NASA LUČ N*/\*$*/\ * L * W * Č Vez med Slovenci po Zapadni Evropi ' 9. LETNIK »« List izide desetkrat v letu, vsak mesec razen junija in avgusta. »« Za uredništvo odgovorja: dr. Janko Hornböck. Založba: Družba sv. Mohorja. Tiska: Tiskarna Družbe sv. Mohorja. Vsi v Celovcu. Naslov uredništvain uprave: »NAŠA LUČ«, Viktringer Ring 26, Celovec-Klagenfurt, Austria. i »« List naročajte pri poverjenikih ali naravnost pri upravi. Če ga naročate pri upravi v Celovcu, stane na leto: 28 šil., 50 bfr, 6 ffr, 4 h. gld, 5 DM, 700 lir, 12 angl. šil, 1.50 dol. »« Print ed in Austria. Urednikova pošta Franzc-muzikant, l’as-cle-Calais: „O pustu” prihranimo za drugo leto. Hvala za vse! I’. S., Francija: Pesem 5c hranimo. Anka, Pariz: Pesem pride na vrsto o „Vahlih”. Lojze St., Francija: Oboje pisem prejeli. Odgovorim osebno. ' TISKARSKI ŠKRAT V 4. številki „Naše luči" se je med tiskom piv kvarilo pur vrst na 3. strani ovinka v pesmi „Kje so tiste ptičke moje...’' in sicer prvi dve vrsti iv, zadnji kitici. Zato je v enem ali drugem izvodu ta pesem pomanjkljiva. Ti dve vrsti se celotni glasita takole: „Kje so tisti prijat’Iji moji, ki smo včasih skupaj b’li, * ZA,TISK OVNI SKLAD „Naše luči” je daroval neimenovani iz Monakovega (München) 60 šil. — Bog pktčaj! Naj bi mu sirclilo še več posnemalcev! Z ONSTRAN MORJA V Argentini je zaradi raka umrl univerzi tetni profesor dr. Ivan Ahčin, nekdanji glavni urednik »Slovenca« v Ljubljani. Zadnje čase je napisal več knjig o socialnem vprašanju, ki jih je izdala »Družabna pravda« v Buenos Airesu. Te knjige vsem, ki se malo bolj zanimajo za socialna vprašanja, toplo priporočamo. Rajni g. prof. Ahčin je v časih svojega študija v Franciji rad obisk a val naše izseljenske 'kolonije. Naj počiva v miru! + V Združenih državah v Minneapolisu je umrl arhitekt Janez Jager v starosti 89 let. Do zadnjega se je zanimal za slovenstvo in za slovensko domovino. Doma iz Bistre pri Vrhniki je študirali v Ljubljani in na Dunaju. S Plečnikom in Fabjanom predstavlja posebno lepo razdobje slovenske arhitekture. Lela 1901. se je izselil na Kitajsko, od tam pa v Združene države, kjer jc zaslovel kot eden največjih arhitektov. Slava našemit rojaku! * ENA IZ STARIH ČASOV V' nekem deškem zavodu je bila navada, da je dečke hodil vsako jutro budit sluga z lepim našim krščanskim pozdravom: »Hvaljen hodi Jezus 'Kristus!« In dečki so morali odgovoriti: »Na vekomaj, amen.« Nekoč pa je eden zaspal. Ko pride sluga drugič budit, se zadere natl njim: »No, kako dolgo boš pa ti spal?« »Na vekomaj, amen!« — mu odgovori deček, ki se je ravno prebudil. * Dolge minute. — Domači učitelj, ki poučuje fanta: »Boris, kam pa je šla gospa mama?« Boris: »Pred dvema urama je šla za pet minut k teti na čaj.« Otroci med seboj. — Franček: »Sram te bodil Krojač je tvoj oče, pa hodiš raztrgan.« — 'lonček: »Tvoj oče je pa zobni zdravnik in tvoj mali bratec nima zob]« OPOZORILO! Prihodnja številka „Naše luči” bo izšla v povečanem obsegu in nakladi! 