LETO IX. ST. 27 (414) / TRST, GORICA ČETRTEK, 22. j ULIJ A 2004 SETTIMANALE Poste Italiane S.p.a. - Spedizione in abbonamento postale D.L. 353/2003 (conv. in L. 27/02/2004 n. 46) art. 1, comma 1, DCB (Padova) ISSN 1124-6596 TAXE PERCUE - TASSA RISCOSSA UFFICIO POSTALE PADOVA - ITALY NOVI CENA 1 EVRO ivivw.noviglas.it novi glas je nastal z združitvijo tednikov katoliški glas in novi list n. januarja 1996 Uvodnik Manjšina ne gre na počitnice! Res je, manjšina si ne more privoščiti trenutka premora ali počitka, niti časa za premislek, saj si dogodki sledijo z neusmiljenim ritmom, kateremu ne bi bili kos niti v normalnih razmerah. Zadnje čase si alarmi in preizkušnje v našem manjšinskem taboru sledijo kot po tekočem traku. So različne narave in so večinoma osnovani na nenormalnih oziroma neurejenih odnosih med javno upravo in manjšino. Mislimo na neuresničevanje starih obljub in obveznosti nekdanjih politikov in upraviteljev, ki jih nove uprave in sodna oblast imajo za navaden papir. To je prišlo jasno na dan ob načrtih za širitev objektov v notranjosti področja sinhrotrona na Bazovici. Potegnili smo na dan dogovor, star več kot deset let, in ugotovili, da ni bil uresničen ne samo v načelih, ampak niti v tistih točkah, ki so predvidevale protivrednost v obliki finančnih posegov preko Kraške gorske skupnosti. Te ustanove zdaj ni več in baje tudi denarja ni več. Jasno je, da so vse dolgoročne rešitve za nas pogubne, ker nam potem isto stvar dvakrat prodajajo. Podobno tudi ob zaplembi slovenske društvene imovine v bivšem begunskem taborišču na Padričah. Krivi so neurejeni odnosi med javnimi upravami in manjšinskimi organizacijami. Sum, da gre za načrtno zavlačevanje, je vedno utemeljen. Težave in problemi pa prihajajo tudi iz naše notranjosti, predvsem zaradi pretekle prakse, ki je veljala v nekaterih, zdaj skupnih ustanovah, pa kateri so se sredstva vendarle našla, ko je voda tekla v grlo. Razne krize so s to prakso počistile, problemi pa so se namnožili. Smo vedno odgovorih pravilno in učinkovito? Po začetnem obotavljanju smo v nekaterih primerih reagirali res ustrezno novim razmeram, v drugih manj. Tako smo na primer v Stalnem slovenskem gledališču (ki je naša, po Radiu Trst, najbolj javna ustanova) skušah najti odgovore, sledeč neki rutini, ki ji je že zdavnaj odzvonilo. Ko je bilo treba odkriti karte na mizi, smo ugotovili, da je vse slonelo na upanju, da bomo v roke dobili (kot v preteklosti) zmagovite adute, a teh ni bilo. Blagajna se je žalostno praznila. Razumljivo, da je tri ali štiri mesece pred začetkom nove sezone nastopila panika. Govori se celo o komisarski upravi. Zalogaj je prehud, da bi ga lahko reševali sami. Žrtve in odpovedi na drugih področjih bi bile nesprejemljive, ker bi spravile v nepopravljivo krizo druge ustanove. Izogniti se bo treba komisarju, vendar pa ravnati, kot bi šlo za prisilno upravo. Zdaj se bo treba potruditi in najti političen izhod iz nerodnega položaja ter seveda poiskati in najti tudi izhodišča za novo vlogo, ki naj jo v naši skupnosti igra SSG (kriza te ustanove ni samo finančne narave, toda tu ni mesto za taka razmišljanja). Ne, manjšina res ne more na počitnice! V teh dneh veliko ljudi odhaja na dopust, na počitnice, nekateri na morje in zopet drugi v gore in na planine, marsikdo pa tudi ostane doma, ker si pravih počitnic ne more privoščiti ali pa je bolan, ostarel in osamel. Prav je, da se med počitniškim časom spomnimo tudi vseh tistih, ki na dopust ne morejo, nekateri med njimi tudi niso šli nikdar in nikamor na počitnice. Tudi v naših vrstah so taki ljudje; še kako so potrebni našega razumevanja in tople človečnosti. Velikokrat ni potrebno veliko stvari, da se ljudem, ki čez poletje ostanejo doma, polepša počitniški čas. Včasih je dovolj že prijazen pozdrav, nevsiljivo vprašanje, ali morda kaj potrebujejo, vljudnostni obisk pri bolniku. Tudi veliko družin je, ki si zaradi splošne draginje ne more privoščiti resničnega letovanja ne na morju ne v hribih. Ni potrebno, da jih pomilujemo, če jim že pomagati ne moremo, saj je včasih že dovolj razumevanje, ki ga vsi tako pogrešamo v naši družbi! Sveti oče Janez Pavel II. je minuli teden nagovoril vse ljudi, ki se odpravljajo na počitnice, in jim svetoval, naj si privoščijo nekaj miru in tišine, v kateri naj razmislijo o sebi. V ta namen radi objavljamo lepo molitev, ki jo je pred več kot 28 leti sestavil takrat mladi duhovnik iz naše srede. Preberite jo, je lepa molitev, razmislite o dopustu in sebi, tudi o tistih, ki ne morejo na dopust! ".Dopust", je rekel družinski oče, "je tisto kratko časovno obdobje v letu, ko morem bolj spoznati svojo ženo in otroke. Šele na dopustu, ko je moja glava prosta vseh tistih skrbi, ki me morijo vse leto, vidim, kako je moj najmlajši sin zrastel, da je moja hčerka postala že cela dama in da je moja žena kljub nekaterim sivim lasem, ki so se ji vpredli v teh sedemnajstih letih najinega zakona, še vedno prav prikupna." "Dopust", je rekla gospodinja in mati, "dopust so zame tisti dnevi, ko imam za dva ali tri tedne svojo družino spet okoli sebe. To so dnevi, ko smo res vsi skupaj pri mizi, kar se med letom, žal, tako redko dogaja. Ko smo tako skupaj starši in otroci, delamo načrte, kako bomo preživeli posamezne dneve, skupaj se smejemo in se veselimo življenja. Takrat res vem in čutim, kaj je družina, in se Bogu zahvaljujem, da smem biti, žena in mati." "Dopust", so rekli otroci, "je čas, ko so naši starši drugačni kot ponavadi. To je čas, ko ima oče za nas nenavadno veliko časa, ko se z nami igra in divja okoli, ko se lahko enkrat z njim lepo pogovorimo, ko nas je pripravljen poslušati. V teh dneh nam ne uide, kako je mama vesela, da smo ob njej, in nam streže, kar najbolje zmore, in je vsaka stvar izvrstna, ker je zabeljena z ljubeznijo. Večkrat opazimo, da kar sami od sebe vzamemo v roke krpo za brisanje posode in priskočimo mami na pomoč. Ob medsebojni pomoči in razumevanju smo vsi veseli in vidimo, kako čudovito je imeti starše." "Dopust", pravi družina, "mora biti za nas tudi čas, ko bomo pomislili na Tistega, ki nas je povezal med seboj, ki vedno znova pomlajuje našo ljubezen in po katerem smo mogli preživeti te čudovite dneve. Ta misel nam narekuje hvaležnost, ki jo pokažemo s tem, da tudi na dopustu skupaj molimo - če imamo svoje prostore -, da znamo v veselih trenutkih dopusta pomisliti Nanj, predvsem pa, da se ob nedeljah v času dopusta udeležimo maše, ki je evharistična daritev, to je daritev zahvale." Gospod, hvala za dopust! Pomagajmo potresencem v Posočju! V našem uredništvu smo se odločili, da bomo zbirali denarna sredstva za pomoč preizkušenim ljudem na področju Posočja, ki jih je ponovno prizadel potres, o čemer za naš časopis podrobno poroča naš dopisnik Miran Mihelič iz Bovca. Posočje je obiskal tudi koprski škof msgr. Metod Pirih, ki je daroval sv. mašo za prizadete ljudi. Med potresom je bilo poškodovanih tudi več cerkva in zvonikov, največja nesreča pa je seveda prizadetost oškodovanih ljudi, ki ne vedo, kdaj, kako in s čim bodo lahko popravili svoje domove. Slovenska vlada je obljubila pomoč, na potresno območje pa je poslala tudi skupino psihologov, ki nudijo pomoč. Jožica Ličen, predstavnica Karitas, nam sporoča, da zbirajo denarno pomoč za potresence na račun št. TRR: 24500 - 9004155438, pripis: Posočje 2004. Umrl goriški upokojeni nadškof V ponedeljek, 19. julija, so goriški verniki pokopali nadškofa p. Antona Vitala Bommarca Sv. Mohor in Fortunat Umetniški vodja SNG Nova Gorica Primož Bebler o minuli sezoni in nadaljnjem gledališkem ustvarjanju Kardinal Špidlik na velikem slavju v Ogleju ob praznovanju zavetnikov goriške nadškofije Za novi deželni statut Slovenski člani konvencije so predstavili načela, ki bi jih moral vsebovati novi deželni statut F-Jk fccvfco plodno g rismOj vrednota, vse bolj redka (Janez Pavel . Zasedanje deželne komisije Za višjo podporo slovenskemu tisku Furlanija-Julijska krajina Ob prizadevanjih za nov deželni statut V petek, 16. julija, se je na novem sedežu v Ul. del Lavatoio v Trstu sestala deželna komisija za kulturne in umetniške dejavnosti slovenske manjšine. Obravnavala je finančne podpore slovenskemu tisku na podlagi deželnega zakona št. 23, ki razpolaga z državnimi sredstvi zaščitnega zakona. V odsotnosti deželnega odbornika Roberta Antona-za je delo komisije vodil Marij Lavrenčič. Komisija se je zavzela za višje finančne podpore časopisom in slovenskim založbam, ki imajo za seboj večletno tradicijo. Začela je tudi širšo razpravo glede kriterijev, na podlagi katerih se državna sredstva namenjajo slovenskim kulturnim in drugim ustanovam. Delo bo nadaljevala na seji, ki bo prve dni meseca septembra. Člani komisije so se istega dne sestali tudi s slovenskimi deželnimi svetovalci, s katerimi so obravnavali nekatera ključna vprašanja naše skupnosti. Zavzeli so se za izglasovanje deželnega zakona, ki naj bi urejeval odnose med deželno upravo in slovensko skupnostjo. Soglašali so tudi, da je treba poenostaviti postopke glede izplačevanja prispevkov slovenskim organizacijam in skrajšati roke za njihovo izplačevanje. Sedanje stanje je večkrat nevzdržno, saj Dežela zamuja pri dodeljevanju sredstev in s tem spravlja v težave slovenske ustanove. Srečanja z deželnimi svetovalci Tamaro Blažino, Igorjem Cancianijem, Mirkom Spazzapanom in Bruno Zorzini Spetič sta se udeležila tudi predsednika SSO Sergij Pahor in SKGZ Rudi Pavšič. Za Španijo sporno področje Gibraltar - tristo let britanska "kolonija ii Skrajni južni del Iberskega polotoka, kjer je razdalja med Evropo in Afriko najkrajša (4 kilometre), se že od 8. stoletja dalje imenuje Gibraltar, potem ko ga je leta 711 po Kr. zasedel arabski voj skovodj a Tarik in s tem odprl pot arabskemu osvajanju Španije. Ime je torej arabskega izvora in dobesedno pomeni Tarikova skala (Džebel al Tarik). Ta kopenski pomol ima že od nekdaj velik strateški pomen, saj leži na pomorski poti iz Sredozemlja v Atlantski ocean. Stari Grki so to morsko ožino imenovali Herkulova vrata, kjer naj bi se končavala naša zemeljska ploskev. Leta 1462 so se trdnjave ob Gibraltarju polastili španski vojaki in jo ohranili v svojih rokah do začetka 18. stoletja, točneje do leta 1704, ko so jo v času španske nasledstvene vojne zasegli Angleži in je odtlej niso več izpustili iz rok. Leta 1713 je to angleško posest potrdil utrechtski mir, sklenjen ob koncu omenjene španske nasledstvene vojne. Španija je potem dvakrat poskusila ponovno osvojiti gi-braltarsko trdnjavo, a brez uspeha. Anglija pa je to področje stalno spopolnjevala z dodatnimi obrambnimi utrdbami in ščasoma se je tu poleg vojaštva naselilo tudi civilno prebivalstvo, zlasti trgovski posredovalci. Izredno vojaško-strateško vlogo je Gibraltar odigral v obeh sve- NOVI GLAS Glavni urednik Andrej Bratuž - Odgovorni urednik Jurij Paljk Izdajatelj Zadruga Goriška Mohorjeva - Predsednik dr. Damjan Paulin Registriran na sodišču v Gorici 28.1.1949 pod zaporedno številko 5 Uredništvo v Gorici: Piazza Vittoria-Travnik 25, 34170 Gorica, tel. 0481 550330, faks 0481 548808, e-mail gorica@noviglas.it Uredništvo v Trstu: Ulica Donizetti 3, 34133 Trst, tel. 040 365473, faks 