Karin Elena Sanchez KVALITETA UČENJA JE KVALITETA ŽIVLJENJA združenje izobraževalnih institucij POVZETEK Združenje izobraževalnih institucij, gospodarsko interesno združenje, je mednarodno prepoznavna strokovna mreža uglednih izobraževalnih institucij (21 članic), ki zagotavlja kakovost in razvoj vseživljenjskega učenja. Članice združenja na podlagi medsebojnega zaupanja in sodelovanja ter v družbi prepoznanih potreb pomembno vplivajo na sistemsko ureditev pogojev za izobraževanje in na dvig izobrazbene ravni ter kakovosti življenja prebivalstva. S svetovanjem, informiranjem, podporo, sodelovanjem, povezovanjem, vzajemnostjo ter izmenjavo mnenj in izkušenj zagotavljajo nenehen razvoj izobraževalcev in izobraževalnih programov ter strokovno, spodbudno in vplivno okolje, v katerem vsaka članica uresničuje svoje lastno poslanstvo. Ključne besede: izobraževanje odraslih,vseživljenjsko učenje, sodelovanje. THE QUALITY OF LEARNING IS THE QUALITY OF LIFE, THE ASSOCL\TION OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS - ABSTRACT The Association of Educational Institutions, a business interest association, is an internationally recognised professional network of distinguished educational institutions (21 members), which ensures quality and development of lifelong learning. The Association members, working on the basis of mutual trust and cooperation and the needs recognised within the society, significantly influence systemic regulation of educational conditions, the educational levels and the quality of life of the population. Through counselling, informing, support, cooperation, networking, mutuality and exchange of opinions and experience, they ensure a continuous development of educators and educational programmes, andpromise a professional, encouraging and influential environment in which each member organization can accomplish its own mission. Keywords: adult education, lifelong learning, cooperation. UDK: 374.7 ZDRUZENJE IZOBRAŽEVALNIH INSTITUCIJ (Zli) OD USTANOVITVE DO DANAŠNJIH DNI Združenje izobraževalnih institucij, ustanovljeno 1994. leta, je gospodarsko interesno združenje zasebnih izobraževalnih institucij različnih pravnoorganizacijskih oblik (zavodi, d.o.o., itd.), ki izvajajo formalne (verificirane) ter neformalne programe izobraževanja odraslih. Članice - 21 jih je in prihajajo iz vse Slovenije - že leta skrbijo za kakovostno strokovno izobraževanje odraslih in mladine na vseh stopnjah izobraževalnega procesa. S članstvom v Zli imajo priložnost svoje poslanstvo učinkoviteje razvijati in udejanjati. Med članicami najdemo ugledne zasebne izobraževalne ustanove, med katerimi nekatere že 20 let aktivno delujejo na področju izobraževanja odraslih in vedno znova dokazujejo, da so pomemben steber izobraževanja odraslih v Sloveniji. Trenutne članice združenja izobraževalnih institucij, gospodarskega interesnega združenja, so: ABITURA, d.o.o., Celje; CDI Univerzum; CDK Zavod za izobraževanje, vzgojo, razvoj in kulturo; Cene Štupar - Center za permanentno izobraževanje; CPZ-In- ternational, d.o.o.; DOBA EPIS; EDC Kranj; EURO ŠOLA LJUBLJANA; Glotta Nova, d.0.0.; Izobraževalni zavod Hera; Izobraževalni center Memory, d.o.o.; IZRAZ, Ljubljana; Izza d.0.0.; Lampret Consulting, d.o.o.; Much, Izobraževanje, d.o.o.; RIS, Raziskovalno izobraževalno središče Dvorec Rakičan; SUPRA, družba za izobraževanje, svetovanje, založništvo d.o.o.; Zaris, Zavod za razvoj, izobraževanje in svetovanje; Zavod Salesianum; OE PUM Celje; Izobraževalni center GEOSS, d.0.0.; Knjižnica Litija. Članice v združenju s svojo sinergijo ustvarjajo okolje, v katerem imajo priložnost strokovno izražati, razvijati, oblikovati in predlagati rešitve na vseh področjih izobraževanja odraslih. V okviru združenja svoje strokovne odločitve