UREDNIŠTVO ŽABJE je v Ljubljani, Frančiškanska ulica št. 8 liikarna I. nadstr.). Uradne ure za stranke so od 10. do 11. jopo'dne in od 5. do 6. no; oldne vsak dan razen nedelj in I iriznikov. Rokopisi se ne vračajo. Nefrankirana pisma se ne sprejemajo : : : »AROCNINA • celoletna po pošti ali s pošiljanjem na dom za ivstro-Otrsko in Učeno K 21-60, polletna K 10-80, četrtletna S 6-40 mesečna K 1-80; za Nemčijo celoletno K 26*40; za : ostalo inozemstvo in Ameriko celoletno K 36-—. : Posamezne številke po 8 vin. Stev. 663. V Ljubljani, v četrtek dne 21. avgusta 1913, ZARJA izhaja vsak dan razen nedelje in praznikov •* .* .* ob pol 11. dopoldne. •. ■. , UPRAVNISTVO ae nahaja v Selenburgovi utici štev. 6, II., m uraduje za stranke od 8. do .2. dopoldne in od o. do 7. zvočar Inserati: enostopna petitvrstica 30 vin., pogojen prostor, poslana ::: in reklame 40 vin. — Insernte sprejema upravniStvo. Nefrankirana ali premalo frankirana pisma se ne sprejemajo ——— Reklamacije lista so poštnine proste. —■■■« Leto III. Slava in smola grofa Stiirgkha. Ko je bivši minister Gautschovega kabi-I ceta prihajal od avdience, na kateri je vdano »prejel portfelj svojega tedanjega šefa. se je zmajevalo veliko političnih glavic v Avstriji, teš pogača iz te moke se ne more posrečiti. Gladki grof Sturgkh je prišel v znamenju paragrafa 14. in noben benedictus m pozdravljal | njegovih prvih korakov. Na desni, na levi, ka-jjior se je ozrl v parlamentu, povsod je bila tema v očeh; nikjer ni bilo zaupanja, nikar prijateljstva, kajti vse je slutilo, da sta besedi Stiirgkh in absolutizem enakega pomena. Grof Stiirgkh pa se je smehljal, kakor da vsega tega ne opaža. In ko so ga vprašali, če ima res protiparlamentarne namene, se je njegov nedolžni pogled uprl v radovedneže, njegova usta pa so modro odgovorila, da je vlada v vseh okolščinah v zmislu svojega konstitu-tionalnega postanka z ozirom na temeljne za-hme te starodavne in častitljive države pripravljena smatrati plodonosno sodelovanje državnega zbora kot zastopstva širokih slojev piebivalstva pri vseh važnih nalogah zakono-dajstva v prid domovini za koristno. Planili so po njem in so mu očitali nelojalnost napram parlamentu in protiustavne smotre Zdelo se je kakor pribito, da bo imela kroniki avstrijskih vlad Stiirgkhova najmanjši prostorček. Toda v Avstriji se skoraj iikdar ne obnašajo kombinacije, ki se naslajajo na razum; Stiirgkh je to izkusil v svoje •idoŠČenje Se stoji njegova vlada; tisti ki so ri sprejemali z največjim nezaupanjem, so ga koraj dve leti najzvesteje podpirali, tez drn strn je šla nemška nacionalna zveza z njim ii ni je bilo zapreke tako visoke, da bi se je bila strašila, ni ga bilo ukrepa tako neustavnega i protiparlamentarnega. da ga ne bi bila nem-ka nacionalna zveza pokrila s plaščem, ki si ga izposodila od svoje krščansko socialne tova-\c\ct " Parlament je storil soglasne sklepe — n. pr. železniških plačah; Stiirgkh je vrgel sklep ržavnega zbora v koš in ko so socialisti pred-eali naj se pokliče ministrski predsednik zaidi tega na odgovornost, je nemško nacionalna jeza vzkliknita: Ne! Stiirgkh je zahteval brambno reformo z Jčam-m rpkrutnim kontingentom in z velikan-(imi finančnimi bremeni. Z glasom, s kakršni sn govorili ameriški plantazisti s svojimi ižnii le ukazal, do katere ure se mu mora lortirati zahtevana predloga In nemško na-nnalna zveza je skrivila hrbet, pa ponižno ■osih zn odpuščanje, ker bo