Zato mora tudi žensko razmotrivanje javnih vprašanj zadevi samo koristiti, nikakor pa ne škodovati. Boriti se bomo morale — sem rekla — za svoje pravice in za svoj vpliv v upravi in zakonodaji. Pa kako se hočeš boriti, če si pa sama, jaz sama, in tretja zopet sama. Velika armada, pa razkropljena, brez enotnega duha in cilja. Od vsake posameznice ima družina in narod morda koristi, od celote, ki je zopet popolnoma nova sila, je pa nima zato, ker te celote ni. In to je velika izguba za narod. Če hočemo torej kaj doseči, doseči svoje pravice v lastno in občečloveško korist, je nujno potrebno, da strnemo svoje vrste. Saj se vsak stan tega zaveda, samo nam ženskam je to šele treba dokazovati, da se moramo tudi kot ženske organizirati. V naših izobraževalnih društvih so zlasti tekom vojske —• kjer so društva delovala — glavno delo vršile ženske moči, in tudi sedaj marsikje ravno naša dekleta vzdržujejo življenje po društvih. S tem so pokazala smisel in veselje za izobrazbo in organizacijo. Toda z ozirom na vedno večjo nalogo, ki jo bo imela ženska v javnosti, je potreb- no, da se naše vrste še tesneje združijo, da se smisel in veselje za splošno, zlasti pa politično in strokovno izobrazbo še bolj dvigne; zakaj zločin bi bil, če bi nevedne soodločevale o globoko segajočih vprašanjih. Nevednost je najkrajša pol k pogubi. Kakor je že zadnjič poročala »Slovenka« (str, 49 — 51.), se je osnovala v Ljubljani Slovenska ženska zveza, ki ima namen organizirati slovensko ženstvo, da sodeluje pri delu za kulturni napredek slovenskega naroda po načelih krščanskega svetovnega naziranja, da se pj»'zdigne splošna, zlasti strokovna in politična izobrazba ženstva, da se bori za politične, civilnopravne in socialne pravice ženstva ter se poteza za zakonito varstvo delavk in vseh vrst uslužbenk in mater. Začetek je narejen. Toda glavna naloga nas še čaka. Treba je, da se sedaj po celi Sloveniji izvede ženska organizacija, ki bo imela svoje središče v Slovenski ženski zvezi in svojem glasilu »Slovenki«, Kako izvesti to organizacijo? V zadnji številki »Slovenke« smo že v par stavkih pedali načrt. Danes naj ga izpopolnimo. Po deželi obstajajo skoro po vseh župnijah izobraževalna društva, kjer so včlanjeni moški in ženski člani. Po teh društvih naj bi se osnovali ženski odseki, ki naj bi poleg vnetega sodelovanja v društvu tudi samostojno delovali za napredek ženske izobrazbe. Zakaj mnogo reči je, ki se tičejo samo ženske, naj bo že splošnih, predvsem pa strokovnih. Ti odseki naj bi imeli svoja predavanja, tikajoča se predvsem ženskega vprašanja, ženskih poklicev in strokovne vzgoje, gospodinjstva itd. Igre s samoženskimi vlogami prevzame ženski odsek. Posebna skrb ženskih odsekov po mestih, trgih in delavskih krajih, kjer se dekleta malo gibljejo in ravno raditega trpe na zdravju, je gojitev ženske telovadbe. Ta zadeva je za naše ljudsko zdravje — in ravno žena je glavna nositeljica ljudskega zdravja — silno važna, naj jo tudi nekateri še omalovažujejo. Poleg tega bo ženski odsek našel v vsaki župniji Se mnogo drugih zlasti dobrodelnih nalog, katerih se bo lahko s pridom lotil. Slovenska ženska zveza je izdelala načrt kratkih pravil za ženske odseke. Ta pravila naj si vsak odsek prilagodi krajevnim razmeram primerno. Načrt teh pravil je naslednji: Pravila ženskega odseka Izobraževalnega (prosvetnega) društva v..... 1. Članice Izobraževalnega (prosvetnega) društva tvorijo ženski odsek. 2. Namen ženskega odseka je: a) širjenje ženske naobrazbe, politične in strokovne, potom natečajev, sestankov, predavanj in iger; b) organizacija žen in deklet po mestih, velikih trgih in delavskih krajih v »ženskih telovadnih krožkih*. 3. Ženski odsek voli svoj odbor. Odbor sestoji iz predsednice, podpredsednice, tajnice, blagajničarke, gospodinje in treh drugih odbornic. 4. Odbor ženskega odseka ima v društvenem odboru najmanj dve zastopnici s posvetovalno in volilno pravico. Nasprotno imenuje društveni odbor v odbor ženskega odseka enega zastopnika, ki ima samo posvetovalni glas. 5. Pred društvenim občnim zborom naj se vrši občni zbor odseka. 6. Sklepi ženskega odbora so pravo-močni šele tedaj, ko jih potrdi odbor 7. V slučajih nesporazucnljenja se izvoli razsodišče, ki sestoji iz štirih članic. Predsednico razsodišča oziroma peto članico izvolijo potem te štiri članice, * Po mestih, delavskih in industrijalnih krajih je veliko število služkinj, oziroma delavk, ki naj bi bile samostojno organizirane v Krekovi prosveti po vzorcu ljubljanske Krekove prosvete. Ker pa imajo delavke v marsičem drugačen interes in delokrog kot služkinje, zato naj se osnujejo v Prosveti za vsako skupino odseki, kakor ima ljubljanska Krekova prosveta do sedaj tri odseke: Zvezo delavk, Zvezo služkinj ter Zvezo uradnic in trgovskih nastavljenk. Vsaka Zveza ima čim širšo samostojnost ter je lahko obenem strokovna, če niso članice že itak strokovno organizirane. Poleg tega je potrebna po mestih organizacija onih žena in deklet, ki niso niti delavke niti služkinje. Za te se naj osnuje Meščansko žensko društvo, če ni morda bolj prikladno, da se posebno v malih mestih vse ženske strnejo v ženskem odseku Izobraževalnega društva, V Ljubljani se je Meščansko žensko društvo že ustanovilo. Pravila ža takoi društvo se dobe pri Slovenski ženski zvezi. Načrt je tu. Izvesti ga bo treba, če hočemo, da bo žena tudi v javnosti nekaj pomenila. Seveda ne bo šlo brez težkoč. vemo, da nam za samostojne organizacije in samostojno vodstvo manjka še vaje, toda pri priznani pridnosti in požrtvovalnosti naših žena in deklet se bo tudi to doseglo. Ne čakajmo pobude šele od moške strani, temveč začnimo in delajmo same, Strnimo svoje vrste! Ali spada ženska v politiko? Ivica Neznan. Svetovna vojna, katero so pravkar zaključili in katere posledice bomo občutili še skozi cel rod ali še več, je odprla in ugladila pot demokratični misli. Ne par ljudi, ki so se po srečni usodi ali protek-ciji povzpeli na vodilna mesta, naj odločuje o sreči ali nesreči podrejenega ljudstva, temveč narod sam naj si izbira pot, po kateri mu je hoditi, sam naj si bo svoje sreče ali nesreče kovač, sam naj si naloži to, kar more nositi. Kdor ima pravico trpeti, pravico1 žrtvovati, imej tudi pravico sam odločevati o svojih žrtvah in svojem trpljenju. Kar nam je glede poedincev že davno nepobitno načelo, da si vsakdo sme po svoje izbirati poklic, njegove sladkosti in grenkosti, da »vsakdo tako leži, kakor si postelje,« isto moramo trditi o ljudstvu. Tudi vsako ljudstvo ima svoj poklic v zgodovini narodov, svojo pot v življenju in ta poklic in to pot naj si samo svobodno voli, svoji naravi primerno. Kako pridemo do do tega, da nekaj ljudi brez vsakega vprašanja odločuje poklic in pot ljudstvu, katerega morda niti zadostno ne pozna? Nekaj ljudi, ki jih je zgodovinsko naključje postavilo na vladno krmilo in kateri morda niti po svojem razumu niti po svojem srcu niso zmožni narodu prav svetovati, kaj šele voditi ga ter absolutno odločati o njegovem življenju. Vsakdo svoje sreče kovač, tudi ljudstvo! Vsi sloji naj torej odločujejo o svoji usodi, ker so vsi sloji prizadeti. K tej usodi pa spada vse, kar zadeva človeka v njegovem osebnem in družabnem življenju, državne postave, davki, šola, gospodarstvo, zunanja politika itd. Vse to je v najožji zvezi s celim človekovim življenjem, vse to odločilno vpliva na njegovo usodo, zato pa je samoobsebi umevno, da vsi sloji odločujejo o vsem tem. Med te sloje spada ravnotako ženska, ki mora tudi nositi dobre in slabe posle- dice vseh družabnih naredb. S tem menda je načelno dovolj jasno dokazano, da ženska nima nič manj pravice udeleževati se zakonodaje kakor moški člani človeške družbe. Popolnoma napačna je trditev, naj ostane ženska doma v družini, za katero naj se edino briga in naj skrbi samo za domačo hišo. To je vse lepo in idealno, a v današnjih razmerah neresnično. Da, včasih je bilo to vse drugače. Ženska je v domači hiši res imela dovolj opravila in ni imela prav nobenega časa vtikati se v javno življenje. Vse potrebščine — četudi je bilo njih število skromnejše, kot je danes — so se izdelovale doma in glavno delo pri tem je imela ženska. Kaj se v prejšnjih časih ni izvrševalo doma, kar je danes le še redkost! Ženska je doma predla, tkala, belila, pletla, izdelovala obleko itd. Cela vrsta domačega orodja je bil domač izdelek. Le malo je bilo treba kupiti. Danes so pa razmere popolnoma druge. Velik del domačega ženskega dela je odpadel, vse so prevzele tovarne, katere isto blago ceneje in