'nc.'fo: ' / | \ \ MAJ 196 0 O Ti Kraljica majnika, katere prošnja vse velja, izprosi nam od Jezusa, da naj nebeški raj nam dat + O Marija, Ti cvetlica, Ti prekrasna šmarnica; bodi naša pomočnica, prosi za nas Jezusa! O Kraljica majnika, naša Mati usmiljena, prosimo Te, usliši nas, prosi Ti za nas! se roz'ce na polju bom skupaj nabral in venček Mariji za šmarnice dal. Marija, poglej nas grešnike zdaj, pripelji nas v sveti raj! Posvečujemo to številko n ali zemeljski materi in naši nebeški .Materi. Oh mateviiiskem dneou Mati! Bitje, na katero vsa plemenita srca mislijo s toplo hvaležnostjo! Mati! Naš največji zaklad na tem svetu! V resnici ni sreče, kjer ni materine roke, kjer ni materinega srca in kjer ni materinega toplega pogleda. Mati! Ah, kako nebogljena je naša beseda ob njeni veličini! Mati je neprecenljiv dar božji. Prav, je, da se v majniku, najlepšem mesecu v letu, poleg nebeške Matere spominjamo tudi svojih zemeljskih mater. + A jfutere vseh narodov so dobre in spoštovanja IV/l vredne. Toda mi imamo polno razlogov, da se pomudimo le ob naših, slovenskih materah! Kako bi jih najbolj zvesto predstavili? Ali ne morda s kopico otrok ob strani, z najmlajšim v naročju, s košem na rami in z molkom v roki? Zares, to je podoba slovenske matere. Pretresljiva podoba! Vse njeno življenje je bila ena sama neprestana žrtev, stalno mučeništvo. Številni otroci, delo na polju in pri živini, dnevni opravki v hiši in okrog hiše. Zvečer zadnja v postelji, zjutraj prva na nogah. In pri vsem tem često še pomanjkanje najnujnejšega, ko si je od lastnih ust morala pritrgati, da je vsaj za silo utešila lakoto svojih malih. Ko so otroci doraščali, je mati upravičeno upala, da ji bodo v pomoč in tolažbo. A kako je krvavelo materino srce, ko so njeni sinovi drug za drugim umirali na tujih bojiščih ali v viharjih in borbah domače revolucije! V resnici — mati trpinka in mučenica! Pa tudi mati junakinja! Žrtve materinstva, trdoto življenja in udarce burnih časov je slovenska mati sprejemala s takim junaštvom, da to vzbuja splošno občudovanje. + /^vd kod je slovenska mati črpala moč in oporo? I) Iz naše krščanske vere! Brez krščanstva bi ne bilo slovenskih mater, kot jih poznamo. Pravilno pojmovana in globoko doživeta vera v Križanega je naše matere usposobila za poslanstvo materinstva, jih pripravila na trdote življenja ter jim vlila duha mučeništva. Kakor ogenj očiščuje zlato, tako je Kristusova vera naše matere skozi ogenj žrtev, trpljenja in preizkušenj vodila v prečiščenje, v svetništvo. Zato smemo mirno reči, da slovenska mati ni samo mučenica in junakinja, temveč prava svetnica. .+ ^ je bi pa bilo dovolj, ako bi se ustavili že pri J > splošnih mislih o slovenskih materah. Materinski dan je za nas lepa priložnost, da seže-mo globlje v naše osebno življenje in pogledamo NAŠ ODNOS DO NAŠIH LASTNIH MATER. Nismo več nerazumni otroci, da ne bi znali ceniti in spoštovati žrtev in ljubezen dragih mater, katerim za Bogom dolgujemo največ. Krepost hvaležnosti nam narekuje, da na materino požrtvovalno ljubezen odgovarjamo z ljubeznijo in vdanostjo. V nekem našem listu, ki izhaja v tujini, sem bral tole ganljivo izpoved: »»Saj sem bil dober do svoje mame, a ne dovolj. Šele sedaj, ko je nimam več, čutim vso njeno veličino. Silno mi je žal, da ji nisem izkazoval več pozornosti. Ako bi bilo mogoče, bi iz daljne tujine po kolenih romal na grob svoje matere, katera je toliko žrtvovala zame, ter bi jo v solzah prosil odpuščanja.