trajalo nekoliko inut več Enako je ravnal Stiirgkh z zako-,m o vojaški tlaki in enako je nemško nacio-ilna zveza padla v prah. Sturgkh je zahteval ive davke in voditelji nemško nacionalne čeze so se potili, da bi si izmislili več nego ihteva vlada. Nemško naconalni gospodje bi bili radi zborovali, toda Sturgkh jim je uka-,1 naj zvežejo cule, pa so zvezali cule in šli. ' j ehko je biti ministrski predsednik, če ima ovek večino, ki soglaša z njegovimi nazori ga podpira iz prepričanja, ker je ministrov ogram tudi njen program. Slava grofa iirgkha pa je v tem, da si je izsilil podporo ranke ki je bila z njim v večnem duševnem mfliktu in da .ie proti parlamentu vladal z iobravanjem parlamenta. j Grof Sturgkh mora biti seveda zadovoljen, ■ se ta slava konstatira; preiskava bi bila zanj ijbrže neugodna, kajti lehko bi privedla do iključka. da je bila sreča gospoda grofa m sla-jst njegove večine večja od njegove ženial->sti. Če bi se bil le enkrat dvignil pogum ljud-:ih zastopnikov in stavil svojo voljo in svoje •epričanie proti ukazom vladnega poveljnika, i bi bila Stiirgkhova slava tisti hip pobledela. phko sc jc torej veseli, ponosen pn ne more ti nanjo. . Ali kolo sreče se venomer obrača m ne-idoma se je obrnilo tudi grofu Stiirgkhu. Zve-a armada njegovih trabantov mu je zažu-aln da pojde v — opozicijo! Kakor strela iz snega je prišlo to. in nihče ne bi verjel, da mogoče, ako ne bi bili gospodje nemškega ationalverbanda na svojem nedeljskem zbo-jvanju v Homutovu vsemu svetu slovesno izglasili svoje ogorčenje in napovedali svoj restop v opozicijo. To žuganje doni tako radi- kalno, da hočejo češki Nemci celo izstopiti iz nemške nacionalne zveze, ako ne gredo tudi alpinski Nemci v opozicijo. Nazadnje pa to res ni čudno. Kaj so nemški nacionalci zato zmesili svojo zvezo iz cele vrste strank in strančic, ki so morale temu »višjemu« namenu žrtvovati vse svoje posebne želje in nazore; kaj so zato iz nasprotujočih si elementov zvarili najmočnejšo stranko v parlamentu, da bodo ščitili vse Stiirgkhove neustavnosti in hlapčevali vladi, ki je z ustanovitvijo komisije na Češkem jasno razodela svoje nekonstitucionalno srce? Vse kar je prav! Gospodje so služili, da so bile njih službe že hlapčevske; dvigali so Stiirgkha s svojim ponižanjem; podpirali so ga z izdajanjem koristi svojih volilcev; žrtvovali so mu železničarje, državne uradnike in uslužbence, konsu-mente. učitelje, svobodno šolo. Enkrat pa mora biti vsega konec. In prišel je moment, ko se ie razgrela rebelska kri; zastave vihrajo na poti v opozicijo. Kajti grof Stiirgkh je smrtno razžalil nemške nacionalce. S čim pač najbolj? S tem. da je poslal parlament proti njegovi volji na počitnice? S tem da je suspendiral deželno ustavo na Češkem? ... To bi bile že dovolj hude reči. Ali vse to še ne bi bilo razburilo gospode, da ni prišlo še hujše. Grof Stiirgkh pa misli celo reformirati volilni red za češki deželni zbor. To pa ie neodpustno, in če ima ministrski predsednik take namene, tedaj je opozicija edini izhod. V dolgih letih smo se nekoliko seznanili s svojim ljubim grofom Stiirgkhom, in Če sc govori o njegovi volilni reformi, tedaj nihče ne pričakuje radikalne prekucije na Češkem. Vodja vlade, ki bi razumel vzroke politične mi-zerije v največji in najbogatejši deželi države, bi sicer prav v splošni in enaki volilni pravici našel najuspešnejše zdravilo in bi napel vse svoje moči za politično enakopravnost