junij 2004 Revija Slovenskih `eleznic Nova smer Mednarodni `elezni{ki seminar Velike spremembe so pred vrati Tovorni promet Kopenski tranzit pred novimi izzivi Infrastruktura Odstranjevanje odslu`enih pragov Za ~istej{e in lep{e okolje Intervju: Du{an @i~kar, direktor S@ - CD d.o.o. Pripravljeni smo na dobre rezultate NOVA PROGA 06-2004 ovitek.qxd 30.6.2004 12:16 Page 1 NOVA PROGA 06-2004 ovitek.qxd 30.6.2004 12:16 Page 2 Do bolj{ih storitev tudi brez zakonodaje »Slovenske `eleznice, Skupnost evropskih `eleznic in Mednarodna `e- lezni{ka zveza pozdravljajo zadnjo {iritev Evropske unije,« so v skup- ni izjavi zapisali Bla` Miklav~i~, Johannes Ludewig in Benedikt Weibel. Po njihovem prepri~anju odpiranje EU dr`avam Srednje in Vzhodne Evrope daje `eleznicam nove prilo`nosti, politi~nim odlo~evalcem pa prina{a nove izzive, zlasti glede upo{tevanja stanja infrastrukture in voznih sredstev novih ~lanic pri razvoju enotnega `elezni{kega siste- ma. Hkrati pa so podpisniki skupne izjave, ki je bila predstavljena na mednarodnem `elezni{kem seminarju konec maja v Ljubljani, opozo- rili, da je za `eleznice obstoj enotnega evropskega `elezni{kega ob- mo~ja dejstvo `e kar nekaj ~asa. Evropska komisija in evropski parla- ment sta `e sprejela drugi sve`enj ukrepov – tako imenovani drugi `e- lezni{ki paket. Ta dolo~a, da se bo 1. januarja 2006 evropsko `elez- ni{ko omre`je odprlo za konkurenco v mednarodnem prometu, 1. ja- nuarja 2007 pa bo popolnoma spro{~en tudi dostop na `elezni{ka omre`ja na dr`avni ravni. Gre za velike spremembe, na katere se po- samezne `eleznice, tudi na{e, `e pripravljamo kar nekaj ~asa, zato sam vstop v EU ne prina{a ve~jih sprememb in presene~enj. Zanimiva pa je v kontekstu nove, raz{irjene Evrope, primerjava med starimi in novimi ~lanicami ter njihovimi `elezni{kimi sistemi. Za evropske `eleznice je zna~ilno, da najve~ prihodkov ustvarijo s prevo- zi potnikov, njihov dele` tovornega prometa pa je relativno majhen. Vodja generalnega direktorata evropske komisije za transport Jean- Arnold Vinois je povedal, da je povpre~ni dele` tovornega prometa `eleznic »stare« Evrope, brez upo{tevanja ladijskega transporta, okrog 15 odstotkov. Dele` osmih novih ~lanic (Ciper in Malta nimata `elezni{kih prog) je povpre~no 30-odstoten. Tr`ni dele`, ki ga z `elez- ni{kimi prevozi tovora dosegamo v Sloveniji, je 41-odstoten. Estonija pa dosega celo 75-odstotni tr`ni dele`, pri ~emer je treba upo{teva- ti, da imajo baltske dr`ave poseben polo`aj zaradi rednih prevozov nafte iz Rusije v baltska pristani{~a. Visoki tr`ni dele`i srednje- in vzhodnoevropskih `eleznic so delno prav gotovo dedi{~ina nekdanjega monopolnega polo`aja in dr`avne za{~ite poslovanja, ki pa sta `e zdavnaj romala na smeti{~e zgodovi- ne. Na prvo mesto so stopile nove storitve – bolj{e, hitrej{e, cenej{e in zanesljivej{e. Le z njimi bomo lahko tudi v novih evropskih ~lanicah obdr`ali relativno visoke dele`e v tovornem prometu in jih celo pove- ~ali. Zato bo treba postoriti {e marsikaj, tudi zato, ker evropski zako- nodajalci ne po~ivajo. Pripravlja se `e tretji `elezni{ki paket, ki predvi- deva tudi penale za neizpolnjevanje pogodbenih obveznosti v tovor- nem prometu. Predstavniki evropskih `eleznic so prepri~ani, da bi bil sprejem tak{nega predloga {kodljiv, saj bi v resnici zelo negativno vplival na kakovost storitev. Zdaj je nastopil ~as, da evropske `elezni- ce politi~nim odlo~evalcem predstavimo svoja prizadevanja za izbolj- {anje storitev, ki jih ni malo, ter z dogovori na najvi{ji dr`avni in evrop- ski ravni sku{ajo najti kompromis, ki bi zadovoljil vse sodelujo~e. Nova smer @elezni{ki tovorni promet v novem stoletju je bil osrednja tema mednarodnega `elez- ni{kega seminarja, ki je potekal 27. in 28. maja v ljubljanskem Cankarjevem domu. Nova smer Deset let uspe{nega poslovanja je na zadnji dan maja proslavilo @elezni{ko invalidsko podjetje, ki kruh daje `e 725 delavcem, ve- ~inoma invalidom. Potniški promet Pri globalnih cenah, ki jih uvajamo tudi pri nas, gre predvsem za nov na~in oblikovanja cene, kar pomeni, da se lahko bolj uspe{no odzivamo na potrebe in zahteve trga. Tovorni promet Kopenski tranzit v zadnjih letih ne dosega rekordnih rezultatov kot lu{ki tranzit, a je pomemben del na{ih storitev. Novi produkti pa krivuljo `e obra~ajo navzgor. Intervju Du{an @i~kar je v za~etku lanskega leta je prevzel vodenje podjetja S@-Centralne de- lavnice, d. o. o, ki ga `e kroni~no mu~ijo pomanjkanje dela in slabi rezultati. S@ so ljudje Danilo [enkinc »Delo z ljudmi mi je bilo vselej v u`itek!« 2 5 6 10 12 16 Novo progo izdajajo Slovenske `eleznice, Slu`ba za organizacij- sko komuniciranje • Ljubljana, Kolodvorska 11, telefon (01) 29 141 94, telefaks: 29 148 09, e-po{ta: marko.tancar@slo- zeleznice.si • odgovorni urednik: Marko Tancar • lektoriranje: Darinka Lempl • tajni{tvo uredni{tva: Mateja Urbanc • avtorji fotografij: Antonio @ivkovi~, Mi{ko Kranjec, Marko Tancar, Zvone Ribi~, Dario Cortese, Andra` Bri{ki-Javor, Mi{o Serajnik, Benjamin Ornik, Drago Ogrizek. • tisk: Present d.o.o. • Nova proga izide desetkrat na leto v 10.500 izvodih • naslovniki jo prejemajo brez- pla~no • fotografij in rokopisov ne vra~amo. Bralci in dopisniki, ne pozabite! Prihodnja {tevilka Nove proge izide 6. septembra. Prispevke zanjo lahko na naslov uredni{tva po{ljete najpozneje do 16. avgusta. 1 Uvodnik Marko Tancar, odgovorni urednik Nove proge Revija Slovenskih `eleznic junij 2004 NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:17 Page 1 2 Nova smer @elezni{ki tovorni promet v no- vem stoletju je bil osrednja tema mednarodnega `elezni{kega se- minarja, ki je potekal 27. in 28. maja v ljubljanskem Cankarjevem domu. Organizirali smo ga v so- delovanju z Mednarodnim `elez- ni{kim zdru`enjem za kongresne dejavnosti (IRCA). Na seminarju, kakr{nega v Sloveniji {e ni bilo, so strokovnjaki s podro~ja `elez- nic, politike in gospodarstva raz- pravljali o izzivih, ki so pred `e- leznicami, o pri~akovanjih upo- rabnikov ter o vlogi in pomenu prometne politike. Prvi dan seminarja je udele`ence pozdravil generalni direktor Bla` Miklav~i~ in jim za`elel uspe{no delo. Spregovorila sta tudi pred- sednik GZS mag. Jo`ko ^uk in prometni minister dr. Marko Pavliha. »Promet je temeljno gi- balo ~love{tva in `al tudi eno od najbolj zanemarjenih podro~ij,« je povedal minister. Po njegovih besedah je promet `e v »stari« Evropski uniji s 15 ~lanicami za- posloval 14 milijonov ljudi in po- menil kar 10 odstotkov evropske- ga bruto proizvoda, a je bil vsee- no na stranskem tiru. »To mora- mo spremeniti,« je bil prepri~an Pavliha in povedal, da zato na- staja tudi slovenska resolucija o prometni politiki. V njej je predvi- deno povezovanje `elezni{kega in cestnega prometa v sistem jav- nega potni{kega prometa, naj- prej s kombinirano vozovnico, leta 2012 pa z uvedbo integrira- ne vozovnice. Zato bo po mini- strovih besedah najprej nujno treba kon~ati reorganizacijo Slo- venskih `eleznic z ustanovitvijo jedrnega podjetja Potni{ki pro- met, ki bo usposobljeno za u~in- kovito vklju~evanje v sistem jav- nega potni{kega prometa. »@e naslednje leto bomo govorili o enotnem voznem redu javnega potni{kega prometa in leta 2008 imeli javno agencijo za potni{ki promet,« je {e povedal. S tem naj bi izvajalcem javnega potni{kega prometa zagotovili enakopravne pogoje, soliden temelj javnega potni{kega prometa pa naj bi bil prav `elezni{ki promet. Pri opiso- vanju skrbi prometne politike za gospodarstvo je zaradi prijazno- sti do okolja Pavliha posebno po- zornost spet namenil `elezni{ke- mu transportu. Opozoril je na napovedano rast tovornega pro- meta in s tem povezane zgostitve v cestnem prometu. Eden od klju~nih ukrepov za vzpostavitev ravnovesja med na~ini transporta bo uporabnina. »Na podlagi pra- vi~nih kriterijev dolo~anja upo- rabnine bo lahko `elezni{ki si- stem z vi{jo stopnjo tehni~ne in tehnolo{ke usposobljenosti, predvsem pa s poslovno uspo- sobljenostjo prevzel dele`, ki mu pripada,« je prepri~an prometni minister. Omenil je tudi pomen Slovenije kot prese~i{~a V. in X. koridorja in povezavo obeh kori- dorjev s pomorskim prometom Luke Koper. Marko Pavliha je na- povedal tudi nekaj ve~jih infra- strukturnih del. @e prihodnje leto naj bi za~eli dela na drugem tiru med Koprom in Diva~o, ki je naj- huj{e ozko grlo na na{ih progah. Dela naj bi bila kon~ana do leta 2012. Napovedal je tudi elektrifi- kacijo proge Pragersko-Hodo{, ki naj bi bila kon~ana leta 2008. Hkrati potekajo tudi priprave na posodobitev proge Ljubljana-Ho- do{, do leta 2015 pa bi `eleli zgraditi drugi tir med Mariborom in [entiljem. Do leta 2020 naj bi tako v `elezni{ka infrastrukturna dela skupaj vlo`ili milijardo evrov. Skupna izjava za sodo- ben tovorni promet Delovni del prvega dneva semi- narja se je za~el z okroglo mizo, na kateri so sodelovali tudi gene- ralni direktor Bla` Miklav~i~, mi- nister za promet Marko Pavliha ter izvr{ni direktor Skupnosti evropskih `eleznic (CER) Johan- nes Ludewig. Sledile so razprave, razdeljene po vsebinskih sklopih. Poseben poudarek pa je sre~anju dal slovesni podpis izjave o to- vornem prometu v novem stolet- ju. Podpisala sta jo Bla` Miklav- ~i~ in Johannes Ludewig, `e prej pa jo je podpisal predsednik Mednarodne `elezni{ke zveze UIC Benedikt Weibel. Slednji se seminarja `al ni mogel udele`iti. V izjavi so v osmih to~kah izrazili stali{~a evropskih `eleznic do iz- zivov, ki jih `elezni{ki tovorni pro- met v novem stoletju in raz{irjeni Evropi postavlja pred `eleznice, uporabnike in politike. V izjavi so podpisniki zapisali, da S@, CER in UIC pozdravljajo zad- njo {iritev Evropske unije. Za `e- leznice je bil obstoj enotnega evropskega `elezni{kega obmo~- ja dejstvo `e kar nekaj ~asa. Od- piranje EU dr`avam Srednje in Vzhodne Evrope daje `eleznicam nove prilo`nosti, politi~nim odlo- ~evalcem pa prina{a nove izzive, zlasti glede upo{tevanja stanja infrastrukture in voznih sredstev novih ~lanic pri razvoju enotnega `elezni{kega sistema. Evropske `eleznice zato pozdravljajo ne- davni sprejem drugega `elezni{- kega paketa, ki upo{teva tudi po- sebni polo`aj srednje- in vzhod- noevropskih dr`av. Hitra rast tovornega prometa Mednarodni `elezni{ki seminar Velike spremembe so pred v V debatah so sodelovali najvi{ji predstavniki `eleznic, politike in gospodarstva iz vse Evrope. NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:17 Page 2 zahteva ve~ novosti v `elezni{- kem sektorju, ki mora oblikovati transportno hrbtenico ter zdru`i- ti razli~ne transportne na~ine po vsej Evropi. Kot pomemben ko- rak v pravi smeri izjava omenja prav interoperabilne lokomotive, ki povezujejo Zalog in ^ervinjan. Evropske `eleznice se zavedajo, da morajo zlasti izbolj{ati kako- vost svojih storitev in produktiv- nost. Zato bodo {e naprej brez izjem izpolnjevale dolo~ila doku- menta o kakovosti tovornega prometa, ki so ga sprejele 4. juli- ja 2003. Veliko pove~anje pro- duktivnosti in uvajanje novih, ce- nej{ih in zanesljivej{ih medna- rodnih produktov in storitev v zadnjih letih ka`ejo, da se po- trebne spremembe na `eleznicah `e dogajajo. Zato S@, CER in UIC izra`ajo veliko skrb glede tretjega `elezni{kega paketa, ki ga je pred kratkim predlagala Evropska ko- misija. Ta namre~ predvideva si- stem obveznih pla~il penalov v `elezni{kem tovornem prometu. Evropske `eleznice so prepri~ane, da bi sprejem tak{nega predloga, v nasprotju z njegovim name- nom, zelo negativno vplival na kakovost storitev. Zato evropske `eleznice soglasno pozivajo poli- ti~ne dejavnike, naj zavrnejo to potencialno zelo {kodljivo zako- nodajo. Hkrati se na podro~ju prometne politike zavzemajo za tesnej{e sodelovanje med politi- ko in `elezni{kimi podjetji tako na ravni Evropske unije kot na ravni dr`avnih vlad. Realisti~en temelj evropskega tovornega prometa bo lahko postavljen le, ~e bodo `eleznice in politi~ni od- lo~evalci delali skupaj, sistemati~- no in usklajeno, je {e zapisano v izjavi. Spremembe na evropski ravni nujne Drugi dan seminarja, 28. maja, smo organizirali tudi tiskovno konferenco, ki je bila zelo dobro obiskana in na kateri so najvi{ji udele`enci predstavili glavne teme, o katerih so se pogovarjali. »Slovenske `eleznice nismo le slu~ajno organizator tokratnega seminarja,« je povedal Bla` Mi- klav~i~. »Smo netipi~na `elezni- ca, saj tri ~etrtine transportnih prihodkov ustvarimo s tovorom, le ~etrtino pa s prevozom potni- kov. Za druge evropske `eleznice je zna~ilna prav obratna slika.« Posebej je omenil tudi visok tr`ni dele` tovornega prometa Sloven- skih `eleznic, ki zna{a kar 41 od- stotkov, kar je precej bolje od evropskega povpre~ja. »Tovorni promet je na{e pre`ivetje in zato mu tudi namenjamo toliko po- zornosti,« je {e povedal generalni direktor. Po njegovih besedah prihodnost vidimo v uvajanju blok vlakov, v katerem smo prvi v Evropi in `e dobivamo posnemo- valce. Na{o strategijo v tovornem prometu je pojasnil izvr{ni direk- tor tovornega prometa Sre~ko @erjav, ki je opisal sistem evrop- skega omre`ja blok vlakov (Net- work Europe) ter vzpostavljanje logisti~nih centrov, kakr{en na- Revija Slovenskih `eleznic junij 2004 3Nova smer vrati Predstavnik evropske komisije, Jean-Arnold Vinois, je povedal, da se morajo evropske `eleznice prestrukturirati in odpraviti medsebojne zgodovinske ovire. Generalni direktor Bla` Miklav~i~ in generalni sekretar Mednarodnega `elezni{kega zdru`enja za kongresne dejavnosti IRCA, Antoine Martens. Del ekipe S@, ki je skrbela za nemoten potek seminarja: namestnik generalnega direk- torja mag. Andrej Godec, generalni direktor Bla` Miklav~i~, pomo~nica izvr{nega direk- torja za strate{ko tr`enje in razvoj Mirjam Kasteli~, generalni sekretar Igor [imenc in iz- vr{ni direktor tovornega prometa Sre~ko @erjav (z leve). NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:17 Page 3 4 Nova smer staja tudi v ljubljanskih Mostah. Jean-Arnold Vinois, vodja gene- ralnega direktorata evropske ko- misije za transport, je povedal, da so bile `eleznice zgodovinsko za- snovane tako, da ne povezujejo dr`av, temve~ jih lo~ujejo. Zato bo treba premagati {tevilne tehni~ne in administrativne ovire, tako da bodo, podobno kot ceste, tudi `eleznice lahko popolnoma inte- roperabilne. @eleznice pa se mo- rajo tudi prestrukturirati, pri ~e- mer EU ne dolo~a privatizacije, ki je stvar vsake posami~ne `elezni- ce. Vsekakor pa je treba zagotovi- ti lo~eno vodenje ra~unov in pre- nahati s prelivanjem sredstev med potni{kim in tovornim prometom ter obratno. Evropske `eleznice si bodo prizadevale do leta 2010 stabilizirati in celo pove~ati svoj tr`ni dele`, za kar pa se bodo mo- rale precej bolj obrniti k uporabni- kom in jim ponuditi bolj{e storitve in ni`je cene. »Tr`ni dele` `eleznic v EU je okrog 15 odstotkov, v no- vih osmih ~lanicah pa je povpre~- no 30-odstoten. Tako visok dele` bi radi obdr`ali,« je povedal Vi- nois. Novim ~lanicam bo s svojimi skladi pomagala tudi Evropska unija; do leta 2006 naj bi `elezni- ce dobile kar polovico od sedmih milijard, namenjenih za transport. Denar torej je, zdaj bo treba pri- praviti ustrezne programe in ga izkoristiti. Namestnik izvr{nega direktorja CER-a Colin Hall je, podobno kot drugi govorniki, pohvalil dose`ke Slovenskih `eleznic. Pridru`il se je mnenju Jeana-Arnolda Vinoisa o pozornosti, ki jo EU namenja `e- leznici. »Od skupno 30 trans- portnih projektov na evropski ravni jih je kar 21 `elezni{kih,« je povedal. Poudaril je, da evropske `eleznice niso proti konkurenci, kot se jim v~asih o~ita, temve~ dejavno sodelujejo z organi EU pri oblikovanju nove zakonodaje in podpirajo dolgoro~ne cilje evropske prometne politike. Dru- gi `elezni{ki paket prina{a ogromne spremembe, saj bo leta 2006 evropsko omre`je odprto za konkurenco na podro~ju med- narodnih povezav, leto pozneje pa tudi na dr`avni ravni. Hall je v imenu CER-a podprl tak{no re{i- tev, saj je prepri~an, da bo `elez- ni{ko omre`je treba poenotiti in uvesti interoperabilnost. Za manj formalno izmenjavo mnenj je poskrbel ve~erni sprejem v `elezni{kem muzeju, za profesionalno glasbeno podlago pa neu- trudni godbeniki zidanomo{ke godbe. Takole se je na eno prvih vo`enj z Jesenic proti Ljubljani podala lo- komotiva 363-019, odeta v nove barve. Po oblikovni zasnovi Mar- jane Habicht iz Slu`be za organi- zacijsko komuniciranje so ob re- viziji vlak maja prebarvali v delav- nicah Centralnih delavnic v Mo- stah. Naslednja bo novo preoble- ko dobila lokomotiva 261-018, postopno pa bo ob revizijah sle- dilo {e barvanje preostalih bri`it. Vlada je na seji 24. junija kot us- tanoviteljica Holdinga Slovenske `eleznice, d.o.o. dala soglasje k Poslovnemu na~rtu dejavnosti tovornega prometa. S tem je dala soglasje tudi za investicijski program za nakup 20 novih ve~sistemskih elektri~nih loko- motiv, vrednih 75 milijonov evrov. Dobavila jih bo dru`ba Siemens SGP Wien, ki je bila na javnem razpisu izbrana kot naj- bolj ugodni ponudnik. Nove lo- komotive bodo na na{e tire za- peljale leta 2006. Vlada je po obravnavi omenjenega poslov- nega na~rta Ministrstvu za fi- nance nalo`ila, naj v dogovoru s Holdingom S@ dolo~i optimalni model, ki bo ob zapadlosti glav- nice omogo~al pla~ilo finan~nih obveznosti do Eurofime. V obrazlo`itvi je vlada {e zapisala, da je postopna zamenjava za- starelih in dotrajanih elektri~nih lokomotiv predpogoj za konku- ren~nost Slovenskih `eleznic. Na{ tovorni promet pa je po prepri~anju vlade tisti del Slo- venskih `eleznic, ki je bil `e do- slej izrazito tr`no usmerjen in je lani `e dosegel pozitiven opera- tivni rezultat ter kon~ni poslovni izid, kar ambicioznim ciljem po- slovnega na~rta daje dolo~eno verodostojnost. Vlada odobrila nakup lokomotiv Prva rde~a bri`ita NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:17 Page 4 Revija Slovenskih `eleznic junij 2004 Deset let je dolga doba v `ivljenju posameznika, v ~asu vse ostrej{e tr`ne konkurence pa je deset let pomemben mejnik tudi za pod- jetje. Zlasti ~e desetletje zazna- muje izpolnjevanje vizije podjetja ter doseganje zastavljenih ciljev. Prav deset let uspe{nega poslo- vanja je na zadnji dan maja pro- slavilo @elezni{ko invalidsko pod- jetje z odli~no pripravljeno slove- snostjo v `elezni{kem muzeju v Ljubljani. Kot je povedal direktor @elezni{- kega invalidskega podjetja (@IP) Jo`e Kole{a, ki podjetje vodi `e od za~etka, se je bilo treba pred ustanovitvijo spopadati z nerazu- mevanjem mati~nega podjetja. Idejni projekt o ustanovitvi inva- lidskega podjetja, ki bi zagotav- ljalo delo 400 invalidnim delav- cem, je bil `e leta 1990 predstav- ljen vodstvu Slovenskih `eleznic, ki pa projekta ni podprlo. Zeleno lu~ za ustanovitev invalidskega podjetja je jeseni leta 1993 pri`- gal tedaj novi direktor S@ Marjan Rekar, in 1. junija 1994 je @IP za- ~el poslovati. Za~etki so bili skromni; @IP je tedaj zaposloval 180 delavcev, ve~inoma invali- dov. »Na za~etku poslovanja smo bili dele`ni nespodbudnih napovedi, ~e{ da podjetje s tako dejavnost- jo in tako strukturo delavcev ne bo uspelo in pre`ivelo. Mi »@i- povci« pa