Poštnina plačana v gotovini Posamezna številka 1 Din. Leto III. Izhaja vsakega 1. in 15. v mesecu. Letna naročnina 25 Din, za inozemstvo 40 Din. NA MEJAH Štev. 21. ček. račun št. 12.866 Telefon Jesenice 625 Uprava In uredništvo: Jesenice, Krekov dom LIST ZA GOSPODARSTVO, PROSVETO IN KULTURO Jesenice, 1. novembra 1938 Proč s krinko Tako radi trdimo, da živimo v času, ko je treba na različnih mestih krpati in urejevati na moč lahkomiselno družbo. Pa jo krpamo — samo skromno krpamo, ozdraviti pa je nikakor ne zmoremo in kakor v očitek naši časovni zrelosti omagujemo. Pogoditi v pravo bi se reklo: pre-plitki smo, preslabi, strah nas je pred tvori, ki bi se nam na mah odkrili, čim bi to težko krinko vrgli raz družbe, ki močno zaudarja po zatoh-losti. In vsi možje, ki se tako radi sklicujejo na svoje poslanstvo, bi morali vedeti prvi in priznati prvi, da stoje vrhovi družbe na trhlih temeljih in da je njih poslanstvo obseženo samo v tem, da vršijo priganjaško službo med gotovim delom ljudstva, ki mora te vrhove družbe ob potu svojega obraza podpirati, da se ne zrušijo in z njimi vred tudi priganjači sami, ki se okrog njih preganjajo in pravdajo za Sojino perje. Na tem majhnem, začasnem prostoru, ki ga imenujemo polje javnega udejstvovanja, je vsa tista klavrna, smrdljiva navlaka, za katero se besno bore samozvane! in z njo ubijajo zdrava in koristna dela pravih mož, ki delajo med narodom, mu pomagajo nositi bremena in se nesebično žrtvujejo samo zanj, Tukaj med narodom ni sebičnežev, častihlepnežev, ni sledu o mazi-Ijencih kulture, ne o orokovičenih in zlikanih pravdačev — ni jih! Ti so tam, kjer za narod ni mesta, za katerega je preokoren, preumazan, premalo kulturen, ki ni dorasel oslajenim družabnim olikam, ki ni za sladko in bleščečo, po lakajsko krojeno »demokracijo«. Tisti, ki je zdrav člen zdravega naroda, more biti samo vesel, da je ta prepad med salonsko »demokracijo« in narodom nepremostljiv, čeprav ne trdimo, da narod tja ni vabljen, u tega vabila noče slišati, ker noče hiti gost oholih samo-zvancev, ki bi ga hoteli gostiti z idejnimi slad-korčki, čeprav je nad njihovimi vrati z debelimi črkami zapisano: Vse za narod! Ta krilatica, ki je bojno orožje teh salonskih kulturonoscev (uboga demokracija, kdo vse hoče vršiti svoj apostolat), je prej ko slej samo mrtvi sestavek črk — nič drugega — zgolj psevdonim, Za katerim se skrivajo, ker se sramujejo lastnega dvoživkarstva ali pretvarjanja. Zakaj kdo ki ne igral dve vlogi hkrati, če podreja narodove koristi svoji osebni sreči in časti, ali kdor Je apostol in izkušnjavec v eni osebi. Za končni račun moramo sešteti vse te prelepe lastnosti človeka, ki so sestavni del njegovega »demokratskega« čustvovanja in udejstvovanja, pa pridemo do jasnega spoznanja: demokracije danes ni in je ne bo, dokler bo osebna korist nad občestveno, ali dokler bo demokracijo predstavljala gola črka v rokah poedinca, ki jo po mili volji in osebni težnji lahko spreminja sebi v korist in zmerom — v škodo ljudstva. INa vso to navlako in izprijenost te salonske »demokracije«, ki z demokracijo niti v sorodu ni, smo hoteli pokazati danes, ko se oborožuje s krepi ji v svoji notranjosti in se v sladki vab-Ijivosti kaže pri belem dnevu. iN i spala vsa tri leta, ampak je bila le toliko