Poitnina plaiana v gotovini izSEHENSKI VESTNIK DAFAEL GLASILO RAFAELOVE DRVŽBE V LIVBLIAN IZHAJA 15. VSAKEGA MESECA UREDNIŠTVO: LEONIšCE UPRAVA: TYRSEVA C.52 V LJUBLJANI NAROČNINA: ZA JUGOSLAVIJO LETNO DIN 12-ZA INOZEMSTVO LETNO DIN 24- OGLASI PO DOGOVORU LETO VII. LJUBLJANA, OKTOBER 193?. ŠTEV. 10 Zadeva, ki kriči po rešitvi Če smo sebe zavedni narod in država, nam mora biti naš človek na tujem mil in drag kot punčica očesa. Naš je tako, kakor je naša roka naša, to je sestavni del našega telesa. Zato smo dolžni za nje skrbeti z vso nežnostjo materinske ljubezni, z vsemi žrtvami, ki jih ta ljubezen nujno zahteva, prav tako kakor naš izseljenec z ogromnimi žrtvami svojih krvavih žuljev skrbi za domovino, kakor mu jih narekuje njegova ljubezen do rodne grude in naroda. Ponavljam že stokrat ponovljeno dejstvo, da so naši izseljenci v prvih 10 letih obstoja države poslali naši državi več kot je ves naš državni dolg. Drago, silno drago je kupil naš izseljenec našo ljubezen do njega. Zato ima tudi kupljeno pravico do nje, Gorje nam, če bomo to kupljeno pravico odrekli našim izseljencem! Nismo vredni, da smo narod, da smo država. Naša sveta dolžnost je, da si skušamo ohraniti našo kri na tujem zvesto narodu in veri naših očetov. Nobena žrtev nam v tej smeri ne sme biti prevelika, pretežka. Če smo njih mati, si bomo sami sebi pritrgali, da bomo dali njim. Nihče pa nam pri tem našem delu ne more toliko pomagati kot izseljenski duhovnik in učitelj. Brez izseljenskih duhovnikov in izseljenskih učiteljev so naši izseljenci ubiti za vero in dom. Saj imamo v tem že 50letm izkušnjo. Poglejmo si Severno Ameriko! Skoraj 40 slovenskih izseljenskih župnij, trinajst slovenskih šol, nad 100 narodnih domov, mogočne zaščitne bra-tovske jednote z visokimi milijoni kapitala, krasno izpeljane organizacije. Pa kdo jih je izvedel? Konzuli? Komisarji? še malo ne! Izseljenski duhovniki in izseljenske sestre učiteljice, Kjer teh ni, je naš živel že utonil. Prvi rod je izgubljen. Poglejmo v Nemčijo! Kar je narodno rešenega, ni rešil kak konzul, — — to je rešil kat. duhovnik in sicer celo neslovenski duhovnik. Tako je povsod. To je dejstvo, ki ga jasno in nepobitno dokazuje naša 50letna izseljenska skušnja. Severna Amerika pa je skrbela zase. Našel se je, hvala Bogu, velik dobrotnik slovenskega naroda, Irec, nadškof Ajerlend (Ireland), ki je dal s svojimi žrtvami narodu nad 60 slov. duhovnikov in celo vrsto slov. inteligentov. Je to ameriški naš Jeglič, Za to je tam sijajno, da, zgledno preskrbljeno. Drugod po svetu naše izseljensko ni tako srečno. Ali naj te pustimo zanemarjene? Ne! Stokrat ne! Tu je pa naša dolžnost, dolžnost države, da poskrbi. Kako je glede tega danes poskrbljeno? Prav nič! Vse države celo take z brezverno vlado kot je Francija, polagajo posebno važnost na to, da pošiljajo za svojimi državljani v tujino svoje najboljše in najagilnejše duhovnike in učitelje, ker vedo, koliko dober učitelj in dober duhovnik lahko stori na tujem, ne samo za izseljence, temveč tudi za državo, za njeno dobro ime in zu njen vpliv med tujimi narodi. Da pa dobe za te službe najboljše in najbolj zmožne moči, imajo po vseh večjih naselbinah sistemizirana mesta izseljenskega duhovnika in izseljenskega učitelja z dobro plačo. Nekatere države jih stav-ljajo celo na stopnjo