040 775419, e-mail trst@noviglas.it Uprava: Piazza Vittoria-Travnik 25, 34170 Gorica, tel. 0481 533177, faks 0481 548276, e-mail uprava@noviglas.it www.noviglas.it Tisk Centro Stampa delle Venezie Soc. Coop. a.r.l., Viale della Navigazione Interna, 40 - 35129 Padova PD, tel. 049 8073263 - faks 049 8073868; e-mail cdascv@libero.it Letna naročnina: Italija 45 evrov, Slovenija 48 evrov, inozemstvo 65 evrov, prioritetna pošta 85 evrov - Poštni tekoči račun 10647493 Cena oglasov po dogovoru Novi glas je član Združenja periodičnega tiska v Italiji USPI in Zveze katoliških tednikov v italiji FISC fC Jamčenje zasebnih podatkov: v smislu zakona št. 675/96 (varstvo osebnih podatkov) jamčimo največjo zasebnost in tajnost za osebne podatke, ki so jih bralci posredovali Novemu glasu. Bralci lahko brezplačno zaprosijo za spremembo ali izbris podatkov, ki jih zadevajo, kakor tudi izrazijo svoje nasprotovanje rabi le-teh. To številko smo poslali v tisk v torek, 20. julija, ob 14. uri. tovnih vojnah kot varuh pomorske poti iz Sredozemskega morja v Atlantski ocean. Danes živi tu skoro trideset tisoč ljudi in kraj je tako postal živahno poslovno središče z davčnimi ugodnostmi. Poročajo, da je danes v Gibraltarju registriranih sedemdeset tisoč podjetij in ga letno obišče do pet milijonov turistov. V ekonomskem pogledu se torej prebivalstvu dobro godi, zato ne marajo slišati, da bi se njihov pravni in politični položaj spremenil. Gibraltar je namreč formalno še vedno kronska britanska kolonija oziroma domi-nion. V času Francove vladavine je Španija zahtevala njegovo priključitev in OZN je z resolucijo leta 1967 zahtevala njegovo dekolonizacijo po predhodnih dogovorih med Madridom in Londonom. Na posvetovalnem referendumu istega leta se je 90% od trinajst tisoč volivcev izreklo za to, da ostanejo pod Veliko Britanijo. Vprašanje se je spet odprlo z vstopom Španije in Velike Britanije v Evropsko unijo. Na vrhu evropskih voditeljev je bilo pred leti v Barceloni poudarjeno, da na območju Unije ne more obstajati področje s statusom kolonije, zato je potrebno, da se ustrezno uredi sedanje anahronistično stanje. London in Madrid se že dalj časa dogovarjata o skupni suvereniteti nad področjem, a zaradi odločnega odpora prebivalstva po kakršnikoli spremembi sedanjega položaja je dogovarjanje zamrlo. Kaže pa, da diplomacija deluje v ozadju, da bi se našla zadovoljiva rešitev za vse, vključno za krajevno prebivalstvo. Letos poteka tristo let, odkar Gibraltar pripada Veliki Britaniji, zato očitno ni najbolj primeren čas za pogrevanje vprašanja. Vsekakor pa bo moralo prej ali slej priti do prilagoditve stanja novim pravnopolitič-nim okvirom Evropske unije na tem območju šestih kvadratnih kilometrov. Naj povemo še to, da je prebivalstvo v Gibraltarju zelo pisano tako po rasnem in krvnem kot jezikovnem izvoru in verski pripadnosti. Tri četrtine prebivalstva se prišteva k rimskokatoliški veri, potem so tu še protestanti, muslimani in judje. Čeprav je uradni jezik angleščina, na ulicah prevladuje španski pogovorni jezik. Precej prebivalstva je italijanskega izvora. Mladi odhajajo študirat večinoma na angleške univerze, ki jim ob pomoči države nudijo velike ugodnosti za študij. Leta 2000 sta Španija in Velika Britanija sklenili dogovor, ki prebivalce Gibraltarja izenačuje s prebivalci Evropske unije. Poleg domače lire sta v Gibraltarju plačilno sredstvo še angleški funt sterling in evro. Alojz Tul Starejši se še spominjamo, kako so si politični predstavniki slovenske narodnostne skupnosti v Italiji prizadevali, da bi italijanski parlament pri oblikovanju posebnega statuta Furlanije-Julijske krajine posvetil ustrezno pozornost slovenski manjšinski problematiki. Znano je namreč bilo, da je ustavodajna zbornica vključila Furlanijo-Julijsko krajino med petero dežel s posebnim statutom prav zaradi prisotnosti slovenske manjšine, kar črno na belem izhaja iz parlamentarnih razprav. Še se zelo živo spominjam, kako si je takratna edina slovenska poslanka v rimskem parlamentu Marina Bernetič, izvoljena na listi KPI, na sejah slovenskih manjšinskih sogovornikov vestno in marljivo zapisovala predloge ali samo sugestije posameznih udeležencev z zagotovilom, da jih bo upoštevala pri svojih posegih v Rimu. Kako se je zadeva končala, je znano. Posebni statut Furla-nije-Julijske krajine, ki je v veljavi že nad 40 let, naše slovenske manjšine ne omenja niti z eno besedo. Znano je, da so nas kvečjemu prištevali med "nosilce posebnih interesov", kar pomeni, da nismo bili vredni niti svojega imena! Se časi zdaj spreminjajo? Slovenski člani deželne konzulte za pripravo besedila posebnega statuta naše dežele (deželna svetovalca Bruna Zorzini Spetič in Igor Canciani, zgoniški župan Sardoč in izvedenec za manjšinske zadeve Bojan Brezigar) so posredovali pristojnim deželnim oblastem dokument, ki v 16 točkah navaja, kako naj novi posebni statut uredi problematiko slovenske jezikovne skupnosti. Novost njihovega pristopa pa je gotovo v tem, da se slovenski manjšinski predstavniki ne omejujejo le na problematiko svojih sonarodnjakov, temveč posvečajo, kot je razumljivo, enako pozornost sodeželanom furlanskega in nemškega jezika. Novost pa po našem predstavlja predlog, naj bi novi posebni statut nala- gal deželi dolžnosti in pristojnosti tudi za urejanje problemov italijanske narodne manjšine v Sloveniji in Hrvaški ter celo skrb za ohranjevanje "be-neško-istrskih tradicij in kulture" nekdanjih optantov in beguncev, ki že več kot pol stoletja bivajo v naši deželi. Zakaj so predlagatelji ubrali takšno pot? Vprašanje se nam zdi upravičeno, ker menimo, da je za svoje rojake v tujini dolžna skrbeti predvsem država, torej vsi njeni davkoplačevalci. Vprašljivo in tudi kočljivo pa je vprašanje beneškoistrskih tradicij in kulture, zlasti pri tistih ljudeh, ki so jih nastanili v naselja na slovenskem narodnostnem območju z očitnim raznarodovalnim namenom. Kako naj se s takim gledanjem strinjamo, ko vemo, da prišleki odločno odklanjajo samo misel, da bi pred njihovimi naselji stala tabla z dvojezičnim napisom naselja? To se na primer dogaja v občini Devin-Nabreži-na v brk občinskemu statutu, ki določa dvojezične table pred vhodom v vsako vas ali naselje. Ali naj davkoplačevalci to podpiramo? Drago Legiša Notranja politika v Italiji vse bolj vroča Siniscalco minister, Bossi pa je odstopil Generalni direktor v italijanskem ministrstvu za zakladnico Domeni-co Siniscalco je minuli teden prav na svoj petdeseti rojstni dan postal novi italijanski minister za gospodarstvo. Siniscalco je veljal za naslednika Giulia Tremontija takoj po odstopu le-tega. 50-letni Siniscalco, ki je med drugim docent na univerzi v Turinu, se že vrsto let ukvarja z gospodarskim razvojem, ki je prijazen do okolja. Je nestrankarski strokovnjak, ki je v preteklih letih tesno sodeloval s Tremontijem; s tem naj bi Berlusconi pokazal, da gre za kon- tinuiteto Tremontijevega dela. Italijanski minister za reforme in znani vodja Severne lige Um-berto Bossi (na sliki) pa je v Povejmo na glas začetku tedna odstopil s položaja ministra v vladi Silvia Berlusconija in tudi kot poslanec v parlamentu. Bossi bo poslej le poslanec v Evropskem parlamentu. Po mnenju političnih analitikov bi lahko ta odstop ogrozil Berlusconijevo vlado, čemur pa ne gre verjeti, ker se vsi zavezniki Berlusconijeve vlade zavedajo, da bi lahko vladna kriza pomenila tudi predčasne volitve. 62-letni Bossi se sooča z zelo hudimi zdravstvenimi težavami. Nazadnje je po tednu dni minuli petek zapustil oddelek za intenzivno nego v bolnišnici v Luganu v Švici, kamor so ga konec minulega tedna prepeljali zaradi ponovnih težav s srcem. Bossi je namreč v začetku marca preživel hud infarkt, zaradi česar je bil več časa v komi. Politika vse dlje od ljudi? Ob dejstvu, da se je Berlusconijeva vlada čez noč znašla v pravi pravcati krizi, ki ji po mnenju nekaterih še ni videti konca, se je mogoče vprašati več stvari. Na primer, ali je res, da desna sredina izgublja sapo in se nemara ne bo mogla izogniti predčasnim volitvam? Ali je res, da so se Berlusconijevi zavezniki vendarle zavedeli, kako so od volitev sem reševali le probleme svojega vodje, pri tem pa zanemarili lastne programe in pričakovanja svojih volilcev? In ne nazadnje, kako je mogoče, da je razmeroma majhna Follinijeva stranka vnajvečji meri povzročila vladno napetost in pričela pogojevati samega vladnega predsednika? Še in še bi lahko naštevali takšna in podobna vprašanja, toda v vseh teh tednih je daleč najbolj vznemirljivo to, da najvišja politika govori o vsem, razen o resničnih problemih ljudi. O tako imenovani socialni državi tudi to pot tako rekoč nič, se pravi o vse dražjem zdravstvu, o stiskah šolstva, o vse višjih cenah. Drugo pa, kar vznemirja, je način, kako se politika do ljudi obrača in jih nagovarja. V bistvu se nanje sploh ne obrača, govori neki svoj jezik, kar ima za posledico, da je splošna situacija nejasna, da se nešteto objavljenih stvari meša po nelogičnem ključu, ki le še stopnjuje nejasnost in s tem vzbuja občutek negotovosti, predvsem pa odrinjenosti od bistvenih stvari in odločanja o njih. V tej točki se je mogoče z vso možno nostalgijo spomniti Romana Prodija, ki je premogel prav to, kar se zdi dandanes neobstoj- no: namreč odkrit nagovor ljudi, odkrit prikaz trenutnega stanja, toliko bolj odkrit, kolikor težja je bila situacija. In prav gotovo ni slučaj, da so ljudje takšne nagovore cenili ter prav zato med drugim mirno sprejeli vse ukrepe, ki so bili potrebni za popolno vključitev Italije v osrčje Evropske zveze. Meglitev resnice s strani politike torej ni koristna, čeprav ima v trenutni krizi lahko tudi dodatne povzročitelje. Berlusconi očitno ni več gospodar položaja, seveda to niso niti Fol-lini niti Fini in niti Bossi, pritiski slej ko prej prihajajo iz ozadja. Je to velika industrija, ki se - kar je zelo pomenljivo - pričenja pogovarjati s sindikati? Je to zakulisje italijanskega Juga? Ali pa je osrednji razlog, ki je sprožil akcijo odločilnih zakritih silnic, vse slabši gospodarski položaj, ki se bo še slabšal in bo pričenjal povzročati socialne napetosti in s tem premike v celotni družbi? V kolikor namreč dobro premislimo, je edina stvar, ki je v sedanji vladni krizi zares otipljiva, dejstvo, da je skočil na površje finančni primanjkljaj, skočil kot strela z jasnega, brez primerne in tehtne napovedi in brez prave pojasnitve, zakaj in od kod se je pojavil. In ponovno se je država pokazala kot kaj slaba varuhinja, ki se sicer ves čas trka po prsih, češ kako zagotavlja vsakršno trdnost in zanesljivost, toda v trenutku, ko ne gre vse, kot bi bilo treba, državljanom preprosto izstavi račun in se potem neznansko čudi ugovorom in protestom. Janez Povše ESB1 Primož Bebler, umetniški vodja Slovenskega narodnega gledališča Nova Gorica Pozitiven obračun sezone 2003/04 in optimističen vpogled v prihodnje ustvarjanje Primožu Beblerju so letos, po zaključenem petletnem obdobju ustvarjalnega vodenja Slovenskega narodnega gledališča, do nedavno Primorskega dramskega gledališča Nova Gorica, spet zaupali mesto umetniškega vodje za nadaljnje razdobje petih let. Z njegovim