suvereno zastopajo na področju zakonodaje in na trgu izobraževalnih storitev doma in v tujini. Pohvalijo se lahko s številnimi certifikati kakovosti na svojem področju: POKI - Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje, InCsaS, Standard Vlagatelj v ljudi/Investor in People ... SLOGAN, VIZIJA, POSLANSTVO IN VREDNOTE ZII Slogan Združenja je: »Kvaliteta učenja je kvaliteta življenja«. S tem želimo poudariti, da je naša pozornost namenjena povezovanju izobraževanja in življenja. Združenje je mednarodno prepoznavna strokovna mreža uglednih izobraževalnih institucij, ki zagotavlja kakovost in razvoj vseživljenjske-ga učenja. Članice združenja na podlagi medsebojnega zaupanja in sodelovanja ter v družbi prepoznanih potreb pomembno vplivajo na sistemsko ureditev pogojev za izobraževanje in na dvig izobrazbene ravni ter kakovosti življenja prebivalstva. ZII si prizadeva, da bi povečali družbeno moč in vpliv mreže. Njegove glavne vrednote so: izobraževanje, kakovost in konkurenčnost, odnosi v ZII, praktičnost, odprtost. Namen delovanja združenja je članicam zagotavljati nenehen razvoj izobraževalcev in izobraževalnih programov skozi svetovanje, informiranje, podporo, sodelovanje, povezovanje, vzajemnost ter izmenjavo mnenj in izkušenj. Obenem združenje zagotavlja strokovno, spodbudno in vplivno okolje, v katerem vsaka članica uresničuje svoje lastno poslanstvo. Odprto za sodelovanje, je gradnik učeče se družbe, s čimer soustvarja prepoznavnost Slovenije v mednarodnem okolju. NAMEN IN CILJI ZDRUZENJA V združenje se članice povezujejo predvsem z dvema ključnima namenoma, ki sta predstavljena v nadaljevanju: a) Sodelovanje članic v okviru ZII: • sprotno informiranje o dogajanju na področju izobraževanja odraslih v Republiki Sloveniji, • permanentno svetovanje članicam: izobraževalno, podjetniško, pravno, poslovno, organizacijsko, tehnično ..., • skupna promocija znanja, vseživljenjskega učenja in izobraževanja odraslih, • izobraževanje, izpopolnjevanje in usposabljanje za strokovne in vodstvene delavce, • skrb za varovanje intelektualne lastnine, • spremljanje in zagotavljanje kakovosti izobraževalnih storitev, • razvoj kakovostne in raznovrstne ponudbe storitev za odrasle udeležence izobraževanja, med njimi • formalne, verificirane oblike: OŠ, srednja poklicna, srednja splošna, višja, visoka, NPK itd., • neformalne oblike: seminarji, delavnice, predavanja z različnih področij (računovodstvo, pravo, računalništvo, komunikacija in vodenje, NLP, osebna rast, tuji jeziki in slovenščina), • izmenjave izkušenj in primerov dobre prakse na področju izobraževanja odraslih. b) Sodelovanje ZII z drugimi institucijami: • sodelovanja z drugimi asociacijami/združenji, ki delujejo na področju izobraževanja odraslih: • Andragoško društvo Slovenije: http:// www.andragosko-drustvo.si/, • Društvo organizacij izobraževanja odraslih na srednjih šolah: http://www.dru-stvo-doio.si/, • Zveza ljudskih univerz Slovenije: http:// www.zveza-lu.si/, • Zveza srednjih šol Slovenije, Skupnost 10, • Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje: http://www.univerzaza-tretjeobd-drustvo.si/vsebina.htm. Leta 2009 je ZII v sodelovanju z drugimi organiziralo zelo odmevno problemsko konferenco Izobraževanje odraslih na križpotju - pripravljeni na recesijo možganov, leta 2010 pa strokovno ekskurzijo Industrijski bazen regije Veneto v Italijo. Tudi letos bo združenje v povezavi s sorodnimi institucijami pripravilo dvodevno mo-derirano srečanje in usposabljanje učiteljev, mentorjev, prostovoljcev, izobraževalnih trenerjev, organizatorjev za izobraževanje odraslih »Medgeneracijsko učenje - naša odločitev za prihodnost sožitja«, kamor bo povabilo predstavnike združenj za izobraževanje odraslih, udeležence iz podjetij, strokovnjake iz vladnih