smo verjeli, da bomo uspeli in naredili uspe{no podjet- je. In tudi smo, za kar gre {e po- sebej zahvala vsem nekdanjim in sedanjim zaposlenim,« je pouda- ril Jo`e Kole{a. Podjetje pa je hitro napredovalo in {irilo svoje dejavnosti. @e leta 1995 so za~eli z upravljanjem `elezni{kih po~itni{kih zmoglji- vosti in v nekaj letih ve~ino zelo zanemarjenih po~itni{kih enot usposobili za letovanje. V nasled- njih letih so @IP-ovci prevzemali nove in nove naloge – urejanje okolja `elezni{kih postaj, ~i{~enje poslovnih prostorov ter potni{kih vagonov in vlakov, upravljanje samskih domov in parkiri{~ S@, vzdr`evanje objektov in cestnih vozil, gojenje ro`, razli~ne inva- lidske delavnice ter name{~anje razli~nih avtomatov za napitke so samo nekatere od dejavnosti, ki se jim vsak dan pridru`ujejo nove. Danes @elezni{ko invalid- sko podjetje zaposluje 725 delav- cev, najve~ pa jih je bilo leta 2001 – kar 824. Pri svojem poslovanju ne dosegajo visokih dobi~kov, ki pa tako ali tako niso cilj poslova- nja tak{nega podjetja. Uspe{no pa izpolnjujejo svoje temeljno poslanstvo – zaposlovanje ~im ve~jega {tevila invalidov Sloven- skih `eleznic. Kljub tesni poveza- nosti z materinskim podjetjem pa @IP nikakor ni odvisen samo od del znotraj sistema. Kar 44 odstotkov prihodkov namre~ po besedah Kole{e ustvarijo na zu- nanjem trgu. Navzo~e sta nagovorila tudi ge- neralni direktor Bla` Miklav~i~ in njegov pomo~nik mag. Andrej Pagon, ki je predsednik nadzor- nega sveta @elezni{kega invalid- skega podjetja. Oba sta sprego- vorila o velikem pomenu @IP-a in njegovi veliki povezanosti s Slo- venskimi `eleznicami. Za malo manj resni del prireditve so po- skrbeli ske~i petih igralcev, ki so na spro{~en na~in povezovali program in mimogrede s {alami prikazali tudi zgodovino in dejav- nosti @IP-a. Marko Tancar @IP dopolnil 10 let 5Nova smer Direktor @IP-a Jo`e Kole{a je opisal zgodovino podjetja. Da navzo~i res niso mogli niti pomisliti na dolg~as, so poskrbeli {tevilni nastopajo~i – @elezni~arska godba iz Zidanega Mostu, New Swing Quartet, skupina Black & White ter plesna skupina Janje Zupan. Program je s ske~i povezovala skupina petih igralcev, ki so takole prikazali del dejavnosti @IP-a. NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:18 Page 5 6 Potni{ki promet Milo{ Rov{nik V ponudbi cen prevozov z vlaki se vedno pogosteje sre~ujemo s pojmom »globalne cene«. Pogo- sto se uporablja tudi izraz »tr`ne cene«, ki pa je le delno ustrezen. Pravzaprav so vse javno objavlje- ne cene, ki veljajo na trgu pre- voznih storitev, tr`ne. V `elezni{- kem potni{kem prometu pa izraz tr`na cena (angle{ko: market pri- ce) pomeni tudi, da na dolo~eni relaciji upo{tevamo konkuren~ne cene ter druge dejavnike, kot na primer termin potovanja in po- dobno. Tr`no ceno lahko obliku- jemo tudi s primernim popustom glede na redno ceno v skladu s klasi~no tarifo. Pri globalnih ce- nah gre predvsem za druga~en na~in oblikovanja cene kot pri klasi~ni tarifi, kar pomeni, da se lahko bolj uspe{no odzivamo na potrebe in zahteve trga. To pa je tudi vzrok za pogosto enako uporabo obeh pojmov – global- nih in tr`nih cen. Kaj torej pome- ni izraz globalna cena? Gre za ceno, v katero so poleg cene pre- voza v{teti tudi rezervacija sede- `a in po potrebi tudi razli~ne druge storitve, na primer gostin- ska postre`ba pri sede`u, ~asopis in podobno. Cena velja za dolo- ~en vlak in termin potovanja, enako kot pri letalih. V Sloveniji uporabljamo globalne cene samo za vlake ICS v notra- njem prometu. Potniki v medna- rodnem prometu pa lahko tudi za te vlake {e vedno kupijo med- narodno vozovnico po tarifi TCV, vendar z obvezno rezervacijo se- de`a. Enako velja tudi za potnike z vozovnicami Inter Rail ali Euro Domino. V tujini pa so globalne cene veliko bolj raz{irjene. Sistem globalnih cen je danes v celoti uveljavljen na vseh vlakih daljin- skega prometa v [paniji, na vla- kih TGV v Franciji, na {tevilnih no~nih vlakih v Evropi, na vlakih Eurostar in Thalys in tako naprej. To pomeni, da za potovanje v Pa- riz ne moremo enostavno kupiti mednarodne vozovnice in potem izbirati vlake po na{i volji, temve~ moramo za potovanje v Franciji najprej izbrati vlak in nato kupiti ustrezno vozovnico. Imetniki vo- zovnic Inter Rail ali Euro Domino in drugih podobnih vozovnic pa morajo obvezno rezervirati se- de`. Enako velja, ~e potujemo z vlakom v [panijo. V nasprotnem primeru na vlaku v najbolj{em primeru pla~amo primerno do- pla~ilo ali pa moramo celo kupiti novo vozovnico po polni ceni. Sistem globalnih cen bo v pri- hodnje v daljinskem mednarod- nem in notranjem prometu ve~i- noma povsem nadomestil klasi~- no mednarodno tarifo TCV. Ne glede na {tevilne popuste klasi~- ne tarife ta namre~ ne omogo~a ve~je tr`ne prilagodljivosti, in s tak{nim sistemom cen je pred- vsem v daljinskem prometu te`ko konkurirati osebnemu, avtobu- snemu in letalskemu prometu. V Zahodni Evropi so hitri vlaki, na primer Thalys, TGV in ICE, na raz- daljah do 500 kilometrov glede ~asa potovanja zelo konkuren~- nim letalskim prevoznikom. S po- nudbo novih poceni letalskih prevoznikov (Ryanair, EasyJet) pa se je konkurenca na trgu {e po- ve~ala. Ti prevozniki namre~ v dolo~enih terminih ponujajo `e skoraj neverjetno nizke cene, s katerimi so za~eli odvzemati pot- Globalne cene v potni{kem p NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:18 Page 6 7 Potni{ki promet Marjetka Ur{i~ Revija Slovenskih `eleznic junij 2004 nike `eleznici. S klasi~nimi tarifa- mi odgovor na tak{no konkuren- co ni mogo~. ^e vlak pelje v do- lo~enem terminu slabo zaseden, stro{ki pa so znani, ga je smotr- no napolniti tudi z ni`jimi cena- mi. Velja pravilo, da je bolj{i vlak s tremi potniki s ceno 5 enot, kot pa vlak z enim potnikom, ki pla- ~a 10 enot. Pomembno je pred- vsem dolo~iti mejno ceno. Tako so danes tudi cene za potovanja v nekaterih terminih na vlakih zelo konkuren~ne. Od Dunaja do Benetk lahko z no~nim vlakom potujemo `e za 29 evrov, enako tudi do Hamburga. Tak{ne po- nudbe so predvsem namenjene potnikom, ki jim je pri odlo~itvi najpomembnej{a cena, ne pa termin potovanja. Torej so to predvsem turisti~na potovanja. Sistem oblikovanja globalnih cen je na prvi pogled enostaven, toda za njegovo uporabo je nujna uvedba elektronskega sistema odprave potnikov. V mednarod- nem prometu danes prihodek dobivamo predvsem v dele`u glede na pot, ki jo potnik prepo- tuje na na{em omre`ju. Na drugi strani so mednarodni vlaki tudi stro{ek, saj se pla~uje uporaba tujih vagonov na na{em omre`ju po na~elu osnih kilometrov. Ko pa bomo prodajali vozovnice z globalnimi cenami za vlake dru- gih prevoznikov v tujini ali v pri- hodnje tudi v Sloveniji, bo na{ prihodek provizija od prodajne cene. To pa pomeni, da bomo v prihodnje uspe{nost mednarod- nega potni{kega prometa ~edalje bolj merili s prihodkom, ki ne bo nujno sorazmeren s pove~anjem {tevila potnikov. Za nadaljnje us- pe{no sodelovanje v mednarod- nem prometu bo izredno po- membna dopolnitev sistema od- prave potnikov. V praksi to po- meni povezavo prodajnega siste- ma Supra z rezervacijskim siste- mom Epa. Povezava sistema Epa in Supra se razvija v okviru pro- jekta SP-4. Potekajo pa `e pogo- vori z italijanskimi, mad`arskimi in avstrijskimi `eleznicami o obli- kovanju globalnih cen na dolo~e- nih relacijah `e z voznim redom 2004/2005. Ne nazadnje je treba omeniti pro- jekta evropskih `eleznic Prifis in Merits. Prvi pomeni bazo podat- kov, v katero bodo prevozniki po- sredovali svoje cenovne ponudbe, drugi pa je bazo voznih redov raz- li~nih prevoznikov. Oba sistema skupaj bosta omogo~ila vsem uporabnikom informacijo o voz- nih redih ter cenah mednarodne- ga `elezni{kega prometa vse Evro- pe. Gre za izredno obse`na in klju~na projekta, pri katerih tudi intenzivno sodelujemo. Za `elezni{ki promet je zaradi nje- govih posebnosti zelo pomemben elektronsko podprt informacijsko prodajni sistem. Na eni strani so prodajna mesta na `elezni{kih po- stajah ali v agencijah, na drugi strani so razli~ni rezervacijski siste- mi, kjer so nalo`eni podatki s ce- nami in rezervacijami. V Sloveniji rezervacije in globalne cene pro- dajamo s sistemom Epa, ki je po- vezan tudi z drugimi rezervacijski- mi sistemi. Tako lahko v Sloveniji kupimo vozovnice za skoraj vse vlake, ki vozijo v Evropi. Izjema so vlaki Thalys, glede katerih se prav zdaj dogovarjamo za sklenitev po- godbe, prav tako je cilj tudi proda- ja vlakov Eurostar, ki vozijo pod Rokavskim prelivom. ^eprav so te ponudbe na prvi pogled oddalje- ne in tr`no nezanimive, pa so pri- hodkovno zanimive, zlasti v pove- zavi z letalskim prometom. Zelo pomemben pa je sistem glo- balnih cen tudi zaradi ugotavlja- nja dejanskih prihodkov po vlakih in s tem njihove dejanske renta- bilnosti glede na stro{ke. To je tudi eden od razlogov, da vsa nova `elezni{ka podjetja, na pri- mer Thalys, Metropolitan in Con- nex, uporabljajo skoraj izklju~no globalne cene. prometu Eden izmed razlogov razvoja so- dobnega in do uporabnika pri- jaznega »orodja« za posredova- nje informacij o cenah in voznih redih `elezni{kega prometa je `e obstoje~i informacijski in rezerva- cijski sistem letalskih dru`b, ki na internetnih straneh ponuja svo- jim strankam informacije o ceni in voznem redu. Kompleksnost tarifnega sistema posameznih evropskih `elezni{ki uprav je do zdaj onemogo~ala izpis pravilne informacije o ceni. V UIC-ju so `e sku{ali poenostaviti in uskladiti razli~ne tarife, a jim to ni uspelo. Z vzpostavitvijo evropskega infor- macijskega sistema Prifis