prihodom v novogoriško gledališče, 1.1998, so se temu teatru, na katerega smo tudi mi zmeraj bolj navezani in s katerim imajo naše kulturne ustanove mnogo plodnih stikov, razprle nove, drznejše poetične raziskovalne usmeritve, ki so prinesle igralskemu ansamblu vrsto prestižnih nagrad in priznanj, gledališču pa nov razcvet. Bebler se kot umetniški vodja v raznih kulturnih hramih že petindvajset let posveča gledališki muzi. Preden je prišel v naše kraje, je bil tri leta v Celju, še prej v Beogradu. Njegov rojstni kraj je New York - oče je bil namreč diplomat in zato zmeraj po svetu - več let je preživel v Parizu, kjer je tudi začel šolanje. Bil je celo v Aziji, v Indoneziji, potem pa si je mladostne izkušnje nabiral med Beogradom in Ankaranom, kamor se sedaj zateka domov. Čeprav je imel ob koncu sezone vrsto obveznosti, je sredi junija prijazno sprejel povabilo na pogovor, za kar se mu prisrčno zahvaljujem. Gledališka sezona 2003/04, ki ste jo poimenovali "usodne igre ali igre usode", je že za nami; kaj bo v kroniki ostalo zapisano o njej? Moram reči, da mi je zelo žal, ker je prav sredi sezone izpadla pomembna predstava, Zeleni ptiček Carla Gozzija. To je izreden projekt z izrednim besedilom, ki ga izbrani režiser, zaradi slabega zdravja, žal ni mogel izvesti. Veseli me pa, da ga bomo uresničili v prihodnji sezoni, saj se za tekst zanimajo nekateri izredni režiserji. Minula sezona se je krasno začela s Pirandellovim Seminče in Beckettovim Čakajoč Godo-ta; škoda le, da je zmanjkal ta centralni dogodek, prej omenjeno Gozzijevo delo, ki je bilo na programu v januarju. Namesto tega smo izbrali relativno komorno komedijo Kokoš ruskega avtorja Nikolaja Koljade, ki je bila predvidena kot dodatek, novoletno presenečenje, potem pa je vskočila v redni program sezone. Le-ta se je sklenila z dvema zanimivima pro- jektoma. Najprej smo postavili na oder politično igro Davida Edgarja Oblika mize, ki smo jo pripravili v okviru sodelovanja s teatri Evropske konvencije. Gran finale pa je bil seveda s Cankarjevim Pohujšanjem v dolini šentflorjanski, ki je bilo prava pika na i; po smislu in stilu je bil to moderen teater mladega režiserja Diega de Bree. S tem epilogom sezone smo bili res veseli. Ansambel je sicer utrpel in zaznal izgubo omenjenega velika projekta sredi sezone, bodisi zaradi zanimivih vlog kot zaradi žanra. Nekaj je pač zmanjkalo, vendar se je vse kar dobro zaokrožilo z omenjenim markantnim koncem. Zato sem s potekom sezone kar zadovoljen. Že sam uspeh našega gledališča s predstavo Čakajoč Godota na tretjem festivalu komornega gledališča SKUP na Ptuju je zablestel kot svetla točka naše sezone. No, kar se tiče nagrad, moram reči, da smo jih nabrali kar precej. Na Borštnikovem srečanju, na katerem smo sodelovali z dvema predstavama, s Shakespearovim delom Sen kresne noči v režiji Janusza Kice in s svojsko igro Arabska noč Rolanda Schimmelpfenniga v režiji Diega de Bree, smo prejeli tri nagrade. Režiser J. Kica je bil nagrajen za režijo Shakespearovega dela Sen kresne noči, v isti predstavi Alida Bevk za mlado igralko, v Arabski noči pa avtor glasbe Aldo Kumar. Lani smo si tudi prislužili tri nagrade z dvema predstavama. Velik dogodek je bila seveda nagrada iz Prešernovega sklada, ki so jo prisodili Radošu Bolčini za kar tri vloge (Sen kresne noči, Don Juan in Čakajoč Godota). Primož Pirnat je pa dobil nagrado Združenja dramskih umetnikov Slovenije. Kako pa je publika spremljala sezono? Je bila zadovoljna z izbiro repertoarja? Čeprav ni bilo takih predstav, ki bi imele uspeh pri najširši publiki, kot je bila pred časom Tistega lepega dne ali pa Kobalo-vo kabaretno delo Dragi Kučan, ti pišem, ki se je vrtelo še celo sezono po raznih odrih, mislim, da je bil program za normalno gledališko publiko zelo zanimiv. Menim, da ni bilo nobene take predstave, ki je ne bi sprejeli ali bi jo odklonili, češ da je dolgočasna in nepomembna. Sezona je bila dokaj pestra, predstave so bile zelo različne in vse kvalitetne, zato mislim, da nismo nič zgrešili pri izboru. Bistveno je, da predstave delajo tisti režiserji, ki jim je določena tematika blizu in da so zasedbe dobre, tj. da so igralci tako raz- porejeni, da dobijo tisto vlogo, ki jo znajo naboljše izpeljati. Kakšne vtise in občutke ste pa imeli ob koncu mednarodnega festivala MEJ(NI)FE-ST? Nekateri so doživeli nekakšno razočaranje, ker med festivalom dvorane niso bile polnozasede-ne. Tudi sam sem morda pričakoval nekoliko več publike, vendar glede na to, da je Nova Gorica majhno mesto, in glede na to, da je bil program zelo resen, v njem namreč skoraj ni bilo komercialne predstave, se je festival dobro iztekel. Prirediti namreč tematski festival na resno, politično temo in pričakovati polne dvorane ni realistično. Vsekakor sem bil z njim izredno zadovoljen, ker se je Gorica s štirinajstimi gledališkimi dnevi in več kot petnajstimi predstavami res izkazala. Se bo morda tak festival še kdaj ponovil? V taki strogo usmerjeni, nekako politični obliki morda ne, tokrat je bil pač usklajen s političnim trenutkom vstopa Slovenije v EU. Mislim, da je bilo prav, da smo ga tako izpeljali, ker je bil zgodovinski dogodek zelo pomemben. Pravzaprav nikjer drugje po Sloveniji ni bilo podobne prireditve, ki bi V soboto, 17. t.m., se je s slovesnim odprtjem v Čedadu pričel 13. Mittel-fest, "kulturni festival proze, glasbe, plesa, poezije, lutk, filma in vizualnih umetnosti držav iz Srednje Evrope", kot ga je predstavil letošnji umetniški vodja Moni Ovadia. Sobotne otvoritve se je udeležilo veliko ljudi, predvsem pa sam vrh naše Dežele, v imenu katerega je spregovoril predsednik Ric-cardo Illy, ki je poudaril večjezični in večnarodni pomen če-dajske prireditve, podiranje mej in vzpostavljanje novih razmer v srednjeevropskem prostoru, ki je velikega pomena za vso Evropsko unijo. Slovenijo je na otvoritvi v Čedadu zastopal konzul RS v Trstu Zorko Pelikan. Mittelfest bo trajal do 25. julija, vsak dan bo v Čedadu na različnih prizoriščih več kulturnih tako zabeležila vstop Slovenije v EU. V prihodnje pa bi morda organizirali bienalni festival, ki bi imel širšo, bolj odprto tematiko in s tem bi priklical večpublike. Sicer so bili festivalski dnevi v zelo nerodnih okoliščinah, ker je bilo vse polno drugih kulturnih ponudb, zato smo z njim lahko zadovoljni. Na generalni skupščini Evropske konvencije, ki je bila pred kratkim v Španiji in katere se je udeležil tudi naš teater, so bili vsi navdušeni in zadovoljni s potekom festivala, z organizacijo in tudi z vzdušjem, ki je vladalo vse festivalske dni. Navsezadnje, če pretresemo število gledalcev v odstotkih, spoznamo, da jih je bilo veliko za našo Slovenijo, ki je tako majhna. Res pa je, da bi v našem teatru krvavo potrebovali komorni oder, majhno sceno, ker s prostorom Galerije ne moremo vedno razpolagati. Kaj pa mi lahko poveste o prihodnji sezoni? Prvič bo gledališče vstopilo v novo sezono z novim imenom Slovensko narodno gledališče, na katerega se nisem še dobro privadil, ker je presplošno. Naziv Primorsko ima namreč nekaj več okusa, več vsebine. Program prihodnje sezone je nekako pogojen od občutka odgovornosti in je zastavljen ambiciozno, morda še preveč za naše organizacijsko tehnične sile, ker so v njem kar tri velike predstave in dve ne ravno majhni. prireditev. Predsednik srednjeevropskega kulturnega festivala Mittelfest je letos Dimitrij Volčič. Moni Ovadia, znani židovski umetnik, umetniški direktor letošnjega Mittelfesta, si je letošnjo prireditev zamislil pod naslovom "Čas. Glasovi." in povedal, da bo skušal letošnji Mittelfest pokazati, "kako je prav čas pogojeval človeško avanturo skozi zgodovino, in to s človeškimi glasovi. Prav čas je namreč tisti, ki najbolj vsebuje in tudi najlepše izraža resnično naravo in pravo bistvo človeka... Prostor namreč tega ne zmore, Odkod pa geslo prihodnje sezone "peklenske zgodbe"? Rekel bi, da je to nekaka bodica; to bo prva sezona, zaznamovana z vstopom Slovenije v EU. Toliko govorijo, kako je to pomembno za našo varnost in blaginjo, da je to absolutno najboljše in skoraj "rajsko". Mi pa smo malo podvomili v to "rajsko dobroto" vstopa v EU, ker gre pa vendarle tudi v Evropi za borbo interesov, zato ne verjamem, da je EU nekakšna Cari-tas. Mislim, da bo ta borba bolj hudičevska, kot se zdi na prvi pogled. Prav v tem smislu začenjamo sezono z delom Bena Jonsona Volpone ali Lisjak, o krepkem prevarantu, ki je znal izpuliti marsikaj in se igrati s pohlepom drugih in na ta način bogateti. Ze prva predstava bo dala jasno sporočilo in kar precej peklensko z malo satiričnega pridiha. Tudi teatrsko je ta igra zelo zanimiva, ker v njej nimajo živali človeške podobe, kot v otroških igrah, ampak imajo ljudje živalske podobe. So pa tudi resnično peklenske zgodbe, recimo, Premirje po Primu Leviju, ki pripoveduje o poti, ki so jo morali prehoditi preživeli iz nacističnih taborišč. To je bil res izhod iz pekla in neskončno potovanje po celem vzhodnem delu evropskega kontinenta. Izraz "peklenski" zveni morda nekoliko hudo, a hudič je zabaven, ima dosti humorja, je zbadljiv, dramatičen, ima neko dinamiko, zato se za teater spodobi, da je malce peklenski. Boste morda pripravili novo predstavo tudi za otroke? Za otroke imamo lanskoletno predstavo Mehurčki po stihih O. Župančiča, ki je še zelo uporabna za šole in jo bomo še igrali. Za mlade pa bo gotovo prišla v poštev Inštrukcija Eugena Ionesca, ki je nekakšna mladinska predstava, namenjena predvsem višjim razredom osnovne šole in srednjim šolam. Sicer bo tudi ta v abonmaju za odrasle. To bo trojezična predstava, koprodukcija z rom unskim gledališčem Teatrul National Craio-va z romunsko režiserko Anco Mario Colteanu. Premiera bo v mestu Craiova, mi bomo poslali eno igralko in scenografa, naša igralka bo igrala v romunščini, njihov igralec se bo pa naučil slovensko. Oba bosta igrala tudi v angleščini, tako da bo predstava lahko potovala po svetu. Tako smo si zamislili to uprizoritev. ker ustvarja meje, postavlja ovire in ograje in izpostavlja vse tisto tragično dogajanje, ki so ga te meje v človeški zgodovini s seboj prinesle. Prav zato hočemo na letošnjem Mittelfestu pokazati, kako se je Evropa razširila najprej v času in se je šele kasneje začela širiti v prostoru.” Moni Ovadia je povabil na Mittelfest najbolj izrazite, sodobne in med seboj tudi zelo različne gledališke in glasbene doprinose in najbolj inovativne umetnike zadnjih let iz Srednje Evrope, saj bodo na Mittelfestu nastopili umetniki iz Italije, Albanije, Avstrije, Belorusije, Bosne Če se povrneva za trenutek k Mehurčkom in vašemu živahnemu, izredno dognanemu režijskem posegu, bi vas rada vprašala, ali boste spet kdaj segli po režijski paličici? Pravzaprav sem na koncu lanske sezone mislil, da se poslavljam od novogoriškega gledališča, ker se je moj mandat iztekal. Ker nisem vedel, kako bo z mano, sem se odločil, da pred odhodom postavim na oder eno predstavo kot režiser, in tako so nastali Mehurčki, ki sem si jih že v letih 1991-1992 zamislil za Lutkovno gledališče Ljubljana. Moje priredbe niso sprejeli, ker je bila preveč bogata. Želeli so si bolj majhno, komorno predstavo. Zato je vse ostalo