institucij, študente andragogike ter predstavnike nevladnih organizacij. Združili bodo svoje moči in izkušnje ter o medgnera-cijskem učenju razmišljali skupaj. DELOVANJE, ČLANSTVO IN FINANCIRANJE Združenje deluje v skladu s Statutom Združenja izobraževalnih institucij. V statutu so podrobno opredeljeni vsi temeljni elementi delovanja združenja, med njimi temeljne dejavnosti in naloge združenja, članstvo in prenehanje članstva, organi upravljanja, finančno poslovanje, reševanje sporov in prenehanje združenja. Združenje od jeseni 2009 vodi predsednica Jelka Ciuha, ravnateljica Izobraževalnega zavoda Here, podpredsednica je Jelica Pegan Stemberger, prokuristka Glotta Nove, d.o.o., sekretarka je Karin Elena Sanchez. Združenje se financira primarno iz dveh virov: iz članarin in subvencij Ministrstva za šolstvo in šport. Za leto 2009 se lahko ZII pohvali z naslednjimi dosežki: dopolnili in popravili so statut ZII, organizirali odmevno problemsko konferenco Izobraževanje odraslih na križpotju - pripravljeni na recesijo možganov z več kot 100 udeleženci iz državnih in zasebnih institucij za izobraževanje odraslih. Med uglednimi govorniki so bili: dr. Igor Lukšič z MŠŠ, Damjana Košir z Direktorata za trg dela in zaposlovanje, Darinka Vrečko z Ministrstva za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo, dr. Janko Muršak s Filozofske fakultete v Ljubljani, mag. Andrej Sotošek z Andragoškega centra Slovenije ter predstavniki in predsednice treh asociacij za izobraževanje odraslih: Ema Perme z Zveze ljudskih univerz, Ida Srebotnik iz Društva organizacij za izobraževanje odraslih na srednjih šolah ter Miran Lampret in Jelica Pegan Stemberger iz Združenja izobraževalnih institucij. OSNOVNA PODROČJA DELOVANJA • Aktivno partnerstvo pri pripravi in vplivanju na zakonodajo na področju izobraževanja odraslih, • seznanjanje s politiko Evropske unije, • stiki s Svetom Evrope, CMEPIUS-om ..., • imenovanje članov v komisije, svete, odbore drugih institucij, • mednarodno sodelovanje, tuji poslovni partnerji, strokovne ekskurzije, • zavzemanje za enakovredno obravnavanje zasebnih in javnih izobraževalnih institucij, • pospeševanje razvoja na področju izobraževanja odraslih, • skupno prijavljanje na razpise in natečaje. • uvajanje modernih metod, oblik in tehnik dela v izobraževanja odraslih, • urejanje mreže strokovnega zasebnega šolstva, • krepitev konkurenčne sposobnosti na trgu izobraževalnih storitev ... Leta 2009 so se članice ZII in partnerskih, prijateljskih asociacij za izobraževanje odraslih (DOIOS in ZLUS) angažirale pri izobraževanju za naslednja področja: Učinkovita spletna stran, Trženje izobraževalnih storitev, Ustvarjanje in ohranjanje dobrih poslovnih odnosov. Leta 2010 se je prvič zgodilo, da ZII za svoje delovanje od Ministrstva za šolstvo in šport ni dobilo finančne pomoči, zato je bilo delovanje združenja nekoliko okrnjeno. Ne glede na to je v maju 2010 ZII v sodelovanju z ZLUS-om in DOIOS-om izpeljalo tridnevno strokovno ekskurzijo Industrijski bazen regije Veneto ter svetovanja in izobraževanja za svoje članice. Obenem so se v obeh letih članice redno sestajale na sejah, kjer so razpravljale o tekoči problematiki na področju izobraževanja odraslih ter poročale o delovanju predstavnikov članic v številnih komisijah, odborih in drugih delov- nih telesih, ki zadevajo izobraževanje odraslih v Republiki Sloveniji. PREDNOSTI IN KORISTI ČLANSTVA V ZII? Razumljivo je, da vsaka potencialna članica pred včlanitvijo razmišlja, kaj bo pridobila s članstvom v ZII. Koristi je veliko, predvsem zato, ker je Slovenija premajhna, da bi vsak zase oral ledino, in je prav, da se primeri dobre prakse prenašajo na vse tiste, ki so še na začetku poti. Dosežkov s prehojene poti od leta 1994 je veliko, najpomembnejše prednosti