mAlI IN VelIKI ODmeV 44 Gregor Škrlj: Poročilo s strokovnega usposabljanja z naslovom Uporaba prilagojenih gradiv v šolskih knjižnicah V petek, 25. 1. 2019, je v prostorih Centra IRIS v Ljubljani potekalo strokovno usposabljan- je z naslovom Uporaba prilagojenih gradiv v šolskih knjižnicah. Najprej je mag. Nina Čelesnik Kozamernik predavala o skotopič- nem sindromu, podala nekaj informacij o ustanoviteljici in o kliniki v Sloveniji ter na kratko razložila potek testiranja. Udeležen- cem je prikazala vizualne znake, simptome, težave ter s kratkim videoposnetkom prika- zala izkušnje in napredek pri branju deklice (pred uporabo pripomočkov za branje in z njihovo uporabo). Janja Hrastovšek je v predavanju Bralno napisovalne motnje govorila o delu z upo- rabniki dislektiki. Predstavila je teoretične osnove ter jih podkrepila s praktičnimi izkušnjami in materiali. Udeleženci so sode- lovali tudi pri vajah, kjer so začutili stisko osebe, ki ima določe- no težavo z branjem, pisanjem (udeleženci so preizkusili, kako funkcionalnost branja in pisanja ter motnje zaznavanja časa vpli- vajo tudi na samozavest posameznika). Peter Rot je predstavil avdiodeskripcijo kot možnost dostopa do kulturnih in drugih vsebin, osebam s slepoto in slabovidnostjo kot tudi vsem pre- ostalim. Predstavil je dva različna načina, kako lahko izvajamo avdiodeskripcijo (na mestu do- godka – gre za neposredno opisovanje vsebin uporabniku – ter oddaljena avdiodeskripcija, pri kateri posameznik informacije prejme s pomočjo uporabe tehnologije). Udeležencem je razložil še druge podrobnosti v povezavi z avdiodeskripcijo (slišnost glasu, komu in kaj opisujemo itd.). Nato je navzoče razdelil v tri Gregor Škrlj Poročilo s strokovnega usposabljanja z naslovom Uporaba prilagojenih gradiv v šolskih knjižnicah 45 Šolska knjižnica, ljubljana, 28 (2019), 1, 44-45 skupine; vsaka je morala pripraviti opis oz. avdiodeskripcijo določenega prostora. Zatem je Sara Češarek predstavila bralne pripomočke, njihovo uporabnost in delo z njimi. Različne pripomočke so udeleženci lahko preverili in uporabili, nato pa so v specialni učilnici preiz- kusili tudi namizne elektronske lupe (predsta- vitev programske opreme za povečanje slike ter uporabnih programskih paketov – Daisy in drugi bralniki). Nato je knjižničarka Nina Schmidt predsta- vila pravljico tipanko, ki se razprostira čez celotno stopnišče in po hodnikih (mimoidoči lahko slišijo, tipajo in si predstavljajo naravo in vsebino pravljice). Potem jih je odpeljala v knjižnico, kjer je predstavila svoje delo in gradiva. Knjižničarka za lažje učenje uporab- nikov s posebnimi potrebami izdeluje knjige tipanke, taktilno gradivo, škatle za pravljice, uporablja bralnike, računalniške tablice, bra- jico itd. Udeleženci so si ogledali tudi knjige s povečanim tiskom, knjige v brajici kot tudi prilagojene učbenike. Na usposabljanju je bilo mogoče pridobiti osnovne informacije o različnosti bralno-napisovalnih težav, katerih vzrok so okvare vidne funkcije, motnje vidnega zaznavanja. Udeleženci so se seznanili z načini uporabe prilagojenih gradiv v šolskih knjižni- cah glede na vrsto bralno-napisovalnih težav ter tudi praktično preizkusili pripomočke in gradivo.