fineje izdelujejo. Pa tudi druga ženska opravila v domači hiši se vedno bolj izgubljajo, zlasti v mestih. Koliko je že hiš, kjer doma nič več ne pero, ne likajo, ne peko, za druga opravila so pa prišli v hišo večji in manjši stroji, ki delo hitreje opravljajo in ga jemljejo ženski pridnosti iz rok. In ta prevrat v domačem gospodinjkem življenju se še ni ustavil. Saj se že po ameri-kanskih mestih uvajajo centralne kurjave za cele mestne dele, pri nas pa bo elektrika prevzela še marsikatero domače delo. Da, po nekod mislijo že celo na centralne kuhinje, kjer bi se ceneje in fineje kuhalo. Seveda, ne moremo tako daleč misliti, toda razvidno je iz tega, da ženska danes v domačem življenju nima več tistega stališča kot nekdaj, pač pa da jo je današnji tehnični napredek porinil iz domače hiše v svet, kjer naj išče svojega dela in naj tekmuje z moškimi delavci. Statistični podatki nam tudi dokazujejo, da število samostojnih ženskih delavk veliko1 bolj narašča kot število prebivalstva, medtem ko se število moških delavcev viša le sorazmerno s številom prebivalstva. Na razpolago so nam predvojne številke iz Nemčije, V tej državi se je prebivalstvo v letih 1895 do 1907 pomnožilo za dobrih 19 odstotkov, število samostojnih moških delavcev je v istem času narastlo tudi za dobrih 19 odstotkov, število ženskih delavk pa se je v teh letih pomnožilo za 441/2 odstotka! Podobno je v drugih državah. Svetovna vojska pa je te številke bistveno še premaknila, in sicer ženski v prilog. Danes ga ni skoro več poklica, kjer bi se ženska moč ne uporabljala in kakor so pokazale skušnje, nič manj dobro kot moške moči. Res, da je konec vojske veliko ženskih delavk vrgel na cesto, toda končni zaključek bo še vedno znatno v prilog ženski. Nespametno in nepremišljeno je torej trditi, da je ženski delokrog samo domača hiša. Pa tudi, če bi hoteli pritrditi temu nazoru, nam nič ne pomaga: ženska je danes rada ali nerada prisiljena, da si v samostojnih poklicih išče kruha. Ravno to pa je nadalnji dokaz, da je ženska ravno tako upravičena posegati v javno življenje kot moški. Če se mora velik del ženskega spola samostojno boriti za svoj obstanek prav tako kot moški, če mora opravljati in izvrševati iste dolžnosti, imeti iste skrbi za življenje, zakaj ne bi imela ženska istih pravic? Ali ni ženska človek kot moški, ali nima razuma in svobodne volje, ali je mari manj vredno bitje od moškega? In če ima n. pr, volilno pravico zadnji hribovski hlapec, ki morda ne prime v roko nobene knjige in nobenega časopisa, a vendar s svojim glasom so odi o-čuje pri sklepanju državnih postav, zakaj ne bi imela iste pravice recimo naobražena učiteljica ali zavedna in političnoi tako zrela delavka kot je n. pr. slovenska tovarniška delavka? Ali ni to nesmisel? Prav! Saj priznam, da bi imela ženska po naravnem pravu isto pravico posegati v javno življenje kot moški, toda drugo vprašanje je, če bi bilo to modro in previdno, tako ugovarjajo nekateri. Kaj bi se ženska vtikala v stvari, katere je prav nič ne brigajo in nič ne bole. Kaj pa ženski mar carinska postava, zunanja politika, vo- jaške postave itd. To vendar ni ženska stvar! Res ne? Vzemimo zunanjo politiko. Ta se peča z razmerjem, ki naj vlada med domačo državo in tujimi državami v političnem, gospodarskem in vojaškem oziru, Za vsako državo je naravnost življenskega pomena, v kakem razmerju živi v svojimi sosedami in z drugimi državami. Saj ni treba v tem oziru izgubljati besedi: zgodovina zadnjih let nam prejasno dokazuje, kam privede državo nesrečna zunanja politika, Avstrija, Nemčija, Bulgarija, ali niso to naravnost šolski zgledi, v kakšno nesrečo pripelje ljudstvo ponesrečena zunanja politika. Kdo je trpel vsled nje? Ali ne v prvi vrsti ljudstvo samo, ali ne še prav posebno žene in matere, katerim so padali možje in sinovi v množicah, same pa so doma z nadčloveškimi napori vzdržavale gospodarstvo, katero je krvavelo iz tisoč ran? Ali ni ženstvo v tej vojski žrtvovalo svojo moč, svojo mladost in svoje zdravje? Ali ni naša mati tista, ki je rodila sina in ga postavila v vojno črto? A vendar, kadar gre za odločevanje o'zunanji politiki, takrat ima pač besedo vojni dobičkar, ki morda ni skusil kapljice pelina ves čas vojske, pač pa je odiral naše ljudi, predvsem naše žene in matere, a da bi smela povedati svoje mnenje in glasovati o zunanji politiki tudi naša žena in mati, to se zdi nekaterim ljudem preveč zahtevano. Ne, ne, tako ne more iti! Naša žena, naša mati ni bila v vojski nič manj mučenica kot vojak v fronti, zato pa tudi hoče imeti soodločilno besedo pri zunanji politiki, ki pripravlja vojsko in mir. In kar je zaklicala med francosko revolucijo 20. novembra 1793 takratnim vladajočim pariškim krvnikom žena Olimpa de Gouges: »Če ima žena pravico stopiti na šafot (morišče), mora tudi imeti pravico stopiti na govorniško tribuno,« isto velja tudi danes. Nič manj ženska ni prizadeta recimo pri šolskih postavah. Prvo pravico do otrok in njihove vzgoje imajo vendarle starši, torej oče in mati; prav posebno še mati ima pravico govoriti o vzgoji, ker je to predvsem njena skrb in njen poklic. In če je bistven del išole vzgoja otrok, ne samo njihova umstvena izobrazba, potem mora imeti mati pri tem vendar kakšno besedo. Materi ne more biti vseeno, kako se vzgaja njen otrok, ne more ji biti vseeno, ali je v šoli dovolj poskrbljeno: za zdravje otrokovo! ali ne, saj je vendar mati tista, ki bo največ trpela, če bo otrok slabo vzgojen ali če je bolan, A kljub temu: ali ima žena-mati danes kakšno pravico odločevati, kakšne šolske postave naj se sklepajo, ali ima pravico glasovati za to, ali naj se njen otrok vzgaja versko ali naj se mu vera iztrga iz srca? Da, to pravico ima morda kakšen brezverski samec, a mati mora o usodi lastnega otroka molčati! In naši šolski sveti! Kolikokrat se v njih razgovarja in sklepa o zadevah, ki so v najožji zvezi z otrokovim zdravjem, sploh z njegovo telesno in duševno vzgojo! Koliko dobrih in praktičnih nasvetov bi znala tu dati mati, ki ima dan za dnevom mnogo več opraviti z otroki kot moški, katera natančno pozna vso otrokovo naravo in njegovo dušo! Toda ne, mati nima dostopa bo teh svetišč moških predpravic! Ne vprašamo le, če je to pravično, vprašamo tuidi, če je to modro? Ali krščanski zakon! Kdo je tisti, ki mora nositi najtežji del posledic, ki jih ima razporoka, če je v državi vpeljana? Ali ni zopet žena, ki je najbolj udarjena? In vendar, kadar gre za sklepanje takih postav, mora žena molčati. In tako bi lahko nadalje naštevali postavo' za postavo, posebno tiste, ki globoko posegajo v družabno življenje in bi z lahkoto dokazali, da je žena po vseh državnih postavah in naredbah vsaj toliko prizadeta kot moški, če ne še več. Zato naj pa tudi ženska soodločuje. Pa kaj se ženska razume na politiko! Samo za zmedo bo! S takimi razlogi zavračajo nasprotniki ženskega gibanja zahteve po ženskih pravicah. Morda je to res, da se večina žensk sedaj nič ne razume na politiko, ker se nič ne briga zanjo, in se zanjo zato ne briga, ker nima nič odločevati. To je popolnoma naravno: dokler se v kako- stvar ne smem vtikati, se ne menim zanjo in je zato tudi ne poznam. Ali je bilo z moškimi kaj drugače, dokler ni bila vpeljana splošna volilna pravica? Ali so naši preprosti kmetje in delavci kaj poznali politiko, dokler niso bili poklicani v volilno dvorano? In vendar so jim dali volilno pravico-. Šele, ko jih je volilni red potisnil v politiko, so se začeli brigati zanjo in se šolati v njej. Sicer je pa še danes mnogo, mnogo moških volilcev, ki pri volitvah napačno volijo in jim pravimo, da so politično- nezavedni ... A klju ni treba nobene strokovne izobrazbe, medtem ko jo je za vsako drugo manjšo važno delo treba, je v usodepolni zmoti. In eden glavnih smotrov organizacij služkinj bi moral ravno biti, kakovost dela, ki ga opravljajo služkinje, dvigniti. To pa se bo zgodilo s sistematično strokovno izobrazbo. Nikakor ne bo mogla organizacija sama dajati vse te izobrazbe, toda delati bode morala na to, da se bodeta tudi javnost in država zanimali za to in poskrbeli, da se v tem oziru kaj ukrene. To bo v korist ne-le služkinj, temveč tudi nas gospodinj. Ali ne bi bilo za nas gospodinje veliko ugodneje, če bi služkinja svoj posel znala strokovno izvrševati? Koliko je gospodinj, ki se morajo same mučiti mesece in leta, da polagoma privadijo mlado dekle hišnemu delu, in ko jo nauči, pa zapusti službo! Poleg tega bodo dekleta tudi rajši služile, če se bodo zavezale, da se njihovo delo ceni in spoštuje, da