Ocene. 1. Dle Biblische Gresckichte des alten und neuen Testamentes von Dr. J. Schuster, 52 slik; cena 44 kr. 2. Druga izdaja s 114 slikami in jednim zemljevidom; — ista cena. 3. Dr. Schuster's Biblische treseliiclite von G. Mey, z mnogimi slikami in z 2 zemljevidoma; cena 40 kr. 4. Kurze Biblisclie CrescMchte von Dr. J. Schuster mit 41 Bildern. Aprobovano od ministerstva. Cena 16 kr. 5. Kurze BHblische GescMckte mit 46 Bildern von Dr. F. Kuecht. Cena 16 kr. Pred narai leži petero nemških svetopiseraskih zgodeb — vse iz zaloge Herderjeve v Freiburgu na Badenskem in vse namenjene za rabo na nemških šolah po Avstriji. Vsaka teh knjig ima svojo dobro stran. Prva od navedenih knjig ima kaj lepe nove slike; druga ima sicer inanj lepe slike, a jih ima zelo veliko; tretja knjiga ima pa poleg slik še dva izvrstna zemljevida sv. dežele; četrta ima to prednost, da ni sauio od cerkvenih gosposk, ampak tudi od ministerstva odobrena in namenjena za nižje razrede (2., 3.) ljudskih šol. Zaradi svoje male oblike in nizke cene je res zelo pripravna. Jednaka je tudi 5. navedenih knjižic, ki je kaj ljubko pisana, kakor nalašč za otročičke. Škoda, da nima še ministerskega potrjenja; zato tudi slovenski prevod v rokopisu, preskrbljen po štajerskem duhovniku, ni bil potrjen. Naše sv. zgodbe v slovenskem jeziku iz c. kr. šolske zaloge so sicer lepe in imajo nove slike, a za naše kmetske šole so predrage, kajti stariši otroku težko kupijo kar dvoje dragih knjig za veronauk. Zavoljo tega bi jaz svetoval slovenske.tnu katehetu, naj posloveni Schusterjevo nKurze Biblische Geschichte", katero bi Herderjeva knjigarna gotovo založila. Tako prilično in tako ceno (16 kr. vezauo) sv. pisino bi se gotovo zelo razširilo. L. Sehule der Vorbereitung zur Aufnahmspriifung fiir das Gymnasium und die Realschule. Spisal Filip Brunner, učitelj na dekliški ljudski in meščanski šoli v Doblingu, 2. pomnoženo izdanje. Dunaj, 1885. V Založbi Morica Perlesa. Cena 90 kr. Tako se zove knjiga, ki je namenjena kot ponavljanje učne tvarine za učence, ki iraajo prestati vzprejemni izpit za srednje šole. Knjiga obseza na 134 straneh vso postavno določeno učno tvarino, katero je treba znati za take izpite: berila za ustno pripovedovanje in zapisovanje, tvarino za narekovanje, slovnico, računstvo, načrt zemljevidov itd. Namenjena je sosebno privatnemu pouku, a brez prida ne bode niti onim ljudskim učiteljem, katerih učenci prestopajo v srednje šole. Zato jo prav toplo priporočamo. G. G. M. Gerber, založnik v Ljubljani, nam je doposlal na ogled ,,Afoecednik*' za slovenske šole; sestavil ga je naš znani slovenski pedagog g. Andrej Praprotnik. Cena knjigi je 20 kr. Kar se tiče Praprotnikovega nAbecednika", moramo radovoljno in nepristransko pripoznati, da je po notranji in vnanji obliki vsestranski urejen po pravih pedagogičnodedaktičnih pravilib. Abecednik je osnovan na genetični podlogi, kar je jedino pravo in umestno. Tudi glede črknih oblik je g. spisovatelj pogodil pravo, kajti izpeljane so tako, da otrokom ne delajo nikakšnih težav. Knjiga je tudi preskrbljena v obilni meri s prav marljivo odbrano učno tvarino za nazorni pouk. Pri vpeljavi nAbecednika" v slovenske Ijudske šole naj slavDa šolska voditeljstva in g. g. učitelji vsled navedenih prednosti prav pridno segajo po Praprotnikovem nAbecedniku". — r. — Isti založnik nam je tudi poslal na ogled Praprotnikovo ,,Spisje" v ljudski šoli. Peti natis. Cena v platnenem hrbtu 32 kr. No, že ime Praprotnikovo