onemogla, da se genila ni. Sedaj je prišlo vanjo spet novo življenje. To življenje pa je čas, ki je prinesel s seboj polno torbo lectovine, ki ji pravimo kandidature z lepim imenom. Ni čuda torej, da se je ta salonska »demokracija« pohlepno zgenila in na mah vzljubila ubogi slovenski narod — vzljubila je ubogega delavca v tovarni, ki se ji šele zdaj zdi vreden pomoči, vreden, da stopi \ njen bleščeči hram pred obličje Mamona. Sreča in blagoslov lije danes iz teh lakajskih izvoljencev, ki so sneli rokavice raz tolstih rok in zaprli svojo bahavost v blagajne, da ni nikjer niti slutiti ničesar drugega kot golo sočustvovanje, prekipevajoče usmiljenje in glej — še s krščansko ljubeznijo do bližnjega so si okitili svoje jezike in se dajo delavcu in trpinu občudovat in poveličevat v svoji skromnosti. Takšna je danes ta salonska in lažna demokracija, ko jo vidimo v obleki kot berača, ki je cunje kupil ter si jih nadel nase, da je lahko skril svoje pravo lice in zbudil ljubezen soljudi. Kolikor pa je ta »demokracija« v svoji preobleki iznajdljiva, tako podcenjuje spomin naroda, ki ni pozabil, kakšna pota je že hodila in v kakšni družbi jo je videl. Tako bo tudi sedaj v teh dneh, ko se še bolj hroma kot kdaj koli ponuja vsem, ki so ji enakovredni, da ji pomore j o pri pohodu med narod, zakaj on se pripravlja, da i zmeče plevel od svojega zrna in med njim je tudi — ona, lažna demokracija, ki ji je delavec in kmet že določil sramotno mesto v življenju naroda, po katerem jo bo slehernik spoznal ter ji pokazal hrbet. Z Jesenic Naš telefon. Jesenice se razvijajo. Kakor .povsod, tako tudi pri nas vse teži za napredkom. Obrtnik, trgovec, hotelir in gostilničar — тее gleda za tem, da bi is v oje odj'emalce in naročnike zadoTOljil. To potrjuje dejstvo, da je že dalj časa vloženih na poštno ravnateljstvo mnogo ipro.šenj za dodelitev in instalacijo telefona. Marsikomu od teh prošnjikov bi bil telefon naravnost nujna .potreba, toda žal v naši telefonski centrali je zmanj-'kalo proistora na avtomatskih aparaturah. Te dni se bo montirala zadnja proista številka enemu izmed jeseniških go-i:ipodov zdravnikov. Vsi merodajni čkiitelji, tako obrtne, trgovske in druge organizacije pa bodo morale s pomočjo občine začeti akcijo, da se v telefonski centrali napravi predvidena in nujno potrebna povečava, da iboido prosilci mogli brez ovir dobiti že dolgo zaprošene telefone, ikiso za sodobno poslovanje nujna potreba. Toda začeti je treba takoj, in sicer energično! Reklamacije za volitve. Po razipisu državiio-zborskih volitev je bilo hiogoče dva tedna popravljati volilne imenike in vpisovati nove, ki še niso bili vpisani in imajo pravico voliti. Z delom je bila obreme-menjeaia 'zlasti občinska uprava, ki je morala dajati potrdila in ugotavljati pravilnost reklamacij. Tudi na policiji so imeli te dneve nekoliko več dela. Posebno živahno se je ,pa delalo v pisarni JRZ. Ta pisarna je poskrbela vpis 70 inovih volilnih upravičencev in najmanj toliko pupravikov. Reči moramo, da je pokazala JIIZ veliko delavnost, volilci pa veliko zanimanje. Ker je to nekako znamenje za bodoče volitve, lahko sklepamo, da bo JKZ tudi pri volitvah daleko preduja-čila pred drugimi skiu-pijiajni. Delavci pri KID brez tople hrane. Po odredbi vixistva tovarne K ID od I. novembra