« + jr akšen naj bo tedaj naš odnos do naših mater? To zavisi od nekaterih zunanjih okoliščin. Srečen si, ako tvoja mati živi s teboj ali vsaj v tvoji bližini. Bodi ji dober otrok! Poslušen, pozoren in vdan! Naj mati čuti, da spoštuješ njene žrtve, skrbnost in ljubezen, s katerimi te je obdajala od prvega trenutka tvojega zemeljskega življenja! Pomagaj ji, ako potrebuje tvojo pomoč! V vsakem primeru pa jo za god, materinski dan in večje praznike razveseli z malim darilom! + Torda pa tvoja mati živi v domovini? IVI Ne pozabljaj nanjo! Vedi, da ona s hrepenečim srcem misli na tebe, ki si šel po svetu. Kolikokrat moramo na žalost brati tožbe užaloščenih mater, ki v tesnobi poizvedujejo za svojim otrokom, ki se je zgubil v tujini! Prvo je, da materam pišemo. Vsak mesec, ne samo za večje praznike! In čim bolj je mati stara in onemogla, tem pogosteje se oglašajmo! Mamičine roke Otroci so v šoli dobili za nalogo sestavek o rokah skrbnih mamic. Kot navodilo je učitelj dal samo nekaj pojasnil k delavnosti mater v družini. Čez nekaj dni je vzgojitelj prebral v šoli sestavek male Ivanke. Takole je napisala: „Mamičine roke. Z eno roko mama dela maslo, z drugo krpa očetov delovni jopič, z drugo kuha, z drugo mi spleta kite, preden grem v šolo ...” „Z drugo, z drugo,” godrnja učitelj z nasmeškom. Otroci se režijo. „Ivanka, tvoja mama vendar nima tisoč rok! Koliko jih ima po tvojem?” „Dve ima,” odgovarja Ivanka, ne da bi se pustila ostra-šiti, „za ata, sedem otrok — tudi dve za vsakega — to da štirinajst rok; kuhinja, hlev in polje — spet za vse po dve roki — to znese šest. Dve za siromake, kar znova dd dve — in dve za Gospoda Boga. Kadar namreč moja mamica moli, moli zares ...” Tako šteje mala Ivanka počasi na prste in čez nekaj časa mirno odgovori: „ ... šestindvajset, moja mamica ima šestindvajset rok!” Nihče se več ne reži. Učitelj gleda presenečeno. „Ivanka,” reče z vso resnostjo, „ako je stvar taka, potem bo dragi Bog za tvojo mamico nekoč tudi imel dve roki. In tvoj sestavek, Ivanka, tvoj sestavek je najboljši...” („Kath. Sonntagsblatt”, Stuttgart, 1956.) p •etrček je obiskal svojega strica, ki je bil redovnik v nekem samostanu. Stric ga je predstavil svojemu predstojniku. Pater rektor je hotel ma-lega gosta razveseliti in mu je dal nekaj sladkarij. Petrček se mu zahvali in pravi: „Ampak nas je osem pri hiši” Rektor se posmeje malemu m gre iskat še drugih sladkarij. Petrček jih veselo vzame, a nato reče: „Kaj boste pa za našega ata dali?” „Ja, kaj naj pa dan ?” vpraša rektor. „Naš ata bo vesel cigare.” „Na, cigaro za ata! Kaj pa za mamo?” reče rektor. Na to pravi Petrček: „Mama pa bo vse to razdelila”. Ali je mogoče lepše povedati materino ljubezen in dobroto, kot so jo povedala ta otroška usta? („Kath. Sonntagsblatt”, Stuttgart, 1959.) O Velikokrat je ravno zadnji otrok od Boga posebno obla-godarjen. Znan je primer nemškega kardinala von Gallena, ki se je odlikoval po svojem odločnem nastopu zoper Hitlerja in njegovo nacistično sodrgo. Kako lepo spričevalo je dal ta odlični dostojanstvenik svoji materi: „Sem trinajsti otrok v družini in bom svoji materi večno hvaležen, da je imela pogum tudi k trinajstemu otroku, katerega ji je Bog ponujal, reči: Da! Brez tega njenega Da! bi jaz nikdar ne bil duhovnik in škof.” Težko si moremo predstavljati, s kakšnim hrepenenjem pričakuje mati pismo od svojega otroka v tujini. A to še ni dovolj! Dolžnost otrok v tujini je, da svojim materam tudi kaj pošljejo — posebno tem, ki žive v pomanjkanju. (Zato je naravnost zločinsko, da so sedanje oblasti v domovini zaradi pretirane carine »že šmarnice neine cveto ...