Naročnina znaša: Za avstro-ogrske kraje za celo leto 544 K, za pol leta 2'72 K, za četrt leta 1'36 K. — Za Nemčijo za čete leto 6'96 K, za pol leta 2-98 K, za četrt leta 149 K. — Za Ameriko za celo leio 7'28 K. — Posamezne številke stanejo 10 vin. — Reklamacije so poštnine proste. Ne-frankirana pisma se ne sprejemajo. Rokopisi se ne vračajo. Glasilo jugoslov. soc. demokracije V Ljubljani, dne 16. novembra 1906 strogo podrejeni, odnosno predpostavljeni. Tam pomeni disciplina v navadni praksi brezpogojno pokornost vsakega podrejenega. Kdor ima višji naslov ali več rozet na ovratniku, ima tudi več znanja, več razuma — to je predpostavka take discipline. Podrejen si, vsled tega imaš manj pameti, torej slušaj in molči. Ako se pomisli, da je funkcioniranje vsakega organizma le tedaj dobro, ako izvira vse delovanje v celoti in v posameznostih iz najvišjega razuma, tedaj je jasno, da ne more biti zdrava disciplina, ki naredi vse odvisno od slučajnosti. Nič" druzega kakor slučaj pa ni, ako je največje znanje in najvišji razum obsežen v glavi prvega zapovednika. Kjer pa ni tega slučaja — in priznati se mora vendar, da je vsaj zelo redek, če ne popolnoma izključen — mora postati taka disciplina nevarna, ker zaradi svojega lastnega nevažnega obstanka prepreči funkcijo pravega razuma. Take so’ pa vendar dandanes razmere, kamorkoli se ozremo: V državnih zavodih, v deželnih, v privatnih podjetjih, skratka povsod. Avtoriteta višjega uničuje veljavo nižjega, tudi če bi bila pozitivno desetkrat večja in koristnejša. Toda ugovarja se, da mora biti disciplina urejena, ker bi sicer ne bilo norme in vsakdo bi lahko trdil, da je njegovo mnenje bolje in nihče ne bi hotel slušati. Navidezno se da tako utemeljiti vse, kar se imenuje dandanes disciplino. Ali dočim se lahko prizna, da morajo biti za razmerje med posameznimi deli neke stalne določbe, se tudi ne sme zanikati, da so interesi skupnosti važnejši od delov. Urad ali podjetje ne more biti nikoli samo zase in samo radi sebe na svetu, temveč NASLOVA: Za dopise, rokopise za list: Uredništvo »Bdečega Prapora>, Ljubljana. — Za denarne po-šiljatve, naročila na list, reklamacije, inserate i. t. d.: Upravo 18tvo Rdečega Prapora*, Ljubljana, Frančiškanske ulice štev. 8/1. ideal. V naši dobi seveda ni podlage zanj; sredstva, ki so sedaj človteku na razpolago, ne zadostujejo, da bi si mogel kdorkoli urediti svoje življenje v vseh odnošajih brez podpore drugih ljudi. Ravno ta potreba vzajemnosti pa zahteva tudi ureditev razmer, ker se more zavarovati mogočo svobodo samo s tako ureditvijo. Iz tega dejstva izvira tudi potreba discipline in avtoritete. Disciplina je socialna lastnost. Ona zahteva, da se podredi posameznik zahtevam skupnosti. V potrebah vzajemnosti pa je pravična avtoriteta. Ako bi imela oba pojma tudi v praksi tak pomen, tedaj bi bilo vse prav. Tako disciplino bi čuvaj in taki avtoriteti bi se podložil vsak socialno čuteč in misleč človek, ker bi se zavedal, da varuje svoje lastne interese najbolje, služeč skupnosti in ker bi bil v avtoriteti, katero priznava, tudi sam obsežen. Toda tako bi moglo biti samo v socialni družbi, izključeno je pa v sedanji razredni, ki ne pozna skupnih interesov, temveč postavlja povsod koristi enih koristim drugih nasproti. Najpravilnejši pojmi se morajo na taki podlagi popačiti in izgubiti svoj pravi pomen. Tako je tudi disciplina, ki bi morala imeti svrho, varovati pravilno delo in sodelovanje celega državnega aparata, postala po-panc, omejujoč svobodo in zatirajoč jo do popolnega uničenja. Avtoriteta pa je sredstvo, s katerim se prevstvarja posamezne ljudi v malike in zahteva, da se jim izkazuje božansko čast. Največjo ulogo igra disciplina v organizmih, kjer so posamezni deli drug drugemu Disciplina — avtoriteta ... Predpostavljanje in podrejenost — to je okostje, ki se pokaže vsakemu opazovalcu naše kapitalistične družbe, tudi če je ne pregleduje z Rčntgenovimi žarki. V tem zistemu višjega in nižjega, ki deli neenako pravice in dolžnosti, imata poseben zvok besedi «diseiplina» in »avtoriteta*. Kamor se nastavi uho, povsod odmevati. V državi, pri