UVODNA POJASNILA Komlsija za Inovacljsko dejavnost Razisko-valne skupnosti obfilne Ljubljana Sežigrad (ORS) je v okvirih svojega programa zasnovala in izvedla anketo o inovacijski dejavnostl v prolzvočnih TOZD v industrijl in rudaratvu na področju občine. Anketa naj bi dala pregled nad stanjem na podrofiju inovacij v zaielth TOZD, nakazata smerl detovanja OHS ter po-goje in moinosti za povezovanje razvojnih na-fog TOZD in razlskovalnih programov OBS, področne raziskovalne skupnosti (PRS) in ra-ziskovelne skupnosti Slovenije (RSS) Z anke-to je bilo zajetih skupno 27 OZD s 37 TOZD, od DO se kljubvefikratnim urgencam ni odzval le Labod Novo mesto, TOZD TIP TOP Ljubljana. te prt zasnovi so se sestavljalci ankete zave-datl dejstva, da lahko z anketno metodo v danih pogojih prodrejo le do površja proble-ma: anketa namreč posreduje že dostopne, že zbrane podatke le o nekatenh vidikih inovacij-Skih dejavnosti. Na osnovi tako zbranih podat-kov je sicer mogoče podaii opis inovacijskih dejavnostl ne pa tudi pojasniti okolifičine, ki inovacijsko dejavnost v TOZD vzpodbujajo aii zavirajo. Prt vrednotenju podattcov kaže upoStevati določitev enote opazovanja. TOZD s področja proizvodnje. TOZD združene v DO in sestavlje-ne organizacije - tudi preko meja občine -imajo del dejavnosti na področju inovacij (ra-zvojne službe) 3e vedno združene v skupnih siužbah, kar pa v podatkih ni prikazano. Pri vrednotenju podatkov pa kaže upošteva-ti tudi raznollko proizvodno - tehnološko se-stavo ter vefikost zajetih TOZD, kar inovacij-sko dejavnost različno pogojuje in terja (nudi) različne možnosti za njeno organizacijsko iz-petjavo. Vrednost rezultatov pa zmanjšujejo tudl subjekttvni vplfvi izpolnjevalcev vprašal-nika. Poročilo je sostavljeno kot opis zbranih po-datkov za 27 TOZO In torej nakazuje povprečja in skupne podatke. Vsebinska sestava poroči-la je skladna z vpraialnikom in zajema: (1) kadrovsko sestavo zajetth TOZD, (2) osnove razvojne usmeritve, (3) nagrajevanje Izumov, tehnifinih izbolj&av in koristnih pred-logov, (4) organiziranost dokumentacijske tn razvojne dejavnosti, (5) osnove in ocena sode* lovanja TOZD z razvojno raziskovalnimi insti-tucijami, (6) razvojne naloge TOZD v tekočem lelu in sodelovanje raziskovalnih ustanov pri njihovem reševanju. (7) sodelovanje TOZO z ORS. PRS in RSS. V nadaljevanju poročila pomeni v oklepajih navedeno število (27) Stevito TOZD, na katere fts nana&a dotočena ugotovilev (1) KAOmOVBKA MSTAVAIN ^^^ PROBLEMI Med zajetimi TOZD je večina (15) manjših, z do 200 zaposlenimi delavci in le 2 TOZD z nad 1000 zaposlenimi, Kadrovska sestava, oprede-Ijena z razmerjem med delavci glede na izo-brazbeno skupino oz. kvalifikacijo je: VIS VIŽ 5REDNJA VKV KV PK NK 243 196 617 162 1927 2405 1347 Seveda so razmerja med delavci glede na izobrazbo in kvalifikacijo bistveno razfična v posameznth TOZO, razkrito povprečje pa kaže neustrezno zastopanost VKV defavcev, kar verjetno pogojuje (ne-) sprožanje tehničnih IzboljSav in kortstnih predlogov neposredno v delovnem procesu. Opazovane TOZD nakaiujejo kadrovske pri-manjkljaje na poklicnih profilih na vlsokl »topnjl: intenirski proftll ekon. inpravnikl ostafi 86 27 7 Skupno vlftjl itopnjl: Injenirskiprofili ekonomisti in pravniki ostali Skupno •r«dn|a ¦topn|a: tehnični profili ekonom. in admlnistrat. oatali Skupno 120 59 . 