pa so tudi gmotno preskrbljene ne samo za čas službe in bolezni, temveč tudi za starost in onemoglost. Danes pa gredo boljša dekleta rajši v tovarno, kjer imajo izborne plače in so preskrbljene za breposelnost, bolezen, starost in onemoglost. Zadovoljne služkinje, zadovoljne gospodinje, zadovoljne družine! Zato se nikar ne bojmo njihovih organizacij. Zelo pravilno se mi zdi stališče, ki so ga zavzele služkinje na svojem shodu v Ljubljani 27. aprila t. 1., da je namreč služkinja članica družine, ne pa samo delavka v družini. Iz tega sledijo za posle in gospodinje važne posledice. Posli kot člani družine nikakor ne morejo zahtevati, da se jim določi popolnoma gotova mera delavnega časa, kar je to pri tovarniških delavcih. Zakaj člani v družini: to so oče, mati, otroci, posli nikakor ne gledajo, koliko ur delam, koliko- ur ne delam, temveč delajo, kakor nanesejo družinske potrebe. Včasih več, včasih manj. So gotova dela, katerih ni mogoče kar ob gotovi uri brez škode pustiti in nadaljevati drugi dan, kakor je to v tovarni, kjer se, recimo, ob peti uri stroj ustavi, delo preneha in počiva brez škode, dokler drugi dan zopet ne zapoje tovarniška piščalka, stroji se zavrte in delo se nadaljuje, kjer se je prejšnji dan nehalo. Naše družine niso- tovarne in njeni delavci ne tovarniški delavci, zato je nenaravno in napačno, če bi posel zahteval za svoje delo red tovarniških delavcev. Pridejo pa v družini tudi večkrat časi, ko ni toliko dela, ko vsi člani počivajo ne glede na to, ali je ravno čas počitka ali ni. Medtem ko je delavec trdo privezan na svoj stroj, ki ne čaka, pa se tudi nič ne pogovarja, in mora delavec ves čas napeto misliti na svoje vedno isto in enako delo — kar mora njegovega duha silno utruditi — posel ni tako trdo navezan na vsako minutico, njegovo delo je tudi zelo raznoliko, zato tudi ne tako utrudljivo. Seveda je pa popolnoma upravičena zahteva, da mora tudi posel imeti redno se vračajoč čas počitka in zlasti dovolj nočnega počitka. Kdor pa danes hujska posla in služkinje na osemurno delo itd., je čisto navaden demagog, ki ne razume temeljnih načel, na katerih sloni družina. Zato je pa tudi obžalovati, če se nekatere služkinje dajo zapeljati in pustijo zvečer ob 6. uri delo, češ sedaj je pa zame čas počitka. V družinah ni določene urej lahko je čas počitka katerikrat cel popoldan, drugo-krat pa tudi šele ob deveti uri zvečer. Služkinja je članica družine, ki dela, kadar je delo, in počiva, kadar dela ni. Počiva pa tudi pri obilnem delu toliko, kolikor vsak človek potrebuje za ohranitev in osvežitev svojih dušnih in telesnih moči. Načelo, da je služkinja članica družine, pa ima tudi za gospodinje važne posledice. Tovarnar nima do delavke drugih dolžnosti, kakor da ji izplača za njeno delo zaslužek, s katerim se more dostojno preživiti in da je v delavnicah dovolj preskrbljeno za njeno zdravje in čast. Kako ona ob izvendelavnem času porablja svojo svobodo-, v to se tovarnar ne vtika. Drugače je s služkinjo. Ta je članica družine, podobno (čeprav ne ravno tako) kot je hči članica družine. In kakor ravno zavoljo tega služkinja je od iste družinske mize, spi pod isto streho, -deli veselje in žalost v družini, ravno tako- mora gospodinja tudi njeni izobrazbi in njenemu moralnemu življenju posvečati vso skrb. Slaba gospodinja, katera misli, da je z mesečnim izplačilom vse opravljeno, Tudi služkinja ima pravico do ljubezni, zlasti pa do spoštovanja od strani domačih družinskih članov, mlade služkinje pa morajo dobivati tudi primerno vzgojo od strani svojih gospodinj. In če se dobi toliko služkinj, ki so napram svojim gospodinjam predrzne, arogantne, brezvestne, da prav nič ne čutijo s hišo, tem- več delajo samo toliko, kolikor morajo in kolikor so pod nadzorstvom, je vzrok velikokrat ta, ker nimajo niti vzgoje, niti primernega spoštovanja ali celo ljubezni od strani družine. Nikakor ne zagovarjam tu kakega »popuščanja« napram poslom, kar bi bilo ravno tako 'škodljivo kot pre-ziranje, pač pa je odločna, toda ljubezniva in dobrohoteča strogost vedno na mestu. Služkinja naj v družini, kjer služi, res najde svoj drugi dom, potem se ni bati, da bo po cestah in kinih in samotnih šetali-ščih iskala razvedrila in Ifcbezni. Morda bo ta ali ona moja tovarišica zmajala z glavo nad tem sestavkom, češ, da prečrno slikam stanje služkinj. Rada priznavam, da je premnogo naših družin, kjer živi služkinja v najlepšem in vzornem razmerju z domačo družino, kjer uživa vso tisto ljubezen, spoštovanje in vzgojo, ki ji gre. Res pa je tudi, da je še marsikaj družin, kjer to razmerje ni tako vzorno v veliko škodo ne samo1 služkinji, temveč večkrat tudi gospodinji sami. In za take je pisan ta moj sestavek. Shod služkinj. Dr, Krek je nekoč rekel, da je najtežje organizirati služkinje. Kakšen vzrok je navedel, nam ni znano. Morda je vzrok ta, ker je stališče služkinj tako različno, kakor so različe družine, pri katerih služijo. Strokovne organizacije imajo namen, kolikor mogoče združiti vse moči enega stanu, da se izboljša gmotno stanje. Ravno to gmotno stanje pa je pri služkinjah silno različno. Je zelo veliko služkinj, katere same priznavajo, da so v družinah, v katerih služijo, zelo zadovoljne. Da take ne čutijo potrebe stanovske organizacije, je zelo umljivo, čeprav ne opravičljivo. Poleg tega je treba za organizacijo tudi časa skupnih sestankov, pogovorov, prireditev itd. In ravno ta skupni čas je pri služkinjah težko dobiti. Kljub tem težkočam se je v ljubljanski »Krekovi prosveti« organiziralo lepo število služkinj kot samostojen odsek pod imenom »Zveza služkinj«. Pa to je samo kulturna, izobraževalna organizacija. V strokovnem oziru so se združile v posebnem »Podpornem društvu za služkinje«, kjer plačujejo mesečne prispevke in dobivajo za čas brezposelnosti ali bolezni podpore. Dne 27. aprila so imele shod v Mestnem domu v Ljubljani. Bilo jih je okrog 1500. Zborovanje je vodila predsednica Zveze, gdč. Helena Jeretina, shod je pozdravila tudi predsednica Slov. ifenske zveze, ga. ing. Remčeva. Zborovanja so se udeležile tudi mnogobrojne gospe, med njimi soproga deželnega predsednika, ga. Brejčeva. Odlomek iz govora, ki ga je govorila ga. prof. Štupca, priobčimo v eni prihodnjih številk. Odbornica »Zveze služkinj« gdč, Julka Breznik je govorila o temi: Naše težnje in težave. Razjasnjevala je sedanje stanje služkinj, njihove plače, stališče v bolezni, nočni in nedeljski počitek, stanovanje, hrano, službo božjo, onemoglost in starost. Odkrila je veliko ran v družabnih razmerah, v katerih morajo živeti marsikje služkinje, dasi je povdarjala, da za mnoge družine ne veljajo te tožbe, ker dajo služkinjam vse, kar jim gre. Končno je stavila resolucije, katere so bile soglasno sprejete. Resolucije so< sledeče: 1, Krščanske služkinje, ki stojimo na stališču, da je služabnica članica družine, ne povdarjamo samo svojih pravic, ampak hočemo poznati tudi svoje dolžnosti. 2, Z ozirom na stališče služkinje v družini se ne more določati natanko število delavnih ur na dan, zahtevamo pa zadosten nočni počitek, Vsaka služkinja mora imeti ob nedeljah in praznikih dopoldan toliko prilike, da lahko zadosti svojim verskim dolžnostim, popoldan pa okrog pet ur prostega časa. V posameznih slučajih se more nedeljski popoldanski počitek prenesti na kak drug dan. Med tednom, morda v četrtek, naj ima zadosti prilike, dasi lahko zašije obleko. Vsako leto imej na razpolago vsaj 14 dnevni dopust. 3, Stanovanje služkinje bodi dostojno in zdravo. Plača bodi primerna delu in zmožnosti služkinje, biti pa mora vsaj tolika, da zadostuje za njene potrebe in da si služkinja z varčnostjo lahko tudi kaj prihrani za starost, 4, Zveza služkinj bo brezobzirno nastopala proti takim družinam, v katerih je v nevarnosti dekliška čast in poštenje služkinje. V tako družino ne sme nobena članica Zveze služkinj. 5. Od vlade zahtevamo, da se zavzame tudi za nas in da izvede zavarovanje za starost, onemoglost in bolezen. 