bi te te- `ave lahko odpravili. Poleg tega bi bili z elektronsko izmenjavo ta- rif odpravljeni tudi precej visoki stro{ki njihove distribucije. To je {e dodatna spodbuda razvoja in- formacijskega sistema, v nasled- nji fazi pa tudi rezerviranja in prodaje vozovnic po internetu. Cilj projekta Prifis (Price and fare information system) je razvoj orodja, ki bo razli~nim uporabni- kom omogo~alo enostaven do- stop do obstoje~ih cen evropskih dr`av v povezavi z obstoje~im voznim redom (projekt Merits), tako da bodo izhodni podatki uporabni za potovalni na~rt. Splo{na baza s cenami, potoval- nimi in cenovnimi pogoji ter voz- norednimi podatki bo dostop do teh podatkov omogo~ala tudi Nacionalnemu distribucijskemu sistemu (NDS). Rezultat projekta bo spletna stran, do katere bodo lahko dostopali vsi zunanji upo- rabniki z vsega sveta ter `e pred potovanjem dobili vse informaci- je. Spletno stran bodo uporablja- le tudi vse `elezni{ke uprave, ki sodelujejo v projektu Prifis oziro- ma so ~lanice UIC, ki je pobudnik in nosilec projekta. Za izdelavo informacijskega siste- ma Prifis je bila 19. aprila letos podpisana pogodba med UIC in SysRail, pri projektu pa bodo so- delovala tudi podjetja DUO, TSF in DB System. Informacijski si- stem Prifis bo vklju~eval nasled- nje podatke oziroma baze: voz- noredne podatke iz obstoje~e baze Merits, podatke o cenah, tarifah in potovalnih pogojih, ki bodo predstavljeni v zvezku 108- 1, globalne cene pa v 108-2. Kon~na informacija se bo obliko- vala z iskalnikom Horse, do kate- rega pride zahtevana informacija o relaciji potovanja. Voznoredni podatki se bodo ~rpali iz baze Merits, podatki o cenah in tarifah pa s posebnim iskalnikom iz baze, ki bo vsebovala podatke iz `e omenjenih zvezkov 108.1 in 108.2. Shema poteka iskanja zahtevane informacije je prikaza- na v nadaljevanju. Prifis – evropski informa- cijski sistem s cenami NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:18 Page 7 8 Potni{ki promet Ana Tu{ar Pisali smo `e o ugodnostih, o katerih so se Slovenske `eleznice dogovorile z @eleznicami fede- racije Bosne in Hercegovine. Ju- nija smo storili naslednji korak. Z @eleznicami Republike Srbske, ki so se odlo~ile re{iti vpra{anje potovanj `elezni~arjev na podo- ben na~in kot @FBH, smo podpi- sali sporazum, po katerem bodo `elezni~arji S@ na podlagi izkaz- nice FIP ter `elezni~arji @RS na podlagi izkaznice P-4 v bilateral- nem prometu kupovali vozovni- ce s 75-odstotnim popustom. Popusti so za~eli veljati 4. junija. @elezni~arji iz Slovenije tako lah- ko do katere koli `elezni{ke po- staje v Bosni in Hercegovini uve- ljavljajo 75-odstotni popust. Tako sporazum z @RS kot z @FBH veljata do vstopa @RS v Zdru`e- nje FIP. Po vstopu, ki bo predvi- doma naslednje leto, bodo do- lo~ila o potovanju `elezni~arjev opredeljena s Pravilnikom FIP. ^e bomo dosegli dogovor, po kate- rem bi zaradi obojestranskih in- teresov `elezni~arjem omogo~a- li potovanja po ugodnej{ih ce- nah, bo treba skleniti nov spora- zum, podobno kot danes velja s Hrva{kimi `eleznicami, s kateri- mi imamo sklenjen sporazum o 75-odstotnem popustu (ne gle- de na dolo~ila pravilnika FIP). Zaradi tesnih vezi med Slovenijo ter Bosno in Hercegovino bi bilo tako spodbujanje prometnih to- kov vsekakor smotrno in na Slo- venskih `eleznicah se bomo zav- zemali za to re{itev. Za vse tiste, ki morda razmi{lja- jo o potovanju v Bosno z vla- kom, naj ponovno navedemo nekaj podrobnosti. Z Bosno in Hercegovino obstaja `al za zdaj le ena povezava, in sicer s pre- stopanjem. Vlak Lisinski odpelje iz Ljubljane ob 6.15 ter prispe v Zagreb ob 8.32. Po prestopu v Zagrebu lahko potnik nadaljuje potovanje z vlakom 397 Za- greb-Plo~e, ki prispe v Banjaluko ob 13.00 in Doboj ob 14.51. Vrnitev je mogo~a z vlakom 396 (odhod iz Doboja ob 13.39 in Banjaluke ob 15.35, prihod v Zagreb ob 19.46). V Zagrebu je treba spet prestopiti ter nadalje- vati pot z vlakom Lisinski, ki prispe v Ljubljano ob 23.17. Bosna in Hercegovina torej vabi na obisk. Zakaj si ne bi ponovno privo{~ili kratkega skoka do kra- jev, ki smo jih neko~ `e obisko- vali? @elezni~arji v Bosno odslej {e ceneje Aktualno Tudi letos na Pivo in cvetje Leto{nja, `e 40. prireditev Pivo in cvetje bo v La{kem potekala med 14. in 18. julijem. Ta mno`i~na prireditev je lani pritegnila skoraj 150.000 obiskovalcev. Od teh je kar 25.000 obiskovalcev potova- lo z vlakom, za {est odstotkov ve~ kot predlani. Tudi letos bodo zato poleg rednih vlakov v petek, soboto in nedeljo, ko je obisko- valcev najve~, vozili posebni vlaki. Po navadi je najbolj zasedena re- lacija Celje-La{ko, saj se ve~ina potnikov pripelje do `elezni{ke postaje Celje z avtomobili in od tu naprej z vlaki. Zato bo med Celjem in La{kim ter seveda v obratni smeri vozilo najve~ po- sebnih vlakov. Prireditveni pro- stori so najve~ 10 minut hoje od- daljeni od `elezni{ke postaje, La{ko pa je z vlaki povezano s prakti~no celo Slovenijo, zato je potnikov na vlakih iz leta v leto ve~. S sezonskim vlakom v Tur- ~ijo Avstrijske `eleznice so vpeljale nov avtovlak, ki bo do 11. sep- tembra povezoval Dunaj in tur{- ko mesto Edirne, v obratni smeri pa bo vozil do 13. septembra. Vlak ima postanka tudi v Maribo- ru in Dobovi. ^eprav v Sloveniji nakladanje in razkladanje avto- mobilov ni mogo~e, pa je vlak vseeno zanimiva mo`nost poto- vanja, saj so v njegovi sestavi tudi le`alniki. Sezonski vlak z Dunaja odpelje ob sobotah ob 23.05. Ob nedeljah ob 3.17 odpelje iz Maribora, iz Dobove pa ob 5.33. V Edirne prispe vsak ponedeljek ob 7.44. Iz Tur~ije se vlak vra~a vsak ponedeljek ob 13.45, iz Do- bove odpelje v torek ob 17.00, iz Maribora ob 19.10, na Dunaj pa prispe v ob 23.05. NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:18 Page 8 NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:18 Page 9 Prevozi v kopenskem tranzitu so pomemben del na{ih storitev v to- vornem prometu. Sestavljajo na- mre~ kar od 19 do 23 odstotkov celotnega tovornega prometa Slovenskih `eleznic. V kopenskem tranzitu prevladuje masovno, gle- de kakovosti prevozne storitve manj zahtevno blago, katerega prodaja pa je zelo ob~utljiva od gospodarskih gibanj v tujini. V kopenskem tranzitu prepelje- mo najve~ proizvodov ~rne in barvne metalurgije, lesa, starega `eleza, kmetijskih proizvodov, papirja in celuloze ter gnojil. Po- ve~uje pa se tudi koli~ina prepe- ljanih kemi~nih proizvodov, nafte in derivatov, gradbenega mate- riala in prehrambnih izdelkov. Za to vrsto transporta so zna~ilna velika nihanja v obsegu prevozov med posameznimi leti. To je predvsem odraz gospodarskih gi- banj v `elezarski in lesni industri- ji ter kakovosti letine `it. Zato si prizadevamo pove~ati dele` dru- gih »zahtevnej{ih« tovorov, za katere pa je treba zagotoviti kraj- {i dostavni ~as, ve~jo varnost in zanesljivost prevoza. Geografska lega Slovenije na sti- ~i{~u V. in X. koridorja ponuja do- bre mo`nosti za razvoj `elezni{ke- ga prometa. Ve~ kakor polovica vseh prevozov v kopenskem tran- zitu je iz vzhodnoevropskih dr`av v Italijo, iz zahodnoevropskih dr- `av pa glavni blagovni tokovi po- tekajo v smeri Hrva{ke, Srbije, Gr- ~ije in Tur~ije. Pri ponovni vzposta- viti prevozov po X. koridorju do- segamo dobre rezultate, saj se prevozi na njem nenehno pove~u- jejo. Pri tem ka`e posebej omeniti pomembno vlogo postaje Ljublja- na Zalog, ki je prerasla vlogo kla- si~ne ran`irne postaje. Postaja Ljubljana Zalog po naro~ilu strank zbira vagonske po{iljke, jih v skla- du z `eljami strank sestavi in od- pravi kompletne vlake. S tako sto- ritvijo lahko ponudimo kraj{i ~as prevoza, ve~jo varnost in zaneslji- vost, pove~ujemo na{o konku- ren~nost in hkrati zni`ujemo stro{ke poslovanja. Na{e storitve v kopenskem tran- zitu nenehno razvijamo v sodelo- vanju s tujimi `eleznicami. Kon- ~ujejo se dogovori s hrva{kimi in srbskimi `eleznicami o vpeljavi neposredne povezave na relaciji Ljubljana-Beograd (vlak Sava Ex- press). Na~rtujemo, da bo vlak za~el voziti oktobra letos. Predvi- deno je, da bo vlak sprva vozil enkrat na teden v obeh smereh, po potrebi pa bodo vozili tudi dodatni vlaki. Pri~akujemo, da bomo s tem produktom zaradi konkuren~nih cen prevoza in ka- kovostne storitve del tovora, ki se zdaj preva`a prete`no po cesti, preusmerili na `eleznico. Velik potencial so blagovni tokovi iz Tur~ije in v njo, saj glavnina teh prevozov zdaj poteka po morju in po cesti. Zato skupaj s hrva{ki- mi, srbskimi, bolgarskimi in tur{- kimi `eleznicami pripravljamo nov `elezni{ki produkt vlak East Express, ki bi zagotavljal redno vlakovno povezavo na relaciji Ljubljana-Carigrad in obratno. Priprava tak{nega produkta, ki zahteva celovit tr`ni pristop in oblikovanje skupne ponudbe transportnih storitev, je dolgotra- jen proces, saj `eleznice na X. ko- ridorju {e vedno delujejo kot ne- prilagodljivi, komercialno nepo- vezani sistemi. Kljub temu si pri- zadevamo, da bi vlak East Ex- press za~el voziti `e letos. Pri tr`enju prevozov v kopenskem tranzitu smo soo~eni s konkuren- co obvoznih `elezni{kih poti, po- morskih in re~nih plovnih poti ter cestnih prevoznikov. Z mo`nostjo prostega dostopa do `elezni{ke infrastrukture pa bo velika nevar- nost tudi prevzem tovorov s stra- ni drugih operaterjev. Zato so v razmerah liberalizacije evropskega transportnega trga nujne strate{- ke povezave s tujimi `elezni{kimi upravami ter ve~jimi gospodarski- mi sistemi. Na{e dejavnosti so `e postavljene v tej smeri. Kako us- pe{ni smo, pa bo pokazal ~as. 10 Tovorni promet Meta Bla` Kopenski tranzit pred novimi izzivi