583 Mojca Leskovec Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani Slovenija mojca.leskovec@ff.uni-lj.si PRIMA 1 IN 2: UČNO GRADIVO ZA ZAČETNO UČENJE NEMŠČINE Retelj, Andreja/Krajnc, Irena/Triler, Barbara/Maležič, Marinka/Dežman, Jelka/Kostajn- šek Poštrak, Gertruda (2019): PRIMA 1: Učbenik za nemščino kot 2. tuji jezik v 4. razre- du osnovne šole. Ljubljana: DZS. ISBN: 978-961-02-0987-4, mehka vezava, 104 strani, 16,50 €. Retelj, Andreja/Krajnc, Irena/Triler, Barbara/Maležič, Marinka/Kostajnšek Poštrak, Gertruda (2018): PRIMA 2: Učno gradivo za začetno učenje nemščine. Ljubljana: DZS. ISBN: 978-961-02-0922-5, mehka vezava, 103 strani, 17,90 €. 1 UVOD Prenovljeno učno gradivo za začetno učenje nemščine Prima 1 in Prima 2 poleg pregle- danih učbenikov in delovnih zvezkov, ki so na izobraževalnem portalu eVedež (evedez.si) dostopni tudi v e-obliki, obsega še zvočne posnetke, prav tako dostopne na portalu eVedež oz. kot avdiozgoščenko. Strokovni svet Republike Slovenije za splošno izobraževanje je na svoji seji 18. 4. 2019 potrdil učbenik Prima 1 za uporabo pri neobveznem izbirnem pred- metu nemščini kot drugem tujem jeziku v 4. razredu osnovne šole, na svoji seji 20. 5. 2021 pa učbenik Prima 2 za uporabo pri neobveznem izbirnem predmetu nemščini kot drugem tujem jeziku v 5. razredu osnovne šole. 2 ZGRADBA UČNEGA GRADIVA Učbenik kot osnovno učno sredstvo sestavlja šest (Prima 1) oziroma pet (Prima 2) te- matskih sklopov, ki se dalje členijo v skupno 19 (Prima 1) oziroma 14 enot (Prima 2), za vsakokrat dva zaporedna tematska sklopa pa sta uvrščeni dodatni enoti, namenjeni utrje- vanju prek igre. Vsakega od tematskih sklopov uvaja stran s fotokolažem in izpostavlje- nimi pomembnimi besednimi zvezami ter navedbo zastavljenih učnih ciljev v nemščini Mojca Leskovec: PRIMA 1 IN 2: UČNO GRADIVO ZA ZAČETNO UČENJE NEMŠČINE DOI: 10.4312/vestnik.13.583-585 584 VESTNIK ZA TUJE JEZIKE/JOURNAL FOR FOREIGN LANGUAGES in slovenščini, zaključuje pa ga portfolio, sestavljen iz kratkega testa in samoevalvacijske lestvice doseženih ciljev. Enote obsegajo po štiri (Prima 1) oziroma šest (Prima 2) strani, v temo vsake od njih pa uvaja strip, v katerem nastopajo glavne figure priljubljene učbe- niške serije. 3 VSEBINA UČNEGA GRADIVA Šest tematskih sklopov Prime 1, tj. Jaz in ti, Praznujemo, Igranje iger, Šola, Živali, Hra- na in pijača z enotami Živjo, Kdo je to? Kaj je to?, Adijo!, Vse najboljše!, Odlično je!, Kaj pa je to?, Igramo se bingo!, Kaj počne papagaj?, Imam bingo!, V šoli, Učimo se, Moj urnik, Kam pa greš?, V živalskem vrtu, Pazi, Anna!, Živali na kmetiji, Tako sem žejen!, Kaj želiš? in Sit sem!, oziroma pet tematskih sklopov Prime 2, tj. Prosti čas, Zdravje, Po- tovanja, Oblačila in skrb za telo ter Stanovati z enotami Bi igrali nogomet?, Zgoraj, spo- daj, levo in desno, Nogomet ali televizija, Kaj je narobe?, Pri zdravniku, Solata z Lori, Peljimo se k jezeru, Potovalna mrzlica, Pripravljamo prtljago, To ni mogoče, Na pomoč!, Koga je strah?, Razbojniška