vojski, v šoli, v družini, v cerkvi, v tovarni, povsod je disciplina temelj, avtoriteta pa vrhunec. Pravijo, da bi bila brez njih nemogoča vsaka družba. Najbolj zanešeni idealisti, takozani individualistični anarhisti pobijajo to teorijo z vso silo in trdijo, da je vsaka disciplina, vsaka avtoriteta zanikanje svobode, pa si vstvarjajo v domišljiji družbo, v kateri je vsakdo brezpogojno sam svoj gospodar, ki ga ne sme omejevati nobena človeška moč — nikjer, nikdar in v ničemur. Anarhisti so idealisti in utopisti ter prezirajo, da se ne more ustvariti človeške družbe izven realnega sveta, če se pa ostane na trdi zemlji, se mora sprejeti njene neizpremenljive pogoje. Okolščine sedanjosti in tudi dogledne bodočnosti izključujejo absolutno svobodo, ker ljudje ne morejo živeti brez neke medsebojne odvisnosti. Nihče sicer ne more prerokovati, kako se razvijejo razmere in v njih ljudje v bodočih tisočletjih; nihče ne more kategorično zanikati, da se ne bi mogel v nedogledni prihodnosti uresničiti tudi najsmelejši anarhistični Zopet je sledila tišina, dočim so se borili župnikovi možgani s spovednim pečatom. Končno je sledil obupni odgovor: „Kar je meni znano, ne.“ „Tako; torej vem jaz več kakor Vi. Ali kdo je oče tiste Ane, pač veste?" je dejal škof prav ironično, zroč na tla, kakor bi pričakoval, da pade sedaj župnik, premagan od škofove vsegavednosti, skesan in spokorjen na tla ter zajeclja »pater peccavi". Ali grešnik je ostal pokoncu, dočim se mu je moralo čitati zavedanje greha z laž-njivega obraza. Saj ni smel poznati očeta. Sveti spovedni pečat mu prepoveduje to in zato odgovori kratko: „Ne, škofovska milost, ne vem." „Tako, tako; torej Vam mora povedati škof. Najpoprej pa moram še vprašati: Ali je ta kuharičina hči še devica?" Tako vprašujoč ga je gledal škof kakor vsegaveden Bog. In sedaj bi se bil župnik res skoraj zgrudil na tla. Kolena so se mu šibila kakor da se morajo prelomiti. Vrtelo .se mu je v glavi, roka se je dvignila k plašno utripajočemu srcu. V škofovih očeh so bila to sama znamenja greha. Moj Bog, tudi še to vprašanje, na katero ne sme odgovoriti, ker mu zapira tudi izpoved gospoda urednika usta. In tako čvrsto so bila zaprla, da v strahu in v razburjenji sploh ni premogel odgovora. Ta molk pa je bil toliko, kakor jasna obtožba samega sebe. »Kaj me niste razumeli? Vprašal sem Vas, ali je tisto dekle, hči Vaše kuharice — mislim, da ji je ime Ana — še čista devica?" Naposled je zbral župnik toliko svoje misli, da je z ozirom na spovedni pečat zajecljal: »Kolikor je meni znano, je Ana devica." »No, Vi ste mi lep župnik , ki niti ne vč, kaj se godi v njegovem župnišču. Glejte, še nikoli nisem bil v Gospojni; tiste po- lj Stek. Hans Kiichsteigec tod spovednim pečatom. Z avtorjevim dovoljenjem poslovenil E. Kristan. Dalje. Sedaj je izostal odgovor dlje časa. V župnikovem spominu je oživela izpoved, ki jo je bil slišal pred mnogimi leti v puščavi od Lenke. Že davno je bila pokopana tista izpoved pod spovednim pečatom. In naenkrat se odpira stari grob. On pa ne sme odpreti ust; spovedni pečat jih je zaprl za večne čase. Kaj naj odgovori? Končno upre pogled čvrsto na škofa in pravi resno: „Z dobro vestjo lahko rečem, da je devica." Toda dolgo čakanje na odgovor je utrdilo škofa v mnenju, da laže. „In z rgivno tako dobro vestjo nalažete svojega škofa. Ali ni neka Ana v gospo-jinskem župnišču hči Vaše kuharice?" mora služiti splošnejšemu namenu, prebivalstvu, javnosti, mestu, deželi i. t. d. Koristi take splošnosti pa niso zavarovane, ako nastopa posamezna inštitucija kakor mašinerija, ki funkcionira sama zdse bodisi še bolj precizno, temveč le tedaj, ako služi z največjo močjo, kar je premore; ne ako se izvrši v vsem volja glavaija, temveč ako da celi aparat od sebe vse tisto, kar se po pravici od njega zahteva, ako porabi znanje, zmožnosti, moči vseh svojih udov, more biti splošnost zadovoljna. Disciplini, kateri je predpogoj kadavrska poslušnost, ne doseže nikoli tega cilja. Zanj je treba, da so vsi udje disciplinirani, ali da varujejo disciplino iz lastnega prepričanja in iz zavesti potrebe. To pa zahteva predvsem, da