dalje ne bodo 'Smeli več svojci 2 prinašati tpple hrane delavcem. Delavci pri KID ibodo morali v 'bodoče (ako ta odredba ne bo morda preklicana) delati polnih otsem ur brez tople hrane. Vprašamo ipa tiste, ki so očetje te odredbe, ali so oni kdaj poizkusili delati osem ur vsak dan in nolben-krat v teku osmih ur zaužiti tople hrane. ZZD je takoj ob razglasu te odredJje storila potrebne korake. Tudi naiši listi so opozorili vodstvo KID na krutost te odredbe in apelirali na uvidevnost vodstva, naj ukine to odredbo. Naš list se bo za to zadevo zavzel z vso vnemo in ne bomo nehali, dokler ne ipri'[k)moremo našemu delavstvu s,pet do tople hrane. Čudimo se, da KID ne opazi te velike neskladnosti med svojim ravnanjem in velikimi izdatki za poletne izlete za delavce. Kakor moramo na eni strani z priznanjem omeniti, da je KID za zdravje svojih delavcev priredila več izletov v naravo in izdala za to velike vsote, tako moramo na drugi strani ugotoviti. da jo z ukinitvijo donašanja tople hrane podrla vse listo, kar je z izleti zgradila. Morda ima Kil) kake vzroke, zakaj je izxlala to odredbo. Morda so svojci, ki so donaišali hrano delavcem. kaj zagrt^ili proti avdijenco«. Gospod posebnih .s!užJ)enih zmožnosti so se v kabinetu dostojno predstavili ter razpoložili po zeleni , mi/i svoja sijajna priporočila (ne pozabimo, da je bilo to še v dol)i njegovega začetka). Kaj je sledilo tem, ne bomo pogrevali. Na.s zanima le to, da je uslužbenec takoj, ko je v kabinetu opravil — kako ne bi, političen človek s prijwrocili — na vso sajM) hitel v kavarno in napisal navdušeno in s primernimi pri])ombami oslajeno pismo na podjetniškega gos]K>-darja ter na podjetniškega 0]x)zicionalno političnega vodjo, v katerem je skromno javljal svoj sijajen uspeh. Pismia je odposlal priporočeno, da bi jih on sam ne prehitel, zakaj silno se nui je mudilo pred obličje iKxljetuiikov, da čimprej prejme novi ,klin napredovanja. Ni se motil, ushižiljtTiec namreč, zakaj imnogo bo'j je on poznal svoje gospodarje kot oni njega. (V tem je vsa njihova smešna tragika.) Njegovo služlieno stališče se je na mah močno okre])ilo, zaupanje podjetnikov do njega se je utrdilo tako, da gosijmlarji sami niso niti opazili, kdaj jim je zrasel do glave ter ix)stal politični svetovalec in insipirator zunanje podjetniških udarcev proipa^^ande dvomljive vrednosti. I ako je ta uslužbenec znal pričarati prixl oči zadovoljnih podjetnikov vso svojo ve'javnomt in skoraj odločujočo osebnost v javnem življenju (kot vpri-vatnikc seveda) v tako močni koristnosti za iixxijetje, da so mu poverili .še pismeno vodstvo propagande med delavstvom v obliJti [Kvdjetniškega časopisa. Tako so i)ili uslužbenec kot podjetniki kar očarani nad to zamislijo (prvi zaradi tega, ker strašno rad pisari iz notranje potrebe, koristiti delavstvu v težki tlaki, in drugi zato, da dajo možnost uslužbencu razviti njegov veliki smisel za absolutno .korist podjetja), da so pozabili na najvažnejše: kako usmeriti idejno plat tega propagandnega lista, da ne bi zašel v prevelika nasprotja s socialnim čustvovanjem delavstva ali z golo pravičnostjo. Za podjetje ta napaka ni bila tako občutna, ker je nastala navzkrižja umelo zravnati s pritiskom ostrejših delovnih pogojev, toda za uslužbenca, ki je to funkcijo vršil