Struktura prevozov v kopenskem tranzitu v l. 2003 NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:18 Page 10 11 Infrastruktura Marko Tancar Revija Slovenskih `eleznic junij 2004 @elezni{ke proge prepredajo vso Slovenijo, in zato sestavljajo do- br{en del videza na{e dr`ave. Hkrati so prav `elezni{ka obmo~- ja pogosto prvi stik obiskovalca iz tujine z na{o dr`avo. Zato je bis- tveno, da so `elezni{ke potni{ke in tovorne postaje, postajali{~a in drugi objekti ter povr{ine urejeni in ~isti. Pa tudi za na{e podjetje je urejenost objektov in povr{in zelo pomembna. Ne glede na to, da gre za javno `elezni{ko infra- strukturo, ki je v lasti dr`ave, na- mre~ prav (ne)urejeni objekti in povr{ine oblikujejo zunanjo po- dobo Slovenskih `eleznic, za ka- tero nam nikakor ne sme biti vseeno. Na njeni podlagi si na- mre~ na{i potniki in {ir{a javnost oblikuje mnenje o na{em podjet- ju, hkrati pa tudi `elezni~arji in `elezni~arke raje delamo v ureje- nem okolju. Poslovodstvo Holdinga Slovenske `eleznice je zato v za~etku aprila sprejelo sklep o izvedbi ~istilne akcije Pomlad 2004, katere cilj je bilo ~i{~enje postajnih obmo~ij, pragovnega pasu in razli~nih ob- jektov ob progi. V akcijo so se dejavno vklju~ile vse poslovne enote, pa tudi povezane dru`be Slovenskih `eleznic, koordinacijo akcije pa je prevzel pomo~nik di- rektorja infrastrukture za vzdr`e- vanje Marjan Zaletelj. Ena od te`av, ki je kar nekaj ~asa kazila podobo `elezni{kih postaj, so ~edalje bolj {tevilni pragovi, ki ostajajo po opravljenih remontih. »Zaradi podalj{evanja ~asov med remonti so zamenjani pragovi `e dotrajani in jih ne moremo ve~ uporabiti na primer za vgradnjo na postajnih tirih. Zato se jih je ob progah ~edalje ve~ nabiralo,« je povedal Zvone Ribi~ iz PE Vzdr- `evanje infrastrukture. Zato so se odlo~ili, da bodo pragove od- stranili. Re~eno – storjeno, bi si torej mi- slili, za`iganje starih pragov res ne bi smelo biti te`ko opravilo. Pa postopek le ni tako enostaven. Ker snovi, s katerimi so prepojeni pragovi, lahko {kodijo okolju, stroga okoljska zakonodaja pre- poveduje njihovo prosto za`iga- nje. Na podlagi analize, ki jo je opravila zunanja institucija, je bilo ugotovljeno, da se lahko od- stranijo le z odlaganjem na poobla{~eni deponiji nenevarnih odpadkov; druga mo`nost je od- daja poobla{~enemu odjemalcu, ki pragove se`ge v posebni se`i- galnici, ki mora izpolnjevati dolo- ~ila Pravilnika o se`iganju odpad- kov, in tudi izda eviden~ni list o oddaji in uni~enju pragov. »Stro{ki deponiranja pri razli~nih komunalnih podjetjih so precej visoki,« je pojasnil Ribi~. »Zato smo za~eli iskati druge mo`nosti. Obrnili smo se na kamni{ko pod- jetje Tisa, ki edino v Sloveniji lah- ko pragove zmelje in zmlete del~ke uporabi za svoje potre- be.« Pa tudi cena je bila prava, saj je cena oddaje enega praga za se`ig kar nekajkrat ni`ja od oddaje na deponijo nenevarnih odpadkov. Zaposleni iz PE vzdr`evanje infra- strukture so aprila takoj navezali stik s PE Tovorni promet, ki jim je omogo~ila brezpla~en prevoz odslu`enih pragov iz vse Sloveni- je na postajo Ljubljana Moste. Tam so jih zmleli in odpeljali, Slo- venske `eleznice pa so seveda dobile tudi zakonsko dolo~ene eviden~ne liste o oddaji pragov. Z akcijo Pomlad 2004 je bilo zmle- tih kar 800 kubi~nih metrov pra- gov, kar pomeni okrog 8.000 pragov, pa tudi veliko palet in drugih lesnih odpadkov iz vseh sekcij za vzdr`evanje prog ter drugih sekcij. S tem je bilo po vsej Sloveniji pridobljenega kar nekaj prostora, videz `elezni{kih postaj pa se je izbolj{al. Verjetno najbolj pomembno pa je, da je bila odstranjena nevarnost za okolje, za katerega smo se obve- zali skrbeti in za to leta 2002 tudi prejeli certifikat sistema ravnanja z okoljem ISO 14001. Za v prihodnje si na{i kolegi iz in- frastrukture `elijo, da bi podob- na akcija potekala vsaj enkrat na leto po vsem omre`ju, po potre- bi pa tudi pogosteje. Upati gre, da bo za tak{ne in podobne akci- je na voljo tudi dovolj sredstev, saj pomenijo pomemben del po- dobe na{ega podjetja. Odstranjevanje odslu`enih pragov Za ~istej{e in lep{e okolje Mletje odslu`enih pragov je potekalo na postaji Ljubljana Moste. Tole pa je rezultat mletja, pripravljen na se`ig. NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:18 Page 11 12 Intervju Marko Tancar Du{an @i~kar je v skoraj dvajsetih letih dela dodobra spoznal slovenski `elezni{ki sistem. V za~etku lanskega leta je prevzel precej nehvale`no nalogo vodenja podjetja S@-Centralne de- lavnice, d. o. o, ki ga `e kroni~no mu~ijo pomanjkanje dela in slabi rezultati. Po dobrem letu, odkar je prvi~ stopil v svojo pisarno v Mostah, smo ga zaprosili za pogovor o te`avah, s katerimi se spopadajo v CD-ju, ter o dosedanjih in {e pri~ako- vanih spremembah. Bi lahko najprej na kratko opisali pot, ki vas je pripeljala na ~elo Centralnih delavnic? Svojo poklicno pot sem za~el leta 1986 kot vlakovni odpravnik, ob delu pa sem tudi nadaljeval {tudij. Nato sem se v upravni stavbi za- poslil na podro~ju prometa. Pozneje sem prevzel polo`aj namestnika direktorja za tr`enje in promet, ob reorganizaciji in delitvi na trans- port in infrastrukturo pa sem postal ~lan uprave, pristojen za trans- port. Po spremembi statuta in vzpostavitvi eno~lanske uprave sem de- loval kot direktor podro~ja Transport, konec lanskega februarja pa sem se zaposlil na sedanjem delovnem mestu v Centralnih delavni- cah. Kak{no je bilo stanje v podjetju, ko ste prevzeli njegovo vodenje? Odlo~itev za prevzem novega delovnega mesta nikakor ni bila lahka, saj so bile ob mojem prihodu Centralne delavnice v veliki krizi, kar pa mi je pomenilo velik poslovni in osebni izziv. Na{e podjetje je v stood- stotni lasti Slovenskih `eleznic, ki so tudi najve~ji kupec na{ih storitev, zato smo od mati~nega podjetja zelo odvisni. Zaradi podalj{anih ci- klusov vzdr`evanja voznih sredstev v letu 2002 je pri{lo do velikega iz- pada dela, kar se je pokazalo tudi v kriti~no visoki izgubi konec leta. Podobne te`ave pa so se nadaljevale tudi v prvih mesecih leta 2003. Zato je bilo treba ukrepati hitro. Pri nujnih spremembah sem se lah- ko zanesel na svoje poznavanje sistema, saj sem `e prej deloval kot predsednik nadzornega sveta Centralnih delavnic. Omenili ste hitre spremembe. Kak{ne so bile? Z delno prenovljeno vodstveno ekipo smo najprej postavili natan~ne kratkoro~ne in srednjero~ne cilje, o katerih lahko z veseljem povem, da `e prina{ajo pozitivne rezultate. Osredoto~ili smo se predvsem na zmanj{anje stro{kov in pove~anje obsega dela ob primernih prihod- kih. Postavili smo dva klju~na projekta, ki {e potekata: kadrovsko reor- ganizacijo in racionalizacijo ter prenovo procesov dela. Obenem smo okrepili svoje tr`ne dejavnosti na zunanjih trgih, se pravi zunaj Slo- venskih `eleznic. Tako smo lani dele` opravljenega dela za druge kup- ce v strukturi prihodkov `e pove~ali za 3 odstotke na 15 odstotkov. Za letos na~rtujemo dvig tega dele`a na kar 26 odstotkov, obseg tega dela, izra`en v {tevilu prodanih ur, pa naj bi dosegel 18 odstotkov. Dale~ najve~ji odjemalec va{ih storitev so torej {e vedno Slovenske `eleznice. Kdo pa so va{i drugi pomembni po- slovni partnerji? Centralne delavnice nismo primerno opremljene za posle zunaj vzdr- `evanja `elezni{kih vozil, zato smo se osredoto~ili na vzdr`evanje `e- Pripravljeni smo na dobre Du{an @i~kar direktor Centralnih delavnic NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:18 Page 12 13 Intervju Revija Slovenskih `eleznic junij 2004 lezni{kih transportnih sredstev – vle~nih vozil, vseh vrst tovornih in potni{kih vagonov ter potni{kih garnitur. Na kratko – sposobni smo del na vseh `elezni{kih vozilih, ki vozijo v Sloveniji in zunaj nje. Posta- vili smo si strategijo, da pri delu za Slovenske `eleznice ne ustvarjamo visokih dobi~kov. Pri drugih kupcih pa dosegamo bistveno vi{je cene, kar ne nazadnje ka`ejo tudi razlike pri prihodkih in opravljenem delu med S@ in drugimi kupci. V Sloveniji delamo za ve~ja podjetja, ki so neposredno ali posredno povezana z `elezni{kim transportom, v tuji- ni pa so na{i najpomembnej{i poslovni partnerji avstrijske `eleznice, kupci v Italiji, pa tudi `eleznice nekdanjih jugoslovanskih republik. Ne- kaj dela opravimo tudi za francoska in nem{ka podjetja. Pri tem je za nas zelo pomembno, da smo pridobili vse certifikate, ki jih zahtevajo tuje `eleznice – certifikat kakovosti ISO 9001:2000, evropski varilski certifikat ter certifikate za vzdr`evanje voznih sredstev FS, DB, ÖBB in J@. Zelo pomemben posel za nas je bil odkup odslu`enih voznih sred- stev Slovenskih `eleznic, ki smo ga pridobili kot najugodnej{i ponud- nik na javnem zbiranju ponudb. Z revizijo in nadaljnjo prodajo teh lo- komotiv in vagonov smo si zagotovili prepotrebno delo. Na letni rav- ni je zaradi tega posla delo zagotovljeno za ve~ kakor 90 delavcev. Pri omenjeni prodaji rabljenih lokomotiv in vagonov pa kar ne moreva mimo o~itkov, da je {lo za velike nepravil- nosti. Res je, kmalu po za~etku tega posla so se v nekaterih medijih pojavi- li skrajno neokusni odmevi in kro`iti so za~ela anonimna pisma, ki so namigovala na korupcijo. Z vso odgovornostjo lahko zatrdim, da so vsi na{i posli popolnoma usklajeni z vsemi zakonskimi in podzakon- skimi predpisi. Tudi pri tem poslu smo upo{tevali na~elo dobrega gos- podarjenja in prav vsaka opravljena pogodba poka`e lepo pozitivno razliko med lastno in prodajno ceno, torej ustvarjamo dobi~ek. Na na{o lastno zahtevo smo kriminalistom predali vso dokumentacijo in podali kazensko