6. Vse služkinje poživljamo, da vstopijo v Podporno društvo za služkinje, ki je naše strokovno društvo in hoče skrbeti za bolne, onemogle in brezposelne služkinje in stremi za tem, da jim pridobi tudi kako hišo kot dom in zavetišče. Tajnica »Zveze služkinj«, gdč. Justina Strniša je v svojem govoru dokazovala, kako potrebna je za služkinje organizacija v svrho splošne in stanovske izobrazbe in zato, da skrbi za gmotne koristi njih stanu. Razložila je pravila Podpornega društva ter pozvala tovarišice, da se kolikor mogoče vse pridružijo društvu. Mi le želimo, da bi se organizacija služkinj, katerih poklic se zdi, da je v javnosti in pri vladi najbolj pozabljen, krepko razvijala, ker naloge, ki jih ima doseči zlasti v strokovni izobrazbi, dalje glede preskrbe za starost in onemoglost itd., so naravnost ogromne. To so velike socialne naloge, katerih sicer organizacija sama ne bo mogla izvesti, pač pa vedno agirati, da jih izvede država. Tudi gospodinjam bi priporočali, da gredo tem organizacijam na roko, ker je v njihovem lastnem interesu, da je služkinja ne le strokcVno izobražena, temveč tudi zadovoljna s svojim stanjem. <3*35>K9<5>RS<5>K9G^ Ob veneči cvetki. Ksaver Meško. Umira zunaj dan. Ves svet molči. Na mizi v vazi cvetka cvet poveša, njen dih se s smrtnim dihom dneva meša. Pogled na njo zamišljen mi strma: »O sestra cvetka, osamljen kot ti, po roki kruti strt, odevetam jaz. Kot tebi cvet bledi i moj obraz. Kot vonj se tvoj v prežeči mrak izliva, v mrak smrti kmalu duh i moj zasniva. O cvetka ti veneča, sestra moja, že bliža se obema čas pokoja. Vsako jutro . . . France Bevk. I. Vsako jutro molim Gospoda, ki je dal nebo in zemljo, gore in morja, drevesa in cvetice, moža in ženo po svoji podobi. On je dal tudi ljubezen, ker je dal Adama in je Adamu ustvaril Evo, ta dva pa sta rodila Kajna in Ablja ... Jaz pa sem raztresena, ko častim Gospoda. Zvežem si roke in oči. Ko se roke raz-vozljajo in zablodijo oči, se spomnim, da moja molitev ni več molitev, ampak brbljanje, nevredno mene in Boga, ker je v dnu tega brbljanje ostuda. Gospod mi bo odpustil, ker ga prosim za to. Ker ve, da bi ga rada častila po svoji ljubezni, po svojem soprogu in svojih otro- cih in izpolnjevala visoko postavo, ki je dana. Hvaljen Gospod, ki si dal nebo in zemljo, gore in morje, drevesa in cvetice, moža in ženo ... II. Vsako jutro pridejo in se ustavijo pod oknom. Skozi solzne trepalnice jih zrem kot skozi mrežo in se igram z belo ruto. Konje privežejo na naša drevesa in jih napajajo, tudi sami pijejo vodo v dolgih po-žirkih iz perišča. Mladi so in se smejejo, Tuj jezik govore, ki je zvočen, da slednjo besedo razume srce. Ali vržem robec na peščeno pot, da se ozro v okna? Oh, nemirna sem. Kdo bi ga pobral, prihitel po stopnjicah in mi ga vrnil s po-klonom? Zahvalila bi se z očmi, z besedo ne bi se mogla. Napojili so konje; z deklicami, ki so prihitele po vodo, da jih vidijo, se smejo. Roke podajajo. Sladke besede kličejo v slovo. Na okno se ni ozrl noben. III. Vsako jutro gredo mimo hiše žene z otroci v naročiu. mati moja. z otroci pre-bledimi, suhimi kot osat: njih oči leže na kruhu, naslikanem na tabli pred pekarijo. Vsako jutro zvonijo na vratih in butajo v šipe, da jim odpremo ... Povej mi, o mati, kako naj razrežem plenice prebele? Ali naj vpletem v nje rdeče trakove? O, modre jaz vpletla bi rada! Ko pridejo zopet žen6, odpremo jim, mati. Kako so nedrije moje vesele, kako mi skače srce! Zlat sem pripravila — vrgla ga bom starki v naročje: Daj mi otroka! Ali so čiste moje roke, da ga obja-mejo, ali je čisto to moje srce, da ga nanje pritisnem, ustnice moje, da ga poljubim? Povej mi. o mati, če sem vredna; če je čisto, prečisto moje belo telo? ,., Naša telovadna organizacija. Vpoštevajoč potrebo ženske telovadbe po mestih in delavskih krajih je Slovenska ženska zveza osnovala v svojem odboru poseben odsek, takozvani »Vodstveni odsek za žensko telovadbo«, ki naj orčanizatorično in tehnično uredi in vodi žensko telovadbo. Odsek se je takoj sešel k seji in je pritegnil v svoj krog tudi dva zastopnika Zveze Orlov, da bi s svojim svetom posebno v tehničnem oziru stala Vodstvenemu odseku na strani. Najvažnejše stvari, ki jih je doslej sklepal ta Vodstveni odsek, so sledeče: 1. V ženskih društvih, oziroma v ženskih odsekih izobraževalnih društev naj se po mestih in delavskih krajih ustanove žpncki telovadni odseki, oziroma oodod-seki Za tp o-^pke je Vodstveni odsek za ?ensko telovadbo napravil tudi pravila, katere nnnašamo koncem tetfa odstavka. Ta pravila sp bodo tudi ponatisnila in so tplnva^nirn odsekom proti mali odškodnini na razoolarfo. 2. Ker je ime »Vodstveni odsek za žensko tplovadbo« zpIo nepripravno, zato sp oous+i in se odslej nanrej imenuje »Zveza Orlic«, včlanipni odseki se pa ime-nnipio »Orlice« s pridevkom tisfprfa kra-ta. kier so ustanovljene, n. pr. »Vrhniške Orlice«. 3. Zveza Orlic ima kot svoje tflasilo mesečnik »Slovenko«. Zato bo »Slovenka« redno donašala članke o ženski telovadbi v tehničnem in organizatoričnem oziru ter razna poročila iz ženskih telovadnih krožkov. 4. Zveza Orlic stoji na stališču, da naj imajo Orlice ženske vaditeljice, moške le v tem slučaiu, dokler ni ženske vaditeljice. Vsak telovadni krožek pa naj skrbi, da se čim preje izuči nekaj članic za vaditeljice. V ta namen namerava prirediti Zveza Orlic začetkom avgusta v Ljubljani ženski vaditeljski tečaj za žensko telovadbo. Zato je Zveza Orlic poslala v vse tiste kraje, kjer so izrekli Zvezi Orlov željo po ženski telovadbi, poziv, naj poš-liejo npkaj deklet na vaditeljski tečaj. Zveza Orlic bo poskrbela proti nizki odškodnini za stanovanje in hrano. Tečaj bi traial 3—5 dni. Za Štajersko bi se priredil tečai ooznpie na Štaiprskem. Poživljamo posebno tudi naSp učiteljice, da se priglasijo za vaditeljski tečaj. 5. Zveza je razoravliala tudi o krojih. Postavilo se je načelo, da mora biti kroj kolikor mogoče praktičen, estetičen fleol in odgovarjajoč narodnemu duhu. Sedaj obravnavalo o tej zadevi ženski in moSki strokovnjaki in trdno upamo, da bo kroj Orlic res lep, obenem modern in praktičen. Poživljamo članice naših prosvetnih društev posebno po mestih in delavskih kraiib. naj osnujejo čimpreje telovadni krožek ir> naj potem naznanilo ustanovitev »Zveze Orlic« v Ljubljani, Jugoslovanska tiskarna, II. nadstropje. Pravila in poslovnik za telovadne krožke »Orlic«. 1. Ime. Ime telovadnega krožka se glasi: »......... Orlice« in je odsek ženskega društva ali pa pododsek ženskega odseka tega ali onega prosvetnega društva. 2. Namen. Namen ženskega telovadnega krožka je zbirati slovenske žene in dekleta ter jih vežbati telesno in versko-nravno utrjevati. Ta namen se doseže 1. potom tehničnega, 2. potom organizatoričnega dela v krožku. 3. Krožek v celoti. Krožek tvorijo članice, ki morajo biti obenem članice dotičnega društva, kateremu krožek pripada. Odsek sestoji iz: 1. odbora, 2. vadi-teljskega zbora, 3. članic, 4. razsodišča, 5. pregledovalk računov. 4. Odbor. Odbor, katerega volijo članice krožka na vsakoletnem občnem zboru, sestoji iz: a) predsednice, b) podpredsednice, c) zastopnice društva, oziroma ženskega odseka društva, d) tajnice, e) blagajničarke, fl dveh do treh odbornic, g) enega zastopnika tel. odseka »Orel«, ki obstoji v dotičnem kraju. 5, Svoje delo vrši odbor krožka 1, v sejah, ki jih sklicuje najmanj enkrat na mesec predsednica, oz, podpredsednica kot njena namestnica ali pa polovico ostalih članic odbora, V teh sejah se poroča o delovanju in napredovanju krožka, se sprejemajo nove članice in dajejo event. ukori ali se izključujejo članice. se delajo načrti, ki služijo v procvit krožka; 2. izven sej, izvršujoč sklepe sej: a) predsednica krožka je organizatorična voditeljica krožka. Dela nove načrte za prospeh krožka, sklicuje in vodi odborove seje, sestavlja njihov dnevni red in zastopa krožek na zunaj; b) podpredsednica nadomestuje predsednico krožka v vseh njenih poslih ter ji povsod in vedno pomaga; c) zastopnica društva, oziroma ženskega odseka društva je zaupnica in po- sredovalka med obema odboroma. Pri društvenih sejah sporoča želje odseka in obratno; d) tajnica sestavlja zapisnike sej, sestankov, občnih zborov itd. in oskrbuje vse pismeno notranje in zunanje poslovanje; e) blagajničarka oskrbuje premoženje krožka, pobira članarino ter plačuje račune; f) odbornice pomagajo odboru v njegovih poslih; g) zastopnik telovadnega odseka Orel je posredovalec med obema sorodnima organizacijama. Zastopa skupne interese. 6. Vaditeljski zbor. Vaditeljski zbor, katerega volijo članice krožka na vsakoletnem občnem zboru izmed dobro izvežbanih telovadkinj, sestoji iz: 1. načelnice, 2. podnačelnice, 3. zapisnikarice, 4. vaditeljice. 