le na papirju do lanskoletne inačice za igralski ansambel. Morda bom naredil še kakšno predstavo, ko se bom ponovno poslavljal. Za konec pa še vprašanje, ali se bo v prihodnji sezoni kaj spremenilo v igralskem ansamblu? Zdi se, da bomo v velikem projektu Carla Gozzija Zeleni ptiček potrebovali kar lepo skupino petih ali celo šestih študentov z Akademije, več fantov kot deklet. To bo tudi priložnost, da spoznamo nekaj absolventov AGRFT. Morda bomo tako našli tudi kakšnega bodočega kandidata za vstop v naše gledališče. Mislim, da je dobro za naš ansambel, da pridobi neki nov vzgib mladostne energije. Imamo sicer že cel krog mladih igralcev (Danijel Malalan, Vojko Belšak, Rafael Vončina), ki jih radi povabimo k nam v goste. Če ne zapolnimo za stalno vsa delovno mesta v ansamblu, imamo pač možnost imeti več igralcev-gostov, zato tudi ta varianta prevetritve ansambla ni slaba. Belšaka bomo imeli v gosteh v delu Bena Jonsona Volpone, ki bo v režiji Vita Tauferja doživel premiero pred dokončnim zaprtjem letošnje sezone na Primorskem poletnem festivalu v Izoli (premiera je bila 9. t.m.). Predstava bo imela dve različici; ambientalna verzija bo bolj renesančna, bolj zgodovinska, uglašena bolj na Commedio delVarte. V jeseni pa bo na odru zaživela v neki sodobni preobleki, v sodobnem finančnem svetu z drugačno sceno, drugimi kostumi. Tudi predstava Čakajoč Godota bo spet na Primorskem poletnem festivalu, pa tudi na festivalu v Ohridu in Splitu oz. v Ohridskem letu v Makedoniji in Splitskem letu na dalmatinski obali. Pred počitnicami bodo morali naši fantje še garati, čeprav so že pošteno utrujeni. Iva Koišič in Hercegovine, Bolgarije, Češke, Hrvaške, Makedonije, Moldavije, Poljske, Romunije, Srbije in Črne Gore, Slovaške, Ukrajine, Madžarske in seveda Slovenije. Tomaž Pandur je s svojim gledališčem iz Ljubljane in s priredbo Dostojevskega Bratov Karama-zov, ki nosi naslov Sto minut, nastopil minuli torek. Umetniški vodja Mittelfesta Moni Ovadia je Pandurja predstavil "kot enega najbolj provokativnih in vizionarnih režiserjev na evropski gledališki sceni". Pričakujemo še nastop slovenskih lutkarjev iz Pirana (Svinčnik teater), medtem ko je EU podprla poseben projekt, ki bo trajal ves čas Mittelfesta, ko bodo lutkarji skušali poglobiti znanje o lutkah iz Nadiških dolin. ZUT Sl SLISAL, DA 30 SINJI SKALP, ALI KAKO SE ŽE IMENUJE, NOV MINISTER ZA DAVKE ? SE SPRAŠUJEM, KAJ NAJ TO POMENI ! /<. V Čedadu se je začel 13. Mittelfest V znamenju časa in človeških glasov -y-Tr- • • • • -d y NOVI 4 22 ,ullla 2004 Kristi am in družba glas E3 Razmišljanje ob proslavitvi zavetnikov dežele Furlanije-Julijske krajine Odgovor laični Evropi je Kristus V trenutku, ko zbiram in pišem te misli, sem v kraju Saluzzo pod Monvizom, nekaj kilometrov daleč od izvira reke Pad. V tem kraju živi ustanoviteljica sester skupnosti Cenacolo, t.j. s. Elvira, poznana v Piemontu in po svetu kot italijanska mati Terezija. Tu sem zaradi posvečenja dveh mladih fantov, ki sta ob njeni pomoči spremenila svoje življenje; bila sta odvisna od mamil, spet sta postala zdrava fanta, ki bosta danes (17. julija, op.p.) prejela mašniško posvečenje po polaganju rok saluškega škofa Guerrinija. S. Elvira mi je prišepetala na uho: "Bog kliče zadnje, majhne, zapostavljene..." In res je to način, kako Bog govori svetu, ki stremi po bogastvu, učinkovitosti, slavi in zdravju. On kliče ma-milaše, zadnje v družinah, navidezno nesposobne, samo da bi lahko postali kamen spotike v družbi, ki od vekomaj gradi svojo srečo na sebi, ne pa na Božji ljubezni... oz. na Bogu. On je poklical prestrašenega Mojzesa, ki se je bal spregovoriti ljudem, ali Davida, ki je bil zadnji nebogljeni otrok v družini, ali nepoštenega Jakoba itd. Te misli mi prihajajo, ker sem te dni razmišljal na splošno o dogodkih v naši mirni Gorici. Posvečenja, nova maša, sveta Mohor in Fortunat 12. julija v Ogleju. Duhovništvo temelji na Bogu in od Njega prejema vse, kar je potrebno, ne nazadnje moč križa in vstajenja. Ni odvisno od socialnega statusa neke osebe, ki naj bi imela vse "dokumente" v redu, da je lahko poklicana. Ni idealnega položaja. Poglej naše poklice v Gorici, nikjer ni idealne situacije, toda Bog se je sklonil in blagoslovil naše ljudstvo ne zato, ker bi si to zaslužili, ampak po svoji milosti. V mojem srcu je ta dva bogata tedna pri nas še posebno zaznamoval kardinal Špidlik tudi zato, ker sem se po dolgem času osebno lahko pogovarjal z njim. Vsak, ki ga je videl na posvečenju v Ogleju odetega v škrlat, si je o visokem gostu lahko mislil svojo, a Bog je poklical zadnjega med zadnjimi, kmečkega fanta iz moravskih Boškovic, za enega izmed največjih teologov današnjega časa. Starček, ki težko hodi, je - po ocenah najuglednejših pravoslavnih teologov - duhovni oče, čigar duhovno de- lo nosi v sebi preroškost za čase, v katerih živimo. P. Marko Rupnik je duhovni sin te pre-roškosti, utelešene v njegovem umetniškem zagonu in kleni besedi. Tudi sestra Elvira je preroška, ker posreduje mladim, ki so izkusili votlost življenja, polnost blagovesti in življenje v Kristusu. Če vzamem Tomaža Špidlika, Marka Rupnika in sestro Elviro, i-mam pred sabo tri kamenčke mozaika, ki mi govorijo o tem, kako Kristusov duh lahko prežema kulturo in postane prava kultura življenja. Srce te preroškosti je vračati se k življenju, k izviru, od koder prišumi polnost življenjske sreče. Krščanstvo ni sklop visoko moralnih zakonov ali visokodonečih idej. Krščanstvo je živi Kristus, v usmiljenju katerega lahko najde uteho vsak človek... Oglej Foto Andrian vitael Govori se, da evropska civilizacija temelji na treh stebrih: grški kulturi, rimskem pravu in bibličnem razodetju. In upati je bilo, da bo Evropa zmogla narediti harmonično sintezo med tremi komponentami. Danes prav v evropski ustavi ni sledu o Bogu in krščanstvu. Zakaj? Ker je s t.i. FotoJMP je postal 12. julija, na praznik svetih Mohorja in Fortunata, za našo ne samo goriško zemljo pomembna iztočnica za ponovno razmišljan[e o Kristusu v novi Evropi. P. Spidlik, ki je vodil somaševanje vseh nadškofov in škofov iz Furlanije, Slovenije in Veneta, je čudovito orisal pot, ki jo ima Evropa pred sabo. Preteklost nas uči, je prava magistra "pax romana" rimsko cesarstvo sprejelo univerzalne zakone, ki so veljali za vse. Kdor ni spoštoval teh zakonov, je bil kriminalec. To je veljalo tudi na verskem področju! Zato je cesarstvo preganjalo kristjane, ker njihov Bog, osebni Bog, je bil za Rimljane primitivec in moteč. Vendar prav ta Bog je pod Konstantinom "zmagal". Celo Barbari so se spreobrnili in ohranili evropsko kulturo v dekadenci po propadu zahodne-garimskega cesarstva in tako snovali novo srednjeveško Evropo. V moderni družbi je vera tako ošibela, da se vračamo v družbo s staro ideološko juridič-no miselnostjo: človekove pravice, Združeni narodi itd. Krščanstvo pa tvega izbris iz javnega življenja. Družba ga želi potisniti v zasebno sfero. Človekovo dostojanstvo obstaja v njegovi svobodi in ta mora biti popolna. Popolno svobodo lahko dosežemo samo v Kristusu. Veliko spoznavanje je sad velike ljubezni. Človeka spoznamo, samo če ga vzljubimo. Zato je tudi za kulture značilno, da obstanejo, če vstopijo v Kristusa, ker stopijo v ljubezen. In Oglej nam želi spregovoriti o tem, da samo v ljubezni, ki je od Gospoda, se svobodno ohranijo v življenju kulturni zakladi narodov z vsemi priseljenci, ob demografskem in kulturnem propadanju zahodne civilizacije. A ni od nas odvisno, da se ponovno odločimo za ljubezen in svobodo, ki sta Kristusovi? Čas, v katerem živimo, je podoben Konstantinovemu, čeprav je po svoje drugačen... 600 kilometrov oddaljen od naših krajev, se pripravljam na mašniško posvečenje dveh fantov, ki sta prešla iz sveta odvisnosti od mamil do svetlobe novega življenja. Odgovor laični Evropi je Kristus, ko naj bi vsaka razsežnost življenja vstopila v Kristusa. Tu v Saluzzu se dogaja nekaj podobnega: mladi fantje in dekleta, nekoč daleč od Kristusa, vstopajo z vso lastno bedo življenja v svetlobo Kristusove ljubezni. Lastnemu grehu in življenju so dali krščanski pomen, ker so srečali živega Boga Očeta v Kristusu. Evropa mora po Špidlikovih in Wojtylovih besedah narediti isti korak, če se hoče ohraniti; drugače bo ostala - kot mezopotamska, stara kitajska ali azteška kultura - le muzej. Takrat bi bila stara Evropa le spomin. Mirko Pelicon Založba Branko / p. Bruno J. Korošak Esej o Svetem Duhu Poimenovanje Svetega Duha se je skozi mnoga stoletja močno spremenilo. P. Bruno Korošak, avtor dela Esej o Svetem Duhu, našteje kar osem slovenskih prevodov oziroma pomenov, med katerimi najbolj obsodi simboliko Svetega Duha kot tolaž-nika. "Kdorkoli je vsaj bežno prebral ta esej, se je lahko prepričal, da je prevod tolažnik za parakletos, kot bistveni prilastek za Svetega Duha, popolnoma neustrezen in zgrešen, in da ga je treba nadomestiti z izrazom posrednik ne samo v teoloških razpravah, ampak tudi v bogoslužnih obredih in cerkvenih pesmih," kot v zaključku svojega dela poudarja p. Bruno Korošak. Na približno petdesetih straneh se upokojeni prof. dr. Korošak posveča pravilnejšemu poimenovanju tretje Božje osebe in, kot je v uradni oceni knjige zapisal p. Viktor Papež, o Svetem Duhu, navzočem in delujočem v Kristusovem telesu Cerkvi, razmišlja na lasten, a precej izviren način. Kot glavno iztočnico poimenovanja vpelje vlogo Svetega Duha kot posrednika, ki naj bi na zemlji opravljal nalogo Kristusovega namestnika. Navzočnost tretje Božje osebe se po mnenju frančiškana Korošaka razodeva na treh področjih: Sveti Duh kot posrednik Božjega razodetja, kot posrednik Kristusove vladarske Bruno J. Korošak ESEJ O SV. DUHU ZALOZBA BRANKO oblasti in nazadnje še v vlogi posredovanja pri zakramentalnem posvečevanju. Ravno zadnji temi avtor namenja največ prostora, skoraj dve tretjini kratkega, a vendar poglobljenega eseja in se z njo podaja na še ne raziskano področje slovenskega teološkega prostora. Knjiga je po besedah avtorja nastala na pobudo njegovih prijateljev, ki so ga nagovorili, naj svoje teze, izražene v "Teoloških spodbujanjih", poda tudi v samostojnem delu. Delo, kot pravi pisatelj, naj bi koristilo kot bežen teološki vpogled v sedmero zakramentov, ki nam razkrivajo skoraj nepoznano vlogo Svetega Duha kot posvečevalca. Obširen esej je izšel pri novogoriški založbi Branko. Marko Premrl Sveti oče končal počitnice Po dvanajstih dneh v hribih Aoste seje Janez Pavel II. med vikendom vrnil v italijansko prestolnico. “Vrača se srečen,” je povedalJoaquin Navarro Valls, odgovoren za stike z javnostjo, in dodal, da so počitnice popolnoma uspele. Poleg branja in krajših sprehodov se je sveti oče posvetil otrokom in prebivalcem okoliških naselij. V vasici Introd je obiskal vse novorojence zadnjega leta, blagoslavljal je tudi mlade, ki so ga pričakovali ob večernem vračanju v počitniško rezidenco. Takoj po vrnitvi v Castelgandolfo bo sveti oče ponovno začel s svojim delom, saj ga v bližnji prihodnosti čakata dve potovanji. Najprej se bo 14. in 15. avgusta ob stopetdeseti obletnici razglasitve dogme Brezmadežnega spočetja mudil v Lurdu, 5. septembra pa v Loretu na državnem shodu Katoliške akcije. Koledar potovanj naj bi vseboval tudi Irsko in Turčijo, od koder je že dobil povabilo, vendarse bo, predvsem zaradi njegovega nestabilnega zdravja, o teh dveh potovanjih odločalo tik pred morebitnim odhodom. 