« skoro popolnoma onemogočile pošiljanje paketov materam!) Zvest otrok v tujini dobro čuti dolžnost, da svojo ostarelo in onemoglo mater, ako je le mogoče, tudi obišče. + r'' smrtjo matere pa še ne preneha otrokova dolž-^ nost do nje. Dober otrok bo svojo mater ohranil v hvaležnem spominu in zanjo zvesto molil. Prav svetel spomin na pokojno mater je že mar- sikaterega izseljenca po mnogih letih tavanja in zablod spet pripeljal na pot krščanskega življenja. + ■plodimo, bratje in sestre, hvaležni otroci svojih dobrih mater! Naj nas njihova materinska beseda, zgled in molitev spremljajo vse dni našega življenja! Vsemogočnega Boga pa ponižno prosimo, naj našemu narodu še v bodočnosti nakloni DOBRIH MATER, mater, ki bodo imele smisel za žrtve materinstva, mater, ki bodo znale svoje otroke vzgajati v luči vere za krepostno življenje in velike naloge, ki jih pred nas stavlja veliki čas! V-ko. POSLEDICE. ALKOHOLA Švicarski profesor Foerster iz Ziiricha je ugotovil, da je bilo med potomci neke žene, ki je bila rojena leta 1740 in je celo življenje pila alkoholne pijače ter bila pogostokrat pijana: 142 beračev, 62 potepuhov, ki so živeli na občinske stroške, 184 žensk iz javnih hiš, 76 kaznovanih za različne prekrške zakonov, 7 ubijalcev. V teku 200 let je ta rodbina oškodovala švicarsko državo za 522 milijonov švic. frankov. Pisatelja o svoji materi »Nikdar se me niso dotaknile očetove ustnice . .. Nikoli nisem videl očeta, da bi poljubil mater... Ali je čudno, da tudi otroka nista bila deležna poljubov materinih? ... Za zadnje slovo pa sem se sklonil nad njeno čelo, po katerem je trepetala rahla zarja umirajočega življenja ... Obstopili smo v tihi noči njen mrtvaški oder. Oče je stopil do nje, ki je sanjala sredi sveč in rož, vsa pokojna, smehljajoča se: ,Kako si lepa, Režica!’ (Nikdar je ni prej tako mehko nagovoril.) Prijel jo je za roko. ,Z Bogom, nevestica! Kmalu pridem za teboj!’ In v tem hipu ni bilo ne solze ne bridkosti v nas. Takrat mi je bilo šele razodeto, kako velika je bila njuna ljubezen, kako močna njuna vera.« Franc S. Finžgar # »Ej, mati, majka, življenje moje, vseh mojih misli, vsega mojega nehanja začetek in cilj! Kako so žuljave in zgrbljene tvoje uboge svete roke — blagoslovi me, sina, z ubogimi svetimi rokami! Tvoje čelo je polno skrbi in trpljenja, s trnjem je kronano namesto z diademom! Nagni k meni, sinu, svoje ljubljeno, s trnjem kronano čelo, ozri se na ponižni dar, ki ti ga prinašam, siromašne matere siromašen sin, ozri se na moje srce in sprejmi ga!« Ivan Cankar JUanti za yad bridkosti, trpljenja je časa Ostala poslednji napoj; Grenila Vam leta je Vaša, Vam krati zaslužen pokoj. A vendar je Nekdo nad nami, Solze bo otrl iz oči, Življenja plačilo Vam brani In Sam Vam je sonce v temi. Vam v duhu še vedno ob strani Iz dalje jaz trdno stojim: naj Bog vas ohrani med nami še dolgo, to srčno želim — Vaš sin. Op.: /.ačetnc črke od zgoraj navzdol dajo voščilo: „Rog Vas iivi!” Lojze Stegel, Francija CSinlcošti iMiiiiitimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiniiiii Z,a božičem in veliko nočjo so binkošti največji krščanski praznik. Spominjajo nas na izpolnitev obljube Kristusove svojim u-čenccm: obljubil jim je, da jim bo nebeški Oče poslal Sv. Duha, tretjo božjo osebo, ki jih bo učila in pomagala izpolnjevati vse, kar jim je zapovedal. Na prve binkošti so se pojavili nad glavami apostolov ognjeni jeziki, dokaz prihoda Sv. Duha. Veliki mislec sv. Avguštin je pred stoletji napisal globoko molitev, ki naj bi hila izraz hrepenenja sleherne duše ob tem prazniku. Ta molitev k Svetemu Duhu se glasi: »Živi v meni. Sveti Duh, da bom mislil, kar je sveto! Priganjaj me, Sveti Duh, da hom ljubil, delal, kar je sveto. Vabi me, Sveti Duh, da bom ljubil, kar je sveto. Krepčaj me, Sveti Duh, da bom ohranil, kar je sveto. Čuvaj me, Sveti Duh, da nikdar ne zgubim, kar je sveto!