ovadbo proti posameznikom, ki so zgodbo spro`ili, po moji presoji iz nerazumljivih lastnih interesov in ambicij. Svoje ci- lje smo dosegli, izpolnili smo tudi vse razpisne zahteve Slovenskih `e- leznic. Vsi skupaj pa smo prispevali tudi k lep{emu videzu na{ih po- staj in stranskih tirov, ki so bili prenatrpani z odslu`enimi voznimi sredstvi. Omenim naj {e, da sta celotno gradivo pregledala notranja revizija ter na{ nadzorni svet. Skoraj so~asno je potekala tudi revizija poslovanja leta 2003, ki jo je opravljala zunanja revizorska hi{a. Ugo- tovila je, da ni bilo nikakr{nih nepravilnosti, vsi ra~unovodski doku- menti pa odra`ajo dejansko stanje. Nadzorni svet S@ je razpisal {e zu- nanjo revizijo posla, o kateri sem prepri~an, da bo dokazala, da ne- pravilnosti ni bilo. Zame je tako zgodba kon~ana, proti glavnemu ak- terju sem vlo`il tudi kazensko zasebno to`bo in z nestrpnostjo ~akam na sodni epilog. Kak{ni so bili va{i lanski poslovni rezultati in kako vam ka`e letos? S Slovenskimi `eleznicami smo se dogovorili o vi{ji urnini, kar pozitiv- no vpliva na na{e prihodke, na drugi strani pa smo z ni`jimi notranji- mi normativi, tudi s kr~enjem nekaterih del, ki nikakor ne vplivajo na varnost, zni`ali stro{ke. Znotraj podjetja smo se lotili tudi bolj{e orga- nizacije dela ter za~eli intenzivno usklajevati in prenavljati nabavne procese, ki so {e vedno najbolj pere~ problem Slovenskih `eleznic in Centralnih delavnic. S sprotnim usklajevanjem sku{amo ~im bolj teko- ~e zagotavljati rezervne dele in zmanj{evati zaloge. Tudi s temi spre- membami nam je lansko leto uspelo kon~ati z minimalnim pozitivnim rezultatom v vi{ini 3 milijonov tolarjev. Sprejet je `e tudi poslovni na- ~rt za letos. Predvidevamo, da bomo letos ustvarili 6,7 milijarde pri- hodkov in leto kon~ali s 64 milijoni tolarjev dobi~ka. Opravili pa bomo 1,626 milijona ur. Na podlagi rezultatov prvih treh mesecev lahko po- vem, da temu cilju lepo sledimo in ga celo presegamo. Kljub dovolj velikemu obsegu dela in doseganju rezultatov pa nam trenutni polo- `aj {e ne omogo~a mirnega spanja. Eden od najbolj »vro~ih« projektov v na{em sistemu je kadrovska reorganizacija in racionalizacija. Kako poteka v Centralnih delavnicah? V za~etku leta smo sprejeli nov pravilnik o notranji organizaciji in si- stemizaciji, ki nam daje temelj za centralizacijo vodenja, hkrati pa zmanj{uje nabor delovnih mest. Vseskozi pa `e zmanj{ujemo {tevilo zaposlenih, lani za 32, v prvih {tirih leto{njih mesecih pa za 73 zapo- slenih. Danes nas je v Centralnih delavnicah 1024, ciljna {tevilka za konec leta pa je 989. Po moji presoji zmanj{evanje {tevila zaposlenih poteka za zaposlene na sprejemljiv na~in, z upokojevanjem po az- bestnem zakonu in z dogovornimi odpravninami. Z vsakim delavcem se sku{amo dogovoriti o zanj ~im bolj ugodni re{itvi in do zdaj {e ni bilo nobenega konflikta. Predvidoma do konca junija bomo uveljavili nove organizacijske predpise. Ti se bodo odrazili v novem na~rtu ka- drov z opredeljenim {tevilom dejansko potrebnih izvajalcev na posa- meznih delovnih mestih in zmanj{evanju {tevila re`ijskih delavcev. Na{ cilj je vzpostavitev centralizacije vodenja. Prvi korak v tej smeri so bile nove pogodbe o zaposlitvi, po katerih so vsi »re`ijci« zaposleni neposredno v upravi. Seveda {e vedno fizi~no ostajajo razvr{~eni na vseh na{ih petih lokacijah po Sloveniji, a zaposleni po proizvodnjah ostajajo le proizvodni delavci. Kadrovske spremembe spremljajo tudi novosti v organizacijski strukturi. Prvega januarja smo zdru`ili proi- zvodnji Ljubljana Moste in Ljubljana [i{ka v novo proizvodnjo Ljublja- na ter del dejavnosti iz [i{ke preselili v Moste. V [i{ki pa bomo z na- {o dejavnostjo postopno prenehali. Ob vseh na{tetih konkretnih spre- membah smo za~eli oblikovati tudi strate{ki na~rt dru`be z delovnim imenom Centralna smer, ki bo dal usmeritve za delo do leta 2009 in bo podlaga za na{e letne na~rte. Sprememb je o~itno res veliko. Ste zadovoljni z dose`e- nim? ^e se izrazim po zdravni{ko, lahko ugotovim, da smo pre`iveli te`ko operacijo, toda okrevanje bo {e dolgotrajno. A kljub temu smo `e v dobri kondiciji in pripravljeni na doseganje dobrih rezultatov. To je na vsak na~in posledica skupnega dela mojih najo`jih sodelavcev in veli- kega prispevka vseh na{ih zaposlenih. Le `elim si lahko, da bi tudi v prihodnje tako dobro sodelovali. Z mojim prihodom smo si zastavili cilj, postati vodilni vzdr`evalec `elezni{kih vozil na sti~i{~u V. in X. ko- ridorja. Ta cilj se nadaljuje v na{ slogan Kakovost, zanesljivost, konku- ren~nost in odzivnost – odlike uspe{nih. S svojim delom ga sku{amo iz dneva v dan kar najbolj uresni~evati. e rezultate NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:18 Page 13 14 Iz tujine Marko Tancar Volilna zmaga [panske sociali- sti~ne stranke (PSOE), ki je aprila prevzela vodenje vlade, je s seboj prinesla veliko sprememb tudi na {panskem `elezni{kem sektorju. V kratkem ~asu so bili zamenjani vodilni `elezni{ki mened`erji, sprejemanje nove zakonodaje pa je za~asno ustavljeno. S spremembo na dr`avni ravni so se zamenjali tudi vodilni ljudje na {panskih `eleznicah in na resor- nih ministrstvih. Vodenje mini- strstva za razvoj, ki neposredno nadzira dr`avno `elezni{ko stra- tegijo, je prevzela Magdalena Álvarez Arza, direktor [panskih dr`avnih `eleznic (Renfe) je po- stal José Salgueiro Carmona, An- tonio González Marín pa je prev- zel vodenje infrastrukturnega upravljavca GIF. Nova imena pa spremlja tudi druga~na `elezni{- ka politika. Eden od prvih kora- kov nove vlade je bil prav odlog `elezni{kega zakona, ki naj bi sprejet `e 19. maja. Zakon govo- ri o odprtem dostopu do `elez- ni{ke infrastrukture in predvideva veliko reorganizacijo Renfe in GIF. Po prepri~anju socialisti~ne vlade je bilo ~asa za diskusijo o predlo- gu zakona premalo, zato je bil njegov sprejem odlo`en najmanj na za~etek prihodnjega leta. Kot del predlagane zakonodaje bi se potni{ki in tovorni promet {panskih `eleznic lo~ila od infra- strukturne dejavnosti. Naloge prevoznika naj bi opravljalo novo podjetje, Renfe Operator, s 15.800 delavci in {tirimi poslov- nimi enotami. Infrastrukturni del podjetja Renfe pa bi bil zdru`en s podjetjem GIF. Tako naj bi nasta- la popolnoma nova organizacija ASIF, ki bi v imenu dr`ave uprav- ljala 13.000 kilometrov dr`avne- ga `elezni{kega omre`ja. Njene naloge bi vklju~evale na~rtovanje in gradnjo novih povezav, vzdr- `evanje infrastrukture, vodenje prometa, lastni{tvo in tr`no izra- bo postaj, telekomunikacije in skrb za vse zgodovinsko premo- `enje. ASIF bi prevzel tudi odgo- vornost za investicije v skupni vi- {ini 22 milijard evrov do leta 2010. Dolg [panskih dr`avnih `eleznic bi se razdelil med dr`avo (1,54 milijarde evrov), Renfe Operator (1,36 milijarde evrov) in ASIF (4,34 milijarde evrov). Nova vlada sicer v osnovi ne nas- protuje tak{nemu preoblikova- nju, resno pa jo skrbi, kako bi tako drasti~ne spremembe vpli- vale na varnost in u~inkovitost {panskih `eleznic. Poleg tega so se tri pokrajine prito`ile na pred- log novega zakona, ker trdijo, da je neustaven, saj zamegljuje do- govore o storitvah, ki so v izklju~- ni domeni pokrajin. Zaradi teh pomislekov {panska vlada raz- mi{lja o ustanovitvi dr`avnega `elezni{kega holdinga. Ta naj bi za najve~ {est let oziroma do ~a- sa, ko bo dejansko omogo~ena enakopravna tekma prevoznikov, prevzel odgovornost tako za pre- voznika Renfe Operator kot za upravljalca infrastrukture ASIF. Medtem ko se na dr`avni ravni dolo~a strategija, pa [panske dr- `avne `eleznice izbolj{ujejo svoje storitve v potni{kem in tovornem prometu. Velike spremembe na- ~rtujejo v potni{kem regional- nem prometu. Ko je bila leta 1990 ustanovljena poslovna eno- ta za regionalni potni{ki promet, je ta vsak dan prepeljala okrog 530 vlakov, na leto pa prepeljala 21 milijonov potnikov. Danes vsak dan vozi 565 regionalnih vlakov, ki na leto prepeljejo 26 milijonov potnikov, okrog 27 od- stotkov od skupnega {tevila pre- peljanih potnikov Renfe. Kot cilj pa so si [panci postavili pove~a- nje regionalnega prometa kar za 46 odstotkov, na 38 milijonov potovanj na leto. Zato bodo na najpomembnej{ih progah ponu- [panske dr`avne `eleznice na prelomnici Da za storitve, ne za preoblikovanje [panske dr`avne `eleznice (Renfe) v predmsetnem prometu Madrida uvajajo nove modularne elektromotorne garniture Civia. NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:18 Page 14 Aktualno SBB spet poslujejo pozitivno [vicarske dr`avne `eleznice (SBB) so se lani vrnile v ~rne {tevilke. Poslovno leto 2003 so [vicarji kon~ali s 24,9 milijona {vicarskih frankov dobi~ka, medtem ko so leta 2002 pridelali 12 milijonov frankov izgube. Prihodki so se v primerjavi z letom 2002 lani po- ve~ali za 2,6 odstotka na 6,49 milijarde {vicarskih frankov. V potni{kem prometu so poslovali s 93,4 {vicarskih frankov dobi~- ka, kar je za 20 milijonov manj kot predlani, ko je na bolj{e do- se`ke vplival Expo. SBB Cargo je svojo izgubo zmanj{al za dve tretjini, s 96,1 milijona leta 2002 na 33,1 milijona {vicarskih fran- kov. Bolj{i rezultat je posledica bolj{ega obvladovanja stro{kov in kadrovskega preoblikovanja. SBB Cargo je opravil 9,94 milijar- de tonskih kilometrov, kar je za 2,1 odstotka ve~ kot leto poprej. SBB-jevi »off-shore« podjetji Swiss Rail Cargo s sede`em v Nem~iji in Italiji sta poslovali z iz- gubo, `e prihodnje leto pa naj bi dosegali pozitivne rezultate. Dogovor o brennerskem predoru podpisan Avstrijski in italijanski prometni minister sta podpisala sporazum o gradnji predora na brennerski progi ju`no od Innsbrucka. Grad- nja 56-kilometrskega predora z dvema cevema bi se lahko za~ela leta 2006, ~e bodo seveda zago- tovljena potrebna sredstva. Naj- hitrej{i rok dokon~anja del pa je leto 2015. Novi predor bo ob~ut- no zmanj{al tranzitne ~ase med Münchnom in Verono in naj bi pripomogel k selitvi tovora s cest na `eleznico. Prvi pogovori o projektu so stekli `e v devetdese- tih, a so se vedno kon~ali zaradi financiranja, saj naj bi gradnja po`rla ve~ milijard evrov. Avstrija in Italija sedaj upata, da bo del sredstev za brennerski predor prispevala Evropska unija. 