17. NAVADNA NEDELJA 12 Mz 18,20-32; Ps 138; Kol 2,12-14; Lk 11,1-13 Prvo današnje berilo poudarja, da je molitev najpogosteje prošnja. Abraham dobesedno berači pri Bogu za življenje Sodomča-nov. S tem priznava, da so pozabili ali zavrgli češčenje, ki ga Bogu dolgujemo. Tako spoznavamo, da je molitev najprej češčenje, slava, hvala in zahvala ter pošteno življenje. Slediti bi ji morala molitev kot kesanje, kot spreobrnjenje k Bogu, saj priznavamo, da smo grešniki. Sem spada tudi zadoščanje, vsaj delno, za žalitev Boga in človeka. Molitev se mora spremeniti v sinovski pogovor z Očetom. To je molitev v Svetem Duhu (Rim 8,26-27). Zato je silno dinamična. Duh namreč veje, koder hoče (Jn 3,8). Molitev je raznolika. Ljudje pa uporabljamo zelo pogosto molitev samo delno, t.j. kot prošnjo ali priprošnjo. Molitve se je treba naučiti ne kot suhopar- nega obrazca, čeprav bi morali nekatere molitve znati tudi na pamet. Molitev je dihanje z Bogom, kot za otroka z materjo v njenem telesu. Molitev pomeni najprej poslušanje Boga, ki nam govori po Svetem pismu. Govori tudi v srcu, v vesti. Pri krstu je poseben obred, ki se imenuje "Efeta" ("Odpri se!"). Ni namreč dovolj molitev na skrivnem, v srcu. Krstitelj se dotakne ušes krščenca zato, da bi mogel kmalu poslušati Božjo besedo v skupnosti verujočih, pri nedeljski sv. maši. Dotakne se tudi ust, da bi mogel kot kristjan izpovedovati vero na glas z drugimi in ne samo pri sv. maši, marveč v vsem življenju. Saj vera ni zasebna, čeprav mora biti globoko osebna. Poslušanje in izpovedovanje vere in ljubezni do Boga in do človeka naj preideta v življenje. Kajti to je naša pravica in obenem dolžnost, je čudovit dar. Molitev ni nikoli v oblakih, ker se nanaša na celega človeka, na duhovno in telesno stran obenem. Molitev naj bo zbrana. Jezus nas svari pred blebetanjem, češ naj ne mislimo, da bomo uslišani, če bomo veliko govorili (Mt 6,7). Zato se prave molitve učimo pri njem, ki je cele noči prečul v molitvi, v pogovoru z Očetom, še posebno pred pomembnimi odločitvami, kot je izbiranje apostolov (Lk 6,12-16). Mi gotovo ne zmoremo, vsaj ne toliko kot on, zato bodimo kratki, a stvarni. Jezus pravi, da molitev izžene hudobnega duha (Mr 9,29). Molitev je namreč moč, ki človeka osvobaja. Gane nas Jezusova molitev, ki nam jo posreduje list Hebrejcem: "On je v dneh svojega mesa daroval molitve in prošnje z močnim vpitjem in solzami njemu, ki bi ga mogel rešiti smrti, in bil je uslišan zaradi spoštovanja do Boga" (Heb 5,7). Drug prevod se glasi takole: "In bil je uslišan in rešen svoje stiske. Čeprav je bil Božji Sin, se je naučil poslušnosti v šoli trpljenja. Dosegel je popolnost in postal vsem, ki so mu poslušni, počelo večnega odrešenja, ko ga je Bog razglasil za velikega duhovnika po Melkizedekovem redu" (Heb 5,7-10). Jezus je zato zgled molitve za vernike vseh časov. V vrtu Getsemani moli na kolenih in na obrazu, poti krvavi pot, doživlja grozo trpljenja, ki ga že ovija v svoje mreže, a zna reči, naj se zgodi Božja volja (Lk 22,42). Tako uči tudi nas v Očenašu, kako naj molimo: "Zgodi se tvoja volja" (Mt 6,10). Svetniki so bili vsi veliki molivci, tudi ti, ki te dni godujejo: Marija Magdalena, Brigita, sozavetnica Evrope, Joahim in Ana, Gorazd, Klimentin drugi učenci Cirila in Metoda. O apostolu Jakobu, ki danes goduje, poročajo, da je imel koleni iznakaženi od klečanja, podobni kameljemu kolenu. Bog usliši vsako molitev, ki je po Božji volji, čeprav večkrat drugače, kakor bi mi želeli, kajti ljubeče skrbi za nas. Zavzema se namreč za lilije, za ptice, za vse materialno stvarstvo (Mt 6,25-34), a toliko bolj smo mu pri srcu ljudje. Poudarja pa se molitev za vero, za brezmejno zaupanje Vanj, da bi Njega in vsakega človeka ljubili. List Hebrejcem nas vabi, naj gremo ven iz šotorišča, ki pomeni trpljenje, samota, zato da lahko doživimo z Jezusom njegovo za-vrženost, njegovo sramoto (Heb 13,13). Jezus nam zagotavlja, da nas bo uslišal, če bomo vztrajno prosili, iskali in trkali (Lk 11,5-13). Ponavljamo: “Gospod, nauči nas moliti!" (Lk 11,1). NOVI GLAS Kristi ani in družba 22. julija 2004 Kraf-ke Romanje treh Slovenij na Svete Višarje Rafaelova dmžba in Zveza evropskih izseljenskih duhovnikov vabita na letošnje Romanje treh Slovenij na Sv. Višarje, ki bo v nedeljo, 1. avgusta. Spored: ob 8. uri začetek križevega pota za tiste, ki bodo šli peš od vznožja nad Žabnicami; ob 10.30 predavanje dr. Jerneja Zupančiča na temo Slovenska identiteta v evropski multikulturni družbi; ob 12. uri QUI Sl INCONTRANO HIER AH TREFFPIINKT I Ulili. I BERHAMICI VOH ROHANEN, GEfl - E 611 SLAVI. I NOSTRI T W HABE« OND SLAVEN ANTENAH HANNO BAOTEN UNSERE VATEH C0STHU1T0 0111 UDA Kfl EINE KIRCHE, DIE DIE CHIESi CHE NIN DIVI- VOLKER NICHT TRENNT. DE HA UNISCE l POPULI. SONDEBN VEBBINDET. DR. LAHBERT EHRLICH ♦ 18. IX. «78 T 26. V. 1342 OB TEMELJIH TE SVETE 60BE SE STINAJI TRI P86LAVITIA EVROPSKA PLEMENA: RONANL 6ERNANI IN SLOVANI. NAHESTI MEJNIKA SO NASI OČETJE POSTAVILI NA T« OTON CERKEV. MARIJI V ČAST. Tl JE EDINI MEJNIK V > EVROPI, KI NARODOV NE LOČOJE, MABVEČ JIH ZDRUŽUJE. I. ElllICN. 1933 bo mašo vodil koprski škof Metod Pirih; ob 13. uri odkritje in blagoslovspominske plošče prof. Lambertu Ehrlichu (na sliki), ki sojo pripravili nekdanji člani akademskega kluba Straža; ob 13.30 družabno srečanje na ploščadi za cerkvijo. Višarska Gospa, Kraljica Evrope - praši za nas! Pomoč prizadetim v potresu Nedavni potres, ki je prizadel severozahodni del Slovenije, je poleg preplaha povzročil tudi veliko gmotne škode. O točnih številkah se sicer še ne govori in bo verjetno minilo še nekaj časa, preden bodo znane. Gospodarstvo na tem delu Slovenije je že tako ali tako vslabem položaju, nekateri sploh še niso poravnali dolgov prejšnjega potresa in so v hudi denarni stiski. Škofijska Karitas Koper že od leta 1998 pomaga prizadetim. Lani so v ta namen darovali 6 milijonov tolarjev, skupno sojih do sedaj namenili 77, pakete hrane pa prejema 42 družin. Ob vnovični katastrofi pozivajo vse, pripravljene pomagati prizadetim ob potresu, naj poleg molitve nudijo tudi denarno pomoč. Vta namen je bil odprt tekoči račun, na katerega bo pritekal darovan denar (24500-9004155438 s pripisom: Posočje 2004). K čim večji velikodušnosti so prejšnjo nedeljo pozivali tudi duhovniki, ki so v oznanilih prebrali kratko odprto pismo Mateja Kobala, ravnatelja Škofijske Karitas Koper. Vračanje gozdov v Zgornji Savinjski dolini slovenski Cerkvi V mozirski upravni enoti so po poročanju Slovenske tiskovne agencije minuli konec tedna razpravljali o pritožbi Gozdnega gospodarstva Nazarje zoper njihovsk-lep, da ljubljanski nadškofiji začasno vrne nekaj več kot 8000 hektarov gozdov in kmetijskih površin. Mozirska upravna enota je namreč s sklepom prenesla na ljubljansko nadškofijo več kot 8000 hektarov gozdov in kmetijskih površin v začasno uporabo. Hkrati pa je tudi zavrnila zahtevek nadškofije, da bi do pravnomočnosti odločbe o denacionalizaciji prepovedali vsakršno razpolaganje s temi površinami. Na ta sklep seje pritožilo Gozdno gospodarstvo Nazarje. Sicer pa se reševanje denacionalizacijskega zahtevka ljubljanske nadškofije na mozirski upravni enoti vleče že ves čas, odkar je bil sprejet zakon o denacionalizaciji. Nadškofija je imela vZgornji Savinjski dolini veliko posestev, vložila je zahtevek za vračilo 11.257 hektarov gozdov in kmetijskih površin, a so bili postopki do sedaj zapleteni. Novo provincialno vodstvo šolskih sester v Trstu Šolske sestre sv. Frančiška Kristusa Kralja so imele svoj redni provincialni kapitelj, na katerem so 2. julija izvolile novo provincialno vodstvo za naslednje šestletje. Izvoljene so bile: provincialna predstojnica Suzana Masten, njena vika-rica s. Dominika Ferjančič in svetovalke s. Jedrt Lokar, s. Stanislava Rotovnik in s. Leonarda Curk. Novemu vodstvu želijo sosestre obilo Božjega blagoslova, Obletnica smrti p. Franca Husuja Pred letom dni, 18. julija, je v Rimu umrl pater Franc Husu. Bil je član klaretin-skega reda in je kot mnogi redovniki iz naših krajev opravljal svoje poslanstvo po raznih italijanskih mestih, še zlasti na jugu in v Rim. Navezan na materin jezik, je gojil neizrecno ljubezen za slovenščino in slovensko kulturo. Odpor do kratenja osnovnih narodnostnih pravic v časih njegove mladosti in oddaljenost od domačih krajev sta ga spodbudila k zavzetosti za odkrivanje slovenske zakladnice s prevajanjem v italijanščino. V letih suhih krav pri posredovanju slovenske kulture je sam poskrbel za prevode Gregorčiča, Prešerna in Cankarja. Bil je veliko let urednik osrednjega redovnega glasila v Italiji. Poleg prevodov je seveda tudi veliko pisal v italijaščini. Tako je objavil obsežno knjigo o ustanovitelju klaretin-skega reda in pa knjgo o sedaj blaženih sobratih, umorjenih med špansko državljansko vojno. Pater Husu počiva na domačem proseškem pokopališču. Škandal tudi med britanskimi duhovniki Katoliško Cerkev v Veliki Britaniji je te dni pretresel pedofilski škandal. Kotje poročala nemška tiskovna agencija dpa, so britanske oblasti v preteklem letu spolne zlorabe otrok osumile kar 52 katoliških duhovnikov iz Anglije in VValesa. Te številke je javnosti in britanskim medijem sporočila sama Cerkev v Veliki Britaniji, kar kaže na to, da se tudi britanska Cerkev dosledno drži navodil svetega očeta Janeza Pavla II., ki je večkrat podobna gnusna dejanja ostro obsodil in tudi izrecno zahteva jasnost in prozornost v Cerkvi, predvsem pa takojšnje razčiščevanje, ko gre za podobne škandale, morebitne duhovnike, ki bi se zares pregrešili, pa mora Cerkev izločiti iz svojih vrst. Prvotni načrt za Zavod sv. Družine Postavljanje temeljev za sodobni zavod "V? Pogled na današnji vhod v Zavod sv. Družine Pomembna obletnica v Gorici Trideset let Zavoda svete Družine 1944. Spremenili so ga v zavod pa je priključitev in v Gorico so za gluhoneme in nato za novi- se zatekli novi begunci, ki jih je Meseca junija je tiho šla mimo nas 30 obletnica blagoslovitve in slovesnega odprtja Zavoda sv. Družine v Gorici. V svoji zgodovini je postal zgovoren spomenik slovenske da-režljivosti. Pred njim je bilo na tem kraju Slovensko sirotišče, ki ga je ustanovil dr. Andrej Pavlica. Kot velik človekoljub je z žalostjo gledal, kako potujčujejo slovenske sirote po italijanskih zavodih. Zato je leta 1898 na Kata-rinijevem trgu sklical shod Katoliškega delavskega društva in zbranim navdušeno govoril o potrebi lastnega zavoda za slovenske sirote. Poslušalci so se navdušili za njegovo zamisel in leta 1904 je bilo ustanovljeno društvo "Slovensko sirotišče'', ki je imelo namen, da bi zavod vodilo in vzdrževalo. Napisali so pravila, ki jih je potrdilo tržaško Namest- ciat sester Božje Previdnosti. Po padcu fašizma je takoj zopet Stanovanjski zavod nastanil v sirotišče. Sestre so s težavo oh- stopil v akcijo dr. Pavlica in zahteval, naj se sirotišče vrne ništvo. Prvi predsednik je bil prelat dr. Josip Gabrijevčič, podpredsednik in blagajnik pa dr. Andrej Pavlica. Hišo in posestvo so kupili od baronice Klim-burgove v sedanji Don Boscovi ulici in leta 1910 so zavod slovesno odprli. Že takrat so zaupali vzgojo in gospodinjstvo šolskim sestram iz Maribora. Med prvo vojno so otroke poslali po raznih zavodih na Kranjsko in Štajersko. Novi dobrotniki so poskrbeli, da je po vojni sirotišče zopet delovalo do 1930. Takrat pa je fašistična oblast ukinila tudi Slovensko sirotišče kot vse slovenske ustanove na Goriškem in Tržaškem. Razgnali so sestre, sirote pa razdelili po raznih italijanskih zavodih. Tako je ostalo Slovensko sirotišče v tujih rokah do leta prejšnjim lastnikom. Novi prefekt grof Pace je priznal krivico, ki je bila storjena sirotišču, in 26. junija 1944 vrnil zavod pravim lastnikom. Ko pa so prišli Nemci, so zavod zasedli kozaki in begunci iz Ukrajine. Cesar niso odnesli ti stanovalci, so po njihovem odhodu ljudje, ki so naskočili zavod in ga popolnoma izropali. Dr. Pavlica pa ni obupal. Od zavezniške vlade je po vojni dosegel, da so začeli popravljati hišo na račun vojne škode. In v maju 1947 so se vrnile v zavod šolske sestre iz Tomaja. Prišla ranile nekaj sob za otroke in v tej stisnjenosti delovale do 1953, ko so se begunci izselili. Zavod je potem služil za sirote in tudi za dekleta, ki so v Gorici obiskovale srednje šole. Spremenil je svoje ime in postal Zavod sv. Družine. Sestre so s posebno daritveno pogodbo postale lastnice hiše in večjega dela posestva. Na staro zidovje so dozidava-le, toda postalo je nevarno, da se to zruši. Zato so se odločile, da zgradijo nov zavod in se stara stavba poruši. 