7. Svoje delo vrši vaditeljski zbor: a) V sejah, ki jih sklicuje načelnica oziroma podnačelnica kot njena namestnica, ali pa polovica ostalih članic vaditeljskega zbora. V svojih sejah dela načrte za telovadne ure, javne telovadbe, telovadne tečaje, izlete ali druge javne nastope krožka; b) v telovadnih urah vaditeljskega zbora, kjer se vadi vaj, ki jih potrebujejo za lastno izobrazbo in za poučevanje drugih; c) v telovadnih urah članic, kjer vadi vrste, poučuje in izboljšuje. al Načelnica krožka je kot načelnica vaditeljskega zbora voditeljica tehničnega dela v krožku. V slučaju, da načelnica še ni sposobna samostojno voditi telovadbo, naprosi odsek za to zmožnega člana telovadnega odseka Orel, da prevzame mesto učitelja in svetovalca v tehničnem delu v krožku; b) podnačelnica nadomestuje načelni-co v vseh njenih poslih, ji povsod in vedno pomaga; c) zapisnikarica je sicer predvsem za-pisnikarica sej, odsekovega vaditeljskega zbora, sestavlja in vodi pa tudi imenik telovadkinj in kontrolni seznamek udeležnic telovadnih ur (statistiko); d) vaditeljica vrši svoje delo kot članica vaditeljskega zbora. 8. Razmere med odsekovim odborom in vaditeljskim zborom odseka. Vse zadeve, ki se tičejo telesne vzgoje, prepušča odbor vaditeljskemu zboru v pretresovanje in sklepanje. Končni sklep naznani vaditeljski zbor odboru, ki potem ta sklep upošteva. Vse zadeve pa, ki se tičejo javnih nastopov v splošnem, se pre-tresujejo v skupnih sejah odsekovega odbora in vaditeljskega zbora. 9. Članice. Članice delimo v a) redne, b) podporne. a) redne članice . ženskega tel. krožka morejo postati vse članice društva ali ženskega odseka društva, ki so dovršile 15. leto in čutijo potrebo in veselje do telovadbe. S svojim vstopom se zavežejo, da hočejo poleg drugih izpolnjevati predvsem svoje telovadske dolžnosti. Te so: 1. Redno se udeleževati telovadnih ur, vaj in nastopov in zato ne sme neupravičeno zamujati ali celo izostajati; 2. marljivo in vztrajno stremiti na čim večjo izurjenost v telovadbi; 3. brezpogojno se pokoriti načelnici in vaditeljicam; 4. tudi na zunaj vedno in v vseh okoliščinah kazati disciplino ter solidarnost v vsakem oziru in v vseh vprašanjih. Graja, ukori ali izključi se članica, ki vedoma krši odsekova pravila ter disciplino in s svojim vedenjem jemlje čast odseku; 5. plačevati redno mesečne prispevke (članarino), ki jih določi občni zbor, b) podporne članice so tiste, ki podpirajo odsekovo delovanje z rednim letnim prispevkom, ki ga določi občni zbor odseka, 10. Občni zbor. Redni občni zbor naj se vrši vsako leto neposredno pred občnim zborom društva, kateremu je odsek podrejen. Skliče ga predsednica sporazumno z odsekovim in društvenim odborom. Izredni občni zbor se skliče: a) kadar želi to večina odbora; b) če zahteva to tretjina vseh članic. Da sklep obvelja, je treba nadpolovične večine oddanih glasov. Pri enakosti glasov se sklep odgodi na prihodnji občni zbor. 11. Pravice občnega zbora so: a) Voliti odbor in izbrati izmed članic dve pregledovalki računov; b) sklepati o predlogih odbora in posameznih članic; c; sklepati o premembi pravil, pa le z navzočnostjo nadpolovične večine članic z dvetretjinsko večino glasov. 12. .Pregledovalki računov sta izvoljeni na vsakoletnem občnem zboru, ki pa ne smeta biti članice odbora ali vaditeljskega zbora. 13. Razsodišče se sestane po potrebi. Njegova naloga je razsojati prepire med članicami (ne pa med odborom in članicami). Vsaka stranka določi eno zastopnico, odbor pa imenuje tretjo članico razsodišča, ki predseduje sejam. 14. Kroj in telovadna obleka. Članice »Ženskih telovadnih odsekov« , si nabavijo kroj in telovadno obleko po vzorcu, ki je bil odobren od »Zveze Orlic«. Kroj sme obleči vsaka članica, kadar določita to odbor in vaditeljski zbor. Telovadno obleko morejo članice obleči pri vsaki telovadbi. 15. Glasilo. Glasilo »Orlic« je glasilo SŽZ: »Slovenka«, ki prinaša tehnične in organi-zatorične članke o telovadbi. Dolžnost vsake članice je, da je naročnica »Slovenke«. 16. Naraščaj. Vsak odsek ustanovi v svojem delokrogu ženski naraščaj in mu posveča največjo skrb. Vodijo ga članice vaditeljskega zbora. 17. Razdružitev, Odsek se razpusti: a) če to sklene občni zbor z dvetretjinsko večino; b) če to zapove državna oblast; c) če tekom treh let ne pokaže nobenega delovanja. Ako se odsek razpusti, pripade odsekovo premoženje ženskemu društvu, katerega odsek je bil. Če tega ni, kat. izobraževalnemu društvu v onem kraju ali pa društvu z enakim namenom. Kakšna naj bo ženska telovadba? Med. Ivo Pire. Ženska telovadba je velika pridobitev nove dobe. Ker je ona dosedaj nekaj novega, so se razvili in se še razvijajo raznovrstni nazori o tem, po kakšni cesti mora iti telesna vzgoja žen in deklet. Vprašanje telesne vzgoje ženske je dosedaj v stanju razvoja — in kdor pridno zasleduje potek tega razvoja, ta se ne more dovolj načuditi različnosti nazorov, ki vladajo o tem delu vzgoje ne samo pri la-jikih, ampak tudi pri svetovnoznanih avtoritetah na polju zdravilstva. Dočim en zdravnik zastopa; mnenje, da je ženska prav tako telesno sposobna izvajati različne vaje na orodju kakor mož, da pri tem ženski organi ne trpe nobene škode, se oglašajo zopet drugi, da se mora od časa zrelosti, od te dobe, ko dekle prestane biti otrok, delati v telesnih vajah razlika, in da oni, ki se po tem ne ravnajo, nakopujejo nase težko odgovornost za bodoče stanje onih, ki so se mu dali v varstvo-. Kako naj se tukaj orijentira lajik, kako cesto naj si izvoli telovadni učitelj, kojega anatomične in fizijologične znanosti niso tako obsežne, da bi mogel sam odločiti se za to ali ono teorijo? Da so zdravniki tako različnega mnenja o ženskem telovadnem sistemu, je vzrok to, da često izražajo svojo sodbo o tem zdravniki, ki so sicer drugače sloveči, a nimajo1 niti najmanjšega pojma o tem, v kakšni nevarnosti se nahajao dekleta in žene v telovadnicah. Tudi nimajo priložnosti se osebno prepričati, h kakšnim vajam navajajo neizkušeni učitelji slabotne deklice, Res je, da je priroda dala ženi za telesne napore ravnotako sposobnost kakor možu, pri tem pa ne smemo pozabiti, da je ženo vsega onega, kar ji je podarila narava za njene težke dolžnosti, oropalo nenaravno življenje, nerazumna vzgoja, zločinska moda. In zato moramo poslušati nasvete in sodbe samo onih zdravnikov, ki so- se pečali z žensko telesno vzgojo in onih, ki so se posvetili specijelnemu zdravstvu ženskih bolezni in imeli pri tem dosti priložnosti spoznavati vzroke raznih kroničnih bolezni. Vzemimo, da je telesni ustroj žene tak, da more izvajati vaje, kakršne vadijo na telovadnem orodju možje, — da n. pr. tudi pri skokih ne grozi ženskim organom nevarnost, da skrbi narava, ki je tem organom določila težko nalogo, že sama za to, da bi ne (bili oškodovani ti organi niti s skokom, niti s kako drugo- težko viajo. Ako pripustimo vse to, moramo vendar, če nam je ležeče na zdravem razvoju žen in deklet, izbirati vaje za žensko telovadbo z veliko previdnoistjo in sicer iz teh razlogov: ti, ki trdijo, da so ženski organi dovolj opremljeni proti škodam in da jim od telesnih vaj ne girozi nevarnost, imajo vedno v mislih popolnoma zdravo dekle ali ženo. S čemer je narava opremila dekle za njeno bodoče življenje in njeno težko dolžnost, to uničuje nerazumna, da naravnost zločinska vzgoja — to uničuje moda,; če si je prineslo dekletce na svet zalogo zdravja in sile, jo je te zaloge oropala moderna doba preje, preden postane žena, to je uničila vzgoja, ki prepoveduje deklicam prosto, zdravo gibanje, ki proglaša zdrava rdeča lica za seljaštvo in ple-bejstvo in nam postavlja pred oči za vzor ženske lepote ženo tesno povito, bledih lic in medlega pogleda. Preden se začne doba mode, začne na deklicah svoje zločinsko delo šola, kjer nekolikourno sedenje in doma zopet nekolikourno učenje dela iz zdravih deklic deklice nervozne. Za ostanek pa poskrbi tovarna ali pisarna. Taka dekleta torej ali vsaj večina takih bi prišle v naše telovadnice, kjer bi jih silili k težkim vajam po teoriji onih, ki proglašajo, da je žena sposobna izvajati vse vaje kakor mož — in namesto te/osnega osveženja bi jih oropali še poslednje sile, ki jim še ostaja. Če govorimo o ženski telovadbi, ne smemo kazati na ženo, kakršna bi morala biti, ampak moramo uvaževati ženo, kakršna je, kaj je naredila iz nje moderna vzgoja in po tem urediti telesno vzgojo. Telovadkinje, ki izvajajo na orodju težke sestave, ne da bi se javile pri njih težke posledice teh vaj, so izjeme in teh izjem ne smemo postavljati drugim za vzor! Koliko slabotnejših žen in deklet bi s tem odbili od telovadbe. Premisliti moramo dobro, v katerem ^lučaju koristimo človeški družbi in svojemu narodu več, če vzgojimo določeno število prvovrstnih telovadkinj in odbije mo s tem sto in sto slabotnejših žen in deklet, ki potrebujejo telesnih vaj, ali če damo priliko primerne telesne vzgoje vsem in posvetimo vso pozornost bodočim materam, katerih telesni ustroj je zaseglo prokletstvo modernega življenja in katerih edina rešitev je pametna telesna vzgoja. Ko je bila vpeljana moderna telovadba, je imela edino to nalogo, da bi vzgojila dobrih braniteljev domovine. Pozneje je dobila telovadba lepše in širše polje. Tyrš je proglasil, da »pomeni telovadba telesno in nravno vzgojo celega naroda« in danes stoji telovadba na stopnji, kjer je postala del vzgoje sploh. Od onega časa, ko se je začelo gledati na telovadbo kakor na nekaj, brez česar si ne moremo misliti zdravega razvoja moderne družbe, od onega časa, ko so pričeli obračati svojo pozornost na telovadbo vzgojitelji in fizijologi, se je začela tudi misel telesne vzgoje izpopolnjevati in širiti. Telovadba prestopa v ono dobo, ko že vsak mladenič in vsaka deklica gleda na telovadbo kot na nekaj prepotrebnega za svoj telesni razvoj ravno tako, kakor se smatra šola za neobhodno potrebno stvar za duševni razvoj. Na pariškem shodu za šolsko higijeno je izgovoril znani Demeney sledeči uva-ževanja vredni stavek: »Če pritegnemo žensko k telovadbi, ne mislimo iz nje vzgojiti moža ali komedijantkinjo, ampak mater, ki bo mogla izpolnjevati svoje dolžnosti od poroda deteta do konca njegove vzgoje.