15 Iz tujine Revija Slovenskih `eleznic junij 2004 dili vsaj enourni taktni promet in uvajali vlake s hitrostjo med 250 in 270 kilometrov na uro. Nova kakovost storitev, vozni ~asi in cene naj bi bili konkuren~ni ce- stam. Zaradi visoko postavljenih ciljev so se lotili tudi temeljite prenove voznega parka. Na pro- ge so se `e podale prve {tiri od skupno 598 dizelmotornih pot- ni{kih garnitur; investicija je vredna 95 milijonov evrov. Gar- niture bodo opremljene z na- gibno tehniko, dosegali pa bodo hitrosti do 160 kilometrov na uro. Nadaljuje se tudi doba- va hitrih vlakov z mo`nostjo pri- lagajanja dvema tirnima {irina- ma {panskega omre`ja. Vozili bodo v Galiciji in Andaluziji. Vsi hitri vlaki bodo v prometu do leta 2008 ali 2010. V primest- nem prometu pa bodo novo ka- kovost prinesli elektromotorniki Civia. Vozili bodo v Madridu in Sevilli. Gre za popolnoma nov modularni sistem, ki omogo~a uporabo od dvo- do petdelnih garnitur, pa~ glede na trenutne potrebe, vlaki pa so opremljeni z vso najsodobnej{o opremo (TFT monitorji, GSM poveza- va,… ). Osem garnitur `e vozi, predvidena je dobava {e {estih. [panske `eleznice so v za~etku leta zdru`ile oddelka za inter- modalni in klasi~ni tovorni pro- met in tako ustvarile enotno po- slovno enoto s 330 milijoni evrov prihodka. Tovorni promet svojo veliko prilo`nost vidi v uvajanju novih hitrih potni{kih vlakov, ki vozijo po progah z normalno tirno {irino. Del omre`ja z ve~jo tirno {irino, ki so ga do sedaj zasedali potni{ki vlaki, bo namre~ spro{~en za vo`nje tovornih vlakov. To pa bo lahko pomenilo ve~jo konku- ren~nost tovornega prometa, ki se `e sre~uje s konkurenco na ti- rih. [tudije so pokazale, da od 75 do 80 odstotkov tovora v [paniji potuje na razdaljah do 300 kilometrov in Renfe pri~a- kujejo, da bi lahko z bolj{imi storitvami svoje dose`ke pove- ~ali kar za do 143 milijonov ton na leto. @elijo se predvsem us- posobiti za konkuren~en prevoz kontejnerjev na razdaljah med 120 in 300 kilometrov. Zato so v severozahodni regiji Galiciji `e oblikovali pilotski projekt prevo- za kontejnerjev z blok vlaki na dveh srednje dolgih relacijah. Vsak od 185 metrov dolgih vla- kov, ki jih vle~e po ena lokomo- tiva serije 310 na vsakem koncu vlaka, lahko preva`a do 24 dvaj- setfitnih kontejnerjev. Na Renfe so prepri~ani v uspeh svojega koncepta, saj ni ve~ potrebe po ran`iranju, ki samo zvi{uje stro{- ke. Zaenkrat ponujajo tri tak{ne vlake, v naslednjih letih naj bi jih bilo `e trinajst. Analize pa so pokazale, da je v nekaterih primerih smiseln celo prevoz kontejnerjev na razda- ljah od 100 do 150 kilometrov. Tako kratke vo`nje, ki sicer ne bi bile dobi~konosne, pridobivajo na pomenu, saj izrabljajo loko- motive, ki sicer po cel dan stoji- jo neizrabljene. Na podlagi ana- liz so {panske `eleznice s kontej- nerskim vlakom `e povezale oba kontejnerska terminala v Barce- loni s terminalom v pristani{kem mestu Tarragona, ~eprav gre za vo`njo, dolgo le okrog eno uro. Drug kontejnerski vlak pa celo povezuje Barcelono in intermo- dalni terminal Granollers, samo 30 minut severno od mesta. Z uvajanjem novih kontejnerskih vlakov na kraj{ih razdaljah [panci nameravajo bolje izrabiti svoje osebje in opremo, kar naj bi pripomoglo k izbolj{anju po- slovnega rezultata. Barcelonski kontejnerski terminal Morrot. Renfe sedaj med terminalom in pristani{~em Tarragona preva`a kontejnerje, kljub kratki razdalji. NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:18 Page 15 16 S@ so ljudje Milo{ Opre{nik Kaj vas je pripeljalo na `e- leznico? Je bila to va{a prva postaja? Ne, ni bila. Leta 1975 sem kon~al gostinsko {olo in do leta 1980 sem delal v gostinstvu v Ilirski Bi- strici, vmes pa sem odslu`il tudi voja{~ino. Leta 1980 se mi je po- nudila prilo`nost v tedanjem TTG-Gostinstvo Pivka v turisti~ni poslovalnici v Postojni, kjer sem ostal do leta 1986. Opravil sem izpit za potni{ko-prtlja`nega bla- gajnika, in to je bil moj prvi stik z `eleznico, prvikrat sem jo »za~u- til«. Tam smo {tirje zaposleni de- lali vsi pravzaprav vse: v potni{ki blagajni, organizirali smo izlete in letovanja, spremljali turisti~ne skupine po ozemlju nekdanje Ju- goslavije. Potem pa nas je lastnik poslovnih prostorov zaradi ne- kak{nih neurejenih zadev prepro- sto »vrgel ven« in poslovalnico so zaprli. Ste torej ostali na cesti? Ne, saj ni {lo za ukinitev delovnih mest. TTG se je ravno tedaj prei- menoval v Slovenijaturist in za- poslil sem se kot spremljevalec spalnikov. Z navdu{enjem sem ugotovil, da je to delo res tisto pravo zame! Izredno mi je ustre- zala ta posre~ena kombinacija dela z ljudmi, kar mi je vedno ugajalo, in mo`nosti potovanja. »Vozil« sem, ~e lahko tako re- ~em, po prostorih tedanje skup- ne dr`ave, veliko pa tudi po tuji- ni – München, Zürich, Stuttgart, pa Gr~ija. No, potem je pri{lo do razpada Jugoslavije, za~eli so uki- njati vlake in moje osebne pravlji- ce je bilo nenadoma konec. Svoji tedanji direktorici sem v {ali de- jal, da bi bil pripravljen leto dni delati tudi zastonj, ~e bi le delo ostalo. Pa ni bilo ni~ s tem. Dobil sem ponudbo iz Slovenijaturista- Gostinstvo Diva~a, kjer pa mi delo, predvsem iz zdravstvenih razlogov, ni ustrezalo. Skratka, treba se je bilo obrniti drugam. Tako je. Leta 1992 so Slovenske `eleznice objavile razpis za re- ceptorja v upravni zgradbi na Ko- lodvorski in od tedaj sem na tem delovnem mestu. Delo receptorja seveda po- teka v turnusu. Kak{en je videti takle tedenski ci- klus? V dnevnem turnusu sem od {e- stih zjutraj do {estih zve~er in sem potem 24 ur prost. Nato pa delam od {estih zve~er do {estih zjutraj in sem potem dva dni prost. Se je te`ko privaditi na tako nenavaden bioritem? Ne, sploh ne. In tudi dva cela prosta dneva veliko pripomoreta, da lahko doma marsikaj posto- rim in uredim. [e posebej pa mi Danilo [enkinc Vedno sem rad delal z lju NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:18 Page 16 17 S@ so ljudje Revija Slovenskih `eleznic junij 2004 to ustreza zaradi oddaljenosti od slu`be; doma sem namre~ iz vasi [embije, pribli`no pet kilometrov pred Ilirsko Bistrico. Od doma se peljem z avtom do Pivke, od tam pa naprej z vlakom do Ljubljane. V eno smer tako porabim pribli`- no uro in pol. ^e bi bil zaposlen na »obi~ajnem« delovnem me- stu, denimo vsak dan od sedmih do treh, bi moral vstajati `e ob {tirih zjutraj … Pa tudi sicer ne gre, da bi se ~lovek prito`eval, predvsem ~e pogledam kraje, kjer `ivim. Ilirska Bistrica je najbr` eno najbolj kriti~nih okolij v Slo- veniji, kar zadeva zaposlitev, kar po vrsti odpu{~ajo ljudi in celo zapirajo podjetja. Toda v no~nem turnusu je prav gotovo dolg~as. Ne dr`i popolnoma. Nekateri ko- legi sicer pravijo tako, toda meni se v~asih, {e posebej po napor- nem dnevnem turnusu, malce no~nega miru prav prile`e. Sicer pa tudi pono~i ni pravega zati{ja. Malo po enajsti imam obhod zu- naj in znotraj zgradbe, ki ni prav majhna. Pregledam, ali so odda- ni vsi klju~i, ugasnjene lu~i, zapr- ta okna, zaklenjena vsa vhodna vrata … Nato je tam nekje do dveh malo miru, potem pa pripe- ljejo ~asopise, kruh, po{to in po- dobno, vse do jutra. Vas kdaj vznemirjajo mi- moido~i no~ni veseljaki? Pravzaprav ni hudega. No ja, za- bavna zgodba. Neko no~ je zvo- nec zvonil kot ponorel. [el sem pogledat in pred vrati so stali tri- je precej razigrani mo`akarji, me vpra{ali, kod vendar hodim toliko ~asa, in zahtevali klju~ sobe 222. Bili so trdno prepri~ani, da so pri{li pred svoj hotel … Omenili ste klju~ … V upravni zgradbi Slovenskih `eleznic je okrog 600 ljudi. Ob~utek imam, da za 90 odstotkov vseh veste na pamet, kateri klju~ jim je zjutraj treba predati. (Smeh) No, {tevilka, tista v od- stotkih, je morda malce pretira- na. Vse gre pa~ skozi prakso. Spo~etka gre res bolj po~asi, po- tem pa nekako postane avtoma- tizem. Sprva si pri nekom za- pomni{ samo njegov priimek, pri drugem samo ime in pri tretjem samo {tevilko pisarne. S~asoma pa se vse te tri komponente »zdru`ijo« in nazadnje o vsako- mer ve{ vse. So vsakdanji stiki s tolikimi ljudmi kdaj tudi naporni? Mislim na tiste posamezni- ke, ki se pa~ ne znajo obna- {ati. Ne, ne bi rekel, pa tudi sicer sem vedno rad delal z ljudmi. Res pa je, da se tu in tam najde kdo, ki ho~e biti malce, kaj bi rekel, »vi- sok«, {e posebej v zadnjem ~asu, ko je na{ nadzor natan~nej{i in stro`ji. Ob tak{nih prilo`nostih se vedno spomnim ~asov, ko sem {e delal na spalnikih, in besed neke- ga tedanjega vidnega politika, bilo je med vo`njo proti Beogra- du: »Ne govori ljudem, kdo si, ampak jim poka`i, kak{en si!