20. avgusta 1969 je bil osnovan "Odbor za zidanje novega Zavoda sv. Družine". Staro poslopje ni bilo več sodobno. Ni imelo centralne kurjave, manj- kali so higienski prostori, igrišča in telovadnice. Zaradi nesodobnosti so nastajale težave. Zavod je izgubil nekaj otrok, ker so se izselili v sodobnejše zavode. Sestre so sprejele nase vse težave, ki so nastale z zidanjem novega zavoda. Zaupale so Božji Previdnosti in dobrotnikom, ki so se vedno izkazali velikodušni, ko je bilo treba podpreti slovenske ustanove. Morale pa so najeti tudi kredite. Zato so zaprosile za posojilo pri deželni vladi. Načrte je izdelal arhitekt dr. Viljem Riavis. Prodale so hišo v ulici Contavalle in izkupiček je bil skromna začetna vsota za to veliko delo. Po dveh letih načrtovanja in čakanja na odobritev kreditov so začeli z gradnjo. Prvi delavci so prišli 16. avgusta 1971 in začeli s kopanjem temeljev za starim poslopjem Slovenskega sirotišča. Dr. Klinec, ki je živo spremljal to delo, je že septembra zapisal v Katoliški glas: "V Gorici vstaja nov Zavod sv. Družine." Decembra 1971 pa; "Zrastli so temelji Zavoda sv. Družine, pomagajmo graditi Zavod sv. Družine!" Odbor "Prijateljev Zavoda sv. Družine" se je večkrat sestajal med letom 1972. Na teh sestankih so govorili o preteklosti Slovenskega sirotišča in o poslanstvu novega zavoda, ki se je dvigal iz tal. Konec junija 1972. je bil zavod pod streho. Z veliko vnemo so nadaljevali z delom in proti koncu avgusta 1973 so se sestre že preselile iz starega Slovenskega sirotišča v novo poslopje Zavoda sv. Družine. V dneh od 10. do 13. septembra 1973 je bilo porušeno staro poslopje in 1. oktobra je novi zavod že začel svoje vzgojno poslanstvo. Ob koncu šolskega leta 1973/74 se je 16. maja zopet sestal odbor "Prijateljev Zavoda sv. Družine", ki so določili dan za slovesno odprtje in blagoslovitev novega zavoda. Ob sklepu šolskega leta je nadškof Cocolin 15. junija zavod blagoslovil in 24. junija 1974 je goriški župan De Simone prerezal trak, dr. Močnik pa je v svojem govoru orisal pot do Slovenskega sirotišča do novega Zavoda sv. Družine. Po tridesetih letih delovanja tega slovenskega zavoda pa bi moral kdo, ki je bil sam deležen vzgoje in srečanj v zavodu, opisati in orisati vse, kar se je v teh letih v njem zvrstilo. Ne bi pa smel pozabiti sester, ki so skrbele in skrbijo za otroke in ostarele. Zlasti ne sestre Rafaele, ki je žrtvovala vse svoje moči in spremljala rast zavoda od temeljev do njegovega bogatega poslanst- va. Jožko Kragelj p^fLpTiEX r f.fn 1^ J s IfiiiSfŠ|lg ||| g • v-! NOVI Gonska glas Brda postajajo vse bolj vabljiva za turiste od vsepovsod dal, da so tudi že drugi, npr. Danilo Štekar, stopili na to pot, tako da se bo v nekaj letih sektor v tem predelu go riške pokrajine znatno ojačil. "Čim več ljudi obišče našo vas, tem več bomo od tega odnesli vsi!" V Števerjan prihajajo tudi iz bolj oddaljenih krajev številni kupci vina; možnost prenočitve je tudi zanje gotovo dobrodošla. "Pri nas je mirno, vse naokoli je veliko zelenja. Podnevi vozijo mimo kvečjemu traktorji in redki avtomobili, ki pa res ne motijo." Gospod Roman se rad pohvali tudi s tem, da je že dal v najem sobe ob števerjanskem festivalu. Gostje so bili zadovoljni tudi zato, ker so sobe klimatizirane, saj so poletja vedno toplejša. Vsaka soba ima dostop do lastnega balkona, sodobno opremljeno kopalnico in televizijo. Za hišo je dvorišče, na katerem se bodo gostje lahko zadrževali na stolih in ob mizicah pod latnikom. Gostilna Vogrič v Štever* širi svojo ponudbo Investicija je bila kar velika, dežela pa je odvrnila prošnjo po posojilu, ker ne gre za kmečki turizem, je potožil naš sogovornik. Zato se je moral obrniti na banko. Kot skrben gospodar razmišlja tudi o promociji svoje dejavnosti: "Z drugimi gostinci in kmeti se menimo, da bi postavili šest metrov široke in ponoči razsvetljene lepake z označbami kmetij in drugih objektov, ki bi vabili ljudi v naše kraje. Eden bo postavljen v Grojni, drugi na Jazbinah, tretji pa na trgu v Šte-verjanu. Vas bomo dali poslikati s helikopterja. Pripravili bomo tudi kakšno brošuro, mi pa se že menimo tudi za to, da bi bili bolj vidni tudi na internetu.” V drugi polovici julija je gostilna zaprta, s prvim avgustom dalje pa si bodo gospod Roman z družino in uslužbenci zavihali rokave in delali - o tem smo prepričani - s polno paro! Danijel Devetak V sončnem Števerjanu je lepo! Tam živijo veseli, dobri in delavni ljudje, ki znajo s podjetnostjo in iznajdljivostjo vrednotiti darove, ki jih je Bog bogato raztresel po briški zemlji. Zadnje dni junija so lastniki znane restavracije Vogrič v zaselku Valerišče predali namenu izredno lepo bližnjo stavbo, kjer nudijo obiskovalcem "kraljice briških vasi", Števerja-na, šest sob z vsemi udobnostmi. V vročem julijskem jutru smo obiskali gospodarja Romana Vogriča, ki smo ga seveda našli na delu. S ponosom nam je razkazal hišo in povedal, da jo je delal cela tri leta. Gospod Roman, ki upravlja gostinski objekt skupaj z ženo Jožico, hčerkama Mojco in Kristino ter dragocenim osebjem, je lahko upravičeno zadovoljen s končnim rezultatom, saj je nova stavba že navzven zelo prikupna in polna takih detajlov, ki jo delajo še bolj vabljivo: lesena, sveže lakirana ograja ob stopnicah in na balkonih, nov, 10 metrov globok vodnjak z lesenim barvnim petelinčkom na vrhu, med skrbno urejenim cvetjem kleno raste brhka oljka, na pročelju prijatelj," furlanski duhovnik don Ercole, "s katerim se poznamo že vrsto let; skupaj smo leta 2000 poromali v Rim". V prvem nadstropju so štiri sobe, v pritličju pa dve, ki ju zaradi njune posebne opreme lahko uporabljajo tudi prizadete osebe na vozičkih. Vse, seveda, strogo po zakonskih predpisih. Skupno je v sobah na razpolago vsaj dvanajst ležišč, poleg tega je nekaj pogradov za otroke. "Delali smo sami, počasi. Pomagal mi je brat Štefan, izkušen mizar," je povedal gospod Roman. Za gradnjo novega objekta so se odločili, ker je povpraševanje veliko. "V naše kraje prihajajo Nemci in Avstrijci, pa tudi drugi. V gostilni zajtrkujejo, po želji se lahko ustavijo tudi na kosilu in slogu nemških znamenj pred gostilnami. "V kratkem bomo poskrbeli, da bo grb razsvetljen tudi ponoči." Poleg tega bodo postavili tudi tablo z napisom v angleščini, nemščini, italijanščini in slovenščini, tako da bo vsem mimoidočim jasno, da so pri Vogriču - poleg odlične kuhinje - na razpolago tudi sobe. Doslej so turisti v Števerjanu lahko prenočevali samo pri Formentiniju, nam je povedal gospod Roman in do- večerji. Mi delamo tudi ob sobotah in nedeljah, zaprto imamo ob torkih in sredah; zato računam, da lahko med tednom delamo kaj več, če nudimo tudi sobe." Ob vstopu v hišo je vzidan kamen z imenom gospodarja in letnico 2004; na gornji strani kamna pa je umetnik s slovenskega Krasa izklesal trto in grozd. Že omenjeni grb iz kovanega železa je naredil prijatelj iz Nemčije po vzorcu in v stavbe, tik pod streho, pa krasi stavbo nekak grb iz kovanega železa, na katerem sta stilizira- na - pozlačena - grozd in postelja, spodaj pa - na rdeči pod- lagi - napis Vogrič. Nove sobe je prišel blagoslovit domači župnik Anton Lazar, nam je povedal gospod Roman; "prišel je tudi družinski Stotica Maji Zavadlav iz Jamelj Plesalka, ki bi rada postala odvetnik Maja, ki je z najboljšo oceno zaključila klasični licej Primož Trubar, se ni pet let šole samo učila. Igrala je namreč dvanajst let klavir, njena ljubezen pa so že dolgo časa latinsko-ameriški plesi. Sama se opisuje kot zelo iskreno dekle, morda celo preveč, kajti pogosto jo ta iskrenost spravi v kako nevšečno situacijo. Je zate ta stotica pomembna? Seveda je, saj sem se za ta rezultat zelo trudila. Poleg tega je pomembna tudi zato, ker bom zaradi nje verjetno plačala manjšo vpisnino na univerzo. Imaš namen na univerzo torej. Katero fakulteto si si izbrala? Izbrala sem si pravo, saj je moja skrita želja bila vedno ta, da postanem odvetnik. Študirala bom v Vidmu. Boš zato še dolgo odvisna od staršev. Ja, nedvomno, saj bom stanovala doma. Vsak dan bom hodila (seveda ne v pravem pomenu besede) v Videm in nazaj. Kaj ti bo od višje šole ostalo najbolj v spominu? Vzdušje, mislim. Zelo smo bili povezani med sabo in nasploh med razredi. Naša šola je bila, kako bi rekla, nekoliko ločena od drugih. To je seveda pripomoglo k temu, da smo bili tako Foto DPD združeni. To šolo si končno zaključila. Zdaj lahko opravljaš, kar, kogar in kolikor hočeš. Nimam kaj opravljati. Imela sem odlične profesorje, ki so mi dali zares ogromno tako z učnega kot osebnega vidika. Zelo si diplomatska, Maja. No, pa še zadnje vprašanje. Kam in s kom nameravaš na počitnice, če sploh nameravaš, seveda? Gotovo je za zdaj samo to, da grem s svojim fantom. Kam, pa se nisva še odločila. Kdo ve, morda v Prago. Hvala za pogovor, Maja. Želim ti dosti zabave pri plesu in, da postaneš pošten odvetnik. In pa lepe počitnice! Meti Medja vas praznuje stotico Simona Leghisse "V življenju dajem vedno svoj maksimum n Simon je z odliko zaključil tehnični zavod Jurij Vega na smeri informatika, saj je prav ta njegova velika ljubezen. Razvidno je iz dejstva, da se je vseh pet let šole ukvarjal izključno s študijem. Najvažnejša je zanj družina, za njo pride idealna punca, ki pa je ni še srečal, nazadnje pa prijatelji. Rad spremlja dirke avtomobilizma in motociklizma. Kako to, da si izbral šolo v Gorici? Ker imajo v Trstu smer informatike samo na italijanskih šolah, jaz pa sem hotel študirati v slovenščini. Kaj ti pomeni stotica? Dosti, ker mislim, da sem si jo zaslužil. Vso energijo