si znajo predpostavljeni pridobiti zaupanje svojih podrejenih organov, kajti samo s pomočjo takega zaupanja jih lahko prepričajo in dosežejo njih voljno službo. Uradnik, uslužbenec, ki izvršuje svojo nalogo le zato, ker ima predstojnik disciplinarna sredstva, pa ga lahko strahuje, pi nič prida in njegovo mehanično izvrševano delo bode male ce.ne, pa še to izgubi, ako izpodbije najneznatnejši slučaj formalno disciplino. Še manj pa je vreden predstojnik, ki si ne zna pridobiti takih služabnikov. S samim pojmom discipline jih ne pridobi nikoli. Prava disciplina vzklija tam, kjer imajo nižji organi vero v višjo zmožnost predpostavljenega in kjer opazijo njegovo stremljenje, da ravna ž njimi pravično po zaslugi, da priznava njih zmožnosti in jim daje priložnost za razvoj. Ali treba je tudi, da so taki uslužbenci prosti dnevnih skrbi in da lahko posvetijo svoje moči službi z vso vnemo. Tudi najidealnejše službene razmere ne rodč zanesljivih uslužbencev, ako jih mori vprašanje, kaj bodo dali družini, kako bodo plačali dolgove, kako bodo živeli v starosti. Prva skrb za disciplino, je skrb za blagostanje prizadetih. Kdor jo izvršuje in kdor si zna pridobiti zaupanje svojih podložnikov, ima tudi avtoriteto, pa če ne bi imel nobenega naslova in nobene šarže. Kje do v današnji družbi take razmere? Ni jih, ne bode jih, kajti kapitalistična družba jih izključuje. Tudi v družbi, za katero stremi socialna demokracija, bode disciplina, ali ona ne uniči svobode, ker bode identična z interesom vseh, torej z interesom vsakega posameznika, identična z najvišjo svobodo, ki je mogoča med ljudmi in najboljša varovalk^ svobode. Usten Khnen-Hedervary pa Kranjskem. Shod, ki ga je sklical odbor ad hoc vsled znane disciplinacije na Studencu, se je vršil kvarjene osebe v Vaši hiši sploh ne poznam in vendar Vam lahko povem, kar bi Vi radi zatajili. Tista oseba ni več devica, Vi jo pa trpite v župnišču prav tako kakor njeno pokvarjeno mater, kljub vsem cerkvenim zakonom in v splošno pohujšanje. Kam naj bi prišla sveta cerkev, ako ne bi župnik vedel vsega, kar zamolče slabi duhovniki? Morda Vam tudi ni znano, da je tista brezbožna oseba že gravata? Govorite vendar . . . .* se je jezil škof, ko župnik, ki so se mu vrtele črne pike pred očmi, ni mogel odgovoriti. »Govorite, kadar Vas vpraša škof, ki ga je namestil Bog. A le pustite odgovor, saj Vam čitam z obraza krivico. Slaba vest vam brani govoriti.* Kajti sedaj mora pasti na kolena in prositi za milost. In on, škof usmiljenega Boga, bi bil tudi usmiljen z velikim grešnikom, ako bi ponižno prosil odpuščanja. Samo iz župnije bi ga odstranil, na eno leto bi ga poslal v duhovniško kaznilnico, potem, ko bi bil dovolj skesan, bi ga pa namestil za kaplana. Da, to bi storil; in že v nedeljo dopoldan v dvorani hotela »Union*. Označiti se ga mora vsekakor za velik uspeh, kajti podal je dokaz, da se je začela dramiti tudi zavest ljubljanskega prebivalstva; zanimanje za javne interese, ki je pri nas že skoraj popolnoma zamrznilo, se zopet ogreva in narašča, pa bode moral tudi deželni odbor iz-poznati, da Je ljudstvo inštanca, katere se ne sme prezirati. Shod je bil jako dobro obiskan; sočasno je bilo v dvorani do 2000 ljudi, a ker so se poslušalci precej menjavali, je bilo faktično število udeležencev še mnogo večje. To je pa tem bolj pomembno, ker shod ni bil prirejen pod nobeno strankarsko firmo, temveč so ga sklicali zastopniki vseh struj, izvzemši ortodoksne liberalce. Shod je otvoril v imenu sklicateljev ces. svetnik,'gospod Ivan Franke, naznanivši, da so povabljeni gospodje deželni glavar, deželni odborniki in deželni poslanci. V predsedništvo so bili soglasno izvoljeni gospod profesor Franke za predsednika, sodrug Mlinar in gospod dr. Pegan za podpredsednika, sodrug Zahradnik in gospod Jeraj za zapisni-kaija. ,, Prvi je poročal gospod dr. Ravnihar. Stvarna vsebina njegovega referata je našim čitateljem znana iz zadnje priloge. Govornik je podal ves merodajni material v jasni, pregledni obliki na podlagi zanesljivih aktov in je napravil paralelo med umobolnico v pre-tečenoai času in izza prihoda