na iniciativo podjetja, je postalo usodno. Zakaj? KljuJ) temu, da ga je tisto prepričanje, ki ga je trenntno imel v rabi, naganjalo k lastni iniciativi pri usmerjanju lista, se je hočeš nočeš moral podvreči cenzuri podjetja. Šele zdaj se je zavedel, da je v trdih kleščah, ne toliko pri podjetju (službeni pogoji ga vendar niso mogli presenetiti) kot v javnosti, v kateri se je ])o svojih funkcijah vidno politično oqjre-delil. Podjetniški list je na primer prinesel uvodnik, ki je javno obsojal tisto, kar je zunanji krajevni list, pri katerem je uslu'žljenec kot privatnik sodeloval. jasno zagovarjal — ali — kar je krajevni list obsodil (podjetniško politiko z delavstvom itd.), temu je podjetniški list pisal slavospeve. Naenkrat je bilo jasno, da se ta uslužbenec le toliko oklepa svoje, jjolitične opredeljenosti na zunaj, kolikor ga pod;|)ira in drži v časti pri podjetju, ta čast pa, ki mm jo je i)odjetje izkazovalo, ni bila v bistvu nič drugega kot hvaležnost, ker je srkalo po njegovih političnih stikih nemale ugoodjetje tako cenilo in opravičevalo njegovo prečudno skiižbeno razmerje. Iver smo dognali, zakaj se je moral uslužbenec na mah sprevrefi v svoji frnikfiji, ?.ivijo dr. Korošec!« Temu vvikliku so sledili še drugi in cela množica je močno vzklikala našemu voditelju. kaipetan Mešterovič ukaže nasaditi bajonete in razporedi orožnike od vrha griča Гат, kjer se prodaja sodavica Doinžalčana X. mi ne pijemo*. Kaikoi- geni pozneje zvedel, je imela ta agitacija usodne gos|>odarske posledice za imenovanega ])odjetni,ka. .Med tem so se množice že pomaknile na široko glavno cesto med društvenim domom in ciomža'sko pošto. Čim bolj -o orožniki silili vanje, tem i)olj je to dražilo ljudi. l'o mojem iskrenem mnenju bi se vsi, ki so bili pri maši v Domžalah, v 20 minutah razšli na svoje domove. Prišlo ibi kvečjemu do vzklika-nja dr. Korošcu iu slovenskemu naro.Možje in fantje! Zbrali smo se danes na Coričici v Domžalah, da prisostvujemo maši za našega voditelja dr. Antona Korošca, da zanj molimo in ga s številno udeležbo tudi počastimo. 1 o smo tudi v najlepši meri storili. Sedaj pa pokažimo, da smo vredni pristaši tako velikega voditelja in se mirno ter dostojanstveno razidimo. Za zaključek mu še vsi trikrat zaikličimo krepak živijo! Trije krepki vzkliki in je kilo vse mirno. Ljudje .so se mirno razhajali kakor to storijo jk) vsaki nedeljski maši. Tako so se končale »domžalske demonstracije«. Veliko se je zahvaliti modrosti kapetana .Mešteroviča. da ni prišlo do rabe orožja. Najboljše J)i ])a bilo, če oblast vobče ne l)i pošiljala nad mirne ljudi orožnikov. Cruča fantov se je po končanih ^dogodkih* zbrala pred orožniško postajo, kjer so l)ili priprti aretiranci. Glasno so zahtevali, naj jih izpustijo. Ko smo tudi to dosegli, se je vse zadovoljno razšlo. (Dalje ])rihodnjič) Neobdelani prostor med nami Zadnje počitnic-o .sem zapravil. Tako pošteno &шг^\дЈ. kakor zna Ic študont. I'reselili smo se 1ЛГ1 111 iicnadoinu .41411 .se znašel v novem okolju (eiulno. kako 1i že pri i katoliško misleči (lorjanci se pripravljamo na W) letnico Katoliškega prosvetnega društ\ a. v sleherno hišo lisi -Na mejah«, ki je i/vireii slovenski lisi! V slogi le moč Al kil j \lu(la (laiio- lui sNotii tak nemir, takšna /meda in nc/udovoljsivoi' Kdo jo tciiui ki i\ ? Mnogi /\iiičajo \so kri\do na katoliško Ccikcv, na (liiliovnikc. kakor i bili oni v/.rok vse nesreče; drugi valijo krivdo na kapitaliste (in pri tem /opet mislijo na sv. Cerkev); tretji na razne \ lade itd. Kes je, da Pil Ni'iular — pride čas. ko marsikdo .sprevidi, kako daleč .je zašel v neko čudno .sniur mimo vasi in mimo ljudi. 