svojih konzulov. Pri nas do sedaj še niti eno tako mesto ni ustanovljeno. Da, celo zakonske možnosti ni, da bi se moglo sploh pravilno poslati v tujino kakega duhovnika ali učitelja in mu dati primerno plačo. Več let težkega dela je vzelo Rafaelovi družbi, da je v Beogradu najprej prebila led nerazpoloženja proti ideji izseljenskih duhovnikov in še več izseljenskih učiteljev, Da, prejšnji režimi so še celo bili za to, ne samo, da se novih ne pošlje, temveč da se še oni, ki so že v tujini, izženo. Jz Francije so n. pr. s per-fidno zvijačo spravili vzorno delujočega duhovnika g. Skebeta, in ko bi se ne bilo Rafaelovi družbi posrečilo to preprečiti, spravili bi še ostala dva proč. Ko so hotele slovenske šolske sestre oskrbeti slovenske naselbine v Severni Ameriki s slovenskimi učnimi močmi, jim niti dovoljenja za odhod niso dali, češ, »da ne bodo podpirali katoliške propagandec. Cela vrsta slovenskih naselbin je morala zato dobiti za svoje slovenske šole angleške ali nemške učne moči, v neizmerno škodo nacionalni ideji med ameriškimi Slovenci, Možje, ki so se tolkli po nacionalnih prsih, so ubijali nacionalnost med izseljenci iz golega fanatizma. Rafaelova družba seveda ni odnehala, temveč .neprestano delala in delala, da bi se te razmere uredile in da bi prepričala te kroge, kako napačna in državi škodljiva je taka ozkosrčna izseljenska politika. Danes smo, hvala Bogu, tako daleč, da vlada sama misli na to in tudi pomaga, da bi se naše naselbine oskrbele z izseljenskimi duhovniki in učitelji. Toda ker ni zakonske podlage, gre strašno težko, in je vse delo zelo zamotano in zelo težko, še zelo daleč smo do ugodne in pravilne rešitve in ureditve tega vprašanja. Danes se dela takole: Ako je v kaki naselbini dober človek ali dru- štvo, da se zaveda važnosti slovenskega duhovnika in učitelja, piše Rafaelovi družbi in jo prosi posredovanju, da ga dobe. Ako ni nikogar tam takega, pa Rufuelova družba vidi potrebo, začne suma to akcijo. Nato mora sama iskati primernega duhovnika in učitelja, sama izposlo-vati duhovniku dovoljenje zu odhod pri škof. ordinarijatu, za učitelja pri prosvetnem oddellku banske uprave in pozneje pri ministrstvih: prosvetnem, socialnem in zunanjem. Nato treba z mnogim pisarjenjem skrbeti kako bo duhovnik ali učitelj plačan. Cele kupe pisem, dopisov, pro-išenj, rotenj — dokazovanja je treba, predno se to uredi. Posebno pri plači je strašno težko. Za duhovnika je edina možnost, da ga socialno ministrstvo imenuje za izseljenskega dopisnika, za kar mu sme dati iz izseljenskega fonda največ Din 2.000,— honorarja. Da s to beračijo duhovnik v Nemčiji z markami, v Franciji s franki, v Argentini s pezi ne more živeti, je jusno. Druge plače mu sploh ni mogoče nakloniti. Ako hoče torej slediti svojemu idealizmu in ljubezni do naroda, se mora ponižati za hlapca tujim narodom in si kot berač prositi pri raznih župnijah v tujini kake kaplanske ali drugačne službe, du se preživi. Naša država dolga leta izseljenskim duhovnikom niti toliko priznanja ni hotela dati, du bi jim vsaj leta tega težkega dela in žrtev v tujini štela v službena leta. Ogromno pisanju je Rafaelovo družbo stalo, da je dosegla, da se to sedaj več ne godi. Pa ko bi saj naši duhovniki dobivali ta honorar izseljenskega dopisnika. Pa v Franciji dobiva n. pr. ta honorar