sem pač vložil v študij informatike. To pa je nekaj, kar na splošno velja v mojem življenju, vedno dam vse iz sebe. Dovoli mi, da uganem. Vpisal se boš na univerzo, in sicer na informatiko. Saj si prava coprnica! (smeh) Ja, v Trst, saj je moja največja želja ta, da postanem programer informatike. Si boš najel stanovanje v Trstu ali boš "tekal gor in dol"? Vsak dan se bom vozil v Trst in nazaj, verjetno kar z avtobusom. Foto JMP Se misliš kmalu osamosvojiti ali boš še dolgo pod družinskim okriljem? Gotovo bom še dolgo let odvisen od staršev. Informatika je namreč zelo zahtevna, ne dopušča ti časa, da bi tudi kaj delal. Kaj ti bo ostalo najbolj v spominu iz višješolskih let? Kolegialnost med sošolci in dobri profesorji, čeprav mislim, da bi ti na to vprašanje odgovoril bolje čez nekaj let. Kam pa na počitnice? Morda s prijatelji na hrvaško obalo. Voščim ti študij, poln zadoščenj in srčno upam, da boš čimprej diplomiral in postal programer. Meti Ana Domeniš in njena stotica V Goriških Brdih lahko tudi tokrat nazdravljajo Ana sploh ni vedela, da obstaja v Italiji slovenski družboslovni licej Simon Gregorčič. Predstavljala si je, da je to posebna šola, namenjena le zamejcem. Potem pa se je bolje pozanimala in se odločila, da se vpiše, saj so jo predmeti te učne smeri zares zanimali. No, Ana, si vesela te stotice? Seveda, saj upam, da mi bo odprla vrata fakultete, ki sem si jo izbrala. Razloži nam nekoliko bolje. Stvar je pač taka. Odločila sem, da grem v Ljubljano na psihologijo. Vstopnega izpita sicer ni, študente namreč izbirajo na podlagi šolskega uspeha. Mislim, da zdaj razumeš, zakaj mi ta stotica toliko pomeni. Si že pomislila na kako specializacijo? Ne, ne. Usmerila se bom kasneje, ko bom točno vedela, kaj hočem. Ti si iz Slovenije in zdi se mi posebno zanimivo to vprašanje. Kako bi ti ocenila zamejski učni kader v primerjavi s slovenskim? Zamejcev je seveda manj, to pomeni, da je v vsakem razredu manj dijakov. Profesorji se ti lahko zato bolje posvetijo in so ti lahko celo prijatelji. V Sloveniji je popolnoma drugače. V vsakem razredu je kar trideset ljudi ali več, zato je praktično nemogoče, da bi se profesorji obnašali na isti način kot pri vas zamejcih. Se misliš kmalu osamosvojiti ali boš še dolgo odvisna od staršev? Finančno ne, fizično pa ja, saj sem si z dvema prijateljicama najela stanovanje v Ljubljani. Zdaj pa imaš še celo poletje, da se sprostiš. Nameravaš na počitnice? Seveda. Na Pag s svojim fantom. Upam, da se boš v Ljubljani dobro učila, pa tudi zabavala. Hvala za pogovor in dobre počitnice! Meti NOVI GLAS Umrl upokojeni goriški nadškof msgr. Anton Vital Bommarco Slovo od nadškofa p. A.V. Bommarca Prejšnji teden je vso Goriško prizadela vest o smrti 81-letnega upokojenega nadškofa msgr. Antona Vitala Bommarca. Zaradi težav z dihanjem se je dalj časa zdravil v univerzitetni kliniki v Padovi, naposled pa je bil na oddihu v samostanu S. Pietro di Barbozza vse do 16. julija, ko se je poslovil od tega sveta. P. Bommarco OFM se je rodil 21. septembra 1923 na otoku Cres; nanj in na njegove ljudi je ostal navezan do zadnjega. Se zelo mlad, oktobra 1934, je stopil v semenišče v kraju Camposampiero v padovski pokrajini, kjer je opravil gimnazijske in nato duhovniške študije od liceja do filozofije in teologije. Obiskoval je semenišče v Brescii in Padovi; prav v mestu sv. Antona je bil 8. decembra 1949 posvečen v duhovnika. Leta 1952-1961 je preživel v samostanu S. Pietro di Barbozza. Nekaj časa je urejal tudi verski list Messagge-ro di sant'Antonio; pokojnik nosi velike zasluge, da je prišlo do velikega tiskarskega središča, kjer se še danes izdaja verski tisk iz številnih italijanskih dežel. Znotraj frančiškanskega reda je imel več odgovornih funkcij: leta 1964 je bil imenovan za provinciala pa-dovske minoritske provice, leta 1970 pa za generalnega patra konventualcev. To funkcijo je opravljal vse do prihoda v Gorico. Za škofa je bil imenovan 11. novembra 1982, posvečen pa v Rimu 6. januarja naslednjega leta. Na čelu goriške nadškofije je bil od februarja 1983 do novembra 1999. Za goriško Cerkev je na pastoralnem področju naredil res veliko: poskrbel je, da bi vsaka župnija imela pastoralni svet, organiziral je posebno sveto leto 1983, v škofiji vodil priprave na jubilejno leto 2000; ena njegovih naj večjih zaslug je gotovo dru- ga škofijska sinoda, ki je dala novega pastoralnega zagona goriški Cerkvi (delno je potekala tudi v slovenščini) in se končala na Binkošti leta 1998. Po značaju energičen in odločen, je spodbujal misijonsko delovanje, v mestu odprl samostan klaris, nanovo ovrednotil oglejsko baziliko in bil sploh aktiven na številnih drugih področjih, čeprav njegove izbire niso bile vedno deležne soglasnega odobravanja. Čas pa bo pokazal, ali je znal ubirati prava pota ali ne. Leta 1998, ob dopolnjenem 75. letu starosti, je p. Bommarco prosil za ostavko, ki jo je sv. oče sprejel julija 1999. Novembra istega leta je nastopil njegov naslednik msgr. Dino De Antoni. Po upokojitvi pred petimi leti je p. Bommarco živel pri goriških sestrah, nato pa v samostanu v Trstu. Vedno je ostal povezan z goriško Cerkvijo in se občasno rad udeleževal verskih ter kulturnih prireditev. Kot zanimivost povejmo, da je pok. p. Bommarco predlagal sv. očetu, da bi bil sv. p. Maksimilijan Kolbe imenovan za "Kristusovega mučenca"; prav tako je veliko naredil tudi za to, da je stekel postopek za kanonizacijo rojaka s Cresa p. Placida Corteseja, ki so ga ese-sovci usmrtili v Trstu leta 1944. V Ogleju Od nadškofa Bommarca se je velika množica vernikov poslovila v ponedeljek, 19. t.m., ob 18. uri v oglejski baziliki, kjer je z nadškofom De Antonijem so-maševalo več kot 15 škofov iz naše dežele, Slovenije in Veneta. Prisotni so bili tudi minoritska predstojnika padovske in slovenske province ter predstavniki civilnih oblasti; med njimi kvestor Marangoni, predsednik goriške pokrajine Brandolin, goriški in oglejski župan, Brancati in Scarel. Goriški nadškof je med homilijo najprej prebral telegram, s katerim je sv. oče Janez Pavel II. "izrazil občuteno sožalje in svojo živo prisotnost v žalosti goriškega občestva, ki ga je (Bommarco) dolga leta vodil kot goreč pastir. S hvaležnim spominom na njegovo služenje Cerkvi in na evangeliza-cijski zanos, ki sta označevala njegovo plodovito škofovsko službo, dvigam k Bogu gorečo molitev, da bi ga sprejel kot dobrega in zvestega služabnika v večno veselje." Msgr. De Anto-niju in vsem, ki delijo žalost ob težki izgubi, "poklanjam tolažilni apostolski blagoslov". V pridigi je goriški nadškof opisal svojega predhodnika kot gorečega pastirja z močnim značajem, ki sedaj zre Božje obličje. Znal je razmišljati dolgoročno, pustil nam je bogato dediščino, ki jo moramo mi še naprej uresničevati. Gradil je na skali, je povedal msgr. Dino De Antoni, zato bodo njegova dela obstala. Naša naloga je v prvi vrsti krepiti in širiti o-glejski duh, ki združuje slovanski in latinski svet, saj ima naša dežela posebno poslanstvo prav v posredovanju med zahodno in vzhodno Evropo. Nadalje nas pokojni uči, da moramo graditi mostove na družbeno-karitativnem področju, vzgajati mlade, skrbeti za misijonarje in njihovo dragoceno delo. Osmi dan po praznovanju zavetnikov goriške nadškofije sveta Mohor in Fortunat sprejemata pokojnika v svoji baziliki, je še povedal nadškof. "Kdor je z Bogom, je tudi z ljudmi, je navzoč ob oltarju." V goriški stolnici Ob 20. uri so številni goriški verniki sprejeli pokojnega nad-pastirja v polni stolni cerkvi, kjer so se od njega poslovili tudi svojci in predstavniki oblasti. Po nekaj mislih nadškofa De Antonija in zadnji molitvi so p. Bommarca, petnajstega goriškega nadškofa, položili v škofovsko grobnico pod oltarjem. O tem še kaj prihodnjič. In memoriam Maks Komac Našo skupnost je zapustil Maks Komac, znani prosvetni delavec in ena pomembnejših osebnosti goriškega kulturnega življenja v drugi polovici preteklega stoletja. Rodil se je leta 1907 v Bovcu. Med njegovimi petimi brati je bil duhovnik Vlado, med drugim župnik v Sovodnjah in v Devinu. Po končanem učiteljišču v Tolminu je Maks Komac od leta 1930 živel v Gorici, kjer si je ustvaril družino. Sprva je bil prefekt v Alojzije-višču, nato uradnik pri Centralni posojilnici in upravnik Kmečke posojilnice v Grgarju. Tu je skrbel tudi za cerkveni pevski zbor. Od leta 1946 je služboval v šolstvu, najprej kot tajnik na didaktičnem ravnateljstvu za slovenske osnovne šole in nato do upokojitve Dne 13. julija 2004 nas je v 97. letu starosti zapustil naš predragi MAKS KOMAC Od njega smo se poslovili s pogrebno mašo v cerkvi sv. Ignacija, od koder smo ga pospremili na goriško pokopališče. Zahvaljujemo se vsem, ki so z nami sočustvovali. Hvaležni smo g. S. Jericiju, msgr. C. Žbogarju, msgr. O. Simčiču in g. G. Baggiu za mašni obred in za občutene besede, ki so jih posvetili dragemu pokojniku, prav tako travniškemu župniku L. Comellatu za prisotnost in molitve. Iskrena hvala pevcem mešanega in moškega zbora, solistki in organistoma. Njegovi: Jadvi, Lučka s Stelliom, Emanuela z Marto in Valerio, brat Tonči z družino Gorica, 15. julija 2004 kot tajnik na goriškem učiteljišču. Tu je treba omeniti njegovo skrb za šolske prireditve. V letih 1944-45 se je začelo Komačevo razvejano kulturno delovanje. Veliko svojega časa je posvetil dramski dejavnosti, kot režiser in igralec. Bil je med ustanovitelji Slovenskega katoliškega prosvetnega društva in Zveze slovenske katoliške prosvete. V prosveti je bil ožji sodelavec prof. M. Fileja. Z njim, z dr. K. Humarjem in V. Prašnikom je obiskoval Koroško in zelo zgodaj navezoval kulturne stike s koroškimi rojaki. Zelo delaven je bil pri Goriški Mohorjevi družbi. Od 1961 do 1975 je bil urednik njenih Koledarjev. Skrbel je za njihovo opremo, zbiral sodelavce in tudi sam veliko pisal. Njegova poročila s področja prosvete in njegovi prispevki o pomembnih osebnostih so dragocen vir za poznavanje našega kulturnega življenja v polpretekli dobi. Bil je dober poznavalec likovne umetnosti (članki o Jakopiču, Michelangelu, Tomincu in drugih) in je tudi sam slikal. Pisal je še o literatih, jezikoslovcih in drugih. Njegova ljubezen do knjig se kaže tudi v opremi prve pesniške zbirke L. Šorli, ki je izšla v samozaložbi leta 1957 z naslovom Venec spominčic možu na grob. Pomemben je njegov delež pri gradnji Katoliškega doma. Skupaj z dr. A. Kacinom, dr. K. Humarjem in prof. M. Filejem je bil med njegovimi pobudniki, član delovnega odbora in vodstva. Za številne zasluge in požrtvovalno delo na kulturnem področju je prejel priznanje Zveze slovenske katoliške prosvete in nagrado iz Černetovega sklada. V sedemdesetih letih je bil Komac član upravnega odbora goriške splošne bolnišnice, in sicer na predlog tedanje Slovenske demokratske zveze. Maksa Komaca smo poznali kot navdušenega pevca, tako v prosveti - tudi kot solista - kot pri cerkvenem petju. Celih 68 let je pel na koru pri sv. Ignaciju, kjer je dolga leta na oljčno nedeljo vodil izvedbo Ki-movčevega Pasijona. Na Travniku je prepeval še nekaj let potem, ko je dopolnil 90 let, dokler so mu moči dopuščale. O njegovi živahnosti priča tudi dejstvo, da je pred leti