UVOD V ZNANSTVENORAZISKOVALNI METODOLOGIJO NA PODROČJU ARHITEKTURE IN URBANIZMA INTRODUCTION TO SCIENTIFIC RESEARCH METHODOLOGY avtor / author. Miroslav Kališnik, Peter Elster, Ljubo Lah, Doris Dekleva Smrekar naslov knjige / title of the book. Uvod v znanstvenoraziskovalno metodologijo na področju arhitekture in urbanizma / Introduction to Scientific Research Methodology in Architecture and Urbanism izdajatelj / publisher. UL FA kraj, leto izdaje / place, year of edition: Ljubljana, 2003 obseg / number of pages. 120 strani, 9 slik, 1 tabela recenzenti / reviewers. prof mag Peter Gabrijelčič, UL FA prof dr Andrej Pogačnik, UL FGG IPŠPUP naklada / number of copies printed. 500 izvodov prodaja / sale. UL FA dodatne informacije / additional information essential for publication. Ob izdaji je bila publikacija javno predstavljena na Fakulteti za arhitekturo. Publikacija je prenovljena in dopolnjena druga izdaja, po izdaji prve v letu 1998. Priročnik seznanja raziskovalce z vsem najpomembnejšim, kar raziskovalec začetnik potrebuje, da bi se lahko lotil raziskovalnega projekta ter ga uspešno končal z raziskovalnim poročilom. Raziskovalec naj bi o navedenem vedel in znal: kako izbrati in opredeliti ustrezen raziskovalni problem, kako poiskati in kritično uporabiti znanstvene informacije za svoj problem, kako načrtovati in izvesti svojo raziskavo in ustrezno interpretirati ugotovitve ter na kakšen način oblikovati svoj primarni dokument, ki je lahko raziskovalni članek, diplomsko delo, magistrska naloga ali doktorska disertacija. Priročnik ponuja odgovore na vsa ta vprašanja v obliki člankov, ki obravnavajo navedene teme. Ob tem priročnik vsebuje tudi navodila za analizo znanstvenoraziskovalnega članka, navodila za izdelavo magistrskega dela oziroma doktorske disertacije. V pomoč raziskovalcem je tudi nabor izhodišč za izdelavo metodoloških seminarskih nalog s področij in tem, ki se neposredno navezujejo na raziskovalno delo. Publikacija vsebuje še podatke o dosedanjih magistrskih delih in doktorskih disertacijah na Fakulteti za arhitekturo v Ljubljani in s področja urbanizma na Fakulteti za gradbeništvo in geodezijo v Ljubljani. The manual gives all the important information any researcher-beginner needs to tackle a research project and conclude it with a research report. A researcher should know how to select and define an appropriate research problem, how to plan and carry out research, and how to properly interpret the outcomes. Furthermore, he or she should know how to shape the primary document which may be a research paper, a diploma work, a master's thesis or a doctoral dissertation. The manual offers answers to all these questions in the form of articles. It also contains instructions for analysing a scientific research paper and for producing a master's thesis and a doctoral dissertation. Researchers may also make good use of a series of premises for the production of methodological seminar works concerning fields and topics directly connected to the research work. The publication also contains data on all master's theses and doctoral dissertations produced to date at the Faculty of Architecture of Ljubljana and data on those regarding urbanism at the Faculty of Civil and Geodetic Enginneering of Ljubljana. Miroslav kališnik, Peter Fister, Ljubo Lah, Doris Dekleva Smrekar UVOD V ZNANSTVENORAZISKOVALNI METODOLOGIJO NA PODROČJU ARHITEKTURE IN URBANIZMA Iz ocene mag Petra Gabrijelčiča Arhitektura in urbanizem sta brez dvoma hibridni dejavnosti, ki vključujeta v polje svojega ustvarjanja tako umetniško intuitivne elemente kot tudi tehnično-tehnološki vidik obravnave. Mladi kolegi, ki se odločajo za študij arhitekture, imajo v mislih predvsem arhitekturo kot umetnost, vendar pa potrebujejo za ustvarjanje na področju umetnosti potrebna metodološka in tehnična znanja ter orodja, s katerimi lahko svoje ustvarjalne vizije tudi uresničijo. Učenje metod in tehničnega znanja seveda ne more nadomestiti kreativnega potenciala za umetniško ustvarjanje, ki ga nekdo ima ali pa nima, vendar pa je za realizacijo umetniške zamisli tudi na področju arhitekture in urbanizma znanstveno preverjanje neizbežno. Temu cilju je namenjena publikacija pod naslovom UVOD V ZNANSTVENORAZISKOVALNO METODOLOGIJO NA PODROČJU ARHITEKTURE IN URBANIZMA avtorjev: Miroslava Kališnika, Petra Fistra, Ljuba Laha, Doris Dekleva Smrekar. Priročnik seznanja bralca z osnovami znanstveno raziskovalnega dela, z metodo, načinom izbire raziskovalnega dela in načinom iskanja informacij, ter z načinom oblikovanja znanstvenoraziskovalnih dokumentov. Bralcu razkriva ozadje odnosov med filozofijo in znanostjo, med logiko in psihologijo ustvarjalnosti, odpira vprašanja etike v znanstvenoraziskovalnem delu ter podaja pogled v definiranje raziskovalnega problema ter oblikovanje delovne hipoteze in načrta za raziskovanje. Priročnikje bogato opremljen s konkretnimi primeri inje kot tak koristen popotnik vsakomur, ki se loteva izdelave magistrskega ali doktorskega dela oziroma znanstvenoraziskovalne naloge. Priročnikje nedvomen prispevek ne samo na področju arhitekture in urbanizma, pač pa je koristen prispevek tudi za vse mlade, ki se lotevajo znanstveno-raziskovalnega dela. Iz ocene dr Andreja Pogačnika Priročnik je kvalitetno in nadvse koristno delo, ki uvaja v način znanstveno-razsikovalnega dela. Odlikuje ga strnjen jezik, osredotočenje na bistveno z jasnimi definicijami. Koristen je za dodiplomske in podiplomske študente arhitekture, urbanizma pa tudi drugih strok. Kljub silovitemu razvoju znanosti in informatike (ali pa prav zaradi tega) študentom pogosto izostanejo temeljna napotila pri nastajanju znanstvenega dela, po katerih se po mnogih napakah morda dokopljejo šele v zreli dobi raziskovanja. Morda zapisano še toliko bolj velja za raziskovalna dela na področju arhitekture, ki združuje tehnične, znanstvene in umetniške prvine. Zatoje tu most med projektantskim, strokovnim, umetniškim delovanje do resnične znanstvenoraziskovalne ustvarjalnosti zelo ozek in negotov. Prispevek dr. Fistra uspešno umešča zlasti področje vrednotenja arhitekture tudi na znanstveno področje. Priročnik vsebuje celo vrsto povsem praktičnih navodil, kot so iskanje virov (tudi v elektronskih medijih), načini njihovega navajanja, pisanje znanstvenega članka itd. Vsako poglavje vključuje nadaljnjo priporočeno literaturo za poglabljanje tvarine. V zaključnem delu naloge so dodani "formularji", ki naj jih izpoljnjujejo študentje ob analizi nekega obstoječega znanstvenega članka. Gre za svež, inovativen pedagoški prijem, ki vzpodbuja k razmišljanju pa tudi k preizkusu upoštevanja zahtev "znanosti o znanosti" na konkretnem primeru. AR 2007/2