Gospodarsko prosvetno delo uŁiteijstv&. Zakonodajalec šolskega zakona je po= udaril, da je mogoče uspešno širjenje prosve* te lie potom oscb, 'ki žive stalno med ljud* stvom, poznajo njegove navade, življenje, delo težnje in potrefoe. Iz itiega vidika je¦do* ločil ravno učiteljstvu obširne naloge. Mar= sikatero teh nalag pa mu bodo narekovare še lcTajevne potrebe. Večina učiteljstva je vršila v večji ali manjši meri vse te naloge, preden jim jih je odkazal zakon. Upamo, da smo z uzakonit= vijo našega prosvetnega dela tudi vsestransko pridobilii, saj bomo tudi po zakonu zaščiteni in podpirani, med tem ko smo bi'li v minulih časih čestokrat Ibaš iza prosvctno delo med narodom preganjani. Malo je učiteljev, ki b\> se branili dela. Vsak je poprijel', kjer je mogel inkjer je znal in to požrtvovallno jn nesebično. Žal pa, da sc ga je poleg vsega dela kaj rado odrivalo, priznanje je bilo določcno največkrat drugim. Učitelj je moral: nositii breme dela, funkcije so bilc določene drugim. Bili so časi, ko »s,o učiteljstvo prezirali in omalovaževali. Pri vsej zapostavljc-nosti bodisi v morral« Hem kakor v gospodarskem oziru, pa učitelj v najtežjih časih ni klonil. 2elja, da pomore svo= jemu Ijudstvu, volja do podviga svojega so* seda jc bila vsikdar jačja, zato je zastavljal svoje moči za kulturni in šijo cente blaga. Ali ne plača sadjar neštetokrat društve* iiega davka pri enem samcm slabem drcvescu, ki ga kupina sejmu. In teh se kupi največ tam, kjer ni podlružnic »Sadjarskiega m vrtnarske* ga društva«. Al'i ni vrcden učinek ogleda sad« ne razstave tudi tollko, kolikor znaša člana« rina, ko vidi vsakdo j.asno svoje grche. Ali n,e pridobi čebelar tcga davka samo z nabavo blaga pri centrali, tcm več pa še s stalbo >po« budo. Isto je druigod. Res je itcžko danes za denar, a brez žrtev ni napredka in razmaha. Pa ne zastirajmo si oči pred rcsnico. Morida tudi nas zadenc. Po= glcjmo, koliko se pri nas zapije, zakadi in dru= gače razmečc dcnarja. Al'i tega ni škoda? In kaj nam vse to hasne, kakšne dobičke nam doiiaša? Pa poglejmo šc drugo stran! Vsa irazna društva so nastala jz potrebe po napredku Vsako društvo ima svoj delo« 'kroig in ga čaka še mnogo dela, pa tudi mno> go uspehov ako bo vr.šilo veStno svoje delo v pro&peh svojie panoge. Kakor sem omenil, družijo ta društva male ljudi, kmete, meščane, delavce in inteligente pri istem delu. Zakaj Ibi ne gradi'H tega mostu dlalje. Naj se vsi uče spoštovati in Ijubiti našo zemljo, naj se naučita tudi meščan in initeliigent spoštovatr večno delo v prosti naravi, ki je enako spoštovanja vred= no kot njihovo. Pa še nekaj! Koliko maših družin irazjeda in uničuje allkohol. Koliko se de!'a za abstinen^ co, pa vse zaman. Povem vam istino: dokler ne bomo dali našemu delavcu, meščanu pa tudi inteligentu nadomcstila in razvedrila <¦' kakem delu, bo' vse naše prizadevanje zaman. In kje naj najdemo lepše nadomcstilo za gostilno, kakor je vrt, sadovnjak in čebel-* njak. Tu se uči treznosti i.riidela! To sem hotel omemti Ic mimogrede. Kdor želi uspeha, mora napraviti najprej skušnjo ipri Ijudeh samih, potem ga bodo> šele poslušali i,n šele tedaj jih bo smel spodlbujati k delu, Ko s.em bi.l pirvo leto na svojem seda* njem mestu, sem moral pogolitniti marsika-' tero pikro opazko m marsikatcri pomil'ova= ien pogled je ošvrknil moj vrtiček, češ: »Kaj boš ti? Knjige so knjige. Kaj veš iz izkušnje o kmetijstvu.« Domače življcnje in pogovori doma sc odražajo pri otrocih v šoli. Tudi ti so spreje^ mali z rezervo, kar sem ji.m povedal o kmctijstvu, saj sem bil zanje meščan, ki hoče bolje vedeti, kako naj se dela kot oni, ki de> lajo. Ljudstvo je skrajno nezaupljivo, dokler kdo v istini ne dokaže, kaj zna; ko si pa pri« tlobi zaupanje, mora paziti. da ga ne zapravi s kako neprcmišljenostjo. Potrpel scm, delal tn kar je važno, nisem jim vsiljeval svojih misli, ampak jih poslušal in prepričeval. Obrino, ki ima učitelja, vnetefga sadjarja, fcvetličarja, vrtnarja, čebelairja ali kuncerejca, se takoj spozna, če( 5e malo pogleidamo okoli. V kmetskih domovih je.videti, kaj da in v kas ko smer vod3 gospoidinjsko nadaljeivalna šola v kraju. Vs-aka dobra stvar pa zahteva časa, fcato ne smemo Iprehitro pričakovati vidnih uspehov. Če kdo to zahteva, greši, iker ne pozna ljudske duše. Šola je pa tudi kraj, odk.oder sŁ raznese vse, kar goji učMelj, po občini. Bodoče »Kmefijske zbornice« naj bi1 upo^ štcvale zastopnike društev vseh panog našega gospodarstva. Predsedniki teh društev so gos tpvo najbolj !.nfor,mirani o stanjai panoge in o potrebah za njen dvig, njim !bo tudi najbolj pri srcu napredek v njihovi' panogi. Dokazali ;sp ipa tudi, da delajo, ker bi drugače ne bila ta društva tako močna in bi ne mogla poka-eati talkega napiredka. V kmetijske zbornice spadajo vsi naj = zmožnejši, to &o poleg drugih tudi zastopniki panog, da se bodo njihove želje zadostno upoštevale, da bo mogoč čim hitrejši in čim večji podvig celotnega kmetijskega gospodarstva. Pa šc nckaj! Od nas se zahteva, d'a naj bi bili' vscvcdeži. Vsak j.e usitvarjen enostran* «ko, vsak ima svojo intecesno sfero, zato sc tudi posveti vsak najbolj lc tistemu, kar ga najbolj zanima. Dostikrat ni za marsikako izpopolnitev ne denarja in morda tudi1 času ne. iMarsikatetro naše delo se ne smatra kot ¦delo. Ne izmikamo se delu nikjer, če ga l'e moremo obvladati,. zase izahtevamo le prav •malo, da se nas upošteva povsod kot zaShi-žimo in pri presoji naj odLočuje le delo, ne oseba. ¦ Ivo Hrovat.