drja. Robide. Tudi kdor ni videl z lastnimi očmi blaznice, je moral dobiti nedvomno sliko velikanskega preokreta, ki se je izvršil, odkar je prišel sedaj odslovljeni ordinarij na Studenec. Opravičeno je povdarjal govornik, da je deželni odbor marljivo zbral vse, kar bi mogd očitati drju Robidi, a zamolčal je vse njegove zasluge. S pomočjo aktov je izpodbil poročevalec vsa tista očitanja, ki bi mogla narediti na nepoučenega čitatelja dekreta slab- vtisk ter je zaključil svoj obširni in formalno dovršeni govor z dokazom, da je bila disciplinacija drja. Robide nevtemeljena in samo poznavalcu celega zistema umljiva, zato je pa tudi treba, nastopiti proti celemu zistemu. Drugi govornik g. Gostinčar je opisal našim čitateljem že znane razmere v deželni prisilni delavnici, ki so tudi značilne za socialne nazore deželnega odbora. Omenil je tudi neki slučaj iz gospodarske šole na Grmu, kjer se je vrtnarju, očetu šesterih otrok vzelo od njegovega malega stanovanja sobo, tako da mu je ostala samo sobica s kuhinjo, dodelilo se je ravnateljevemu stanovanju, ki šteje sedaj šest sob. Sodrug K r i s t a n je povdarjal, da je afera drja. Rob/de samo simptom celotnega zistema, ki je popolnoma enak nekdanjemu Khuen- je razširjal roke, da bi prižel izgubljenega sina na svoje škofovsko srce, in bi ga potem duhovništvo cele škofije občudovalo zaradi velike milosrčnosti. Naglasujoč vsako besedo, je dejal še svečano, počasi, s pogledom zmagovalne vsegavednosti: .Pa vsaj zapeljivca te osebe poznate, častiti? . . .“ Ali je mogoče? Župnik se ne zgrudi skesan pred škofom na tla. Celo ponosno se vzravna, oko se mu zasveti skoraj radostno. Pokonci stoji kakor mož, ki se ne boji niti škofa, lahkoten smehljaj mu pleše okoli usten, ki jih hoče ravnokar odpreti. Da, to bi bilo zmagoslavje 1 Kako bi padel škof iz vmišljene bogoravnosti in vsegavednosti v človeško ničemumost, ako bi sedaj dejal: „Ali poznam zapeljivca? Da, da, prav dobro ga poznam, vse bolje nego Vi, ki sodite ljudi samo po videzu, a ne po značaju. Zapeljivec nedolžne Anke je Vaš ljubljenec, ki ste mi ga poslali, da naščuje občino proti župniku, ki ste ga poslali v Hedervaryjevemu zistemu na Hrvatskem. Deželni odbor se čuti tako vzvišenega, tako absolutnega, da ne molčal, kajti gospodu L. s tem nikakor ni koristil. Primerjanje obeh afer ni-\akor ni bilo umestno. Če protestira kdo proti zistemu deželnega odbora, še vendar ne sledi iz tega, da se splcb nikjer in nikdar ne bi smelo odsloviti nobenega človeka. Stvar je pa ta, da je bil odpust profesorja L. v Idriji naravnost neizogiben, kar mora biti tudi »Narodu > znano; saj so odločili njegovi pristaši in sodrug, Kristan kot posameznik ni bil večina. Ne gre se nam za to, da bi delali profesorju L. sitnosti, ali odbiti se mora krivični napad, ki ima samo namen, diskreditirati akcijo o deželnih zavodih. «Narod» menda ve, da je bila pravica javnosti idrijske realke v nevarnosti. «Narod» pozna inspiciranje nadzornika srednjih šol, gospoda Hermana Lukasa in njegovo vladi podano poročilo, dopis ministrstva ni dopis deželnega šolskega sveta. Realka je za Idrijo ena najvažnejših javnih zadev; mesto se trudi za podržavljene tega zavoda, od remedure v tisti stroki, katero je poučeval profesor L. je bila pa odvisna celo pravica javnosti. «Narod* sam priznava, da je bil njegov odpust opravičen; za odslovitev drja. Robide se pa ne more trditi tega. Nikjer ni enakosti v obeh slučajih in liberalni organ je zadel vse kam drugam, kakor v tarčo. Najnovejše vesti. Gradec, 15. novembra. Pri včerajšnjih občinskih volitvah za tretji razred so zmagali socialni demokratje kljub temu, da so se zdi užili proti njim nemški liberalci, nacionalci, vsenemci, klerikalci, krščanski socialci in zloglasna Feichtingerjeva skupina. Socialno-de-mokratični kandidatje so dobili: Karl Hai-dinger 1611, Vincenc Muhič 1626, Hans Resel 1649. dr. Mihael Schacherl 1637, Karol Sonnleitner 1614, Hans Stein-bauer 1567 glasov. Združeni nasprotniki so dobili po 1397 do 1430 glasov; socialni de-mokratje so torej dobili 170 do 219 glasov večine. Udeležilo se je volitve 61 odstotkov volilcev. Lani