« Presveta Trojica Bog Oče! Bog Sin! Bog Sveti Duh! Jaz, reven človek, Ti darujem po Mariji presveto Rešnjo Kri, Telo, rane, bolečine, dušo, ljubezen, veličastvo božje Jezusovo, ljubezen in trpljenje Marije Device za vse one, ki ne verujejo, za vse one, ki Te ne molijo, za vse one, ki v Te ne upajo, za vse one, ki Te ne ljubijo. br. Celestin Lavrenčič IVAN PREGELJ: Večerna zarja Dolgo aprilsko deževje je bilo zalilo gorenjsko stran kakor neugnano skrben vrtnar, da se je iz bogate moče kar čez noč razbohotila pokrajina v zelenju, cvetju in vonjih. V zelenih valovih so se pozibavala jezerca sinje rži in mlade pšenice. Ječmen je šel že v klasje. Trave so gnale kakor povodenj vse više kraj njiv po ozarah. Kar čudno je bilo pogledati v bukovje, od kod se jemlje tolika sila novega listja in ogrinja mrtvo ogrodje vejnatih mrež za čudo košato in toplo. V novem zelenju so pu-stinjsko preprosti ginili borovi gozdovi, svoj rod, ki se navidezno nikoli ne sleče, zato pa tudi nikoli ne preoblači praznično. # Čim više je šlo sonce in rastlo leto, tem bolj silna je bila tudi svetlobna moč, ki se je spuščala kakor zatohlo krilo nevidnega koruba od vzhoda do zahoda dan za dnem v brezbrežnih slapovih z višin v mladi svet, pela ves dan v molčečem soglasju luči in barve in ugašala zvečer neskončno sijajno in spočito na daljnem zapadu pod bistro večernico, razvnemajo se v stoterih kresovih živega zlata in krvavega škrlata, umikajočega se sunkoma brezdušni, togo zeleni sinjini in sivinam, rastočim iz. noči od vzhoda, preden splava vanje polni mesec kakor s prozorno tekočino nabit mehur ... # Zadnji pas večerne zarje je ležal tudi tistega večera nad ostro rezanimi obrisi visokih gozdov v Jelbvici, ki se razgledujejo po gorenjskem polju od Šmarjetne gore in Svetega Jošta, mimo Ljubnega in Brezij do pod Svetim Petrom nad Begunjami in še više v planinski svet. Nebeška večerna obstret1 se je metala strmo v polje in za gozdove, ki mejijo cesarsko in deželsko cesto od postaje do postaje, od vasi do sedla, enakomerno in v redu, kakor so jagode nabrane na niti v rožnem vencu. i) gloriola, sij. Slovenci smo in bomo (Dopis iz Luksemburga) Pred petimi leti nas je priSlo 17 v to vojvodino luksemburško. Raztresli smo se po vsej deželi. Nekega dne smo se nekateri zbrali in z motornim vozilom odšli, da jih par obiščemo, seveda v gostilni. Ko pridemo k prvemu, ga seveda veseli nagovorimo po slovensko. On nam odgovori po luksemburško. Izrazil se je, da je slovensko že pozabil. Mi smo pa ugotovili, da tudi luksemburškega še ne zna. Potem se odpravimo iskat drugega. Ta je govoril samo francosko in italijansko; slovensko — da ne zna več. Sedaj gremo k tretjemu, ki je delal pri nekerp kmetu. Ta še ni pozabil slovenskega. Rilo ga je pa nekam sram govoriti slovensko, češ, kaj bodo rekli domačini. Takšne rojake imamo tu v Luksemburgu. Žalostno je to! Slovencu slovensko govorki mora biti ponos! Značajen človek o-staja to, kar je, in se ne kaže drugačnega, kot je. Slovenci smo in bomo! VESELA ZGODOVINA SLOVANOV IN ŠE KAJ . . . Rojak Franc iz Pas-de-Calais se je odločil skuhati par resnih v smetno prikuho, seveda hrez namena, da bi ko^a talil. Rad bi nekoliko razveselil otožna srca naših izseljencev. , • Pravijo, da je v vsaki šali nekoliko resnice. Če je resnice le nekoliko, je drugo . . . laž. Seveda ta laž ni grešna, ker je povedana v zabavo in kratek čas. Kdo bi rekel, da je aprilska laž grešna? Modri Kitajec pravi: »Ne očitaj sleparju, lažnivcu. Očitaj tistemu, ki se dd opehariti... !