vseh prebivalcev. Kajti le splošna in enaka volilna pravica bi izpremenila lice in vsebino deželnega zbora, ki ni bil doslej sposoben niti za življenje, kaj še za delo. Toda grof Stiirgkh nima takih velekih kretenj, in kdor je bil najbolj zagrizeni nasprotnik splošne in enake volilne pravice v državnem zboru, ne more v tako kratki dobi postati njen goreči zagovornik v deželnem parlamentu. Grof Stiirgkh ima s svojo volilno reformo res prav skromne namene. Nič druzega noče vpeljati kakor takozvano delavsko kurijo, ki bi imela 41 mandatov poleg dosedanjih privilegiranih 242 sedežev, tako da ne bi imelo ljudstvo tudi v novem deželnem zboru nobenega odločilnega vpliva. Nemški nacionalci so nezadovoljni s to re-f >rmo. In naivni duhovi najbrže mislijo, da zahtevajo pravico, to se pravi splošno, enako pravico, nemara za moške in ženske. To pa je temeljita zmota. Gospodje protestirajo, ker je nova kurija namenjena le tistim, ki doslej nimajo volilne pravice; najljubše bi jim bilo, če sploh ne bi bilo nobene volilne reforme. Če pa že mora biti. tedaj zahtevajo tudi za privilegirane volilce še po en glas v novi kuriji, da vzamejo delavskemu ljudstvu vsaj nekoliko onih maloštevilnih mandatov, ki mu jih je namenila Stiirgkhova milost. Taka je pretnja z opozicijo, tako je politično življenje v Avstriji. Bilo bi smešno, da bi se moral človek veseliti te komike, če ne bi bil češki deželni zbor tako velik parlament, da je njegova usoda važna preko mej češke dežele. Krvava ironija je v tem, da so že najmanjše dežele dobile vsaj nekakšne reformice, medtem ko nima delavstvo na Češkem niti glasu za svoj deželni zbor. Iluzija nemških na-cionalcev, da se bo dalo to delavstvo zopet žejno prepeljati preko vode, je pač prevelika. Lehko se pa zgodi, da učakajo gospodje vse kaj druzega nego mislijo. Če izbruhne na če-' škem boj za splošno in enako volilno pravico, tedaj zdrami ondotni vihar lehko delavske mase po vsei državi, in : splošna, enaka volilna pravica za deželne zbore« postane lehko občna parola vsega avsh ijskega delavstva, kakor leta 1905. splošna in enaka volilna pravica za državni zbor. Tedaj pa izgube nemški nacionalci in sorodni jim elementi nekoliko več kakor z volilno reformo, ki izhaja iz Stiirgkhove glave. Dnevne beležke. - Beblova spominska slavnost. Umrl je ki je po pravici veljal za vojvodo medna-:ga proletariata, mož, ki je vse svoje živ-: posvetil blaginji delavskega razreda, ki je zdramil potlačene in v topi ravno-isti propadajoče mase, mož, ki je zasuž-m množicam vlil zavest človeškega do-tistva in pogum v srce, mož, ki si je pri-nevenljive zasluge za delavstvo. Avgust 1 je odšel iz življenja, le kupček pepela je izza njega in pa njegova neumrjoča dela. ne duš po vseh krajih sveta je zadela vest . o smrti starega leva kakor udarec, ki pretrese ' vse bitje. Stari Bebel je mrtev; rdeča zastava, ki jo je nosil v viharju pred upapolnimi množicami, je zdrknila iz njegovih rok. Ali njegov spomin ostane večno živ v armadi, ki koraka dalje k zmagi, katere ni mogel doživeti vojskovodja. Tudi ljubljansko delavstvo hoče pokazati, da spaja s svojo nepremagljivo nado v končno zmago in osvoboditev spomin na voditelja. ki je učil delavstvo, da zaupa vase in v svojo moč. V ta namen priredi organizirano delavstvo v soboto, 23. t. m. zvečer spominsko slavnostno zborovanje. Vse potrebne podrobnosti objavimo v »Zarji«, prepričani pa smo. da se udeleže ljubljanski in