so dobili socialisti 1388 do 1452 glasov; letos je torej naraslo njih število za 170 do 219. Dunaj, 15. novembra. V zbornici je govoril včeraj poslanec dr. Adler proti zahtevi enoletnega bivanja, s katero se zadene velik del delavskega razreda in se pretrga načelo splošne volilne pravice. Za slučaj, da bi bil njegov predlog odklonjen, predlaga, da naj velja v občinah, ki so manjše od.vo lilnega okraja, bivanje v volilnem okraju, ne pa v občini, kakor zahteva načtt. — C ho c je utemeljeval svoj predlog glede volilne pravice za ženske ter je zagovarjal skrajšanje bivanja na tri mesece; z enoletnim bivanjem se zadene tudi male uradnike in druge kategorije. — Romanczuk (Rusin) je nastopil proti določbi, da se voli razven poslancev fie namestnike (v Galiciji, kjer je (proporcionalni* zistem) ter pravi, da je tudi poljska ljudska stranka temu nasprotna. Proti enoletnemu bivanju govori tudi poslanec Schuh meier, dalje Sobotka, ki zahteva, da naj ima pasivno volilno pravico tudi kdor še ni 30 let star. Na predlog Loserja je sprejet konec debate. Za generalnega govornika pro je izvoljen Pernerstorfer, ki zagovarja odstranitev določbe o bivanju, znižanje sta rosti za volilno opravičenost od 24 na 20 let ter zagovarja žensko volilno pravico; zahte vati se mora volilno pravico za vse ženske, zato bodo glasovali socialni demokratje za Chocov predlog, ne pa za Hrubyjevega, kine zahteva ženske volilne pravice, ampak volilno pravico za dame. Prihodnja seja v petek ob pol 3. uri popoldan. Dnnaj, 14. novembra. Zvezni zbor kovinarjev je izvenredno hitro rešil točko dnevnega reda, ki se peča z narodi.im vprašanjem, dočim se je prej mislilo, da nastanejo pri 1ej točki velike težave. Na seji komisije za predloge se je doseglo sporazum med nem škimi in češkimi sodrugi, vsled česar je bila sprejeta resolucija predstojništva z nekaterimi dodatki. Načelni del resolucije je ostal neiz-premenjen, dalje pa določa resolucija: Posebne Češke podružnice se ustanovi tam, kjer želi to 50 udov in je za to stvarna potreba; doneske za češko strokovno komisijo se bode od 1. januarja 1907 direktno potom centralne blagajne odračunavalo. Resolucija je bila sprejeta z vsemi proti trem glasom. Arte Moderna t Trsta priredi v nedeljo, dne 18. t. m. ob 8l/* uri zvečer v gledališču Goldoni dramatični večer s sledečim vspo-redom: 1.) Oproščen, drama venem dejanju od C. Antona Traversi. 2.) Gosti grmiči, drama v enem dejanju od G. Partufari. 3.) Visoka pesem, igrokaz v enem dejanju od F. Cavalletti. Med posameznimi dejanji svira trio, sestavljen iz gospice L Fontano (gla-sovir), prof. E. Finzi (violina), in M. Migliorini (violoncello). Vstopnina 50 vinarjev, lože (brez vstopnine) 2 kroni, sedeži v pritličju 40 vin. Listnioa uredništva. Zagorje ob Savi. I. P.: Prihodnjič. Pismo prišlo že prepozno. — Mnogim dopisnikom: Objavimo, kolikor bode dopuščal prostor. Okrajna organizacija jugoslov. soc.- dem. stranke v Trstu skliče v nedeljo, dne 9. decembru 1.1. v delavskem domu, II. nadstropje okrajno konferenco s sledečim dnevnim redom: 1.) Volitev predsedništva; 2.) poročilo odbora; 3.) strankino časopisje; 4.) državnozborske volitve; 5.) organizacija in taktika; 6.) strokovna organizacija; 7.) kulturna organizacija; 8.) Slučajnosti. Konferenca se vrši od 9. ure zjutraj do 1. ure popoldne in od 3. ure popoldne do konca, ter zboruje na podlagi § 2. zboroval-nega zakona. Kot gostje imajo pristop tudi vabljeni sodrugi in drugi. Za odbor: F. Jernejčič. J. Petejan. V. Kermolj. fotograf Ljubno, Josefee št. 166 se priporoča za fotografije vsake vrste, skupine, notranjosti, krajine. RoveČanje po vsaki sliki $ * $ Pomanjševanje. Razglednioe $ $ Predmeti iz porcelana s fotografijami: Vrčki, skledioe sa kavo, pipe $ * Nagrobne plode i. t. d. $ ♦ % ♦ Emajlovane slike >a broie, priveske Ovratnike, igle, gumbe * * * # Za organizirane delavce 10 odstotkov popusta. »Rdeči Prapor« j”? S0°M“ v Ljubljani v tobakarnah: Blaž, Dunajska cesta; Franzot, dri. kolodvor, Spod. Šiška; Kušer, Sv. Petra cesta; Pichler, Kongresni trg St. 8; Svatek, Glavni trg; Jšešark, Selenbur^ove ulice; Velkavrh, Sv. Jakoba trg; Kleinstein, Jurčičev trg. — Jesenleei Mesar Jakot štev. 101. — Troti Lavrenčič, Piazza Caserma. — Gorica ■ Krebelj Peter, Kapucinske ulice štev. l.