nam dovolj pove, kake vrednosti je knjiga. Do zdaj Slovenci še nismo imeli moža, kateri bi bil spisal koristnejšo in važnejšo knjigo — sosebno v tej prekoristni stroki za naše doraače šole. Nauk v spisji ima dvojen namen pred očmi: formalen in materijalen. Po prvem se duševne močf otrok po naravnem poti razvijajo, vadijo in ostre — in otroci se tako pripravljajo za samostalno razsodnost; a drugi dela na to, da se otroci uče vseh spisnih vaj, kar jih je človeku v vsakdanjem življenji potreba. Vse te prednosti ima ta izvrstna Praprotnikova knjiga. — Sploh bi morala tudi šoli odrasla mladina imeti to knjigo v rokah za daljno izobražbo. Učitelji slovenski naj jo tedaj prav marljivo priporočujejo. — r. — 1. R. Trampler — Atlas fiir ein-, zwei- und dreiclassige Volksschulen. Cena 30 kr. 2. R. Trainpler — Atlas fiir vier-, fiinf- und seckselassige Volksschulen. Cena 60 kr. 3. R. Trampler — Atlas fur sieben- und achtclassige Volksschulen. Ceaa 1 gld. 70 kr. 4. R. Trampler — Atlas der »sterreichisck-ungarischen Monarckie. Cena 55 kr. Vsi ti atlanti so izšli v zalogi c. kr. dvorne in državne tiskarne na Dunaji in so po svoji uredbi namenjeni za rabo v kranjskih šolah, zlasti imajo prvi trije napis nAusgabe fiir Krain". Diči jih na ovitku grb kranjske dežele in Ljubljanskega raesta. Metodično so urejeni v njih plastično izpeljani zemljevidi. Prvi trije atlanti iraajo namreč na čelu zemljevid Ljubljanske okolice, potlej sledita po 2 zemljevida (goro- in vodopisni ter politieni) Kranjske, po 2 Avstrije, po 2 Evrope in naposled še obe poluti. Najmanjši atlas (cena 30 kr.) ima torej 8 lepih zemljevidov, ostali pa veliko več. Na vseh teh atlantih ni najti bistvenih pornot; razločno se na njih vidijo gore, plani, vode i. dr. Tudi niso zemljevidi preobloženi z imeni, čeravno ne moremo reči, da bi jih bilo premalo. Vse toplo priporočujemo kranjskim šolain, zlasti najmanjšega in najcenejšega. Želeli bi le to, da bi pri novih Datisih c. kr. državna tiskarna založila vsaj nekaj zemljevidov (Ljubljansko okolico, Kranjsko, Avstrijo, Evropo, poluto) s slovenskimi imeni. Potlej se bodo odstranile tudi nekatere pomanjkljive pisave, n. pr. Jelouza mesto Jelovica, Vochu mesto Vogel, Pestšenik mesto Pečenik. Odveč, preobširno je zaznamovati na Kranjskem zemljevidu dva Schneeberga (nSnežnik" je namreč tudi na Kočevskem). L. Razložba časornik razmerij. 2 tabeli s 7 dijagraini. I. tabela (128 — 73 cm velika) obsega: 1. razdelitev minute, 2. razdelitev ure, 3. razdelitev dneva in 4. razlike časa. II. tabela obseza: 1. razdelitev leta, 2. dolgost dneva in noči. Založil Karol Jansky v Taboru na Českem. Cena 1 gld. 40 kr.; na platnu in s palicami 2 gld. 80 kr. Najtežavneje je, otrokom prav in popolnem predočiti razdelitev časa. S tem poukom se ima pričeti že v I. razredu, potera pa se obravnava v vedno večji in težji meri. Pa tudi šolska berila obsezajo precej sestavkov, ki se ozirajo na razmerje časa. Vsega tega nikakor ni mogoče otrokom razložiti brez nazorovanja. Res, da si ve spreten učitelj pomagati s risanjem itd., toda to potrebuje dokaj drazega časa. Zato moramo biti prav hvaležni založniku, da je preskrbel v českem jeziku tako praktično, ceno, okusno, stvarno in metodično urejeno učilo na podlogi šolskih beril. Za nižjo stopiujo ljudske šole je primerna prva tabela, na višjih stopinjah pa bode imela mnogo uspeha druga. Vsak učitelj bode torej z veseljem posegel po tem novem učilu, na katero opozarjamo vse merodnjne kroge. G.