Uvodnik: zrelo in odgovorno spogledovanje vrtcev in šol s prihodnostjo Vladimir Korošec Šola za ravnatelje Človekovo ustvarjalno delo je bilo v vseh zgodovinskih obdobjih usmerjeno v prizadevanje za doseganje boljšega in vrednejšega življenja, ki ne radosti in ne navdušuje zgolj trenutnih genera- cij, temveč se vselej živo spogleduje s prihodnostjo. Nemalokdaj je človek zaradi hlastanja za materialnimi dosežki zavestno zane- marjal temeljne civilizacijske vrednote, uničeval, ranil in ubijal, ogrožal naravne dobrine in lastno življenje, da bi si lahko zago- tovil trajno blagostanje in najvišje mesto v brezmejnem prostoru in neskončnem času. Nespametne zablode in nevredne stranpoti je zmogel presegati le z znanjem, pridobljenim z zgodovinsko iz- kušnjo, z razumevanjem narave in vrednotenjem svojega lastnega poslanstva, zato je izobraževanje najpomembnejše področje indi- vidualnega in družbenega razvoja. Šola je zapleteno stičišče raznolikih družbenih, gospodarskih in celo ideoloških interesov ter hkrati varno okolje za človekovo družbeno, moralno in čustveno dozorevanje, nenadomestljiva de- lavnica njegove ustvarjalnosti, neizčrpna razsežnost njegovega in- telektualnega in poklicnega razvoja ter razkošno polje negovanja humanizma, solidarnosti, sodelovanja in družbene odgovornosti. Šola mora biti vedno pred časom ali vsaj v koraku z njim, pre- poznavati mora spremembe, jih sprejemati ter spodbujati njihovo uveljavljanje. Sodobna šola se ne more izogniti odgovornosti za ce- losten razvoj posameznikov, družbe in gospodarstva, vendar mora imeti ustrezne razmere za opravljanje svoje dejavnosti, jasne in nedvoumne cilje in strategije, ustrezne materialne pogoje, motivi- rane in usposobljene kadre, vzpostavljeno partnersko sodelovanje z okoljem, predvsem pa zaupanje dijakov, staršev, gospodarstva in politike, da zmore in zna opravljati pomembne družbene naloge. »Brez igranja z domišljijo se ni rodilo še nobeno delo. Igri do- mišljije dolgujemo neizmerno veliko,« pravi psihoterapevt Carl Jung. Albert Einstein k temu dodaja: »Domišljija je vse. To je pre- dogled velikih stvari, ki jih prinaša življenje. Domišljija je po- vodenje 3|2016: 3–5 Vladimir Korošec membnejša od znanja.« Domišljija je nenadomestljiv dejavnik člo- vekove inovativnosti v znanosti, umetnosti, tehnologiji, v vsakda- njem življenju, saj pomeni sposobnost domišljanja novih predstav, idej in vrednosti na podlagi védenja in zgodovinskih izkušenj o lju- deh, družbi in okolju. Domišljija je hvalevreden proces povezova- nja preteklosti s sedanjostjo in realna napoved prihodnosti. Veliko domišljije morajo imeti ravnatelji in strokovni delavci vzgojno- izobraževalnih zavodov za učinkovito pedagoško delo, da se lahko poglobijo v igrivi in vedoželjni svet otroške osebnosti, da se od- govorno soočajo z zahtevnimi pričakovanji staršev, da kljub neja- sno zastavljenim nacionalnim vizijam prepoznajo in razumejo ci- lje posameznikovega in družbenega razvoja, da zmorejo v današ- njem nerazsodnem času osmisliti temeljne človeške vrednote in jih znajo povezati s šolskim delom v korist otroka, celotne družbe in prihodnosti. Še posebej veliko domišljije morajo imeti, da lahko razumejo in sprejmejo spremembe, ki jih v slovenski šolski pro- stor nezadržno in neselektivno vnaša tehnološki in kulturni vihar 21. stoletja, ter ne nazadnje veliko domišljije za reševanje težav na področju šolstva. Letošnji jesenski posveti ravnateljic in rav- nateljev so bili namenjeni spoznavanju otroka, učenca in dijaka v spremenjenem gospodarskem, kulturnem in tehnološkem okolju 21. stoletja ter predstavitvam inovativnih odzivov vrtcev in šol na izzive in spremembe, ki v skladu z načeli sodobnega izobraževanja postavljajo otroka, učenca oziroma dijaka v središče prizadevanj za kakovostno vzgojo in izobraževanje. Za nadaljnji razvoj slovenskega šolstva so nedvomno pomembni tudi odgovori na nekatera izmed naslednjih vprašanj: • Katere ključne gospodarske in družbene spremembe dolo- čajo prihodnost in razvoj? • Katera znanja in spretnosti potrebujejo mladi za ustvarjalno delo in življenje v sodobnem svetu? • Ali je slovenska šola pripravljena na izzive prihodnosti? • Kako se spremembam prilagajata vodenje in organiziranost slovenskih šol? S temi in podobnimi vprašanji se vsak dan soočajo šolska poli- tika in stroka, predvsem pa učitelji in ravnatelji, ki so v neposred- nem stiku z učenci in mladostniki. Uspešnega dela vrtcev in šol ter s tem prihodnosti vzgoje in izobraževanja ne določajo tehnološke spremembe, temveč ga z inovativnimi idejami ter s strokovnim in osebnim pristopom zaznamujejo strokovni delavci, vzgojitelji, 4 Uvodnik učitelji in ravnatelji, ki so zavezani poklicnim in človeškim vre- dnotam. Poučevanje je svojevrstna strokovna strast, ki se napaja z uspehi, veseljem, radostjo, mladostjo in neizmerno srčno hvale- žnostjo. Ko jo enkrat začutiš, ji za vedno pripadaš, kajti učitelj ne postaneš, učitelj preprosto si. V Šoli za ravnatelje smo po strokovni opredelitvi in moralnih načelih usmerjeni v razvoj vodenja vzgojno-izobraževalnih zavo- dov in v podporo ravnateljevanju. Skupaj z ravnateljicami in rav- natelji, strokovnimi delavci in drugimi deležniki si prizadevamo oblikovati in vzpostaviti nove pristope na področju vodenja, pri- stope, ki bodo postali del sistemskih rešitev ter bodo zagotavljali najvišjo kakovost pedagoškega in strokovnega dela v slovenskih vrtcih in šolah. Nenadomestljiv prispevek k razvoju vodenja ter razumevanju in utrjevanju slovenske pedagoške prakse je ned- vomno revija Vodenje v vzgoji in izobraževanju, ki se nenehno od- krito spogleduje tudi z mednarodnimi izkušnjami. Letošnja tre- tja številka tako kot vse dosedanje prinaša poglobljeno strokovno razmišljanje o inovativnih učnih okoljih, inovativnem učenju, izje- mnih dosežkih učencev, dijakov in učiteljev ter o prihodnosti slo- venskih vrtcev in šol. Iskreno se zahvaljujem avtorjem strokovnih prispevkov, ured- niškemu odboru, glavni urednici in tajnici revije ter drugim stro- kovnim delavcem Šole za ravnatelje za dobro opravljeno delo v letu 2016 v upanju, da bomo tudi v prihodnje skupaj zavzeto in odgovorno soustvarjali in krepili teorijo in prakso vodenja na pod- ročju vzgoje in izobraževanja. Dr. Vladimir Korošec je direktor Šole za ravnatelje in odgovorni urednik revije Vodenje. vladimir.korosec@solazaravnatelje.si 5