17 ___2 78 89 46 30 165 Podatki torej nakazujefo vetik kadrovskl pri-manjkljaj, ki pri visoko izobražemh zajame kar 50% vseh zaposlenih kadrov \n med njimi pre-sežen dol inženirskih profilov. Brez dvoma pri-manjktjaj inženirskih kadrov pogojuje inova-cijsko dejavnost v TOZD. VpraSanja, kaj so delovne organizacije ukrenile, da bi zmanjSale kadrovski deficit, nismo postavtli. (2) OSNOVNE HAZVOJNE USMERITVE Opazovane TOZO proizvajajo za domače tr-iiiče (24) in le tri (3) za tuje in domače tržtSče hkrati. Med njimi jih (9) za v prihodnje načrtuje usmeritev na tuja tržiSča. Med opazovanimi TOZD (3) nimajo izdela-nega srednjeročnega razvojnega načrta. Kva-litete Brednjerofinih načrfov nJsmo ocenjevaif, v njih pa so nakazane aledeie temeljne na-loge: - poveiati Izvoz (1) - razSiriti sodelovanje z domafiimi DO (1) - modetnizirati, izboljSati tehnologijo, stro-je.....(8) - povefiati proizvodnjo (3) - proizvajati nove izdelke (7) - druge naloge (4) Večina srednjeročnih nafirtov definira te po-samezne naloge - ali pa so navedbe neizčrp-ne. Nakazane naloge pa terjafo raz&iritev ino-vactjske dejavnosti. Kajti le z tnovacijsko de-javnostjo je mogoče pričakovati dosežke na osnovnth smereh razvoja v opazovaniti TOZD (razSiritev kapacltet - 13, modernizacija ob-stoječih kapacitet - 22, rekonstrukcija proiz-vodnje - 6). m NAORAJEVANJEINOVACU Samo del (15) opazovanih TOZD ima pravil-ntke o nagrajevanju inovacij in le (4) TOZD strokovno službo za evidenltranje inovacij. V večini opazovanih (15) TOZD primere te-hničnih izumov obravnava posebna komisija, vendar v nobeni opazovani TOZD v letu 1977 niso imeli primera tehničnega izuma. Stevilo inovacij v opazoravnih (27) TOZD v tetu 1977: izumi 0 lehnične izboljšave 54 koristni predlogi 61 Tehnične izboljiave in koristni predlogi niso v cetoti zajeti z uslreznimi načini materialnega nagrajevanja! - razvojni problemi (1) - samoupravna organiziranost, dohodkov-ni odnosi (1) - organizacija raCunalništva (1) - analiza surovin in izdelkov (4) - tzboljSanje organizacije dela in tehnologl-je(3) - drugo (6) Deset opazovanih TOZD takih problemov sploh ni navedlo. Navedeni problemi pa so dokaj sploSni - in izražajo neizoblikovano predstavo o možno-stib in vlogi znanosti v razvojnem usmerjanju. Večina (5+7) teh problemov je sicer vključena v raziskovalne projekte v okviru razvojnih na-črtov, le v (6) TO2D pa so te probleme prenesfi v reševanje, jih poverili neki ustanovi. (6) RAZVOJNE NALOOE TOZO V TEM LETU IN POVE20VANJE Z RAZISKOVALNO SFERO Kot temeljne razvojne naloge v tem letu so v opazovanih TOZD opredelili; - modemizacijo proizvodnje (7) - povečanje proizvodnje (2) - uvedba novih izdelkov, proizvodov (13) - drugo (4) -ANKETA RAZISKOVALNE