« S telesno vzgojo otrokovo bi morali pričeti pred njegovim rojstvom — t, j, morali bi pričeti najprvo z vjgojo bodočih mater! Ali je v dosego tega treba težkih vaj na orodju? Gotovo da ne! Telovadna snov je tako bogata, da je mogoče iz nje izbrati za ženo neizčrpljivo zalogo primernih vaj, s katerimi žena razvije primerno moč, gibčnost, vztrajnost in lepoto. Če hočemo prepričati najširše vrste narodove o potrebi telovadbe, če hočemo doseči vzor splošne ljudske telovadbe, moramo poučevati tako, da bo ženska telovadba pristopna vsem, in ne samo tem, ki jih je obdarila že narava s potrebno silo za težje vaje in katerim bi telovadbe ne bilo toliko treba, kolikor onim, ki bi jih s takimi vajami od telovadbe odbili. Če govorimo o ženski telovadbi, ne smemo pustiti iz vidika tega dejstva, da današnja vzgoja dela deklice nesposobne za utrudljive vaje, kakršne morejo brez nevarnosti proizvajati dečki. To preradi pozabljajo oni, ki pravijo, da ni razlike v telesnem ustroju obeh spolov in zato ni treba delati razlike v telesnih vajah. Naše sedanje telovadno orodje je bilo določeno le za moža in še tu so bili in so razni nazori o tem ali onem orodju. Zato je treba, da si za žensko telovadbo izberemo drugo, za ženo primerno orodje ali če tega ni mogoče, da smo vsaj pri vadbi na sedanjem orodju kar najopreznejši. Če hočemo, da bo ženska telovadba zadostila svojemu namenu, mora biti ženam primerna. Ženski telovadili sestav je drugačen od moškega. Razlika med možem in ženo ie predvsem anatomična. Bočne kosti stoje pri ženi drugače kot pri možu; dočim je mož " v bokih ožji, ima žena krajše noge, spodnjo polovico telesa težjo, roke slabotnej-še. Zato je treba omejiti vadbo telesne moči, opustili vaje v prosti ve si in v kolebanju. I s t o t a k o vznosne vese in vse vaje sploh, kri katerih se noge proste dvigajo v prednos k orodju ali med orodje. Te vaje bi proizvajala dekleta le z velikim naporom in sebi v veliko škodo. Razen tega je treba izločiti vse vaje v prosti opori zlasti na bradlji, kjer se zadnje strani deklet zaokrožujejo, ramena pa se krive. Organi v trebušni votlini niso spodaj in spredaj tako dobro zavarovani kakor pri možu. Zato je treba ogibati se vseh doskokov in skokov, pri katerih se pade z viška k zemlji in pri katerih se telo sklanja naprej, ker s če-stim ponavljainjem takih skokov more nastati velika nevarnost za spolne organe. Pri poročenih ženah je treba skok popolnoma izločiti. Tudi skok v globočino in skok ob palici ni sprejeti v ženski telovadni sistem. Skok z zaletom je omejen. Preskok čez konja, kozo itd. se dopušča le z oporo rok, da se doskok umiri. Žensko mišičevje je nežnejše in njena celotna moč je manjša od moške. Prevelik napor bi mogel povzročiti trganje v mišičevju. Zato je treba opustiti vse vaje, ki zahtevajo prevelikega napelja mišičevja celega telesa ali posameznih skupin, kakor bremena, visoki skoki, hitri tek, metanje in borenjt, težke vaje in naupore na orodju-Tudi fizijologične razlike žene od moža, vsebujoče docela poseben namen in drugo nalogo žene v skrbi za pokolenje nas sili k opreznosti pri vajah. Predvsem se je treba varovati udarcev ali tlaka na prsa, kar more imeti za posledico bolezni mlečnih žlez. Izločene so torej na drogu vaje, pri katerih prehajamo iz vese do opore spredaj kakor naupori, vzmik; in premiki, istotako tudi toči v opori, dalje podobne vaje na bradlji bočno in prevleke na bradlji in lestvi. Tudi se je treba varovati nenadnih udarcev na trebuh, in izločiti vaje, ki povzročajo pritisk na trebuh, kakor na drogu skok do bočne vzpo-re, kolebanje v vzpori, na bradlji obrati do bočne vzpore na eni lestvini, istotako na lestvi, konju, kozi. V dobi perij o -de žene ne smejo telovaditi. Poleg resničnih razlik med možem in telovadbo treba je jemati pri ženski telovadbi upoštev tudi družabne ozire. Treba je izločiti torej vse vaje, ki bi mogle pri telovadkinjah utopiti smisel za družabno dostojnost in užaliti čut »ženskosti«. So to vse vaje z glavo dol, pri katerih bi se krilce obrnilo, kakor: strmoglava vesa, vznosna vesa, vzmik, premik, stoje na rokah, dalje sedi, presedi in preskoki raz-nožno ali jezdno, ravnotako tudi nizki počep, nizki predklon ali zaklon. Ženska telovadba ne sme nasprotovati prirojenim ženskim lastnostim; mora jih celo gojiti. Tako n. pir. mora izpopolnjevati eno poglavitnih ženskih lastnosti, t. j. smisel za lepoto. Opustiti moramo torej vaje, ki ne odgovarjajo zahtevam lepote, tudi če so drugače dobre. K neeste-tičnim vajam prištevamo meti raznožno, skrčno, sede jezdno i. dr. Ker je treba toliko množico vaj iz važnih razlogov pri ženski telovadbi opustiti, se zdi, da snov za žensko telovadbo ne bo bogata. Toda temu ni tako. Ta ne-dostatek se da nadomestiti z mnogimi vajami ženam koristnimi in primernimi. In takih vaj je obilo! Proste vaje nam dajejo zelo bogato vadbeno polje. Gibi rok ne le napetih, ampak tudi upognjenih, obrati in poskoki, predvsem pa razni gibi trupa, razne vrste korakov delajo snov prostih vaj neizčrp-ljivo. Dušo ženske telovadbe tvorijo ljudski telovadni plesi. Telovadni plesi so napoglavitnejša sestavina ženske telovadbe, pri njem se krepijo mišice zlasti spodnjega dela telesa, pljuča in srce se urijo, ženska se navaja k lepemu držanju in obvladovanju telesa. One vaje na glavnem.orodju (drog, bradlja, nihalni drog, krogi, konj), ki so ženski telovadbi škodljive, se dajo nadomestiti zelo dobro z vajami n a d v o-drogu (to sta dva droga drug nad drugim, spodnji do bokov, zgornji 1 m višji) in z vajami na b r a d 1 j i z različno vi so kima 1 e s t v i n a m a. Tudi na lestvah je množica zanimivih in primernih vaj za dekleta. Isto velja za plezanje po drogih in vrveh. K r o g o t e k je s p e c i j e 1 n o žensko orodje. Tek v krogoteku je dekletom največji užitek. Gibanje na krogoteku je zelo zdravo in primerno zanje. Krepijo se roke in noge, poleg tega se tudi dihalni in zavživalni organi napeljujejo k delavnosti in se vadi obvladati samega sebe. Tudi kr o g i so zelo priljubljeni radi nihanja, kolebanja in kroženja, seveda se morajo te vaje omejiti le na kratek čas radi proste vese. Klada ali g r e d , ki se v moški telovadbi pušča v nemar, je s svojimi raznimi pohodi, prostimi gibi in skupnimi vajami za žensko telovadbo zelo primerna, zlasti na več kladah istočasno in pa zavoljo tega, ker se tu lahko delajo vaje s trupom kakor na švedskih klopeh. Vaje z vrvjo so s svojimi poskoki in preskoki izvrstno nadomestile za druge skoke. Vaje z orodjem so v ženskem telovadnem sistemu mnogo bogatejše kot v moškem. Poleg vaj z ročkami in palicami, ki vadijo vse mišičevje, so tu zlasti kiji, ki s svojimi zaokroženimi, elegantnimi in lahkimi vajami olepšujejo ritmičnost v ženski telovadbi. Dalje imamo še prapor-ce, obroče, velike in male, obločke, vre-tena in šerpe. Igre tvorijo eno izmed najvažnejših in najbogatejših telovadnih sestavin. S svojim blagodarnim vplivom na celo- mišičevje, na organe krvnega obtoka in pre-bavljanja, zlasti če se igrajo pod milim nebom, najbolj odgovarjajo ženskemu značaju. Vsa snov ženskega telovadnega sestava se deli v štiri dele: 1. Vaje posameznic brez orodja. 2. Vaje z orodjem. 3. Vaje na orodju. 4. Vaje brez orodja s pomočjo drugih. 