< — Rekai Ricr.rdo Camera, Corso 16. Novo urejena lekarna Josefee v Ejubnem je nasproti stanovanja gospoda drja. Ro~ berta Liegla, glavnega zdravnika združenih bratovskih skladnic Seegraben = Franz Jo?ef*Strasse 156. Zaveden delavec in prijatelj delavstva ne pije Koslerjevega piva! Shodi. Zagorje ob Savi. V nedeljo, 18. t. m-ob 3. uri popoldan je javen ljudski shod v dvorani gospoda Mihelčiča na Toplicah-Dnevni red; 1. Kako se imajo delavci pripraviti za prihodnje državnozborske volitve?" 2. Sklepanje. Delavci! Volilna reforma se približuj* oživljenju. Nedvomno je, da bodo prihodnja državnozborske volitve na podlagi novega volilnega reda. To izpremeni v veliki meri naš5 položaj in nam naloži nove, različne nalog® glede organizacije in glede dela. Nujno je p0' trebno, da se izvrši vse, kar zahteva od na? izpremenjeni položaj in zato je ta shod velike važnosti. Treba je, da se ga udeležite vsi. Sklicati \jstvo pričakuje forej, da pridete v polnem številu in da razvijete povsod najživah" nejšo agitacijo. BreMce. v nedeljo, 25. novembra ob 10-uri dopoldan je javen železničarski shod s sledečim dnevnim redom: Železničarji in starostno zavarovanje. Sodrugi, udeležite s®-shoda ter pripeljite tudi žene seboj, ker j* zanje predmet ravnotako važen. Zidani Most. V nedeljo. 25. t. m. ob 8-uri zvečer je v gostilni g. Mozerja ,javen sho® železničarjev z dnevnim redom »Železničarji in preskrbljevanje za starost*. Važnost dnevnega reda zahteva, da se udeleže železničarja tega shoda v polnem številu in s svojin*1 ženami, katerih se tudi tiče starostno zavarovanje. Ptuj. Shod, ki je bil naznanjen v zadnj* številki za petek, 16. t. m., bode v sobotOr 17. t. m. zvečer ob naznanjeni' uri in ^ določenem lokalu. To naj vzamejo sodrugi *** znanje, pa naj pridejo v soboto polnoštevilni Sveče na Koro&kem. V nedeljo, o> 10. dopoldan je tukaj v gostilni AdatJ* ljudski shod, na katerem govori sodrug Kristan iz Ljubljane. Dnevni red je: Soc*'' alna demokracija in volilna reforma. Delavcu agitirajte za mnogobrejen obisk! Glinje na Koroškem. V nedeljo, 18. t ***' ob 5. uri popoldan je v' gostilni gospod* Sablačana ljudski shod. Dnevni red: Sod' alna demokracija in volilna reforma. Po*"0' čevalec sodrug E. Kristan iz Ljublja°e' Slovenski delavci, udeležite se mnogobroj**0 tega važnega shoda! Is Otaleža (županija Cerkno) na Goriške0? nam pišejo: 11. t. m. se je vršil v gostilo* Ogričevi na Travniku imenitno obiskan sboOr ki ga je sklical sodrug Jernej Ogrič iz pri Otaležu. Shodu je predsedoval sodrug v Svetlik, občinski svetovalec v cerkljanski obči*1'’ .Na dnevnem redu je bilo poročilo o politične0* položaju v Avstriji ter o gospodarstvu ce ' ljanske občine. Govoril, je sodrug Anto^ Kristan iz Idrije, čegar poljudno razp1,^ ljanje k obema točkama so poslušalci z velik* zanimanjem sledili. Govoril je tudi še sodrug J. Svetlik iz Pluženj. Shod je bil dobra pf® . priprava za socialistično gibanje v naši obci p*od je med drugim vsprejel resolucijo, v »ateri so ysi zborovalci (sami kmetje iz Ota-kža, Pluženj, Masor, Lasec in Vrhčeva) protestirali proti zidanju novega farovža. — kr. glavarstvo v Tolminu je na shod poslalo - ‘oncipista dr. Treota iz Tolmina. Spodnja Hudinja pri Celju. V nedeljo, •jjl. oktobra 1.1. je bil tukaj dobro obiskan ljudski shod z dnevnim redom: 1. Volilna reforma. 2. Izkoriščanje delavstva. Sklicatelj shoda je bil sodrug Borštner, ki je bil ^voljen tudi za predsednika. Poročal je so-olitiki. — 11. t. m.‘ dopoldne se je vršila ‘Občinska seja z dnevnim redom: podržavljenje idrijske mestne realke. V imenu šolskega 'Odseka je poročal sodrug Anton Kristan o 'Celi stvari, ki je končno predlagal, naj se Nastopi sedaj pot za podržavljenje. Predlog sodruga A. Kristana se je enoglasno sprejel, “fcvolila se je deputacija, ki naj gre intervenirat na Dunaj. V to deputacijo se je enoglasno izvolilo sodruga A. Kristana, gosp, župana in odbornika Grudna. Akcija za podržavljenje je sedaj v dobrih rokah. — Po Negativi kluba soc.