« Kako se ujamete s sodelav- ci? V izmenah nas je pet in re~em lahko, da se res dobro razume- mo. Od drugih podobnih delov- nih skupin ne odstopamo niti v pozitivnem niti v negativnem smislu, gre zgolj za malenkosti, ki se vsak dan dogajajo vsepo- vsod. Ker je v slu`bi hkrati samo po eden, se vidimo sicer samo ob primopredajah, vendar mislim, da bi bili v nekaterih pogledih lahko za zgled marsikomu. Prav nobenih sporov ni med nami, prej `elja po prijazni pomo~i, ka- dar jo kateri od nas potrebuje. Tudi nad nadrejenimi se ne mo- rem v ni~emer prito`iti, sicer pa se mi zdi, da je tako: ~e ni dobrih nadrejenih, tudi ni dobrih delav- cev – in obratno. Prvi maj je za nami, in z njim priklju~itev Republike Slovenije k Evropski uniji. Pred leti, takoj ko se je o tem za- ~elo konkretneje govoriti, sem bil veliko bolj »evfori~en«, navdu{e- nje je bilo skorajda tolik{no kot ob osamosvojitvi Slovenije. Po- tem smo se pa kar nekako nava- dili. Hitrih sprememb seveda ne pri~akujem, vsaj kakih deset let bo potrebnih za izbolj{anje. V~a- sih nisem ~isto prepri~an, upam pa, seveda. Z vidika Slovenskih `eleznic pa je priklju~itev vseka- kor pozitivna – naj bo novih po- vezav z Evropo, kakr{ne se `e lepo uveljavljajo, ~im ve~! Tovor- ni promet nam je pa~ glavni kos kruha. Kar pa zadeva potni{ki promet – po slu`beni dol`nosti in tudi zasebno sem prekri`aril Evropo, veliko sem videl, in me- nim, da smo ji `e prav blizu, {e posebej v zadnjih letih, ko smo u~inkovito posodobili na{ vozni park. In prosti ~as, kolikor ga pa~ ostane? Pred leti, ko sem bil bolj zdrav in zraven tudi precej la`ji, sem zelo veliko »hribolazil«, predvsem po Julijcih. Zlasti Krn je bil »moja gora«, osemkrat sem ga imel pod podplati. Pa kot vsak pravi Slovenec sem bil na Triglavu ({estkrat), tu so {e Mojstrovka, Kanin, Prestreljenik … Druga moja velika strast, ki pa {e traja, so potovanja. [e kot mladeni~ sem si vedno `elel temeljito spoznati Jugoslavijo, in sem jo res. Obiskal sem tudi petnajst evropskih dr`av. Zadnja pot? Amsterdam. Moram priznati, da je teh poti sicer vse manj, toda vsaj enkrat ali dvakrat na leto je treba nekam sko~iti. Pretresla pa me je pot v Bosno, po krvavi voj- ni. Znameniti most v Mostarju, ki ga ni bilo ve~ … Prav te dni bodo odprli novozgrajenega, in oblju- bil sem si, da ga jeseni zagotovo obi{~em! Sem tudi ~lan skupine sova{~anov, ki jim nikakor ni vseeno, kak{na je videti na{a vas. Tako smo jo v zadnjih desetih le- tih popolnoma uredili – vodo- vod, kanalizacijo, asfalt, zelenice. Vse to pa je treba seveda tudi sproti vzdr`evati. Ampak pri tem trdno vztrajamo in zdi se mi prav. Kot Primorec imate okoli hi{e kajpak tudi brajdo. Niste prvi, ki me je to vpra{al. Toda moram vas popraviti: Pri- morec izpod Sne`nika! Na{a vas namre~ le`i na nadmorski vi{ini 600 metrov, pri nas je burja in kruta kra{ka zemlja, in skoraj ni~ od tistih priljubljenih »primor- skih« dobrin tu ne uspeva. ^e ne {tejem bukve, hrasta in bora (smeh). dmi Z vidika Slovenskih `eleznic je priklju~itev Evropski uniji vsekakor pozitivna – naj bo novih povezav z Evropo, kakr{ne se `e lepo uveljavljajo, ~im ve~! NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:18 Page 17 NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:19 Page 18 Tokratni izlet izziva z nemalo hoje, po drugi strani pa predlaga, da se lahko peljemo. Z gorskim kolesom gre prav lepo, klanci pa kljub temu so, vendar ne prehudo po- konci postavljeni. Tu okoli je vse polno »mulatjer« in tudi {ir{ih vo- ja{kih cest iz 1. svetovne vojne, ki so danes prijetna izletni{ka prilo`- nost za spoznavanje veli~in nad So~o s kolesom. Med Kanalom in Solkanom se razteza rob Banj{ic, visoke kra{ke planote, ki s strmimi pobo~ji pada proti So~i. Njegova izstopajo~a vzpetina je 681 me- trov visoka Skalnica, ki je po Mari- jinem sveti{~u na vrhu bolj znana kot Sveta gora. Tu zgoraj bomo sre~ali {e druge izletnike in obi- skovalce, saj na vrh pridr`i cesta, druga~e pa komaj kaj. To so poti in kraji, ki so tako blizu glavni pro- metni `ili ob So~i, vendar tako da- le~ od nje. Ko izlet kon~amo v Solkanu, sto- pimo {e do znanega solkanskega `elezni{kega mostu. V ~asu na- stanka pred skoraj okroglim sto- letjem je bil znan kot most z naj- ve~jim, 85 metrov razse`nim kamnitim lokom, na vsem svetu. Dana{nji most je posnetek prvot- nega, ki je bil v 1. svetovni vojni poru{en, kamnite bloke loka pa je v novozgrajenem mostu nado- mestil armirani beton, oblo`en s kamni. Lepota oblike pa ostaja ne glede na material. Z `elezni{ke postaje gremo levo po cesti v Kanal, po mostu ~ez So~o, desno od cerkve do kri`i{- ~a in naravnost do Partizanske ulice. Desno za hi{o {t. 2 marka- cija usmeri na tlakovano pot, s katere stopimo na cesto, po ka- teri se vzpenjamo do smerokaza Jelenk in za~etka trim steze. Tam gremo levo in se po betonski ce- sti vzpnemo nekaj ovinkov, do- kler smerna pu{~ica ne usmeri desno na pot. Ko po njej pride- mo na gozdno cesto, zapustimo markacije (ozna~ena pot se na- daljuje ~ez cesto navkreber na Kanalski Vrh in Jelenk) in gremo desno po cesti na asfaltno cesto. Po njej se vzpenjamo pribli`no pol ure, na ostrem ovinku pa sto- pimo desno na gozdno cesto; na razcepu stoji smerokaz, medtem ko bli`nji klopci svetujeta, naj se kar ustavimo. Do sem hodimo pribli`no 1 uro in pol. Pot nato nadaljujemo po gozdni cesti, ki je ena od ostalin {tevilnih hribov- skih prometnic iz 1. svetovne voj- ne. Po cesti se najprej blago vzpenjamo, nato pa spu{~amo ali hodimo po ravnem. Ko pride- mo na asfaltno cesto, gremo de- sno po njej navzdol v Baske. Ko- nec vasi uberemo odcep desno in se po makadamski cesti spreho- dimo skozi gozd do travnikov, kjer ne moremo spregledati od- cepa levo proti Sveti Gori. Po poti se zelo prijetno sprehodimo na preval Pre{ki vrh, od tam pa po cesti na Sveto Goro. S parkiri{~a pod vrhom gremo po stopnicah do cerkve. Odkar smo se lo~ili od ceste kanal-Kanalski Vrh, smo hodili 3 ure do 3 ure in pol. Z vrha sestopimo po cesti, s kate- re gremo nato desno na pot, po kateri pridemo do ovinka ceste, kjer se ozna~ena pot spusti de- sno navzdol. Nekaj ~asa dr`i pod cesto, nato po jarkih in mimo razgledi{~a spet pridemo na ce- sto. Po njej sestopimo do ovinka tik nad cesto Nova Gorica-Grgar, z njega po bli`njici na omenje- no cesto, ~eznjo in po odcepu za Lokve rahlo navkreber do ovinka pod daljnovodom. Tam na desno poka`e smerokaz Pot miru, Sv. Gora-[kabrijel. Po poti se pod [kabrijelom naj- prej vzpnemo, nato pa spustimo na hrib sv. Katarine, znan tudi kot Kekec; vmes dva odcepa po- vabita na vrh [kabrijela. Ko pri- demo na asfaltno cesto, se desno po njej spustimo proti Kekcu. Tik pred vrhom se cesta za~ne vzpe- njati; tu je na desno odcep neoz- na~ene poti v Solkan. Preden se- stopimo po njej, se lahko ustavi- mo v gostilni - planinskem domu Kekec. V ponedeljek in torek je zaprt. Ko nato med sestopanjem po omenjeni poti v nekaj udobnih okljukih pridemo na pre~no pot, gremo levo, ni`e spodaj, ko pri- demo na {ir{o pot, pa po dobro uhojenem odcepu levo. Pot se nato {e ve~krat cepi, vendar v vsakem primeru pridemo v Sol- kan. ^e se dr`imo levo, se bolj pribli`amo Novi Gorici, ~e desno, pa v Solkan. Tam stopimo na osrednji Trg J. Srebrni~a, ki je tik pod cerkvijo. Postavimo se tako, da nam je fontana za hrbtom, gremo ~ez cesto in mimo hi{ {t. 3, 2 in 1 do odcepa prve ulice desno (Pot na Drage), po kateri pridemo na `. p. Solkan. S Svete gore 2 uri do 2 uri in pol hoje. Skupaj okrog 7 ur hoje. Izletni{- ka karta Gori{ka ali Pot treh sve- ti{~, obe v merilu 1:50.000. Izlet je v celoti prevozen z gor- skim kolesom, le da se na za~et- ku iz Solkana zapeljemo v Mor- sko in po cesti na Kanalski Vrh do omenjenega dobro ozna~enega odcepa na ovinku. S Svete gore se spustimo po cesti, s Kekca prav tako po cesti v Kromberk in nato desno v Novo Gorico in na `elezni{ko postajo. Skupno okrog 25 kilometrov in 900 me- trov vzpona. ^etudi ne bivamo v Novi Gorici, je najenostavneje, ~e ob sobotah in nedeljah za izhodi{~e vzamemo tamkaj{njo `elezni{ko postajo. Vlak proti Jesenicam odpelje ob 5.28 in 7.35 in ~ez manj kot pol ure smo `e v Kanalu. Za konec iz- leta se iz Solkana lahko z vlakom zapeljemo 2 kilometra dale~ v Novo Gorico ob 18.40 ali 20.50. Seveda gremo lahko tudi pe{. Iz smeri Se`ane se na izlet med ted- nom odpravimo z vlakom ob 6.32 in v Novi Gorici prestopimo na vlak ob 7.35. V Solkanu ujamemo vlak ob 18.40 ali `e pred tem sto- pimo do novogori{ke `elezni{ke postaje, s katere odpelje vlak pro- ti Se`ani ob 18.45. Iz Ljubljane edini primerni vlak ob koncu tedna odpelje ob 6.50, z Jesenic pa ob 8.20. Ima »lepot- no napako,« da namesto v Kana- lu ustavi v bli`njem Anhovem. ^e smo na poti s kolesom, je prav vseeno, sicer pa to pomeni {e pribli`no pol ure hoje do Kanala. Vlaka z `elezni{ke postaje Solkan proti Jesenicam odpeljeta ob 18.08 in 19.31. Vse zapoznelce po~aka vlak ob 21.03. S prvim se {e pripeljemo do Ljubljane, dru- ga dva pa peljeta le do Jesenic. Na izlet z vlakom Visoko nad So~o – iz Kanala v Solkan ali Novo Gorico Solkanski most, v ozadju Sveta gora. Osrednja razgledna visokost izleta je Sveta gora 19 Reporta`a Dario Cortese Revija Slovenskih `eleznic junij 2004 NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:19 Page 19 Slikovna kri`anka Re{itev kri`anke iz prej{nje Nove proge (vodoravno): cd, es, sheen, svetost, venlo, armatura, ihta, stoicizem, nerv, kapna, ito, etan, ansa, jr, list, kralji~, sonce, vi, saone, wheeler, smrdak, io, ost, ravi, fle{, maharad`a, toko, anima, gl, sali, ivo, zmaj, traven, triola, trapa, ambro`. NOVA PROGA 06-2004.qxd 30.6.2004 12:19 Page 20 NOVA PROGA 06-2004 ovitek.qxd 30.6.2004 12:16 Page 3 »[efovska« namizna petrolejska svetilka, kakr{ne je bilo najti tudi v `elezni{kih pisarnah. Iz zbirke @elezni{kega muzeja v Ljubljani NOVA PROGA 06-2004 ovitek.qxd 30.6.2004 12:16 Page 4