1. Vaje posameznic brez orodja : Ta odidelek ima sledeče pododdelke: a) proste vaje na mestu in z mesta, b) redovne vaje na mestu in z mesta, c) rajalne pohode, d) plese, 2. Vaje z orodjem imajo sledeče pcdodelke: a) ročke, b) palice, c) kije, d) praporce, e) obroče velike in male, f) obločke, g) šerpe, h) vretena, i) skakalno vrv. 3. Vaje na orodju imajo sledeče pododelke: a) prosti skok (na višino in daljavo), b) konj (na dolžino in širino), c) bradlja (zlasti z različno visokima lestvinama), d) drog in dvodrog, e) nihalni drog, f) krogi, g) krogotek, h) lestve (navpične, poševne in vodoravne), i) plezanje (po drogu in vrvi), j) klada. 4. Vaje brez orodja s pomoč-o drugih. Imajo tri pododdelke: a) skupine, b) telovadne igre, c) raznoterosti. Proste vaje »Orlic« za leto 1919. i. 2. 3. 4. L vaja. Vzročenje skozi odročenje (počasi). M II. vaja. Odročenje (počasi). 1. Zakoračna stoja z desno nogo. 2. Predročenje. 4 ! Drža. 2 3. 4 1. Odročno krčenje rok notri — za- 1. 2. 3. 4. Odročenje (počasi). 1. Priročenje — prinoženje. II 4 J Drža. koračna stoja z desno nogo. 3 1 ti L ) 2. 1 3. I 4- J 1. Predročenje gor. 2. Priročenje — prinoženje. i) Drža. Z lokom zaročenje. Drža. Drža. Nravno vprašanje in ženska. V »Jugoslovanski Ženi« (ozir. »Sen. Sv.«) je izšlo več člankov o nravnem vprašanju. Večina izmed njih zagovarja načela, ki se strinjajo z našim katoliškim stališčem; le neka ga. Andrejevna zagovarja »pravico do materinstva brez ozira na obstoječe zakone« — ali z drugimi besedami: svobodno ljubezen. Lepo je, da je došla zavrnitev iz vrst svobodomiselnega ženstva samega. Blanka Maliak piše v aprilskem zvezku »Jugosl. Žene« v članku »Žena ponižana« med drugim: ... »Gospa Andrejevna si je v teh stvareh ustvarila neko teorijo, ki se vidi z njenega stališča nekam lepa, celo idealna, a ki bi se v praksi nemudoma izprevrgla v pokvarjenost in blato. Vem, da tudi zakon ni vselej idealen, da — da je današnji zakon dostikrat strašen. Vendar je zakon danes za ženo, pa naj je še tako slab, v celoti še edina zaščita pred moško brezvestnostjo, ki je strahovita. Zato se nikdar ne strinjam z gospo Andrejevno, marveč sem mnenja, da more njeno pisanje dovesti mnoga neizkušena dekleta v zablodo. Pač pa je pravo stališče gospe Tanazevičeve, ki zahteva od nas, mladih deklet, ki smo »odvišne«, t. j. ki presegamo število mladeničev, da doprinesemo tudi naše spolno življenje kot žrtev bodočnosti in plemenitemu neporoditeljskemu poslanstvu, katero mora vršiti naša generacija.« Dalje piša pisateljica: »Moraliziranje je danes neizmerno potrebno, ker bo drugače na tisoče in tisoče naših deklet zašlo v najhujše moralno blato. Postale bodo nesrečne žrtve brezobzirne moške pohote, ki ne pozna usmiljenja ter surovo pogazi vse tiste, ki so dosti lahkoumne, da jej nasedejo. Globoko sočustvujem z dekleti in ženami, ki so izpodrsnile, pa danes trpe več, nego so zagrešile. V meni se dviga odpor proti krivici, ki obsoja slabotno žensko, katero že narava tako strašno kaznuje in ponižuje, odpušča pa moškemu, ki gre s ciničnim smehom preko »padle« na nova »osvajanja«. Obžalujem žrtve in jih obsojam, kajti kdo bo udaril nesrečnico, ki so. jo porinili v močvirje, da se duši in utaplja dostikrat brez možnosti rešitve? Toda zato pa tem glasneje kličem tistim, ki še niso padle v kremplje moške brez-vestnosti, ki se po lahkomiselno sprehajajo na robu pogube: Varujte se! Zadušite v sebi nagon in prirodo, ker boste nesrečne za celo življenje, ako padete! Bolje je, da se bičate, bolje da živite ob kruhu in vodi, nego da padete kot žrtev moškega zverinstva. Bodite nravne, bodite do skrajnosti nravne!... Bodite stroge nasproti samim sebi in ne odpuščajte si ničesar, toda odpuščajte svojim nesrečnim sestram, ki niso bile tako močne kakor ve. Njim odpuščajte, dvigajte jih, pomagajte jim! Vaše preziranje naj se obrne proti moškemu! Ne odpuščajte tako lahko moškemu njegovih spolnih grehov in zločinov, kakor ste jih doslej. Na Angleškem moški, ki je živel nemoralno in napravil nesrečnih nekoliko deklet, ne najde tako lahko poštenega dekleta, ki bi hotela postati njegova žena. Tam so žene zavednejše in solidarnejše, pa zahtevajo nravnost tudi od moškega. Ni toliko nemoralno mlado dekle, ki verjame medenim besedam svojega zapeljivca pa pade in rodi nezakonsko dete ali se okuži, kakor je nemoralno dekle, ki vse to ve, pa poda roko v zakon takemu moškemu. Dekle, ki jemlje za moža človeka, ki mu je bil do včeraj poklic, da zapeljuje dekleta, naj ve, da padajo grehi njenega moža tudi nanjo.« Za pravice žen v Jugoslaviji. Milan Pri-bičevič priobčuje v 4. štev, »Jugoslov. Žene« članek, iz katerega posnemamo naslednja izvajanja: V svoji novi državi zahtevamo novo življenje na vseh črtah. Zahtevamo novo življenje tudi v razmerju naše žene nasproti nam moškim in državi. Zahtevamo svobodno, enakopravno ženo državljanko, ki bodi poleg tega, da je naša mati, žena, sestra ali hči, tudi naš tovariš in sodelavec, volilec in zakonodajalec. To zahtevamo, ker nas kot ljudi, ki so člani današnjega sveta, žali današnji položaj žene. To zahteva od nas pravica, napredek človeštva, korist naroda in države. Ženska je bitje, ki ima možgane in misli kakor mi, ki dela mnogokrat tudi več nego mi moški, ki trpi z narodom in državo vse, kar ju zadene. Pravica zahteva, da bodi pred postavo enakopravna z nami. Napredek zahteva, da ne bodi zatiranih: ne narodov, ne slojev, ne spola. Naša narodna in državna korist zahteva, da stopi naša žena s svojimi sposobnostmi v naše državno življenje z vsemi pravicami in dolžnostmi, da skupaj z nami moškimi izdeluje naše zakone in upravlja državo. Hočemo tudi pamet žene, njeno krepost in čuvstvenost. Kultura Amerike in Anglije dokazuje, da imajo najkulturnejši narodi ženo, ki je enakopravna z moškimi. Zakonske in družinske razmere v teh narodih dokazujejo — v primeri z našimi —, da ta enakopravnost ni škodila ne zakonu ne družini. Z napredkom vsakega naroda gre tudi napredek v ženskem vprašanju. Narod, v katerem moški na poti do skrajnih ciljev civilizacije ne vodi žene kot svojega enakopravnega tovariša, brata in prijatelja za roko s seboj, ne more niti hitro, niti harmonično napredovati. Napredek naroda poleg zaostalosti žene ni mogoč. Ljubezen, zakon in družina, razmerje med spoloma ob povzdigu žene v pravu ne morejo izgubiti, marveč le pridobiti. Brez napredka v tem vprašanju si naše nove države ne moremo niti misliti. Ne moremo si misliti nove zgradbe našega kulturnega življenja brez nove kulturne žene v njej. Razume se, da se mora vse, kar je novo, prilagoditi razmeram, v katere se uvaja. Ni mogoče vsega imeti naenkrat. Toda mislim, da smo v vsem zaostali in da čas hiti. Biti moramo hitri. Ko gre kmetska ženska, ki se še nikoli ni vozila z železnico, na vlak, je nihče ne vežba za to pot. Ženi moramo dati vse zakonite pravice kakor moškemu, dedinsko pravico in vse druge, dati ji pravico do vseh državnih služb, dati aktivno in pasivno volilno pravico v upravne državne korporacije. To so skrajni cilji za rešitev ženskega vprašanja. Da jih dosežemo, se mora naša žena pripraviti nanje, posebno kmetska. Boljše in zaslužnejše, a ob enem pozabljenejše od kulture ni na svetu. Pravijo, da je padla v morali, posebno vsled vojne, a nihče ne vpraša, koliko pozornosti smo doslej posvečali njeni vzgoji in izobrazbi. Koliko nas je pod cilindrom in v sijajnih uniformah in frakih, a mati nam je nepismena, zapuščena v svojem siromašnem domovju z rožmarinom za hišo. Nravnost naše vaščanke in malomeščanke je izredno velika, ako vpo-števamo, v kako nezaslišano tragičen položaj jo je pahnila vojna: sama sebi prepuščena, dostikrat brez gmotnih sredstev, brez šolske izobrazbe in dobre vzgoje, katero ima Angležinja, ki se more vsled tega svobodno gibati po celem svetu. Zavedati se moramo dolžnosti nasproti ženi in uvesti šole za vso žensko deco, strokovne šole za dekleta in odrasle žene. Po vaseh moramo prirejati predavanja tudi za ženstvo. Vaščanko moramo izobraziti v kuhanju, šivanju, urejanju hiše, tolmačiti ji, kaj je narod, država in svet. Iti moramo na kulturno delo za povzdigo nravne in gmotne vrednosti ne samo kmeta, nego tudi naše kmetice. Par migljajev starišem, predvsem materam, ki imajo svoje sinove in hčere v vzgojnih zavodih. 