objavljal spomine v beneškem Domu. Bil je vseskozi razgledan in je še v poznih letih veliko bral ter se zanimal za domače in splošno dogajanje. O vsem je znal povedati pametno, včasih tudi kritično misel. Med raznimi življenjskimi preizkušnjami ga je leta 1999 najhuje prizadela izguba sina Petra, znanega goriškega psihologa. Ta bolečina, ki jo je sicer vdano prenašal, je zaznamovala zadnja leta njegovega življenja. Pokojnika se bomo hvaležno spominjali kot človeka, ki je v nelahkih časih prispeval h kulturni rasti naše skupnosti. Darovi Za števerjansko cerkev: v spomin na očeta hčerki Aurora in Loretta 100,00; N.N. 100,00; N.N. 50,00; N.N. 50,00; N.N. 20,00; botri ob krstu Ivana, Mire in Valentine 100,00; Danila Hlede 35,00; zla-toporočenca Vida in Slavko Klanjšček za ozvočenje 50,00; v spomin na lldo Rojc sestre Stanič 50,00; hči Orietta 50,00; starši in botri ob krstu Ivana, Mateja in Simona 80,00 evrov. Za števerjanski cerkveni pevski zbor: v spomin na lldo Rojc sestre Stanič 30,00, Martina in Filip Hlede 50,00; sin Nevio 50,00 evrov. skupnosti Rupa in Peč ter tudi druge vasi skupaj z župnikom ter vsi, ki jo poznamo in radi imamo, saj z veseljem in ponosom prisluhnemo njenemu lepemu petju. Naj jo spremljajo naše najboljše želje, zlasti ves Božji in Marijin blagoslov! RADIO SPAZIO 103 Obvestila Krajevna skupnost Pevma-Štmaver-Oslavje organizira v sklopu praznovanja sv. Ane v osnovni šoli v Pevmi v petek, 23. t.m., ob 21. uri Rock koncert s skupinami Last Chance Revisited-Maff Show in Overture. Dne 24. t.m. bo ob 20.30 baklada v dobrodelne namene, ob 22.30 veseloigra Povsem navaden dež Dramske družine SKPD Sedej. Ob koncu tečaja za solopevce, ki ga na SCGV Komel vodi argentinski pedagog Victor Srugo, bodo udeleženci nastopili v soboto, 24. t.m., ob 20.30 v dvorani pokra-jinskih muzejev v grajskem naselju. Goriška knjižnica F. Bevka Nova Gorica sporoča, da je razstava o Ivanu Trinku odprta do konca avgusta po tem urniku: ponedeljek, torek od 12. do 19. ure, sreda, četrtek, petek od 8. do 15. ure, sobota zaprto. Čestitka V petek, 16. julija 2004, je na tržaškem konservatoriju Tartini diplomirala iz solo petja gdč. Mirjam Pahor iz Rupe, in sicer z odličnim uspehom. Čestitajo ji MePZ Rupa-Peč, celotni vaški [od 23. julija do 29. julija 2004) Radijska postaja iz Vidma oddaja na ultrakratkem valu s frekvencami za Goriško 97.5, 91.9 Mhz; za Furlanijo 103.7,103.9 Mhz; za Kanalsko dolino 95.7, 99.5 Mhz; za spodnjo dolino Bele 98.2 Mhz; za Karnijo 97.4, 91, 103.6 Mhz. Slovenske oddaje so na sporedu vsak dan, od ponedeljka do petka, od 20. do 21 ure. Spored: Petek, 23. julija (v studiu Andrej Baucon): Iz domače skrinje: domače popevke, polke in valčki. Utrinki iz zgodovine narodnozabavne in lahke glasbe. Ponedeljek 26. julija (vstudiu Andrej Baucon): 103 TIME - poletje z Andrejem: pop glasba, zanimivosti. Torek, 27. julija (v studiu Matjaž Pintar): Ali veste, da... glasbena oddaja z Matjažem. Sreda, 28. julija (v studiu Danilo Čotar): Pogled v dušo in svet: Predrzni klatež-planinska kavka.-Izbor melodij. Četrtek, 29. julija (v studiu Niko Klanjšček): Glasba iz studia 2. Umrl Albin Šuligoj V noči na ponedeljek je v 78. letu starosti zaradi neozdravljive bolezni umrl Albin Šuligoj. Bil je učitelj, najprej na italijanskih, nato na slovenskih šolah na Tržaškem in Goriškem. Bil je tudi vsestransko aktiven družbenopolitični delavec, med drugim občinski svetovalec, izvoljen na listi lipove vejice. Več prihodnjič. Slovenska skupnost - sekcija Sovodnje ob Soči Analiza junijskih volitev Sovodenjska sekcija stranke Slovenska skupnost je na sestanku prejšnji teden opravila analizo junijskih občinskih volitev ter nakazala smernice za nadaljnje delovanje. Sestanka se je udeležil tudi pokrajinski tajnik SSk in deželni svetovalec Mirko Spazzapan. Sekcija je pozitivno ocenila ustanovitev koalicije Združeni skupaj z občansko listo Skupaj za Sovodnje. Volilni rezultat je vsekakor dober, čeprav je bil cilj koalicije zmaga. Koalicijo je skupno podprlo 47,77% volivcev v občini Sovodnje ob Soči. Posebno zadovoljstvo vzbuja dejstvo, da je koalicija zmagala v 2. volilni sekciji, to je v zaselkih občine, medtem ko j e bil volilni rezultat v 1. volilni sekciji, se pravi v vasi Sovodnje ob Soči, nekoliko pod pričakovanjem. Sovodenjska sekcija SSk nadalje ocenjuje kot dobro in strokovno podkovano skupino svetnikov koalicije Združeni, ki so bili izvoljeni v občinski svet, kar bo seveda pripomoglo k boljšemu upravljanju občine. Občni zbor sekcije naj bi bil septembra, zato so se člani sekcije še dogovorili glede smernic nadaljnjega delovanja. V prvi vrsti je potrebno nadaljevati na poti skupnega nastopa, ki temelji na tistih vrednotah, ki izhajajo iz osnovnih življenjskih, kulturnih in družbenih razsežnosti, pri katerih je seveda narodnost v prvi vrsti. Te vrednote je treba razvijati še posebno na lokalni ravni, s polno podporo delovanju institucij, organizacij, društev, ipd., ki jih upravlja slovenska manjšina v Italiji. Čim bolj učinkovito izvajanje zakonov 83/01, o globalni zaščiti slovenske narodne skupnosti, in 482/99, o zaščiti jezikovnih skupnosti, naj postane temeljna opora v tem delovanju. OD 10. JULIJA DO 15. AVGUSTA TRGOVINA IL BOTTONE SOŠOL NADJA GORICA - TRAVNIK 26 prireja SEZONSKO ZNIŽANJE ženskega in moškega perila, pižam in nogavic Z 10-50% POPUSTOM Izredni 20% popust na vseh artiklih OBIŠČITE NAS! GOSTILNA KORŠIČ Zaprto ob torkih in sredah STEVERJAN - Sovenca 7, tel. 0481 884248 NOVI GLAS Fluvio Frigido - Castra - Flovio - Ajdovščina Poselitev Ajdovščine od prazgodovine do zgodnjega srednjega veka Kratke Literarni natečaj "MLADIKE" 1. Revija Mladika razpisuje XXXIII. nagradni literarni natečaj za izvirno še neobjavljeno črtico, novelo ali ciklus pesmi. 2. Na razpolago so te nagrade: PROZA prva nagrada 300 evrov druga nagrada 200 evrov tretja nagrada 150 evrov PESMI prva nagrada 150 evrov druga nagrada 100 evrov tretja nagrada 70 evrov 3. Rokopisejetreba poslativdveh čitljivo pretipkanih izvodih (formatA4) na naslov MLADIKA, ulica Donizetti 3, 34133 Trst, do 1. decembra 2004. Rokopisi morajo biti opremljeni samo z geslom ali šifro. Točni podatki o avtorju in naslov naj bodo v zaprti kuverti, opremljeni z istim geslom ali šifro, Teksti v prozi naj ne presegajo desettipkanih strani, ciklus poezije pa naj predstavlja samo izbor najboljših pesmi (največ deset). 4. Ocenjevalno komisijo sestavljajo: pisatelj Alojz Rebula, prevajalka prof. Dio-mira Fabjan-Bajc, pisateljica Evelina Umek, prof. Marija Cenda ter odgovorni urednik revije Marij Maver. Mnenje komisije je dokončno. 5. Izid natečaja, kije odprt vsem, ne glede na bivališče, bo razglašen ob slovenskem kulturnem prazniku - Prešernovem dnevu - na javni prireditvi in v medijih. Vsi teksti ostanejo v lasti Mladike. Nagrajena dela bodo objavljena v letniku 2005. Objavljena bodo lahko tudi nenagrajena dela, za katera bo komisija mnenja, da so primerna za objavo. Rokopisov ne vračamo! Brižinski spomeniki - zdaj še faksimile Ob velikem zanimanju, ki gaje nedavno zbudila razstava Rojstni list slovenske kulture v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani, jezaložba Slovenska knjiga odločila, da izda posebno izdajo faksimila prvega dokumenta slovenstva - Brižin-ske spomenike. Razstavo Rojstni list slovenske kulture je videlo skoraj 27.000 ljudi, kar je več, kot jih obišče vsako leto Slovenski knjižni sejem. Obiskovalci so pokazali tudi veliko zanimanje za raznolike izdaje spomenikov in zato so se pri založbi odločili, da izdajo faksimile Brižinskih spomenikov. Leta 1992 jezaložba Slovenska knjiga v sodelovanju s Slovensko akademijo znanosti in umetnosti izdala prvo izdajo popolnega faksimila Brižinskih spomenikov in obsežen znanstveni zbornik, v katerem je bilo zajeto vse dosedanje vedenje o tem dokumentu. Brižinski spomeniki so takrat izšli v 1999 oštevilčenih izvodih, ki so pošli čez dve leti. Z drugo izdajo faksimila Brižinskih spomenikov želi založba ta prvi zapis v slovenskem in kateremkoli slovanskem jeziku v latinici približati širšemu krogu zainteresiranih kulturnih porabnikov. Kot je dejal glavni urednik na predstavitvi faksimilira-ne izdaje, zato ta izdaja ni znanstvena, priloženo besedilo pa je tanjše od tistega iz leta 1992. Tekst, ki osvetljuje zgodovino in pomen Brižinskih spomenikov, je napisal dr. Mihael Glavan, kije bil v veliki meri tudi odgovoren za pripravo razstave. Faksimilirani izdaji je dodan prevod vseh treh spomenikov vsodobno slovenščino, Urednik Žnideršič pa je priobčil še krajši zapis o faksimiliranju. Glavan je poudaril, daje njegov zapis res krajši in poljudnejši, vseeno pa je v njem upošteval vse temeljne vidike Brižinskih spomenikov. Faksimile Brižinskih spomenikov, ki so shranjeni v ročno izdelani šatulji, imajo vse lastnosti izvirnika, ki datira v 10. stoletje, hrani pa ga Bavarska državna knjižnica v Munchnu. Listi so posamezno in nepravilno obrezani, tako kot so ohranjeni v kodeksu. Žnideršič je po poročanju Slovenske tiskovne agencije na predstavitvi dejal, da faksimile Brižinskih spomenikov ustrezajo vsem mednarodno določenim pravilom, zato so natisnjeni tudi vsi kasnejši žigi, madeži ali kasnejši vpisi. Reproducirati niso mogli le drobnih luknjic v pergamentnem papirju - najverjetneje delo črvov -, ki so jih nadomestili z belimi pikicami. Faksimilirana izdaja Brižinskih spomenikov je tokrat izšla v 1000 izvodih. Kiparstvo v umetniški izbirki Nove Ljubljanske banke Na deseti razstavi umetniške zbirke Nove Ljubljanske banke (NLB) v Ljubljani je prvič predstavljen izbor kiparskih del. Razstavo Kiparstvo v umetniški zbirki NLB so v likovni galeriji Avla NLB na Trgu republike 2 odprli minuli teden. Večina kipov je v banki že desetletja, nekaj pridobitev za opremo novih bančnih prostorov pa je iz zadnjih petih let. Najstarejša kipa iz leta 1926, Sejalec inžanjica, deli Lojzeta Dolinarja, sta postavljena v Mestni hranilnici ljubljanski in sta tipična predstavnika dogajanja v kiparstvu na Slovenskem v prvi polovici 20. stoletja. Razstava bo odprta do 24. septembra. Kipi iz likovnega fonda NLB so predvsem t.i. mala plastika in nekaj kiparskih del priložnostnega zna-čajazvidno poudarjeno dekorativno vlogo, kar je tudi razumljivo. Izbrani kipi, ki so na razstavi, kažejo, da je zbirka pridobila več značilnih kakovostnih del pomembnih slovenskih kiparjev. S tem je bančna zbirka slovenske likovne umetnosti preteklega stoletja pomembno dopolnjena. Poleg omenjenih Dolinarjevih kipov so v zbirki tipološko in izrazno pestri kipi nekaterih vodilnih kiparjev različnih generacij - Zdenka Kalina (1911-1990), Draga Tršarja (1927), Franceta Rotarja (1933-2001), Janeza Boljke (1931), Petra Černeta (1931), DušanaTršarja (1937), Luja Vodopivca (1951), Mojce Smerdu (1951), Mirsada Begiča (1953), Jiržija Bezlaja (1959),Tomaža Kolariča (1952), kipi-slike Borisa Zaplatila (1957) in stekli oblikovalke Tanje Pak (1971). Selektor razstave je predsednik strokovne komisije umetniške zbirke NLB prof. Stane Bernik. L «r 1*1 Sml n.v/ Trvu«4r fm nepr'i40n lioki ntkoli^cfč por (Mi nfimti^i mfl7n.\ Trlc^rimoki nucviv k't^rrm»l>r/rn Ume fr#.wui£ruiL ('asira >' a