1'rav ta življenjska nevezanost študentov je naš naj\ ečji iproblem. Nismo \ členjeni v skupnost svojeg'a kraja, svojega ljudstva. marveč se nam zdi vse to kot slučajna določenost, ki pač nima nobene zveze z našim iposlan-sivom. Za to govore dejstva. Dejstva na primer, da se študenti tu gori tako malo poznamo (\ s\ ojem kraju morebiti že, pa še v svoji vasi smo tako daleč), dejstva, da tako malo študiramo prav svoje razmere — menda ga ni kraja na svetu, ki bi ga manj poznali ko svojo vas — dejstva. da nas ljudstvo ne pozna in noče poznati dejstva, da tako malokrat zaživimo tisto pravo stanovsko študentovsko življenje. Študeiiit se med počitnicami spremeni v ne vem kaj: letoviščarja. razku.štranega pesnika, razgrizenega filozofa, uradnika, domačega miljenčka. Pozabili smo na svojo stanovsko zavest (koliko nas je!), preko katere se bomo mogli miru« so (Podol>ni tistemu, ki je •zidal svojo hišo na pesek. Na svetu ne bo prej djolje, dokler se člove-veštvo ne vrne nazaj k Bogu. »Iščite najprej hožje kraljestvo in vse drugo se vam bo dodalo*, tako pravi Jezus svojim poslušalcem, kar velja seveda za nas vse. Človek, ki odpade od Boiga, postane ošaben, se noče več ukloniti, noče več poslušati glasu svoje vesiti, se tudi noče pokoriti svojim predstojnikom, ker meni, da je to za človeka poniževalno, svobodnega človeka nevredno. Jezus sam je hil pokoren, pokoren do smrti na križu. V ipoikor-nosti in ponižnosti je pa l/omd dcMc! HRANILNICA IN POSOJILNICA NA JESENICAH obrestuje v%e stare in nove vloge po 4 o/o. Nove vezane pa po 5 o/o- Vaš denar je varno naložen pri njej. Zanjo garantirajo hranilnične rezerve, kakor tudi vsi zadružni člani z vsem svojim premoženjem, Najmanj stokratna je ta garancija. Hrofasivo iv.Gogala Pripravili smo veliko izbiro gotovih oblačilnih predmetov,štofov, raznih najnovejših vzorcev za obleke, suknje, Hubertus plašče, nepremočljive vetrne suknjiče (Vindjake), razno perilo, klobuki itd. V naši krojaški delavnici izdelujemo vsa moška, dečja oblačila ter damske plašče in kostume po najnovejši modi in brezhibni izdelavi. Prlporola se trtfovino In hroJaStvo pri „Ooaolu" no Jesenicah Širite naš list „Na mejah" Damski plašči ш najnovejše fasone (že od ^5 280 din dalje) = Moške suknje g brezhiben kroj = Hubertusi g ženski, moški in šoferski = (moški 260, 290, 320 din) Ш Košir, Jesenice ■ Plašč lahko že sedaj Ш izberete in rezervirate = m Pijte in jejte poceni in dobro Kdor hoče poceni jesti, pride V Krekov dom Kdor hoče dobro jesti, se abonira V Ljudski kuhinji Kdor hoče dobro in poceni piti, mora priti V Katakombe Prišla je velika količina izbornih vin. Vsak se lahko sam prepriča, da je to resnica б ključ do človeške sreče. Bog kaznuje ošabne in ne,pokorne. In če je ves naroči ošaben in inepo-koren, kaznuje tudi ves narod, pa лај bo še tako ištevilen in mogočen. Poglejmo malo v zgodovino! Xje so sedaj mogočni Rimljani? Kje nepremagljivi lluni? Ošabni Napoleon je strahova! skoraj vso Evropo, končal je kot pregnanec na revnem otoku. Av-stro-Ogrska je strahova-la številne slovanske narode, izginila je s površja. Pa tudi narodi, ki se danes šopirijo in krivično razširjajo svoje meje v .