samo en duhovnik, dva nič. V Egiptu enako dva ne dobita nič. Hvala Bogu samo, da je idealizem katoliškega duhovnika tako velik, da zanj prenese to poniževalno stališče, prezre to prezi-runje in gara na tujem z ogromnimi žrtvami za državo in narod. Ko bi tega idealizma ne bilo, bi ne bilo razen v USA nobenega izseljenskega duhovnika nikjer na svetu. Še slabše je z izseljenskim učiteljstvom, ker učiteljstvo nima možnosti dobiti si v tujini postranskih zaslužkov. Skoraj osem let je dokazovala Rafaelova družba, da so potrebni izseljenski učitelji, vendar dolga leta brez uspeha. Prvega je spravil v tujino gospod Jože Kastelic, v Francijo, toda na lastne stroške, z ogromnim trudom in neverjetnim nasprotovanjem. Z veliko težavo smo mu izposlovali od prosvetnega ministrstva enoletni brezplačni dopust. Po enoletnem bivanju ga je ministrstvo telegrafično zahtevalo nuzaj. Enako po drugem letu. Da se gu je ohranilo v Franciji, jc stalo družbo svetega Rafaela in gospoda Kasteliea ogromno truda in ogromno finančnih žrtev. Treba jc bilo celo iti v Beograd. Da more ta učitelj izvrševati svoje vzvišeno narodno poslanstvo med izseljenci, se jo moral ponižati v navadnega tolmača pri rudniku, ki mu plača revno plačo, da se preživi s svojo družino. Pa ko bi ga vsaj pri miru pustili. Bil je anacionalen, protidržaven, izdajalski »klerikalec«. In še danes mora služiti tujemu kapitalu, da vrši to službo. Cele kupe pisem, intervencij in prošenj je bilo treba, da se mu je naklonila vsaj njegova redna plača v dinarjih. Da, bil je celo v nevarnosti, dt po zakonu izgubi svojo učiteljsko službo tu doma, Drugi učitelj je bil nekoliko srečnejši. Zadnji, ki je bil poslan v Nemčijo, je zopet doživel zelo velike težave. Glede plače izseljenskih učiteljev zopet ni ni-kake zakonske možnosti, da se pravilno uredi. Sedaj mu daje bansKa uprava njegovo mesečno plačo po stopnji, v kateri je tu doma. Ta plača mu seveda v tujini niti stanovanja ne plača. Sociulno ministrstvo priloži tej plači svojo podporo in zunanje ministrstvo svojo. Takose»ski-puca« revna plača izseljenskemu učitelju. Jasno je, da mora izseljenski učitelj veliko potovati po naselbinah, ker ima svoje učne tečaje po raznih naselbinah določene dni v tednu. Tudi za •to ni poskrbljeno, kdo naj nosi te stroške? Poleg tega tudi še ni urejeno, kdo je njegov predstojnik tu doma in kdo na tujem, Da je taka ureditev naše duhovniške in učiteljske izseljenske službe neurejena, je jasno. V resnici se moramo čuditi idealizmu duhovnikov in učiteljev, da se sploh kdo hoče dati ponižati tako-le nizko, in oditi na tako težko delo in v tolike žrtve v tujino. Pa saj bi drugi tudi nihče ne šel. Samo Slovenec gre. Ob priliki JI. izseljenskega kongresa je Družba sv. Rafaela prinesla celo to zadevo pred načelnika izseljenskega oddelka Kraljevske ban-ske uprave in predložila ureditev tega vprašanja, jasno je to-le: 1. Te razmere so nevzdržne in da koristi države in naših izseljencev zahtevajo, da se to vprašanje čimprej pravilno reši. 2. Za izseljenske duhovnike in učitelje naj se po slovenskih naselbinah ustanove službena mesta tako, kakor za vse drugo uradništvo. 3. V državnem proračunu naj se jim zagotovi tolike stalne in redne dohodke iz enega vira, kakor jih imajo duhovniki in učitelji v oni državi, v kateri delujejo, z dostavkoin potovalnih stroškov in stroškov izvrševanja njih službe, t. j. potovanja, pisarna, učna soba, učila itd, 4. Podrejeni naj bodo Kralj, bansiki upravi, ki naj izseljenske duhovnike izbira v dogovoru z obema škofijskima ordinarijatoma, učitelje pa potom prosvetnega oddelka. 5. Konzuli naj imajo nad njimi samo nadzorno oblast. Taka ureditev izseljenske duhovniške in učiteljske službe bi bila edino pravilna in na ta način bi država dobila dobre in uspešne duhovniške in učiteljske moči, kur bi samo njej in izseljencem koristilo. Družba sv. Rafaela s tem javno prosi pristojne oblasti, da začno v tem smislu proučevati to pereče in kričeče izseljensko vprašanje. Za vso dosedanjo dobro voljo in naklonjenost temu perečemu vprašanju se pa iskreno zahvaljuje kakor ministrstvu tako kr. banski upravi v Ljubljani. P. Kazimir Zakrajšek. St. Čakclj, C. M., Ljubljana: Za katoliško skupnost Vsaka družina praznuje nekatere dneve, ob katerih se bolj zave svoje skupnosti. Tudi če so člani družine razkropljeni daleč po svetu, se vendar na god očeta ali matere ali na velike praznike v letu vsi v duhu združijo in bolj kot sicer zavedo dolžnosti medsebojne ljubezni in pomoči. Tudi vsak narod ima svoje praznike, ob katerih hoče poglobiti svojo narodno skupnost in se zato spominja posebno tistih, ki so jih od narodnega telesa ločile bodisi državne meje ali pa kruh, ki so ga morali iti iskat v tujino. Kako vam je v tolažbo, če vidite, da se domovina zanima za vas, da vam skuša pomagati v verskem in kulturnem vprašanju, pa tudi v gmotnih potrebah, če vas zadene stiska, to veste najbolj vi sami, ki ste raztreseni po vsem svetu daleč od domovine. In vi sami tudi najbolje veste, kako vam prav ta skrb domovine za vas vedno znova poživlja ljubezen in zvestobo do nje. Toda mi ne živimo samo v družinski in narodni skupnosti. Bog nas je večinoma že takoj po rojstvu kakor v družino in narod postavil tudi v občestvo katoliške cerkve, Kakor nas z družino in narodom vežejo krvne vezi, enako je zveza s cerkvenim občestvom prav tako resnična. Ista vera in isto upanje nas združujeta vse katoličane, še več: isto novo življenje, ki smo ga sprejeli s svetim krstom od Kristusa in ki se bo v polni moči pokazalo v večnosti, nas vse druži v eno sicer skrivnostno pa 1 "ndar resnično novo telo, v katerem je Kristus .ikor glava, mi vsi pa kakor udje njegovega telesa. Zato nas mora vse družiti tudi resnična ljubezen, ki je rada pripravljena pomagati bratom v Kristusu. Toda predmet naše ljubezni ne smejo biti samo tisti, ki so že naši bratje v Kristusu. Zakaj po večnem božjem sklepu bi morali biti Kristusovi vsi! Zato so tudi tisti, ki še niso prejeli blagovesti odrešenja, naši bratje, čeprav izgubljeni bratje, ki še ne poznajo svojega očeta Kristusa in svoje matere Cerkve, in zato žive zapuščeno, žalostno življenje izgubljencev, brezdomcev, brez poti in brez cilja. Ti naši nesrečni izgubljeni bratje so še prav posebno potrebni naše ljubezni. Predzadnja nedelja v oktobru, letos 24., naj bo zato za nas tisti praznik ki bo obnovil v nas zavest vesoljne katoliške skupnosti, ki bo vzdramil nušo brezbrižnost zu naše izgubljene brate. Ta dan se v duhu ozrimo po vsem svetu in videli bomo, kako se med vsemi narodi sveta, v Evropi, Ameriki, Aziji, Afriki, Oceaniji in Avstraliji zbirajo pred božjim prestolom v popolni edinosti bratje Kristusovi ter darujejo za svoje izgubljene brate molitve, žrtve in darove. Vsem tistim našim bratom v Kristusu, ki po neizmernih pokrajinah Azije, Afrike in Oceanije žive raztreseni kakor izseljenci Cerkve božie med svojimi izgubljenimi brati, bo zavest prelepe katoliške edinosti in vzajemne ljubezni dala novega poguma, nove odločnosti in vztrajnosti, da bodo ostali zvesti občestvu svetih, čeprav se bodo imeli boriti še s takimi težavami, čeprav ne bo misijonarjev, da bi jih obiskali vsaj enkrat na mesec ali celo vsaj enkrat na leto, čeprav bodo morali trpeti preganjanje in zaničevanje kot tujci med svojimi izgubljenimi brati. Pa tudi misijonarjem, ki širijo med pogani poznavanje Kristusa in božje Cerkve, bo misijonska nedelja prinesla novega poguma in nove moči, pa tudi novih sredstev; milosti, ki jim jih bomo izprosili z molitvami in žrtvami za spreobrnjenje poganov, pa tudi gmotnih sredstev, da bodo mogli uspešneje in koristneje izrabiti dragocena leta svojega življenja, ki so ga posvetili delu za rast in utrjevanje cerkvenega občestva. Mislim, da boste vi, dragi bratje v tujini, prav posebno razumeli pomen misijonske nedelje, oaj je vaša usoda podobna usodi tistih, ki jim je ta nedelja namenjena. Vi lahko še bolj vidite, kako važno je, da se vsaj enkrat na leto pokaže v molitvi in delu vesoljna katoliška skupnost, Zato boste še bolj goreče molili za misijonc in še bolj velikodušno odprli svoje roke. Ker vi dalje tudi posebno dobro veste, kako važna je trajna zveza z domovino, boste na ta dan tudi sklenili stopiti kot člani cerkvenega občestva v trajno zvezo z onimi, ki so tako rekoč izseljenci Cerkve boižje. Pristopili boste v Družbo za širjenje vere, svojo mladino pa boste včlanili pri Dejanju sv. Detinstva. Talco bo misijonska nedelja dosegla svoj namen: obnovila, poživila in utrdila bo zavest katoliške skupnosti, ki je ne smejo ločiti nobene meje in nobene razlike. Naša narodna rana Sedemnajstletnica koroškega plebiscita je spomin na veliko in težko rano, ki še danes živo skeli naše narodno telo, Na današnji dan pred sedemnajstimi leti, ko je slovenski del lepe koroške zemlje po nesrečnih okoliščinah pripadel nemški avstrijski republiki, ne smemo nikoli pozabiti, kajti to je dan, ki je v vsaki slovenski duši zapisan z neizbrisnimi črkami. Tega dne je bil od našega narodnega organizma odrezan ud, brez kuterega naše življenje ni popolno. Korotan je tista zemlja, kjer je naš rod najprej začel živeti svoje lastno življenje v svobodi, kjer je bil pod svojimi knezi in je položil temelje slovenstvu kot politično organizirani enoti. Zato se slovenska Koroška ne imenuje zastonj zibelka našega rodu. To dejstvo živi še danes ncporušljivo v srcih slovenskega ljudstva v Korotunu kljub germanizaciji, ki tam skoro tisoč let, deloma tiho, deloma po najbolj nasilnih sredstvih, danes pa posebno s pomočjo zvijače, gloda na slovenskem telesu. Po dolgih desetletjih čakanja, dela, trpljenja in nad se je Slovencem leta 1919. in 1920. nudila prilika, da zberejo brate onkraj Karavank, da zaokrožijo svoje etnično in kulturno enoto po zamislili koroških velikanov Matije Majarja Zilskega in Einspielerja. Koroška bo naša, tako je šlo od ust do ust. številni vlaki so vozili naše rodoljube na koroške tabore iz najbolj oddaljenih krajev Slovenije, in tam so drug drugega navduševali in tako so bili vsi prepričani, da je ugodni izid plebiscita že zagotovljen. Med tem prevelikim otročjim navdušenjem in slepim optimizmom je pa naš nasprotnik delal na tihem in zelo previdno in vztrajno. šel je od kraja do kraja, od osebe do oseoe in vsako znal pri- dobiti in jo zajeti v svojo mrežo. To delo se je vršilo brez zunanjega navdušenja in pompa — ki smo ga žal uganjali mi ob vsaki prililki in nepriliki — zato pa je zadalo smrtni udarec našemu narodu. S smejočimi se obrazi smo čakali, da bomo za vedno priželi naše brate k sebi. Pa namesto radosti je prišlo razočaranje. Nasprotnik se jc polastil — po naši neprevidnosti! — slovenskega Korotana. ln tedaj, ko smo spoznali, da so robovi Karavank resnično odrezali Korotan od Slovenije, nas je močno zabolelo in v tej boli smo prisegli: »Slovenski Korotan, ne pozabimo te nikoli!« Od takrat je minilo že polnih sedemnajst let. Vse je ostalo, kakor je bilo, od velesil obljubljene in garantirane naravne pravice koroških Slovencev se dejansko z vsemi sredstvi okrnju-iejo dalje in naš rod počasi umira. Koliko je Slovencev, ki svojih rodnih bratov iz Korotana ne pogrešajo več v svojem domu. Skoro bi jih popolnoma pozabili, da ni teh obletnic, ki nas pretresajo in ob katerih nas postaja sram našega narodnega greha. Nekaj časa smo žalostni, potem pa zopet na to važno in pereče vprašanje pozabimo. Kaj radi pravimo, da je vsako delo in trud zaman. Saj smo že poskušali, pa vse nič ne pomaga. Kaj bi se potem še borili za spoštovanje in negovanje naše narodnosti na tujih tleh, ko vse nič ne pomaga: »Koroška je za nas izgubljena...« Od dne do dne postajamo večji pesimisti. In prav ta pesimizem je uničil že dokaj lepih načrtov in pobud, ki bi, ako bi bili spremljani od vztrajnega dela, morali prinesti lepe sadove. Če bi se prav zavedali in premislili, kako težko borbo mora prestajati slovenski živelj onstran Karavank, da se ohrani, ne bi držali križem rok, ampak bi se / vso ljubeznijo in vztrajnostjo oklenili koroškega vprašanja in bi prej ne odnehali, dokler ne bi bile narodne pravice naših koroških bratov popolnoma zasigurane, Kako moremo mirno trpeti, da se naši mladini po Koroškem vceplja nemški duh in jezik? Kaj bo s tem našim kosom zemlje čez nekaj desetletij, če bo šlo v tem pravcu tudi v bodoče? Poslednji sledovi slovenske besede in pesmi bodo zabrisani in bodo utonili v nemškem morju. Mi smo tako pravicoljubni in plemeniti, da pustimo, da se nemški živelj v naši državi giblje v popolni prostosti; damo jim včasi še več kot zahtevajo. In še se oglašajo in vpijejo v svet po časopisju, da so zatirani in da nimajo svobode. Če pomislimo, da je vseh Nemcev v naši državi okoli 400.000 in da imajo okoli trideset časopisov in raznih revij, potem si pač ne moremo misliti, zakaj se pritožujejo in nas obre-kujejo po vsem svetu, da smo nekulturni ljudje, Ob tej priliki moram tudi omeniti, da imajo Nemci v Jugoslaviji 154 ljudskih šol s 570 oddelki. Na teh šolah poučuje 572 učiteljev. Poleg 13ock< iu iinujo tudi laži agentje svoje prste vmes, katerih je povsod za potrebo dosti, tako da ni nobeden brezposeln, luko je bil izvoljen novi odbor z C. M. na čelu, Pravijo, da bodo \odili vse natančno, da bo vse sriel«, kar nas prav veseli. Če bo res, bomo videli. Društvo ima tudi lepo knjižnico, katera je bila prenešena v druge prostore v Kastunjel-lan 52. Čudno, da ne dajo v javnost, du bi či-tatelji knjig ne iskali knjižnice. Jugosl. podporno društvo je imelo svoj redni občni zbor v avgustu. Tudi tam so poklicali nekaj novih moči v odbor. Dne 18. septembra je umrl Marko Stanič, doma iz Hrvatske; bolan je bil več let. Lahka mu bodi tuja zemlja; njegovi družini iskreno so-žalje! Dobrim srcem jo priporočamo v pomoč. Rndar v Limburgu. Kotiček izseljenske mladine Izseljenski odsek P. Jaor. straže na meščanski šoli v Ljutomeru je zopet začel delovati. V tem šolskem letu si je sestavil sledeči program: 1. Ilazgledati se hoče po vseh državah in spo-znati kraje, kjer prebivajo nuši izseljenci, 2. Spoznati življenje in težnje naših izseljencev v tujini. \ Iskuti smernice, kaj more storiti mladina v domovini zu našo mladino v tujini. * Prisrčno se zuhvaljujemo gosp. učitelju Jun-koviču in mladini iz Tuequegnicuxa za zvezek spisov o življenju izselj, mladine. Spise bomo čitali pri sestankih. Prisrčno se tudi zahvaljujemo gospe Zinki kerže iz New-Yorka za letnik leposlovnega lista Čas« in upravi revije »La Vida Espiritual« i/. Iltienos Airesa za poslane revije. Zelo smo se razveselili teh Vaših pozdravov, ki nam bodo približali Vas in Vašo mladino. Vam in vsem izseljencem pošiljamo iskrene pozdrave učenci in učenke meščanske šole v Ljutomeru. »Domovina moja, ti si kakor zdravje! Kako te je treba ceniti, ve samo tisti, ki te je zgubil!« Adam Mickievicz. Največja in čisto naša domača zavarovalnica je Vzajemna zavarovalnica v Ljubljani Poleg vseh vrst elementarnega zavarovanja vodi predvsem Življenjska zavarovanja v najrazličnejših kombinacijah, kakor: za slučaj smrti, smrti in doživetja, za doto, za starostno preskrbo i. t. d. V posebnem „KARITAS" oddelku goli pod Izredno usodnimi pogoji ljudska življenjska zavarovanja, za slučaj smrti, za starostno preskrbo In za doto. Preden sklenete življenjsko zavarovanje, se obrnite po pojasnila in ponudbe na Vzajemno zavarovalnico v Ljubljani, Miklošičeva c. 19 (v lastni palači). Podružnice v Splitu, Saralevu, Beogradu, Zagrebu in Celju; zastopstva v vseh krajih Jugoslavije. ZADRUŽNA TISKARNA REG. ZADRUGA Z 0. Z. V LJUBLJANI TYRSEVA (DUNAJSKA) C. »7 TELEFON 30-67 Izvršuje lepo in po nizki ceni: reklamne letake, lepake, vabila za prosvetne gledališke odre in koncerte; vizitke, kuverte, tiskovine za urade, hranilnice, posojilnice, trgovine ter vsa v tiskarsko stroko spadajoča dela VSG nOVICfi iz clomačih krajev izveste naj-VdW MwYlvW prej jn najb0|j zanesljivo iz splošno razširjenega tednika DOMOLJUBA Izhaja vsako sredo in velja za vse kraje inozemstva polletno 30 Din Naroča se v upravi DOMOLJUBA v Ljubljani (ysccE Prijatelj izseljencev je GLASNIK presv. Srca Jezusovega ki obiskuje vsak mesec v velikem številu naše izseljence širom po svetu. — Kjer ga še ne poznate, ga takoj naročite. Ne bo Vam žal! Stane doma 16 Din, za inozemstvo protivrednost 25 Din (v tuji valuti) Vsak narofnlk dobi brezplafao v dar koledar, lepe slike in mesetno prilogo Bengalski Misijonar Pišite takoj na naslov: Uprava »GLASNIKA«, Ljubljana, Zrinjskega cesta 9 (Jugoslavija, Slovenija) Odgovorni urednik: Josip Premrov, Ljubljana, Leoniiče. Za Zadružno tiskarno t Ljubljani: Maka Blejec.