« Pravijo, da smo tudi mi Slovenci potomci slovanskih ]>radedov, ki so pred davno minulimi leti živeli tam nekje, kjer je danes domovina, ojčizna, očetnjava poljskih ter ukrajinskih prebivalcev. Množili so se, razporedili in naseljevali proti severu, od vzhoda do zahoda, pa tudi do Jadranskega morja, torej proti jugu. Zato smo Slovenci pripadniki južnih Slovanov. Značajni in zavedni rodoljubi spoštujejo svoj materin jezik in rečejo »fej« onemu, ki ga po svoji lastni krivdi zanemari. Lepo je pa tudi, da imamo radi jezike naših slovanskih bratov, saj vsi izvirajo iz jezika naših pradedov. Devet častnih pohval tistemu, ki rad čuje in ume druge slovanske jezike! Po naših kolonijah ga menda ni Slovenca, ki ne bi vsaj nekaj razumel, morda celo DOMOVINI Ivan Pregelj Vse pesmi moje tebe pojö, vse misli moje k tebi gredo, vse solze moje tebi tek6, o domovina! Tvoje ljubim stoletno gorje, tvoje nebo, tvoje rnorjč, tvoje zemlje tesne mejč, o domovina! Bodi velika — ko sončni poldan, bodi silna ko v puščavi orkan, bodi moj grob — moj grob hladan, o domovina! izvrstno govoril poljsko. Poljaki govorijo tako kot nekateri Gorenjci. Namesto »1« rečejo včasih »v« ali »u«. Zato pravijo: »Mariša, panienka ješče muoda (=^ mlada), jak kwietek miua (= mila), wadna, w muodego Jana do uši zakohana (= do ušes zaljubljena), od radošči špievvaua i plakaua.« »Ale Mariša, srdečko moja miua, (== mila) co tvoja matka k temu bi mowiua?« »Ooh, Januše moj drogi, moj kohani {= ljubljeni), lego matka moja nie zabroni!« »Ledvo Mariša dodum pšištta (.—prišla) juš matka wedžaua (= vedela), že Janek Marišo i ona njego pod nosem pocawowaua (= poljubila)«. Naš narod posebno rad časti nebeško Kraljico. Zato Ji vsepovsod postavlja znamenja in oltarčke, zlasti v Njenem mesecu - maju Kaj ni precej tako, kot so tam pod Triglavom nedaleč od bele Ljubljane očka Corenjec svojega sina vprašali: »Al’ je piua kobdua?« Sin je pa dejal: »Kabina, piua nie piua. Mau je požvampaua, pa je šua!« Ko se je Gorenjčeva »dekva« »možiua«, so sedem jerbasov »huancetov« spekli. Ker pa orglarjem niso nič pit »dan«, so »ceu gnojni vuz na streho postaul, za slovo pa zepeli: .Mica Gorenjčeva piua, nič plačeua, piu bi še vsak hudir, plačau pa n’kier’1« A li vam je znana sledeča slovanska /A anekdota? Pesem poje: »Buči, buči, morje adrijansko, nekdaj bilo si slovansko. Ko po tebi hrastov brod, vozil je slovanski rod .. .« Ne samo po sinjem Jadranu, ampak tudi v širni svet se je že vozil ded Slovan. Ko je jadrnica Krištofa Kolumba srečno priplula do obale sedanje Amerike, se je Krištof razšopiril in rekel: »'Poglejte, našel sem novo zemljo.« »Mar se nisem jaz boril s srditimi, strašnimi valovi?« nahruli Kolumba razkačeni, orjaški krmar. »Pluli smo, kamor nas je po mili volji porival siloviti vihar!« so kričali mornarji. »Ne Kolumbu čast in ne krmarju! Bogu čast, ki je Stvarnik nebes in zemlje, morja in vetrov!