škodo malih za-niičevanih narodov, bodo prejeli zasluženo kazen. Bog kaznuje narode že na tem svetu, zgodovina nam nudi za to dovolj zgledov. Ositali pa l>odo narodi, iki se zvesto oklepajo katoliške Cerkve. Neka posebna usoda pa spremlja sJovanske narode. Slovani so najštevilnejši, imajo pa najmanj vpliva na evropsko ipolitiko. Temu pa je kriva nesloga in prevelika sebičnost, ne v mali meri pa tudi premajhna narodna zavednost. Najbolj boleča rak rana na slovanskem telesu pa je nesrečna Rusija, ki nima urejenih razmer. Izključili so Boga iz svoje srtxle, zavladal je brutalni komunizem, katerega so jk>klicali v življenje sveti Cerkvi sovražni židje. Toda mnenja sem, da je komunizem v zatonu, saj v Rusiji sami ni mogel pokazati pozitivnih usipe-hov; ipo|)o,lnoma pa je odijwvedal v zadnjih nemirnih dneh. Mnogim se (Mlpirajo oči. v dneh nesreče in žalosti so se mnogi zopet spomnili svojega Boga, v katerem vidijo edino rešitev iz sedanje zmetle. Dal Bog. da bi slovanski narodi iKistali bolj zavedni in složni, s tem pa Ixxlo tudi kos vsem nevarnostim, ki jim groze. Vsa malenkostna nasprotja naj zginejo, pred seboj imejmo samo narodov blagor. Take pa, ki narod samo izkoriščajo, pa iztrebimo iz svojih vrst. Tujcu, ki preži ua nas, pa ipokažimo, da tvorimo strnjeno falango, in želja цк) našem imetju ga bo minila. Kdor zaničuje se sam, IHxIlaga je tujčevi peti. Nesloga tlači, a sloga jači. G. P. Delavci, študiratje krščansko socljalno literaturo Slavko Savinšek: Ше4Ше'хлМ{0'1^1Шисл^ (Dalje) »Dreja!« se mu je tiho odzvala iii z roko mu je šla preko čela in mu pogladila lase, 'ki so se mu bili vsuli vanj. Kakor nekdaj, kakor včasih. V Drejevi duši so se manjšali oblaki, luč je prevladala. .Mesec se je skril za novimi oblaki, reka je tiho drsela dalje preko kamenja, kakor da dremlje. Noč se je prelomila čez polnoč, zvezde so novemu dnevu nasproti utripale. Ob Ani-činem oknu pa so pričele poganjati v dveh mladih srcih rože. V dveh gredah: v eni lepe in dišeče, z velikimi cveti, v drugi opojne in razkošne, ki v hipu vzcveto in se čez noč sesujejo. »Anica, kajne, zdaj bo drugače? Zdaj, ko sem zopet doma. In tudi če vnovič odidem, ne boš dala več povoda, thi mi pišejo o tebi tako? Meni na ljubo, kajne?« »Ne morem za to, če me obsojajo, če vse črno vidijo, Dreja!« »Saj jaz jim ne verujem, v tebe zaupam, ker vem zdaj, da me imaš rada. Ali vendar bi mi bilo hudo!« »Vem, Dreja!« »Zato boš taka kot te prosim?« »Bom, zaradi tebe!« »Pa Jože, Anica?« »Nič ni z njim. Rekla sem ti že!« »Ali vendar, kako morejo govoriti tako določno, da se že letos vzameta?« . »Morda je sam kaj čenčal, saj veš, da je vedno rad gledal za menoj. 1 udi mami bi bil všeč, ker bi radi, da bom preskrbljena. Skrb jih je zame.« »Ali nič ne vwlo, da se imava midva rada?« »Vedo. Pa mislijo, da je to samo bolj od tvoje strani. In pa samo za kratek čas. \'eKako?« ».ViorNa mejah«: Andrej Križman, Jesenice. — Urejuje: Stanko Savinšek, Jesenice. — Za urednika v Ljubljani: Ignacij Zeleznik Za Zadružno tiskarno v Ljubljani: Maks Blejec.