članstva pa so naslednje: poznavanje razvoja izobraževanja odraslih v Sloveniji, zastopanje in uveljavljanje interesov zasebnih izobraževalcev odraslih v pogajanjih z državo, nudenje svetovalnih storitev in brezplačnega izobraževanja, obveščanje o novostih, razpisih, zanimivostih s področja izobraževanja odraslih, vključitev v skupno promocijsko mrežo za vseživljenjsko učenje in izobraževanje odraslih, mednarodno povezovanje in brezplačno oglaševanje. BESEDA PREDSEDNICE ZII, JELKE CIUHA »V šolskem letu 2008/2009 je bilo v Sloveniji 380 izvajalcev nadaljnjega izobraževanja, med njimi kar 40 odstotkov specializiranih organizacij za izobraževanje odraslih, ki so skupaj izvedli 25.000 programov in zabeležili 327.000 obiskov slušateljev. To je za 10 odstotkov več kot v enakem obdobju lani. (Tuš, 2010). Prepričana sem, da kljub visokim številkam v statistiko še zdaleč niso vključene vse zasebne izobraževalne organizacije, ki izvajajo neformalne in formalne programe za odrasle. Vsemu navkljub so to izjemno visoke številke, ki dokazujejo nesporen pomen izobraževanja odraslih. Zanimivo je, da je skoraj 80 odstotkov obiskov zabeleženih v programih, ki nimajo javne veljave. To pa pomeni, da se odrasli izobražujejo v programih za splošne potrebe in prosti čas ter s tem izražajo svojo odgovornost za lasten napredek in razvoj ter priznavajo vseživljenjsko izobraževanje za svojo vrednoto. Med zasebnimi izobraževalci odraslih se nekateri v samostojni Sloveniji že 20 let trudimo, da bi udeležencem izobraževanj ponudili čim bolj kakovostne storitve, ki odražajo potrebe današnjega časa. Zavedamo pa se, da to ni dovolj, saj izobraževanju odraslih država še zdaleč ne pripisuje takšnega pomena, kot bi si zaslužilo. Zato je naša zelo pomembna vloga tudi vplivanje in soustvarjanje zakonodaje na področju izobraževanja odraslih, za kar potrebujemo močno mrežo aktivnih, strokovnih in izkušenih izobraževalcev odraslih, ki jim je mar. Veseli bomo, če bomo lahko v svoje vrste pritegnili še več zasebnih izobraževalnih institucij, ki bodo s svojim prispevkom in aktivnostjo dodale pomemben košček v mozaiku našega dolgoletnega dela.« zaključek Če se naslonimo samo na številke, lahko ugotovimo, da je vloga zasebnih izobraževalcev veliko večja, kot nam je država pripravljena priznati. Zasebni izobraževalci omogočajo, da se področje izobraževanja odraslih krepi, zavest o pomenu izobraževanja po načelu VEČ ZNAŠ, VEČ VELJAŠ pa se udejanja skozi vedno večjo vključenost posameznikov v različne formalne in neformalne oblike izobraževanja. To pa pomeni tudi vedno večjo odgovornost vseh izobraževalcev odraslih in institucij ter združenj, ki soustvarjajo in zakonsko regulirajo to področje: Ministrstva za šolstvo in šport. Ministrstva za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo, Andragoškega centra Slovenije, Centra RS za poklicno izobraževanje, Centra za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja. Zavoda RS za šolstvo. Zasebni izobraževalci v sinergijo prinašajo praktične izkušnje pri formalnem in neformalnem izobraževanju odraslih s terena, so v neposrednem stiku z gospodarstvom in uporabniki izobraževanja odraslih, zato so pomemben sogovornik državnim institucijam. literatura in viri Sanchez K. E., Vrhunc N. (2008). Opredelitev vizije, poslanstva in vrednot Združenja izobraževalnih institucij gA.z. Končno poročilo. Lljubljana: ZU. Sanchez K. E. (2010). GlZ_Končnipregled izvedbe 2009. lijubljana: Zli. Sanchez K. E. (2011). GIZ_Končni pregled izvedbe 2010. Ljubljana: ZU. Tuš J. (2010). Nadaljnje izobraževanje, Slovenija, 2008/2009-končnipodatki. Ljubljana: SURS. Dostopno na: http://www.stat.si/novica_prikazi. aspx?id=3233 Združeilje izobraževalnih institucij (2009). Statut Združerija izobraževalnih institucij. Ljubljana: ZU.