« »Kdor postavi na konico jajce, njemu naj pripada častno priznanje,« je pomirjevalno predlagal premeteni Krištof. Zadovoljni s predlogom začno drug za drugim poskušati, kdo bo postavil jajce, pa se nobenemu ne posreči, tudi krmarju ne. Kot zadnji poskusi še Krištof. Vzame jajce in narahlo trešči na krožnik in glej, čudo, jajce obstoji pokonci. Presenečeni, opeharjeni mornarji zamrmrajo: »Tako tudi mi znamo!« »Dobro, zakaj pa niste ... ?« reče Krištof. Nato se prvi izkrca na novo zemljo in odide s svojimi ljudmi pogledat po celini. Lahko si mislite, da je bil začuden! Tam nekje, kjer je sedaj veliko mesto, zagleda na skali sedeti tri Slovane... Prvi je piskal na dude; menda je bil pan Poljak. Drugi je škripal na housle (gosli). Kdo naj bi bil, če ne pane Čeh? Tretji je držal kvišku steklenico in pel: »Mi, Slovenci, vinca ne prodamo, ker ga sami dobro piti znamo! Vince pijemo, dobre volje smo in veselo zapojemo! « Podobno se je zgodilo Peary Robertu, ko je srečno pristal na severnem tečaju, rekoč: »Glejte, moje stopinje so prve vklesane v tem severnem snegu, dajte mi zastavo naše slavne domovine, da prva zavihra v tem svežem vetru.« Vzame zastavo in ponosnih korakov odide proti hribčku. S severnega tečaja pa izza hribčka počasi pridejo trije možje. Zastavonoša se nemalo začudi. Prvi izmed tistih treh nosi na rami kramp in lopato in mu reče, če ima »pan robote dlo njego.« Drugi nosi pod pazduho »trubku« (trobento) in toži, da je mizer-no lačen, in milo prosi, če ima »pane kaj knedlikov«; tretji vihra s prazno steklenico in navdušeno vzklika: »Živio,' zastavonoša!« in se »krišpa in kremehbira«, da je »nazarensko žejen in da ga muči frdaman-ski kašelj«, in ga roti, naj mu da malo slivovke.’; s VI ■ sv -TT- o so zdaj začeli spuščati sputnike in lunike v zrak, sem se spomnil na prvo vojsko, ko se je vnela med zelo krščansko rimsko-katoliško nemško Av-stro-Ogrsko in nad vse krščansko katoliško Italijo srdita vojna istočasno kot med Avstrijo in Rusijo. Tedanja slavna avstrijska vladavina je poslala na južno in severno fronto vse njej podložne regimente slovanske krvi. Telefonirali so »unteroficirji feld-vebelnom, ti pa naprej lieutenantom, Hauptmanom, ritmajstrom in bataljonše-fom« na generalni štab, ta pa na dunajsko komando, da so se približali sovražni fronti. Dunaj je ukazal, naj si ogledajo položaj na fronti. Tedanja mogočna armada je imela gromozansko velike ogledovalne balone. Generalissimus je zelo čislal svoje slovanske heroje in ni čudno, da je neki »oberst« poveril nekemu Madžaru tajno ustno sporočilo, naj odberejo in določijo za te oglednike položaja »nur slovaniŠe gute, mut’e juge«, same mlade slovanske pogumne fante. Madžar pa — ali iz nepozna-nja nemščine ali iz hudomušnosti — ukaže naprej »mire, gute, mute, junge bunde«, same dobre pogumne mlade pse. ,Befel’ je bil »befel«. Odbranim oglednikom so podarili najboljše daljnoglede, telefone, brzostrelke in ročne granate so 'bingljale ob njih kakor storži na mlailem zelenem borovcu. Za »cušpajz« so jim dali konzerv in drugih delikates, potem z debelo vrvjo privezane vse skupaj z baloni vred spustili v zrak: enega pri Trstu, druge pri Doberdobu, ostale pa drugod, da so videli dol do Rima in gor do Dunaja. 'Ko zagledajo na oni strani in na tej vojaki te strašne gromozanske bombe v zraku, se’ je začulo: »Mea kulpa, mea kulpa!« »Gott mit uns und unsere Vaterlandl« »Viva santa Italia!