hiša, Policija prihaja, posega k tematskim sklopom Jaz in moj svet, Moje ožje okolje in Moje širše okolje ter temam predstavitev sebe in drugih, moj dom, predstavitev šole, dejavnosti in načrti, prebivalci in jeziki, vas, mesto, javne službe, park, gozd, rastline in živali, naravna in kulturna dediščina, kot jih opredeljuje učni načrt za drugi tuji jezik kot neobvezni izbirni predmet v osnovni šoli. 4 RAZVIJANJE SPORAZUMEVALNE ZMOŽNOSTI Učenci in učenke s Primo 1 in 2 pri pouku postopno razvijajo sporazumevalno zmož- nost v nemščini kot tujem jeziku tako, da razvijajo jezikovne, sociolingvistične in prag- matične zmožnosti. Zlasti prek sprejemniških in interaktivnih, v omejenem obsegu pa tudi tvorbnih sporazumevalnih dejavnosti učno gradivo učence in učenke sistematično usposablja za osnovno sporazumevanje z govorci in govorkami nemščine v preprostih vsakdanjih situacijah, pri čemer upošteva zanimanja ciljne skupine, tj. otrok v starosti od devet let dalje. 5 METODIČNO-DIDAKTIČNI PRISTOP Učno gradivo Prima 1 in 2 temelji na komunikacijskem pristopu in je osredinjeno na učenca/učenko. Skladno s heterogenimi učnimi skupinami pri nemščini kot neobveznem izbirnem predmetu v osnovni šoli omogoča notranjo diferenciacijo in individualizacijo v fazi načrtovanja in izvajanja: navodila za delo podaja v tujem jeziku in materinščini, po- nuja nabor raznolikih tipov nalog in pristopov k nalogam (od povsem do delno vodenih), 585 vpeljuje besedila v različnem obsegu in omogoča postopno nadgrajevanje besedišča. Do- datno spodbudo v smeri izvajanja diferenciacije ponujajo tudi v gradivo uvrščene dodat- ne enote Čas za igro. Učno gradivo Prima 1 in 2 upošteva večjezičnost ter izrabi predhodno pridobljena jezikovna znanja in izkušnje z učenjem jezikov, s čimer sledi didaktično-metodičnemu načelu raznojezičnosti pri pouku drugega tujega jezika. Učenci in učenke tako primer- jajo poimenovanja v nemščini, angleščini in slovenščini, v navedenih jezikih pojejo in pišejo pesmi, iščejo slovenske ustreznice nemških rekel in se srečajo s pozdravi v števil- nih evropskih jezikih. V enotah obravnavane teme, kot so šolski predmeti, živali, vrste športa, hrana in pijača, deli telesa, meseci in letni časi, oblačila, poleg tega na več mestih z nekaj spodbude učitelja/učiteljice omogočajo vključevanje angleščine kot večinskega prvega tujega jezika. Večjezičnost in medkulturnost pa učno gradivo Prima 2 v okviru enote Potovalna mrzlica tudi tematizira. 6 ZAKLJUČEK Ocenjujem, da učenci in učenke po predelanem učnem gradivu Prima 1 in 2 v nemšči- ni kot tujem jeziku zmorejo razumeti in tvoriti prva zelo preprosta govorjena in pisana besedila, ki se nanašajo nanje in njihovo ožje okolje. Učno gradivo podpira zanimanja ciljne skupine in spodbuja veselje do učenja, hkrati pa omogoča tudi diferenciacijo in individualizacijo. Poleg tega je pregledno in preprosto za uporabo ter tako učencu/učenki in učitelju/učiteljici prijazno. Mojca Leskovec: PRIMA 1 IN 2: UČNO GRADIVO ZA ZAČETNO UČENJE NEMŠČINE