-dem. obč. odbornikov se ^stanovi v Idriji mestna hranilnica. Idejo -je sprožil referent kluba v seji načelnikov odsekov. — «Klub soc. dem. odbornikov* se Peča z ustanovitvijo socialne komisije v idrijski občini. V več sejah kluba se j? že »marljivo pretresala zadeva, ko bode zrela, jo Poda klub po svojem referatu občinskemu odboru v pretres. — Odbor lokalne organi Racije idrijske se je pečal v eni svojih sej z bodočim strankarskim zborom naše stranke ter se je izrekel za to, da bi se ta vršil o Božiču v Ljubljani in ne v Trstu I Ljubljana je za sedaj ugodnejša, ker bode vendar glavni predmet razprav: bodoče volitve v državni zbor! — Za volilni sklad okrajne Organizacije se že zbingo marljivo prispevki 1 II ŽuTOT. Škof Bonaventura Jeglič nas -Je obiskaL Za vzrok svojega obiska Zirovski dolini je navedel dejstvo, da so med liberalci klerikalci V Zireh nastali prepiri radi zidanja cerkve, katere je pri nps v Zireh toliko potreba kot tretjega očesa v glavo. Glavni namen g. Bonaventure Jegliča pa je bil — agitacija za bodoče državnozborske volitve. Mož je po prižnici kričal in razsajal: volite katoliške može, volite vsi verne sinove svete matere cerkve. Smejali smo se mu, fanatiku v škofovski obleki. Mi Zirovci bomo že volili tako, da bo prav. Črne garde gotovo ne! Naša parola je: proč s črno gardo! — Ta mesec, najbrže že 25. t. m. skličemo tukajšnji socialni demokratje velik ljudski shod, ki bo doprinesel zopet nekaj luči med Zirovce. Na škofovo izzivanje bo to najboljši odgovor! Poročat pride sodrug Anton Kristan iz Idrije. —k. Ptuj. (Z železnice.) Na čuvajnici štev. 13 v Ptuju, proga južne železnice Pragersko -ogrska meja, je bil pomožni čuvaj Goldsch-mann po ptujskem stražniku naznanjen, ker je pustil prehod odprt; obenem ga je okrajni zdravnik dr. Maucska oklofutal. Bil je obtožen; zagovarjal ga je na iniciativo organizacije dr. Haas iz Maribora in pred ptujskim okrajnim sodiščem je bil oproščen, ali okrožno sodišče v Mariboru ga je obsodilo na 24 ur zapora. Zdravnik Maucska, ki klofuta v službi stoječe osebe, je bil pa obsojen na 20 K globe. Drugi zamenjevalni čuvaj Arnuš, je bil zaradi enakega pregreška že dvakrat obsojen, prvič na 8 dni strogega zapora s trdim ležiščem in v temi, drugič na 24 dni zapora. Mestna straža se nekaj Časa posebno trudi, da bi mogla naznanjati železniške čuvaje, ki imajo po 18. urah službe komaj 6 prostih ur. Skoraj čudno je to, kajti nekdaj se ni s te strani nič kaj strogo pazilo na odprte železniške prehode, a čuvaji in stražniki so v lepem sporazumu kar za stavo dremali in kimali po signalni!* kočah. Ker pa sc je vsled neke sodnijske afere pokvaril sporazum železniškega in občinskega funkcionarja, se je sedaj vse izpremenilo. Nas bi to razmerje prav malo brigalo, ali pa mora poplačati sovraštvo teh gospodov železniško osobje, je popolnpma krivično. Tudi mi želimo, da se vrši služba v redu, ali treba jo je najprej tako urediti, da jo je mogoče zmagati. Kar imata gospoda med seboj, naj pa i ?.kuhata sama. Železniški gospod, ki je prizadet, nima nič pravice, zahtevati posebno podporo od osobja. Saj še nismo pozabili, kako je dal uničiti lepe sadne in vinske kulture, ki so jih bili železničarji z ogromnim trudom napravili in v katere so vtaknili poleg težkega dela tudi denarja. Ker takrat še ni imel takega nasprotnika kakor sedaj, ga pač nihče ni poklical na odgovornost. Marsikatera družina je tedaj plakala in dosti jih je postalo nesrečnih, ker je dotični oče izgubil kruh, pa je moral prezgodaj oditi v pokoj. Ko je letos ravnateljstvo južne železnice vprašalo zaradi izboljšanja plač, je odgovoril plemeniti gospod: «Plače odgovarjajo popolnoma tukajšnjim razmeram. Delavci imajo zemljišča in ni jim treba kupovati živil.