« In je zagrmelo, zatreskalo, da se je stresel Triglav in je trepetal Ural. Več dni in noči je neprenehoma ropotalo in granate so švigale kakor mušice pred hudo uro. Ni čuda, da so bile prestreljene tudi vse vrvi ogledovalnih balonov na južni in severni fronti. V telefonski centrali so ujeli še zadnje sporočilo oglednikov. Eden je molil, drugi je strašno »kre-mentiral«, tretji pa je pd: »Adijo, pa zdrava ostani... Na mene nikdar ne pozabi, Qorica (z gradom na desni) ponoči čeravno drug fantič tvoj bo!« Samoumevno, baloni so izginili v stratosfero, v nebesne višine, in sam Bog ve, kje so. Na to sem se spomnil, ko so spustili lunike v zrak. Morebiti je pa Lajka kje srečala te »gute, mute, junge hunde«. Skoraj bi rekel, da so tisti, ki letajo po zraku s tistimi letečimi krožniki prav gotovo tudi — slovanski fenomeni! Hej, Slovani, naša reč slovanska živo klije, dokler naše verno srce za naš narod bije! Za dobro voljo Dvoumno. — Vozil sem se v tramvaju in zagledal na steni napis: »Kdor hoče vzeti psa s seboj v tramvaj, mora imeti nagobčnik.« Sodnik: »In vi, takole močen in velik, ste se spravili nad tako slabotnega in majhnega človeka. To vašo krivdo še poveča.« Kupec je kupil ptiča in se vrne k prodajalcu. — »Rekli ste, da ptič izvrstno ]w>-je. Toda dosedaj še ni dal najmanjšega glasu od sehe. Kako je to?« Prodajalec: »Veste, ta ptič je zelo ponosen in ve, da še ni plačan, na kredit pa ne poje ...« Dobro je napisal. — Učitelj je dal šolsko nalogo. Rekel je, naj učenci napišejo sestavek o hrbtenici. Ko je drugi dan bral Mirkovo nalogo, je bilo napisano: »Hrbtenica je tisti kol, ki ga nosimo zadaj na hrbtu; na enem koncu sedi glava, na drugem koncu sedimo mi.... •« <^0> 0 11 1 !»2I 1 ! ■NI L 14 F ■ Ib 1 V7 18 H19| 20 21 1 1 22 1 Vodoravno: 1 francoski politik, začetnik zamisli o evropski skupnosti za premog in jeklo, 8 prodajalna tobaka, 9 če vlada urejenost, je... 10 član naroda na Balkanu, 11 kraj v maloazijski Cili-c ji, kjer je Aleksander Veliki premagal Perzijce, 12 umrli pariški modni kralj, 13 druga beseda za „skrivnosti”, 14 reka na meji med Srbijo in Bosno, 16 potomci holandskih naseljencev v južni Afriki, 17 kratica za „plemeniti”, 18 žensko ime, 19 ali (v srbohrv.), 20 staro slovansko moško ime, 22 topovski izstrelek. Navpično: 1 Švedski pisatelj in dramatik, 2 otok v severnem Jadranu, hrvatski otok, 3 baje-i'ovno grško podzemlje, 4 indijanski vzklik, 5 tuja beseda za „poslanstvo”, 6 mesto v ameriški državi Ohio, 7 oteklina, 12 oblika imena Bogdan, Dane, 13 nališpan, puhel govor, 15 delavec v rudniku, 17 stran, 19 ime vrbe, 21 osebni zaimek. ZLOCOVMCA Iz zlogov: ba, ba, bo, buk, ca, ca, cvet, da, di, din, e, e, gle, ik, iz, jab, ka, kan, la, la, li, li, maž, me, na, ne, nek, o, o, or, os, pra, rc, svat, svo, ta, ti, ti, to, ve, ven, žre — sestavi naslednje besede, ki pomenijo: 1. knjiga, 2. kar ostane, 3. Z. žrebom določati, 4. sadno drevo, 5. en sam, 6. pijača iz medu, 7. zunaj, 8. svetni človek, nedubovnik, 9. cerkveno glasbilo, 10. ženitovanje, 11. ime apostola, 12. brez olike, 13. sprati, 14. prostost, 15. velika tekoča voda, 16. roža, 17. samoglasnik. 1. 9. 2. 10. 3. 11. 4. V 12. 5. 13. 6. > 14. 7. 15. 8. 16. . 17. Ce bereš prve in nato tretje črke teh novodoblje-nih besed, ti povedo začetek pesmi, ki jo pojemo posebno v juniju in ob prvih petkih. REŠITVE UGANK iz velikonočne številke NL. Pravokotnik: Velika noč; voda, eden, lipa, Ivan, kača, avto, nebo, Olga, čelo. Rebus: Ljubljana, glavno mesto Slovenije. Pet ugank: 1. Ce pri oknu ven gleda. 2. Seno. 3. V nebeškem. 4. Polž, ki celo hišo nosi. 5. Rak, ki postane šele kuhan rdeč.