okoličar.ski delavci iti delavke tega zborovanja v čim večjem številu in da razvijejo v ta namen najmarljivejšo agitacijo. S tem, da počasti mrtvega junaka, počasti ljubljansko delavstvo santo sebe. Ne dvomimo torej, da bo to zborovanje dostojno ljubljanskega zavednega delavstva. — Poset nemških sodrugov. ki se ustavijo na svojem potovanju v Benetke tudi v Ljubljani, je zbudil živahno zanimanje med ljubljanskimi delavci. Nikdar še nismo imeli prilike, da bi pozdravili toliko število zunanjih sodrugov pri sebi. Če bi šlo le za to, da poseča taka množina tujcev naše mesto, bi bil to za Ljubljano zanimiv dogodek. Ali k nam ne prihajajo tujci; pozdravili bomo somišljenike, ki se bojujejo za enake cilje kakor mi. četudi govore drug jezik, so nam vendar sorodni po duhu in smotru. Vezi enakih interesov so močnejše od mej. ki so med nami. Zato bomo pozdravili četo kovinarjev z vso iskrenostjo, ki druži zavedni proletariat vsega sveta in premaguje sovraštvo ki so ga sovražniki ljudstva hoteli zasejati med narode. Kot sodrugi in prijatelji prihajajo draž-danski kovinarji med nas; kot sodruge in prijatelje jih bomo sprejeli ter se potrudili, da vzamejo čim prijetnejše spomine na Ljubljano S seboj. Dva posebna vlaka pripeljeta v Ljubljano naše goste v pondeljek ob 5. popoldne na južni kolodvor. Ljubljanski kovinarji so poskrbeli, da bodo takrat prosti in jih lehko sprejmejo na kolodvoru. Potem bomo storili, kar bo mogoče, da vidijo kaj Ljubljane. Zvečer pa bo pozdravni sestanek v veliki dvorani »Narodnega Doma«, in tam je pričakovati največje udeležbe ljubljanskega delavstva. Sodeloval bo pevski zbor združenih organizacij ter naši glin-Ški in moščanski tamburaši. Govorili bodo domači sodrugi in zastopniki naših gostov. Ob 6. zjutraj se odpeljejo izletniki dalje do Postojne, kjer si ogledajo jamo. Potem nadaljujejo pot do Trsta, kjer ostanejo čez noč. Od tam pa pojdejo v Benetke. Vrnejo se izletniki čez Trst, Jesenice, Salcburg. V Gorico pride prvi vlak v petek. 29. avgusta ob pol 9., drugi ob tričetrt na 10.. na Jesenice pa prvi sedem minut pred 11., drugi osem minut čez pol eno. Drugi vlak ima na Jesenicah kosilo in ostane tam do pol 2. popoldne. — Vstopnice za pozdravni večer nemških sodrugov, ki bo v pondeljek, 25. t. m. ob pol 8. zvečer v »Narodnem domu«, se dobe v vseh prodajalnah Konsumnega društva za Ijubljan-no in okolico, ter pri zaupnikih. — Zdaj se Avstriji ni treba bati nobene nevarnosti več, Kaj to, da nas je Berchtold pripeljal v puščavo, kjer se živ krst ne zmeni za nas, pa če kričimo kakor žrjavi! Kaj to, da imamo doma kavs, v katerem ne more niti Sturgkh veleum napraviti reda! Kaj komisariat na Hrvaškem in komisariat na Češkem, kaj pričakovani komisariat v Istri in na Štajerskem! Kaj Redi in Payerji! Za vse to imamo nekaj povsem novega, kar nas mora zavarovati zoper vse nadloge in nas napraviti nepremagljive, pa če pride ves svet od vzhoda in zapada nad nas. Lajtnante z blagoslovljenmi sabljami imamo! Dne 18. t. m. so bili kakor vsako leto novi lajt-nanti odpuščeni iz vojaške akademije v Dunajskem Novem mestu. Razume se, da se to zgodi s primernimi ceremonijami, ki predočujejo mladim ljudem važnost slovesa od šole. Med te ceremonije je spadalo, da so novopečeni iajtnanti prekrižali svoje sablje in si prisegli dosmrtno tovarištvo. To je bilo zelo slovesno in zelo gin-Ijivo. Ali v dobi splošnega verskega preporoda ne zadostuje več ta simbolizem. In