1. Oče in mati, čuvajta avtoriteto v z g oj i t el j e v vaših otrok! Zgodi se včasih, da nastane kako nerazporazumjenje med vzgojiteljem in gojencem in v takih slučajih se dostikrat stariši prehitro postavijo na stran svojega otroka, ko jim pretirano slika hibe in napake zavodske vzgoje. V takih slučajih zahtevaj predvsem, da rabi otrok dostojne izraze o svojih predstojnikih, obenem pa se tudi informiraj o zadevi pri kakem so-gojencu ali najbolje naravnost pri vodstvu zavoda. — 2. Pomni zlasti, da zavod ni preskr-bovališče, češ se malo ceneje »skozi pride«, ampak pred vsem vzgojevališče. Kakor pa ni dobro za nobeno stvar, če vlečeta dva ravno v nasprotno smer, tako ni dobro tudi ne za vzgojo, če hočejo drugače domači in drugače vzgojitelji. Prav zato pa je 3. važno, da se natančno držiš vzprejemnih pogojev, oziroma prospekta in ne omalovažuješ odredb zavoda. Če si se to-rej pogodil o plači in načinu plačevanja, če so v prospektu določbe o obleki in pismih, o obiskih in izhodih, o denarju, ki naj ga ima oziroma nima gojenec, in pošiljanju jestvin, o molitvi in prejemanju zakramentov, o obisku raznih lokalov in prireditev, o tobaku in alkoholnih pijačah, o čtivu in izvolitvi stanu,nikar ne prestopaj — zlasti ne ob počitnicah takih in enakih odredb v škodo tako potrebne skupne zavodske discipline in s tem pa tudi v škodo svojega in tujih otrok! — 4. Posvetuj se večkrat o moralnem, intelektualnem in zdravstvenem stanju svojega otroka-gojenca s predstojniki zavoda in ostani z njimi v pismeni in še bolje v ustmeni zvezi. Ne kaže čakati, da ti vodstvo samo nepričakovano sporoči o slabih uspehih; zakaj ta pisma so pregrenke vsebine. Zlasti pa odkritosrčno obrazloži dobre in slabe strani svojega otroka poklicanim faktorjem takoj tedaj, ko ga prvič pripelješ, da vedo, kje jim je zastaviti. — 5. Podpiraj vzgojno delo zavoda posebno ob počitnicah. Prav zato glej, da otrok ne lenari, v evidenci imej njegove knjige in tovariše, pozoren bodi, kakšna pisma in razglednice prejema in kam obrača denar, ki ga ima na razpolago! Ne pomehkuži ga z jedjo, pijačo in spanjem! — 6. Posebno pa še podpiraj vzgojno delo zavoda — bodisi med letom ali ob počitnicah — z gorečo molitvijo, pomneč božje besede: »Ne tisti, ki seje in ne tisti, ki priliva, ampak Bog je, ki daje rast.« Janez Jazbec, prefekt. »Jugoslovanska Žena« o »Slovenki«. V aprilskem zvezku prinaša »Jugoslovenska Žena« poročilo o našem listu. Gospa urednica Zofka Kveder-Demetrovič piše približno ta-ko-le: V Jugoslaviji se moramo naučiti prve in kardinalne zapovedi politične etike: Spoštuj tudi svojega političnega nasprotnika in priznaj, kar je storil dobrega in koristnega za svoj in tvoj narod. To načelo moramo zanesti in zastopati v javnem življenju posebno me žene. Držeč se tega načela, iskreno rečem, da je prva številka »Slovenke« dobra. Posebno izvrstna sta članka F. S. Finžgarja o slovenskih kmetskih ženah in dr. F. Ježa »Kaj je s podporami?« Jako zanimiv in informativen je članek Mihe Moškerca »Dr. Krek in ženska«. — Samo dve stvari očita »J. Z.« prvi štev. našega lista: da so sotrudniki domalega samo moški — razen m. Elizabete, Leje Fa-turjeve in Cilke Krekove. Tu bodi povedano, da so tudi članki: naslovi člankov: označeni z S. T. M, in E. potekli iz ženskih peres. Sicer pa ženstvo v boju za svoje pravice ne more pogrešati in ne zametuje sodelovanje moške inteligence niti v najnaprednejših narodih, kaj še le me Slovenke. Kar tiče očitka, da niti urednica sama ni za prvo številko ničesar napisala, moramo reči, da imajo tudi časopisi svojo zgodovino, ne samo knjige. — Končno očita ga. pisateljica Cilki Krekovi, da v svojem uvodnem pozivu preveč podčrtava slovenstvo in le mimogrede omenja jugoslovan-stvo. No, naj bodo naše jugoslovanske sestre zagotovljene, da je vsaka dobra Slovenka ob enem tudi dobra Jugoslovanka; to je ob sebi umevno in drugače biti ne more, ker med Slovenci separatizma, kakor je ponekod razvit med Srbi in Hrvati, ne poznamo. Končno še ena opazka! Ga. pisateljica se na nekem mestu svojega poročila izraža tako, kakor bi se samo svobodomiselno ženstvo borilo za napredek. In vendar se tudi v naših katoliških vrstah potezamo za vse tiste ženske pravice kakor napredno ženstvo — izvzemši seveda tista vprašanja, ki jih za vernega katoličana rešuje vera: Zakon, ki nam je svet in nedotakljiv, verska vzgoja mladine itd. Mi zahtevamo za ženstvo politične pravice, zahtevamo enakopravnost v državljanskem, družinskem in zasebnem pravu, zahtevamo popolno svobodo in omogočenje ženske izobrazbe in udejstvovanje na vseh poljih človeškega dela in znanja, v kolikor ne nasprotuje ženskim dušnim in telesnim svojstvom. Politično stojimo na stališču najpopolnejšega demokratiz-ma. Ali je to nazadnjaštvo? Z mirno vestjo rečemo tudi mi: V naših vrstah se borimo za napredek. Proti podpisovanju žena z lastnim rodbinskim imenom. Hrvatska pokrajinska vlada je izdala naredbo, da se smejo poročene učiteljice in profesorice podpisavati samo z imenom svojega moža; dovoljenje za možitev se izda samo pod pogojem, ako je dotičnica voljna pokoriti se gornji naredbi. K temu po pravici pripominja »Jugoslov. Žena«: Učiteljice in profesorice često po več let delajo v svojem poklicu in si pridobe pod svojim dekliškim rodbinskim imenom ugled in spoštovanje, predno se poroče. Zakaj naj sedaj vso svojo preteklost zakrijejo pod imenom svojega moža in izbrišejo pred svetom svoje dolgoletno delo pred možitvijo? Ako bi se n. pr. Milka Pogačic poročila s komur-koli, bi moralo njeno ime izginiti iz javnosti, kakor da bi umrla. V Ameriki, Angliji, Rusiji itd. je navada, da inteligentne žene, ko se poroče, ne odvržejo svojega rodbinskega imena, marveč ga pripoje moževemu. Tudi Čehi imajo n. pr. svojo Vikovo-Kuneticko, Hrvati Zlato Kovačevič-Lopašič, Srbi Izidoro Sekulič-Stremnicko itd. Predsednik češke republike se podpisuje: Tomaš Garryk-Masaryk; Garryk je rodbinsko ime njegove žene! K čebelam. Kar piše ga E. Z. v »Slovenki« št. 3, 4, str. 88, je silno zanimivo slišati, vredno, da se tisti sestavek večkrat prebere. To je, kakor bi bila pokazala, kje se nahaja zlato in kapljejo biseri, kje domuje zadovolj-nost in zdravje, imenitnost in sreča. Naša do- movina, že nekdaj sloveča po svojih izvrstnih čebelah, mora postati matica marljivih in nad vse koristnih čebel. Vsakemu je znano, da čebele dajo med in vosek. Ako ima vsaka šola na deželi svojo drevesnico, imeti bi mogla in morala tudi vsaka svoj čebelnjak, kjer naj se otroci praktično uče čebelarenja. Na ta način bi si mogla vsaka hiša postaviti svoj čebelnjak, ki bi mogel postati vir dohodkov, mnogih dohodkov, vir, brez mnogih ovir. Ako se s čebelami lepo ravna, one to vedo, ter so krotke in prijazne, in nikakor ne pikajo. To zabavanje s čebelami se mi zdi mnogo plemenitejše nego ribogojstvo itd. Pravkar sem nekje bral, kako je imel neki čebelar te živa-lice tako naučene, da so mu na »zumzum« priletele na roko, na glavo, ter je mogel nositi in kazati kar cele roje. — Zanimalo bode koga, kako je čebelarstvo razširjeno po Evropi. »Griisse aus Nazareth« 1896, p. 222 prinašajo: Akopram je čebela, kakor obče znano, podoba pridnosti, se moramo vendar čuditi, koliko neverjetne množine medu in voska vsako leto pridelajo te pridne živalice v Evropi. Dajo namreč 15 milijonov kilogramov voska, vrednega 33 milijonov mark, a medu 80 milijonov kg, v vrednosti 50 milijonov mark. Dandanašnji je med silno drag. Med se potrebuje tudi za zdravljenje, ne samo za hrano. Njegove koristi so premalo znane; zato se ne upošteva, kakor zasluži. Čim bolj se bode spoznavala njegova hasnovitosti, tim bolje bode propadal alkoholizem. Uvedba čebelare--nja bi se ne smela prepuščati prosti volji, nego uradno in službeno zapovedati. V to svrho se morajo šole preustrojiti, postaviti na gospodarski temelj, da bo imel narod kaj dobička od tega opravka. Lepe so predstave, tudi krasna je telovadba, a lepšega ni, kakor videti žensko, recimo učiteljico, kako neguje ta sladki polk, kako razkazuje in tolmači njegovo delo , kar bi blagodejno vplivalo na človeško nravnost in — »sveto vojsko«, ki bi se presnavljala v sveto — zmagovanje. Val. Majar. Urednica »Slovenke«, ga. Ivanka Klemen-čičeva je težko obolela in radi tega pričujoče številke ni mogla sama urediti. Zato naj nam p. n. čitateljice oproste, če ne opazijo v listu tiste spretne roke g. urednice, kakor je bilo to v prejšnjih številkah. Opozarjamo vse ženske odseke in ženska društva, da priglase svoj pristop k »Slovenski ženski zvezi«. Navedejo naj dan ustanovitve in število članic. oooooooooooooooooooooooooooooooot lOOOOOOOC OOOOOOOO OOOOOOOO OOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOOOOOO 'V-VTOOOOC oooooooo oooooooo oooooooo oooooooo Dopisi. iOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO