Pripravila mag. Irena Krìman Izdal in zaloìl Statisti~ni urad Republike Slovenije Ljubljana, Voàrski pot 12 Telefon: 01 241 51 00 Faks: 01 241 53 44 E-po{ta: info.stat@gov.si Internet: www.stat.si Fotografije: KODIA, @. Modlic, F. Fidler Oblikovanje in tisk: PROGRAF ISBN 961-239-057-6 CIP - Katalòni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjìnica, Ljubljana 311.312(497.4) 061.6(497.4):311 KRI@MAN, Irena Slovenska dràvna statistika : zaupanja vredna in uporabni{ko usmerjena / [pripravila Irena Krìman ; fotografije Kodia, @. Modlic, F. Fidler]. - Ljubljana : Statisti~ni urad Republike Slovenije, 2004 ISBN 961-239-057-6 1. Gl. stv. nasl. 214989824 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Poslanstvo dràvne statistike Dràvna statistika zagotavlja organom in organizacijam javne uprave, gospodarstvu in javnosti kakovostne, pravo~asne, ~asovno in krajevno ter mednarodno primerljive podatke o stanjih in gibanjih na ekonomskem, demografskem ter socialnem podro~ju in na podro~ju okolja in naravnih virov. Podatke za doma~e potrebe in mednarodno izkazovanje zagotavlja ob optimalnih stro{kih. Z upo{tevanjem statisti~ne zaupnosti gradi zaupanje uporabnikov in krepi strokovno neodvisnost. Spo{tovani! S tatisti~ni urad Republike Slovenije je kot osrednja institucija v Sloveniji pristojen in odgovoren za izvajanje in usklajevanje dejavnosti dràvne statistike. Zavedamo se velike odgovornosti za kakovost in neodvisnost na{e dejavnosti. Ta je podlaga za sprejemanje politik, ki vplivajo na ìvljenjsko raven in poslovanje prebivalcev in poslovnih subjektov. [ e naprej bomo razvijali strokovnost in ohranjali na{o neodvisnost. P repri~ani smo, da je to tudi temelj za ohranitev va{ega zaupanja. Ljubljana, julij 2004 Mag. Irena Krìman generalna direktorica Statisti~nega urada Republike Slovenije 3 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Vsebina in krajšave VSEBINA Krajšave, uporabljene v besedilu: • Mejniki v dràvni statistiki 5 B2G od podjetja do dràvne uprave (business to government) • Slovenska dràvna statistika 6 C2G od posameznika do dràvne uprave (citizen to government) • Zakonski okvir slovenske dràvne statistike 7 EU Evropska unija EUROSTAT Statisti~ni urad evropskih skupnosti • Upravljanje v dràvni statistiki 10 IT informacijska tehnologija MDS Mednarodni denarni sklad NOB Narodno osvobodilni boj • Statisti~ni urad Republike Slovenije 16 OECD Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj PUMA javna uprava • Slovenska dràvna statistika med leti 2003 in 2007 22 (Public Management) SURS Statisti~ni urad Republike Slovenije TACO tehni~no sodelovanje (Technical Administration Co-operation) 4 Mejniki v dràvni statistiki ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA MEJNIKI V DRÀVNI STATISTIKI Kratka zgodovina pred letom Dràvna statistika v samostojni Dràvna statistika kot del 1991 Sloveniji evropskega statisti~nega sistema Zgodovina slovenske statistike sega Po razpadu Avstro-Ogrske je Slovenski statisti~ni urad je leta 1991 Leta 1998 se je s Pristopnim v leto 1754, ko je bil izveden prvi Slovenija postala sestavni del deloval v sestavi Ministrstva za sporazumom in primerjalnim popis prebivalstva na ozemlju Kraljevine Srbov, Hrvatov in planiranje. Naslednje leto je postal pregledom statisti~ne zakonodaje dana{nje Slovenije. Slovencev. Osrednja statisti~na ~lan Konference evropskih statistikov, slovenska dràvna statistika V avstroogrskem cesarstvu je bila slùba te dràve je bila Splo{na ki je istega leta sprejela Osnovna zavezala, da bo dosegla popolno leta 1863 na Dunaju ustanovljena dràvna statistika v Beogradu. V na~ela uradne statistike. Oboje je usklajenost s statisti~no zakonodajo prva samostojna statisti~na slùba, njenem okviru je med leti 1919 in veliko prispevalo k procesu v EU-ju najpozneje do konca leta Cesarsko kraljeva statisti~na 1924 deloval poseben statisti~ni pripravljanja nove zakonodaje na 2002. Kot del tega procesa so bile centralna komisija, ki je zajemala odsek za Slovenijo. podro~ju dràvne statistike v Sloveniji. leta 2001 sprejete spremembe in pretèni del Slovenije. Leta 1944 je slovenski Leta 1994 je bila podpisana Skupna dopolnitve Zakona o dràvni narodnoosvobodilni svet ustanovil deklaracija o statisti~nem sodelovanju statistiki, ki so olaj{ale pripravo in Statisti~ni urad Slovenije, ki je med Zavodom RS za statistiko in sprejem programa statisti~nih deloval v ~asu NOB. Leto pozneje Statisti~nim uradom evropskih raziskovanj, izbolj{ale statisti~no pa je slovenska statistika postala del skupnosti (Eurostat), kar je zaupnost, poglobile neodvisnost jugoslovanske dràvne statistike. omogo~ilo uradno sodelovanje Urada in natan~neje dolo~ile vlogo 1956. leta je bil z republi{kim Slovenije pri evropskih statisti~nih poobla{~enih izvajalcev dràvne zakonom prvi~ dolo~en program aktivnostih. statistike. statisti~nih raziskovanj za Slovenijo. Leta 1995 je Dràvni zbor RS V juniju 2003 je Vlada RS Statisti~ni urad je bil pobudnik za sprejel Zakon o dràvni statistiki, s ugotovila, da je dràvna statistika razvoj Centralnega registra katerim je postal Statisti~ni urad povsem pripravljena na ~lanstvo prebivalstva (1970), Registra Republike Slovenije (SURS) Slovenije v EU. pravnih subjektov in njihovih enot v strokovno samostojna vladna slùba. 1. 5. 2004 je postala slovenska sestavi (1976) in Registra Poudaril je pomembne sestavine dràvna statistika del evropskega teritorialnih enot (1981). dràvne statistike (npr. poslanstvo, statisti~nega sistema, kar ji je Leta 1981 je Zakon o drùbenem Statisti~ni svet RS in statisti~ne omogo~ilo, da prek delovnih/ sistemu informiranja v Sloveniji sosvete, neodvisnost, zaupnost, sektorskih skupin in statisti~nega nudil mònost za za~etek izgradnje diseminacijo, obveznosti za programskega odbora pri Evropski registrov z enotnimi identifikatorji poro~evalske enote, dostop do komisiji ter prek delovnih skupin za administrativne in statisti~ne administrativnih virov na mikroravni pri Svetu EU-ja vpliva na namene. z identifikacijskimi {tevilkami in oblikovanje evropske statisti~ne pravila financiranja). zakonodaje. 5 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Slovenska dràvna statistika SLOVENSKA DRÀVNA STATISTIKA Dràvna statistika je strokovno neodvisna dejavnost izvajanja programov statisti~nih raziskovanj. SURS je glavni izvajalec in usklajevalec dejavnosti. Pri izvajanju programov statisti~nih raziskovanj so pomembne {e druge za to poobla{~ene institucije, dolo~ene s srednjero~nimi programi. V srednjero~nem obdobju 2003 – 2007 dejavnost dràvne statistike za dolo~ena podro~ja statistik poleg SURS-a izvajajo {e: • Banka Slovenije (statistika pla~ilne bilance, finan~ne in denarne statistike) • Ministrstvo za finance (statistika primanjkljaja in dolga dràve, statistika javnih financ) • Agencija Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve (delno poslovne statistike) • In{titut za varovanje zdravja Republike Slovenije (statistika zdravstva) • Zavod za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije (statistika pokojnin) • Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije (statistika socialne varnosti) • Zavod Republike Slovenije za zaposlovanje (delno statistika zaposlenosti in brezposelnosti) Zakon o dràvni statistiki zahteva od poobla{~enih izvajalcev dràvne statistike, da statisti~no dejavnost organizirajo lo~eno od drugih dejavnosti in dosledno spo{tujejo statisti~na na~ela uradnih statistik, {e posebej statisti~no zaupnost. 6 Zakonski okvir slovenske dràvne statistike ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA ZAKONSKI OKVIR SLOVENSKE DRÀVNE STATISTIKE Zakonski okvir slovenske dràvne statistike je eden najsodobnej{ih. Pripravljen je bil z upo{tevanjem osnovnih na~el uradnih statistik in najbolj{ih praks v svetovni statistiki, predvsem v nordijskih dràvah, ki so razvile podobno registrsko usmerjeno statistiko. Temeljna zakonodaja • Zakon o dràvni statistiki Zakon o dràvni statistiki dolo~a: (Uradni list RS, {t. 45/1995 • temeljna na~ela delovanja in 9/2001) dràvne statistike, • organizacijo in poloàj izvajanja • Letni program statisti~nih dejavnosti dràvne statistike, raziskovanj 2004 • program statisti~nih raziskovanj, (Uradni list RS, {t. 7/2004) • metodolo{ke osnove statisti~nih • Srednjero~ni program statisti~nih raziskovanj, raziskovanj 2003–2007 • obveznosti organov, ki vodijo (Uradni list RS, {t. 10/2003) registre in evidence podatkov, • zbiranje podatkov, • obdelavo in shranjevanje podatkov, • za{~ito ter uporabo in posredovanje podatkov, • mednarodno statisti~no sodelovanje. 7 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Zakonski okvir slovenske dràvne statistike Popisi Zakon o dràvni statistiki dolo~a, Popisi zajemajo celo opazovano da se za zelo obsèna raziskovanja, populacijo, kar omogo~a kot so popisi, predpi{ejo posebni izkazovanje statisti~nih podatkov zakoni. na najnìjih ravneh klasifikacij (teritorialnih, socioekonomskih ...). Naj omenimo: • Zakon o popisu kmetijskih Popisi so organizacijsko in finan~no gospodarstev v Republiki zahtevna statisti~na raziskovanja, Sloveniji v letu 2000 (Uradni list zato se izvajajo na dalj{e ~asovno RS, {t. 99/1999) obdobje. • Zakon o popisu prebivalstva, gospodinjstev in stanovanj v Republiki Sloveniji leta 2002 (Uradni list RS, {t. 66/2000 in 26/2001) 8 Zakonski okvir slovenske dràvne statistike ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Standardne klasifikacije Uporaba standardnih klasifikacij v • Uredba o uvedbi in uporabi • Uredba o uvedbi in uporabi Poleg klasifikacij, predpisanih z administrativnih zbirkah podatkov standardne klasifikacije enotne klasifikacije vrst objektov uredbami vlade, uporablja dràvna je obvezna in vpliva na kakovost in institucionalnih sektorjev in o dolo~itvi objektov dràvnega statistika tudi vrsto drugih usklajenost podatkov v (Uradni list RS, {t. 56/1998) pomena klasifikacij, ki so predpisane kot administrativnih evidencah. Tako (Uradni list RS, {t. 33/2003) statisti~ni standard. urejeni eviden~ni podatki so tudi • Uredba o standardni klasifikaciji dober vir za zadovoljevanje potreb teritorialnih enot Za bolj{o preglednost in uporabo izvajanja dràvne statistike in njeno (Uradni list RS, {t. 28/2000) klasifikacij je SURS razvil tehni~no mednarodno primerljivost. re{itev v strèniku klasifikacij, Standardne klasifikacije sprejme • Uredba o uvedbi in uporabi imenovanem KLASJE, ki je vlada z uredbami. Veljavne uredbe s standardne klasifikacije poklicev dostopen na spletni strani Urada: tega podro~ja so: (Uradni list RS, {t. 28/1997 www.stat.si/klasje in 16/2000) • Uredba o uvedbi in uporabi klasifikacije proizvodov po dejavnosti (Uradni list RS, {t. 70/2000) • Uredba o uvedbi in uporabi standardne klasifikacije dejavnosti (Uradni list RS, {t. 2/2002) 9 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Upravljanje v dràvni statistiki UPRAVLJANJE V DRÀVNI STATISTIKI Odnos med SURS-om Statisti~ni svet RS in pooblaš~enimi izvajalci in statisti~ni sosveti dràvne statistike Zakon o dràvni statistiki dolo~a Statisti~ni svet RS je strokovno- njihovim izvajanjem, obravnava vlogo in sodelovanje SURS-a in metodolo{ko posvetovalno telo za zakonodajnih predlogov, poobla{~enih izvajalcev dràvne strate{ka in razvojna vpra{anja predlaganje metodolo{kih osnov, statistike v zvezi z organizacijo, dràvne statistike in je najvi{ji racionalizacije in modernizacije pripravo, izvedbo statisti~nih predstavnik uporabnikov in statisti~nih raziskovanj, dajanje programov in poro~anjem o njih, strokovne javnosti. ^eprav je pobud in predlogov za mednarodno spo{tovanjem osnovnih na~el njegova vloga svetovalne narave, sodelovanje na podro~ju statistike sosvetih, v skupnih naporih za uradne statistike, diseminacijo ima vpliv, saj so njegovi ~lani in predlaganje klasifikacij, ki so kakovostne, pravo~asne in statisti~nih podatkov in ugledni strokovnjaki. Ti so nacionalni standardi. pomembne statistike. mednarodnim sodelovanjem. predstavniki Dràvnega zbora RS, Ve~ informacij o Statisti~nem svetu Trenutno deluje 26 sosvetov za Dràvnega sveta RS, Vlade RS, RS je na spletni strani Urada: razli~na podro~ja statistike, Banke Slovenije, delojemalcev in www.stat.si/svet vklju~enih pa je 412 zunanjih delodajalcev, sodstva, statisti~ne ~lanov in 98 ~lanov s SURS-a. stroke iz akademskih krogov ter SURS je oblikoval tudi statisti~ne ^lane sosvetov imenujejo SURS-a. Sedanji predsednik sosvete za posamezna podro~ja predstojniki institucij na pro{njo Statisti~nega sveta RS je poslanec dràvne statistike. Statisti~ni SURS-a. Dràvnega zbora Republike sosveti imajo v slovenski dràvni Predsednik posameznega Slovenije, g. Rudolf Moge. statistiki è dolgo tradicijo, saj so statisti~nega sosveta je vedno ~lan Generalni direktor SURS-a ne delovali è veliko prej, preden jih je zunanje institucije, podpredsednik more biti predsednik Statisti~nega v letu 1995 formalno uvedel Zakon in tajnik pa sta obi~ajno s SURS-a. sveta RS. o dràvni statistiki. Delovanje Glavne naloge Statisti~nega sveta RS sosvetov pomembno vpliva na Ve~ informacij o statisti~nih so: razprava in sprejem mnenj v razvoj slovenske dràvne statistike sosvetih lahko najdete na spletni zvezi s srednjero~nimi in letnimi na strokovni ravni in na sodelovanje strani Urada: programi statisti~nih raziskovanj in institucij, katerih predstavniki so v www.stat.si/sosveti 10 Upravljanje v dràvni statistiki ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Sodelovanje SURS-a pri delu Vlade Republike Slovenije Generalni direktor SURS-a je ~lan vladne slùbe, SURS-u niso vedno Omejeni viri financiranja poleg vladnega Odbora za gospodarstvo na voljo pred uradnim za~etkom racionalizacije in tehnolo{ke pri Vladi Republike Slovenije. vladne procedure, zato je njegovo modernizacije organizacijskih in Glavni namen sodelovanja v odboru sodelovanje v delu vladnih teles za metodolo{kih nalog zahtevajo izbor in drugih organih vlade je pravo~asno razumevanje statisti~nih prednostnih nalog in tudi tistih razpravljati o prihodnjih potrebah posledic in ustrezne statisti~ne nalog, ki jih je mogo~e opustiti. uporabnikov, ki izvirajo iz podpore vladnih odlo~itev nujno in Izvajanje statisti~ne zakonodaje predlagane dràvne zakonodaje. koristno. EU-ja je prednostna naloga slovenske dràvne statistike. Predlogi zakonodajnih dokumentov, Povezovanje nacionalnih in S srednjero~nim programom ki jih pripravljajo ministrstva in mednarodnih potreb s Dràvna statistika vpliva na statisti~nih raziskovanj so dolo~ene statisti~nimi programi in oblikovanje evropske statisti~ne daljnosène naloge, s katerimi dolo~anje prednostnih nalog zakonodaje preko delovnih/ dràvna statistika pokriva sektorskih skupin in statisti~nega nacionalne potrebe, sprejete v programskega odbora pri Evropski Programi statisti~nih raziskovanj so strategijah in nacionalnih komisiji in delovnih skupin pri akti statisti~nih zahtev za programih, in druge splo{ne Svetu EU. nacionalne in mednarodne potrebe. potrebe uporabnikov statisti~nih podatkov ter mednarodne Programi so srednjero~ni obveznosti. (na predlog SURS-a jih sprejme Vlada RS ter veljajo obi~ajno za petletno obdobje) in letni (dolo~i jih generalni direktor SURS-a v soglasju s poobla{~enimi izvajalci dràvne statistike). 11 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Upravljanje v dràvni statistiki Poro~anje Registrsko usmerjena statistika o dejavnosti dràvne statistike v Sloveniji V letu 2002 je bilo poro~ilo o V tesnem sodelovanju z nordijskimi dràvami SURS è ve~ kot 30 let razvija izvedbi Letnega programa statisti~no okolje, ki temelji na registrih, predvsem na izgradnji statisti~nih raziskovanj za leto 2001 infrastrukturnih administrativnih registrov in enotnih identifikacij (enotna prvi~ pripravljeno za celotni mati~na {tevilka ob~ana, mati~na {tevilka poslovnega subjekta, centroid). statisti~ni sistem. Klasifikacijsko je SURS ima {e danes pomembno vlogo v razvojnih projektih na podro~ju bilo povezano s programom, in sicer administrativnih evidenc. Mònost vplivanja na uvajanje statisti~nih na zelo pregleden in za uporabnika klasifikacij kot nacionalnega standarda, ohranitev enotnih identifikacij, prijazen na~in. dajanje mnenj k metodolo{kim osnovam zbiranja podatkov in dostop subjektov dràvne statistike do administrativnih evidenc na mikroravni Letna poro~ila in tudi vmesna ostajajo prednostni dolgoro~ni cilji slovenske dràvne statistike tudi v poro~ila po tretjem letu izvajanja srednjero~nem obdobju 2003 – 2007. Srednjero~nega programa statisti~nih raziskovanj obravnava SURS je doslej è razvil osnovne Statisti~ni svet RS. Ob koncu administrativne registre in jih obdobja, ki ga pokriva Srednjero~ni predal v upravljanje drugim program statisti~nih raziskovanj, se institucijam. Register teritorialnih poro~ilo o izvajanju srednjero~nega enot je v letu 1995 prevzela programa predloì Vladi RS. Geodetska uprava RS, Centralni register prebivalstva v letu 1998 Poro~ila so dostopna tudi na spletni Ministrstvo za notranje zadeve, strani Urada: Poslovni register Slovenije pa je www.stat.si/programi SURS julija 2002 predal v upravo Agenciji Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve. 12 Upravljanje v dràvni statistiki ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Temeljna na~ela delovanja Poslanstvo dràvne statistike Dràvna statistika zagotavlja Klju~ne besede poslanstva, npr. Zakon o dràvni statistiki dolo~a organom in organizacijam javne statisti~na zaupnost, zaupanje naslednja temeljna na~ela: uprave, gospodarstvu in javnosti uporabnikov, strokovna kakovostne, pravo~asne, ~asovno in neodvisnost, opisujejo temeljna • strokovno (profesionalno) in krajevno ter mednarodno statisti~na na~ela, katerih institucionalno neodvisnost, primerljive podatke o stanjih in spo{tovanje omogo~a zagotavljanje • statisti~no zaupnost, gibanjih na ekonomskem, kakovostnih statisti~nih podatkov • dostopnost in jasnost informacij, demografskem ter socialnem za potrebe uporabnikov doma in v • mednarodno primerljivost, podro~ju in na podro~ju okolja in mednarodnem okolju. • preglednost metodolo{kih osnov, naravnih virov. • racionalno uporabo virov. Podatke za doma~e potrebe in Poleg nedvoumnih zakonskih na~el mednarodno izkazovanje zagotavlja dràvna statistika pri svojem delu ob optimalnih stro{kih. spo{tuje {e druga v mednarodni statisti~ni skupnosti sprejeta na~ela, Z upo{tevanjem statisti~ne kot so: zaupnosti gradi zaupanje uporabnikov in krepi strokovno • ustreznost statisti~nih konceptov neodvisnost. za uporabnike, • natan~nost, • pravo~asnost in to~nost, koherentnost izkazanih statisti~nih podatkov, • popolnost statisti~nega zajemanja pojavov. 13 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Upravljanje v dràvni statistiki Vizija Krepitev zaupanja uporabnikov in dajalcev podatkov Sodobni pristopi k celostnemu Zaupanje vseh udeleèncev Dosledno spo{tovanje na~el in pravil varstva statisti~nih podatkov, obvladovanju kakovosti, strokovno (uporabnikov, dajalcev podatkov in vklju~no s statisti~no zaupnostjo, ohranja in krepi zaupanje uporabnikov usposobljeni delavci, teko~e izvajalcev statistik) postaja vse in dajalcev podatkov. Podatki, zbrani s statisti~nimi poro~ili, so lahko usklajevanje z mednarodnim pomembnej{e. Neodvisnost SURS-a uporabljeni le za statisti~ne namene in izkazani kot uskupinjeni podatki okoljem, uporabni{ka usmerjenost, in stroke je zagotovilo za ohranjanje (agregati), ~e ni mòno ali pa je zelo tèko identificirati posamezne posodobitev procesov in izbolj{anje tega zaupanja. opazovane enote. Mikropodatki z identifikacijami, pridobljeni od delovnih pogojev bodo tudi v poro~evalskih enot ali iz administrativnih virov, so prav tako lahko prihodnje najpomembnej{e naloge, Znanje, izku{nje, skupinsko delo, uporabljeni le za statisti~ne namene. Mikropodatki (brez identifikacij) se ki slovenskemu statisti~nemu spo{tovanje zasebnosti, kakovost in lahko uporabljajo za raziskovalne namene. Registriranim raziskovalcem in sistemu omogo~ajo uresni~evanje prijaznost do uporabnikov so raziskovalnim institucijam se lahko za potrebe anketiranja posredujejo njegovega poslanstva. vrednote, ki lahko pomembno ime in priimek posameznika, naslov prebivali{~a, leto rojstva, spol in vplivajo na zadovoljstvo poklic. Vrednote uporabnikov in zaposlenih. SURS kot zakonsko poobla{~ena organizacija za povezovanje podatkov na Vrednote SURS-a in tudi celotnega mikroravni tako pripravlja ve~ino vzor~nih na~rtov za raziskovalno statisti~nega sistema v Sloveniji se podro~je v Sloveniji. Zakon o varstvu osebnih podatkov (1999, 2001) zelo razvijajo v okolju, v katerem imajo strogo dolo~a pogoje za ravnanje z osebnimi podatki. Pravila o tehni~nih, ve~ji pomen uradni statisti~ni organizacijskih in IT-postopkih pri ravnanju s podatki so zapisana v podatki. Tako se pove~ujejo zahteve internih pravilnikih poobla{~enih izvajalcev statisti~nih raziskovanj. in pomen uporabnikov, predvsem klju~nih uporabnikov v EU-ju, kot Statisti~ni programi (letni in srednjero~ni), ki so objavljeni v Uradnem sta Evropska centralna banka in listu Republike Slovenije, predstavljajo tudi pregleden katalog vseh zahtev Evropska komisija, Evropska po statisti~nih podatkih. Sodobna informacijsko-komunikacijska okoljska agencija, doma~ih tehnologija ponuja mònost povezanega in standardiziranega pristopa institucij, kot so Vlada RS, Banka k zbiranju podatkov (B2G in C2G), ki jo je treba ~im bolj izkoristiti. Slovenije in Gospodarska zbornica, Poro~anje za vsa statisti~na raziskovanja v programu ni obvezno, klju~nih podjetij, raziskovalcev in saj je SURS dolo~il merila, za katere vsebine je poro~anje lahko splo{ne javnosti. prostovoljno. 14 Upravljanje v dràvni statistiki ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Pooblastilo za zbiranje podatkov skupnost – Konferenco evropskih statistikov. Za racionalno izvajanje dejavnosti • pravicami in obveznostmi oseb, dràvne statistike uporabljajo SURS ki zbirajo podatke, Zdaj sodelujemo s Statisti~no in poobla{~eni izvajalci individualne • pomenom in vsebino registrskih komisijo Zdruènih narodov, z podatke z identifikacijo iz razli~nih in drugih identifikacijskih oznak, OECD-jem, MDS-om, regionalno uradnih in drugih administrativnih • zagotovilom o statisti~ni (~ezmejno in z zahodnim Balkanom), zbirk podatkov javnega in zasebnega zaupnosti zbranih podatkov, dvostransko (z nordijskimi dràvami, sektorja, vodenih na podlagi zakona • mònostjo pridobitve ve~ Nizozemsko, Nem~ijo). ali pisne privolitve posameznikov. pojasnil o namenu in pomenu Vsi podatki od javnih in zasebnih statisti~nega opazovanja. Mednarodno sodelovanje Najpomembnej{e in najobsènej{e poro~evalskih enot so brezpla~ni. na podro~ju statistike je sodelovanje v okviru Evropskega Institucije, vklju~ene v slovenski statisti~nega sistema, kjer ve~ino statisti~ni sistem, imajo pravico Mednarodno sodelovanje se je sodelovanja organizirata Eurostat in povezovati podatke iz neuradno za~elo konec {estdesetih Evropska centralna banka. administrativnih evidenc in let, ko je Slovenija sodelovala v Naloge, ki jih dolo~ajo zakonodaja raziskovanj s statisti~nimi registri mednarodnih OECD-jevih projektih EU-ja, in dèntlemenski dogovori, in jih uporabljati za statisti~ne in tehni~nega sodelovanja TACO in so sestavni del statisti~nih raziskovalne namene. javne uprave PUMA. Takrat so vsi programov. Problemi, ki se lahko mednarodni stiki potekali prek pojavijo v prihodnosti, so povezani z Pri neposrednem zbiranju podatkov Zveznega statisti~nega urada v ve~jo zahtevo po skraj{anju rokov za od poro~evalskih enot morajo biti le- Beogradu. Sodelovanje v projektih posredovanje podatkov in nekaterimi te seznanjene s/z: je SURS-u omogo~ilo za~etek novimi zbiranji podatkov. SURS in sodelovanja z nordijskimi dràvami slovenska dràvna statistika • namenom, obsegom in na~inom in Nem~ijo. Leta 1992 je bil SURS pri~akujeta tudi v prihodnje od zbiranja podatkov, prvi~ po osamosvojitvi uradno financerja ustrezno in kontinuirano • obveznostjo poro~anja, vklju~en v mednarodno statisti~no finan~no in kadrovsko podporo. 15 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Statisti~ni urad Republike Slovenije STATISTI~NI URAD REPUBLIKE SLOVENIJE SURS je za izvajanje svoje dejavnosti neposredno odgovoren Predsedniku Vlade RS. Generalnega direktorja imenuje Vlada RS za dobo petih let brez omejitve ponovne izvolitve. SURS sodeluje pri prora~unskih razpravah kot neodvisna vladna institucija. V letu 2003 so stro{ki dela Enota za izkazovanje podatkov in Enote za pravne in kadrovske zadeve, predstavljali 71 % celotnih stro{kov. metod skrbi za diseminacijo splo{ne zadeve in javna naro~ila, Dràvni prora~un predstavlja 94 %, statisti~nih podatkov in informacij finan~no poslovanje opravljajo sredstva EU-ja 6 % in prihodki od prek spleta, v tiskani obliki z izdajo strokovno-tehni~ne naloge za Urad. storitev in prodaje publikacij manj publikacij, z neposrednimi stiki z kot 1 % vseh prihodkov. uporabniki in tako vzdrùje dobre odnose z uporabniki, vklju~no z SURS je procesno organizirana mediji. institucija. Statisti~na proizvodnja podatkov je organizirana prek enote Enota za mednarodno sodelovanje za statisti~ni input (zbiranje in in evropske zadeve skrbi za obdelava statisti~nih podatkov ter sodelovanje SURS-a z institucijami Julija 2004 je bilo na SURS-u 392 vzdrèvanje produkcijskih baz) in EU, bilateralo ter vodenje in zaposlenih, njihova povpre~na sedem vsebinskih enot (splo{na usklajevanje mednarodnih starost pa je bila 43 let. 10 % je bilo metodologija in standardi, projektov. mlaj{ih od 30 let. Ve~ kot polovica nacionalni ra~uni, cene in satelitski (54 %) je imela univerzitetno ali ra~uni, proizvodne in storitvene Enota za statisti~no informacijsko visoko strokovno izobrazbo. Med statistike, strukturne statistike, infrastrukturo in tehnologijo (IT) zaposlenimi je bilo 68 % ènsk. Na klasifikacije in register podjetij, skrbi za razvoj in vzdrèvanje prvi vodstveni ravni je bilo od 13 demografske in socialne statistike informacijskih sistemov na SURS-u. zaposlenih 62 % ènsk, na drugi pa ter statistike naravnih virov, okolja, je bilo od 26 zaposlenih 85 % ènsk. regionalne statistike in geomatika). 16 Statisti~ni urad Republike Slovenije ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Neodvisnost SURS-a in Najpomembnejše naloge pooblastila generalnega SURS-a kot usklajevalca direktorja dejavnosti dràvne statistike doma in mednarodno Zakon o dràvni statistiki izrecno Usklajevanje in povezovanje namerne nepravilne uporabe dolo~a, da je generalni direktor statisti~nega sistema, mednarodno statisti~nih podatkov. SURS-a pri strokovno-metodolo{kih sodelovanje, dolo~anje standardov vpra{anjih dela dràvne statistike (metodolo{kih, klasifikacij, Sodelovanje s Statisti~nim avtonomen. Nih~e mu ne more administrativnih evidenc), dru{tvom Slovenije in dajati obvezujo~ih napotkov, ki bi se predvidevanje potreb uporabnikov, znanstvenoraziskovalnim nana{ali na: zbiranje njihovih zahtev in podro~jem ima pri razvijanju spremljanje njihovega zadovoljstva statisti~ne pismenosti, {irjenju • vsebino metodolo{kih osnov s proizvodi, zbiranje, obdelava in statisti~ne kulture in izobraèvanju statisti~nih raziskovanj, izkazovanje statisti~nih podatkov, na podro~ju statistike in njenih raziskovanje in razvoj na podro~ju uporabnikov v Sloveniji dolgoletno • obseg in vrsto podatkov, ki se uradne statistike in nenazadnje zelo tradicijo in pomembno vpliva na zbirajo, obdelujejo in izkazujejo velika skrb za zaupnost podatkov so kakovost proizvodnje in uporabe na podlagi programov statisti~nih najpomembnej{e naloge, ki jih statisti~nih podatkov. raziskovanj, dolo~a Zakon o dràvni statistiki in se izvajajo s statisti~nimi programi. • prednostno izkazovanje rezultatov. Poleg teh nalog Zakon o dràvni statistiki nalaga SURS-u obveznosti v zvezi s pravilnim tolma~enjem zbranih in obdelanih podatkov in odzivanje na primere naklju~ne ali 17 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Statisti~ni urad Republike Slovenije Na~rtovanje in poro~anje Srednjero~nim (petletnim) in letnim programom statisti~nih raziskovanj, katerih glavni pobudnik in predlagatelj je SURS, sledijo podrobni delovni na~rti za vsako od dejavnosti v SURS-u. Vsi zaposleni morajo pripravljati mese~na poro~ila o svojih nalogah. Letna poro~ila o izvajanju letnega programa statisti~nih raziskovanj, ki jih SURS predloì Statisti~nemu svetu RS, in vmesna in kon~na poro~ila o izvajanju srednjero~nega programa, ki jih SURS predloì Statisti~nemu svetu RS in Vladi Republike Slovenije, so pomembni dokumenti za uporabnike in poro~evalske enote ter tudi vodstvena orodja za ves sistem. 18 Statisti~ni urad Republike Slovenije ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Politika diseminacije statisti~nih Mednarodna diseminacija je ena od SURS tedensko napoveduje objave podatkov in z njo povezane temeljnih nalog Urada, vendar statisti~nih podatkov in izide storitve razli~ni organi Evropske komisije in statisti~nih publikacij na svojih druge mednarodne institucije spletnih straneh. V prihodnje bo SURS je dolo~il glavne strate{ke prosijo za podatke tudi druge napoved objav na voljo za celotno cilje: enak dostop do statisti~nih institucije v Sloveniji. SURS ima leto in bo del izvajanja programov rezultatov, strokovnost in vlogo usklajevalca in povezovalca, v statisti~nih raziskovanj. preglednost metodolo{kih re{itev, kateri pa ni vedno najuspe{nej{i. prijaznost do uporabnikov ter Uporabniki so razvr{~eni v sedem dostop do statisti~nih informacij na Zahteve po pravo~asnosti glavnih segmentov: del javnega spletu. Skladno s potrebami kratkoro~nih statistik nara{~ajo sektorja, pravosodje, gospodarski uporabnikov so skoraj vse tako na podro~ju poslovnih statistik subjekti, skupina znanost, publikacije SURS-a pripravljene v kot tudi na drugih podro~jih. raziskovanje in izobraèvanje, sloven{~ini in angle{~ini. Pravo~asen odziv poro~evalskih splo{na javnost, mediji in tuji enot, uporaba è zbranih podatkov uporabniki. S podrobnej{o v administrativnih in drugih virih in ~lenitvijo teh segmentov v 40 izbolj{anje procesov znotraj Urada podsegmentov uporabnikov in je nekaj pogojev, s katerimi spremljanjem njihovih èlja in izpolnjuje omenjene zahteve. potreb po statisti~nih podatkih bo SURS v prihodnje pripravil ustrezne pristope k posameznim kategorijam uporabnikov. Tako SURS na~rtuje v okviru programov izobraèvanja ve~ izobraèvanja uporabnikov, z letom 2004 pa tudi spremlja njihovo zadovoljstvo s kakovostjo podatkov in storitev. 19 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Statisti~ni urad Republike Slovenije Odnosi z mediji Za zagotavljanje potreb splo{ne Mediji s svojim poro~anjem gradijo javnosti in krepitev zaupanja v zaupanje uporabnikov do dràvne statisti~ni sistem je SURS razvil statistike. uspe{no politiko odnosov z mediji. Urad organizira redne mese~ne S svojo izjemno pozitivno novinarske konference in naravnanostjo so v veliki meri novinarske konference ob posebnih prispevali k promociji in uspe{ni prilònostih. izvedbi ter obve{~anju javnosti o rezultatih Popisa prebivalstva, Poleg novinarjev se novinarskih gospodinjstev in stanovanj leta konferenc udeleùjejo tudi 2002. uporabniki z ministrstev in drugi. Prvi statisti~ni rezultati so redno objavljeni v dnevnem ~asopisju. Novinarske konference so tudi prilònost, ko so lahko, poleg statisti~nih rezultatov, razloène tudi metodolo{ke osnove raziskovanj. 20 Statisti~ni urad Republike Slovenije ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Politika kakovosti V preteklosti so dràvne statistike obravnavale kakovost predvsem v smislu to~nosti podatkov v òjem pomenu. V zadnjih letih namenjajo v dràvnih statistikah najrazvitej{ih dràv veliko pozornost uvajanju celostnega obvladovanja kakovosti. SURS je è pripravil strate{ke usmeritve tudi na tem podro~ju. Pri tem je upo{teval priporo~ila EU-ja, predvsem priporo~ila vodstvene skupine za kakovost. SURS obravnava uvajanje politike kakovosti kot organizacijsko kulturo s {tirimi osnovnimi stebri kakovosti, ki jih medsebojno povezujejo sodobne metode voditeljstva. V tem smislu so v Srednjero~nem programu statisti~nih raziskovanj za obdobje 2003–2007 opredeljeni in tudi podrobno raz~lenjeni vsi {tirje stebri kakovosti: • uporabniki in dajalci podatkov, • razvoj ~love{kih virov v dejavnosti dràvne statistike, • kakovost statisti~nih izdelkov in z njimi povezanih storitev, • procesna usmerjenost in obvladovanje procesov. 21 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Slovenska dràvna statistika med leti 2003 in 2007 SLOVENSKA DRÀVNA STATISTIKA MED LETI 2003 IN 2007 Ozadje Prednostne naloge Razvoj slovenske dràvne statistike med leti 2003 in 2007 je bil na~rtovan v Za zagotavljanje potreb skladu z naslednjimi predpostavkami: uporabnikov so v Srednjero~nem programu statisti~nih raziskovanj • ~lanstvo v EU-ju in odprava gospodarskih meja, 2003–2007 predlagane naslednje prednostne naloge: • statisti~na podpora novi regionalizaciji Slovenije, • priprava in koordinacija priprave • uvajanje evra. strukturnih in drugih kazalnikov kot podpora politikam (npr. kratkoro~ni kazalniki, kazalniki trajnostnega razvoja, kazalniki socialne povezanosti, regionalni podatki), • nadaljnji razvoj sistema, poglobitev kakovosti in preglednosti nacionalnih ra~unov, • strukturne poslovne statistike, • kmetijske statistike, • projekt Intrastat – trgovina med • statistika vladnih storitev, dràvami ~lanicami EU-ja, • statistika informacijske drùbe, • razvoj in tehni~na modernizacija • statistika vseìvljenjskega na~ina izkazovanja podatkov, izobraèvanja, vklju~no z rezultati popisa • statistika zdravstva, prebivalstva gospodinjstev in • institucionalna krepitev stanovanj 2002, statisti~nega sistema, vklju~no s • okoljske statistike in okoljski krepitvijo vloge Statisti~nega ra~uni, sveta RS in statisti~nih sosvetov. 22 Slovenska dràvna statistika med leti 2003 in 2007 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Dolgoro~ni strateški cilji Slediti politikam (ekonomskim, socialnim, okoljskim) in predvideti dolgoro~ne potrebe uporabnikov je cilj, s katerim je slovenska dràvna statistika razvila glavne strate{ke elemente v skladu z dobro statisti~no prakso v dràvah ~lanicah EU-ja: • izbolj{anje kakovosti (statisti~nih podatkov in storitev, ~love{kih virov, procesov, vodenja), • usklajevanje z EU-jem in drugimi mednarodnimi predpisi, • vzdrèvanje neodvisnosti SURS-a in celotnega statisti~nega sistema, • povezanost z uporabniki in dajalci podatkov, Nekateri potrebni pogoji za delovanje slovenske dràvne statistike, ki • razvoj metod, znanja in orodij za zajem in uporabo velikih, a nepopolnih, bodo omogo~ili dolgoro~no uspe{nost: predvsem e-podatkovnih virov, • bolj{e poznavanje podatkovnih virov, • nadaljnji razvoj registrske usmeritve, • izbolj{ava splo{ne metodologije in statisti~ne proizvodnje (npr. statisti~ni • aktivno sodelovanje v evropskem statisti~nem sistemu, registri, pravila zakrivanja podatkov, organizacijska in procesna pravila), • delitev dela – poleg poobla{~enih izvajalcev statisti~nih raziskovanj {e z • ve~ja uporaba in overitev neuradnih statisti~nih virov, drugimi institucijami v Sloveniji (Carinsko upravo RS, Dav~no upravo RS, • sodelovanje in izrabljanje prilònosti e-vlade. Geodetsko upravo RS, ministrstvi, Gospodarsko zbornico Slovenije in drugimi), • pravo~asno vklju~evanje dràvne statistike v pripravo pravnih predpisov, • krepitev vloge Statisti~nega sveta RS in statisti~nih sosvetov, • celostno obvladovanje kakovosti v SURS-u in v dejavnosti v celoti, • izobraèvanje zaposlenih in uporabnikov, • vklju~evanje strokovnjakov s podro~ja znanosti in raziskovanja v razvojne projekte in za pomo~ pri izvajanju izobraèvalnih aktivnosti SURS-a, • izbolj{anje delovnih pogojev in zagotavljanje potrebnih virov za delovanje. 23