ceremonija se ie religiozno izpopolnila. O tem pripoveduje »MilitUrische Rundschau« na sledeči dražestni način: »Tedaj je sledilo novo, pri letošnji odpustni slavnosti prvič prakticirano slovesno dejanje blagoslovljenje sabelj, ki je bilo zelo povznašajoče. Po križanju 'sabelj pri tovari-štveni prisegi so novo imenovani Iajtnanti, namesto, da bi kakor doslej spravili sablje v tok. nagnili ostrine polagoma kakor na znamenje. k zemlji, in med tem, ko je godba zaigrala »Molitev pred bitko«, je duhovni svetovalec profesor Koči novo orožje cerkveno posvetil.« Klerikalci, ki v enomer tožijo, da vera peša, morajo biti zdaj vendar zadovoljni. Če postajajo že sablje katoliške, tedaj pač ne smeio tarnati, da se jim slabo godi. Vsi pa lehko ukamo, zakaj sablje, ki so žegnane, morajo pač zrna. gati, pa če bi morale same sekati. Zgodovina daie sicer nekoliko drugačnih zgledov o usodi blagoslovljenih mečev, ali kdo se bo oziral na zgodovino, ki je od konca do kraja krivoverska ? b — »Slovenski Narod« postaja smešen in bi v tem oziru rad delal konkurenco »Dnevu«. Liberalni list prisega na vse svetnike, da nas je »kongres narodnih strokovnih organizacij« razburil, tako razburil, da je pravzaprav čudno, da še ni naše uredništvo na Studencu. Koliko nam je ta «kongres« vznemirjal kri, je najbotie razvidno iz tega, da nismo napisali o njem ne besedice, dokler ni bil končan; koliko smo se ga imeli ustrašiti, pa pove »Dan«, ki je bil ves iz sebe. da je »Ljubljana molčala«, ko so jo »narodni delavci« navdušeno pozdravljali. Kaj naj bi nas razburjal »kongres«, ob katerem »mani-festaciiski shod« kljub posebnim vlakom in mnogotedenski reklami ni mogel napolniti polo- ( vice dvorane v Mestnem domu? Ali če se nam te konkurtn.enik. bditus: Občinski socializem. Agitacijska izdajanja: in socialna demokracija- Cena — Vojna 30 vin. — •— Program scoalne demokracije v Avstriji. Cena 6 vin. — — Vun z enako volilno pravico. Cena 4 v. —■— Zvišanje duhovniških plač. Cena 10 v. Etbin Kristan: Primož Trubar in slovensko ljudstvo. Cena 8 vin. - p JnrL vu k]er,kal,zn,a' Cena 40 v. Razprava VII rednega zbora jugeslo vanske soc. dem stranke. Cena 60 vin Cena 6 vin.': Nar°dn‘ *" b»i —‘Lurška pravljica. Cena 50 vin Ljudski oder: Moderni razvoj Troie predavanj soc. poslancev. Cena 40 vin Knjižica časopisa »Naprej*. Ant. Kristan: Socializem. I. zvezek. Druga Karl Kau tsky: Kapitalistični razred. Cena izdaja. Cena 20 vin. .. . ,V!‘ Ant. Kristan: Socialna demokracija in Karl Kautsky: Proletarijat. Cena 30 v. kmetsko ljudstvo. Cena 10 vin. J/, |)autsl{y: Razredni boj. Cena 40 v' Ant. Kristan: Zakaj smo socialisti ? Cena Karl Kautsky: Država bodočnosti Cena 14 vin. 50 vin. K. Marx in Fr. Engels: Komunističnima- Etbin Kristan: Nevarni scoalizcm. Cena nifest. Cena 40 vin. 30 vin. L. Wahrmund: Katoliško svetovno nazi- Etbin Kristan: Strahovi. Cena 30 vin. ranje in svobodna znanost. Cena 70 vin. Karl Ka u tsky: Kdo uničuje proizvajanje v malem. Cena 30 vin. iSr‘.s*an: O konsumnih društvih. Cena 20 vin. E. Kristan: Narodno vprašanje in Slovenci. Cena 30 vin. Koledarji: Žepni koledar za leto 1913. Cena 1 K. za'°gi so tudi še letniki 1912, I9ll. Družinski koledar za leto 1913. Cena l _K. 1910 in starejš*. Zadružni koledar za leto 1918. Cena 30 vin. Naši Zapiski. Dobe ae po 2 K kompletni: 1908, 1909, 1910, I9ll, 1912. »Zarja*: jetniki za leto 1911/12, 1912/13, vezana po 14 kron. Založbo ,Zarje* v Ljubljani. mm