SKUPNOSTI OBClNE BEŽIGRAD Inovacijska dejavnost premalo razvita (4) DOKUMENTACUSKAIH RAZVOJNA OEJAVNOST Večina (17) opazovanih TOZD nima doku-mentacijske službe za spremtjanje napredka na področju stroke; le deloma pa uporabljajo tujo (15) strokovno literaturo v angleSCini (5). francoščini (3) in nemščini (7). Večina TOZD ima naročeno večje ali manjše število doma-Čth strokovnih revi/ oz. glasil, medtem ko v (9) TOZO tujih strokovnih glasil s področja stroke ne spremljajo. Večina opazovanih TOZD (20) ima neko or-ganizacijsko obliko na področju razvoja. pred-vsem kot razvojni oddelek (21). stužbo (6). inštitut (2 -?); (7) TOZD pa nima razvojne službe. V teh razvojnih službah deluje: VIS 69 VIŠ 29 SREDNJA 87 OSTALO___________________________43 oziroma skupno 228 delavcev - in od tega slaba tretjina vseh visokoizobraženih in pri-bližno 3% vseh zaposionih delavcev v opazo-vanih TOZD. (5) OCENA SODELOVANJA Z RAZISKOVALNIMI USTANOVAMI Pri razvojnem načrtovanju večina opazova-nth TOZD sodeluje z raziskovatnimi usta-novami zunaj OZD (2), nekatere (5) pa le z drugimi TOZD znotraj OZD ali pa z nikomer (2). IzkuSnje v sodelovanju z raziskovalno ra-zvojnimi ustanovami opazovane TOZD oce-njujejo pozitivno (9) in le v enem primeru ne-gativno. Ta sodelovanja so v glavnem (18) utemeljena na pogodbenih odnoslh - In le dve TOZD navajata dohodkovno osnovo sodelova-nja. Slednje bi kazafo posebej proučitil Kot probleme v opazovanih TOZD, kl bi jlh bilo potrebno rešiti s pomočjo znanosti so navedli; Na vpražanje, ali imajo za uresničitev razvoj-nih na(og polrebne kadre - strokovnjake, se oblikuje negativen odgo-vor, skladno z oceno kadrovskega pri-manjkljaja. Le v (6) TOZD imajo za to ustrezne kadre, v (10) deloma in v (10) sptoh ne. Opazo-vane TOZD kadrovski primanjkljaj re5u/ejo v glavnem v sodelovanju z drugimi ustanovami (15). Na vprašanje, ali objavljajo tastne izstedke, večina (17) TOZD odgovarja zavrnilno, (9) jih občasno obiavlia, ena (1) TOZD pa jih redno objavlja. (7) SOOELOVANJC Z RAZISKOVALMO SKUPNOSTJO Med vsemi opazovanimi je (8) TOZD naved-(o, da nameravajo svoje problemo v obliki pro-jektov predložtti RSS v sofinanciranje, mod-tem ko v drugih take projekte financirajo \z združerith sredstev (2) in tastniti sredstev (7) ali pa takih problemov nimajo. Ove (2) TOZO nameravata zaprositi RSS za kredttiranje nabave raziskovalns infrastruk-ture. V (6) TOZD so pripravljenl v okviru ORS razpravljati o svojih znanstveno-raziskovatnih dosežkih, medtem ko ostali (13) menijo, da je to 5e prezgodaj - ali pa nič ne menijo (8 - -ne vem«). (6) TOZD navaja. da so dosfej ie uporabljali združena sredstva RSS za ftnanciranje razi-skovalnih nalog. Med 27 TOZD jih je podpisnic. - sporazuma o ORS (14) - sporazumov o PRS (14) - sporazuma o RSS (16) Raziskovalca prejema (8) TOZD redno. (6) občasno, (13) pa sploh ne. Z delavci ORS opazovane TOZD doslej v giavnem (27) niso bile v stiku. Posebnih predlogov v zvezi z raziskovalno dejavnostjo - ob zaključku ankete - v opazo-vanih TOZD niso DOdali.