* Krona in 40 vin. mu bode torej kmalu že previsoka plača. Da bi sam enkrat poskusil tako življenje z družino! Odločno zahtevamo od tega predpostavljenega, da resno poskrbi za izboljšanje plač, kajti s 70 krajcaiji ne more dandanes živeti družina. Naj se odvadi tega, da pusti posamezno delavce pisati prošnje za izboljšanje, pa jih potem pomeče med star papir, ne da bi le odgovarjal. Mož bi itak zaslužil, da gre že v pokoj, saj je zanj bolj zmožen, kakor za službo. Pri občini naj pa tudi skrbe nekoliko več za svoje lastne stvari, saj imajo menda dosti gnilega. Društvene vesti. Jugoslovansko druitvo «Daniea> v Gradcu je imelo dne 20. oktobra 11. svoj občni zbor s Sledečim dnevnim redom: 1. Društveno poročilo. 2. Volitev odbora. 3. Predavanje o svrhi društva in razprava. 4. Vprašanja in predlogi. 6. Raznoterosti. — V odbor so bili izvoljeni sledeči sodrugi: Predsednik Andrija Cukovečki, podpredsednik Štefan Drožar, blagajnika Josip Božiček, Jakob Skala; tajnika Slavko Posavec, Ervin Tavčar; odborniki J. Horvatek, M. N ikolid, M. Makovec, V. Prahid. V. Bogosavec, St. Petrak; pregledovalci F*. S eh er er, St. Bublid, A. Novoselac; nadomestni odborniki A. Antolek, Fr. Mihajlovid, Fr. Debogovic. O tretji točki dnevnega reda je bila živahna debata: govorili so o svrhi društva temeljito sodrugi Bublič, Jelenčid, Ivanič, Herceg in Cukovečki ob živahnem odobravanju zbora. Društveni prostori so v gostilni «pri čebelnjaku* (a HJolfotf« tilie« $t. 12 se priporoča slavnemu občinstvu za obilen obisk. 6—3 Spoštovanjem 5r©ot«lj restaurater. Cenjenemu občinstvu vobče in posebno Se delavstvu najuljudneje naznanjam, da sem a 1. oktobrom 1906 pravni n ‘liter li v Ljubljani, n t Rtasti cesti it.5 v in bom točil najbolj ta vina in ii vratno domafra Auarjavo piv«. Priporočam obenem svojo dobro da> mata kuhinjo vsem onim, ki žel* Imeti stalno hrano, prav po zmernih cenah. Zanesljiva, dobra in točna postrežba. * 7~’ Crigir fikriii«. | * : : 7- Podpisani sodrugi naznanjajo, da so odprli te dni svojo haloga in tovarna pohištva vsake vrste 52—40 Aleksandra Iievi Minzija Trst — Plazza Rosario 2 — Trst (šolsko poslopje). Bogat izbor v tapeterijah, zrcalih in slikah. — Ilustriran cenik gratis in franko vsakemu na zahtevo. — Cene brez konkurence. — Predmeti se postavijo na brod ali železnico, ne da bi se za to kaj računalo. kjer se bodo točila najboljša vina in pivo po prav zmernih cenah. Tam se lahko naroča tudi kosila in večerje po primernih cenah delavstvu, od katerega ravno pričakujejo obilega obiska. V Trstu, meseca novembra 1906. 2-2 Zaltz In drugi. Božične, novoletne ter imendanske voičilne listke (dopisnice) s slovenskim besedilom razpošilja po najnižjih cenah WnnH>ald Plann Dunaj ATI., AVallgasse štev. 19, poleg 15—2 Rajmundovega gledišča. v Spodnji Šlikl pri Ljubljani ob glavni cesti nasproti ljudski šoli. se priporoča slavn. občinstvu za mnogobrojni , obisk. Točijo se pristna bizeljska, ljutomerska, dolenjska in vipavska vina ter mengiško dvojno ' marčno pivo. f||{nn novo opremljene sobe: postelja 1 LA lliluu *!rono> aobrf z dvema posteljem. 2 m ii kroni. — Jako ugodna prilika za letoviščarje, za katere se cena primerno zniža. Na razpolago so vsi domači listi. Oorka in mrzla jedila ob vsaki uri. — Posebna soba za večje družbe in za društva je na razpolago. Cen« navadne, postrežba točna! Z odličnim spoštovanjem Anton Maver, ustnik s teraso in krasnim razgledom na kamniške planine in na Šmarno goro. " ■■■—■ Najcenejša, naj večja eksportna tvrdka! Razpošiljanje blaga na vse kraje sveta! Mestni trg nasproti rotovža prej v Kranju priporoča avojo veliko, taborno (K; —^3 nalogo finih ^vicarskili ur, briljantov, zlatnine In srebrnine 17-11 v veliki izberi po najnišjih cenah. Kavarna Vrinita7 daj®m°iebla«° U UK Cia. J res fino in dobro, je to, da je razpošiljam po celem svetu. — Na stotine pohvalnih pisetn je vsakomur prostovoljno na ogled, da se lahko sam prepriča. Prosim zahtevajte veliki novi cenik, ki se pošlje zastonj in poštnine prosto. v Cjubljani, Stari trg 30 je vsak torek, četrtek, soboto in nedeljo Vso noč odprta. Z odličnim spoštovanjem 15—13 Tani in Leon Pogačnik. Delniška družba združenih pivovarn Žalec in Laški trg Telefon it. 183. v Ljubljani Telefon It. 163. 53—14 priporoča svoje If1 izborno pivo v sodcih in v steklenicah. “VB v Telefon št. 187. ZalOga V Spodnji Šiški. Telefon št1_lg7L_^ Tiska Iv. Pr. Lampret v Kranju. izdajatelj in odgovorni urednik Josip Berdaja